EVP.DK

EVP logo

Midtbanen: Ringsted - Næstved

Ringsted. -- Km. 57,0

Ringsted gamle station, som måtte ofres pga. udvidelserne af stationen ved Midtsjællandsbanens åbning. Udateret postkort.

Ringsted nye station. Postkort. Mon der er flag foran stationen på grund af indvielsen af stationen / banen ?

Strækningen mellem Ringsted og Glumsø

Jordarbejdet gav store og uforudsete vanskeligheder med vandførende lag, der krævede afvandingsarbejder, og funderinger her i det vandførende flydesand, og ved Glumsø og Vrangstrup skete der store dæmningsskred.

Det viste sig efterfølgende, at der var flydesand under dæmningen i indtil 8 m dybde. Arbejdet(-erne) blev ustandseligt forsinket af mindre jordskred, men sidst på året 1921 var jordarbejderne i det store og hele tilendebragt, således at ballastering og sporlægning kunne påbegyndes. Dette arbejde kunne -for den ene entreprenørs vedkommende- ske med eget normalsporet jernbane-materiel, der transporterede stenballasten fra Mogenstrup Skærvefabrik.

Allerede fra ”de ældste tider” (før jern-banerne) kendte man problemerne med passage af moseområder, og i særdeleshed moser med langt ned til fast bund. Af jernbanernes udbudsmaterialet (generelt) ville det normalt fremgå, hvad entreprenørerne måtte forvente at have med at gøre. Resultaterne af boringer på stederne var oplyst så godt man kunne.

Undersøgelser af gamle dæmninger har vist, at man tidligere valgte ”at føre sig lempeligt frem” -så godt som muligt- over de bløde strækninger. Med grenfaskiner og ved at udføre jordarbejdet i brede tynde lag, søgte man at fordele trykket jævnt over de mindre bæredygtige jordlag for derved at begrænse nedsynkningen. Medvirkende til et godt resultat har også det langsomme tempo i jordarbejdet været, men fremgangsmåden havde den kedelige følgevirkning, at nedsynkningen fortsatte i årene fremover med deraf følgende vanskeligheder ved sporvedligeholdelsen.

Illustrationer: De danske Statsbaner 1847 - 1947.

Ved nyere baneanlæg gik man derfor over til -ganske modsat- straks at fremtvinge en nedsynkning af dæmningerne ved at udføre dem så smalle som muligt, om fornødent ved tilførsel af ekstra jordbelastning (”skære” sig ned gennem den bløde bund). Når dæmningen så var faldet til ro, kunne det overflødige jordfyld atter bortgraves.

I enkelte tilfælde har man -for at opnå det ønskede resultat- foretaget betydelige sprængninger for at fjerne den ”dårlige” bund under dæmningerne (bl. a. ved Fredericia Mølleeng i 1926-30).Det har måske hjulpet her, da man sprængte den første bro væk ??? Smiley

Strækningen mellem Ringsted og Glumsø

Den første bro.

Den første bro revnede -som det kan ses- kort efter opførelsen i 1920 på gr. af utilstrækkelig fundering. Broen måtte sprænges væk, og det blev den. En ny bro blev opført i løbet af 1922-23.

Susåbroen -- "der er højt ned"

DSB MX 1020 med persontog på Susåbroen ved Vrangstrup, på vej mod Næstved. 28. august 1980. Foto: Johnni Lassen.

De største problemer ved strækningen Ringsted--Næstved opstod ved bygningen af broen over Susåen, nord for Vrangstrup. Banen blev ført over åen på en hvælvet bro af jernbeton med en spændvidde på ca. 20 m. På begge sider af broen skulle der foretages store opfyldninger til de 15 m høje dæmninger, men i 14 meters højde gav engbunden efter, broen revnede og måtte rives (sprænges) ned og opføres på ny.


. . . og set nede fra evp´s kano:

Susåbroen v. Vrangstrup. - 12. september 1981.

2013

Vestsiden af Susåbroen med en vandfattig å nedenunder. -- 11. juni 2013. Foto: Tommy Nilsson.

Et regionaltog triller over broen i moderat fart. -- Om der er fast hastighedsnedsættelse på broen kan en lokofører sikkert oplyse om. -- 11. juni 2013. Foto: Tommy Nilsson.

Susåbroen på 800 meters afstand med en 200 mm tele. 11. juni 2013. Foto: Tommy Nilsson.

Her er broen set fra øst. Det kneb lidt med motivationen til at kæmpe mig igennem en rapsmark for at få et bedre billede. 11. juni 2013. Foto: Tommy Nilsson.

2015

Susåen set mod nordvest fra dæmningen ved højbroen. -- 7. november 2015. ^---vv

2014 >< 2016

Susåen og Sydbanen (Ringsted-Næstved) ved Vrangstrup.

Udsigt mod sydøst over dalen ved Susåbroen. -- September 2014. Foto: Niels E. Holm.


"Hej Erik

I dag kom jeg i embeds medfør forbi Vrangstrup station, dvs først da entreprenøren havde flyttet sin gravemaskine, kom jeg forbi. Nu ligger der en stor bunke murbrokker og andet fra nedrivningen, som er grovsorteret. Nogle af de gamle vinduer havde de stillet til side. Vi må håbe at nogen en dag får glæde af dem.

Men jeg skulle videre, og det var ud til et par AM hytter ved broen over Susåen. Jeg har tidligere sendt dig billeder hvor der næsten intet vand var i åen. Dette er ikke tilfældet nu. Desværre lader billedkvaliteten noget tilbage at ønske. Jeg havde ikke mit eget kamera med, så jeg måtte nøjes med en Pad. (...)"

Sammenlign de to fotos: ---^v Nu er der kommet vand ! ! !

Susåen set mod sydøst fra højbroen. -- 13. januar 2016. Foto: Niels E. Holm.

Susåen set mod nordvest fra højbroen. -- 13. januar 2016. Foto: Niels E. Holm. Fotografierne er optaget "kørende" mod Ringsted. --->

Susåen set mod nordvest fra højbroen. -- 13. januar 2016. Foto: Niels E. Holm.

Hjort Lorenzen bro for Høm - Englerup vejen

Havrebjerg huse, Skellerød. 25. juni 1992. ^---vv

Bro for Høm-Englerup-vejen over Sydbanen ca. 5 km SV for Ringsted. -- 29. september 1997. ^---vv

Robert Storm Petersen har engang forfattet en "læresætning": "Når et legeme nedsænkes i vand, -så ringer telefonen", . . .

. . . hvilket her kan "oversættes" til: "Når en lille Mascot parkeres i to minutter, mens "føreren" tager et billede af en bro, . . .

. . . så kommer der en traktor ! ! ! - - - - - - - - - - - - - - ---^

Englerup. -- km 4,3

(Fotos haves desværre ikke.)

Vrangstrup. -- km 6,3

Vrangstrup station under forberedelse til nedrivning. ^---vv 19. januar 2013. Foto. Jan Lundstrøm.

BR 605 sæt 18 som IE 34 ved Vrangstrup station. -- 19. januar 2013. Foto. Jan Lundstrøm.

"En ny status på nedrivningen af Vrangstrup station. Da jeg kom derud i dag, d. 7. januar 2016, ved 11-tiden var der ikke meget tilbage af udhuset, og klokken 13:14 røg det meste af signalhuset. Der blev stadig arbejdet inde i hovedbygningen med at fjerne puds, og det ventes ikke hovedbygningen rives ned før på mandag. (Jan Lundstrøm)

Vrangstrup station. -- 7. januar 2016. Foto. Jan Lundstrøm. ^---vv

Vrangstrup station. -- 7. januar 2016. Foto. Jan Lundstrøm.

Vrangstrup station, Ventesalen. -- 17. april 2015. Foto: Jan Lundstrøm. ^---v

Vrangstrup station. Billetsalget ---^ 17. april 2015. ^---vv Foto: Jan Lundstrøm. ^--- Billettromlen.

Ekspeditionsluge for post ???. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Dør mellem stationskontoret og "Rejsegodset".

Stationskontoret med de to ekspeditionsluger: Post ? og billetter. Bag fotografen: Rejsegodset.

Vrangstrup station. --- 17. april 2015. Foto: Jan Lundstrøm. ^---v Ganske vist -ingen svaler, men . . .

. . . det har næppe været nogen fest at have "eget værelse" heroppe.

Skorstenen ses, så der har dog været varme på værelset, når der var lagt i kakkelovnen, men næppe næste morgen når man skulle op, endsige hvis man skulle på toilettet i nattens løb. El-kontakten ved døren synes at røbe, at der også har været en enkelt elektrisk lyskilde et sted i loftslokalet.

Vrangstrup station, Signalhuset, set i køreretning mod Næstved . . .

17. april 2015. Foto: Jan Lundstrøm. ^---v---^

. . . og mod Ringsted ---v

Retiradebygningen. -- 12. april 2015. Foto: Jan Lundstrøm. ^---vv

12. april 2015. Foto: Jan Lundstrøm.

12. april 2015. Fotos: Jan Lundstrøm.

Vild luxus. Smiley 12. april 2015. Foto Jan Lundstrøm.

Pakhuset. -- 12. april 2015. Foto: Jan Lundstrøm.

Vrangstrup station, pakhuset indvendig. -- 17. april 2015. Foto: Jan Lundstrøm. ^---v

. . . og midt i alt det triste og mørke, . . .

skal vi så ikke slutte serien om Vrangstrup station med:

Et solskinsbillede:

Vrangstrup station passeres af nutids-tog på vej mod syd. -- 17. april 2015. Foto: Jan Lundstrøm.

Tyvelse. -- km 8,7

(Fotos haves desværre ikke.)

Glumsø. -- km 11,7

Glumsø station. Udateret postkort.

Glumsø. -- April 1991. ^---v

Glumsø set mod Ringsted. -- Efteråret 2009. Foto: Niels E. Holm.

Glumsø spor 1, set mod Næstved. -- Efteråret 2009. Foto: Niels E. Holm.

Glumsø, km 73,965 ved U1109 (udkørselssignalet mod Næstved). -- Efteråret 2009. Foto: Niels E. Holm.

Glumsø station. -- 7. november 2015. ^---vv

Set mod nord / Ringsted.

Glumsø station, --set mod syd / Ringsted. -- 7. november 2015.

Glumsø st. Gadefacaden. -- 7. november 2015. ^---vv

Glumsø. -- 7. november 2015.

Glumsø station. Ud- og indgang til/fra perronen. -- 7. november 2015. ^---vv

En utrolig ren og velholdt stationsbygning. Ingen grafitti eller smadrede ruder. Kompliment til renholdningspersonalet (eller skal det være til byens befolkning, som passer på deres station ??? ! ! !).

Det forhenv. postkontor ???

Glumsø station. Ud- og indgang til/fra gaden. -- 7. november 2015. Toiletterne til venstre og posthuset (?) til højre.

Glumsø station -- 7. november 2015. ^---vv

Glumsø station -- 7. november 2015.

Bemærk den "hvide" urskive - ganske vist er dette et fotografi, men den er heller ikke let at aflæse, når man selv står på stedet. Det er ikke al moderne design, der er til det gode ! ! ! (En tanke sendes til de gode gamle hvid/sorte urskiver - de kunne ses og aflæses døgnet rundt.)

Elevatoren er til gengæld flot oplyst (og ren indvendig) . . .

. . . og overgangens lys er det rene Tivoli- eller julebelysning (selvom der er "gået" en serie på venstre side). Flot.

Glumsø station. Johhh, --noget af et lysshow i forhold til ældre tiders 4-5 glødepærer.

Glumsø station. -- 7. november 2015. ^---vv

. . . set mod syd / Rødby. -- 7. november 2015.

Glumsø station. -- 7. november 2015.

Glumsø station -- 7. november 2015. ^---vv

Der kom lige et tog fra København -på spor 1- mod Næstved. ^---v

NBNBNB -- Den hvide skive øverst til venstre er ikke fuldmånen over Glumsø, men et ulæseligt stationsur.

. . . og hermed farvel til:

. . . Glumsø station -- 7. november 2015.

Glumsø ca 1965 / 2015

Naturligvis havde jeg et formål med at tage til Glumsø netop den dag (7. november 2015). Jeg skulle deltage i en mindre "sammenkomst" på den lokale "Kro", idet den dog viste sig at være ændret til Medborgerhus i kommunalt regi, men stadig under navnet "Glumsø Kro".

På et af vore fora, www.sporskiftet.dk, havde en af vore fantastiske modelbyggere, Ole Vedel, vist sit modelbyggeri af Glumsø Isenkræmmerforretning. Et led i mit besøg af Glumsø var da også, at jeg måtte hen og tage et par billeder af ejendommen, der tidligere husede forretningen, for at have set den ved selvsyn.

Glumsø Isenkran ca. 1953-1964. Arkiv.Th. Albøg Olsen. ^---v

Personerne på billedet er fra venstre mod højre: Isenkræmmer Børge Albøg Olsen, kommis Kaj Knudsen og lærling Ivan Knudsen, søn af tømrer Julius Knudsen, Glunsø. Ca. 1960.

Lidet havde jeg drømt om, at jeg et øjeblik efter fotograferingen af bygningen, skulle komme til at stå overfor en af isenkræmmerforretningens tidligere ejere og hans søn, henne på "Kroen". Det blev -med ejerne og nogle andre Glumsø.borgere- til en længere snak omkring forretningen, byen og dennes mange ligheder med den "mindre stationsby", som vi alle kender: Korsbæk (Matador).

Fhv. Glumsø Isenkran. -- 7. november 2015. ^---v

I sandhed: Lige til modeljernbanen.

Herlufmagle -- km 17,1

(Fotos haves desværre ikke.)

Lille skæring med Sydbanen . . .

Lille jernbaneoverføring over vejen fra Rislev mod Næstved-Ringsted-vejen, ved en lille gård / landsby, Køberup, ca. 1 km NØ for Rislev. -- 29. september 1997. Bemærk den fine "S-kurve" gennem "hullet": "Lige til modeljernbanen".

Søgaard trb. -- Km 19,0

(Fotos haves desværre ikke.)

Rislev billetsalgssted. -- Km 21,7

(Fotos haves desværre ikke.)

Næstved -- Km 26,8

Næstved 29. september 1973.

DSB G 611, Næstved. -- 1. september 1957.

DSB F463 og G 611, Næstved. -- 1. september 1957.

DSB G 611, Næstved. -- 1. september 1957.

DSB Kxxx, D 838, E 9x3 og C 710. Næstved maskindepot. -- 1. september 1957.

Næstved -- 29. september 1973, --sidste afgang med de gamle Scandia/Frichs-lyntog mod Berlin, som blev de tilbageværende togs sidste opgave.

- Smiley -