Basel Sporveje.
Der kom en mail:
Palle Klitgaard."
Linie 11 mellem Rainach og Aesch, Be 184 med to treakslede anhængere, som udelukkende blev brugt på den linje.
Lille uheld i Pratteln, hvor jeg boede under mit praktikophold. Linie 14 er næsten ved endestationen, men en folkevogn kom i vejen ! Jeg kom gående og tænkte, - ham i folkevognen har da ikke set sporvognen fra Basel ! Heldigvis havde jeg kameraet med !! Endelig sker der noget i den lille by !
Endestation for linie 11, Arsch, Be 4/4 400 kører ind i vendesløjfen med to treakslede anhængere. # 400 eksisterer endnu som “Museumstram” indrettet som kørende restaurant. Den var allerede den gan kendt som “ Tante Chuggi”, eneste 4 – aksler indtil 50´erne.
Banens første motorvogn Be 2/2 nr 1 fra 1901 kørte endnu i 1970. Her på vej ud af byen på fællesstrækning med linie 11. Dengang bar “der Tramführer” som regel hvid skjorte og slips !
Samme tog som foregående, nu nået over broen over jernbaneterrainet og langs med dette. Bemærk undervognen, den er i lighed med så mange andre ombygget til “Lenkuntergestell” med det lille tredje trillehjul i 1935. Samtidig blev vognkassen forlænget med et stort vindue.
Desværre lidt dårligt scannet billede fra Aeschenplatz, hvorfra både BEB og linie 11 udgik. I dag er BEB blevet til linie 10, der går helt til Rodersdorf på den ene side af og sydvest for Basel, og som bl. a. går et stykke gennem Frankrig ( Station Leymen ). Strækningen på den anden side af Basel er den tidligere Birsigtalbahn, BTB.
^--- BTB og BEB ---^
I 1974 sammenlagde man de fire selskaber Trambahn Basel-Aesch (TBA), Birseckbahn (BEB), Birsigthalbahn (BTB) og Basellandschaftliche Ueberlandbahn (BUeB) til Baselland Transport AG (BLT). Tre af de fire linier var allerede fra begyndelsen tilsluttet bynettet, i 1984 blev den fjerde linie, til Rodersdorf, også tilsluttet.
På BEB-værkstedet i Arlesheim står forskellige gamle køretøjer, ombygget til tjenestekøretøjer eller udrangeret til reservedele. I baggrunden Be 2/2 # 2, også fra 1901, kollega til # 1, men udrangeret som kollisionsskadet.
BEB nr. 12 på vej mod Arlesheim fra Basel. Dengang var dele af strækningen enkeltsporet. Der var 4 af den slags bogiemotorvogne fra 1916. Bogierne var ret specielle, et stort drivhjulsæt og et lille løbersæt.
BEB - Mellem Münchenstein og Arlesheim. -- 1970.
BEB. Under SBB linjen Basel – Delemont, retning mod Dornach. -- 1970.
BEB. På vej mod villakvarteret i Arlesheim og endestationen Dornach. -- 1970.
BEB. På vej gennem villakvarterene i Arlesheim mod Dornach. -- 1970.
BEB. Broen over Birs i Münchensten. -- 1970.
Tak til Palle Klitgaard.
Andre gerne at gøre ligeså ! ! !
Apropos Basel ! ! !
. . . . . . . . . ^--- BTB og BEB ---^
I 1974 sammenlagde man de fire selskaber Trambahn Basel-Aesch (TBA), Birseckbahn (BEB), Birsigthalbahn (BTB) og Basellandschaftliche Ueberlandbahn (BUeB) til Baselland Transport AG (BLT). Tre af de fire linier var allerede fra begyndelsen tilsluttet bynettet, i 1984 blev den fjerde linie, til Rodersdorf, også tilsluttet.
Birsigthalbahn (BTB), Aeschenplatz - Rodersdorf.
Oprindelig jernbaneselskab. Selskabet var ejer og operatør af jernbanen Basel-Rodersdorf i årene 1887 til 1910, og som på sin vej mod Rodersdorf kører næsten 3 km gennem fransk område (Leymen).
Længde: 16,27 km. Sporvidde: 1000 mm. Spænding: 940 volt til 1984 og 600 volt efter 1984.
0,00 Äeschenplatz
1,63 Binningen Oberdorf
2,00 Binningen Slot
2,60 Bottmingermühle
3.12 Battery Street (siden 1962)
3,48 Bottmingen Slot
4,93 Oberwil centrum
5,93 Hüslimatt Depot, med reversibel sløjfe
6,77 Therwil center.
7,28 Känelmatt (siden 1990).
8,72 Ettingen station med sløjfe.
10.10 Sonnenrain (siden 1997).
10,67 Witterswil station.
11,66 Bättwil landsby.
12,42 Flüh station med sløjfe.
12,53 Landegrænse Schweiz / Frankrig.
13,72 Leymen station.
15,48 Landegrænse Frankrig / Schweiz.
16.17 Rodersdorf station med sløjfe.
16. februar 2018.
Birsigthalbahn(BTB). Diverse: Heuwaage - Leymen. -- Ca. 1970.
BTB. Heuwaage, Binningenstrasse. -- Ca. 1970. Foto: Palle Klitgaard. ^---v
BTB. Heuwaage. -- Ca. 1970. Foto: Palle Klitgaard.
BTB. Binningen Schloss på vej mod Basel. -- Ca. 1970. Foto: Palle Klitgaard.
BTB. Remise og værksted i Oberwil. -- Ca.1970. Foto: Palle Klitgaard.
BTB. Ettingen st. -- Ca.1970. Foto: Palle Klitgaard.
"Mon hun klarer pynten" ???
BTB strækning mellem Flüh og Leymen. -- Ca. 1970. Foto: Palle Klitgaard.
Tak til Palle Klitgaard.
Andre gerne at gøre ligeså.
--------------
(Bahnhofspl. Basel SBB) -- Rodersdorf. -- 2008.
BLT 240 / 115. Bahnhofsplatz Basel SBB. -- 18. september 2008. Køreretning Rodersdorf: --->
BLT 214 + 230 v. Bahnhofspl. Basel SBB. -- 20. september 2008.
BLT 254. Bahnhofsplatz Basel SBB, -set væk fra pladsen - mod Aeschenplatz. ---> 18. september 2008.
BLT 254 + 104. Bahnhofsplatz Basel SBB. -- 18. september 2008.
BLT 226 + 210. Bahnhofsplatz Basel SBB. -- 18. september 2008.
BLT 244 / 210 v. Bahnhofsplatz Basel SBB, -set væk fra pladsen - mod Aeschenplatz. ---> 18. september 2008.
Aeschenplatz og Bahnhofsplatz Basel SBB. -- 2008.
Desværre lidt dårligt scannet billede fra Aeschenplatz, 1970, hvorfra både BEB og linie 11 udgik. I dag er BEB blevet til linie 10, der går helt til Rodersdorf på den anden side af og sydvest for Basel. Strækningen på den anden side af Basel er den tidligere Birsigtalbahn, BTB, som bl. a. går et stykke gennem Frankrig ( Station Leymen ).
Foto: Palle Klitgaard. ---^
Næsten samme motiv som foto ovenfor - bare næsten 40 år senere:
BVB 1432 på linie 14. Aeschenplatz. -- 16. september 2008.
BLT 234. Aeschenplatz. -- 16. september 2008.
BLT 254. Aeschenplatz. -- 16. september 2008.
Der kommer altid en sporvogn og en pige til ! ! ! ^---v
BVB 678 - 1475 - BLT 244. Aeschenplatz. -- 16. september 2008.
BLT 244. Aeschenplatz. -- 16. september 2008.
BLT 230. Aeschenplatz. -- 16. september 2008.
Heuwaage, Basel.
BVB 306-6. Heuwaage Viadukt. Basel. -- 20. september 2008.
BVB 665. Heuwaage Viadukt. Basel. -- 20. september 2008.
BLT 221-104. Heuwaage Viadukt. Basel. -- 20. september 2008. ^---vv
BLT (221-)104. Heuwaage Viadukt. Basel. -- 20. september 2008.
BVB 318 og bivogn 1464 samt 481. Heuwaage, Basel. -- 20. september 2008.
BVB 318. Heuwaage, Basel. -- 20. september 2008.
Heuwaage - Binningenstrasse / Viaduktstrasse.
"Gå aldrig bagom en sporvogn" ! ! !
BLT 246 + 114. Heuwaage. Basel. -- 20. september 2008.
BLT 216 + 109. Binningenstrasse-Viaduktstrasse, Basel. -- 20. september 2008.
BLT 216 + 109. Binningenstrasse-Viaduktstrasse, Basel. -- 20. september 2008.
BLT 216 + 109. Binningenstrasse-Viaduktstrasse, Basel. -- 20. september 2008.
BLT 217 + 264. Binningenstrasse-Viaduktstrasse, Basel. -- 20. september 2008.
BLT 217 + 264. Binningenstrasse-Viaduktstrasse, Basel. -- 20. september 2008.
Hüslimatt. -- km. 5,9.
BLT 248 + 113 ankommet til Hüslimatt. Basel. 20. september 2008.
Haltestelle Hüslimatt. Basel. -- 20. september 2008.
BLT 248 + 113 ankommet til Hüslimatt. Basel. 20. september 2008.
BLT 244 + 229 og 248 + 113. Hüslimatt. Basel. -- 20. september 2008. ^---v
BLT 244 + 229 på vej mod Flüh. <---
BLT 229. Hüslimatt. Basel. -- 20. september 2008.
Depot Hüslimatt . -- km. 5,9.
BLT 246 + 114. Hüslimatt. Basel. -- 20. september 2008.
Depotets nordlige del.
Om muligt lige så trist og "sterilt" som sydenden. Det mest interessante synes at være sporforbindelserne,
selvom de er set gennem sporvognens glasruder og i modlys.
Set mod syd. ^^---v
Depot Hüslimatt. Basel. -- 20. september 2008.
Set mod Flüh.
Herunder beses den sydlige (venstre) del af depotet.
Depotets sydlige del.
BLT Betriebshof Hüslimatt. Basel. -- 20. september 2008. ^---vv
Dette er vist noget af det mest "sterile", "kolde" og triste sted jeg længe har set indenfor dette område. Ikke eet stykke rullende materiel at se udendørs. Nå, --så undgår de selvfølgelig gaffiti, og det er måske hele sandheden ?
. . . nåhhh ja, --der er da lige en rød varevogn, men der er jo ikke meget sporvogn over den.
BLT Betriebshof Hüslimatt. Basel. -- 20. september 2008.
Gad vide, om der er lige så trist nede i den anden ende af depotet. Der er så langt, og sikkert afspærret, at jeg
ikke vil bruge tid på det.
BLT 244 + 229 og 248 + 113. Hüslimatt. Basel. -- 20. september 2008. ^---v
BLT 244 + 229 på vej mod Flüh. <---
BLT 229. Hüslimatt. Basel. -- 20. september 2008.
Ettingen. -- km. 8,7.
Skal vi lige se et foto fra dengang, der stadig var jernbane ! ! !
BTB. Ettingen st. -- Ca.1970. Foto: Palle Klitgaard.
Tak til Palle Klitgaard.
Ettingen.
Ankommet til Ettingen: BLT 246 + 114. Ettingen v. Basel. . . -- 20. september 2008. ^---v
. . . og fortsætter til Basel (Dornach).
Ettingen v. Basel, set mod Rodersdorf. -- 20. september 2008. ^---v
Ettingens gamle (oprindelige) stationsbygning. Basel. -- 20. september 2008.
Ettingen, set mod indkørselen til sløjfen. . .
Basel. -- 20. september 2008.
Ettingen. Udkørselen fra sløjfen set mod Rodersdorf. Basel. -- 20. september 2008.
BLT. Sporvedligeholdelseskøretøj. Ettingen. Basel. -- 20. september 2008. ^---v
Sporarrangement og sporskifte. Ettingen. Basel. -- 20. september 2008.
"Lige til modelsporvejen / -jernbanen".
Vejviser. Ettingen. Basel. -- 20. september 2008.
(Tidsangivelsen må da være for gående.)
BLT 246 + 114 på vej mod Basel. Ettingen. Basel. -- 20. september 2008.
Bvb Liniennetz. Basel, Zone 10, 11 og 13 næsten hele Basel, samt Zone 12, strækningen Ettingen-Rodersdorf.
Kortudsnit: Zone 12, strækningen Ettingen-Rodersdorf.
Tænk: Hele Basel med opland indenfor 3 zoner (10, 11 og 13), og så falder de sidste 7-8 km (Ettingen-Rodersdorf) udenfor. Pengemæssigt betyder det "næsten" intet, --- men man skal være opmærksom på det (2008 - kan være ændret siden). I øvrigt er denne strækning rigeligt den "tyver" værd.
Tageskarte/dagskort Zone 10, 11 og 13. / Billet: Ettingen-Rodersdorf-Ettingen. Zone 12. September 2008.
Dagskort: 8 chf / ca. "en halvtredser" i danske kroner. Hvor langt kommer man i Danmark (København) for det beløb ! ! !
Udsigt fra sporvognen v. Ettingen. Basel. -- 20. september 2008.
Flüh. -- km. 12,4.
12,4 km fra Basel ligger den gamle station Flüh, som indtil 1910 var banens endestation, men fra 1. maj 1910 kunne den forlængede strækning over Leymen til Rodersdorf tages i brug som den sidste "brik" på banen "Birsigthalbahn".
Ved omstillingen til sporvognslinie i 1983, anlagdes -i forlængelse af den gamle stationsbygning- en sløjfe, hvori man vender / kan vende en del af liniens vogne (hveranden), mens resten fortsætter ad den enkeltsporede strækning til Rodersdorf. I den daglige drift er der kvartersdrift på linien fra Basel til Flüh, men kun halvtimesdrift videre til Rodersdorf.
Afstanden til Rodersdorf passer lige således, at et vogntog kan køre til endestationen Rodersdorf, og med et par minutters ophold der, nå tilbage til Flüh inden næste vogntog skal ledes ind på enkeltsporstrækningen.
Kort efter, at sporvognen forlader stationen i Flüh, passerer man grænsen til Frankrig, men på trods heraf er der ved denne EU- / ikke EU-grænse hverken checkpoint eller paskontrol. I stedet for grænsekontrol er der blot et skilt, hvorpå man på fransk og tysk beder de passerende (gælder formentlig også sporvogns-passagerer), om at overholde de gældende toldregler, og kun passere grænsen med gyldige papirer. Ligeledes oplyses der om fartgrænser i Frankrig.
Skilt om fartgrænser v. den franske grænse.
BLT-strækning set mod Rodersdorf.
Flüh-Mariastein v. Basel.
20. september 2008.
BLT 244 og 261 på vej mod Basel <--- og ---> Rodersdorf. Flüh-Mariastein. Basel. -- 20. september 2008.
BLT 201 + 110 på vej mod Rodersdorf. Flüh-Mariastein. Basel. -- 20. september 2008.
BLT 244 + 261 på vej mod Basel(Dornach). Flueh-Mariastein v. Basel. -- 20. september 2008.
BLT (206) + 261 på vej mod Rodersdorf. Flueh-Mariastein v. Basel. -- 20. september 2008.
Flüh-postkort købt 2008.
BLT 244 til venstre og 261 til højre. Flüh-Mariastein v. Basel. -- 20. september 2008. ^---vv
Flüh-Mariastein v. Basel. -- 20. september 2008. ^---vv
Som nævnt vendte hveranden vogn i sløjfen her i Flüh, mens de øvrige i 2008 fortsatte (fortsætter ?) til Rodersdorf.
Flüh-Mariastein v. Basel. -- 20. september 2008. ---^
BLT 201 + 261 afgår på vej mod Basel. Flüh-Mariastein v. Basel. ^---v 20. september 2008.
Bomanlæg. Flüh-Mariastein v. Basel. - 20. september 2008.
Opstillingsspor ender. Flüh-Mariastein v. Basel. - 20. september 2008.
Sporskiftetrækbuk for opskærbart sporskifte. Flüh-Mariastein v. Basel. - 20. september 2008.
BLT 234 (+262). Køreretning mod Rodersdorf. Flüh-Mariastein v. Basel. - 20. september 2008.
.
Strækning set mod Rodersdorf. Flüh-Mariastein v. Basel. - 20. september 2008.
Leymen (Frankrig). -- km. 13,7 fra Basel.
I km 13,7 ligger den lille mellemstation / det lille stoppested Leymen med et enkelt krydsnings- og overhalingsspor.
Stationen ligger -som den eneste station på Basel´s sporvejsnet- helt på fransk område. Stationerne før og efter ligger i Schweitz-kantonen Solothurn. At banen her er ført over fransk territorium, har topografiske årsager, idet grænseforløbet ved banens anlæg i 1909 var af mindre betydning. Leymens stationsbygning -også fra 1909- er sikkert en af de kønneste BLT-stationer, og minder om tiden da den oprindelige, "rigtige" Birsigtalbahn endnu blev trafikeret med jernbanemateriel.
Leymen Station. (Frankrig) v. Basel. -- 20. september 2008,
set fra sporvognen i "forbifarten" (først fotografering på tilbageturen).
Leymen Station. (Frankrig) v. Basel. -- 20. september 2008. ^---vv
I 1997 blev stationen fuldstændig renoveret. På den anden side af bygningen falder landskabet ca. 30 m ned
mod landsbyen Leymen.
Selv på jorden kan man stå her og se hen over byens kirketårn. Tænk at have sin bopæl her - med den udsigt !
Bemærkelsesværdig er stationens billetautomat på fransk grund, idet den kun tager mod schweitziske mønter.
Det "indbyggede" varehus i stationsbygningen. Leymen v. Basel. -- 20. september 2008. ^---v
BLT 248 + 113 ankommer til Leymen, fra Basel(Dornach) mod Rodersdorf. ^---v 20. september 2008.
BLT 248 + 113 ankommer til Leymen, fra Basel(Dornach) mod Rodersdorf. -- 20. september 2008.
BLT 248 + 113 ankommer til Leymen her på vej mod Basel (Dornach). -- 20. september 2008.
BLT. Spor og skinnebefaestigelse, Leymen (Frankrig) v. Basel. -- 20. september 2008.
BLT. Sporvidde: 1000 +/- mm. Leymen (Frankrig) v. Basel. -- 20. september 2008.
(Jeg går ikke efter den nøjagtige sporvidde, --så skal der nøjagtigere værktøj til. Det skal kun betragtes som illustration af den officielle sporvidde: 1000 mm.)
Indgangssporskiftet fra Flueh-Mariastein. Leymen (Frankrig) v. Basel. ^---v 20. september 2008.
Udover sporskiftetrækbukken, bemærk så sporskiftetrækstangen med indbygget fjederarrangement,
der altid stille sporskiftet til "ret spor", men samtidig tillader opskæring af sporskiftet ved kørsen den modsatte vej.
Leymen (Frankrig) v. Basel. -- 20. september 2008.
BLT. Årstalssøm eller ??? Der lå desværre ikke en "brugsanvisning" i sporet, men mon ikke sømmet til højre
viser året, hvor svellen som ny, blev lagt i sporet. At svellen til venstre skulle stamme helt fra 1943, kan vist udelukkes. Det takkede spændebånd på foto til højre, er et spændebånd, der spænder en svelle med begyn-
dende revnedannelse og derved forlænger svellens levetid i sporet med nogle år.
Leymen (Frankrig) v. Basel. -- 20. september 2008.
Nu er der ikke meget jernbane/sporvej over disse fotos fra Leymen, så de falder derfor ind som en lille
"Tirsdags-ekstra".
Rue de la Gare (Stationsvej), Leymen v. Basel. ^---vv 20. september 2008. Bemærk stigningen.
Når man nu er (var) i byen, skulle det næsten prøves at se en lille smule af den,
-der var jo 30 minutter minus tiden til de allerede optagne fotos.
Et er at gå nedad gaden/vejen - der skulle holdes godt igen, så nede ved kirken blev det kun til et kort ophold på gadehjørnet og et enkelt foto. Hvis der alligevel var lukket til kirken, så hellere vende om og se lidt mere på lidt detailler på stationen. Der var også lige det med at komme op igen -- sådan et lille 30 meter op, kunne det vel nok blive til, og sporvognen venter ikke. Atter på vej op, kunne jeg ikke lade være med at tænke på, hvordan man lige klarer den sag i bil i snevejr og med isglatte veje.
Oppe igen gik det mod stoppestedet, hvor "tilfældigvis" også det ene sporskifte (mod Basel) lå. Halvt skjult i et buskads så jeg også et skilt om toldformaliteter -- grænse så jeg til gengæld ikke noget til.
Rue de la Gare (Stationsvej), Leymen v. Basel.
20. september 2008.
Eglise de Leymen (Leymen kirke beliggende på Rue de l'Église, / Kirkevej) Basel. -- 20. september 2008.
"Passage af grænsen er kun tilladt med varer og udenlandsk valuta inden for toldlandets anvendelsesområde".
Udsigt fra stationen i Leymen v. Basel. -- 20. september 2008. ---^
Allerede inden rejsen, havde jeg læst om Basel og denne sporvognslinie, der havde eet stoppested i Frankrig. "Nettet" var opfundet, men selvom det kun/allerede er ti år siden, så var der meget på "nettet", men ikke så meget som nu. Jeg havde i hvertfald ikke set noget. Mit ønske var derfor, at når jeg kom derned, ville jeg -idet jeg forestillede mig et byområde med større etageejendomme, masser af forretninger, cykler og biler m.m.- straks opsøge det lokale postkontor (måske bare en kiosk) for at købe et postkort fra bydelen samt et frimærke, og sende det hele til familien i Danmark (vel vidende, at jeg sikkert havde været hjemme en uge, inden postkortet nåede frem).
. . . og hvad så jeg så: Den mest henrivende (lille), fredelige landsby, som den lå her på skråningen i solskinnet.
Posthus eller kiosk fandt jeg ikke, og selv med 30 minutter til næste sporvogn, går tiden hurtigt.
.
Krydsningssporet. Leymen (Frankrig) v. Basel og set mod Basel. -- 20. september 2008.
Krydsningssporet. Leymen (Frankrig) v. Basel. Set mod Rodersdorf. -- 20. september 2008.
.
Krydsningssporet. Leymen (Frankrig) v. Basel. -- 20. september 2008. Vejskæring.
(Begge fotos set mod Rodersdorf.)
Vejskæring i Leymen (Frankrig) v. Basel. (Rue de Flueh) -- 20. september 2008.
Udsigt fra stationen i Leymen v. Basel. -- 20. september 2008. ^---vv
(Eglise de Leymen -- Leymen Kirke)
Udsigt fra stationen i Leymen v. Basel. -- 20. september 2008. ---^
BLT 221 + 104 kører videre fra Leymen mod Basel. ^---v 20. september 2008.
Rodersdorf. -- km. 16,1 fra Basel.
Den gamle stationsbygning. Rodersdorf v. Basel. -- 20. september 2008. ^---v
.
Vandposten v. den gamle stationsbygning i Rodersdorf v. Basel. -- 20. september 2008. -- BLT-køreplanstavle.
BLT. Læskuret. Rodersdorf v. Basel. -- 20. september 2008. ^---v
BLT-Haltestelle. Rodersdorf v. Basel. -- 20. september 2008.
BLT 234-262. Rodersdorf v. Basel. -- 20. september 2008.
BLT 234-262 på linie10. Rodersdorf v. Basel. Afgang mod Basel. -- 20. september 2008. ^---v
Rodersdorf i km. 16,1 fra Basel og ligger på schweitsisk grund.
Stationen er anlagt i 1910 med, som man kan se på bl. a. ældre fotos, tre parallelle spor foran stationsbygningen. Den gamle stationsbygning er i vore dage kun "tilskuer" til den nye sporvognssløjfe, der er etableret lige inden stationsbygningen nås, mellem bygningen og den gamle remise.
Remisen stammer også fra strækning-ens anlæg i 1910, og var oprindelig kun tænkt at skulle tjene som en lille to-sporet remise overvejende for reserve-køretøjer. I vore dage (2008) tjener remisen som opbevaringssted for en BEB-oldtimer, samt yderligere for nogle reservebivogne.
Indgangssporskiftet til sløjfen. Rodersdorf. Basel.
20. september 2008.
Sløjfesporet. Rodersdorf. Basel. -- 20. september 2008.
Henstillingsspor. Rodersdorf. Basel. -- 20. september 2008. v---^---v
Køreledningsmasten for enden af henstillingssporet er samtidig anvendt som sporstopper -- vel lidt dristigt, selvom det er en kraftig mast.
Sløjfesporet fortsat. Rodersdorf. Basel. -- 20. september 2008.
"Grædende" rillespor ender. Rodersdorf. Basel. -- 20. september 2008.
Jeg havde ikke tid til at undersøge, hvor vandet kom fra, men det havde ikke regnet i flere dage, og at dømme efter plantevæksten, er det ikke det første vand.
Ledningsadskiller for kørestrøm til remisen på vejen rundt i sløjfen.
Rodersdorf v. Basel. -- 20. september 2008.
Sporskifter til remisen. Rodersdorf v. Basel . . . -- 20. september 2008.
. . . og den tilsvarende køreledningsophængning. Rodersdorf v. Basel. -- 20. september 2008.
Samme sporskifter til remisen. Rodersdorf v. Basel. -- 20. september 2008.
Remisen. Rodersdorf v. Basel. -- 20. september 2008. ^---v
BLT 221 + 104. Næste sporvogn ankommer.
Rodersdorf v. Basel. -- 20. september 2008.
BLT 221 + 104. Rodersdorf v. Basel. -- 20. september 2008.
Et hurtigt foto og så ind i vognen . . .
. . . Der holdes kun den tid, det tager at optage de ventende passagerer, hvis køreplanen og krydsningen i den
foranliggende by, Flüh, skal klares rettidigt.
BLT 221 + 104. Rodersdorf. Basel. -- 20. september 2008.
Se evt. en herlig hjemmeside: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,7815037 med 46 flotte farvefotos fra 1984-85.
(Aeschenplatz) - Bahnhofsplatz Basel SBB - Dornach. -- September 2008.
Den tidligere Birseckbahn (BEB):
^--- BTB og BEB ---^
I 1974 sammenlagde man de fire selskaber Trambahn Basel-Aesch (TBA), Birseckbahn (BEB), Birsigthalbahn (BTB) og Basellandschaftliche Ueberlandbahn (BUeB) til Baselland Transport AG (BLT). Tre af de fire linier var allerede fra begyndelsen tilsluttet bynettet, i 1984 blev den fjerde linie, til Rodersdorf, også tilsluttet.
Bahnhofsplatz Basel SBB.
BLT 202 + 101. Bahnhofsplatz Basel SBB. -- 20. september 2008.
BLT 229 Bahnhofspl. Basel SBB. -- 20. september 2008.
BVB 6xx + 624 på linie 2, Bahnhofspl. Basel SBB. -- 20. september 2008.
BLT 253. Bahnhofspl. Basel SBB. -- 20. september 2008.
BLT 133, Bahnhofspl. Basel SBB. -- 20. september 2008.
BLT 244. Bahnhofsplatz Basel SBB, køreretning mod Dornach. <--- 18. september 2008.
BLT 214 + 230 v. Bahnhofsplatz Basel SBB. -- 20. september 2008.
Centralbahnstrasse v. Basel SBB. -- 20. september 2008. ^---v
BLT 245 + 101. Centralbahnstrasse v. Basel SBB. -- 20. september 2008.
BLT 242, Centralbahnstrasse v. Basel SBB. -- 20. september 2008. -- BLT 206 + 2xx v. underføring v. Basel SBB.
Underføring for større bygningskompleks, posthus, gararageanlæg, restauranter m.m. ^---v
Set i køreretning mod Dornach.
Basel SBB. -- 20. september 2008.
BLT 245 + 101 v. ovennævnte underføring v. Basel SBB. -- 20. september 2008.
- -
Forrige side: Nordhausen Sporveje / Harzen Schmalspur Bahnen.
Næste side: Tur-referat: Lodz - Warszawa.