Seneste fotos.

Oktober - december 2019.

 

Os, der hader Facebook / Fodboldfri zone.


Rundt omkring i negativsamlingen / "arkivet" gemmer sig en masse fotos, som hverken passer ind hér eller dér. Nogle er måske led i en større serie fotos, --men en serie som ikke lige er planlagt til udsend- else i nær fremtid. Andre af disse fotos kunne måske have en slags berettigelse/interesse som "Dagens foto(s)", som en kommentar til det ene eller andet, men ellers uden sammenhæng med andet.

Tiden må vise, om det er noget, der falder i seernes smag, eller om der er fotografier nok ???

Nå, --man kan vel bare gøre, som de gør i fjernsynet: 

"Vende bunken", og køre på genudsendelser ! ! ! 

Dagens foto(s) må forventes at stamme fra hele landet.

 

 

Brug af fotos/tegninger.

 

Da jeg modtager flere og flere ønsker om brug af mine fotos, bliver jeg måske nødt til at bringe lidt om mulighederne / ”reglerne” for brug af mine fotos her i ”siden”s hoved:

Der kan IKKE gives / vil IKKE blive givet tilladelse til brug af mine fotos på Facebook eller lignende ”sider” ! ! !  Skulle man alligevel "falde over"  evp-fotos på Facebook eller lignende "sider", er det helt sikkert et udslag af "uhøflig selvtægt".

Jeg finder det ganske utroligt, at nogle ikke kan holde "nallerne" væk fra andres private hjemmesider (uden at spørge først - uden at angive hvem / hvor man har dem fra).  Går de også sådan og "smårapser" i grønthandlerens fortovsudstilling, bare fordi det er muligt, og mens grønthandleren ekspederer en anden kunde og dermed ser den anden vej ? ? ? ! ! !    *) 

Brug på almindelige ”gammeldags hjemmesider” kan kun tillades på egne/private IKKE-kommercielle sider under den forudsætning, at fotografnavn: ”Foto: Erik V. Pedersen” bringes ved det pågældende foto. Link til min aktuelle side er ønskelig, men ikke en forudsætning.  Tilladelsen gælder naturligvis kun EGNE fotos (normalt de fotos, hvor der ikke er nævnt andet fotografnavn).  Ved andre fotos må tilladelse indhentes hos den/de aktuelle fotografer / negativejere.  Spørg, -hvis der er tvivl.

Ved alle ”tryksager” må aftale indhentes i de enkelte tilfælde.  Der vil sjældent være problemer til ikke-kommercielle formål, men må aftales.

 

Ved  kommercielt brug: Kun efter nærmere aftale.

Jeg er opmærksom på Ophavsretsloven og dens tidsmæssige begrænsninger / hhv. tilladelser, men forventer som almindelig ”høflighed”, at denne ophavsret bliver overholdt / opretholdt i hele min levetid. 

Herefter har jeg ikke planer om at blande mig. 

Ved eventuel overtrædelse kan jeg måske ikke gøre noget ved det- ”det er bare ærgerligt”, men så er det alene op til mig, at standse udlægningen af flere fotos ! ! !

Til gengæld må jeg tilføje, at alt (næsten) indtil nu er forløbet til ”rimelig stor tilfredshed” – De få kendte tilfælde er i reglen løst med et fornuftigt resultat.

 ----------------------

 

(Skulle et foto eller to en dag have været vist før ! ! !  --  Beklager, så må det være "Et tilbageblik", som de skriver i TV-programmerne ved genudsendelser   ) 

  

( Prøv og se, ...på evp )

 

 

 -

 

 

.

 

18. oktober 2019. 

Metro-Cityringen åbner.   --   2019

M3 - Metro-Cityringen, København H.    --    Gadeplan og nedgang.

M3-Cityringen.  Koebenhabn H.   --   14. oktober 2019.  ^---vv

Den lysegrå vægflade i "Vandrehallen" / "Mellemdlkket.  København H.   --   14. oktober 2019.

 

 

 

M3  --  Metrocityringen.  Ned i dybet / op fra dybet.  København H.   ^---v   14. oktober 2019.

 

Den røde vægflade i trappeskakterne,  København H.   --   14. oktober 2019.

 

(Fortsættes).

 

 -

 

 

 

 

16. oktober 2019. 

Metro-Cityringen åbner.   --   2019

M3 - Metro-Cityringen, København H.    --    Gadeplan og nedgang.

 

Næsten "på meter" lå den gamle Københavns første banegård dér, hvor de to store boligejendomme ligger i vore dage (på hver side af Stampesgade), og med sporet mod Roeskilde ud ad vore dages Sønder Boulevard.  Her løb/løber sporet sammen med vore dages Vestbane og S-togene ved gl. Enghave station / nuvær. Carlsberg st. og videre gennem gennemskæringen af Valby Bakke.

Se evt. på et nutidigt kort over Vesterbro - se hvor fint de to linier, den første og den tredie (nuværende) linie begynder og slutter de samme steder, ved Frihedsstøtten (næsten) og gennemskæringen af Valby Bakke, blot vinkelret på hinanden ved hovedbanegården.

 

Heller ikke dengang syntes det altid at være en nydelse at rejse i tog med mange, fremmede mennesker.

Maleri: Julius Exner, 1825-1910.

 

M3  Cityringen.  København H, Stampesgade, med Hovedbanegården i baggrunden.   ^---v   14. oktober 2019.   

 

Nedgangen fra Reventlowsgade.

 

 

Noget af det første man støder på, er "næsten" samme skilt, som man ser DSB-stationen København H, skilt om den manglende gennemgang mellem de to transportsystemer.

31 km metrotunnel er planlagt og boret gennem de sidste næsten 10 år.  Nui kører det hele -tilsyneladende upåklageligt, set fra de fleste passagerers side- og så mangler de sidste ca. 30 meter gangtunnel ! ! !

 

 

 -

 

 

14. oktober 2019. 

Metro-Cityringen åbner.   --   2019

Frederiksberg station.    --    Perronen.

M3 - Cityringen.  Frederiksberg station.   --   3. oktober 2019.   ^---vv

 

 

Op i lyset !   ^---v

M3 - Cityringen.  Frederiksberg station.   --   3. oktober 2019.

 

M3 - Cityringen.  Frederiksberg station.   Togviserskiltet for tog mod København H. --   3. oktober 2019.

 

(Fortsættes i de kommende dage.)

 

 

 -

 

 

 

13. oktober 2019. 

Metro-Cityringen åbner.   --   2019

Frederiksberg   --   Gadeplan og "mellemdækket".

 

På Frederiksberg metro-station kommer man ind fra dette billede´s højre side og går "bagud" mod trapperne.    --   29. september 2019.

 

Rulle-trappen fra M3-perronen.   ^---v

 

Trappen til perronen.   --   29. september 2019.   ^---v

 

 

Trappen fra perronen mod "mellemdækket"

 

 . . . og ned fra samme.

 

(Fortsættes i de kommende dage.)

 

 

 -

 

 

 

12. oktober 2019. 

Metro-Cityringen åbner.   --   2019

Frederiksberg Allé   --   "Mellemdækket".

Den rullende trappe fra "mellemdækket"  ^---v  til Frederiksberg Allé    --   3. oktober 2019.  

 

På vej op fra perronen . . . 

 

3. oktober 2019.

 

 

3. oktober 2019.

 

 

Frederiksberg Allé   --   Perronen.

 

  

 

 

 

 

 

 

 

(Fortsættes i de kommende dage.)

 

 

 -

 

 

 

 

11. oktober 2019. 

Metro-Cityringen åbner.   --   2019

Frederiksberg Allé   --   Over jorden.

 

M3-stationen "Frederiksberg Allé" på hjørnet af Frederiksberg Allé / Platanvej.   
3. oktober 2019.   ^---vv

 

Nedgangen til M3-stationen "Frederiksberg Allé".   --   3. oktober 2019.   ---^

. . . og de tilstødende "forretninger".   ---^

 

Gadekrydset Frederiksberg Allé -- Platanvej / Madvigs Allé.

Genbo-huset "Sans Souci" på hjørnet af Frederiksberg Allé / Madvigs Allé.  

3. oktober 2019.

 

(Fortsættes i de kommende dage.)

 

 -

 

 

9. oktober 2019. 

Metro-Cityringen åbner.   --   2019

Enghave Plads   --   Over jorden.

(Stationsskiltet er dog fotograferet under jorden !   --   3. oktober 2019.)

 

Enghave Plads.  Adgangen til / fra perronen.   --   3. oktober 2019.   ^---vv

Kommende afgange til . . . . 

 

Elevatorerne til perronen.   ^---v

 

Ovenlysvinduerne.

 Et hjørne af Enghave Plads.   --   3. oktober 2019. 

 

 

(Fortsættes i de kommende dage.)

 

 -

 

8. oktober 2019. 

Metro-Cityringen åbner.   --   2019

Enghave Plads.

M3  --  Cityringen.  Enghave Plads.  Mellemdækket / Servicedækket (jeg husker ikke at have set det betegnet) med billetautomater, informationer og billet-stempelautomater.   

3. oktober 2019.   ^---vv

 

 
 

 

 

Trappen til/fra Enghave Plads set fra "mellemdækket".   3. oktober 2019.   ^---v 

 

M3  --  Cityringen.  Enghave Plads.  Mellemdækket / Servicedækket

 

 

(Fortsættes i de kommende dage.)

 

 -

 

 

 

7. oktober 2019. 

Metro-Cityringen åbner.   --   2019

Enghave Plads.

Stationsskilt over glasdørene til togene.   --   3. oktober 2019.

 

Enghave Plads,  perronen.   --   3. oktober 2019.   ^---vv

 

 

 

Elevatorerne til gaden . . . 

. . . eller man kan tage trapperne !   --   3. oktober 2019.

 

I gulvet foran alle glasdøre til togene er spornummeret markeret.

 

Alle stationer er udført efter -stort set- samme koncept, så man kunne næsten nøjes med at gennemfotografere een station, og så bringe den enkelte stations farvede vægbeklædning ! ! !   

 

(Fortsættes i de kommende dage.)

 

 -

 

 

6. oktober 2019. 

Metro-Cityringen åbner.

Ned i dybet.   --   M3  Cityringen,  Folmer Bendtsens Plads.   --   29. september 2019.  ^---vv

 

 

Mellemdækket / Servicedækket (jeg husker ikke at have set det betegnet) med billetautomater, informationer og billet-stempelautomater.   ^---vv

 

 

Metro-systemet i stiliseret udgave.    --   29. september 2019.

Et nemt overskueligt, forenklet kort over Metroens stationer, selvom dette "kort" ikke er geografisk korrekt.

 

 

 

Den ene af de to (stort set ens) cykelkældre.   --   29. september 2019.

Om en måned er her formentlig fyldt op med mere eller mindre "stjålne" cykler ???

 

 

Stationsnavnet på perronernes glasafspærronger mod sporene.

 

Videre ned i dybet . . .      --    29. september 2019.   ^---vv

 

Travlhed på perronerne på den nyåbnede Metro-Cityring.   --   29. september 2019.   ^---vv

Toget kommer, afspærringerne går til side / dørene går op . . .  

. . . og 15-20 sekunder efter er der TOMT.

 

(Fortsættes i de kommende dage.)

 

 -

 

 

5. oktober 2019. 

Metro-Cityringen åbner.

("Bagsiden af medaljen")

(Fortsættes i de kommende dage.)

Nørrebro S-togsstation, vestsiden/"bagsiden".  Set mod Nørrebrogade.   --   29. september 2019.  

 

Nørrebro S-togsstation, vestsiden/"bagsiden".  Set fra Nørrebrogade.   --   29. september 2019.   ^---v

 

- - - 

 

        

Nørrebro S-togsstation, vestsiden/"bagsiden".  Set fra perronen mod Nørrebrogade. 
29. september 2019.   ^---v 

Det er ved at være aftem på indvielsesdagen for Metro-Cityringen.  Det er ved at være aften og mørkt -udenfor.   

Det er tid at gå ned i "Metro-dybet", dér er det alligevel kunstlys hele døgnet - hvis man skal se noget.    --   29. september 2019.

 

 -

 

 

4. oktober 2019. 

Metro-Cityringen åbner.

(Fortsættes i de kommende dage.)

De rullende trapper nåede ikke at blive klar til drift . . .       29. september 2019.   ^---vv

. . . men cykelstativerne er taget i brug.

Flere cykelstativer under et af buefagene.

 

Den rullende trappe til Metro-perronerne var fuldt virksom.

men som nævnt skulle man benytte de gamle trapper i stationsbygningen for at komme op . . . 

. . . til S-togene på højbanen.       --     29. september 2019.

 

(Fortsættes i de kommende dage.)

 

 -

 

 

 

 

 

3. oktober 2019. 

Metro-Cityringen åbner.

 

Og her følger så 3. generation af Nørrebro station


Nørrebro station 
med den kommende Metro-cityring-station i "kælderetagen".
Tegning: Udredning om Cityringen, Teknisk dokumentationsrapport, maj 2005.

Med tilladelse fra Metroselskabet.

 

Nørrebro DSB-station.   29. september 2019. 

Her var desværre ikke den store feststemning.  Et par flagstænger med et par Dannevrogsflag ville have pyntet og måske påkaldt sig lidt opmærksomhed på festdagen.

 

Udførte vejarbejder på Folmer Bendtsens Plads.   --   29. september 2019.

(Nu skulle der lige komme en sporvogn, linie 7 til Kongens Nytorv, i "inderbanen" (til venstre).

 

Nedgangen til M3 - Cityringen.   --   29. september 2019.

 

Afgangstider  --  S-tog og busser.

 

Elevatortårnet og . . ..

. . . den rullende trappe.   

Begge de rullende trapper var desværre ikke nået at blive klar til indvielsen  --  her henvistes passagererne til at benytte de normale trapper i stationsbygningen.

 

Folmer Bendtsens Plads set mod Nørrebrogade / mod nord.

 

 

 

2. oktober 2019. 

Metro-Cityringen åbner.

(Fortsættes i de kommende dage.)

 

Egentlig skulle min lille indvielsestur være begyndt med en gåtur til M3´s nye vedligeholdelsescenter i Vasbygade (vis-a-vis H.C. Ørstedsværket og DSB´s gamle Centralværksted, men "oppefra" ville man det anderledes.  På vejend til Byen, begyndte et let, men tæt regnvejr (modsat den lokale vejrmelding), så programmet blev i hast ændret til noget "overdækket".

 

M3  --  Københavns Hovedbanegård.

 

Det var blevet fortalt mig, at den underjordiske gangtunnel mellem den gamle København H (perronundergangen) og metrostationen, skulle være så flot, --så hvorfor ikke begynde dér !

Perronundergangen under Hovedbanegårdens 12 DSB-spor.  Her ses afslutningen ved perron 6, spor 11 og 12, for S-tog mod vest.

Trappe-opgang til perronen til venstre <--- og elevator til højre --->

 

Derfor  --  afsted på "gå-ben" til gadenedgangen i Stampesgade.  

 

Stampesgade.  Flot ser det ud.  De store ejendomme har måske fået en let gang aftørring af støv ?  --  i det mindste er dørene til opgangene atter kommet frem i lyset.  En beboer erklærede i TV, at for kun 8 dage siden, var det hele en stor arbejdsplads !

Et par steder var der Dannebrogsflag i vinduerne !   Nok ikke for at ønske tillykke med åbningen  --  mon ikke snarere fordi rodet nu var overstået.

29. september 2019.    ^---v

4693-DSC03815.M3,Kh,Stampesgade.29-9-2019.jpg (800×533)

Så er der kø !    Tilstrømningen var stor.  Halv til -næsten- en hel times venterid var betingelsen flere steder for en gratis omgang på dagen.  Her var ventetiden ca. 20 minutter kl. 17, --en time efter åbningen for indvielsesdagens drift.

Flotte nye cykelstativer  --  gad vide, hvorda der ser ud her om en måned.

 

Interiør.    --    FLOT

Nedgang til perronerne  --  rullende trapper.      --   29. september 2019.   ^---vv

 . . .  andre kom op efter den første "M3-tur"  --  rullende trapper.

 

 - - - 

 

Desværre blev det ikke til de mange fotos på denne dag.  Man måtte -i nogen grad- følge med strømmen, men vel også tage lidt hensyn til, at ikke alle synes om at blive fotograferet, uanset, at det er livets risiko på en sådan dag, hvor man selv har kastet sig ud i "problemet".

 

Ned i dybet    --    ca 24 m under gadeniveau. 

 

. . .  men lidt problemer syntes der også at være ?

 

Min tid var ikke til problemer, så det blev den modsatte vej,

. . . hvor der (også) var masser af passagerer.

Tilstrømningen var så stor, at man jævnligt -i togenes højttalere- både blev budt velkommen, men også -høfligt- anmodet om, kun at køre højst een omgang, så der kunne blive plads til de mange, der stod i kø ved nedgangene på gaderne.

Stor glæde . . . 

 . . .  stor tilfredshed hørte man gang på gang.  Hertil var kørselen gratis til midnat den første dag.

Også stor tilfredshed hos børnene forrest i togene  --  måske ikke mindst med de udleverede reklame-balloner.   --   29. september 2019.   ^---v

Udsigten fra "førerpladsen" i M3´s  A 17.   --   29. september 2019.

 

(Fortsættes i de kommende dage.)

  

 

 -

 

 

1. oktober 2019. 

Metro-Cityringen åbner.

(Fortsættes i de kommende dage.)

 

Strækningen fra Vedligeholdelsescenteret til Københavns Hovedbanegård.

Den grå "sløjfe" i bunden af kortet indrammer opstillingssporene i og ved vedligeholdelsescenteret.  Herover ses forbindelsen til "ringen" og hovedbanegården.

 

Vedligeholdelsescenterets østre ende.   29. september 2019.   ^---vv

Nedkørselsrampen for kørsel mod "ringen" / hovedbanegården.   29. september 2019.   ^---vv

 

. . . med centralværkstedets administrationsbygning til højre. 

Stort set repræsenterer betonvæggen stedet for, hvor gasværksbanen til Valby  Gasværk i sin tid kørte mod værket.

Vender man sig 180 grader omkring, mødes man af dette syn:

En moderne transformatorstation (?) eller ?  samt nyt moderne byggeri på de gamle læssespor (til venstre).

Under jorden forsvinder metro-sporene ind under det gamle areal for godsbanegårdens læssespor, under Dybbølsbro og Kødbyen til stationen (Københavns Hovedbanegård) i Stampesgade.

 

 

Metrostation  København H.   (Et tilbageblik)

Oversigtskort over byggepladsen ved Københavns Hovedbanegård (Stampesgade).

Kortet er tegnet "på hovedet", stort set med nord skråt nedad mod venstre.

Stampesgade, set mod København H.   --   23. april 2015.

Store flotte ejendomme, men gaden ligger her -næsten- øde hen. Rent faktisk var alle de flotte, gamle døre til opgangene afspærret med plader i hele byggeperioden, og der var på bygningernes bagsider bygget nogle "erstatningstrapper" til brug i byggeperioden.

  

Her kommer togene så frem på Hovedbanegården:       

Til venstre:  "røret" for "ringen" fra Frederiksberg og depotet  ---  til højre "røret" mod de samme to steder.

Begge fotos set mod vest.       --   23. april 2015.

 

(Fortsættes i de kommende dage.)

  

 -

 

 

 

12. oktober 2019. 

Metro-Cityringen åbner.   --   2019

Frederiksberg Allé   --   "Mellemdækket".