30. juni 2017.

Dronningmølle.

Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen  --  HHGB.   --   2017.

"Lokaltog driver jernbanestrækninger over hele Sjælland samt Lolland og Falster. Vi sørger for, at vores kunder kommer trygt, sikkert og komfortabelt på job, på indkøb, i skole og ud i ferielandet. Det er vores mål at kombinere præcision og professionalisme i driften med en god service. Lokaltog er et dansk jernbaneselskab, der driver ni privatbaner. Vi transporterer hvert år ca. 10 mio. passagerer sikkert frem til deres destination.

 

Lokaltog driver:

110R/210R Østbanen
410 Tølløsebanen
510R Odsherredsbanen
710R Lollandsbanen
910 Nærumbanen
920R Frederiksværkbanen
930R Lille Nord
940R Hornbækbanen
950R Gribskovbanen / Hillerød - Gilleleje
960R Gribskovbanen / Hillerød - Tisvildeleje."

(Uddrag af Lokaltog´s hjemmeside.)

 

HHGB / Lokaltog.   Dronningmølle station.   --   6. juni 2017.   ^---vv

 

 

  

 

  

 

 

 

 

 

 -

 

29. juni 2017.

Dronningmølle.

Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen  --  HHGB.   --   2017.

HHGB / Lokaltog.  Dronningmølle station.   --   6. juni 2017.   ^---vv



Stationsbygningen blev opført i 1916 og solgt til privat beboelse i 2009.

. . . Set i køreretning mod Helsingør.   ^---vv


. . . Set i køreretning mod Helsingør.  

. . . Set i køreretning mod Gilleleje.  

 

 -

 

25. juni 2017.

SEAS-transformatortårn,  Frilandsmuseet,  Lyngby.   --   2017.

SEAS-transformatortårn,  Frilandsmuseet,  Lyngby.   --   21. juni 2017.   ^---vv


SEAS-transformatortårn,  Frilandsmuseet,  Lyngby.   --   21. juni 2017.

Lidt sker da  --  der er støbt fundament til det gamle "tårn". . . 

Lige til modeljernbanen.


 -



Øresundsvej station.  Frilandsmuseet.   --   2017.

. . . og der sker også lidt i stationsbygningen:

Øresundsvej station.  Vejfacaden  ---^   /   perronfacaden ---v .  Frilandsmuseet.   --   21. juni 2017.


1. sal.

 . . . 

"Personaleindgangen"                                                        og  "Materialeindgangen".


 . .  . 


Der bliver mindre og mindre tilbage i materielteltet,   --   dog må kvisten ligge et andet sted --
forhåbentlig under renovering.


Forsøg i forbindelse med etablering af evt. eenskinnedrift ???

 

 

 -

 

.

25. juni 2017.

Bus-læskur,  Hareskov station.   --   2016.

Bus-læskur,  Hareskov station.   --   11. maj 2016.   ^---vv

 

 

 

 

 

 

Bus-læskur,  Hareskov station.   --   11. maj 2016.   ---^

 

Hareskov station.   --   11. maj 2016. 

Lige til modeljernbanen.


 -


22. juni 2017.

Der kom en mail.

"Hej Erik

Her er nogle billeder fra Sorø taget af tmhj/tas A D Krylbo, der var stationeret i Sorø i 40-erne og først i 50-erne.

Der er ikke meget tekst om billederne,men ”det er første MY i Sorø” på det ene.

Jeg har fået lov til at bruge billederne af Krylbos døtre.

Håber, at du kan bruge dem på EVP.

Hilsen

Allan"



 

Mk-Fk + 4 personvogne + Mo (form. Lyntoget "Englænderen"),  Sorø i 1940-erne / først i 50-erne.  Foto: A.D. Krylbo.  Arkiv: A.Testrup.
Det hvide hus + de 5 nyere villaer ses stadig på luftfotos, nu hhv. i bunden af Syrenvej og på H.P. Christensensvej.


Sorø station.  Billetsalget i 1940-erne / først i 50-erne.  Foto: A.D. Krylbo.  Arkiv: A.Testrup.   ^---vv

Hvem kender "postdamen", der ses i lugen. ------^

Her kom jeg selv til at sidde ofte i 1957-58, men da var der kommet nye, store ruder i vindueshullerne.) 


Sorø station, Veddesporene i 1940-erne / først i 50-erne.  Foto: A.D. Krylbo.  Arkiv: A.Testrup. ---^

http://www.mjk-h0.dk/evp_So-Ve/11a-12.soroe.vedde.spor.vinter_1957-58.jpg
Vedde-delen af Sorø station, set mod øst, mod hhv. Vedde og mod København.     Foto: EVP 1958.

(Mon ikke "vi kan blive enige om", at det er de samme to træer, der ses lige til højre for lokomotiv og vogn på
det øverste, gamle foto, og som de to første træer på det nederste, nyere foto.)


Sorø station i 1940-erne / først i 50-erne, set fra stationsbygningens østre "tårn" mod øst / København.  
Er det "Røde Kors"-symboler, der ses på vognenes sider og tage ???
Bemærk Vedde-banens lille to-sporede remise i billedets venstre side og Godsekspeditionen lige fremme, bagest
i husrækken.
Foto: A.D. Krylbo.  Arkiv: A.Testrup.


Sorø station i 1954. ”Det er første MY i Sorø”.  
Foto: A.D. Krylbo.  Arkiv: A.Testrup.

 

Sorø station i 1940-erne / først i 50-erne.  Foto: A.D. Krylbo.  Arkiv: A.Testrup.

 

Tak til A.D. Krylbo og døtre samt Allan Testrup.

 

(Andre gerne at gøre ligeså.)

 

 

 -

 

18. juni 2017.

Der kom en mail:

"Hej Erik,

 
(...)
 
Hvis du stadig er interesseret i lidt nye billeder af transformatortårne, kommer her lidt billeder af ENV tårn100 - som (stadig) står et par km vest for Frederikshavn. 

Billederne er fra sidste sommer, hvor tårnet desværre endnu ikke var restaureret, men det er forhåbentlig bare et spørgsmål om tid...
 
Ellers er tårnet også omtalt inde på Bangsbo-museets hjemmeside...
http://www.toppenafdanmark.dk/nordjylland/transformatortaarn-nr-100
 
Tårnet står forresten lidt udenfor byen - oppe i højdedraget ved landsbyen Flade: http://www.findvej.dk/57.43517,10.47041?zoom=16&maptype=3
 
Med venlig hilsen
Erik Lindgreen"

 

Trsfst. ENV 100. Frederikshavn.   --   Sommer 2016.   Foto: Erik Lindgreen.   ^---vv

 

 . . . 

 

 . . . 

 

 

 . . . 

 

 

Trsfst. ENV 100. Frederikshavn.
Sommer 2016.   Foto: Erik Lindgreen.

 

Tak til Erik Lindgreen.

(Andre gerne at gøre ligeså.)

 

 

 -

 

 

18. juni 2017.

Bornholmerdage (Folkemøde på Bornholm)   --   2017.

(Rønne H-) Aakirkeby-Neksø.   --   1900-1968.     --   1971.

Der kom en mail:

"I juli 1971 kørte jeg rundt på Bornholm i bil og fotograferede 
alle stationer.

Har alle fotos i s/h. Du kan få kopi, hvis du er interesseret.

I forhold til dine fotos er de ikke gode, men det kan være, 
at der er en vinkel, du kan bruge.

Håber du kan bruge lidt af det.

Mvh Dines."

 

Svaret var JA-tak, og den (i denne forbindelse) tredje strækning, (Rønne-) Aakirkeby-Neksø følger her.  


Jahhh, johhh, --nogle er måske lidt uskarpe, men de viser dog alligevel, hvordan der så ud ca. 3 hhv. 18/19 år senere end nedlæggelsen.




 

Ugleenge station.   --   Juli 1971.  Foto: Dines Bogø.


Pedersker station.   --   Juli 1971.  Foto: Dines Bogø.


Pilemølle station.   --   Juli 1971.  Foto: Dines Bogø.


Bodilsker station.   --   Juli 1971.  Foto: Dines Bogø.


Kannikegaard station.   --   Juli 1971.  Foto: Dines Bogø.


Neksø station.   --   Juli 1971.  Foto: Dines Bogø.


Tak til Dines Bogø.

(Andre gerne at gøre ligeså)

 

Se og/eller sammenlign evt. også med:   Rønne-Neksø Jernbane - RNJ   


 

17. juni 2017  (II).

Bornholmerdage (Folkemøde på Bornholm)   --   2017.

Rønne - Aakirkeby (- Neksø) (1900 - 1968).   --   1971.


Der kom en mail:

"I juli 1971 kørte jeg rundt på Bornholm i bil og fotograferede 
alle stationer.

Har alle fotos i s/h. Du kan få kopi, hvis du er interesseret.

I forhold til dine fotos er de ikke gode, men det kan være, 
at der er en vinkel, du kan bruge.

Håber du kan bruge lidt af det.

Mvh Dines."

 









Svaret var JA-tak, og den (i denne forbindelse) tredje strækning, Rønne-Aakirkeby-Neksø følger her.  


Jahhh, johhh, --nogle er måske lidt uskarpe, men de viser dog alligevel, hvordan der så ud ca. 3 hhv. 18/19 år senere end nedlæggelsen.







Rønne H. station, perron- og gadefacaden   ^---v.   --   Juli 1971.  Foto: Dines Bogø. 

 

Rønne Nord station, perronfacaden.   --   Juli 1971.  Foto: Dines Bogø. 

 

Rønne Ø station, perronfacaden.   --   Juli 1971.  Foto: Dines Bogø. 

 

Kjøllergaarde, perronfacaden.   --   Juli 1971.  Foto: Dines Bogø. 

 

Lobbæk, perronfacaden.   --   Juli 1971.  Foto: Dines Bogø. 

 

Aakirkeby station, perronfacaden.   --   Juli 1971.  Foto: Dines Bogø. 

 

Aakirkeby.  Remisen, set "tilbage" mod Rønne.   --   Juli 1971.  Foto: Dines Bogø. 

 

Aakirkeby station. Perronerne.   --   Juli 1971.  Foto: Dines Bogø

Tak til Dines Bogø.

(Andre gerne at gøre ligeså)

 

Se og/eller sammenlign evt. også med:  Rønne-Neksø Jernbane - RNJ  

 

 

 

 

BY-trafik

er udkommet.

Af indholdet kan nævnes:


Og så kom den femte.

Vogne fra Bornholm.

Scrapvognene hos KS.

Københavns trafik.

Serie II busserne anskaffes.

Løjtnant Fuglsang og Bil-Omnibusserne.

Ny plan over Sporvejsmuseet

(Flot - evp)

Lavt gulv kontra gennemgående aksler.

Frk. Düsseldorf på retræte i Alexandria.

Københavns nye Citylinie åbnet.

Sporvejen i Braunschweig.

Interne foreningsmeddelelser.

Bagperronen.

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

17. juni 2017.

Bornholmerdage (Folkemøde på Bornholm)   --   2017.

Almindingen-Gudhjem (1916 - 1952).   --   1971.


Der kom en mail:

"I juli 1971 kørte jeg rundt på Bornholm i bil og fotograferede
alle stationer.

Har alle fotos i s/h. Du kan få kopi, hvis du er interesseret.

I forhold til dine fotos er de ikke gode, men det kan være,
at der er en vinkel, du kan bruge.

Håber du kan bruge lidt af det.

Mvh Dines."

 

Svaret var JA-tak, og den (i denne forbindelse) anden strækning, Almindingen-Gudhjem følger her.  


Jahhh, johhh, --nogle er måske lidt uskarpe, men de viser dog alligevel, hvordan der så ud ca. 3 hhv. 18/19 år senere end nedlæggelsen.




Almindingen station.   --   Juli 1971.  Foto:  Dines Bogø.


 

"Toilet",  Almindingen station.   --   Juli 1971.  Foto:  Dines Bogø.

 

Øster Marie station.   --   Juli 1971.  Foto:  Dines Bogø.

 

Øster Lars station.   --   Juli 1971.  Foto:  Dines Bogø.

 

Gudhjem station.   --   Juli 1971.  Foto:  Dines Bogø.


Tak til Dines Bogø.

(Andre gerne at gøre ligeså)

 

Se og/eller sammenlign evt. også med:  Almindingen-Gudhjem Jernbane - AGJ 


 
 

SPOR  OG  BANER

er udkommet.

 
Af indholdet kan nævnes: 
 
Leder.
Bernd Krupka.
Tur med VaGJ M1 på VaGJ.
Heljans lynetter.
Erindringer 8.
Jouefs nye identitet.
Byg en lille domkirke.
800 års sporvejskavalkade.
Byg en poletbil.
Anderumpe, Rugbrød, Salatfad, kaffe og fisk.
HBS L 206 fra Team Felix.
Sporvognen motoriseret.
DMJU-udstillingen i Køge.
Min väg till Morshyttan.
Bog om Odin.
Ckm-vogn fra A.C.M.E.
DSB PU-signaler i H0.
Nye oplevelser på Danmarks Jernbanemuseum.
Tykmavet Esso-tankvogn.
På detektivarbejde.
BR 143 - østtysk standard.
LKV Walter - en hyppig gæst.
Ny bog om danske godsvogne.
Nye store ølvogne.
Dampmaskine fra Faller.
HFHJ P 229 - et mysterium.
Frichs-rangermaskinen.
Et sydlandsk islæt.
Flæskesider.
Rettelser.
Nyt fortov i H0.
En viadukt.
Birra San Marco.      

 -

 

 

16. juni 2017.

Bornholmerdage (Folkemøde på Bornholm)   --   2017.

(Rønne) Nyker-Allinge (1913 - 1952).   --   1971.

 

Der kom en mail:

"I juli 1971 kørte jeg rundt på Bornholm i bil og fotograferede
alle stationer.

Har alle fotos i s/h. Du kan få kopi, hvis du er interesseret.

I forhold til dine fotos er de ikke gode, men det kan være,
at der er en vinkel, du kan bruge.

Håber du kan bruge lidt af det.
Mvh Dines."



Svaret var JA-tak, og den (i denne forbindelse) første stræk-
ning, Nyker-Allinge/Sandvig kommer her.  

Jahhh, johhh, --nogle er måske lidt uskarpe, men de viser dog alligevel, hvordan der så ud ca. 3 hhv. 18/19 år senere end nedlæggelsen.




Nyker station, vejfacaden.   --   Juli 1971.   Foto:  Dines Bogø.

 

Klemensker station, perronfacaden.   --   Juli 1971.   Foto:  Dines Bogø.

 

Rø station, perronfacaden.   --   Juli 1971.   Foto:  Dines Bogø.

 

Tejn station, vejfacaden.   --   Juli 1971.   Foto:  Dines Bogø.

 

Allinge station, vej facaden.   Som det ses:  Der er stadig station   ---   nu tankstation. 

Juli 1971.   Foto:  Dines Bogø.

 

Sandvig station, perronfacaden.   --   Juli 1971.   Foto:  Dines Bogø.


Tak til Dines Bogø.

(Andre gerne at gøre ligeså)

 

Se og/eller sammenlign evt. også med:  Rønne-Allinge Jernbane - RAJ 



15. juni 2017.


Sidste / seneste

omkring "Gamle Farum" og Facebook på   Gamle Farum.


 

 -

 


HFHJ  --  Hundested havn.   --   2017.


Sporstopper, Hundested havn.   --   6. juni 2017.   ^---vv

Sporstopper -- navnet siger (næsten) sig selv og fotografiet resten, men klodserne bag stopperen ??? ! ! !

Sporstopperen er ikke egentlig fastgjort, --der er ikke gravet noget ned og der er ikke svejset noget fast, -men ! ! !

Som det ses ved billedets nederste kant, er sporstopperen spændt fast til skinnernes skinnehoveder med den lange række bolte.  Dette er møjsommeligt regnet ud, hvormange bolte og hvor kraftigt tilspændt.  

Kører et tog mod stopperen, er det ikke som at køre ind i en mur.  Stopperes greb om skinnerne giver efter, og stopperen trykkes bagud -under ydelse af kraftig modstand- og toget standses hurtigt og kraftigt, men ikke med et øjeblikkeligt, ødelæggende "bummm"(eller hvordan det lyder).

Skulle toget have for høj hastighed til dette, . . .   


 . . . møder stopperen ca. 1 m bagude det første sæt fastboltede klodser, der nu -på lignende vis- trykkes bagud med endnu større friktion til følge, og dermed endnu større bremsekraft.    

. . . og så fremdeles, jo flere sæt klodser, der -forhåbentlig ikke- kommer i brug.


Alt i alt:  En voldsom, men langt mere "blød" og ikke så farlig / ødelæggende virkning, som en fast stopper.

 

Dette er ikke en ny "opfindelse"   ---   det er blot en af de seneste udgaver af slagsen.  Se evt:   På stationer. (ca. . . . . .  halvvejs nede.




 -



Lise Nørgaard fylder 100 / "Matador".

 

. . . og nu til noget helt andet ! ! !   ("Genudsendelse" fra åbningssæsonen.)

 

Korsbæk  --   2015. 

Selvom Korsbæk på BAKKEN har været meget omtalt næsten alle steder, er der vel stadig "en enkelt", der ikke har været forbi.  Sammen med nogle andre DSB-pensionister var jeg forbi i dag, og jeg må sige, at det er lidt af en oplevelse, -en fantastisk idé.  


Bare ærgerligt, at idéen ikke var min.


 

Korsbæk.   --   3. juni 2015.

Selvom bygningerne i byen ikke er "rigtige" kopier af "rigtige" huse, er det -som modelbygger- interessant at se disse store 1:1-"modeller".

 

Jernbane Restauranten


Jernbane Restauranten.  Korsbæk.   --   3. juni 2015.   
Først efter at billedet var optaget, så jeg, at det er Agnes Jensen, der er på vej ind til tjener Boldt.


Jernbanerestaurantens kendte disk . . .

 . . . og stambordet  --desværre uden de tre faste gæster.  

Agnes i færd med at orientere sig: Hvor er Boldt ?    Tjeneren herover ---^ er en ekstra-tjener indkaldt til dagen.


Lokalet, hvori hr. Schwann ønskede at indtage sine måltider -- indtil det kneb med kontanterne . . . !

 

En dag i næste måned, skal middagen indtages i "Postgården"s restaurant  --  der er bestilt bord ! ! !


Helt afgjort et besøg værd.

 

 -

 

 

 

 

 

 

13. juni 2017.

Seneste konstaterede misbrug på "Gamle Farum" / måske de sidste tilbageværende ???

Tilsyneladende har "Gamle Farum", med- eller modvilligt, efterhånden slettet de fleste af de misbrugte fotos.

Takket være lidt "udendørs hjælp" (Facebook-venner er rare at have  --  Facebook-uvenner er måske endnu bedre i denne situation) lykkedes det for nogle dage siden at komme ind og se på "Gamle Farum".

Som jeg den dag så det, var der efterhånden kun 7 af "mine" fotos m.v. tilbage: KSB-misbrug - "Gamle Farum". 

Facebook er underrettet om disse fotos, men de er "godtnok" tunge at danse med.

"A-vennerne", der kun skal bruge 10 sekunder til et klik på "GEM  SOM", de bliver beskyttet ud over alle grænser.

"B-vennerne", der har fået misbrugt deres fotos, skal stille med alle mulige beviser og dokumentation, og så vil man evt. se på det ! ! !    Ikke slette, men "se på det" ! ! !


"Morale":

Har du et eller flere fotos, der skal "vaskes hvide", så læg dem på Facebook, --der vil de nyde stor beskyttelse.

 

 -

 

12. juni 2017.

 

M/F  "NAKKEHAGE", Hundested-Rørvig Færgefart.

Hundested havn - indsejlingen.

GIV  AGT.   Vand kan være farligt i tilstrækkelige mængder ! ! !


"M/F  NAKKEHAGE".   Hundested havn.   --   6. juni 2017.   ^---vv

Ved synet af dette billede:  Jeg mindes, da jeg i sin tid kom i min daværende modeljernbaneklub med min

1:87-model af en nyfremstillet Mo´er.   Formandens kommentar:  "En flue ville da brække både arme og ben, ved at kravle på den".  En kvik kommentar, til virkelig fremme af hjemme-modelbygning ! ! !

Nå - der var "NAKKEHAGE" vi kom fra:  Det ville fluerne måske også her ???

 

 

 

 

Eet skridt længere bagud, og det bliver meget vådt ! ! !

 

Der blev ikke tid til at vente på den nye, moderne færge der var ca. midtvands og under "ankomst.  
Turistbusser med selskab venter ikke.

 - - - 

 

 -

 

11. juni 2017.

 

Der kom en mail:


"Hej igen.

Billeder fra uheld i Sorø 8.7.1954

Taget af tas A D Krylbo.

Intet om årsag og konsekvenser.

 

Hilsen

Allan"


Endnu et uheld i Sorø.   --   8. juli 1954.  Foto:  A.D. Krylbo.  Ark: Allan Testrup.   ^---vv

Selv (evp) husker jeg godt uheldet.  Det var to år inden jeg selv blev ansat i "firmaet", men alt om jernbaner
i aviser og blade blev "slugt råt".   Der var mange store fotos i aviserne i de dage, og jeg husker, at der var 
et foto i et af dagbladene -- en stor "svibelskrue", der var kilet fast i hjertestykket (som jeg husker det), og
blev "udnævnt" til årsagen til uheldet.

 

Stationsforstander (kasket med hvidt overtræk) besigtiger skaden.

Stfst. O.K.Koksbang, Sorø, i årene 1951 - 1961, synes (uden egen skyld) at have været udsat for hele tre uheld på sin "vagt":  1951(?), 1954 og 1957  (det sidste uheld omtales på siden: Sorø station ("Landstationen")  ).

Endnu et uheld i Sorø.
8. juli 1954.  Foto:  A.D. Krylbo.  Ark: Allan Testrup. 

 

 -

 

10. juni 2017.

 

Der kom en mail:

"Hej Erik

Her kommer de første billeder. Uheld i Sorø 10/12 1951. Taget af daværende tmh A Krylbo , der ikke skriver om uheldet. Kun dato angivet.

Mere følger

Hilsen

Allan."

 

Uheld i Sorø.   --   10. december 1951.  Foto: A. Krylbo / arkiv: Allan Testrup.   ^--vv

 

 

 

Uheld i Sorø.   --   10. december 1951.  Foto: A. Krylbo / arkiv: Allan Testrup.

 

 

 -

 

 

Henvendelse til Facebook-siden "Gamle Farum".

"Af to gange har jeg afsendt venneanmodninger til Facebook-siden "Gamle Farum". Begge anmodninger er indtil nu ubesvarede, hvilket jeg nok ikke helt forostår.

Som det fremgår af min Facebookprofil, er formålet med "indmeldelsen" udelukkende at holde kontrol med og fjernelsen af de af mine uretmæssigt oplagte fotos.

Det er naturligvis nemmest blot at se bort fra denne henvendelse, men i det lange løb nok også den dårligste idé. Så længe mine fotos ikke er fjernet / så længe jeg ikke kan se, om mine fotos er fjernet, vil mine negative omtaler af "Gamle Farum"s billedpolitik forblive stående på mine hj.sider.

Så snart, jeg kan se, at alle mine fotos er væk, vil omtalerne blive fjernet.

 

Hilsen, 
Erik V. Pedersen, 
www.evp.dk"


Beklager denne henvendelsesform, men når administrator totalt udelukker mig, har jeg ikke andre muligheder."

 

 

 -

 

 

I et forsøg på at komme videre, har jeg -meget modvilligt- meldt mig som bruger af Facebook.  

"Siden"  "Gamle Farum" er det imidlertid umuligt for mig at komme i kontakt med.  To "venneanmodninger" er forblevet ubesvarede, to spørgsmål er stillet fra sidens administrator ! ! ! men det er mig umuligt at svare / at komme i kontakt med nogen, der har med "siden" at gøre, da jeg er "sortlistet", og der ikke synes at være andre henvendelsesmuligheder.


"Denne side er ikke tilgængelig

Linket, du har fulgt, kan være i stykker, eller siden kan være blevet fjernet." 

eller

"Denne person er ikke tilgængelig lige nu"

 

 . . . og lignende bliver jeg modtaget med.        


Fjollet: Måske er billederne allerede slettet ???  men så længe jeg ikke kan se, om de er slettet, bliver alle negativiteterne stående, og det kan -dybest set- ingen af os være interesseret i.

 

Den midlertidige standsning af opdatering, bliver derfor / herefter permanent ! ! !

Opdatering af enkelte emner vil dog fortsat finde sted   -----   lejlighedsvis.

 

 

 -  -  - 

 

 

6. juni 2017.

"Græshoppen" / "Græshoppebroen":  Karrebæksminde-Enø.

(Fortsat)

 

 

  Enø

 

"Græshoppebroen".  Karrebæksminde hører under Næstved Havn.   --   31. maj 2017.

Måske fornemmer man, at det blæste -- ikke en halv, men næsten "en hel pelikan".   ^---v

Broen set fra nord mod Enø.

 

 

 

 

 

Lige til modeljernbanen. 

 

 -

 

4. juni 2017.

"Græshoppen" / "Græshoppebroen":  Karrebæksminde-Enø.

(Fortsat)

"Græshoppebroen. Karrebæksminde.   --   31. maj 2017.
Broen set fra nord mod Enø.   ^---vv

 

 

Maskinhuset.


 . . . 

Tandkransen for broens "ophævelse" 

Lige til modeljernbanen. 

Selv i størrelse H0, er det lige før den kan bygges af en ældre modelbygger -- uden briller ! ! !


(Fortsættes)

 

 -

 

3. juni 2017.

"Græshoppen" / "Græshoppebroen":  Karrebæksminde-Enø.

 

"Græshoppebroen".  Karrebæksminde.   --   31. maj 2017.   ^---vv

Plade med sponsor-navne på broen  ---  ses på det ene af "benene" for maskinhuset. ------^ 

 

 

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi oplyses:

"Græshoppebroen eller Karrebæksmindebroen forbinder Karrebæksminde med Enø ved Næstved.

Den nuværende Karrebæksmindebro, er en klapbro med en kontravægt på ca. 100 ton, denne består af 14,8 tons gamle hestesko og 5 tons akselstål, hele broen vejer 200 ton.

Da broen blev indviet i 1936, fremstod den i en grå farve, men i 1988 tog Karrebæk/Karrebæksminde Erhvervsforening initiativ til renovering af Karrebæksmindebroen, grunden var 50-året for ibrugtagningen af broen. Man får kunstneren Tonny Hofman til at udsmykke broen, som en græshoppe.

Den 16. juli 1988, bliver broen døbt græshoppen, navngivningen blev foretaget af Havne- og byrådsmedlem Birgit Jørgensen, der også var formand for Havnens jubilæumsudvalg. Samtidig blev der sluppet 60 levende græshopper fri. Den lokale musiker Bjarne Nilsson skrev en sang til broen.

I 2003 slår broen revner, og den bliver igen renoveret, men dog ikke malet i sin grønne græshoppefarve.

I 2005 tager Karrebæk/Karrebæksminde Erhvervsforening igen initiativ til, at græshoppen skal udsmykkes, og man vælger en ung Næstved kunstner, Lizette Rosager, til at udsmykke broen. Udsmykningen er dog en stor udgift for foreningen, men den får til sidst samlet de nødvendige 280.000 kr., som projektet løber op i. Den 3. juni 2006, bliver Græshoppen afsløret i en ny skikkelse, afsløringen blev foretaget af byens borgmester Henning Jensen.

Broen har bibeholdt sin oprindelige grønne farve, men har fået ny ansigtsmarkering og følehorn, der er udført af godt 1000 kg. kobber."

 

 

Ved fuld åbning af broen, skulle man iht. en brovagt, kunne høre, hvordan det påfyldte, løse kontravægt-materiale
forskyder sig under åbningen.

 . . . .  486-DSC05942.Graeshoppebroen.Karrebaeksminde.31.5.2017.JPG (378×575)

"Græshoppebroen".  Karrebæksminde-Enø.   --   31. maj 2017. . . . . . . . . . . 

(Fortsættes)

 

Lige til modeljernbanen.    

 

 

 -

 

2. juni 2017.

Passager-bus-ly v/ restaurant "De hvide Svaner", Karrebæksminde, Næstved.

Passager-ly´et har allerede været omtalt -- "Dagens fotos",  Sommer 2016 -2. (August)  11. august 2016 og

Passager-læ. Tog / busser. 


31. maj 2017 kom jeg forbi, og havde lejlighed til at "gi´ en omgang" hele vejen rundt om ly´et:

 

 

 

 . . . 

 

 

 

Lige til modeljernbanen.

 

 -

 

 

LOKOMOTIVET er kommet.

 

LOKOMOTIVET nr. 128,

Maj 2017 er udkommet.   Af indholdet kan nævnes:



DSB rejsegodsvogn litra EA/Dh.

DSB-rutebiler.

DSB´s trækkraft 1950´erne og 1960´erne i fotos.    1. del.

ROCO´s digitale styreenheder z21/Z21.

Rapport fra Næstved Model Jernbane Klub.

Sporskiftet.

VI  HAR  SET  OG  HØRT.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 -

1. maj 2017.

Underretningsbøjle.

 

 

Der kom en mail:  

 

"Hej  Erik.

 

"(...)  . . . vi har en "underretningsbøjle".

 

Sådan en "træting" med en lille metalbøjle, der kan holde et stykke papir

fast og en stor bue, så man kan "fange" hele bøjlen, når man kommer

forbi med sit lokomotiv.

 

Nu vil jeg rigtig gerne lave et lille skilt, der fortæller om den og

søger derfor efter en forklarende tekst på "det store internet".

Jeg finder en side der nævnet underretningsbøjle, og det er en

"gæt-en-ting" konkurrence på jernbanemussets hjemmeside.

 

Vel vidende at næsten alt historie findes på evp.dk, søger jeg rundt på

din hjemmeside, men finder intet - kan det passe?

Eller leder jeg efter noget forkert - er det et forkert navn jeg har på

"dimsen" eller er det bare et næsten ubeskrevet blad i toghistorikken?

 

Jeg har fundet et billede i en bog (formodentligt "Fra portør til

stationsleder : Ved banen 1951-1995"), hvor den også kaldes

underretningsbøjle.

 

 

Ved du noget ?"

 

 

I den daglige drift -før mobiltelefonernes opfindelse- kunne der opstå situationer, hvor man skulle overbringe en besked til togpersonalet på et gennemkørende tog.  At standse toget på stationen blot for at aflevere et lille stykke papir, ville være alt for besværligt og ydermere tage alt for meget køretid.  

Derfor: 

      

En underretningsbøjle med . . . ---^      og    uden meddelelse / underretning:  ---^      Fotos: Klaus.


En træliste -vel ca 20-25-30 cm lang *) - med et påskruet håndtag (vinkelret på listen) og en fastskruet /-limet gammeldags træ-tøjklemme til at holde meddelelsen, eller  -som her-  en metalfjeder.   Den store "bøjle" udgjordes af et stykke bøjet bambus, også anbragt på nævnte liste.

 

Når toget passerede perronen, rakte underretteren / "stationsmanden" bøjlen op mod lokomotivføreren, der fangede den med sin udstrakte højre arm. Hurtigt tog han meddelelsen af, og smed bøjlen tilbage, -bagud langs toget.

 

Her gjaldt det om at få bøjlen til at ramme rundt om hoved/hals på "stationsmanden" / underretteren, som et bedre "ringspil".

 

-----

 

Først derefter bnlev meddelelsen læst.

 

 

*)  Når man betænker antallet af stationer og antallet af år, hvor disse underretningsbøjler har været benyttet, kan det næppe undre, at bøjlerne har haft flere let afvigende udseender,  --  men formålet var det samme.

 

 

 

 

 

 

BYtrafik  nr 2, 2017  er udkommet.  (nu i A4)

   

Af indholdet kan nævnes:

What a difference - Forberedelser til 40. år på Sporvejsmuseet.

Udstilling med både fremtid og fortid.

Restaureringsplan for sporvogne.

Åbningen udsat.

Linie 1 bliver til bus.

K.S. overtager buskørslen i Rødovre.

Wiens sporvogne.

Moderne sporvogne i Lund.

Prag - en miljøvenlig og attraktiv by.

Interne foreningsmeddelelser.

Bagperronen.


Hertil er der -som vanligt med årets nr. 2- vedlagt en 43-sider stor (A4) årsberetning for året der gik (2016)

 

 - o - 

 

 

Jernbanen nr. 2,  april 2017 er udkommet.

   

Af indholdet kan nævnes:

Ajour.

TIB strækning 2.

Hvad skal vi bruge toget til.

Exit Ea 3001.

Indlandsbanan sommeren 2013.

Ajour Veterantog.

Hedelands Veteranbane 40 år.

DJK-adresser.

Slutlygten.

 

 -

 



20 nye detail-fotos fra Nørrebro station (3. april 2017) er tilføjet direkte på den aktuelle "underside":

Nørrebro station 2016 / 2017. 


------------

 

 -


Af forskellige grunde

-måske især pga. nedenstående misbrug af både egne og andre fotografers fotos- er evp gået i tænkeboks med hensyn til denne "sides" fortsatte beståen: "Dagens fotos" / "Seneste fotos".

Det KAN ikke være rigtigt: Få dage efter billedernes udlægning, kan fotografierne ses på andre hjemmesider, og i særdeleshed disse (generelt) afskyelige Facebook-sider.

Kommer der ikke en afklaring, ---kommer der heller ikke flere fotos her på "siden" ! ! !

 

 -

 

Det er naturligvis herligt, at læserne synes om det viste fotomateriale, --men

interessen kan også blive for stor:



Facebook opfordrer:

"OPRET NYE GRUPPER

Grupper gør det nemmere end nogensinde før at dele indhold med venner, familie og teammedlemmer."

 

Ja, --det må man sige:

"Gamle Farum er en offentlig gruppe for alle der har historier, billeder, videoklip o. lign. der kan være af interesse for alle os der bor og lever i Farum.

Gruppen er for alle interesserede og tjener kun til formål at have det sjovt og hyggeligt.

Hvornår er det gammelt nok til "Gamle Farum"? - det er op til dig, men opslag skal have en historisk og almen interesse eller tegne et tidsbillede. Er du i tvivl så bare op på væggen med det!

Det kan ikke undgåes at der på et tidspunkt vil blive opslået billeder der allerede er opslået måske en eller flere gange.

Spam og politiske diskutioner er IKKE velkomne ligesom vi forventer at man - hvis uenigheder opstår - skriver pænt til hinanden ;)"


Samtidig har de i den grad haft "fingrene nede i kagedåsen" ! ! !  Se selv på:

https://www.facebook.com/groups/gamlefarum/permalink/1108815435891648/ Siden er nu (25. april 2017) ændret til en "lukket" side.  Der må åbenbart være noget, der skal holdes skjult for ikke-medlemmer.


Når man "nærlæser" denne facebook-side, synes det som om, at det blot drejer sig om at finde så mange fotos (andres, tilsyneladende) som overhovedet muligt, og "kaste" dem ind på "siden" (uanset andres eventuelle rettigheder/forbehold).

Johhhhh --  på den måde bliver det "godtnok" nemmere og nemmere at lave "egne" hjemmesider  ! ! !


--------------------


Det er også her næsten lige som strudsen, der blot stikker hovedet i busken, og dermed ikke længere kan se sit problem.

 

Jeg kan i særdeleshed undre mig over, at selv "jernbane-medievante" entusiaster -med egen hjemmeside- kan ses som "medunderskrivere" / "kan lide dette" på facebook-sider, hvor der samtidig er adskillige fotos, der umuligt kan være kommet "naturligt" ind ! ! ! ! ! ! ! ! !   Ikke sådan at forstå, at de pågældende selv har lagt billederne ind, slet ikke, men de kan næppe undgå at have set, at den facebook-side de liker så flittigt på, bringer "tvivlsomme" fotos.

Ville det ikke være rimeligt / forventeligt, at man lod et venligt ord falde til sine "facebook-venner": Sådan gør man ikke.


I øvrigt kan jeg undre mig over, at det ikke er et "lovkrav", at man skal kunne finde en tilgængelig adresse, post- eller e-adresse, til vedkommende sides administrator/webmaster eller lign., uden at man SKAL være medlem på Facebook ! ! !


(Det ville derfor glæde mig, om nogle af evp-sidernes læsere ville sende gruppens webmaster et par høflige, men velmente, indlæg om, at sådan gør man ikke ! ! !

Indtil videre synes der --desværre-- ikke at have været "telefonstorm" mod facebook-siden.)   

Nu har denne opfordring været på "siden" cirka to uger, men når man / hvis man  ser de ovenfor nævnte Facebook-sider, synes der ikke at være optaget nogle indlæg i den ønskede retning.  Her må jeg så tillade mig at spørge:

Er der læsere / seere der har skrevet sådanne indlæg, og evt. har oplevet, at disse indlæg er slettet af webmastre eller moderatorer ???????

(evp´s e-adresse står under   "Kontakt" i det grønne panel    )


Vil man have en hjemmeside i morgen,  --  så gør evt. selv noget i dag for at hjælpe "din" webmaster med at undgå misbrug.



Indtil der foreligger en afklaring af dette misbrug, vil alle evp-siderne om København-Slangerup Banen og Hareskovbanen samt om områdets teglværks- og sten-/grusgravsbaner være lukkede.

 

Se evt. mere på:  Velkommen til evp´s hjemmeside ("Ud og se, --på evp"). 


!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

 -

 

 

Dette foto er nu fjernet fra den pågældende hjemmeside ! ! !

http://www.mjk-h0.dk/evp_Gas/c-142.ii.26a.fabr.pl.valby%20gasvaerk%20nr.2,15.3.1961.jpg

 

 

 -


 

SPOR  OG  BANER  nr 32, april 2017, er udkommet.

 

Af indholdet kan nævnes:

 

Kaj Stenders fine anlæg,

TKVJ  II,

Den store byttedag,

Det danske vejr er Ga-Jol vejr,

Erindringer fra 46 år i DSB,

En solstrålehistorie,

DSB daglyssignaler i H0,

Tværsædevognene ved Københavns Sporveje,

Rettelser og tilføjelser,

Editions Atlas-sporvognen ombygget,

Trævogne fra hobby trade,

Lynetterne fra SB og VLTJ,

Pandalus, Hanstholm - en bog om fiskelastvogne,

Ny Bcm-o-vogn,

En moderne læssevej,

Ny film om SFJ - Svendborgbanen,

Paniers små Kielervogne,

Hesteomnibusserne væk,

Smæk for skillingen,

Det genopståede smalsportog,

BR 146-247 Netværket til fremtiden,

KPS-vognene ved DSB,   Ny Mz fra Roco,   Tristesse i Tyskland,   Vestkraftsæt i N,    Touropa-vogn i Danmark,

Siemens lokomotiv nr. 22.000,    Vollmers nye bindingsværkshus,   De kan i Århus,  Tag ud på skinnecykelture.

 


 -

 

DSB Mz lll på vej til Australien.    

Alle fotos:  Palle Klitgaard.

 

 

 

 

 

 

 

 

Endnu på dansk grund.

(Fortsat)

 

Mz lll på vej til Australien.   --   Alle foto:  Palle Klitgaard.

På plads, venter på “færgen”.

 

Emmagracht er ankommet, klar til lastning.   --   21. april 2008.   Foto.  Palle Klitgaard.   ^---vv

 

 

De første bukke ankommer, lastningen kan begynde.   Endnu er tilliden til deres bæreevne intakt ! ! !

 

Alle fotos:  Palle Klitgaard.


Tak til Palle Klitgaard.


 -

 





 

 

 

.

 

DSB Mz lll på vej til Australien.    

Fotos:  Palle Klitgaard.

 

 

 

 

 

 

 

 

De sidste meter på dansk grund.

(Fortsat)


Alle fotos:  Palle Klitgaard.

 

Få meter, mange fotos ! ! !

Mz lll paa vej til Australien.  Fotos:  Palle Klitgaard.
 
 
 
 
 

Alle fotos:  Palle Klitgaard.


Tak til Palle Klitgaard.


 -

 


.

 
 

 

DSB Mz lll på vej til Australien.    

Fotos:  Palle Klitgaard.

 

 

 

 

 

 

 

 

De sidste meter på dansk grund.

(Fortsat)


Alle fotos:  Palle Klitgaard.

Få meter,  mange fotos ! ! ! 

 

 

 

Skinnebruddet passeres med yderste forsigtighed, vi kender ikke bæreevnen nedenunder.  ^---v
Foto.  Palle Klitgaard.

Alle fotos:  Palle Klitgaard.


Tak til Palle Klitgaard.


 -

 

 

 

DSB Mz lll på vej til Australien.    

Fotos:  Palle Klitgaard.

 

 

 

 

 

 

 

 

De sidste meter på dansk grund.

358

 

Mz lll på vej til Australien.  Foto: Palle Klitgaard.   ^---vv

  

 

Fotograferne er på plads, nogen genkendt ???  

Nogle af dem kan jeg i hvertfald takke for tilsendelse af gode billeder ! ! !

Foto:  Palle Klitgaard.


Tak til Palle Klitgaard.

 -

 

 

Telefon-pupinspolehuse, -automatcentraler og vand-pumpestationer. 

KTAS pupinspolehuse, v/ Ringsted, ca. 1929 


 . . . og v. Elverdam, 1935.        Begge fotos: K.T.A.S.

Disse pupinspolehuse stod i første halvdel af 1900´erne langs landevejene over det meste af Sjælland (KTAS) og Fyn (FKT).

Pupinspolernes opgave var at forstærke de dengang relativt svage telefonstrømme, og var derfor opstillet langs landevejene med en afstand på ca. 2 – 2,2 km.

 

 

Formentlig må der i Jylland have været noget tilsvarende, som jeg imidlertid ikke er stødt på fotografier
af eller oplysninger om.

 

 

KTAS = Københavns Telefon Aktieselskab. 

 

FKT = Fyns Kommunale Telefonselskab.

 

 

 


En tilsvarende bygningskonstruktion benyttede KTAS til nogle automatiske telefoncentraler allerede sidst i 1920-erne.

De var en anelse "dybere" (eller "længere" om man vil) end pupin-spolehusene, ellers magen til af udseende. ---v

 

Fuldautomatcentral Kirke Værløse.  Tegning: K.T.A.S.

 

Her ses den samme automatcentral i hhv. 1920  ---^  og i 1987  ---v.



og  v/ Telefonmuseet, Hellerup, marts 2001.

(1987-foto følger snarest.)

 

 

Lige til modeljernbanen. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Underretningsbøjle.

 

 

Der kom en mail:  

 

"Hej  Erik.

 

"(...)  . . . vi har en "underretningsbøjle".

 

Sådan en "træting" med en lille metalbøjle, der kan holde et stykke papir

fast og en stor bue, så man kan "fange" hele bøjlen, når man kommer

forbi med sit lokomotiv.

 

Nu vil jeg rigtig gerne lave et lille skilt, der fortæller om den og

søger derfor efter en forklarende tekst på "det store internet".

Jeg finder en side der nævnet underretningsbøjle, og det er en

"gæt-en-ting" konkurrence på jernbanemussets hjemmeside.

 

Vel vidende at næsten alt historie findes på evp.dk, søger jeg rundt på

din hjemmeside, men finder intet - kan det passe?

Eller leder jeg efter noget forkert - er det et forkert navn jeg har på

"dimsen" eller er det bare et næsten ubeskrevet blad i toghistorikken?

 

Jeg har fundet et billede i en bog (formodentligt "Fra portør til

stationsleder : Ved banen 1951-1995"), hvor den også kaldes

underretningsbøjle.

 

 

 

Ved du noget ?"

 

I den daglige drift -før mobiltelefonernes opfindelse- kunne der opstå situationer, hvor man skulle overbringe en besked til togpersonalet på et gennemkørende tog.  At standse toget på stationen blot for at aflevere et lille stykke papir, ville være alt for besværligt og ydermere tage alt for meget køretid.  

Derfor: 

      

En underretningsbøjle:  


En træliste -vel ca 20-25-30 cm lang *) - med et påskruet håndtag (vinkelret på listen) og en fastskruet /-limet gammeldags træ-tøjklemme til at holde meddelelsen, eller  -som her- en metalfjeder.   Den store "bøjle" udgjordes af et stykke bøjet bambus, også anbragt på nævnte liste.

 

Når toget passerede perronen, rakte underretteren / "stationsmanden" bøjlen op mod lokomotivføreren, der fangede den med sin udstrakte højre arm. Hurtigt tog han meddelelsen af, og smed bøjlen bagud langs toget.

 

Her gjaldt det om at få bøjlen til at ramme rundt om hoved/hals på "stationsmanden" /underretteren.

 

-----

 

Først derefter bnlev meddelelsen læst.

 

 

*)  Når man betænker antallet af stationer og antallet af år, hvor disse underretningsbøjler har været benyttet, kan det næppe undre, at bøjlerne har haft flere let afvigende udseender,  --  men formålet var det samme.


- o - 

 

 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Facebook:

"OPRET NYE GRUPPER

Grupper gør det nemmere end nogensinde før at dele indhold med venner, familie og teammedlemmer."

 

Ja, --det må man sige:

"Gamle Farum er en offentlig gruppe for alle der har historier, billeder, videoklip o. lign. der kan være af interesse for alle os der bor og lever i Farum.

Gruppen er for alle interesserede og tjener kun til formål at have det sjovt og hyggeligt.

Hvornår er det gammelt nok til "Gamle Farum"? - det er op til dig, men opslag skal have en historisk og almen interesse eller tegne et tidsbillede. Er du i tvivl så bare op på væggen med det!

Det kan ikke undgåes at der på et tidspunkt vil blive opslået billeder der allerede er opslået måske en eller flere gange.

Spam og politiske diskutioner er IKKE velkomne ligesom vi forventer at man - hvis uenigheder opstår - skriver pænt til hinanden ;)"


Samtidig har de i den grad haft "fingrene nede i kagedåsen" ! ! !  Se selv på:

https://www.facebook.com/groups/gamlefarum/permalink/1108815435891648/


Johhhhh --  på den måde bliver det "godtnok" nemmere og nemmere ! ! !


(Det ville da glæde mig, om nogle af denne sides læsere ville sende gruppen et par indlæg om, at sådan gør man ikke ! ! ! )

 

 

 -

 
Kære Erik
 
Jeg lovede dig nogle færgebilleder, som jeg stog sidste sommer. Jeg sender to-tre ad gangen, så mailen ikke bliver for sto. Håber, du kan bruge dem til noget.
 
Med venlig hilsen
 
Per Vadmand

.

    

 

 

 

 -

 

 

=========================================================================================== 

"Dagens Fotos":   Se lige nedenfor dette "opråb" (men glem ikke opråbet).

===========================================================================================

 

Som flere sikkert har set, kæmper jeg pt. min kamp mod Facebook og det misbrug af fotos, der foregår dér.

Er der evt. en eller nogle, der kan eller vil fortælle mig, om nedenviste syv illustrationer stadig er på facebooksiden "Gamle Farum" eller om de er blevet slettet.  ---  Som udelukket / blokeret fra siden, kan jeg ikke selv se det ! ! !

Jeg har "ladet mig fortælle", at man på "Gamle Farum" er meget optaget af de mange nye anmodninger om medlemsskab, så meget, at man søger en ny medarbejder for at (kunne ???) klare opgaven ! ! !

Jeg hører meget gerne om det som mail -    adressen fremgår af det grønne panel   øverst i venstre side ( Kontakt ).

 

 

Først 3 direkte kopier af evp-sider:

 

 

 

 

Misbrugt (nm)-foto:

 

 

 

Misbrugte EVP-fotos:

 

 

 . . . og i sidste tilfælde endda i en elendig gengivelse.

 

Jeg hører gerne om det som mail - adressen fremgår af det grønne panel  <----  øverst i venstre side ( Kontakt )

 

---

 

Det er trist, at man ofte føler, at man kæmper kampen alene (tak til de få, der har kæmpet med og skrevet tilbage derom). Er der virkelig ikke nogle, der har forsøgt at blive "venner" og komme ind.  Jeg har anmodet om, at man skrev til mig, hvis man blev / bliver afvist.   Er der virkelig ikke flere, der vil forsøge, og bagefter vil skrive til mig derom.

Skal dette, at lave hjemmesider for andre, virkelig bare være et dyrt og tidskrævende fritidsarbejde, som alene skal være til gratis glæde, for de mange, der ikke en gang gider være webmaster behjælpelig med lidt opfølgning.


???????????????????????????????????????? ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! !

 

 

  -  -  

 

 


Forrige side: Marts 2017.
Næste side: Juli, august, september 2017.