Stadtbahn Bielefeld - moBiel.
Fredag d. 5. november 2010 kl. 9.00 var der afgang fra hotellet og senere fra Hannover Hbf. for de ca. 30 af deltagerne, der ville deltage i dagens afstikker til:
Behøver jeg --næsten-- at nævne det: -- I regnvejr.
Bielefeld Hbf, først i 1930´erne.
Postkort.
Det første der skete, da jeg skulle tage et billede af stationen, i regn og modvind: En regndråbe på linsen, lige midt i banegårdsbygningens frontispice.
Herfra skulle vi atter køre hjem kl. 17.17. Ligesom i Danmark, --forsinkelse på hjemturen ! ! ! Først 40 minutter, så lidt mere, og så kom toget, --dog kun for at køre i skridtgang på store dele af strækningen. Endelig nåedes Hannover, blot for at gå i stå ved indkørselssignalet lige udenfor stationen. 10 minutter blev det til her, --førend perronsporet var frit.
Inden da, nåede vi dog alligevel en ganske interessant dag i byen:
--------
Historie, -- kort.
Bielefeld´s sporvejshistorie begyndte elektrisk. D. 20. december 1900 åbnedes den første linie fra Rettungshaus (i vore dage Johannesstift) til Brackwede for drift. Udbygningen af linienettet fortsattes frem til 1957. Den foreløbig sidste forlængelse var til Universitetet, Lohmannshof, i 2002.
Sporvidden var fra begyndelsen 1000 mm, og en senere ombygning til normalspor (1435 mm), blev opgivet pga. de store omkostninger.
I september 1971 blev den første korte tunnelstrækning (U-station Beckhausstrasse) indviet. Tyve år senere tog man den den underjordiske hovedstrækning i brug. I nord forgrener linien sig -over jorden- efter at have passeret den underjordiske del af Hauptbahnhof. I syd køres underjordisk til Rathaus, hvor linie 4 har endestation og linie 3 grener fra til Stieghorst. Fra Rathaus kører linie 1+2 videre til næste station Landgericht, hvor de deler sig med hhv. linie 1 til Senne og linie 2 til Sieker.
Vognparken udviklede sig fra små 2-akslede vogne over 4-akslede storrumsvogne til 6- og 8-akslede ledvogne. Siden 1987 kører man udelukkende med to-retningsvogne. Almindeligvis trafikeres alle linier i dobbelt-traktion. Til kørsel mellem to ledvognsenheder (ryg mod ryg / <---l---> ) har man anskaffet fem 4-akslede bi-(mellem-)vogne. Et sådant vogntog kan befordre 390 personer.
Eneste driftsdepot med hovedværksted ligger i Sieker (linie 2, syd).
-----
Rullende materiel.
Rent fotograferingsmæssigt er det i vore dage en "rimelig nem" opgave at fotografere byens sporvognsmateriel.
INTET gammelt materiel er gemt, hvis man lige ser bort fra nogle få ældre vogne, som er ombyggede og endt som arbejdskøretøjer:
Faktisk er jeg nødt til at gå over i model-verdenen for at illustrere lidt af sporvejenes fortid :-)
Modelvogntog: Motorvogn nr. 24 + bivogn nr. 48.
Foto: moBiel´s "shop-side": Eur: 59,-.
Disse vogne blev først og fremmest benyttet til søndags-udflugtstrafik. Efter ca. 20 år, blev de dog udrangeret.
Her kunne jeg naturligvis passende have købt et sæt modeller, og taget mine egne billeder, --men der er dog grænser.
( en virkelig flot hjemmeside kan dog ses på nettet: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,3626538,page=all )
Nutidens vogne:
Bielefelder StadtBahn
Over årene 1982 - 1998 anskaffedes DUEWAG-vogntog type M8C og M8D (Bielefelder StadtBahn),
M8C: 516-29(1982), 530-39(1983), 540-49(1986) og 550-59(1987).
M8D: 560-73(1994), 574-79(1995), 580-92(1996), 593-95(1999) og 595(1998).
heraf er nr. 517-20 udrangeret og ophugget 2010.
moBiel nr 528 (Senne) . . .
. . . 541, Sieker . . .
. . . 554, Milse . . .
. . . 573, Schildesche . . . (de hvide pletter er regndråber, der oplyses af blitz´en).
"Luftfoto" - tagudrustning. moBiel 573 med nummer på taget ! ! ! . . .
. . . 578, v/. Brackwede Kirche . . .
. . . og moBiel 559 ved linie 4´s endestation, Rathaus.
Det er ikke farver, der mangler . . .
Nåhh, jahh, farver --måske ikke lige den sidste, men det er vogntoget -545- for de følgende interiør-fotos.
Interiør.
Førerplads, moBiel 545, førerrum "B".
. . . og mens vi er i "B-enden" vogntog 545 set mod førerrum B. . .
. . . og set mod førerrum "A"
moBiel 534A
moBiel 591, -i en noget mere "kold" bemaling.
Indvendigt destinationsskilt og "vognen- standser-lys".
Bivogne (mellemvogne).
I 1999 anskaffedes fra DUEWAG 5 stk bivogne, 511 - 515, den normalt kører som mellemvogne mellem to vogntog, ryg mod ryg. <----- + ---- + ----->
Bivogn (mellemvogn) moBiel 513. Bemærk, at der også er strømaftagere på taget af bivognene. -- Formentlig for at undgå besværet med tilslutningskabler ved til-, og nok især afkobling.
Bivogn moBiel 515, ud- ^ og indvendig v . . .
. . . Bivogn moBiel 513 A / B. Interiør på hver side af dobbeltdøren i midten.
Ikke mange siddepladser, men masser af ståpladser.
Skinneslibevogn 510 . . .
. . . med to førerpladser. Ombygget fra ledvognene GT6 832 og GT 8 807. Midterste bogie, under midterdelen, bærer også de inderste ender af de yderste vogne.
Fotograferet: Nikolaus-Dürkopp-Strasse / Niederwall.
Linienet.
Fire sporvognslinier, 1-4, lige til at nå at gennemkøre i de lyse timer.
Da alle fire sporvognslinier passerer Centrum, dvs. strækningen Hauptbahnhof - Jahnplatz - Rathaus, bringes billederne fra disse stationer her, fælles:
Hauptbahnhof.
Ingen tvivl om, at sporvogns- linierne i Centrum ligger i "kælderen", og der var "højt ned" ! ! !
Som en særlig service for sporvognsentusiaster, . . .
. . . var vognene også forsynet med numre på vogntagene. . . . .
Service ! ! !
mobil 546 + 542 . . . . . >
moBiel 536 og . . .
. . . 559 samt ----------> . . . . . . . . . . . . . . . . 526, --- alle på Hauptbahnhof.
Jahnplatz.
Rathaus.
Som man vist tydeligt kan se -ved sammenligning med billederne herunder- kører vore dages sporvogne/ Stadt-bahn-tog netop dér, hvor den gråligt skraverede linie skærer gennem billedet. Det er måske mere "effektivt" i vore dage, men "godtnok" en del kønnere i gamle dage (man aner lige Rådhuset og Stadttheater´et).
moBiel 556 på vej op fra tunnellen ved Rathaus i retning mod syd, og 528 oppe.
De enkelte linier:
Linie 1. Schildesche - Senne.
Skulle nogen være i tvivl, så var det regnvejr: . . . . . . . . >
Fest og farver . . .
. . . over noget af materiellet,
mindre over andet.
( og slet ikke over vejret ! ! ! )
moBiel 547 . . . . . >
moBiel 578 ved Normannenstrasse . . . ^ v . . .
og 579. . . . . >
moBiel 528 og . . .
. . . og 527 ved Brackwede Kirche
Senne.
moBiel 575 v >
. . . og 545 + førerplads "B".
.
Linie 2. . . . . Milse - Sieker.
Milse.
moBiel 554. --- Vejret var desværre ikke til ret meget fotografering, --derfor kun dette foto.
Herefter videre -i tørvejr- til:
Sieker.
Et dobbeltvogntog afgår, --at læse numre i farten var ikke muligt . . .
. . . og på fotografierne synes alt andet . . .
. . . end numrene være skarpt.
Næste vogntog, moBiel 556 . . .
. . . og 541. ^ v
Betriebshof Sieker, --sporvejens eneste.
Fra et sted, bagest, til højre, i dette billede, udgå et ca. 1 km langt rangerspor til Sieker Mitte,
(se linie 3 mod Stieghorst).
moBiel 551 og -------> 547 ved Betriebshof Sieker.
Linie 3. . . . . Babenhausen Süd - Stieghorst.
Babenhausen Süd
moBiel 546 . . .
. . . 534 . . .
. . . og moBiel 538 + 534 ------>
Auf der Hufe.
moBiel 557 og 529. -------->
moBiel 542 og 546 --------->
Bemærk på billedet til højre, hvordan man har løst et pladsproblem: Vejen er formentlig ikke bred nok til en to-sporet op-/nedkørsel med ramper og andet tilbehør. Op-/nedkørselen er derfor delt i to: Til venstre i billedet ses "rottehullet" for opkørselen, og til højre ses et vogntog på vej længere frem og ind over opkørselen, hvor det så "dykker ned" oven på det opadgående spor. Under jorden spredes de formentlig ud igen, således at de atter kører ved siden af hinanden.
.
.
.
Hauptbahnhof
(se også ovenfor)
.
Nikolaus-Dürkopp-Strasse.
Man fremstiller også meget andet ! ! !
- - - - - - -
Mellem Düerkopp-bygningerne: . moBiel 533 ^ --- v . . .
, , , møder nr. 534 ----^ i Nikolaus Dürkopp-Strasse, umiddelbart inden udkørselen i Niederwall (bag fotografen).
.
.
Sieker Mitte.
moBiel 538 på vej mod Centrum, under underføringen for Otto-Brenner-Strasse.
Bemærk det enkeltsporede remisespor, der grener fra til højre. Bag virksomhederne ovenfor, drejer det mod syd (til venstre i billederne), og når efter en lille kilometers kørsel, remisen (Betriebshof) Sieker ved linie 2´s endestation.
moBiel 536 på vej mod Stieghorst.
.
moBiel 546 på vej mod Centrum.
.
.
Stieghorst.
moBiel 542 . . .
moBiel 538 . . .
og moBiel 542 + 538.
Vendesporene foran endestationen.
.
.
.
Linie 4. . . . . Lohmannshof - Rathaus.
Lohmannshof
moBiel 591 . . .
. . . med 590 forrest, på vej rundt i sløjfen ved Stieghorst.
.
.
Graf-von-Stauffenberg-Strasse.
moBiel 590 (forrest/længst væk) og 591 på vej mod byen (i regn).
Linie 4´s vendespor ved Rathaus.
moBiel 588 på linie 4´s vendespor i det grønne areal på Niederwall . . .
. . .
. . .
. . . man aner en blå-lakeret bivogn/mellemvogn inden næste vogntog.
På grund af trafikken gik jeg ikke derhen --- desværre.
. . .næste vogntog, moBiel ??? + 559 på vej ind i vendesporene, --desværre uden bivogn/mellemvogn.
Til højre: Linie 3´s afgrening mod Stieghorst . v ^
Kraftige skinner til en så lille sporvidde.
--------
MoBiel 542 (Stieghorst).
Diverse:
Lokale frispormærker.
Sporvogn / tog, -- Når man ser disse materiel- og banetyper kan man ofte blive i tvivl (og ofte venligt irettesat af vennerne), men her bør der vel ikke være tvivl. -- "Bane" i 15 (+4) år.
Hauptbahnhof.
.
.
Billetter.
moBiel-billet. Man kan mene meget, men det er nu ikke så morsomt at være billetsamler længere.
Det er imidlertid således: Papirbilletter i strimler udskrevet pr. maskine, og eeeeens allesammen:
Enkeltbilletter, tids- eller længde-bestemte billetter, 24-timers-billetter, 3-dages-billettet eller hvad ved jeg.
Alt er eens. Den spraglede stribe til venstre er billettens "sølvfolie-kontrol-stribe".
.
.
Del af opslag i vognene.
På Nettet:
En virkelig flot "side": http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,3626538,page=all
Forrige side: Strassenbahn Hannover / Üstra
Næste side: Sporvejsmuseet, Wehmingen.