Marts  2017.



 

Der kom en mail:

"Dæmningen over Melsted Aa.

Udsigten fra dæmningen mod Gudhjem, møllen kan ses i baggrunden, stationen/museet ligger ca. ved masterne.

Hvis du kan bruge billederne til noget er du mere end velkommen til det.

Sven-Erik Nielsen."

Alle fotos: Sven-Erik Nielsen.

DBJ.  Ved Stavehøl.  Marts 2017.   Foto: Sven-Erik Nielsen.  ^---v

 

 

Lobbæk.

Sporplan: DBJ.

 

DBJ.  Lobbæk.  Marts 2017.   Foto: Sven-Erik Nielsen.

"Tror det er de sidste skinner på Bornholm, der stadig ligger, hvor de altid har ligget.

De går ind i et gammelt pakhus ved Lobbæk station der i dag fungerer som lager for et byggefirma (Gud ved om man kan se skinnerne inde i bygningen?)"


Tak til Sven-Erik Nielsen.

 -


 

Dette tilfælde af misbrug af "siden"s fotos:

https://www.faapudset.dk/vinduespudsning-i-valby/  er stadig ikke fjernet ! ! !

http://www.mjk-h0.dk/evp_Gas/c-142.ii.26a.fabr.pl.valby%20gasvaerk%20nr.2,15.3.1961.jpg

Det er naturligvis herligt, at læserne synes om det viste fotomateriale, --men interessen kan også blive for stor.


 -

 

 

Der kom en mail:

 

"Dæmningen over Melsted Aa.

Udsigten fra dæmningen mod Gudhjem, møllen kan ses i baggrunden, stationen/museet ligger ca. ved masterne.

Hvis du kan bruge billederne til noget er du mere end velkommen til det.

Sven-Erik Nielsen."

Alle fotos: Sven-Erik Nielsen.


"Der har tidligere været et par billeder fra broen/dæmningen*) over Kobbeåen ved Stavehøl som "Dagens fotos".
Hvis man fortsætter mod nord, mod Gudhjem, er der en lille skov, hvor pludselig dette dukker op:

Dæmningen over Melsted Aa.


"Banen" kan stadig ses nu næsten 65 år efter skinnerne blev pillet op (der er et kort i bogen, der hedder DBJ, hvor man kan se linjeføringen).

Udkørsel fra skoven.  Træerne i baggrunden er der, hvor dæmningen over Melsted Aa befinder sig.

 

Sådan ser der ud inde i skoven."

*)  Se evt:  Almindingen-Gudhjem Jernbane - AGJ  (midt på siden)

 

Tak til Sven-Erik Nielsen.

 -

 

Dette tilfælde af misbrug af "siden"s fotos er nu fjernet.

Nørrebro station  1930.

Det er naturligvis herligt, at læserne synes om det viste fotomateriale, --men interessen kan også blive for stor.


 -

 

 

"Nørrebro station på Wien´sk"   --   2008 

Währinger Strasse-  / Volksoper,  Wien.

Ja, --højbaner findes andre steder end på Nørrebro i København (9):

 

U-bahn-station (U6),  Währinger Strasse-Volksoper.   Wien.   10. august 2008.   ^---vv

 . . . med Volksoper i baggrunden.


 

 

 

U-bahn-station (U6),  Währinger Strasse-Volksoper.   Wien.   10. august 2008.

 

 -

 

 

"Nørrebro station på Wien´sk"   --   2008 

Währinger Strasse-  / Volksoper,  Wien.

Ja, --højbaner findes andre steder end på Nørrebro i København (8):

U-bahn-station (U6).  Währinger Strasse / Volksoper, Wien.    --    10. august 2008.   ^---vv

 

 

288-5578.WL_U6.Waehringer_Strasse-Volksoper.Wien.10.8.2008.JPG (800×586)

 

 

 

U-bahn-station (U6).  Währinger Strasse / Volksoper, Wien.    --    10. august 2008.  


 -


 

Søndags-ekstra.

Transformatorstationer.

Diverse pladetårne m. v.

 

Trsfst.  Bovbjerg ?   --   Efterår 1989.
Foto:  Thomas Albøg Olsen.

 

 

 

Mastestation.

 "Mastestation (afløser murede tårne og pladetårne).  Opsat i 1952.   15/04 KV."

  

Billederne er engang modtaget som sort/hvide fotokopier.  Yderligere oplysninger haves desværre ikke.


Tak til Thomas Albøg Olsen

 

Lige til modeljernbanen.

 -

 

 

Nej, --det er ikke uret, der ikke er stillet frem ! ! ! 

Måske ved 12-tiden, hvis ikke det bliver solskin inden,

men seerne/læserne er vist heller ikke kommet ud af "hængekøjen" endnu.

Måske har de ikke stillet uret frem endnu  ???


 -


 

"Nørrebro station på Wien´sk"   --   2008 

Währinger Strasse-  / Volksoper,  Wien.

Ja, --højbaner findes andre steder end på Nørrebro i København (7):

  

U-bahn-station (U6).  Währinger Strasse / Volksoper, Wien.   ^---vv---^   10. august 2008.   

 

 

 

U-bahn-station (U6):  Währinger Strasse / Volksoper, Währinger Gürtel,  solsiden.   --   10. august 2008.

 

 -

 

"Nørrebro station på Wien´sk"   --   2008 

Josefstädter Strasse,  Wien.

Ja, --højbaner findes andre steder end på Nørrebro i København (6):

U-bahn-station (U 6) Josefstädter Strasse,  Wien.   ^---vv   8. august 2008.

Det er "godtnok" ikke det kønne, der præger dette motiv. De to kirkespir synes at være en del af stationsbygningen og alle de mange "varmtvandsrør" med udvidelsesmulighed ved temperaturændringer ! ! !

OK, --Kablerne er løftet pga. mulighed for overgang (undergang  ) mellem perronerne, --men kønt er det ikke ! 

 

En sporvogn har forvildet sig op på højbanen (undergrundsbanen - U6).


Her er det da -om muligt- endnu værre ! ! !   ^---v

 

To nyere materieltyper.   ^---v

U-bahn-station Josefstädter Strasse,  Wien.   ^---vv   8. august 2008.

 

 -

 

"Nørrebro station på Wien´sk"   --   2008 

Josefstädter Strasse,  Wien.

Ja, --højbaner findes andre steder end på Nørrebro i København (5):

Josefstädter Strasse. Wien.   --   8. august 2008.   ^---vv

 

Nej, --spirene er ikke en del af stationen, men Katholische Kirche Breitenfeld.

 

Josefstädter Strasse. Wien.   --   8. august 2008. 

 

 -

 

 

LOKOMOTIVET  nr.  127

Marts 2017 er udkommet.

Af indholdet kan nævnes:

 

KUPÉsnak.

DSB´s rangerlokomotiv litra Q.

Inspiration til anlægget: Langs banelinien.
(F. eks: Sporet, signaler, overkørsler og kolonnehuse.)

FREDERIKSHAVN jernbanestation - som den var engang, herunder udfoldningsark med DSB-tegning (plan) over Frederiks-havn station (62 cm bred)

Åben bogiegodsvogn til epoke Vb:  DSB litra Eaos.

AHJ  EB 75.

SPORSKIFTET.

Lidt af hvert, f. eks: Dansk tunnel (Skive), HS-tegning.

VI  HAR  HØRT  OG  SET.

Mck-model af Ardelt-traktor og kævlevogn litra Lps.

Hobby trade/F2010:  2-aksl. postvogn, litra DO, og "Øl, gær og flæsk..." DSB litra IM, ZA og ZB.

Roco liggevogn.

 

 

 

 

Vejret var/er for godt ! ! !

åbenbart også for seerne, idet besøgstallet er det laveste i lang tid ! ! ! 

 -

 

 

"Nørrebro station på Wien´sk"   --   2008 

Ottakring,  Wien.

Ja, --højbaner findes andre steder end på Nørrebro i København (4):

 

  

S-bahnstation Ottakring. Wien.   --   10. august 2008. . . .  Ottakring. Wien.   --   10. august 2008.

 

S-bahnstationen Ottakring.  Wien.   --   8. august 2008.

 

S-bahnstationen Ottakring.   --   Wien.  8. august 2008.

 

S-tog 4024 014-5.  Ottakring.  Wien.   --   8. august  2008.

 

Ottakring. Wien.   --   8. august 2008.

 

U-bahn-bro m. tog, Ottakring. Wien.   --   8. august 2008.

 

 -

 

 

"Nørrebro station på Wien´sk"   --   2008 

Ottakring,  Wien.

Ja, --højbaner findes andre steder end på Nørrebro i København (3) :

"Forsiden" og interiør.

U- og S-bahn-stationen Ottakring.  Wien.   --   8. august 2008.   ---^vv

 

 

"Interiør".

 

 

U- og S-bahn-stationen Ottakring.  Wien.   --   8. august 2008.

 

 -

 

"Nørrebro station på Wien´sk"   --   2008 

Gersthof,  Wien.

Ja, --højbaner findes andre steder end på Nørrebro i København (2) :

"Forsiden" og interiør.

S-bahn station Gersthof.  Wien.     --   10. august 2008.

 

 

 

S-bahn-station Gersthof.  Wien.   --   10. august 2008.

Man føler sig næsten hensat til salene og trapperne i et af byens store slotte ! ! ! ! ! ! ! ! !


Tænk, hvis det var muligt for DSB/Banedanmark at holde deres stationer i et så flot udseende.  

At man har forsøgt / og stadig forsøger på Nørrebro station er tydeligt nok, men kampen mod hærværk og grafitti

er desværre tabt på forhånd.

S-bahn-station Gersthof,  Wien.   --   10. august 2008.

 

 

 -

 

 

Søndags-ekstra.

Transformatorstationer.

Diverse pladetårne.

 . .  

Mål:   H = 7600 mm,  Ø =  2590 mm.   Tegning og foto:  Herning Kommunale Værker.

 

  

Herning Kommunale Værker.  Borris Hede.  August 1991.  Fotos: Jens Bruun-Petersen.


Tak til Jens Bruun-Petersen.

Lige til modeljernbanen.

 

 -

 

 

"Nørrebro station på Wien´sk"   --   2008 

Gersthof,  Wien.

Ja, --højbaner findes andre steder end på Nørrebro i København (1):

"Bagsiden"

S-bahn-station Gersthof,  Wien.   --   8. / 10. august 2008.   ^---vv

 

(Den lokale bro over den lokale "Nørrebrogade".   )


 

 

Jernbane-bonsai.   

S-bahn-station Gersthof,  Wien.   --   10. august 2008. 

 

 -


Metro-Cityringen, Nørrebro station.   --   6. marts 2017.

Nørrebro metrostation.  Næste, øverste etage under forberedelse til støbning  --   6. marts 2017   ^---vv

Det var her, man lukkede det sidste "hul" d. 27. februar.



"Oprydning".   ^---v




 -



Nørrebro station.   --   Som model -  "H0" - 1:87.

(Indlæggene overføres -såvidt muligt- løbende over til:  Nørrebro station i model. )

Prøveopstilling at krydsfinérplader til 1:87-model af Nørrebro station.   ^---vv

Der er i øvrigt endnu et "lag" langvægge, men så langt er jeg ikke nået endnu. Hertil kommer så tværvæggene ! ! !

(Det andet tårn er fremstillet efterfølgende.)

 - - - 

 

Jeg er blevet spurgt om, hvad jeg gør med det theposepapir, der dækker hen over vinduesåbningerne.

Her gør jeg det samme som når jeg beklæder et hus med murstenspapir:  Skærer en Y-formet udskæring i papiret, hvorefter papiret kan blødgøres med lidt vand (evt. limvand), hvorefter "flabberne" bukkes ind i huset, og limes fast der.

219-DSC02741.-1-87-model.Noerrebro st.JPG (800×515)

 

En Y-formet udskæring foretages med en hobbykniv - husk også at skære papiret langs vinduets underkant.

"Flabberne" blødgøres med lidt (lim-) vand og limes fast på bygningens inderside og mens man foretager "modhold" på "flabben", trykkes papiret ned i udskæringen for vinduesruden.   På denne måde bliver vinduesåbningernes kanter også beklædt.  Dog bliver underkanten ikke beklædt, men dette gør ikke noget, da underkanten senere dækkes med en sålbænk.

Man kan naturligvis også vælge den nemme løsning, blot at skære papiret af langs kanterne, men det er ikke en mulighed jeg ønsker at benytte.

 

 -

 

Nørrebro station.   --   Som model -  "H0" - 1:87.

Nørrebro station -- vel egentlig den første jernbanestation, jeg rigtig stiftede bekendtskab med, idet jeg cirka 1951-52 fik lov til at komme på besøg hos Dansk Modeljernbane Klub, og endda fik lov at komme igen ! ! !

Det blev til mange besøg, en tid som gæst, derefter som medlem.  

Efter nogle besøg tog jeg mod til mig, og medbragte min første model, et 1. generations S-tog (kun motorvogn og i størrelse "0" - 1:45), vel vidende at den ville falde totalt igennem, i sammenligning med det materiel, der i forvejen var i klubben.  Nå, --jeg måtte trøste mig med, som daværende medlem, farvehandler Poul Adamsen altid sagde: "Det gør ikke noget, at den første vogn ligner en træklods på jul - bare den næste bliver lidt bedre" ! ! !   Den er dog væk nu - man kan sige desværre, men  -  der kom andet til.



Nørrebro station -- vel en lidt / meget speciel station.  Hvorfor så den som model ?


Med købet af en recin-model af et sæt 1. gen. S-togs-vognkasser m.v. blev det aktuelt at sætte disse vogne på et stykke spor, og hvorfor ikke et stykke spor på Nørrebro station.


Nu er det "godtnok" Nørrebro station, det skal dreje sig om, men jeg må lige nævne farvehandler Adamsen, eller "Adam" i daglig tale.

"Adam" havde sin lille farvehandel i Gentofte. Her sad han i stille stunder og byggede modeller af alskens gamle materialer (det var stadig sløje tider fem-seks år efter 2. verdenskrig).  Gamle søm, kuglepennepatroner, konservesdåser, kontorklips, ja selv en gammel flitsprøjte endte som dele i hans utroligt flotte modeller.  Han var den første, der præsenterede et damplokomotiv malet med mat sort maling. Der gik et sug gennem de fremmødte, da han tog frem, det seneste lokomotiv, han havde bygget.  Det kunne man virkelig ikke ! ! !   Damplokomotiver (og vogne) skulle være malet med blank maling ! ! !

"Adam" blev min læremester i den slags, og senere skulle vi begge fortsætte på den måde, da vi kom med i "SIGNALPOSTEN".   

Således også her:  Nørrebro station må forventes bygget af diverse genbrugsdele så som appelsinkasse-krydsfinér, raketpinde, emballageplast, theposer, snore til disse og meget andet.


Den egentlige "hoved"-facade mod daværende Hyltebro. (Tallene stammer fra andet, tidligere brug.)


Samme facade bygget af appelsinkassetræ og raketpinde. En "tur" med en rystepudser vil hjælpe på "betonbjælkerne".

Man aner en blyantsstreg som forsøg på at markere den indvendige trappe.  Dette fordi jeg ikke forstod, hvorfor kun vindue 3 var blændet.  Trappen må også være, og kunne ses, bag vindue 4.   Det fik jeg så en forklaring på, da jeg fik lejlighed til at se 4. vindue indefra ( se foto fra virkelighedens station:    http://www.mjk-h0.dk/evp_Sf/179-DSC02696.Noerrebro%20st.Underside%20af%20trappen%20til%20perronen,Hl.6.3.2017.jpg  ).


 

"Bagsiden af medaljen".

 

 

Egentlig havde jeg tænkt på dette arbejde som blot en lille, morsom opgave  --  jeg blev klogere.

Bygningen består af mange "lag" ind gennem bygningen, og disse skal hele tiden holdes adskilt (i hovedet), når man ser på tegningerne, der ofte illustrerer flere lag samtidig.  Der skal regnes ud, tegnes og kombineres med de tilsvarende, tværgående skillevægge.   Det skal også tages i betragtning:  Tegningerne er kopier af originaltegningerne fra ca. 1930, men der er sket meget siden dengang.  Modellen må opfattes som set omkring 1970-80, med de fejl, der kan opstå, fordi det er svært at tidsfæste alle ombygninger.

Den viste bagside af bygningen skal senere være dækket, så den må lide under, at blive den facade, hvor mulige løsninger skal afprøves, --  her et par af de store, rektangulære "staldvinduer", der til overflod præger bygningen. Ca. 40 stk, store og små, inden man er færdig.

To sortfarvede, sammensnoede theposetråde danner vinduernes ydre rammer, mens alm. sort sytråd danner de indvendige sprosser.   Opsætningen er et midlertidigt forsøg.  Metoden synes god nok, men er alligevel midlertidig, fordi der er andre enkeltdele, der skal klares, inden den endelige fastgørelse.  Bl. a. er sytrådene måske for tynde,
og bør evt. erstattes af enkelte theposetråde.  Hertil regner jeg med at få revet/flået så meget i dem -under resten af byggeriet- at trådene er for slappe, når jeg er færdig.   Til gengæld skal alt være færdigt og på plads -trapper og gelændere, "fliser" på væggene og gulvene, inden det hele kan samles.  

Lys i bygningen, tør jeg slet ikke tænke på nu --  men det bliver jeg nødt til, hvis ledningerne skal være skjulte til sidst ! ! !

 

Beton i virkeligheden og krydsfinér i model - det passer ikke helt sammen.  Gibs som yderste overflade -det plejer jeg at bruge til f. eks. pudsede huse- går vist ikke her.   Forsøgsvis vil jeg "tapetsere" bygningen med thepose-papir, og håbe på en god virkning.   Stadig er det bagsiden det går ud over.

 

De to højre fag er malet  (det er ikke nødvendigt at skrive eller telefonere om, at farven er for grøn, --det ved jeg, men det skulle prøves, hvordan theposepapir, hvid trælim og tynd oliemaling (tube-kunstnerfarver) passer / virker sammen).  

I slutbemalingen må det forsøges at finde den rigtige nuance, en lysere, men bedre dækkende bemaling.  

Måske er virkelighedens Nørrebro station også fikset op til den tid - den kunne trænge til det, efter at diverse hærværksfolk har været forbi med deres graffiti.

 

 

 -

 

 

Nørrebro station.   --   2016 / 17.

Nørrebro station, spor 12, set mod Hellerup.   --   27. februar 2017.

 

Nørrebro station.  Aflåst perron-ventesal (p.g.a. hærværk).   --   27. februar 2017.
(Desværre slemme spejlinger, men mon ikke "tristheden" fornemmes alligevel.)

 

Nørrebro station, set mod Vanløse / Ny Ellebjerg.   --   27. februar 2017.

 

Det var nogle af billederne.  --  Herefter bliver det et spørgsmål om at omsætte det til model (H0 - 1:87).  

Nørrebro station.  Undersiden af tøndetaget.   --   29. februar 2016.

Dette tag må kræve sin modelbygger, hvis . . . 


 -

 

Nørrebro station.   --   2016 / 17.

  

Nørrebro station set mod Hellerup.   --   6. marts 2017.   ^--v--^

 

 

"Skarp krydsning".  Nørrebro station set mod Vanløse.   --   6. marts 2017.

 

Nørrebro station set mod Hellerup.   --   29. august 2016.

 

 

 -

 

Søndags-ekstra.

Transformatorstationer.

Diverse pladetårne.

  

Trsfst. VE 84.  Varde.   --   2. februar 1984.  Foto / tegning:  Jens Bruun-Petersen.   ^v---v^

  


Lige til modeljernbanen.

Tak til Jens Bruun-Petersen.


 -


Nørrebro station.   --   2016 / 17.

Nørrebro station, set mod Vanløse  (Tog mod Hellerup).   --   29. august 2016.

Nørrebro station, set mod Hellerup.   --   29. august 2016.   ^---v

 - - - 

 

 ^---v   Bemærk denne to lille "terrasse" på perronen for tog mod Hellerup ! ! !   

I det mindste ved det gamle spor 2 (perronen for tog mod Vanløse) var denne ende af perronbygningen åben,

med trappe-slut og adgangsdøre to fag inde under overdækningen. 

I denne side (spor 1 mod Hellerup) har den viste udbygning tilsyneladende
været udført allerede fra anlægget i 1930.

 - - - 

 

Nørrebro station, set mod Hellerup.   --   27. februar 2017.

 

 - O - 

Perronerne.

Spor 11 mod Hellerup.

Nørrebro station.  Mod Hellerup.   --   29. august  2016.

 . . . . 

Elevator og. "service-låge".---^ . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . .. . . til højre den aflåste ventesal (pga. hærværk).

Den aflåste 2-fags ventesal.   --   27. februar 2017


 Vejledning på perron-asfalten.   ^---v  . . . . . . Set "tilbage" mod Vanløse / Ny Ellebjerg. 

Nørrebro station.  For tog mod Hellerup.   --   29. august  2016.

 

 

 -

 

 

Når man nede fra forhallen går til venstre mod perronen for tog mod Vanløse / Ny Ellebjerg, møder man ikke den "samme 12-trinstrappe", som i højre side. Her er mellemgangen vandret lige til man drejer sig mod den lange lige 3-delte trappe, helt til perronen. 

Nørrebro station, opgangen mod perronerne.  


 . . . . . . . . .  

Drikkekumme (! ! !) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Detaille af vindue.


Mellemgangen set mod vest / perronen mod Vanløse/Ny Ellebjerg.

 . . . 

Nørrebro st, opgang mod Vanløse / Ny Ellebjerg.


  Samme trappe, men set oppefra og ned.



 -

 

 

Nørrebro station, facaden mod Folmer Bendtsens Plads med Nørrebrogade mod højre. --->

"Dannebrogsvindue" 1 og 2:  Vinduer for tværgangen / mellemgangen for trapper til de to perroner.

Vindue 3: Blændet pga. trappen (til Hellerup-perronen) bagved.

Vindue 4: "Det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ve´ det": Til trods for, at trappen bagved (se 3) dækker det halve vindue, er dette ikke blændet. Tidligere også stationens lokal-telefoncentral.

Vindue 5 og 6 har hver sit lille 1-fags-lokale bagved, mens . . .

vindue 7 og 8 samt "altandøren" i gavlen dækker over et lille fhv. te-køkken- / spiselokale. -- Alt dette i vore dage, mens der tilsyneladende tidligere har været indretning som mødelokaler el. lign. i disse tre lokaler.


Det er samtidig fastslået, at det lille "billetkontrol-bur" stod lige ovenfor den 8-trins midter-trappe (v. hj. a. oplysninger fra en tidligere tjenestegørende).

 

Nørrebro station.  Hellerup-trappe og loft.   --   23. november 2016.   ^---vv

 

Her set nedad.   I begyndelsen var det mig "umuligt", at 4. vindue ikke også var afblændet.  Det var vindue 3, --hvorfor ikke vindue 4 ???  Der måtte være en trappe bagved vinduesruderne, omend den ikke kunne / kan ses udefra (heller ikke, når vinduet ikke er overmalet med graffiti).

 

Der var så også en trappe:

 ! ! ! 

 

 

Nørrebro station. Hellerup-trappen, --det øverste, vandrette stykke langs de fire venstre "storvinduer".
23. november  2016.

Hvad "hedder" / benævnes det "instrument", der ses ved det midterste vindue i venstre side  ???   Jeg ved,
hvordan det skal anvendes, men hvad hedder det ???

I 1970/80-erne var der noget, der benævnedes "siddelser" (de små venterum med en bænk eller to på perronerne).
Så må dette vel være "en lænelse" ???

 

 -

 

 

Nørrebro station.   --   2016 / 17.

Nørrebro station.  Trappen til perronerne.   --   29. august  2016.

Opgangen til perronerne gennem de to store midterporte (buer).
Her, "gemt" bag midterpillen stod -8 trin oppe- datidens lille "bur" for billetkontrollen.

Nørrebro station.   Trappen (mellemgangen) til perronerne.   --   27. februar 2017.   ^---v

På hver side af trappen ses to døre, med en gammel drikkevandskumme imellem.

 

Trappen til perronerne.  Samme, men set ned mod stationens forhal med det gamle billetsalg i baggrunden.
29. august 2016.    

Det var her, på dette sted på mellemperronen, at billetkontrollerne i sin tid sad i deres lille "bur" og kontrollerede de rejsendes rejsehjemler ved afgang fra stationen, og fratog disse deres billetter ved ankomsten.

 

[image](For de, som ikke lige har oplevet datidens billetkontrol:

 

 

 


 


"Raad og Rejsevink" -- 1943. Tegninger: Engholm.

 

Nok råd og rejsevink, men her illustration på datidens billetkontrol-bure, som den var de første år. )
.


^---vv

Tv: Den ene af dørene til de nu aflåste toiletter (p.g.a. hærværk).

Ser man på væggen mod Nørrebrogade (nu den venstre væg langs trappen), fornemmer man, at elevatortårnet skyder sig ca. 70-80 cm ind i trappen ! ! ! ???   Hvilket formål ???

Faktisk viser en oprindelig bygningstegning, at flisevæggen til højre på billedet herover ---^, at rumme en kældertrappe fra forhallen til en "kælder" med diverse teknikrum.  

Åbenbart for symmetriens skyld har man så lavet en tilsvarende "udbygning" i trapperummet. -se et par fotos længere fremme.


Fortsætter man op mod perronerne, ser man:  Til højre, en mellemtrappe -12 trin- inden ---^

 

Tv:  Vinduer mod daværende "Hyltebro", nu "Folmer Bendtsens Plads".


Hvis man ser bagud:  ---v

En foto-automat er anbragt på mellemetagen og dør til ???    --   27. februar 2017.

Til venstre ---^  ses afslutningen af "udbygningen", der -oprindelig- synes at have været åben. Det/den synes ikke at føre nogle steder hen, og er tilsyneladende senere lukket med den nu synlige dør. En tegning fra 1994 angiver: "Skakt afblændes".

 

 

Den sidste trappe til perronen for tog mod Hellerup.


 . . . man når den store 2-delte trappe op til perronen mod Hellerup. ---^

 

 -

 

Nørrebro station.

"Kom indenfor."

Nørrebro station.  Ind-/udgangen.   --   29. august  2016.

 

Nørrebro station.  Det gamle billetsalg.   ^---v   November 2016 ---^ / 29. august 2016 ---v .

 - - - 

 

Nørrebro station.  Den gamle rejsegodsekspedition.   --   29. august  2016.

 

Nørrebro station.  Trappen til perronerne.   --   29. august  2016.

 

 -

 

Søndags-ekstra.

Transformatorstationer.

Diverse pladetårne.

  

EASV 463, Vilsen. ---^  3. marts 1988. Jens Bruun-Petersen.  EASV nr. 449.---^ Kongeaadal og 463, Vilsen. J.B-P.


E/S Østjylland.  Tegning. 12. 11. 1982.


EASV = Elforsynings-Andels Sønderjyllands Vestkyst, Skærbæk.

E/S  Østjylland,   ?


Transformatortårnet:

ER 1961.  =      

E. RASMUSSENS MASKIN- OG ELEKTRO-MEKANISKE FABRIKER
E. Rasmussen A/S 

http://www.fredericiashistorie.dk/html/fredericia/steder/htm/E_Rasmussen.htm

Tak til Jens Bruun-Petersen.

 

Lige til modeljernbanen.

 

 -

 

Nørrebro station.

De "mange fotos" optaget med henblik på understøtning ved kommende bygning af en model af stationen.

Nørrebro station,  Facaden mod Folmer Bendtsens Plads   ---^  og . . . 

 . . . hovedindgangen (til venstre) hhv. august, november og februar 2016/17.

 . . .

(Langtids)-parkerede) cykler . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Et "surt" hjørne op mod Metroafspærringen.

 . . . . 

("Bag"-)indgang til stationens kiosk ---^  og (tilmed) billetsalg.   ---^


 . . . hovedindgang m. m.  hhv. august, november og februar 2016/17.

 

 

 -

 

Nørrebro station.

Nørrebro station.   --   27. februar  2017.  "Forsiden", indhyldet i betonkanoner og arbejdskøretøjer for den
kommende Metro-Cityring.

Under broen over Nørrebrogade.


"Bagsiden af medaljen".   ^---vv

  

 

 

 

153-DSC02604.Noerrebro_st.27.2.2017.JPG (800×533)

27. februar 2017.

 

 

 

 

 

 -

 -


 

 . 


...............................

 

 


Forrige side: Februar 2017.
Næste side: April, maj og juni 2017.