Ny Ålesund, Svalbard, Norge.   --   2018.


Der kom en mail:


"Hej Erik
 
En hilsen fra Svalbard, hvor jeg fandt dette lille tog, der engang futtede rundt med kul fra minen i Ny Ålesund til havnen.

Ny Ålesund er det ene af de 3 små beboede områder på Svalbard og er nu hjemsted for et forskningscenter med vel 100 forskere fra hele verden.
 
Der findes en bog om  "Verdens nordligste jernbane" på norsk.

Det var en fantastisk spændende tur, hvor vi nåede over den firsinds-tyvende breddegrad - 1050 km fra Nordpolen.   Turens absolutte højdepunkt var synet af en isbjørn, der plyndrede fuglereder på en lille ø.  Selv om der er ca. 3000 er det sjældent at få dem at se.

Hilsen Ole."
 
 
 
Den gamle M/S Nordstjernen fra 1956, der bragte os rundt . . .       --    Foto:  Ole Kræmmer.
 

 . . . og en rigtig isbjørn - der ikke er hvid, men beskidt-gul".   --    Foto:  Ole Kræmmer.

"Billederne er taget 26. juli 2018 kl. ca. 21.30, medens solen stod højere (over skyerne) end herhjemme.
Og mørkere blev det ikke."
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Lidt historie.

Ny Ålesund er en forskningsby i Oscar II Land på Spitsbergen på Svalbard i Norge. Det ligger på Brøggerhalvøya, på kysten af Kongsfjorden. Byen ejes og drives af Kings Bay, som tilbyder faciliteter til permanente forskningsinstitutter fra ti lande.

Byen ejes i sidste instans af Norges handels- og industriministerie.  Ny-Ålesund har en heltidsboende befolkning på 30-35 personer, hvor sommerbefolkningen når 120. Dens faciliteter omfatter Ny-Ålesund Lufthavn, Hamnerabben, Svalbard Rocket Range, en havn og Ny-Ålesund By og Minemuseum, samt femten permanente forskningscentre.

Det er den nordligste funktionelle civile bosættelse i verden.

Ny Ålesund blev grundlagt i 1917 af Peter Brandal og hans mineselskab, Kings Bay Kull Comp. 


I begyndelsen blev minedrift udført indtil 1929, men var urentabel i de fleste af 1920'erne. Virksomheden blev nationaliseret i 1933, og byen blev i nogle år brugt til turisme og som fiskerihavn. Minedriften genoptoges i nogle måneder i 1941 og derefter atter fra 1945. Efter flere dødsulykker opstod herunder en mineulykke den 5. november 1962, der dræbte 21 minearbejdere.  I det, der blev kendt som Kings Bay Affair, blev minedriften afsluttet, og Gerhardsens tredje kabinet trådt af.  Kongsfjord Telemetry Station åbnede i 1967, og byen blev gradvis omdannet til en forskningsafvikling.  Siden 1992 har udenlandske institutioner fået tilladelse til at bygge faste stationer i byen.

(Efter Wikipedia)


Tak til Ole Kræmmer.



 - 


Forrige side: Smalspor. - Diverse.
Næste side: Sporvogne