Troldhede-Kolding / Vejen Jernbane

.

.

.

.

Rullende materiel

.

.

TKVJ nr. 12 i remisen i Kolding, 20. juli 1962 (nm).

.

TKVJ Df 130 i remisen i Kolding, 20. juli 1962 (nm).

.

TKVJ blev -som nævnt i indledningen- først åbnet i 1917 og det var da med en sidebane fra Gesten til Vejen, og den fik kælenavnet Lille Johannes efter Johannes Lauridsen. I de første år blev sidebanen betjent med de 1BT lokomotiver, TKVJ havde købt fra Vandelbanen ved dens forlængelse til Grindsted. De små lokomotiver kørte i princippet en togstamme frem og tilbage mellem Vejen og Gesten, men der var især i de første år en stor godstransport på strækningen ligesom maskinerne udførte et stort rangerarbejde på Vejen station.

Kælenavnet - "Lille Johannes" blev også den motorvogn til del, der i mange år befarede banen. I 1935 ombyggede man D61, som var en kombineret person- og postvogn, om til TKVJ M5. Det skete hos De Forenede Automobilfabrikker i Odense (Triangel). Da sidebanen blev nedlagt den 31. marts 1951, blev M5 solgt til Hørve-Værslev Jernbane (HVJ), hvor den kørte som HVJ M5.

HVJ M 5 - "Lille Johannes", Hørve. -- September 1956.

Hørve-Værslev Jernbane moderniserede den for de moderniseringsmidler, som banen fik bevilliget. Efter HVJ's lukning i 1956 kørte vognen på Odsherreds Jernbane (OHJ), som HVJ havde driftsfællesskab med.

Efter branden i Køge-Ringsted Banen´s remise i Køge -vinteren 1964-, hvor banens tre motorvogne brændte, lejede man HVJ M 5. Glæden blev dog kort, idet den efter få dage blev del af et sammenstød med en mælkebil i en vejoverskæring ved Gummersmarke station. M 5 fik dele af højre sides træbeklædning revet op, ligesom den blev afsporet.

"Lille Johannes", v. Gummersmarke på Køge-Ringsted Banen. 24. februar 1963. Hvad der her dårligt kan ses er, at M 5 er afsporet og står i en vinkel på ca. 45 grader i forhold til sporet. Endt således eller bare hurtigt trukket til side, for at få sporet frit ???

M 5 blev solgt 1997 til Jernbanemuseet som HVJ M 5.

 

.

TKVJ M 2' i remisen i Kolding, 20. juli 1962 (nm).

.

TKVJ M 2" i remisen i Kolding, 4. juli 1964 (nm).

Lokomorivet ankom d. 4. juli 1963 fra Degerfors (Degerfors Jernværk nr. 2). 3-akslet med Mannheim 6 cyl. dieselmotor. Dieselhydraulisk. Akselafstand 1,35 + 2,6 m. Egenvægt 45 t. Udr. 1968. Kolding 1968-70. Solgt 1970 til LJ M 14. Solgt 2007 til Tyskland, og forlod Danmark 17. april 2007 via Rødby Færge.

TKVJ M 2, her fotograferet med dagens godstog i Vorbasse, 8. august 1967. ^---v

. . .

.

TKVJ Sm 8, Troldhede. 8. august 1967.

.

TKVJ C 21 i Kolding, 4. juli 1964 (nm).

.

TKVJ C 21 i Kolding, 20. juli 1962 (nm).

.

TKVJ C 22 i Kolding, 4. juli 1964 (nm).

.

TKVJ D 62 i Sdr. Omme, 2. juli 1964 (nm).

.

TKVJ D 62 i Kolding, 20. juli 1962 (nm).

.

TKVJ D 62 i Kolding, 20. juli 1962 (nm).

.

TKVJ C 21 i dagens godstog, Vorbasse, 8. august 1967.

.

TKVJ-postvogn D 62, Dybvadbro. 8. august 1967.

.

TKVJ-rejsegodsvogn E 91, Kolding.

Foto: P. E. Clausen, DMJK.

.

TKVJ Ec 91 i Kolding, 4. juli 1964 (nm).

.

TKVJ Ec 91 i Kolding, 4. juli 1964 (nm).

.

TKVJ Ec 91 i Kolding, 4. juli 1964 (nm).

.

TKVJ Ec 91 i Kolding, 20. juli 1962 (nm).

.

TKVJ QB 318 som stykgodsvogn i dagens godstog, Vorbasse, 8. august 1967.

I datidige materielfortegnelser optræder vognen som QA 318. Jeg noterede den dog efter påskriften som QB 318. Det lille indsatte fotoudsnit er ikke verdens tydeligste, men viser vist tydeligt nok underlitreringen "B".

.

TKVJ Sprøjtevogn i Kolding, 4. juli 1964 (nm).

.

.

.

Tak til Niels Munch (nm) for tilladelse til brug af fotos.

. -----------------------

.

. (Flere fotos følger)