Sofia sporveje.
I slutningen af oktober 2017 var webmaster på en fem dages "studietur" med Sporvejshistorisk Selskab / Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm til Bulgariens hovedstad, Sofia.
I lighed med tidligere ture/rejser var der arrangeret et par "særtogsture" gennem byen gammelt materiel, og med rundvisning på de tilknyttede remiser / værksteder.
Allerede første hele dags formiddag kørte vi byen rundt med det første "særtog", hvilket -efter mine indtryk fra tidligere rejser- er en god "ting". Derved ser en stor del af det kørende personale, at vi er i byen, og de ved lidt om, hvad vi er for nogle, når de pludselig ser 43 fotograferende overalt i byen.
Vejret "var ikke noget at skrive hjem om", men allerede andendagen var det sol. Selv med det første hvide sne på bjergtoppene rundt om byen, var der mange på byens fortovs-spisesteder, både i solen om dagen, men også ved aftenstide, evt. med lidt "hjælp" fra en af de moderne "varmelamper".
Museumsmateriel --- Meterspor (1009 mm i Sofia)
Førstedagens særtog.
Motorvogn nr. 35. Sofia. Bulgarien. -- 25. oktober 2017. ^---vv
Vogn 35: Byggeår 1924. Fabrikat: Siemens & Halske. Nu 2-akslet museumsvogn
Lidt besynderlig, ser den ud, med forstærkninger på vognsiderne, der egentlig kun består af den synlige bræddebeklædning. Det oplystes på turen, at det var en -fra grusvogn- ombygget motorvogn, der her var
endt som museumsvogn.
Om udsmykningen var til ære for os, hørte jeg ikke, men mon ikke det var en "rest" fra en tidligere udflugts-
eller fest-kørsel, som vognen også kunne lejes til.
Motorvogn nr. 35. Sofia. Bulgarien. -- 25. oktober 2017.
SHS-turen er forbi efter et par timers kørsel på en grå og halvkold dag. Herligt, at der var varme i vognen.
"Den sorte sejler"
Motorvogn nr. 35. Sofia. Bulgarien. ^---v
Vor sidste aften, fredag, efter aftensmadens indtagelse og på vej "hjem" til hotellet, dukkede nr. 35 pludselig ud af mørket. I et 45-graders sving, dukkede den op uden varsel og uden nogen form for lys -ude som inde. Virker noget som indvendig belysning, er det gennemskin/spejlinger fra forretningsvinduerne.
Eet eneste lys kom der fra vognen --- ved bremsning var der rødt lys bagud i en "bremselygte".
. . . og tro nu ikke, at den kørte specielt langsomt af den årsag ! ! !
(Det var ikke efterveer af aftenens indtag af alkohol (to øl over hele aftenen), der var årsag til de noget slørede, bevægelsesuskarpe fotos. Der var ikke tid til noget som helst andet end at trykke på knappen.)
Motorvogn nr. 92. Sofia. Bulgarien. -- 25. oktober 2017. ^---vv
Bygget i 1935, MAN / Siemens.
Motorvogn 92. Sofia. Bulgarien. -- 25. oktober 2017.
Museumsbivogn nr. 501. Sofia. Bulgarien. -- 25. oktober 2017. ^---vv
Bygget 1901 som motorvogn, men ombygget 2000 som bivogn. BBC / Kardalev.
Man har ofte set gamle sporvogne, der endte som sommerhuse. Her synes jeg næsten, man kunne får en
tanke om det modsatte: Sommerhuset der endte som sporvogn.
Mellem 1901 og 1931 købtes der et stort antal sporvogne fra forskellige europæiske producenter. I 1931 begyndte Bulgarien at bygge deres egne vogne under tilsyn af en ingeniør Teodosiy Kardalev. Disse voggne kaldtes derfor efterfølgende for Kardalev-vogne.
. . .
Bivogn nr. 501. Sofia. Bulgarien. -- 25. oktober 2017.
Driftsmateriel.
Meterspor (1009 mm i Sofia).
Tro nu ikke, at det hele bliver fremstillet i jævn, "en lind strøm". Det er vist nærmest "ulasiggørligt". Nummerorden, alder, sporvidde eller fabrikat ! ! ! ???
De to sporvidders materiel har nummerrækker, der griber ind i hverandre, og årstal-mæssigt ses der heller ikke den store logik ! ! !
Nr. 701-723.
Motorvogn(-tog) 701. Sofia. -- Oktober 2017. ^---v
Vognene 701 - 723 er bygget 1986 i Sofia. Type: T6M-700F og senere moderniserede, men tilsyneladende
på hver sin måde ! ! !
Motorvogn(-tog) 708. Sofia. -- Oktober 2017. ^---v
Motorvogn(-tog) 709. Sofia. -- Oktober 2017.
Motorvogn(-tog) 716. Sofia. -- Oktober 2017. ^---v
Motorvogn(-tog) 722. Bul. Vitosha / NDK Tunnel, Sofia. -- Oktober 2017. ^---v
Nr. 802 - 831.
Motorvogn(-tog) 803. Sofia. -- Oktober 2017.
Vognene 802 - 831 er bygget i 1987-88 i Sofia. TypeT6M-700F og senere moderniserede.
Motorvogn(-tog) 805. Sofia. -- Oktober 2017.
Motorvogn(-tog) 806. Sofia. -- Oktober 2017. ^---v
Motorvogn(-tog) 806. Ploshtad Zhurnalist, Sofia. -- Oktober 2017. ^---vv
Motorvogn(-tog) 807. Sofia. -- Oktober 2017.
Motorvogn(-tog) 807. Sofia. -- Oktober 2017.
Motorvogn(-tog) 810. Sofia. -- Oktober 2017.
Motorvogn(-tog) 811. Sofia. -- Oktober 2017.
Motorvogn(-tog) 812. Sofia. -- Oktober 2017.
Motorvogn(-tog) 815. Sofia. -- Oktober 2017. ^---vv
Motorvogn(-tog) 815. Sofia. -- Oktober 2017. ^---vv
Motorvogn(-tog) 817. Sofia. -- Oktober 2017.
Motorvogn(-tog) 822. Sofia. -- Oktober 2017.
Motorvogn(-tog) 831. Sofia. -- Oktober 2017.
Nr. 1131 - 1219 + dertil hørende bivogne nr. 176 - 223.
Motorvogn nr. 1133. Sofia. Oktober 2017. ^---vv
Nr. 1131 - 1219. -- Bygget 1981-86 af ČKD Tatra. Type T4DC. Købt fra Halle i Tyskland, med samme nummer.
Nr. 176 ..... 223. -- -- " -- -- " -- Type B4DC. -- " -- -- " --
Bivogn nr. 202. Sofia. Oktober 2017.
Bygget 1981-86 af ČKD Tatra. Type B4DC. Købt fra Halle i Tyskland, med samme nummer.
Tatra-motorvogn nr. 1146. Sofia. Oktober 2017.
Tatra-motorvogn nr. 1152 . . . Sofia. Oktober 2017.
. . . med bivogn nr. 198. Sofia. Oktober 2017. ^---vv
Her skal der løbes --- alderen til trods. Hun nåede sporvognen (bivognen).
Tatra-bivogn 198, Sofia. Oktober 2017.
Tatra-motorvogn nr. 1152 med bivogn nr. 198. Sofia. Oktober 2017. De "forfulgte" mig hele eftermiddagen, måske fordi "1152" var et godt gammelt, mig meget betydende, telefonnummer "i gamle dage".
Motorvogn nr. 1166. Sofia. Oktober 2017. ^---vv
Bygget 1981-86 af ČKD Tatra. Type T4DC. Købt fra Halle i Tyskland, med samme nummer.
. . . og dens bivogn, nr. 190.
Motorvogn nr. 1175. Sofia. Oktober 2017. ^---vv
Motorvogn nr. 1213. Sofia. Oktober 2017. ^---vv
Bygget 1981-86 af ČKD Tatra. Type T4DC. Købt fra Halle i Tyskland, med samme nummer.
. . . og dens bivogn nr. 192.
Tatra-motorvogn nr. 1141 . . . Krasna Polyana remise, Sofia. Oktober 2017. ^---vv
MGB:
Mittenwalder Gerätebau GmbH.
Etableret 1990
Foretager omfattende moderniseringer af spor-vogne, busser og jern- banekøretøjer.
Endvidere udfører man uheldsreparationer og ombygninger til leddelte vogne med mellemgange med lavt gulv.
. . .
Set i retning bagud ---^ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . og fremad ---^
Linie 11 til Xxxxxx
. . . og dens bivogn nr. 182. Krasna Polyana remise, Sofia. Oktober 2017. ^---vv
. . .
Set i retning bagud ---^ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . og fremad ---^.
Nr. 2025 - 2057.
Nr. 2029.
Tatra-motorvogn nr. 2029. Sofia. -- Oktober 2017. ^---vv
Bygget: ČKD Tatra i Prag. 1990-99. Type: T6A2B.
Af Tatra-motorvognene 2025-57 syntes kun nr. 2029 at være på gaden disse dage ! ! !
Tatra-motorvogn nr. 2029. Sofia. -- Oktober 2017.
Nr. 2030.
Tatra-motorvogn nr. 2030. -- Oktober 2017. ^---vv
. . .
Interiør i 2030. Set bagud . . . ---^. . . . . . . . . . . . . . . .. . . og fremad. ---^
Tatra-motorvognene nr. 2025 - 2057. Bygget: ČKD Tatra i Prag, 1990-1999. Type: T6A2B.
Nr. 2031.
Tatra-motorvogn nr. 2031. -- Oktober 2017. ^---vv
. . .
Interiør i 2031. Set bagud . . . ---^. . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . og fremad. ---^
Tatra-motorvogn nr. 2031. -- Oktober 2017. ^---vv
. . . og nr. 2032.
Tatra-motorvogn nr. 2032. -- Oktober 2017. ^---vv
2032´s 2' førerrum (reserveførerrum/-plads). Foran den fast tilkoblede motorvogn 2031.
. . .
Postbefordring.
. . .
Interiør i 2032. Set bagud . . . ---^. . . . . . . . . . . . . . . . . og fremad. ---^
Nr. 2025 - 2057: Rundt i byen.
Tatra-motorvogn nr. 2043, Ploshtad Zhurnalist. -- Oktober 2017. ^---v
Tatra-motorvogn nr. 2045, omkring metro station James Baucher (Sofia syd). -- Oktober 2017.
Tatra-motorvogn nr. 2049, Ploshtad Slaveykov. -- Oktober 2017. ^---v
Tatra-motorvogn nr. 2057, omkring Ploshtad Slaveykov. -- Oktober 2017.
Nr. 2401 - 2418: Rundt i byen.
Inekon-motorvogn nr. 2401, Pl. Markedonia. -- Oktober 2017. ^---vvInekon nr. 2401 - 2418. Bygget 2007-09. Type: T8M-700IT. Sporvidde: 1009 mm.Inekon er en fabrik for sporvogne og ligger i Tjekkiet. Fabrikken har leveret nye sporvogne til flere byer i Tjekkiet og USA. Der udføres også modernisering og reparation af sporvogne.
Inekon-motorvogn nr. 2409, v/ Pl Markedonia. -- Oktober 2017.
Inekon-motorvogn nr. 2411, Pl Markedonia. -- Oktober 2017.
Inekon-motorvogn nr. 2416, v/ Pl. Markedonia. -- Oktober 2017.
Inekon-motorvogn nr. 2416, v/ Pl. Markedonia. -- Oktober 2017.
Inekon-motorvogn nr. 2417, Krasna Polyana remise. -- Oktober 2017.
Inekon-motorvogn nr. 2417, Pl. Markedonia. -- Oktober 2017.
. . .
Inekon-motorvogn nr. 2418, Sadebna Palata (Retsbygningen). -- Oktober 2017. ^---vv
Inekon-motorvogn nr. 2418, Sadebna palata. -- Oktober 2017.
Nr. 3001 - 3024.
Tatra-motorvogn nr. 3002. I baggrunden Justitspalæet i Sofia. -- Oktober 2017. ^---vv
Bygget: ČKD Tatra i Prag, 1990. Type: T6A2B.
3001-3024, oprindelig nummerering: 2001-2024.
Ikke alle fotovinkler m.v. er lige perfekte, men det er sporvejsentusiastens lod: Man må vælge -- et foto af sporvognen i en "skæv vinkel", eller i rette vinkel, men med en bil foran ! ! ! ! ! !
Her vandt sporvognen, men billedet blev derefter ! ! !
Ploshtad Zhurnalist.
Tatra-motorvogn nr. 3002. Ploshtad Zhurnalist, Sofia. -- Oktober 2017.
3001-3024.
Tatra-motorvogn nr. 3002. Sofia. -- Oktober 2017.
Bygget: ČKD Tatra i Prag, 1990.
Tatra-motorvogn nr. 3013. Sofia. -- Oktober 2017. ^---vv
Tatra-motorvogn nr. 3013. Sofia. -- Oktober 2017.
Rundt i byen.
Nr. 659 - 686.
Nr. 662, Cathedral Church Sveta Nedelya, Sofia. -- Oktober 2017.
Bygget 1990-1991. Schindler type Be 4/6 S. Overtaget fra BVB, Basel (samme numre).
Nr. 665, Sadebna Palata (Retsbygningen), Sofia. -- Oktober 2017. ^---v
Nr. 670, v/ Sadebna Palata (Retsbygningen), Sofia. -- Oktober 2017.
Rundt om nr. 674.
Nr. 659 - 686. Bygget 1990-1991. Schindler type Be 4/6 S. Overtaget fra BVB, Basel (samme numre).
Vor (SHS) "særtogs-vogntog" ved dagens anden særkørsel rundt i Sofia (25. november 2017).
Krasna Polyana-remisen.
Nr. 682, Linie 8´s endestation, Lyulin, Sofia. -- Oktober 2017. ^---vv
. . .
Nr. 682. Interiør. Set fremad ---^. . . . . . . . . . . . . . . . . . og bagud ---^
Nr. 682, v/ stoppestedet for metrostationen Lyulin, Sofia. -- Oktober 2017.
Nr. 684 rundt i byen.
Nr. 684, Pl. Garibaldi. Sofia. -- Oktober 2017.
Nr. 684 omkring Pl. Slaveykov. Sofia. -- Oktober 2017.
Nr. 684 omkring Pl. Slaveykov. Sofia. -- Oktober 2017.
Nr. 684 ved hovedbanegården i Sofia. -- Oktober 2017.
Nr. 684, v. Pl. Garibaldi. Sofia. -- Oktober 2017.
Tårnvogn nr. 1 ???
Tårnvogn nr. 1, Krasna Polyana-remisen, Sofia. -- Oktober 2017. Tårnvogn nr. 1 ??? jeg så ikke andre.
Krasna Polyana-remisen, Sofia. Oktober 2017.
Nr. 674 + tårnvognen.
Apropos højder ! ! !
Natten til vor ankomst-dag, 24. oktober 2017, var efterårets første sne faldet på bjergknolden syd for byen,
samtidig med, at man nede i byen, i et par dage derefter, kunne se dele af byens befolkning sidde uden
overtøj på byens gaderestauranter indtil langt ud på aftenen (sidst på dagen dog med vore dages moderne varmekilder i brug). ^---v
Arbejdsvogne.
Nr. 89. Krasna Polyana-remisen, Sofia. -- Oktober 2017. ^---v
Normalsporet materiel --- 1435 mm.
Nr. 4030 - 4080.
Nr. 4045. Ul. Pirotska, Sofia. -- Oktober 2017. ^---v
Nr. 4049. Ul. Pirotska, Sofia. -- Oktober 2017.
Tatra-motorvogn nr. 4059. Krasna Polyana, Sofia.Sofia. -- Oktober 2017. ^---v
Nr. 4030 - 4080: Sporvidde 1435 mm (normalspor). Bygget ČKD Tatra i Prag. 1980-82, type T4D-M2.
Købt fra Leppzig.
Tatra-motorvogn nr. 4063. Sofia. -- Oktober 2017. ^---v
Nr. 4101 - 4137.
Nr. 4102. Sofia. -- Oktober 2017.
Nr. 4101 - 4137. Bygget 1989 af Tatra. Type T6B5B. 1435 mm sporvidde.
Nr. 4104. Sofia. -- Oktober 2017.
Nr. 4105. Sofia. -- Oktober 2017.
Nr. 4125. Sofia. -- Oktober 2017. ^---v
Nr. 4154 og 4132. Krasna Polyana-remisen, Sofia. -- Oktober 2017.
Nr. 4140 - 4159, (1435 mm).
Nr. 4145. Krasna Polyana-remisen, Sofia. -- Oktober 2017. ^---v
Nr. 4140 - 4159. Bygget 1995 af Tatra. Type T6A5, købt fra Prag. 1435 mm sporvidde.
Nr. 4147. Sofia. -- Oktober 2017. ^---v
Nr. 4158. Krasna Polyana-remisen, Sofia. -- Oktober 2017.
Nr. 4149 - 4151. Sofia. -- Oktober 2017.
Nr. 4151. Sofia. -- Oktober 2017.
.
Nr. 4165. Krasna Polyana-remisen, Sofia. -- Oktober 2017.
Nr. 4205 .... 4214. (1435 mm).
Nr. 4208. Ul. Pirotska / St. Pirot, Sofia. -- Oktober 2017. ^---v
4205-4214. Bygget 1957-1960 af Düwag. Storrumsvogn. Købt fra Bonn, hvor de havde numrene 205-214.
Bemærk det "amputerede" smalspor (1009 mm) fra en tidligere linie der krydsede vejen baf fotografen (evp).
Nr. 4211. Ul. Pirotska, Sofia. -- Oktober 2017. ^---v
Nr. 4208 m. bivogn nr. 4281. Ul Pirotska, Sofia. -- Oktober 2017. ^---v
Bivogn 4281. Ul. Pirotska, Sofia. ^---v
Bivognene nr 4281-89. Bygget 1962-1967 af Düwag. Storrumsvogn. Købt fra Bonn, hvor de havde nr. 281-289.
Bivogn nr. 4281.
Bivogn nr. 4282. Ul. Pirotska, Sofia. ^---v
Bivogn nr. 4282. Ul. Pirotska/St. Pirot, Sofia. -- Oktober 2017.
Nr. 4401 (1435 mm) rundt i byen.
Nr. 4401. Sofia. -- Oktober 2017. ^---vv
Nr. 4401-4415. Bygget 1960-69. Düwag type GT8. Købt fra Bonn nr. 401-415.
. . . Et øjeblik går tanken mod Danmark . . .
"Københavns Boulevard". Sofia. -- Oktober 2017. ^---v
Nr. 4401. Sofia. -- Oktober 2017.
Nr. 4413 (1435 mm).
Nr. 4413 -- Sofia. -- Oktober 2017. ^---vv
"B-enden", da vognen er såkaldt "dobbeltrettet" ------------^, dvs. kan køre tilbage uden at skulle vendes
i sløjfe (og derfor har døre i begge sider).
Nr. 4413, "A-enden", selvom det ikke er markeret.
. . . . .
Nr. 4413 set mod vognstyrerpladsen i B-enden ---^ . . . . . . . og mod A- enden.
Dørpartiet med antydning af dørene i begge sider af den dobbeltrettede vogn.
Nr. 2301 - 2325, PESA. (1009 mm).
Nr. 2301. v/ Pl. Markedonia. Sofia. -- Oktober 2017.
Nr. 2301 - 2325. Bygget 2013-2016 af PESA. Type 122NaSF. 1009 mm sporvidde.
Nr. 2307. Bul. Vitosha / NDK Tunnel, Sofia. -- Oktober 2017. Sporvogne og cyklister må jages hele året ! ! !
Nr. 2310. Bul. Vitosha / NDK Tunnel, Sofia. -- Oktober 2017.
Nr. 2311. Ul. Pirotska / St. Pirot, Sofia. -- Oktober 2017. -- Oktober 2017.
Nr. 2317-2307. Bul. Vitosha / NDK Tunnel, Sofia. -- Oktober 2017.
Nr. 2322. Ul. Pirotska / St. Pirot, Sofia. -- Oktober 2017. -- Oktober 2017.
Nr. 2324. v/ Pl. Markedonia. Sofia. -- Oktober 2017.
Nr. 4027 (1435 mm).
Nr. 4027. Iskar-remisen, Sofia. -- Oktober 2017. ^---vv
Vognen er bygget i 2002 i Sofia. Type T6MD-1000, men nu hensat.
Nr. 4027. Sofia. -- Oktober 2017.
Arbejdskøretøjer m.v.
Nr. 81. Klokotnitsa remise. Sofia. -- Oktober 2017. ^---vv
Arbejdsvogn nr. 81, bygget 1982 i Sofia. Type: T4M-81
Ofte, når man er på disse rejser i de gamle øst-lande, stikker "øst-ånden" pludselig sit "hoved" frem.
Således også her.
Som jeg forstod det: Der var bestilt kørsel med veteran-køretøjer og remisebesøg. Det første gik fint, men ved remisebesøgene, ville man ikke alle steder have os ind i værkstederne. Vi kunne gå rundt udenfor og se, (næsten) alt hvad der stod dér.
Hertil og ikke længere.
Dog remisen Klokotnitsa måtte vi gerne se, og komme ind i. Det kunne man undre sig over, lige til man så, hvad der blev budt på ! ! !
Een vogn, --en arbejdsvogn-- var til skue (til gengæld nok den nydeligste arbejdsvogn, jeg længe har set) ! ! !
Nr. 81. Klokotnitsa remise. Sofia. -- Oktober 2017.
Kobling til evt. sammenkobling med andre køretøjer.
Sneplov nr. 416.
Sneplov nr. 416. Iskar-remisen, Sofia. Oktober 2017. ^---vv
Bygget 1982 i Sofia. Type: T6M-400.
. . .
. . .
Sneplov nr. 416. Iskar-remisen, Sofia. Oktober 2017.
Vi bli´r alle ældre.
Nr. XXXX. Iskar-remisen, Sofia. -- Oktober 2017.
. . . og så lidt af "det løse".
Normalsporet (linie 22) "ender", --mens smalsporet (linie 11) fortsætter ! ! !
Krasna Polyana, Sofia. -- Oktober 2017. ^---vv
. . . og de to sporvidder løber sammen igen ! ! !
"Tre-skinne-drift" --- Et stoppested fra Krasna Polyana, Sofia. -- Oktober 2017.
Den gamle Klokotnitsa-remise. -- 1009 mm sporvidde.
Klokotnitsa Remise, Sofia. -- Oktober 2017. ^---vv
Klokotnitsa Remise, Sofia. -- Oktober 2017.
Klokotnitsa remise. Sofia. -- Oktober 2017. ^---vv
det kan man også bruge gamle skinner til . . . ---^
"Ingeniørgangen" årgang 19xx. ^---v
Det kan man også bruge et ældre vaskeanlæg til . . . ---^
Klokotnitsa remise. Sofia. -- Oktober 2017.
Klokotnitsa remise. Sofia. -- Oktober 2017. ^---vv
. . .
Klokotnitsa remise. Sofia. -- Oktober 2017.
Krasna Polyana remise. -- Begge sporvidder.
Krasna Polyana-remisen. Sofia. -- Oktober 2017. ^---vv
Krasna Polyana-remisen ("Køkkentrappen" -- Bag-indkørselen). Sofia. -- Oktober 2017.
Lys over land ! ! !
Krasna Polyana-remisen. Sofia. -- Oktober 2017.
Iskar-remisen. Sofia. -- Oktober 2017. ^---v
. . . og så lidt mere af "det løse".
Remise-"sporhunden". Iskar-remisen, Sofia. Oktober 2017.
Der skulle vist ikke mange godbidder til, og man kunne bortføre hele vognparken. Ellers skulle den da totoalt
skifte karakter ved mørkets frembrud.
Tilsyneladende en dejlig, venlig hund.
Endnu en "sporhund". Sofia. -- Oktober 2017.
Her var faktisk også en hund, der løb lystigt rundt om hestevognen, ^---v men den er ikke til at se på begge fotos.
Det er da et held, at hesten selv kender vejen ! ! !
Sporlægning. -- Moderne normalspor (1435 mm).
Apropos Den danske Ambassade (se nedenfor): Lige udenfor ambassadens vinduer, var der et større spor-
arbejde igang med lægning et stykke nyt spor (normalspor / 1435 mm), et arbejde, som skulle være færdigt
til kørsel 4 dage senere ! ! !
Indledende arbejder på et dagsarbejde (et af de sidste) . . .
Opspænding / finjustering af sporet ! ! ! . . . ^---v
Klar til støbning --under skinnerne ! ! ! ^---v
Slutningen af gårsdagens arbejde ! ! ! ^---v
- - -
Vi nåede lige at høre i vor "øresnegl", at de nåede at blive færdige til tiden.
. . . og nu til noget helt andet ! ! !
Alexander Nevsky-katedralen.
Sofia.
Alexander Nevsky-katedralen. Sofia. Oktober 2017. ^---vv
St. Alexander Nevsky Cathedra (Sankt Alexander Nevsky Katedralen) er den bulgarsk-ortodokse katedral i Sofia, Bulgariens hovedstad. Den er bygget i ny-byzantinsk stil og tjener som katedral-kirke for patriarken i Bulgarien. Katedralen er en af de største østlige ortodokse katedraler i verden, samt en af Sofia´s fremmeste turistattraktioner. Alexander Nevsky-katedralen i Sofia har et areal på 3.170 kvadratmeter, og kan rumme 10.000 mennesker. Katedralen er den næststørste katedral på Balkanhalvøen, efter katedralen i Saint Sava i Beograd.
Alexander Nevsky-katedralen. Sofia. Oktober 2017.St. Alexander Yaroslavich Nevsky, 1221 - 1263. Almindelig betragtet som nøglefigur i det middelalderlige Rusland. St. Alexander - Sønnen af Vsevolod den Store Nest - steg til legendarisk status på grund af hans militære sejre over tyske og svenske angribere. Han blev canoniseret som en helgen af den russisk-ortodokse kirke.
(Næsten) Lige til modeljernbanen.
Hvad er dette ?
Hvad er dette ????
Når jeg kikkede ud fra mit vindue på 7. etage i Hotel Rila, Sofia, mødte jeg dette syn: En totalt ovedækket
gårdsplads, ---og så alligevel ikke. En forespørgsel i hotellets reception gav det resultat, at det var en gammel fredet kirke ! ! ! Nogle af de sidste minutter inden hjemturens begyndelse, måtte lige bruges til et par fotos.
=======================================================================
Sankt Nikolai kirke, ved Hotel Rila, Sofia, Bulgarien.
Sankt Nikolai Kirke (ikke at forveksle med den russiske Sankt Nikolaj Kirke, der også ligger i Sofia).
Ifølge et historisk tidsskrift fra 2009 *) blev kirken opført i det 13. århundrede omkring de tilbageværende elementer af det palads-kompleks, som Konstantin d. Store havde opført i Sofia under det Romerske Imperium. Efter sigende er delelementer af dette palads nu en del af væggene i den underjordiske del af Sankt Nikolaj Kirken. Kirkens helligdag er den 6. december og mange sofianere besøger hvert år kirken for velsignelse trods dens beskedne størrelse.
*) https://en.wikipedia.org/wiki/Church_of_St._Nicholas,_Sofia
http://www.online.bg/kultura/my_html/2333/antichen.htm (den bulgarske kilde)
Kirkens bulgarske navn er Старинен митрополитски храм "Свети Николай Мирликийски чудотворец", som direkte oversat til dansk betyder ‘Den antikke bykirke Sankt Nikolaj, mirakelskaberen’ og har adressen ul. "Tsar Kaloyan" 8, 1000 Sofia Center.
Sankt Nikolai Kirke i Sofia. -- 28. oktober 2017. ^---vv
. . .
Kirken er fredet, tilsyneladende MEGET fredet, og når man ikke må rive ned, --så må man altså bygge udenom.
Kirken var i brug under besøget, men da vore gensidige sprogkundskaber ikke lige var sammenfaldende ---så . . ! !
Sankt Nikolai Kirke i Sofia. -- 28. oktober 2017.
En idé til modeljernbanen ???
Den danske Ambassade.
Sofia.
En overraskelse.
En dag i sommeren 2017 modtog den danske ambassade i Sofia, Bulgarien, en henvendelse fra borgmesteren i Sofia. Man agtede at afholde et større cykelløb, motions- og komme-hinanden-ved-cykelløb, og håbede at nogle ansatte
fra ambassaden også ville deltage. Svaret var positivt. I forbindelse med arrangementet, fortalte borgmesteren
til ambassadøren, at byen i løbet af efteråret ville få besøg af et antal sporvognsinteresserede fra Danmark.
Dem kunne ambassadøren godt tænke sig at hilse på, så en invitation blev afsendt til Sporvejshistorisk Selskab:
Om vi ville komme og besøge ambassaden en dag under besøget.
Skiltet over indgangsdøren: Den danske ambassade, Sofia, Bulgarien. Oktober 2017.
Således gik det til, at vi, 40 danske sporvognsinteresserede, den 26. oktober besøgte ambassaden til kaffe/brød og et glas vin til lidt snak bagefter.
I en hyggelig, munter atmosfære, fortalte ambassadøren om landet Bulgarien, om byen Sofia, og om vore respektive lande samt forholdet mellem dem, men ikke meget om sporvogne, som ikke lige var hans "område".
Inden "vi fik set os om", var der gået to interessante timer.
Ambassadøren (navn - hvis ønskes) holder velkomsttalen . . .
. . . og Sporvejshistorisk Selskab / Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm´s formand, Mikael Lund, holder svartalen
i en lige så munter tone, --- og inden vi fik set os om, var der gået et par interessante timer.
Selv var jeg meget glad for invitationen.
I drengeårene i København, cyklede jeg ofte forbi et par ambassader / konsulater fra -vist- et par mellemamerikanske lande (med tilsvarende fine skilte over døren).
Jeg tænkte ofte på det liv, der sikkert rørte sig inde bag murene (havde set noget i en ameri-kansk film), og fik stor lyst til en dag selv at se / opleve det.
Senere -på vore sporvejsrejser- har jeg ofte -fra sporvognene- set de danske ambassade-skilte over de pågældende landes danske ambassader. Det kunne være spændende at komme derind, --men . . .
Derind kunne man måske sagtens komme, men skulle det så være, ville det måske være i en lidt negativ "anledning", -- noget med sygdom, tab af værdier eller direkte tyveri, og den slags er man jo helst fri for.
. . . og skulle man være i tvivl om noget, så hænger . . . . . . . . . .
"instruktionsmaterialet" på væggen i et lokale lige. . . . . . . . . . . .
ved siden af. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Tak til:
Ditte Sofie Louw Wiberg, Danmarks Ambassade i Sofia, Bulgarien, for oplysninger
om den lille kirke.
John F. Christensen, SHS, for oplysninger om vognmateriellet.
mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
Nr. 2030.
Tatra-motorvogn nr. 2030. Krasna Polyana remise. -- Oktober 2017. ^---vv
. . .
Interiør i 2030. Set bagud . . . ---^. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . og fremad. ---^
Tatra-motorvognene nr. 2025 - 2057. Bygget: ČKD Tatra i Prag, 1990-1999. Type: T6A2B.
2031.
Tatra-motorvogn nr. 2031. Krasna Polyana remise. -- Oktober 2017. ^---vv
. . .
Interiør i 2031. Set bagud . . . ---^. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . og fremad. ---^
Tatra-motorvogn nr. 2031. -- Oktober 2017. ^---vv
2032.
Tatra-motorvogn nr. 2032. Krasna Polyana remise. -- Oktober 2017. ^---vv
2032´s 2' førerrum (reserveførerrum/-plads). Foran den fast tilkoblede motorvogn 2031.
. . .
Postbefordring ! ! !
. . .
Interiør i 2032. Set bagud . . . ---^. . . . . . . . . . . . . . . . . og fremad. ---^
Forrige side: Mallorca´s Sporvej (Rullende materiel).
Næste side: Liepaja Sporveje, Letland.