Efterårstur til Hannover, Bielefeld og sporvejsmuseet i Wehmingen, 2010.
Onsdag d. 3. november kørte et hold på 37 SHS-medlemmer via Høje Tåstrup station mod Hannover, hvor de (vi) skulle se på (og køre i) gamle og nye sporvogne i fire dage.
Sporvejshistorisk Selskab / Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm arrangerer normalt tre udlandsture om året, en ca. ugelang forårstur, en tilsvarende lang tur tidligt på efteråret og en kort tur sidst i oktober.
På grund af Hannover-messen der netop ligger i den sidste uge i oktober, måtte man i år flytte denne lille efterårstur en uge bagud. Der er ikke meget lys at give af i forvejen, og når det så i tilgift bliver til en uge med en del regn ! ! ! Nå, --det gik alligevel, og det blev som vanligt en herlig tur i godt selskab.
Vejrudsigten lød på, at et ualmindelig kraftigt lavtryk ville bevæge sig ned over Østersø-området med store vindhastigheder til følge. Allerede på turen mod Rødby, rykkede den tværgående vind kraftigt i selv vor store selskabsrejse-bus, og på sejladsen over Østersøen med den tyske færge, var der da heller ingen tvivl. Det var storm, og ruderne i cafeteriet blev jævnligt "vasket" i en gang havvand. Der var dog ikke mange gener, -den store færge "skar" sig gennem både vind og vand uden større bevægelser.
Turens første mål var Hotel Alpha på hjørnet af Friesenstrasse og Sedanstrasse. Dette hotel er et lille hyggeligt "familie-hotel" beliggende kun ca. 450 meter fra Hannover Hbf, hvor værtinde og vært også var hotellets ejere.
Her blev der sørget virkelig godt for os i de 4-5 dage vi var dér, og jeg hørte da flere nævne, at hvis det ikke var det bedste morgenbord vi havde været præsenteret for på SHS-rejserne, så var det tæt på.
.
. .. . .
Det skal tilføjes, at hotellet også disponerer over en anneks-bygning af cirka samme størrelse (man ser gavlen).
Facadefoto: Hotel Alpha.
--------
Der gik -som vanligt- ikke mange minutter efter ankomsten, førend man kunne se de første SHS´ere, ofte i små grupper og "bevæbnet" med kameraer, på vej mod nærmeste sporvognsstoppested, der for den største dels vedkommende lå nedgravet i tunneller i midtbyen i Hannover.
Desværre havde mørket allerede sænket sig, så selv om vi var ude for at afprøve sporvognssystemet, var der ikke meget at gøre, fotomæssigt. Et par timer efter ankomsten gik "jagten ind" på et spisested. Her fik vi os nok den første store over- raskelse: Det var ikke til at finde et sted i midtbyen, hvor 5-6 mand kunne få lidt aftensmad. Steder var der rigeligt af, men fuldt besat alle steder. Tilsidst endte vi hjemme ved hotellet (der var ikke middagsrestaurant på selve hotellet), hvor der lige på den anden side af gaden, på det andet hjørne, var et mindre spisested. Her var både plads og god mad, og 3 eller 4 andre SHS´ere havde allerede fundet vej.
Torsdag d. 4. november.
Formiddagen var til fri disposition, og benyttedes til fortsat kørsel rundt i byen, inden der var samling på det underjordiske stoppested Kröpcke, hvorfra vi skulle køre præcis kl. 13.30.
En "flok" SHS´ere klar til at invadere det særligt bestilte "Fahrschule"-vogntog, medens det i højttaler-an- lægget meddeltes, at dette vogntog, kun var for os.
Fra dette meget travle stoppested for linierne 4 til Rodersbruch, linie 5 til Anderten, linie 6 til Messe Ost og linie 11 til Zoo ville vi blive afhentet af et Stadt-bahn-museumsvogntog, Üstra 6001, for at blive kørt rundt på en del af nettet samt blive præsenteret for og køre i nogle andre af sporvejs-museets ældre vogne.
Vogntoget ankom da også præcis, og der var(er) ikke tid til at holde og vente. Ville man med, så var det NU.
Turen forløb som antydet med kørsel til endestationen Messe Nord, hvor nogle ældre, bevarede og restaurerede vogne/vogntog holdt oprangeret og ventede på såvel fotografering som efterfølgende kørsel på nettet. Som vanligt vakte det megen opsigt i byen, hvor denne "flåde" af gamle sporvogne kom frem, --genkendelsens glæde i blikket hos mange ældre, eller en vis undren hos de yngre, der måske for manges vedkommende ikke havde set magen tidligere.
Som deltager i turen var (er) jeg meget glad for et sådant særarrangement allerede tidligt på besøget i en by. Når dette er tilfældet "møder" vi ikke alene byens befolkning, men også en masse almindelige driftsvogne, hvis vognstyrere bliver klar over, at vi er i byen. Dette er ofte en stor fordel, når man senere skal fotografere: "Er du en af dem ..." og når man kan svare ja, er "mange flere døre" ofte åbne på en meget nemmere måde.
Om aftenen var der arrangeret fællesspisning med det kørende personale fra museumsvognene på restaurant Paulana i Hannover´s midtby.
Trods ca. 35 SHS-gæster . .
. . . med egne madønsker . . .
. . . gik serveringen fint.
Jeg tror bestemt, at alle var glade, da vi gik hjem.
Behøver jeg at tilføje ! ! !
. . . I regnvejr.
Restaurant Paulana, Bahnhof Strasse, v/ Ernst August Platz (banegårdspladsen). . . .
Fredag d. 5. november.
Kl. 9.00 var der afgang fra hotellet mod Hauptbahnhof for de ca 30 af deltagerne, der ville deltage i dagens afstikker til Bielefeld (se dette [følger snarest]), hvorfra vi atter skulle køre hjem kl. 17.17. Ligesom i Danmark, --forsinkelse på hjemturen ! ! ! Først 40 minutter, så lidt mere, og så kom toget, --dog kun for at køre i skridtgang på store dele af strækningen. Endelig nåedes Hannover, blot for at gå i stå ved indkørselssignalet lige udenfor stationen. 10 minutter blev det til her, --førend perronsporet var frit.
Endnu en "jagt" på et spisested, men jagten endte heldigvis godt efter en lille time, --så sig ikke, at man ikke får motion på en tur med SHS.
Lørdag d. 6. november.
Formiddagen var også denne dag til fri disposition . . .
Hannover i regn.
. . . men kl. 13.00 var der afgang -med vores bus- fra hotellet til sporvejsmuseet i Wehmingen, et --i materiel-antal-- ganske enormt museum (se siden herom [følger snarest]).
Kl. 17 kørte vi tilbage mod Hannover, hvor vi var en lille time senere. For sidste gang "gik jagten ind" på et passende spisested. Det blev nøjagtigt lige så svært, som de foregående dage, og endte da også samme gode sted, som fredag aften,
--Restaurant Broyhan-Haus-- hvilket nu passede mig ganske udmærket.
"I en kælder sort som kul, aller dybest nede" - men ganske hyggeligt.
Er selskabet fornøjeligt om dagen . . .
. . . bliver det sjældent mindre fornøjeligt ved aftenspisningen. . . .
. . . Alle har som regel oplevet noget . . .
. . . og man skulle jo nødigt stå tilbage for de andre ! ! !
Restaurant Broyhan-Haus, Kramerstraße 24, lige ved Marktkirche . . . . . . . .
EVP´s vanlige schnitzel, hertil -udenfor foto- brassede kartofler.
Kan anbefales paa det bedste ! ! !
Søndag d. 7. november.
Kl. 9.00 var der afgang fra hotellet mod Danmark.
Til forskel fra de andre dage var det solskin på det meste af hjemturen ! ! !
Ved 17-tiden var vi i hhv. Høje Tåstrup og Ballerup.
TAK til turlederen(-erne) for nogle herlige ture med SHS, Sporvejshistorisk Selskab / Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.
Nu glæder jeg / vi os allerede til de næste rejser, i 2011, ---her lyder programmet på:
Den ugelange forårsrejse: . .. . . . . Med fly til Polen og besøg i hovedstaden Warszawa samt den næststørste by, . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Lodz --- som har fundet sted, se: Warszawa. og efterfølgende sider.
. . .
Den ugelange efterårsrejse: . . . . . Med tog til Tyskland og besøg i byerne Erfurth, Gotha samt Kassel.
Den forlængede weekendrejse: . . Med bus til Tyskland, i dette tilfælde til Berlin.
Skal Du med ???
(Nærmere oplysninger om rejserne vil fremkomme løbende på SHS´s hjemmeside: SHS - Sporvejshistorisk Selskab - Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm og i foreningens medlemsblad BY-trafik.
Se også "siden" Sporvognsrejser med et væld af interessante sporvognsfotos.
- o 0 o -
.......
Forrige side: På rejse med SHS.
Næste side: Strassenbahn Hannover / Rull. materiel.