Navigation
- Nyt på siden.
- Seneste fotos 2022. >>>
- Seneste foto(s) 2021 >>>
- Seneste foto(s) 2020 >>>
- Seneste foto(s) 2019 >>>
- Seneste foto(s) 2018 >>>
- Seneste foto(s) 2017 >>>
- Dagens foto(s) 2016 >>>
- Dagens foto(s) 2015 >>>
- Dagens foto(s) 2014 >>>
- Dagens foto(s) 2013 >>>
- Dagens foto(s) 2012. >>>
- Scandia skinnebusser.
- De Danske Statsbaner
- Persontogslokomotiver.
- Godstogs- og rangerlokomotiver.
- Motormateriel,
- Person- og godsvogne.
- DSB Zb 99681 (og Zb 99680) - Stjernen m.m.
- Jernbaneudstilling - 1959.
- "Skrotbunken", DSB.
- Københavns Godsbanegård Gb, Maskindepot Gb og Centralværksted Kh.
- Kommandoposten, "Det gule Palæ".
- Post A.
- Post B (Bertha) og D (Dan).
- Post L.("Lort").
- Ambulancepladsen-Omformerstationen.
- Togekspeditionen.
- Vognekspeditionen.
- Gb, -- "det sydvestlige hjørne".
- Sidespor og havnebaner.
- Pakhusområdet.
- Godsekspeditionen.
- Maskindepot Gb, København.
- Centralværkstedet, København.
- Kystbanen - København H - Helsingør.
- Nordbanen - København H - Hillerød - Helsingør
- Nørrebro station gennem tiderne.
- Nørrebro station 1940´erne +2016 / 2019.
- Hareskovbanen.
- Ny Ellebjerg.
- Frederikssundsbanen.
- Den sjællandske Midtbane / Midtsjællandsbanen.
- Sjællandske nordvestbane. - Roskilde-Kalundborg. Begrænset indhold.
- Svebølle station 1874 - 2000.
- Sjællandske Vestbane. - København H-Korsør.
- Sorø station
- Sorø - Vedde
- Lille Skensved station.
- Roskilde-Køge-Næstved-Vordingborg ("Lille Syd") -- Begrænset indhold.
- Slagelse-Næstved / Slagelse-Kalundborg. (Begrænset indhold.)
- Skælskør - Dalmose
- Svendborg - Nyborg Banen.
- Svendborg - Faaborg Banen.
- Odense-Ringe-Svendborg - SFJ / DSB.
- Nyborg-Ringe-Faaborg. - SFJ / DSB.
- Tommerup-Assens.
- Himmerlandsbanerne
- Langå-Struer. (Begrænset indhold)
- Mommarkbanen. Begrænset indhold.
- Skive - Nykøbing Mors + Sallingsundoverf.
- Tønder-Højerbanen. -- Begrænset indhold.
- Diverse DSB-stationer. - Begrænset indhold.
- Div. DSB-stationer m.v.
- Statsisbryderen D/F ”VALDEMAR”
- Færger og skibe, -diverse. Begrænset indhold.
- Lillebæltsbroen - 75 år.
- DSB - Diverse.
- Vestbanen (Sjælland).
- (Næstved)-Vordingborg-Nykøbing F.-Gedser/Rødby.
- Frederiksberg-Vanløse-Hellerup.
- Øresundsvej st. til Frilandsmuseet.
- Øresundsvej station på Frilandsmuseet, 2019. - xxxx .
- Øresundsvej station på Frilandsmuseet, 2014 - 2018
- Øresundsvej station på Frilandsmuseet, 2012 - 2014.
- Øresundsvej station på Frilandsmuseet, 2006 - .2011.
- Øresundsvej station´s flytning til Andelsbyen på Frilandsmuseet, 2006.
- Øresundsvej station til Frilandsmuseet - 2005 .
- Øresundsvej station på Frilandsmuseet, 2019. - xxxx .
- Danske privatbaner
- Sjælland, Lolland / Falster og Bornholm.
- Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen - HHGB
- Gribskovbanen - GDS
- HFHJ - Hillerød-Fr.værk-Hundested Jernbane.
- Lyngby - Nærum Jernbane -- LNJ.
- København - Slangerup Banen - KSB
- Amagerbanen.
- Køge-Ringsted Jernbane.
- Østsjællandske Jernbaneselskab -- ØSJS.
- Næstved-Præstø-Mern Banen - NPMB
- Kalvehavebanen.
- Odsherreds Jernbane - OHJ.
- HVJ - Hørve-Værslev Jernbane.
- Høng - Tølløse Jernbane - HTJ.
- Stubbekøbing-Nykøbing F-Nysted Banen
- LJ - Lollandske Jernbaner / Lollandsbanen. (Begrænset indhold)
- Maribo - Torrig Jernbane - MTJ, samt rull. materiel.
- Nakskov-Kragenæs Jernbane.
- DBJ - De Bornholmske Jernbaner
- Nord- og Midtjylland.
- SB. Skagensbanen. Indledn./historie.
- Hjørring Privatbaner - HP
- Vodskov-Østervraa Jernbane - VØ.
- Thisted-Fjerritslev Jernbane.
- APB. Aalborg Privatbaner.
- Aalborg-Hadsund Jernbane.
- VLTJ - Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbane. Begrænset indhold
- Skive - Vestsalling Jernbane - SVJ.
- Randers-Hadsund Jernbane.
- Silkeborg-Kjellerup-Rødkærsbro Jernbane.
- Ebeltoft-Trustrup Jernbane.
- Hads-Ning Herreders Jernbane.
- Thisted-Fjerritslev Jernbane - TFJ
- Kolding-Egtved Jernbane -- KEJ. Begrænset indhold.
- Sydjylland, Fyn og Langeland.
- Varde-Nørre Nebel Jernbane.
- Varde-Grindsted-Jernbane.
- Troldhede-Kolding / Vejen Jernbane - TKVJ
- HBS - Horsens-Bryryp-Silkeborg Jernbane.
- Horsens-Juelsminde Jernbane.
- Horsens - Odder Jernbane.
- HV. Horsens Vestbaner, incl. rull. materiel.
- Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane.
- OMB - Nordvestfynske Jernbane. - OMB - Begrænset indhold.
- Sydfynske Jernbaner - SFJ - Henvisning.
- Langelandsbanen.
- Privatbaner. -- Diverse.
- Rømøbanen / Rømødæmningen.
- Rutschebanen i Tivoli.
- ,,Det lille tog,,
- Sjælland, Lolland / Falster og Bornholm.
- Privatbane-"CL-vogne".
- Y-tog.
- "Skrotbunken", Privatbanerne.
- Københavns Metro.
- Forsvundne stationer, endnu flere...
- Befordring af brevduer.
- Normalsporede gasværksbaner.
- Store "nipsgenstande" f.eks: Broer/viadukter, vandtårne, sneplove, skilte m.v, og m. fotos. Lige til modelbanen.
- DSB-stations- og trinbrætskilte.
- PRIVATBANE-stationsskilte.
- PRIVATBANE-trinbrætskilte.
- Togviserskilte. Tog til.../mod...
- Privatbane-sneplove.
- Privatbane-drejeskiver.
- Sporstoppere.
- Brændstofforsyningsanlæg (Privatbanerne).
- DSB-drejeskiver.
- Vandtårne ved DSB.
- Vandtårne ved privatbanerne.
- Kvæg- og svinefolde.
- Q-vognkasser i model og "anvendelse".
- Broer, Viadukter. Bornholm - Sjælland.
- Broer, viadukter. Fyn - Jylland.
- Tjenesteboliger / ledvogterhuse m.v. (Eksempler)
- Passager-læ. Tog / busser.
- DSB eller private små troljer / småtroljer og skinnecykler.
- Jernbanens "Nips" (Det er ikke alle, der ved ...).
- Smalsporede industribaner.
- Roebaner.
- Teglværks- og grusgravsbaner.
- Frederiksholm Tegl- og Kalkværker.
- Allerød Teglværk.
- Bloustrød Teglværk.
- Egebjerg Teglværk.
- Ganløse Teglværk.
- Hammersholt Teglværk.
- Maarum Teglværk.
- Prøvelyst Teglværk.
- Nivaagaard Teglværk.
- Sølyst Teglværk.
- Gamle Farum. Foto-misbrug.
- Farum Grus- & Stenværk. Farum Teglværk..
- Hedehus-Teglværket, A/S.
- Faxe Jernbane.
- Aastrup Kildekalkleje
- Fakse Kalkbrud.
- Fur molerværker.
- Tegl- og grusgravsbaner i model.
- Store Vildmose.
- Smalspor. - Diverse.
- Ny Ålesund, Svalbard, Norge.
- Sporvogne
- Vogntyper.
- Linie 2
- Linie 3.
- Linie 5.
- Linie 6.
- Linie 7.
- Linie 8. Begrænset indhold.
- Linie 9.
- Linie 10.
- Linie 11.
- Linie 14. Begrænset indhold.
- Linie 16. Begrænset indhold.
- Linie 18.
- Linie 19.
- Linie 20.
- Linie "Buh" - Dyrskuelinien.
- Nedlæggelsen af Københavns Sporveje - 1972.
- Afsporinger på linie 8 og 10.
- Aarhus Sporveje.
- Odense Sporvej.
- Sporvejshistorisk Selskab /
- Der var engang: En sporvogn . . .
- Forsøgsmotorvognen HHA 3060..
- Sporvogne på postkort.
- Linie 1. Begrænset indhold.
- Linie 13,
- Linie 15. Begrænset indhold.
- Sporvogne - Diverse. Begrænset indhold.
- Model af Lunding-sporvogn, 1:87.
- Letbaner.
- Udenlandske sporveje.
- Flensburger Straßenbahn / Stadtwerke Flensburg Verkehrstriebe / SFV
- Malmö Stads Spårvägar.
- Oslo Sporveier.
- Nørrebro station på Wien´sk. -- Wiener Linien
- Wiens sporvogne.
- På rejse med SHS (Sporvejshistorisk Selskab).
- Portugisiske sporveje.
- Mallorca´s sporvej og jernbaner.
- Sofia sporveje.
- Liepaja Sporveje, Letland.
- Ukrainske sporvogne, byen Lviv.
- Rutebiler / busser (Begrænset indhold. Eksempler på . . .)
- Førerløse busser.
- Forbindelsen til Bornholm. (Begrænset indhold).
- Småfærger ("Ø- og genvejsfærger"
- Ø- og genvejs-færger.
- Kalvehave - Koster.
- Holbæk-Orø-overfarten.
- Fire færger på Isefjorden.
- Tre færger på Limfjorden.
- Agersø-færgen.
- Omø-færgen.
- Fejø-Kragenæs.
- Femø-Kragenæs
- Fuursund- / Fursund-overfarten.
- Feggesund-overfarten (Mors) (HANNÆS)
- Næssund-overfarten (Mors).
- Hvalpsund - Sundsøre-overfarten.
- Sallingsundoverfarten: Pinen - Plagen.
- Venøsund-overfarten.
- Udbyhøj Syd-Udbyhøj Nord.
- Mellerup-Voer (Randers Fjord).
- Husbåde.
- Sydfynske Dampskibsselskab.
- Holbæk-Orø-overfarten.
- Sprogø, -øen i midten.
- Man tror, det er løgn !
- Den danske model.
- Model af DSB-C-maskine.
- Mo i model, --lidt om.
- S-tog. Københavnske 1. generations S-tog.
- DSB Køf-rangertraktor.
- Amagerbanen i model.
- Gribskovbanen i model.
- Kalvehavebanen i model.
- København-Slangerup Banen i model.
- Langelandsbanen i model.
- Københavns Sporveje KS 533, "Lunding-vogn" i model.
- D/F "VALDEMAR" --- som model.
- M-F Hvalpsund (1) i model.
- M-F Hvalpsund (2) i model.
- Småfærger i model.
- "Sprogø i model."
- Dansk landsbykirke i model.
- Industri-smalsporsbaner i model.
- Transformatorstationer /-tårne i model.
- "Lige til modeljernbanen" / Diverse i model.
- En lettisk sneplov.
- Dansk Model-Jernbane Klub.
- Småhuse i model / "Bedre Byggeskik".
- "Hvad skrivebordsskuffen gemte."
- Kirker.
- Møller / Vandmøller. - Begrænset indhold.
- Fyrtårne.
- Sprøjtehuse.
- Lednings- og kabel-nedføringshuse /-hytter.
- Transformatorstationer (-tårne).
- Gavlreklamer - Reklamegavle.
- Forretningsfacader til evt. modelbrug.
- Danske småøer.
- Nye bøger.
- I øvrigt mener jeg . . .
- . . . og nu til noget helt andet.
- Links - Kontakt - Ophavsret.
Da jeg modtager flere og flere ønsker om brug af mine fotos, bliver jeg måske nødt til at bringe lidt om mulighederne / ”reglerne” for brug af mine fotos her i ”siden”s hoved:
Der kan IKKE gives / vil IKKE blive givet tilladelse til brug af mine fotos på Facebook eller lignende ”sider” ! ! ! Skulle man alligevel "falde over" evp-fotos på Facebook eller lignende "sider", er det helt sikkert et udslag af "uhøflig selvtægt".
Jeg finder det ganske utroligt, at nogle ikke kan holde "nallerne" væk fra andres private hjemmesider (uden at spørge først - uden at angive hvem / hvor man har dem fra). Går de også sådan og "smårapser" i grønthandlerens fortovsudstilling, bare fordi det er muligt, og mens grønthandleren ekspederer en anden kunde og dermed ser den anden vej ? ? ? ! ! ! *)
Brug på almindelige ”gammeldags hjemmesider” kan kun tillades på egne/private IKKE-kommercielle sider under den forudsætning, at fotografnavn: ”Foto: Erik V. Pedersen” bringes ved det pågældende foto. Link til min aktuelle side er ønskelig, men ikke en forudsætning. Tilladelsen gælder naturligvis kun EGNE fotos (normalt de fotos, hvor der ikke er nævnt andet fotografnavn). Ved andre fotos må tilladelse indhentes hos den/de aktuelle fotografer / negativejere. Spørg, -hvis der er tvivl.
Ved alle ”tryksager” må aftale indhentes i de enkelte tilfælde. Der vil sjældent være problemer til ikke-kommercielle formål, men må aftales.
Ved kommercielt brug: Kun efter nærmere aftale.
Jeg er opmærksom på Ophavsretsloven og dens tidsmæssige begrænsninger / hhv. tilladelser, men forventer som almindelig ”høflighed”, at denne ophavsret bliver overholdt / opretholdt i hele min levetid.
Herefter har jeg ikke planer om at blande mig.
Gennem århundreder foregik overfarten mellem Mors og det øvrige Jylland ved hjælp af rofærger, store robåde, der foruden passagerer også kunne medtage gods, levende dyr og et enkelt hestekøretøj.
Beboerne på Mors var dog meget interesseret i en dampskibs(færge)forbindelse mellem Nykøbing og Glyngøre, men først ved en lov i 1871 blev regeringen bemyndiget til at tilvejebringe en dampskibsforbindelse mellem de to byer. Bemyndigelsen omfattede tillige anlæg af landeveje til den nye havn i Glyngøre og en landingsbro ved Nykøbing, der også var indeholdt i loven.
For statskassens regning blev der hos Burmeister & Wains skibsværft i København bygget et mindre dampskib, ”SALLINGSUND”, til overfarten. Dette dampskib påbegyndte sejladsen d. 20. november 1873 og var et stort fremskridt for trafikken til og fra Mors.
Anlæggene for jernbanefærgerne var færdige i begyndelsen af september 1889, hvor samtidig dampfærgen "LILLE-BELT" ankom og sejlede indtil den blev ophugget i 1922.
I årenes løb "gæstede" også andre småfærger overfarten som reservefærger, bl. a. D/F "VALDEMAR" (se særskilt "side" om denne færge). I 1919 indsattes hjulfærgen "HJALMAR" og i 1933 M/F "MORSØ" (Nakskov Skibsværft 1933), som var et stort fremskridt i forhold til de gamle hjulfærger. "MORSØ" havde færgen "MARIE" som reservefærge og fra 1935 ovennævnte "VALDEMAR", som --til trods for, at denne i 1938 solgtes til Statens Istjeneste-- også i årene herefter var "fast" isbryder på overfarten, når det kneb.
Også dampfærgen "HÄLSINGBORG" optrådte lejlighedsvis som reservefærge, fra 1946 omdøbt til "GLYNGØRE". Ved denne færges udrangering i 1964 blev færgerne M/F "DAN" og "SVEA" reservefærger.
D. 23. maj 1971 indstilledes persontrafikken på Sallingbanen (Sk-Gy) og Sallingsundoverfarten, men der opretholdtes dog stadig forbindelse med sejlads af gods indtil d. 1. oktober 1977.
Efter "oprydningen" i Nykøbing Mors lå M/F "MORSØ" en tid i havnen som led i et bevaringsforsøg, der dog mislykkedes og efter et par bevægede år ophuggedes den i Vejle i 1983.
Efter Ib V. Andersen, "Signalposten", 24. årg, 1988, nr. 2 og 3.
Nykøbing Mors, 1899.
D/F "HÄLSINGBORG" / "GLYNGØRE"
D/F "HÄLSINGBORG" i Helsingør havn, 1929.
Foto: Rask. Ark: EVP.
Færgen blev senere afløserfærge på Sallingsund og i 1946 omdøbt til "GLYNGØRE".
D/F "GLYNGØRE" (ex. D/F "HÄLSINGBORG") i dok i Svendborg, 5. juni 1960.
Pudsigt nok var dens "nabo" lige udenfor dokken en nybygget M/F "HÄLSINGBORG".
D/F "GLYNGØRE" i Nykøbing Mors.
Foto: Ark. EVP.
M/F "MORSØ"
Flere oplysninger om M/F MORSØ kan findes
f. eks. i tidsskriftet "SIGNALPOSTEN", 8. årg. nr. 5, oktober 1972.
M/F "MORSØ", ca. 1955.
Foto. P.E. Clausen.
i færgelejet i Nykøbing Mors. 12. juni 1976.
"MORSØ"
i Nykøbing´s færgeleje .......
... med havnestationen til venstre
- o 0 o -
Kilder / literatur.
Signalposten, 7. årg. 1971 nr. 1. H/F(D/F)"LILLE-BELT" og "FREDERICIA".
Signalposten, 7. årg. 1971 nr. 2. H/F(D/F) "HJALMAR" og KRONPRINS FREDERIK".
Signalposten, 7. årg. 1971 nr. 5. D/F "VALDEMAR" og "MARIE" + D/F "HÂLSINGBORG"/"GLYNGØRE" samt
Signalposten, 15. årg. 1979 nr. 4. D/F "VALDEMAR"
Signalposten, 7. årg. 1971 nr. 6. D/F "OREHOVED", D/F-M/F "FYN", "SVEA" og "DAN"
Signalposten, 8. årg. 1972 nr. 5. M/F "MORSØ".
Signalposten, 8. årg. 1972 nr. 2. Sporplaner: Glyngøre og Nykøbing M.
Signalposten, 24. årg. 1988 nr. 2 + 3. Sallingsundoverfarten.
---
Forrige side: Nykøbing Mors.
Næste side: Tønder-Højerbanen. -- Begrænset indhold.