"Tårnet" flyttes til Gedser.
Som jeg husker det, vakte det stor "opstandelse", da det kom frem, at "Det gule Palæ" / "Tårnet" skulle rives ned.
Mange / alle (?) undrede sig over, at Jernbanemuseet ikke kastede sig over det med stor appetit.
Hvilket blikfang kunne det ikke have været stående på museet i Odense, lige "på den anden side af gaden" med 1000-vis af rejsende, og vel især børn: "Nejjjjj far - se der: Olsen Bandens hus".
Børnene var sikkert gerne stået af straks.
Nå, --det var ikke Jernbanemuseets livret, og det blev "Olsen Bandens Fanklub, DK" som i et fællesprojekt med den tilsvarende tyske fanklub: "Olsenbandenfanclub Deutschland", var de ihærdige, der fik skaffet pengene, og forhåbentlig også nogle gode indtægter efter indvielsen.
Kaffe og lun smørkage i "Tårnet"s øverste etage ! ! !
Olsen Banden Fanklub. Rygmærke.
3. september 2016.
Dette blev dagen: "Det gule Palæ" på vej til Gedser. -- 2016.
København Gb. -- 25. august 2016. ^---vv Det gule Palæ skal som -måske- bekendt flyttes til Gedser . . .
Når dette læses --i det mindste af hovedparten af "siden" s læsere-- hænger "Tårnet" måske allerede og gynger i sine wirere under krogen på den store kran, der skulle være parat til arbejdet.
Sidst på lørdagen skulle hele "flytte-operationen" så være forbi og Tårnet være kørt gennem Centralværkstedet til Enghave Brygge for at blive om-læsset til en pram, der skal bringe det til Gedser.
. . . og er i den senere tid klargjort til flytningen. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . --->
Se evt. meget mere på:
http://www.olsenbandenfanclub.de/news/dk_2014-10-14_det-gule-palae.php
Bag de totalt overmalede vinduer (et på hver side af karnappen), med indgang gennem den åbne dør . . .
. . . var evp tjenestegørende på skift mellem her (Kt) og Togekspeditionen (Tx) ved Dybbølsbro i 1963-64.
Det gule Palæ set fra Enghavevej. -- 25. august 2016. ^---v
3. september 2016 -- næsten før det blev lyst:
Det gule Palæ, "Tårnet" flyttes. -- 3. september 2016 kl. 6.35. ^---vv
Vi er -desværre- allerede langt henne på året, og det var helt mørkt, da jeg måtte hjemmefra, for at være med, fra begyndelsen. "Der spærres af kl. 6" lød det på forhånd. Åhh, ja, -- det blev ikke "allerede" kl. 6, og der var -heldigvis- ikke megen afspærring.
Kl. 7.03: Efterhånden samledes "tropperne", og solen tittede frem bag såvel horisonten, som skyerne.
Kl. 7.15: Den enorme mobilkran vågnede også rigtig op til dåd . . .
. . . og hejste først diverse hjælpeudstyr på plads. Kl. 7.16.
Det gule Palæ, "Tårnet" flyttes. -- 3. september 2016, kl. 7.26.
Efterhånden er afspærringen på plads, og diverse grej kommer frem fra lige så diverse kasser.
(Når jeg ser mig tilbage, må jeg konstatere, at det er utrolig så få jernbaneinteresserede, der er tilstede.
Alle man (jeg) spørger, er "Olsenbande-interesserede" ! ! !
Det var iøvrigt næsten lige i sidste øjeblik, at man fik fjernet tårnet. Et er/var, at hele kommandoposten -med sidebygning- havde stået tom og ubevogtet i flere år, men på det seneste var også nogle øst-udlændinge flyttet ind.
I TV har de fleste nok set, hvordan der ser ud, når de forlader stedet (og sådan ser der -efter sigende- ud inde i den lave sidebygning). Tårnet var stort set blevet friholdt, og alligevel mødte der -først- tre af disse udlændinge op da man kom dagen før og skulle ordne det sidste inden løftet. De fik et par minutter til at fjerne deres pakkenelliker, og så ud og væk. Aldrig så snart de var væk, da der kom yderligere tre og skulle også lige hente noget, de havde efterladt.
I lang tid havde man været nervøs for, at en af disse personer, i en form for vrede, ville sætte en tændstik til det hele ! ! !
----------
De stærkt svingende belysninger -trods den flotte blå himmel- skyldes at der langt ude i øst, hvor solen stod, også hang resterne af et "overdrevet", kraftigt skydække, hvorigennem solen skiftevis sendte sine stråler, eller ikke.
Indenfor de seneste dage, er der konstrueret en stor ramme af jerndragere. Denne ramme -der skal være lige så stor som det udragende tag, skal åget og de kraftige kæder herunder være fæstnes til.
Inden løftet er der dog lige nogle enkelte justeringer, der skal foretages, f. eks. skal den lille ventilations-"skorsten"
fjernes.
. . .
Det gule Palæ - Tårnet. Otto Busses Vej. 3. september 2016. ^---vv
Bemærk alle de lodrethængende kabler: Jordingskabler -for en sikkerheds skyld- så ikke nogen får et "rap over nallerne".
Foto: Paul Wenzel, Olsenbandenfanclub Deutschland.
Det gule Palæ flyttes. -- 3. september 2016. ^---vv
. . .
Under store dele af "løftet" (når der skete noget), havde fotograferne på jorden en eller to konkurrenter i luften.
3. september 2016. Foto: Paul Wenzel, Olsenbandenfanclub Deutschland.
I baggrunden: ^--- Beboelsesejendom på Enghavevej, fhv. Enghave remise ---^ og det gamle hovedværksted for Københavns Sporveje. Bag dem: Vestre fængsel.
Så svæver "Tårnet"
. . .
Det "svævende" Palæ. -- 3. september 2016.
Det gule Palæ / "Tårnet" flyttes. Det store tårn, er pludselig blevet til "bare en 1:87-model / H0-model".
3. september 2016. ^---vv
. . .
. . .
. . . "Land i sigte" ---^
Adskillige firmaer har været med til at sponsere projektet:
- A.P. Møller Fonden: 1 million kr.
- Realdania (Underværker Kampagne): 250.000 kr.
- Sydbank: gratis grænsekonto
<--- Trio Træ: 50 arbejdstimer + 10.000 kr. i materialer
- Gottlieb/Paludan: 50 timers rådgivning
- SKAKS Specialtransport: gratis rådgivning
- J. Jensen: klargøring af tårnet
- Undo-Ivs: gratis graffitirens
- Skovgaard & Frydensberg: gratis farve
- C Rail Safety ApS: gratis jernbanesikkerhed
- Revision Vadestedet: gratis revision
- MSE Entreprise A/S: gratis fundament i Gedser
- LE34, landinspektør Carsten Kragh
- Stark A/S Nykøbing F.: byggematerialer
. . . . . .
Adskillige firmaer har været med til at sponsere projektet:
- A.P. Møller Fonden: 1 million kr.
- Realdania (Underværker Kampagne): 250.000 kr.
- Sydbank: gratis grænsekonto
<--- Trio Træ: 50 arbejdstimer + 10.000 kr. i materialer
- Gottlieb/Paludan: 50 timers rådgivning
- SKAKS Specialtransport: gratis rådgivning
- J. Jensen: klargøring af tårnet
- Undo-Ivs: gratis graffitirens
- Skovgaard & Frydensberg: gratis farve
- C Rail Safety ApS: gratis jernbanesikkerhed
- Revision Vadestedet: gratis revision
- MSE Entreprise A/S: gratis fundament i Gedser
- LE34, landinspektør Carsten Kragh
- Stark A/S Nykøbing F.: byggematerialer
. . . . . .
Det gule Palæ flyttes. -- 3. september 2016. ^---vv
. . .
Man skal begynde i god tid ! ! ! (...og det er ikke et barnebarn, anbragt til billedet - jeg kender ikke familien,
og det er "fars" rigtige kamera.). . . . . . . .
, , ,,
Det gule Palæ - Taarnet -- 3. september 2016. Endelig. Kl. 9.45 sætter "toget" sig igang . . .
Man skal ikke gøre noget overilet - og det gør man så ikke.
Lige til højre for den bakkende bil´s førerhus, ses den gule sikkervest på en medarbejder, der HELE tiden går baglæns samtidig med, at han "farer" fra venstre til højre og tilbage for at se, hvilke forhindringer der kunne være i vejen for transporten. Med små hånd- eller armbevægelser dirigerer han chaufføren i transportvognen. Han skal dog også selv bakke den baglænskørende bil, så for hver ca. 25 m må han ind og bakke, mens transporten enten kører forsigtigt videre eller afventende holder stille.
. . . .
En lille tissemyre, der er på vej over vejbanen, vil stort set kunne løbe fra transporten, frem for at blive kørt over !
Klokken er 9.49, der er kørt omkring 75 m, og man næmer sig det første træ . . .
. . . som hurtigt viser sig at stå i vejen - og det en del mere end forudset. -- Kl. 9.50.
Det gule Palæ. --- Tårnet er væk. -- 3. september 2016.
Som man kan se, er den store "lift" med mandskabskurven netop kommet ned på "landjorden", efter den var hejst op ved siden af Tårnet for en times tid siden. Det var et held. Dels skulle den være væk, inden sporene blev frigivet til kørsel, men dels skulle der snart blive brug for den nede på Otto Busses Vej ! ! !
Otto Busses Vej.
. . .
Otto Busses Vej. -- . . . også TV 2´s fotograf med ledsager er der for at bivåne "festlighederne".
Vi er nede på de helt små millimeter . . .
. . . men efterhånden er træet ved at få samme (negative) profil, som "Tårnet", og den ene antenne måtte nedtages.
Der er eet gode, ved træer, der står i vejen:
Man kan komme til at tage billeder ind i "Tårnet" under transporten. Det var ellers kun de forundt, der havde adgang til "1.-salen" henne på sporarealet.
De mange farvede bånd er den indre afstivning af tårnet.
Nogle af "siden"s læsere / seere kunne måske være i tvivl om, hvad det er for gule huse, der ses ved siden af trans-porten ???
"Den gule By" / "Kineserbyen" også kaldet. En hel lille by af små, nu fhv., tjenesteboliger for DSB´s hjælpevogns-mandskab. Hovedparten af dette mandskab havde deres arbejde på Centralværkstedet, og skulle -når fløjten lød, kunne stille på Ambulance-pladsen i løbet af få minutter (døgnet rundt).
Det gule Palæ - Taarnet. -- 3. september 2016. ^---vv
Mens grenene på træet blev savet ned, var et hold i gang med at nedlægge et par fag af hegnet rundt om Centralværkstedet og jævne den knoldede vej med store stål-køreplader.
Der skulle ikke være noget farligt med den hastighed -- alligevel var der vist mange det holdt vejret under svingningen.
Centralværkstedet.
Foto: Paul Wenzel, Olsenbandenfanclub Deutschland.
Det gule Palæ - Taarnet. -- 3. september 2016. --- Flot klaret, --herefter går det ned langs skydebrograven.
Her kører Tårnet" så ned langs skydebrograven.
På vejen måtte man lige "nedlægge" et par lampe-
standere (bevidst og lige inden vogntoget kom frem).
I "bunden" af skydebrograven skulle man så dreje nogle gange, for tilsidst at køre parallelt med den gamle contai-nerterminal, nu klargøringscenter for Metro Cityringen . . .
. . . for igen at dukke frem ved det gamle hovedlager 40. ^---v
Ved udkørselen fra Centralværkstedet var den gal igen.
Et par træer blev nogle lange grene kortere, selvom man forsøgte at undgå det.
<--- Bemærk på det opretstående foto, hvordan man ved teknikkens hjælp har "kæntret" tårnet nogle grader.
Desværre -- det var ikke nok, og saven måtte frem.
Otto Busses Vej.
Det gule Palæ - Taarnet. Otto Busses Vej. (Kl. 12.35) -- 3. september 2016. ^---vv
Ud for O.B.V. nr. 5 (tv.). Den lange røde bygning er/var Centralværkstedets administrationsbygning.
Bag vinduet på første sal -lige over porten- havde jeg min arbejdsplads det meste af de sidste ca. 12 år.
Her med en af de nyere haller for Maskindepot Gb (m. mange andre navne) som baggrund.
Her måtte jeg desværre forlade "karavanen" - andre "pligter" ventede i Ballerup.
(Kl. 12.45 eller 10 minutter om at køre det lille stykke fra de grønne træer i baggrunden. -- Næhh, --man gjorde ikke noget overilet . Til gengæld tror jeg heller ikke, at der blev så meget som bøjet et søm under transporten - i det mindste ikke så længe jeg fulgte den. )
Den store kran havde endnu en stor opgave foran sig.
Herunder på vej til Enghave Brygge for at løfte "Tårnet" ombord i skibet, der skulle fragte "Tårnet" til Gedser.
Bemærk de hvide mandskabslifte (3 stk). Det er belysningsvæsenets folk, der er ved at løfte ledninger i krydset Otto Busses Vej / Kalvebod Brygge / Vasbygade for at "Tårnet" kan "smutte" under.
Vasbygade - Enghave Brygge - Gedser.
Med H.C. Ørstedsværket i baggrunden. -- 3. september 2016. ^---v
Foto: Paul Wenzel, Olsenbandenfanclub Deutschland.
Sidste løft i København . . .
. . . og så på vej mod Gedser.
Skulle skibet ikke have nok i sit styrehus / Broen, har man da også en Kommandopost ! ! !
3. september 2016. Foto: Paul Wenzel, Olsenbandenfanclub Deutschland.
Farvel København . . . -- 3. september 2016.
Foto: Paul Wenzel, Olsenbandenfanclub Deutschland.
Gedser.
. . . og goddag Gedser ! ! ! 4. september 2016.Foto: Paul Wenzel, Olsenbandenfanclub Deutschland.
"Fodbadet" er klar, nu mangler vi bare Egon Olsen. -- 4. september 2016.
Foto: Paul Wenzel, Olsenbandenfanclub Deutschland.
Sidste løft . . . 4. september 2016. Foto: Paul Wenzel, Olsenbandenfanclub Deutschland.
. . . og "sænk" er fuldført. -- 4. september 2016. Foto: Paul Wenzel, Olsenbandenfanclub Deutschland.
Tillykke
til de to Olsenbanden-fanklubber dansk/tysk, når nu Jernbanemuseet ikke kendte sin besøgelsestid.
Jeg vil da håbe, at de to fanklubber får held med deres fremtidsplaner, og . . .
4. september 2016. Foto: Paul Wenzel, Olsenbandenfanclub Deutschland. . ..
. . . I må gerne sætte kaffen over og lune smørkagen. Jeg glæder mig allerede.
4. september 2016. Foto: Paul Wenzel, Olsenbandenfanclub Deutschland.
Et "sidespor":
Nedenfor har jeg forsøgt at indtegne/-skrive nogle af de "elementer", der ses i filmoptagelserne (eller ikke ses) i filmen "Olsenbanden på sporet" ! ! !
<-- Mod sydvest/indkørselen ----- Mod nordøst/Ingerslevgade/Vestbanen/haven og flagstangen -->.
Med rødt har jeg forsøgt at placere filmens to sportavler, "Hovedtavlen" og Bavnehøjtavlen på skrå i baggrunden. Bemærk, at dens ene/forreste hjørne kommer helt ud i flugt med det bagved værende vindue mod Engahvevej.
(Hvis vi skal tage hensyn til trappens/trappernes placering (virkelighedens og filmens) må det være vinduet mod Enghavevej, og dermed er filmens tavle placeret mod virkelighedens nordvest/Ingerslevgade og Vestbanen.
Med blåt er antydet filmens trappeløb (parallelt med Enghavevej) og det "påklistrede" køkken hvor man lunede smørkagen.
Med grønt er antydet placeringen at hhv. det gamle 12/46-apparat og den nye 1953-tavle.
------------
Jeg har i de seneste dage talt med tre af de, der havde deres gang i "Tårnet" dengang, --de to som tjenestegørende, den tredie som "tilsynsførende". Alle siger samstemmende, at der blev ikke foretaget optagelser i "Tårnet" - der var simpelthen ikke tilstrækkelig sammenhængende tid til at man kunne have filmfolk til at optage film og opretholde lokalets funktion som kommandopost samtidig.
Der er i tråden spurgt, om der var kakkelovn i lokalet dengang. Det var der, men petroleumsfyret, ikke en ovn af den viste type. Det er formentlig også derfor, at man ikke i filmen ser den store gamle skorsten.
(Baseret på fotos - jeg har ikke set filmen i anledningen.)
- -
Indvielse af "Tårnet", "Det gule Palæ" i Gedser d. 9. september 2017.
Ak, ja, --en "strålende" dag. Dette skal dog ikke lastes arrangørerne, der havde gjort en stort arbejde, for at vi andre kunne få en god dag ud af det. Tak, og
STORT TILLYKKE.
GB-tårnet, Gedser. -- 9. september 2017. ^---vv
Ankommet til Gedser var der "åbnet for sluserne" -- ikke voldsom regn, men jævnt og tæt.
Mange taler,
"tillykker" og gode ønsker.
De, der havde paraplyer, blev begrænset våde, de, der ikke havde, blev dobbelt så våde,
de fik også glæden af alt det,
der dryppede fra de andres paraplyer.
Den viste "halve" sol, så vi ikke meget til. :-(
Olsenbanden i moderniseret udgave var mødt op, og blandede sig med gæsterne.
To af de oprindelige medvirkende, Morten Grunwald og Jes Holtsø var inviteret og deltog i løjerne.
Flaget var hejst, men der var ikke meget fest over den lille -i filmen- så festlige have.
GB-tårnet, Gedser. -- 9. september 2017.
"Skide godt, Egón": Se også: http://olsenbandenfanklub.dk/
GB-tårnet, Gedser. -- 9. september 2017. ^---vv
Den røde snor klippes . . .
. . . og alle maser på.
Indenfor:
Indtil videre er stueetagen forholdsvis tom: Nogle enkelte jernbaneeffekter står langs væggene, men er ikke til at fotografere for de mange gæster. På væggene plancher med fotos gennem tiden, --fra 1964 på Gb, til flytningen
til Gedser i 2016.
. . . . . . .
København. Tårnet løftes / Knippelsbro passeres . . . . . . . Gedser. Ankomst / sættes på plads.
. . . . .
København: 1964 og i filmen "Olsenbanden på Sporet". Interiør ved ankomsten, før restaureringen.
Indvielsesgæster på vej op. Oppe venter lige så mange på at komme ned. Sådan gik det et par timer eller tre.
September 2017.
Olsen Bande fans, jernbaneentusiaster og andre med hang til nostalgi og historie er så småt begyndt at tælle ned til lørdag d. 9.september. Det bliver en stor dag!
"Om en lille uges tid løftes sløret for resultatet af et usædvanligt og storstilet ”evakuerings- og redningsprojekt”. Projektet har været undervejs siden DSB i 2014 annoncerede nedrivning af Københavns Godsbanegårds gamle Kommandopost – bedre kendt som "Det Gule Palæ". Olsen Bande kendere vil vide, at Det Gule Palæ ikke er en hvilken som helst gammel bygning. Kommandoposten spillede en central rolle i ”Olsen Banden på Sporet” og netop derfor har det været hjerteblod for den danske Olsen Banden Fanklub at sætte alt ind på at bevare den gamle bygning.
Ny trappe til Det Gule Palæ
Også trappefirmaet WOOD STEP har været en del af redningsarbejdet. Kommandopostens gamle trappe klarede ikke turen fra København, så når Det Gule Palæ på lørdag slår dørene op på sin nye adresse – Gedser Remise, er det med en trappe fra netop WOOD STEP. ”Vi var selvfølgelig klar med det samme, da vi blev kontaktet af Olsen Bandens Fanklub” fortæller salgsdirektør Jacob Ravn om sponsoraftalen, der har sikret en ny 100% autentisk trappe i træ til palæet.
Trappen ændret i sidste time
Alt var timet og tilrettelagt – trappetegninger var sendt af sted og godkendt. Kun den sidste opmåling manglede inden produktionen kunne sættes i gang, men så tog sagen -og trappen- en ny drejning.
”Aftenen før trappeARKITEKTEN® skulle ud og tage de sidste mål, sad jeg og kiggede efter klip fra filmen. Der er ikke så mange scener, der direkte viser trappen - men pludselig faldt jeg over et klip, hvor Gotfredsen og Brodersen står på trappen, som tydeligvis har drejede balustre," fortæller Jacob. "Vi havde tegnet trappen med runde balustre! Det er måske de færreste, der husker trappen detaljeret, når man siger Olsen Banden på Sporet, men det er altså vigtigt at komme så tæt på som muligt.”
Det er ikke første gang trappefirmaet leverer trapper til nationalklenodier på linie med Det Gule Palæ. WOOD STEP har tidligere leveret trappe til både Skjerns Magasin og Lauras køkken i Korsbæk på bakken.
”Vi ved, at der er stærke følelser på spil i et projekt, som det her. Mange mennesker har en holdning til Olsen Banden, så selvfølgelig skal også trappen ligne det oprindelige.”
Kopieret fra WOOD STEP´s hjemmeside med tilladelse fra firmaet.
1. sal, Interiør.
En tur rundt på førstesalen, --fra trappen og mod uret (det var gå-retningen denne dag).
"Trafikinspektøren"s skrivebord.
(Trafikinspektør Brodersen = Helge Kjærulff-Schmidt / Trafikassistent Godtfredsen = Paul Hagen [filmens titler]).
Kaffe og lun smørkage. ^---v
. . .
Udsigten ud af "kukkassen" . . . . . . og det ene store vindue.
Desværre noget "forringet billedkvalitet" på grund af mange mennsker i vådt tøj efter indvielsestalerne.
En sportavle. Tavlen stammer fra byen / stationen Stevnstrup mellem Langå og Randers..
Foto af tavlen, som den var fremstillet, til filmen "Olsenbanden på Sporet".
Endnu har man ikke nået at få fremstillet en ny kopi, så imens klarer man sig med viste foto.
Tårnets varmekilde.
Det lille køkken for tilberedelse af kaffe med lun smørkage. ^---vv
. . .
. . .
Garderobe og håndvask. Illustration af Tårnets flytning (gjorder til tårnets hævning) samt
mulighed for indkik i tårnets konstruktion vhj. af en lille trappestige.
Den anden "kukkasse". Nordisk Film-hjørnet - Kamera benyttet ved optagelserne.
Alt i alt, --nydeligt, nej flot arbejde. Det nyopbyggede har -som det ses- en nydelig patina, som havde det samme alder som tårnet selv --- dvs snart 110 år.
Plan over øverste etage i det nyindrettede tårn, ca. 35 m2, der -det må erindres- er indrettet med henblik på udseendet i filmen "Olsenbanden på Sporet":
Øverst tv. De to betjeningstavler, den der blev vist i filmen (kopi er under fremstilling) samt en anden, DSB-sportavle. I midten tv: Kakkelovn. Nederst tv: Det lille køkken, der optræder i filmen. Især dette er --efter min mening-- utrolig flot indbygget i det meget lille rum, og havde man ikke vidst andet, kunne det have væer der alle snart 110 år.
Midt i Tårnet: "Trafikinspektørens" skrivebord, kaffebord, stol og sofa samt trappen op fra/ned til underetagen.
Øverst th: Nordisk Film-hjørnet med gl. filmkamera. Nederst th: Illustration på arbejdet med at hæve/flytte
tårnet og sende det til Gedser. Et par af de kraftige gjorder hænger ned fra et af de fire huller, der måtte skæres
i loft- / tagkonstruktionen. En lille trappestige hjælper gæsterne (de højeste) til at få et lille indkik i tagkonstruk-tionens "bagside".
(Den nye indretning er kun til illustration -ikke målfast.)
Underetagen (oprindeligt udseende - ca. 28 m2) var/er der -indtil videre- ikke egentlig udstilling i, kun enkelte fotostater.
Yderst tv. på tegningen aner man netop den et-etages sidebygning, ekspeditionsbygning, som man håber på at få "gen"-opført i samme udseende som den gamle, nu nedrevne bygning på Gb. Bygningen vil evt. blive opført med
en lidt anden indretning, indvendig tilpasset de nye formål.
En masse mennesker, --i regnvådt overtøj . . .
. . . enes pænt og roligt om at gå venstre-om i tårnet.
Der betragtes og pilles . . . ^---v
. . .
. . . og fotograferes i rigt mål.
Det våde tøj, varmen i rummet, det kølige vejr ude og ikke mindst regnen, gør ruderne rimligt uigennemsigtige.
Vinduet var endda lige tørret af ! ! !
Et sidste foto.
. . . Alligevel går gæsterne pænt ned mod udgangen til det dårlige vejr, og giver plads til næste hold (25),
der står i kø i regnen udenfor Tårnet ! ! !
. . .
Endelig stilnede regnen lidt af, så man kunne tillade sig at tage et foto op mod vinden,
. . . omend træerne ikke voksede ind i Himlen. Få minutter efter var det atter regn.
Tre af de ophængte foto fra renoveringsarbejdet:
Bundrammen / ståldragerramme for flytningen. "Tårnet" løftes i de røde gjorder og afstives i de blå.
(Fotograf ukendt.)
Første-salen. Rod efter uvedkommende og deres hærværk. ^---v
"Trappehuset"
Mon ikke billederne ellers taler for sig selv - "En ordentlig omgang", som engang var titlen på et lille TV-program ! ! !
Tillykke med resultatet. --- FLOT.
Godt at Olsenbanden´s fanklub ville og kunne klare "opgaven",
når Jernbanemuseet tilsyneladende ikke kendte deres besøgelsestid.
Lige til modeljernbanen.
Epoke Modeller: http://www.epokemodeller.dk/Image/bygninger2013h.pdf
Sidebygningen til Det Gule Palæ. Epoke Modeller, 87115 (leveres som byggesæt).
http://dmju.dk/?page_id=3330
- -
Se evt. meget mere på:
Dansk: http://olsenbandenfanklub.dk/
Tysk: http://www.olsenbandenfanclub.de/news/dk_2014-10-14_det-gule-palae.php
eller -ikke mindst: Flytningen af Det gule Palæ en video (12 min.) af Kenny Kariyawasam.
En enkelt lille anke: "Men ellers gik det rask afsted" siger Kenny et sted om transporten. Åhhh, ja ! ! !
Selv Kenny´s egen video viser noget andet.
- -