Lyngby - Nærum Jernbane
LNJ - Stationer.
Lyngby.
Lyngby station. -- Den sidste klargøring inden indvielsen i 1900. Alle de fine folk er allerede kommet . . .
Jernbanen var endnu ved århundredeskiftetnoget eventyrligt moderne, som optog sindene stærkt, og indvielsen af hver lille ny banestrækning var en begivenhed, der samlede både regeringens medlemmer og den lokale befolkning. Her er det indvielsen af Lyngby-Vedbæk Jernbane. De høje blankpudsede hatte dominerer billedet og medlemmer af baneledelse og byråd må helt ud på linien for at beundre det dejlige lokomotiv, som med damp og pift indvarsler en ny stor tid i trafikkens historie. Det må huskes, at vi endnu her kun kun er ca 50 år fra åbningen af den første jernbane i Danmark, København-Roskilde i 1847, og ikke så længe efter, at bare det at køre med tog kunne inspirere en H.C. Andersen til begejstret udfoldelse.
Jægersborg.
LNJ Sm 14. Jægersborg. -- 1. januar 1963.
LNJ. Sm 14. Jægersborg. -- 9. marts 1963.
Jægersborg og Sm 11. -- 4. april 1968.
Remisen og værkstedet, Firskovvej, Lyngby.
LNJ Sp 21 og 23, Remisen, Firskovvej, Lyngby. -- 8. april 1968.
LNJ Sp 22, v. drejeskiven. Remisen, Firskovvej, Lyngby. -- 8. april 1968. ^---v
- - -
LNJ Sp 23, Remisen, Firskovvej, Lyngby. -- 8. april 1968.
LNJ, Remisen, Firskovvej, Lyngby. -- 8. april 1968.
LNJ, Remisen, Firskovvej, Lyngby. -- 8. april 1968. ^---v
Lyngby Lokalstation.
Mod Jægersborg.
Lyngby Lokalstation trb, perron for tog mod Jægersborg. -- 15. november 1966. ^---v
Lyngby Lokalstation trb, perron for tog mod Nærum. -- 15. november 1966.
Ny "stationsbygning":
LNJ Lyngby Lokalstation. -- 16. oktober 1985. ^---v
- - -
Ved Fuglevad. -- 2008.
Lyngby-Nærum Jernbane. -- 27. oktober 2008. Set mod Jægersborg. ^---v
Set mod Nærum. ^---v
Nymølle. -- 27. oktober 2008. ^---vv
Nymølle. -- 27. oktober 2008.
Fuglevad trb. . . .
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Mod Jægersborg.
Fuglevad trb. -- 15. november 1966. ^---v
- - -
Overkørselsanlæg, Fuglevad trb, set mod Jægersborg.
15. november 1966.
LNJ Ym 18 mod Jægersborg ---> (tv) krydser Ym 19 <---. Fuglevad. -- 16. oktober 1985.
Fuglevad - Brede.
LNJ Ys 25 v. Fuglevad, på vej mod Nærum. -- 16. oktober 1985.
(Skønhed som De ikke aner, findes langs de private baner.)
Brede trb.
Mod Jægersborg. - - - - - - - - -- -
Brede trb. med Brede værk i baggrunden. Ca. 1905.
Samme udsigt - årstal ??? . . .
. . . og endnu en gang.
LNJ-motorvogn på Brede trb. Udat. postkort.
LNJ M, Brede. -- 1940-45.
Brede trb. 1966.
Brede trb. -- 15. november 1966. ^---v
Brede trb.set mod SV. -- 15. november 1966.
. . . og set mod NØ. -- 15. november 1966. -- I baggrunden til venstre ses Brede Klædefabrik (nu Nationalmuseets magasiner) og til højre: Brede Spisehus, --et gammelt spisested for de ansatte på fabrikken. Foran: EVP´s Mascot.
Scandia-skinnebus ankommer fra Nærum, . . .
. . . og fortsætter mod Jægersborg. -- 15. november 1966.
Brede trb. -- 1968.
LNJ. Brede trb, strækningen set mod Jægersborg. -- 8. april 1968.
Nybygget Brede trb, set mod Nærum og med Brede spisehus i baggrunden. -- 8. april 1968. ^---v
- - -
I de spejlende ruder anes det lille, gamle sprøjtehus, som givet vis har været inspiration for trb.bygningens udseende.
Brede trb.-bygning tegnet efter fotos og egne opmålinger. ^---v
Brede trb. Plan. (Tegn. EVP)
Lige til modeljernbanen.
Brede trb. -- 1968.
LNJ. "Brede " -- 28. maj 1968.
LNJ. Ikke-ibrugtaget Brede trb. set mod NV. -- 28. maj 1968.
LNJ. Sm-skinnebusmotorvogn ankommer til Brede trb. fra Jægersborg. -- 28. maj 1968. ^---v
- - -
LNJ. Den solo-kørende skinnebus fortsætter mod Nærum. Brede trb. -- 28. maj 1968.
LNJ. Ved Brede trb. set i den retning som skinnebussen kørte -mod nord- Nærum. 28. maj 1968. . . .
. . . og formentlig efter en krydsning i Ørholm, ankommer en anden skinnebusmotorvogn til Brede trb.
Det var dengang der var både somre og jernbaner til ! ! ! . . . .
LNJ. SM-skinnebusmotorvogn afgår fra Brede trb. i retning mod fotografen og Jægersborg. -- 28. maj 1968.
(Det var før man kørte med frontlyset tændt døgnet rundt.)
Brede trb. 1971.
LNJ. Brede trb. -- 15. august 1971. ^---v
- - -
- - -
- - -
(Egentlig skulle fotografiet være optaget vinkelret på bygningens midte (som foto af modsatte side), men
der holdt en bil i vejen.
LNJ. Brede trb. -- 15. august 1971. ^---v
En nydelig lille pergola til de evt. ventende passagerer eller kunder fra den daværende lille kiosk / iskagebod.
- - -
LNJ. Brede trb.bygning. -- August 1971. ^---v
Her med Brede´s lille, gamle sprøjtehus i forgrunden.
Brede trb. 2008.
Brede trb. -- 13. juli 2008. ^---vv
- - -
- - -
Da den dengang nye bygning blev taget i brug, var der kiosk med udsalg af -ja, hvad man nu kan købe i en kiosk,
og en lille hyggeplads, hvor man kunne nyde sin/sine is, sodavand m.v. Nu er kiosken nedlagt og der er (eller var) Coaching ??? -for der så meget langtidslukket ud.
- - -
Som det fremgår af min LNJ - Stationer.-side, blev der senere åbnet et lille nydeligt spisested - i det mindste i sommersæsonen.
- - -
"Sprøjtehusene", -nu er der to ! ! ! Brede trb. -- 13. august 2008.
Her kommer toget til Jægersborg . . . Så gælder det om, at have billetten i orden eller få det snarest ! ! !
(LNJ Lm 22) Brede trb. -- 13. august 2008.
Opslag om billetter og kort. Brede trb. <--- 13. august 2008. ---> Brede trb. set mod Jægersborg.
Brede trb. -- 2012.
Ikke-årstalsbestemt beliggenhedsskitse.
De aktuelle bygninger er angivet uden hensyn til div. årstal.
Mod Jægersborg.
Brede trb. -- 2. september 2012.
Brede trb, --set mod syd, i køreretning mod Jægersborg. -- 2. september 2012.
Hvis nogen skulle være i tvivl: Det gamle 1968-foto og det nye 2012-foto af Sm´en, der passerer I.C. Modewegsvej, er optaget fra den lille korte del af rækværket, vinkelret mod sporet.
Det gamle sprøjtehus (th) og efterligningen (off. toiletter, tv). Brede trb. -- 2. september 2012.
Bemærk "kanofolket" i baggrunden til højre. Foruden at være trinbræt for LNJ, ligger der det berømte "Brede Spisehus" lige på den anden side af Modewegsvej (det man ser hjørnet af på mange fotos), er stedet også overgangssted for kanosejlerne på Mølleåen. Denne er -som måske mange bekendt- kanomæssigt afbrudt flere steder pga. beliggenheden af de mange gamle vandmøller. Her må de sejlende så trække deres kanoer på land og slæbe/køre dem over de pågældende "forhindringer" i form af sluseværker, krydsende veje eller de aktuelle møllebygninger.
LNJ, Brede trb. Overskæringen for I.C.Modewegsvej. -- 2. september 2012.
Jernbane Cafeen ved Brede trb.
- - -
Den lille hyggelige jernbanecafé -- vist afgjort det bedste der har været i bygningen i mange år (tidl. kun f. eks. kiosk).
Åben alle dage (undtagen mandag) fra 11-17 i sommerhalvåret / 11-15 i vinterhalvåret.
Bortst fra drikkelse og is, serveres der både kaffe/kage og små lette/lune retter, indendørs når vejret er til det . . .
. . . eller udendørs i vejr til den slags. Det meste af søndagen (2. 9. 2012) var der godt besat både ude og også ofte inde.
Brede trb. og Jernbane Cafeen set fra den overfor liggende stigning af Modewegsvej. ^---v
Brede trb. og Jernbane Cafeen. -- 2. september 2012.
LNJ Sm 13. Brede trb. -- 2. september 2012. -- Her var der bestemt også godt besat hele dagen, så:
Hvis det i øvrigt kan løbe rundt økonomisk og lade sig gøre praktisk, kan man vist roligt gentage det en anden gang.
- - -
Atter må jeg minde om det gamle privatbane-slogan: Skønhed som de ikke aner, findes langs de private baner.
(det kunne være "opfundet" her: -- Mølledam med div. fugleliv, trinbrættet m. café, Brede Spisehus, Nationalmuseets Brede Værk med fremvisning af hovedbygningen, museum omkring selve vandmøllen og div. samlinger i "bagbygningerne". Sluttelig kun ca. 500 meter til Frilandsmuseet´s bagindgang (hvor AB, Øresundsvej station -trods alt- er en lille smule under genopførelse.)
. . . med der kører også moderne materiel på LNJ. ^---v
- - -
Veteranbiler ved overskæringen på I.C. Modewegsvej, v/ Brede trinbræt, 2. september 2012. Foto: Niels Munch.
Billedet er taget gennem vinduesruden i SM 13 ved dagens "jubelkørsel" på LNJ. Desværre var udstigning ikke mulig, dels var advarselsanlægget allerede i gang, dels "ville toget være kørt", når billedet var taget.
1. bil:
K 20.569: 1936 Austin 7 Ind.reg. 1. gang 15-12-1935 - Historisk korrekt type 4 nummerplade fra København.
2. bil:
A 64.510: 1954 MG TF Ind.reg 1. gang 31-12 1954 dvs. formentlig importeret fra udlandet med henvisning til denne dato. Historisk korrekt type 5 nummerplade fra Københavns Amt Søndre eller Amager Birk.
3. bil:
E 15.350: 1954 Austin A40 ind.reg. 1. gang 13-4 1954 med historisk korrekt type 4 nummerplade fra Sorø Amt - Korsør
4. bil:
A 65.866: 1955 EMW (!!!) ind.reg. 1. gang 31-12 1955 med historiske korrekte plader fra Københavns Amt - også Søndre og Amager Birk.
Strengt taget kunne kun den første af disse biler have holdt her på skinnebus-indvielsesdagen d. 1. september 1952, idet de 3 bageste er for nye, men der kunne godt have holdt nogle, der så lige sådan ud og var fra 1952 på indvielsesdagen.
Hvorfra har jeg så de detaljer om bilerne?
D. 6 juni i år (2012) blev vi jo beriget med det Digitale Motor Register, som man som alm. borger kan benytte her.
Vælg Registreringsnummer, udfyld dette og tryk "Søg" og man kan se alt om bilen - undtagen ejer og bruger forhold.
Iøvrigt kan jeg henvise til den ultimative webside om danske nummerplader 1903 -
--
MG TF'eren var ret usædvanlige i efterkrigsårene. Man skulle have indkøbstilladelse for at kunne købe nyt, og det var ikke enhver beskåret at få det. Derfor kørte masser af førkrigsbiler i årene efter anden verdenskrig, og først op i 1960'erne kom de fleste førkrigsbiler af vejen, stærkt tilskyndet af myndighedernes (Politi, Justitsministerium og Biltilsyn).
Så det er et sjovt tilfælde de lige skulle dukke op her!
---------
Den opmærksomme beskuer bemærker, at alle fire biler er udstyret med "rallyplader". De deltager i DVK (Dansk Veteranbil Klub) og Austinklubbens markering af 90 års jubilæet for introduktionen af Austin d. 21 juli 1922. Løbet sluttede ved "Sommer´s Automobile Museum" i Nærum (http://www.sommersautomobilmuseum.dk/), hvor der netop den dag åbnedes en særudstilling om Austin og Austin 7.
Tak til Michael Deichmann og Niels Munch for ovenstående.
Og sådan så det ud fra veteranbilerne.
LNJ Sm 13 "omgivet" af veteranbiler, der også var ude at blive "luftet" netop den dag. Et herligt tilfælde.
2. september 2012. Foto: Neville Barr.
Ørholm trb. . . .
Mod Jægersborg. - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Trinbrættets nærmeste omgivelser.
. . . Ca. 1900.
LNJ. Ørholm.
Dette herlige gamle foto fra kort efter banens åbning, er vist kendt af de fleste med interesse for LNJ.
Fotografiet er da også nærmest benyttet som "indgang" til mine tilsvarende fotos fra 1964:
Ørholm trb. -- 1964.
Samme fotovinkel, men i 1964.
På lidt længere afstand.
Bemærk bygningen i baggrunden til venstre, Nymølle. De gamle vandmøller ligger tæt på denne nedre del af Mølleåen.
7 vandmøller bliver det til fra Frederiksdal til Strandmøllen. Idyllisk ser det ud på billede, men det var det ikke altid, da møllerne var virksomme. Idelige trakasserier om det til rådighed værende vand, der ikke altid var tilstrækkeligt af.
Gennemgående hovedspor til højre, krydsningsspor til venstre.
Skinnebussen ankommer fra Nærum . . .
. . . og fortsætter mod Jægersborg.
Ørholm stationsvej,
adgangsvejen til trinbrættet, med mindre man benyttede betontrappen. I baggrunden Ørholm Fabrik.
Ørholm trb. -- 1964.
LNJ. "Ørholm". -- 29. december 1964.
LNJ. Ørholm.
Dette herlige gamle foto fra kort efter banens åbning, er vist kendt af de fleste med interesse for LNJ.
Fotografiet er da også nærmest benyttet som "indgang" til mine tilsvarende fotos fra 1964:
Samme fotovinkel, men i 1964 (29. december 1964 ---vv).
På lidt længere afstand.
Bemærk bygningen i baggrunden til venstre, Nymølle. De gamle vandmøller ligger tæt på denne nedre del af Mølleåen.
7 vandmøller bliver det til fra Frederiksdal til Strandmøllen. Idyllisk ser det ud på billede, men det var det ikke altid, da møllerne var virksomme. Idelige trakasserier om det til rådighed værende vand, der ikke altid var tilstrækkeligt af.
Gennemgående hovedspor til højre, krydsningsspor til venstre.
Skinnebussen ankommer fra Nærum . . .
. . . og fortsætter mod Jægersborg.
Ørholm stationsvej,
adgangsvejen til trinbrættet, med mindre man benyttede betontrappen. I baggrunden Ørholm Fabrik.
Ørholm trb. -- 29. december 1964. ^---v . . . . . . . Set mod Nærum ---^ og mod Jægersborg ---v
Bygningen, der normalt er svenskrød, synes nærmest gengivet i "negativ". Det er dog et tyndt lag af nyfaldende sne,
hvilket især ses på steder, hvor træer/buske tager lidt af for vinden.
- - -
Ikke eet ord om børnearbejde - man har vel "folk" til det grove
Michael ta´r slæbet.
Ørholm -- 1966.
Ørholm. -- 7. februar 1966.
Ørholm. 7. februar 1966. ^--->
Ørholm. -- 7. februar 1966.
Ørholm mølle. -- En tro følgesvend til Nærumbanen er jo Mølleåen med dens mange møller, og ofte en station / et trinbræt ved møllen / møllesøen.
7. februar 1966.
Ravnholm-Lundtofte trb.
Mod Jægersborg
LNJ. ^---v Ravnholm-Lundtofte trb. -- 1. januar 1963.
<--- Bemærk sporet i sneen (i bogstaveligste forstand) ind til Ravnholm-fabrikken, på dette tidspunkt stadig Schou´s.
(Schous Fabrikker i Nymølle lukkede i 1974, og bygningerne er nu overtaget af Haldor Topsøe A/S.)
LNJ. Ved Ravnholm-Lundtofte trb, der anes i baggrunden.
1. januar 1963.
1972.
- - -
Ravnholm-Lundtofte trb. -- 28. oktober 1972. ^---v
- - -
Ravnholm-Lundtofte trb. --- Tegning: EVP. -- "Lige til modeljernbanen".
. . . og nu kommer toget . . . Ved Ravnholm-Lundtofte trb. -- 28. oktober 1972.
LNJ-banemærker:
Tv: Ravnholm-fabrikken, -- th: Brede værk og -på begge mærker- en af "Dagens" "Sølvbusser."
Vidste Du i øvrigt, at LNJ udgav en speciel række banemærker -med rød kant- alene til brug for netop Ravnholm-fabrikken og deres forsendelser -dengang- af nummerplader til motorkøretøjer. Mærkerne blev udgivet i 1958
med 5 forskellige motiver - som banens øvrige mærker på dette tidspunkt. -- Disse mærker var ikke til alm. salg.
1975.
LNJ. Ravnholm trb. -- 6. april 1975. Foto: Jens Frederik Østrup, arkiv ØSJK.
Ravnholm trb. (tidl: Ravnholm-Lundtofte trb) - Lyngby-Nærum Jernbane.
2008.
Udvikling eller ej - alligevel er LNJ stadig en ganske flot strækning på sine steder, og den lever fuldt ud op
til slogan´et:
Skønhed som de ikke aner,
findes langs de private baner.
LNJ. Ved Ravnholm trb. set i retning mod Nærum . . . -- 27. oktober 2008. ^---v
Ravnholm trb. ^---vv -- 27. oktober 2008.
LNJ. Strækningen set "tilbage" mod Lyngby . . . -- 27. oktober 2008.
. . . og i model, størrelse 1:87 / H0. -- ( Lige til modeljernbanen )
Ravnholm-Lundtofte trb.(som det var benævnt tidligere). --- Tegning: EVP. -- "Lige til modeljernbanen".
Mølleåen / Mølleåbroen.
Mod Jægersborg. . .
LNJ. Mølleå-broen. -- 1. januar 1963. ^---v
Mølleå-broen. -- 1. januar 1963.
Egevang
LNJ. Ved Egevang. -- 1. januar 1963.
Nærum.
LNJ Sm 14. Nærum. -- 1. januar 1963 (nytårsdag - derfor flaget).
LNJ. Nærum, set mod Jægersborg. -- 1. januar 1963.
LNJ. Nærum, vejfacaden. -- 1. januar 1963.
(Apropos debatten på www.jernbanen.dk/forum om skinnebussen Sm 13 og brugen --måske snarere den manglende brug af --slutsignaler på LNJ-skinnebusserne.)
LNJ Sm 13. Nærum. --- Juni 1957.
LNJ. Sm 14. Nærum. -- 9. marts 1963.
LNJ. Sm 15. Nærum. -- 9. marts 1963.
Nærum, --udkørselsenden mod Jægersborg. -- 7. februar 1966. -- Meget er sket når man sammenligner med det tilsvarende foto fra 2012.
Henstående skinnebus-motorvogne + en DSBTF-vogn *) i Nærum.
Motorvognen længst til venstre er givet vis en motorvogn, der er henstillet mellem morgen- og aftenmyldretiden, men lur mig, om ikke den højre --ved hjælp af nødkoblingen-- er tilkoblet til godsvognen med grus, og fragtet til Nærum således. Det var vist ikke lige den opgave "nødkoblingen" var tiltænkt - ja formentlig var det endda forbudt ! ! !
15. november 1966.
*) TF 8071 Scandia 1943. Åben brun godsvogn med aftagelige side- og endestolper samt side- og endevægge. Trykluftbremse og Håndbremse. Bygget af Scandia 1943. Oml. 1965 til Kbkm 322 5 071.
(Kilde. www.jernbanen.dk / http://www.jernbanen.dk/gvognsolo.php?Aar=1941&VognID=19022 .)
Sporskifte i Nærum. -- 7. februar 1966.
Nærum st. 2010.
(LNJ) LB Nærum. -- 11. juni 2010.
(LNJ) LB Lm 25. Nærum. -- 11. juni 2010. ^---v
- - -
(LNJ) LB Lm 25. Nærum, set mod Jægersborg. -- 11. juni 2010. ^---v
2012.
Nærum station, perronfacaden. -- 2. september 2012. ^---v
Nærum station, facaden mod vejen. -- 2. september 2012. ^---v
Nærum station, perronfacaden. -- 2. september 2012.
Nærum station. "Fuldt stop" -- 2. september 2012.
Dagens festivitas skyldtes, 60´års-dagen for Scandia- skinnebussernes / "Sølvgrisen"s indsættelse i 1952.
LNJ Sm 13. Nærum station. -- 2. september 2012. ^---v
Opslag på Nærum station om den daglige trafik.
LNJ Sm 13 og Lokalbanen Lm 25, Nærum station. -- 2. september 2012.
- -
Den gamle, oprindelige Nærum stationsbygning -- 1968.
LNJ. Nærum gamle station, vejfacaden. -- 8. april 1968. ^---v
. . . for enden af Colbjørnsensvej.
Oprindelig beliggende på Stationsvej, i vore dage på Bystykket . . .
Bygningen forblev i banens eje som tjenestebolig for stationens (nu den nye stations) stationsforstander og den bevarede sin postekspedition, indtil Postvæsenet flyttede til eget nyt postkontor. Herefter blev bygningen overtaget af Søllerød Kommunes biblioteksvæsen.
Hvis man ser godt efter, aner man en lyntogsplakat på tavlen inde i loggiaen. Fortiden var åbenbart ikke gået helt i "glemmebogen".
Nærum gamle station. -- 8. april 1968. -- En typisk og flot Wenck-bygning.
Nærum gamle station, perronfacaden. -- 8. april 1968. Her ses både en række DSB-plakater i loggiaen, men også -på den gamle perron, den så sent som i 1950/51 opførte tilbygning.
Frydenlund trb. -- Postkort ca. 1905.
Litteratur.
NÆRUMBANEN gennem 75 år - 1900 25. August 1975. Peer Thomassen. Historisk-topografisk Selskab for Søllerød Kommune. 1975.
100 år langs Mølleåen. Ole-Chr. Munk Plum, DJKs forlag 2000 ISBN 87-87050-44-7.
LOKOMOTIVET nr. 96, 2009: Brede trinbræt - tegninger, tekst og fotos til en idyl i storbyen.(evp-artikel)
På "Nettet".
http://www.jernbanen.dk/pbaner.php?s=117&n=lyngby-naerum-jernbane-naerumbanen
Tak til:
Jens Frederik Østrup, v/ arkiv ØSJK.
- o -
Forrige side: LNJ - Rullende materiel.
Næste side: København - Slangerup Banen - KSB