Linie 5.

 

TÆNK, . . .

I 1954 var der så mange sporvognslinier *), og pr.  23 april 1972 er der 0 - nul sporvogne i København / i Danmark ! ! !

 

*)  Linie: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 19x og 20.   Hertil natlinierne: A, B, C, D, E og F.

 

Ligesom ved andre linier, bringes billederne i "strækningsorden" / køreretningsorden -her fra Husum mod Amager- og der skelnes ikke mellem medkørende og modkørende vogne/vogntog.  Tidsmæssigt bringes tidligste fotos så vidt muligt først / ældre vogne før nyere.

 

Husum endestation.

KS 533, Husum.   --   Ca. 1954-55.

 

KS 335, linie 11, Husum endestation. 

Hertil en linie 5 i "2. position" på yderste spor i sløjfen.

 

KS 569. Husum Endestation   --   Februar 1957.   Den ekstra lanterne, der dækker vognnummeret, blev tændt og viste med et blåt lys, at vognen kørte som natsporvogn til forhøjede takster.

Der kunne lige  -som jeg husker det-  holde tre vogntog i sløjfen ! ! !  Her holder KS 569 i 3. position, bag et vogntog i 2. position.

Når vognene ankom gik motorvognspersonalet ofte til "ophold" i folkerumsbygningen midt i sløjfen, mens bivognskonduktøren ofte måtte vente og køre "vognen" frem, når det foran holdende vogntog kørte ud på linien.

Dette har man tilsyneladende "glemt" her, så når næste vogntog kommer, må de holde ude på Frederikssundsvej, indtil en af konduktørerne kan komme over, og køre det holdende vogntog (her 569) frem til "start".

 

KS 569 er her kørt frem i første position.   Bemærk det store linienummerskilt, to-delt, så øverste del kan slås ned.
Når det sker, står der Natlinie E i stedet for.   Bemærk også folkerumsbygningen bag motorvognen.

 

 

KS nr. 805 ! ! !  De første fire "Düsseldorfere" var forsøgsvis malet i andre farver end normalen. Man ville høre befolkningens mening om de fremtidige farver (???).

Resultatet blev dog, at man -stort set- fortsatte som altid: Gråt tag, hvidt omkring vinduerne, et grønt "mavebælte" (nyt), gult under vinduerne og "gråt" underst på vognkasse og bogier.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KS  805.  Husum endestation.   --   Okt.-nov. 1960. . . . vv--->
Bemærk i øvrigt:  Man havde endnu ikke monteret de -senere-  brun/sorte "linie 5"-skilte nederst på fronten.

 

 

 - - -

 - - -

Daværende statsminister Viggo Kampmann havde udskrevet Folketingsvalg til afholdelse d. 18. november 1960. ---
Det ses i lygtepælene.

Ellers var  "Sløjfen" / Husum endestation familiens foretrukne stoppested i min barndom, når vi besøgte det ene par bedsteforældre.  --  Her fik "drengen" en 25-øre til en is (det var jo lørdag eller søndag) købt i en chokoladeforretning lige udenfor billedet til højre.   --   Ak, ja,  senere var det tandlægen, der overtog tilknytningen til "endestationen", --  vinduerne lige over 805´s bageste del (B-delen).  Herfra kunne jeg -de første år- glæde mig over sporvognslydene, alt mens tandlægen borede. --  Så kunne det passende aflede de uhyggelige lyde, der trængte sig gennem hovedet.

I det hvide (lyse) hus til venstre holdt "Bella-bilen" til,  --  "Bella nr. 6" - ja, det var telefonnummeret dengang.


Valget var (som nævnt) udskrevet af den socialdemokratiske statsminister Viggo Kampmann efter et turbulent år, hvor den foregående statsminister, H.C. Hansen (S), var død af kræft i februar måned.  -  H.C. Hansen havde været syg i længere perioder siden 1958, og Jens Otto Krag (S) og Viggo Kampmann havde stået for ledelsen af regeringen i denne tid, -- men alligevel var dødsfaldet chokerende.

Den "siddende" regering: ”Trekantregeringen”, bestod af Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre og Retsforbundet.  Denne regering havde ledet landet siden folketingsvalget i 1957, og Viggo Kampmann havde haft statsministerposten fra den 21. februar 1960, to dage efter H.C. Hansens død.

Nå, ---det var et "sidespor"´! ! !

 

På valgplakaterne herover lover Retsforbundet: "Det bliver bedre endnu". -- Vi må se hvor længe det holder stik ! ! !

 

 

KS 802.  Husum Endestation.  Afgang.   --   3. juni 1969.

Bemærk:  Køreledningen "fra byen" deler sig i to tråde via et elektrisk "sporskifte" i køretråden for ankommende vogne lige før den tværgående vej, Storegårdsvej. Herved bringes trolleystangen på "femmerne" til at befare den yderste køretråd (nærmest kameraet) og "syverne" den anden tråd.

Når motorvognenes trolleystænger når frem til de lange "sorte"  -^-  kontaktskinner herover, skiftes sporskiftet udenfor højre billedkant "automatisk" til sporet for den pågældende linie.

 

Hvilken skal man nu vælge ???

KS 900 - 803.  Husum Endestation.     Linie 5 yderst,  linie 7 inderst.   --   3. juni 1969. 

 

Endnu en vogn kører ud på linien:  KS 811.  Husum Endestation.   --   3. juni 1969.

 

Den sidste dag -22. april 1972- blev det kun til nogle enkelte billeder ved endestationen/sløjfen i Husum, samt til en "overkørt" kobber-5-øre, inden turen gik på cykel hjem til bopælen i Rødovre (ved Jyllingevej), hvor jeg lige slugte lidt mad, der var stillet frem (familien havde jeg "parkeret" hos svigerfamilien, da jeg havde sagt, at "jeg kommer ikke hjem, førend sidste sporvogn er kørt i remise").  Maden blev spist i ekspresfart, og tilbage til Husum endestation, hvor jeg skulle prøve at finde den vogn, der skulle køre som den sidste.

 

 

KS 879.  Husum endestation / sløjfe.   --   22.april 1972.    ^---v

 

 - - -

 

 

KS 887.  Husum endest./ - sløjfe.   --   22.april 1972. 

 

 

Husum endest. / - sløjfe.   KS 887 og bus 350. I baggrunden en af Herlev-bussernes busser.  --   22. april 1972.

 

 
KS 887.  Husum endestation / sløjfe.   --   22. april 1972.  
Der er ingen vogne i inderste spor --  linie 7 er forlængst nedlagt.

 

 Nogle vogne er pyntet festligt.

 

 
Efter et ophold og nyt personale på vognene, er det atter tid til afgang for en ny tur til Formosavej på Amager.
Husum endestation / sløjfe.   --   22. april 1972.

Bemærk "sladrehankene" -de lange sorte kontaktskinner i køretråden. De noterede afgangstidspunktet for vognene.

Her var "dagen" så forbi for mig.  Aftenturen mod Amager forventes at fortsætte først på aftenen med lidt kørsel og så med sidste vogn kl. 0.11 (sidste gennemgående vogn mod Formosavej). 

 

 

Fra Husum mod Amager (Øresundsvej - Formosavej)

Ved tilbagekomsten til Husum gjaldt det nu om at finde ud af, hvilken vogn / hvilket vogntog, der skulle blive aftenens sidste. 
Det var ikke nemt for mig,  - men jeg satte mig op i een af vognene, og kørte med ud på "linien" i håb om at finde ud af det / finde frem til den under kørselen.


 

 

 

Husum endestation / sløjfe d. 22. april 1972 kl. ca. 19.45.  --   Vognene holder i kø.   ^---v

 

Klokken er blevet 19.45 -gadebelysningen er faktisk tændt- og det er ved at være for sent til fotografering (med mit udstyr), så jeg satte mig op i en vogn mod Formosavej.

 

Nu gik turen så gennem København mod Amager/Formosavej og tilbage. Ved tilbagekomsten til Husum endestation stod en del mennesker af. En ung pige så sit snit til at skrue et plastskilt af, mens alle kikkede den anden vej.  Ingen sagde noget - ingen gjorde noget.  Pludselig kom et par politibetjente op i vognen. De havde set hende skrue skiltet af, og "det måtte hun ikke, så det måtte hun -lige så naturligvis- aflevere".  ---  "Hvilket skilt" - hun havde ikke skruet noget skilt af.  --  "Jamen", -de havde jo selv set det.  --  Nej, -hun havde ikke skruet noget skilt af.   

Herefter begyndte betjentene en større eftersøgning, men fandt ikke noget skilt.  Ingen i vognen havde set noget, så der var ingen hjælp at hente, og betjentene forlod vognen.  Efter afgang fra endestationen smilede pigen glad ved synet af sit skilt, som hun pludselig havde fundet igen ! ! !

 

Som aftenen skred frem gik det op for mig, at  DET  VAR  DEN  SIDSTE  VOGN, jeg sad i. 

Heldigt, for vognen var efterhånden så fyldt, at ingen kunne komme hverken ud eller ind. Hvis der stod to eller tre ud, kom der fem ind. 

Konduktøren sad og hyggede sig i sit "kontor" og talte med passagererne, og alle -der kunne komme ind- kom med, uden nogen form for betaling. I øvrigt havde mange sikkert den allerede i dagens anledning indkøbte sær-billet.

 

- - - - - - - -  Her springer vi så lidt i tiden, men køreretningen holdes.  - - - - - - - - - 

 

 

Et billede af Husum Bio, hvor de netop i de dage spillede filmen  "En god dag at Dø":

Husum Bio spiller:    "En god dag at dø".   --   22. april 1972.

Der burde have været en sporvogn med på billedet, men jeg turde ikke bruge tid og vente på en sådan, for jeg var overbevist om, at netop som sporvognen var på rette sted, ville en stor flyttebil eller bus køre ind mellem mig sporvognen og biografen - se bare, hvad der er af biler uden, at der er en sporvogn i nærheden ! ! !   --   Så det blev til et foto uden sporvogn 

I øvrigt var skyggerne ved at blive lange, og man begynder at fornemme det klare, men meget kontrastrige forårs- / seneftermiddags-lys.

 

KS 569 ved Husumvej´s udmunding i Frederikssundsvej.  --  Februar  1957.  
Vore dages kendere af stedet, vil næppe genkende noget som helst på dette foto.  Formentlig er selv asfalten ikke den samme.

 

At se på disse fotos kan måske sammenlignes med at være medlem i en bogklub - man må tage det "onde" sammen med det gode ! ! !

Billedet kunne have været bedre -skarphedsmæssigt,- men for lokale beboere vil det sikkert have en vis interesse. MEGET er ændret siden dengang.  Husum ny kro, Dahl-Jensens porcelainsfabrik og mange andre gamle huse er væk i vore dage og erstattet af en stor FØTEX. ! ! !

 

. . . . . .  

F. eks. lå det lille modeljernbane-tilbehørsfirma "H.O.System" i en villa, i Gadelandet,  
ca. 75-100 meter inde bag HUSUM  NY  KRO.

 

Se evt disse hj.sider: 

Lars Lindhard: http://www.skala-n.dk/  under "Signaler" / "Se mere her".

Torben Ziegler:  www.danskmodel.dk   Navigationspanelet:  "Arkivet" herefter under "H".

Tak til Niels-Henrik.

 

 

Brønshøj Torv.

En meget stor del af min mødrende familie var bosat på "Torvet" eller lige rundt om det. Født på Brønshøj fødeklinik (lige udenfor venstre billedkant) døbt og gift i Brønshøj kirke lige bag fotografen, så man er vel lidt "arveligt belastet".

Linie 2.  Brønshøj Torv.   --   April 1959.

 

KS 868.  Brønshøj Torv.   --   Linie 2´s næstsidste driftsdag,  18. oktober 1969.   ^---vv

KS 863 ??? Brønshøj Torv.   --   18. oktober 1969.

 

KS 821, Brønshøj Torv.  --  18. oktober 1969.

 

KS 889, Brønshøj Torv.  --  18. oktober 1969.

 

Folkerumsbygningen.  Brønshøj Torv.   --   18. oktober 1969.

 

 

    

KS 558.  Brønshøj Torv.  --  22. april 1972.  ^---v  Johhh, -midt i alt det sørgelige, var det også en begivenhedsrig dag.

De ældre Lunding-vogne kørte kun her til / fra Brønshøj Torv til Øresundsvej-sløjfen på Amager. Derfor de røde destinationsskilte - ikke den hele / fuldstændige linie.

 

 - - -    I baggrunden ses Københavns ældste bygning --  Brønshøj Kirke.

 

 

KS 877.  Brønshøj Torv.   --   22. april 1972.  Som vanligt -i denne situation- mangler linieskiltene. Souvenirjægerne har været dér.

 

 

  

Venstresvingende varevogn og KS 819.  Frederikssundsvej / Risvangen.    --   Maj 1961.

 

 

Den sidste dag --endnu en lille oplevelse:  Et mindre køreledningsnedfald ud for Bellahøj-husene.

 

Nedfaldet bærewire. Frederikssundsvej v/. Bellahøj-højhusene. 
En af isolatorerne på wiren anes til venstre for den indsatte pilespids.  
22. april 1972.

 

Her "knækkede filmen", --nej ikke EVP´s --den skulle bare skiftes, --og denne gang til en farvefilm.  Nej, det var et af bæretovene til køretrådene, der knækkede, og driften gik derfor i stå en tid. 

Ærgerligt, --nu gik det lige så godt, --og så den sidste dag ! ! !

 

Efter et kort ophold ved reparationsstedet for den nedfaldne bærewire, fortsattes driften dagen ud.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 . . . og her holder de så ! ! !  --på grund af en nedfalden bærewire.  Frederikssundsvej v/. Bellahøj-højhusene.   
22. april 1972.

 

Nørrebro Remise.

 

 

Nørrebrogade / Nørrebro remise.

 

 

Den første remise til elektrisk drift blev bygget i 1896 ved Nørrebrogade, på et område man tidligere havde anvendt som skinneplads. Remisen var oprindelig kun beregnet til akkumulatorvognene på Nørrebro-linien, men blev ved elektrificeringen udvidet med en tilbygning ud mod Nørrebrogade.

Under første verdenskrig (1914-18) udvidedes Nørrebro remise med to ikke lige lange haller med hhv. 6 og 4 spor. På grund af krigen var det ikke muligt at skaffe jern til tagkonstruktionen, hverken som ren jernkonstruktion eller som jernbetonkonstruktion, og den blev derfor udført med gitter-træbuer, der -mellem hallerne- hvilede(hviler) på jernbetonsøjler.

Med denne udvidelse blev Nørrebro Remise sporvejens største med et samlet hal-areal på ca 7100 m2 og en samlet sporlængde inden for portene på ca. 2000 m. Samtidig med udvidelsen opførtes også en trafikbygning, og den eksisterende to-etages kontor., folkerums, og værkstedsbygning, der var opført sammen med den første remise, blev udvidet til det dobbelte. Den nye del af remisen blev taget i brug i 1918. 

 

 

Nørrebro Remise -- Plan ca. 1930.

 

  

Akkumulatorvogne/Syrevogne i Nørrebro første remise omkr. 1900, og nye del med nyt materiel, efter udvidelsen i 1918.

  

Akkumulatorvogn / Syrevogn nr. 10 ved Nørrebro Remise, . . . . og vogn nr. 3  et sted på linien.

(Fotos fra hhv. "Københavns Sporveje, 1911 - 1. august - 1936" og "Festskrift: Sporvejs- og omnibusfunktionærernes organisation.   25 års jubilæum,  1897 - 4. januar - 1922 ).

 

KS 856 under udkørsel fra Nørrebro Remise.   --   24. april  1971 (linie 7´s sidste driftsdag).  

 

Nørrebro Remise.   --   22. april 1972. (Linie 5´s sidste driftsdag - Lunding-vognene, der den lørdag kørte ekstraordinært i 20-min. drift, er på vej i remise for sidste gang).

 

Remisen havde oprindelig plads til 18 vogne, men blev udvidet flere gange i årenes løb.  I 1918 havde den plads til ca. 200 vogne.

Bygningerne er efterfølgende ombygget til sportshal og anvendes som sådan i dag:


Nørrebrohallen
Nørrebrogade 208
2200 København N


I Nørrebrohallen kan man dyrke bl. a. squash, badminton, basketball, fodbold, håndbold, klatring og boksning.

Mulitsalen kan rumme op til 800 mennesker, og er ideel til events, koncerter, udstillinger og konferencer.

 

 - o -

 

Dansk Model Jernbane Union afholdt i øvrigt den årlige modeljernbane- udstilling i en af hallerne d. 15. og 16. november 1997.

 

 

Nørrebrogade v. Nørrebro Remise.   --   1984.

 

Set den modsatte vej - ud af byen:

Gangbroen set fra Nørrebrogade.  --   Toget mod København er under passage, mens sporvognen må vente.
Udateret  postkort.

Samme motiv ca. 60 - 65 år senere.

Nørrebrogade v. Nørrebro Remise.   --   1984.

 

. . . og stadig udad, men dog i 1971:

KS 872. Nørrebrogade v. Nørrebro Remise.   --   24. april 1971 (linie 7´s sidste driftsdag).

Dette sted er også et af de steder / en af de gavle, der ses på foregående dages Nørrebro-fotos, med gangbroen.

 

Bagsiden af remisen,  Mimersgade.

Alting har en bagside --  det gælder også Københavns Sporveje´s Nørrebro Remise. 

En aften jeg kom forbi, "sneg" jeg mig til at tage et par billeder. "Sneg" - det var ikke altid lige velkomment, at man sådan tog billeder - vore dages interesse for den slags var ikke så almindelig i de tider. 

Til gengæld kunne jeg godt have brugt et af nutidens digitalkameraer:  Så havde jeg måske forsøgt et par gange til, med en lidt anden kameraindstilling. Her gik der måske en måned inden man så resultatet - og når man gjorde det (og ikke var tilfreds), ja så var man ikke længere i nærheden af Nørrebro Remise ! !

KS. Nørrebro Remise,  Mimersgade,  v. nat.   September 1959.   ^---v

Rengøringspersonalet arbejdede på kraft, for at vognene kunne komme på gaden igen fire timer senere - rengjorte.

 

KS   Enghave Remise v. nat.   --   Oktober  1959.

Bemærk skydebroen foran remisesporene og bemærk "stangen" med den lille "sakse-" / pantograf-strømaftager".

 

 

Se også den allerede etablerede "side" om Nørrebro station: http://evp.dk/index.php?page=norrebro-station-gennem-tiderne  i hvilken disse fotos senere vil blive indarbejdet.

 

KS 598 v. remisen, Nørrebrogade.   --   22. april 1972.

Denne motorvogn, 598, blev kort tid efter til den første vogn på den lille veteransporvognslinie "Omstigningsklubben" i Skælskør.

 

 

Ved "Søerne" og Dronning Louises bro:

KS 595.  Dronning Louises Bro.   --   22. april 1972.  En "DSB-kollegial oplevelse" blev det også til. ---^

Som -måske- tidligere nævnt:  Lunding-vognene -som jeg især "gik efter"- kørte kun hvert 20. minut, så når man havde ventet på en sporvogn et helt kvarter på et godt sted, måtte intet "gå galt" når den viste sig.

Det var da derfor med lidt blandede følelser, jeg pludselig så en af mine DSB-kolleger dukke op i "horisonten".  Flink og rar - alle tiders kollega - men jeg så lige for mig, at han ville kikke lige ind i kameraet og vinke "Hej Pedder".  For en sikkerheds skyld måtte jeg vente med at trykke på knappen, til han var fri af sporvognen, --hvis nu ! ! !

Som det ses: Det skulle gå helt anderledes.  Han ser eksemplarisk ind mod sporvognen, og er her nærmest uundværlig i billedet, ja jeg vil jeg slet ikke undvære ham i billedet, som jeg betragter som et af mine virkelig gode / allerbedste sporvognsfotos ! ! !

 

KS 598.  Dronning Louises Bro, --på vej mod Husum.   --   22. april 1972.

 

Nørreport / Nørrevold.

KS 896.  Nr.Voldgade v/. Nørreport st.   --   22. april 1972.

 

 

Hestesporvognen "HØNEN" i Nørregade  udfor Sct. Petri Kirke.

 

 

 

Gammeltorv / Nytorv.

KS 896.  Gammeltorv.    --   22. april 1972.  
Denne vogn / dette vogntog skulle vise sig at blive den sidste sporvogn, der kørte i ordinær drift i København.

 

KS 550.  Nytorv.   --   22. april 1972.

 

   <--- KS 558.  Nytorv.   --   22. april 1972. 

 

KS 550.  Vester Voldgade på stækningen mellem  Ny Kongensgade og Ny Vestergade.   --   22. april 1972. 

 

"Kørselsretningen er mod Stormgade, hvor stoppestedet lå lige før det lysregulerede kryds.

Pengeinstituttet Sparekassen SDS, - der i øvrigt skiftede navn utallige gange ved efterfølgende fusioner i den danske bankverden, var oprindelig Den Sjællandske Bondestands Sparekasse.

Uret over indgangsdøren sad der i mange år, og var altid en vejledning om man nåede sin skole i rette tid. Denne var for mit vedkommende i perioden 1947 til 1952  Den Classenske Legatskole, som lå længere nede ad Vester Voldgade. (...)"

(Tak til Helge Harvey-Hansen)

 

KS 569 + 1516.  Ny Kongensgade / H.C.Andersens Boulevard   --   22. april 1972.   ^---v

KS 1516 (og 569). H.C.A. Blvd.-Ny Kongensgade.   --   22. april 1972.

 


KS 569.  Langebro.   --   22. april 1972.

 

KS 550.   Langebro.   --   22. april 1972.

 

Det var ikke hverdagskost, at få lov at komme op i brovagts-tårnet på Langebro:

KS 900.  Langebro, "forklædt" som linie13 -vist ikke altid helt frivilligt- men til ære for sporvejsentusiasterne.    
22. april 1972.   ^---v

 - - - 

Det skulle blive meget "værre",  alt som aftenen skred frem. 

 

 

KS 575.  Amager Blvd x Artillerivej v. Statens Serum Institut.   --   22. april 1972.

 

KS 575 og 1554.  Sporvognskavalkade.  Amager Boulevard.   --   23. april 1972. 

 

KS 598.  Amager Blvd x Amager Fælledvej.   --   22. april 1972.

 

Vejret var ikke hele tiden det bedste, og jeg havde store problemer med lukkeren på mit daværende kamera. Det havde ellers været dyrt nok, men alting har jo en ende.  Det havde også været til reparation flere gange, men syntes at blive ringere og ringere for hver gang ! ! !

KS 550 på vej mod Husum.  Amager Boulevard / Amager Fælledvej.   --   22. april 1972.   ^---v

Bemærk (generelt) den påfaldende mangel af linieskilte, store og små, samt "overskæg" på "Düsseldorferne".

"Alt" var enten stjålet eller pillet af, for at undgå, at det blev stjålet.  På Lunding-vognene ses store 5-taller 
på fronten, men det var trykte "skilte" fremstillet af kraftigt selvklæbende papir.

Amager Boulevard / Amagerbrogade.  I baggrunden, ret forude for sporvognen, ses Vor Frelser Kirkes kirkegård. 
Selvom Vor Frelsers Kirke ligger på Christianshavn, ligger kirkegården en lille kilometer inde på Amagers jord. 
22. april 1972.

 

 

Linie 5´s næstsidste dag.   --   1972.

Næstsidste dag med sporvogne i København ! ! !  Holmbladsgade-Amagerbrogade.   ^---v   21. april 1972. 

Sporvognen er på vej til Husum ad det højre spor (naturligvis. Lige foran ses sporet for vognene mod Formosavej. Hvis man nu tænker sig en sporvogn der kører denne vej  --->  gennem kurven og med lidt høj fart, kunne det ske:

Lige "rundt hjørnet", ved stoppestedet (dengang), lå der dengang en "rigtig" osteforretning med vand løbende i "gardiner" ned over vinduesruden.

To eller tre gange er det sket, at linie 5 er kørt af sporet i kurven og er endt med forperronen inde i osteforretningen.

Med god grund kunne forretningsindehaveren reklamere (og det gjorde han) med: "Linie 5 lige til Døren".

 

Det er da bare Verdens flotteste sporvogn (især som nye - inden de blev "overhængt" med alskens forskellige
døre og reklamer).   Bemærk motorvognens og bivognens vinduesinddelinger går igen, ja vognens udseende
i det hele taget går igen, højder, bredde og længder er ens, bogierne er ens af udseende, omend helt forskellige 
i virkemåde.  FLOT.

Heldigvis er der bevaret flere, både motor- og bivogne.  Een motorvogn (NESA 929 senere KS 617) er tilbageført 
til opr. udseende, medens en københavnsk bivogn (KS 1531) er under tilbageføring i regi af Sporvejshistorisk 
Selskab / Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.

 

KS 896.  Holmbladsgabe / Skaanegade.   Tidligere lå stoppestede henne ved de to biler i baggrunden til højre.

Det var der, det omtalte stoppested (29. januar) var beliggende, da sporvognene, to eller tre gange kørte af i svinget og endte inde i osteforretningen.  

Vognen skulle i øvrigt -senere på natten- blive den sidste sporvogn i ordinær drift i København.

22. april 1972.

Holmbladsgade.   --   21. april 1972.   ^---v

 

 

KS 1575.  Holmbladsgade.   --   21. april 1972.

 

Bus linie 37 og sporvogn linie 5   --   Holmbladsgade / Østrigsfade.   --   21. juni 1972.

 

KS 898.  Holmbladsgade - Østrigsgade.   --   21. april 1972.

 

 

KS 884. Østrigsgade v.Østrigsgade Skole  --  barndommens skole, 1945-55.   --   22. april 1972.

Der er flag på sporvognene -burde vel være på halv !   Er det virkelig en festdag ? eller er det bystyret der markerer
deres glæde over endelig at være sluppet af med sporvognene ???

KS 900.  Østrigsgade v. Alle Helgenes Kirke og Lergravsvej.   22. april 1972.

Lige henne ved hushjørnerne, men på højre side af Østrigsgade, lå (ligger måske stadig) en bagerforretning, der solgte nogle herlige studenterbrød.  10 øre/stk.  --   Vejen faldt tit forbi på vejen hjem fra skole. 

 

Formentlig først i 1950´erne blev sporene her omlagt.  De gamle skinner blev "gravet op"/fjernet, der blev gravet længere ned, og der blev efterfølgende udstøbt med beton til passende højde. Herefter blev skinnerne/sporene lagt, spændt fast, og der blev atter udstøbt med beton op til ca. 3-4 cm under skinneoverkant.  Sluttelig blev der "brolagt" med en slags brosten, små "mursten" tilsyneladende fremstillet af savsmuld (bøgesavsmuld???) æltet i tjære og formet til disse små "mursten", ca. 20 x 10 x 3-4 cm.

Samtidig -i 1950-erne- indførte KS gummiaffjedrede hjul på Lunding-vognene, så efter disse "øvelser" var lydniveauet i gaden et ganske andet, langt under det tidligere.   

Det kunne høres selv af en bare sporvognsinteresseret skoleelev -12-14 år.

KS 575 - 1554.  Østrigsgade x Lergravsvej.   --   22. april 1972.

Isenkræmmerforretningen bag (foran - ret forstået) sporvognen var i drengeårene "min" faste leverandør af alle de smådimser, småværktøj og lign. som jeg skulle bruge til mit modelbyggeri.  ----  Lige ved siden af -på hjørnet af Lergravsvej- havde "Slikmutter" sin forretning.  Ofte -på vej hjem fra Østrigsgades skole- kunne det måske blive til besøg begge steder ! ! !

 

KS 1531 hensat uden hjul på Sundpark Skole på Amager, lige ved endestationen ved Øresundsvej.
11.  juli  1985.   ^---v

Vognkassen blev i 2002 overtaget af Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, og er pt. under renovering.

I efteråret 2014 blev vognkassen -pr. lastbil- transporteret til sporvejsværkstedet i Gera i Tyskland, hvor den skal gennem-restaureres efter de mange års udeophold som legeplads for skoleelever.  

Planen er, at vognkassen (Scandia, Randers, 1932 - udrangeret fra KS 1970-71) skal tilbagerestaureres til originaludseendet med forsænket midterperron og en kupé på hver side.  Det bliver forventelig en ganske kostbar opgave, men som man dog mener at have styr på.  Det er ikke pt. afgjort, om vognen skal færdiggøres i Gera, eller om dele af arbejdet skal udføres på Skjoldenæsholm eller måske et helt tredie (værk-)sted.

 

Linie 19´s endestation ved Øresundsvej, med vandtårnet i baggrunden ! ! ! 

Linie 19 ?   Samme fotografi kendes også i en linie 5-version.  Det er da også tydeligt at se på postkortet, at linie 5-skiltet på motorvognen er "kradset ud" til en næsten hvid flade, som skiltene på linie 19.

 

 

Der kommer altid en sporvogn og . . .  -- det gjorde der så ikke længere ! ! !

Underretningsskilt om linie 5´s nedlæggelse.    --   22. april 1972.

 

Sørgeligt - skandale.

"Alting går/sker i bølger" siger man ofte. Selv var jeg overbevist om, at "om 20 år", kørte der sporvogne igen ! ! !

Det skulle så ikke være.  Et er, at man dengang boede i en af Europa´s / Verdens mest sporvognsfjendske byer, men at det skulle vare ved, foreløbig 40 år, havde jeg aldrig troet.

Tænk, at man skulle tage afsked med nogle af Europa´s / Verdens flotteste sporvogne og bagefter se på, hvordan de blev brændt af "i bundter".  Ufatteligt ! ! !

---

Jeg havde mindst et halvt år inden slut-datoen, måske et år inden, fortalt alle, der gad høre på det, at denne sidste dag, skulle man ikke regne med at se mig - her skulle jeg ud og fotografere sporvogne.

"Go´daw´ do".

 Da det så kom til dagen, skulle jeg møde på lørdagsvagt på København Gb. kl. 8.00 til "Slut", det ville være ved 14-tiden.  Det var lige som ved militæret.  Når der var noget man brændte for --så skulle man have vagt.  Det har jeg flere eksempler på, og kunne nemt have medført, at det aldrig var blevet "hende", jeg lige har haft guldbryllup sammen med.  Det kostede en ordentlig SKIDEBALLE af kaptajnen i Telegrafen/Høvelte, men jeg var totalt lige glad. Det er en lang historie - den skal jeg spare læserne for.

Da jeg var færdig på Gb, tog jeg min cykel, og kørte til endestationen ved Øresundsvej. Jeg ville have billeder af Lunding-vogne -først og fremmest- og så de Düsseldorfere, der kom forbi alligevel.

Lunding-vognene kørte med kun 20-min-drift, så det var med at være på de "rigtige steder" på de få "rigtige tidspunkter"der kunne blive tale om.  Vejret var godt - skyfrit med "fuld" sol, men også som modlys, når tingene ikke magede sig. 

 

 

"Dagens sær-billet" til uindskrænket kørsel.

I øvrigt var det næsten ligegyldigt, om passagererne havde billet eller ej.  --  I løbet af aften var billettering totalt umulig - de fleste vogne var stoppet med alle de passagerer, der overhovedet kunne stoppes ind.

 

KS 558 ankommer til Øresundsvej-sløjfen, hvor Lunding-vognene vendte den dag.   ^---v   22. april 1972. 

 - - -

"Alle mand af huse".   --   KS 558.  Øresundsvej-sløjfen.   --   22. april 1972.   ---^

 

KS 1551.  Øresundsvej-sløjfen.   --   22. april 1972.

 

KS 541.  Øresundsvej-sløjfen.   --   22. april 1972.   ^---v

 - - - en af de sidste ture mod Husum . . . ! ! !

 

 

En helt anden historie . . . ! ! !

  Linie 5 -  Backersvej ?

Foto:  Arkiv. evp.

 

 

 

Formosavej endestation.

KS 8xx.  Formosavej.   --   21. april 1972.

KS 882 ankommet til Formosavej-sløjfen, --  klar til at tage en tur til.   --    22. april 1972. 

Der var ikke nogen personalebygning (Folkerumsbygning) hér, så personalet sad ofte i vogne /-ene og talte sammen, medens de ventede på afgang.

Det var ret irriterende dengang, jeg skulle måle en Lunding-vogn op med henblik på modelbygning (i 1955).  Man / personalet så helt anderledes på den slags -dengang- og man kunne jo ikke stå og fortælle hele sin "livshistorie/interesse" for dem, hver gang der kom et nyt vogntog. Når det så var gjort, var det tid, at vognen skulle køre igen. 

Altså: Afsted med sporvognen til Husum, hvor der var personale-bygning, og hvor de forsvandt ind, så snart de ankom. Her var der så "rimelig god" tid, inden de kom tilbage - sjældent før tiden, omend de skulle passe på, for der hang en "sladrehank" oppe i køretråden, der "holdt øje" med dem.

 

KS 5xx. Formosavej.   --   21. april1972.

 

KS 1551. Formosavej.   --   21. april 1972.   ^---v

 

 

KS 558. Formosavej.   --   21. april 1972.   ^---v

 

 

Afgang fra Formosavej.   --    22. april 1972 (dog ikke sidste afgang).

 

Den næstsidste tur gennem byen, fra Husum mod Formosavej og tilbage mod Husum, blev forsinket af både demonstrationer, men også af (måske) SHS-medlemmer og/eller andre, der satte alle mulige forskellige linieskilte på vognen / vognene i modsat retning, til skiftevis stor morskab for personalet eller vist også vrede for andre (trist, at humoren ikke var højere en sådan aften/nat.  Intet blev skadet eller ødelagt - intet kunne misforstås - uanset linieskiltet: Der var kun een sporvognslinie tilbage i København, --og det kun tre-fire timer endnu.)  

Vi blev mere og mere forsinket, efterhånden 20-30 minutter, og der begyndte at sprede sig en vis nervøsitet i vognen, ---om man kunne finde på, at lade vognen før -den næstsidste- blive den faktisk sidste, for at overholde sidste afgangstid, kl. 0.11, fra Husum. Endelig nåede vi Husum, og det blev klart, at VI  BLEV  SIDSTE  VOGN.

Nu blev vognen pyntet med kranse og nyudsprungne bøgegrene m.v.   Dette blev vi ikke mere rettidige af, men festligt var det unægtelig. Det siger vel sig selv -og er vel allerede beskrevet andetsteds og af andre:  Der var ingen, der turde forlade vognen, og endnu en gang: Hvis een stod af, kom der to på.  Ved afgang var der ikke plads til een passager yderligere, --havde der været det, havde han været med ! ! !

 

 

"Jamen,  --er det ikke,  --jeg tror det er.   Davs Du gamle."  --->

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  <--  Sidste linie 5.  KS 896, natten d. 22/23. april 1972. 

 

Der kunne ikke STOPPES een passager mere ind i den vogn,   ---så havde han været dér.

 
Sidste sporvogn fra Husum til "(F)ormosavej". -- Nu er også det lille linie-nummerskilt "5" væk ! ! ! 
Det manglende "F" ovenfor skyldes, at det er dækket af en af de to sørgekranse, som vognen var blevet pyntet med ved udsmykningen inden afgangen fra Husum.

 

På den allersidste tur gennem byen var der adskillige mindre og større standsninger på grund af demonstrationer mod nedlæggelsen af sporvognene, og overgangen til osende dieselbusser. Vi nåede dog Formosavej med en "rimelig stor" forsinkelse. Efter et ophold fortsattes kørselen mod Nørrebros remise.  I begyndelsen uden større problemer, på den anden side af Langebro "gik det galt", og især i Nørregade husker jeg, at der var massive demonstrationer mod nedlæggelsen. Demonstranterne havde sat sig på skinnerne, og medens politiet fjernede den ene række, dannedes en ny bagved. 

Nørrpport (station) og Nørrebrogade blev nået, med nye demonstrationer.

Som jeg husker det, var klokken henad  3.30 inden vi endelig nåede Nørrebro remise. 

 

I et mylder af mennesker, og under kraftig klokkeringen, blev vognen -896- bakket ind i remisen, hvor noget af "pynten", måske det hele blev pillet af.  Jeg fik selv en "buket" nyudsprungne bøgegrene, som jeg måtte gå med i hånden på spadsereturen til Husum endestation, hvor min cykel stod.

Der blev ikke brug for cykellygte - det var lyst inden jeg kom hjem med mine bøgegrene, som straks kom i vand, og stod så længe, som sådan nogle nu gør det. 

Eet var at sporvognene skulle "dø", men bøgegrenene skulle holde så længe som muligt.

 

Jo, --jeg må nok sige, at den dag fik man noget for de 5 kroner til dagens sporvognsbillet.

 

 - o - 
 

 

I året 1955 kom jeg ofte på endestatio-nen Formosavej.  Jeg gik til undervis-ning i Brønshøj og tog derfor sporvog-nen til Brønshøj Torv en gang om ugen.  Jeg havde allerede i nogle år haft "et godt øje" til Lunding-vognene, og fik den tanke, at det kunne være "morsomt" at bygge en model af en sådan (størrelse "0" / 1:45 = sporvidde 32 mm).   

Tegninger var ikke noget man bare fandt i et blad/tidsskrift dengang.  De var ikke udgivet endnu - det lå endnu nogle år ude i fremtiden.  Altså måtte man klare sig selv, og erfor havde jeg et målebånd, papir og blyant med til Brønshøj.  

På hjemturen fra kørte jeg med helt til Formosavej.  Der var ikke nogen folke- rumsbygning på endestationen dér, men personalet (mindst een af dem) skulle altid ud for at ryge.  Der måtte ikke ryges i motorvognen, så personalet gik enten ud i det åbne venteskur, eller -i tilfælde af dårligt/koldt vejr- op i bivognen, hvor rygning var tilladt.

Man havde ikke altid indtryk af, at for stor interesse for den slags, var lige velset, så "arbejdet" blev udført i det stille. Mens personalet således røg deres smøg(er), kunne Erik udnytte tiden i den tomme sporvogn, til at måle op her og der, som jeg nu havde planlagt det for den pågældende aften.  Herefter hjem og tegne -evt. afvente den 
næste  Brønshøj-tur for at komme videre.

Københavns Sporveje  --  KS 533,   1:45-model.  
Ca. så langt nåede jeg i årene 1955-56, inden jeg blev ansat ved DSB og stationeret i Svebølle m. fl. stationer.

 

Vognen blev bygget af konservesdåseblik, men fraflytningen fra hjemmet, udstationeringen og derefter to års soldatertid, satte en stopper for byggeriet. At jeg samtidig opdagede nogle fejl på tegningen og derfor også i byggeriet, fremmede ikke byggeriet, der gik langsomt i stå.  

Fortinningen af dåseblikket  blev i årenes løb mere og mere medtaget.  Derfor så vognen  ----^ således ud, 
da jeg 60 år efter besluttede at afslutte byggeriet - mere eller mindre med de omtalte fejl.

KS 533 som 1:45-model.  Maj 2015.  Baggrunden: Begyndelsen til et mindre stykke af Assistens Kirkegård.

 

 

- - - - - - - - -

 
 

. . . Men dette er en helt anden historie ! ! ! 

 

"Kære Erik.

(...)

Jeg var i lære hos Irma, og i årene 1975-1976 var jeg ansat på Korsdalsvej, hvor jeg en dag havde mit kamera med. 

(...) 

Da jeg ved at du også har en stor interesse for sporvogne, synes jeg at du skal se og have dem. Du er velkommen til

at sætte dem på din hjemmeside….

Irma sporvognen,  Korsdalsvej.   --   Fotos: Lars Kragh.   ^---vv

 

. . . Det jeg kan huske er, at Irma fik fat i dem, da de ikke mere skulle bruges ved KS. Hvornår de kom til Korsdalsvej ved jeg ikke, men de var i rimelig pæn stand dengang.

 Læg mærke til at den er litreret både linje 5 og linje 2.

 Kan huske, at der var sat en sodavands-automat (Irmas egen sodavand) op i bivognen, hvor vi kunne få en vand, formeldes for en dansk krone."

 

 

Motorvognen, KS 257, blev bygget i 1907 og sluttede sin tilværelse som totalreklame-vogn for IRMA. Den kørte dog kun én dag i 1966 på hhv. linie 2 og 5 (som vognen stadig er beskiltet på billederne).

Den blev i xx købt af IRMA og -sammen med en bivogn,  KS 1381 (1917), opstillet foran firmaets hovedkvarter på Korsdalsvej i Rødovre.

 

I 1980 blev vognene overtaget af SHS – Sporvejshistorisk Selskab / Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, hvor de nu begge afventer, hvad tiden kunne føre med sig.

 

Tak til Lars Kragh.

 
 
 

 

 

 

KS 569.  UPS. Gitteret har fået et tryk,  --åbenbart en rystende oplevelse ! ! ! ---^ 

 - - -

 

 -

 -

 -


Vejret var ikke hele tiden det bedste, og jeg havde store problemer med lukkeren på mit daværende kamera. Det havde ellers været dyrt nok, men alting har jo en ende.  Det havde også været til reparation flere gange, men syntes at blive ringere og ringere for hver gang ! ! !

KS 550 på vej mod Husum.  Amager Boulevard / Amager Fælledvej.   --   22. april 1972.   ^---v

Bemærk (generelt) den påfaldende mangel af linieskilte, store og små, samt "overskæg" på "Düsseldorferne".

"Alt" var enten stjålet eller pillet af, for at undgå, at det blev stjålet.  På Lunding-vognene ses store 5-taller 
på fronten, men det var trykte "skilte" fremstillet af kraftigt selvklæbende papir.

Amager Boulevard / Amagerbrogade.  I baggrunden, ret forude for sporvognen, ses Vor Frelser Kirkes kirkegård. 
Selvom Vor Frelsers Kirke ligger på Christianshavn, ligger kirkegården en lille kilometer inde på Amagers jord. 
22. april 1972.

 

KS 896.  Holmbladsgabe / Skaanegade.   Tidligere lå stoppestede henne ved de to biler i baggrunden til højre.

Det var der, det omtalte stoppested (29. januar) var beliggende, da sporvognene, to eller tre gange kørte af i svinget og endte inde i osteforretningen.  

Vognen skulle i øvrigt -senere på natten- blive den sidste sporvogn i ordinær drift i København.

22. april 1972.

 

 

KS 884. Østrigsgade v.Østrigsgade Skole  --  barndommens skole.   --   22. april 1972.

Der er flag på sporvognene -burde vel være på halv !   Er det virkelig en festdag ? eller er det bystyret der markerer
deres glæde over endelig at være sluppet af med sporvognene ???

KS 900.  Østrigsgade v. Alle Helgenes Kirke og Lergravsvej.   22. april 1972.

Lige henne ved hushjørnerne, men på højre side af Østrigsgade, lå (ligger måske stadig) en bagerforretning, der solgte nogle herlige studenterbrød.  10 øre/stk.  --   Vejen faldt tit forbi på vejen hjem fra skole. 

 

Formentlig først i 1950´erne blev sporene her omlagt.  De gamle skinner blev "gravet op"/fjernet, der blev gravet længere ned, og der blev efterfølgende udstøbt med beton til passende højde. Herefter blev skinnerne/sporene lagt, spændt fast, og der blev atter udstøbt med beton op til ca. 3-4 cm under skinneoverkant.  Sluttelig blev der "brolagt" med en slags brosten, små "mursten" tilsyneladende fremstillet af savsmuld (bøgesavsmuld???) æltet i tjære og formet til disse små "mursten", ca. 20 x 10 x 3-4 cm.

Samtidig -i 1950-erne- indførte KS gummiaffjedrede hjul på Lunding-vognene, så efter disse "øvelser" var lydniveauet i gaden et ganske andet, langt under det tidligere.   

Det kunne høres selv af en bare sporvognsinteresseret skoleelev -12-14 år9


Forrige side: Linie 3.
Næste side: Linie 6.