Syrevej - Saltværksvej i "Metro-tiden".

 


Jordbunker umiddelbart nord for
den gamle, nu nedrevne Amagerbane-station Syrevej.
14. september 2004.

14. september 2004.
Også her er man i fuld gang med udgravningerne til den fremtidige underføring for vejen (Syrefabriksvej / Vægtergangen).

Ved Saltværksvej arbejdes der med
bygningen af en kommende overføring for vejen. Her ses nedramning af spunsvægge - set mod nord.
14. september 2004.


I mellemtiden er trafikken omlagt ad en midlertidig kørebane ved siden af (syd for) arbejdsstedet.
14. september 2004.

Metro-strækningens åbne grav set fra Saltværksvej mod syd (mod Kastrup) d. 14. september 2004.

I november 2004 ser der pt. således ud:

. . . . . . .
Tv: Her ses kurven før Saltværksvej, set mellem diverse afspærringer fra Saltværksvej-overføringen mod nord.

Th: Når man ser dette foto -set fra samme vejoverføring- skulle man måske nærmest tro, at det drejede sig om en kommende kanal a la kanalerne i den kommende Ørestad.
3. november 2004.

.

 

22. juni 2005


Fodgænger- og cykelsti ved Vægtergangen/Syrefabriksvej, her set mod øst.

Banen set mod nord ...


og set mod syd, mod Kastrup.

(Sammenlign evt. med de tilsvarende fotografier i Amagerbane-tiden.)

Vejoverføringen v/ Saltværksvej. .
Tv: Udsigten fra overføringen nod nord. Th: Begyndelsen til det kommende teknikrum.
22. juni 2005.

Der er unægtelig sket meget siden det foregående foto ovenfor.
Den dag -i november 2004- stod det hele under vand efter nogle dages hæftig regn, men nu ser her jo ganske tørt og godt ud, selvom det også regnede denne dag, d. 17. juni 2005.

.

19. april 2006.



Fodgængertunnellen ved Vægtergangen /
Syrefabriksvej.



Tv: Set fra Syrefabriksvej/Vægtergangen mod nord, med stationen "Femøren" ved Hedegårdsvej i baggrunden.
Th: Her ses banelinien mod sydøst(mod Kastrup), på det sted, hvor Amagerbanen i sin tid kørte mellem virksomhederne AKI (til venstre i billedet) og Dansk Glasuldfabrik (til højre i billedet).

Se evt. de tilsvarende fotos sidst på siden om Syrevej st. i Amagerbane-delen, hvor den gule bygning tydeligt genfindes, selv træerne kunne være de samme.




Banelinien set fra Søvænget mod nord (tv), ca. 100 m. sydligere, men stadig set mod nord (midten) og -set fra samme sted- mod syd, Kastrup (th).

Herfra han man et ganske godt overblik over de næsten "rutschebane-agtige" stigninger.


"Udsigten" fra broen over Saltværksvej mod hhv. nord (tv.) og mod syd (th). I baggrunden bemærkes gavlen af Kastrup´s gamle stationsbygning.


18. september 2006

 

Kørestrøm på baneanlægget. - Livsfare ved ophold på Metroens område.

For at man kan teste Østamagerbanens tekniske installationer, er der allerede nu i perioder strøm på baneanlægget. Det er derfor forbudt og yderst livsfarligt, på enhver måde, at opholde sig på Metroens område. Langs hele strækningen er der sat skilte op på de høje hegn, som omkranser området. Skiltene informerer om faren ved at opholde sig på alle dele af området, og man opfordrer især forældre til at gøre deres børn opmærksomme på forbudet.




13. maj 2007


Der foretages testkørsel på strækningen,



her ved Saltværksvej med Kastrup station i baggrunden.


-------

 

 

28. september 2007 - Indvielse.

 

Da indvielsen vel må betragtes som en samlet begivenhed, gengives den som begyndende på "Lufthavnen" station, hvorfra også den officielle indvielse begyndte.

Den officielle indvielse fandt sted på endestationen "Lufthavnen", hvortil H.K.H. Kronprins Frederik ankom i Metro-tog fra Kongens Nytorv. Efter de indledende taler og lykønskninger klippede kronprinsen det røde bånd over, og banen erklæredes for åben

Efter ca. en halv times tid kørtes atter tilbage mod banens andre stationer, hvor der var mindre receptioner med taler af lokale personligheder, og servering af bl. kaffe og kage.

Ved Amager Strand (Italiensvej) var der opstillet telte og boder med aktiviteter for hele familien. Musik, fadøl, suppe og pølser med brød samt skattejagt m. m. for børnene.

Kl. 17-21 afsluttedes dagen med "Musik fra undergrunden" med et tre-mands band.

Fra kl. 14.50 kunne man tage Metroen til Lufthavnen eller til byen, og i dagens anledning var kørselen gratis mellem Kongens Nytorv og Lufthavnen helt til driftsdøgnets afslutning.

Fra City til Lufthavnen
hvert 4. minut.
Skal du med ?

"Lufthavnen" . . . . . . . . .

Kronprinsen ankommer
med Ørestadsselskabets bestyrelsesformand Henning Christophersen som "vejviser".

Efter taler og lykønskninger


klippede H.K.H. Kronprins Frederik det røde bånd, hvilket blev vist på storskærme for de, som ikke kunne være med "i forreste linie".


"Let anretning og musikalsk indslag", så der var sørget for både lidt til ganen samt noget for øret og for øjet.


Indvielsestoget er tømt for gæster og klar til at køre tilbage.


Første ordinære Metrotog ankommer og passagererne strømmer ud.

Hvor vejret i dagene op til indvielsen havde været ganske solrigt og varmt, var denne dag desværre grå og meget blæsende, til tider også med regn.

.

 

 

Kastrup

Metro - Kastrup.

. .
Den festligt pyntede forplads ved Kastrup station.

Alle veje fører til . . . . . . . . .


Den nye metrostation og den gamle Amagerbanestation, der synes "at se undrende til" ("Den som de andre ikke vil lege med").


Som noget nyt -jeg har i det mindste ikke set det før- er der indbygget hvide lysdioder i trappegelænderne. Sikkert en god idé i det daglige og ganske festligt.

 

 

Femøren


Endnu er der omkring halvanden time til indvielsen, men alligevel synes der ikke ved denne station at være lagt op til de store festligheder, som ellers skal løbe af stabelen senere på eftermiddagen/aftenen: "Musik fra undergrunden" i tiden mellem kl. 17-21.

 

 

Amager Strand


Begyndende foranstaltninger til en større "folkefest" ved stationen "Amager Strand" (Italiensvej), hvor der er stillet adskillige telte og boder op i den brede midterrabat. Som det ses var det regnvejr under opstillingen, men i et par timers opholdsvejr efter indvielsen, kom der utroligt mange mennesker til festlighederne: Aktiviteter for hele familien, musik, fadøl, suppe, og pølser med brød samt skattejagt m. m. for børnene.

Ikke alle var dog glade for Metroen:

I et træ på Tovelillevej,
med front mod Metroen, var dette banner ophængt.

 

 

Øresund

Opslag om indvielsen -"Skal du med ?"- og indvielsesgæster under "Træet".

Stationsskilt "Øresund"

Togviserskilte og de tilsvarende tog ...


... og få minutter efter kommer de næste tog, her et tog mod Vanløse, set mod "vandskellet" og Lufthavnen.

Metro-strækningen Lergravsparken - Lufthavnen var indviet på bedste måde.

 

----------

Vær også opmærksom på Ørestadsselskabets hjemmeside www.m.dk , der i deres billedarkiv har mange flere gode fotografier, heri blandt andet mange gode luftfotografier.


- o 0 o -