Stadtbahn Bielefeld - moBiel.

 

 

Fredag d. 5. november 2010 kl. 9.00 var der afgang fra hotellet og senere fra Hannover Hbf. for de ca. 30 af deltagerne, der ville deltage i dagens afstikker til:

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2733.jpg

Behøver jeg --næsten-- at nævne det:  --  I regnvejr.

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/bielefeld%20hbf.1934.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bielefeld Hbf, først i 1930´erne.

Postkort.

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2900.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det første der skete, da jeg skulle tage et billede af stationen, i regn og modvind:  En regndråbe på linsen, lige midt i banegårdsbygningens frontispice.

 

 

Herfra skulle vi atter køre hjem kl. 17.17.   Ligesom i Danmark, --forsinkelse på hjemturen ! ! !  Først 40 minutter, så lidt mere, og så kom toget, --dog kun for at køre i skridtgang på store dele af strækningen.  Endelig nåedes Hannover, blot for at gå i stå ved indkørselssignalet lige udenfor stationen.  10 minutter blev det til her, --førend perronsporet var frit.

 

Inden da, nåede vi dog alligevel en ganske interessant dag i byen:

 

--------

 

Historie, --  kort.

 

Bielefeld´s sporvejshistorie begyndte elektrisk.   D. 20. december 1900 åbnedes den første linie fra Rettungshaus (i vore dage Johannesstift) til Brackwede for drift. Udbygningen af linienettet fortsattes frem til 1957. Den foreløbig sidste forlængelse var til Universitetet, Lohmannshof, i 2002.

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2753.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Sporvidden var fra begyndelsen 1000 mm, og en senere ombygning til normalspor (1435 mm), blev opgivet pga. de store omkostninger.

 

 

I september 1971 blev den første korte tunnelstrækning (U-station Beckhausstrasse) indviet. Tyve år senere tog man den den underjordiske hovedstrækning i brug. I nord forgrener linien sig -over jorden- efter at have passeret den underjordiske del af Hauptbahnhof. I syd køres underjordisk til Rathaus, hvor linie 4 har endestation og linie 3 grener fra til Stieghorst. Fra Rathaus kører linie 1+2 videre til næste station Landgericht, hvor de deler sig med hhv. linie 1 til Senne og linie 2 til Sieker.

 

Vognparken udviklede sig fra små 2-akslede vogne over 4-akslede storrumsvogne til 6- og 8-akslede ledvogne. Siden 1987 kører man udelukkende med to-retningsvogne. Almindeligvis trafikeres alle linier i dobbelt-traktion. Til kørsel mellem to ledvognsenheder (ryg mod ryg / <---l---> ) har man anskaffet fem 4-akslede bi-(mellem-)vogne. Et sådant vogntog kan befordre 390 personer.

Eneste driftsdepot med hovedværksted ligger i Sieker (linie 2, syd).

 

-----

 

 

Rullende materiel.

 

Rent fotograferingsmæssigt er det i vore dage en "rimelig nem" opgave at fotografere byens sporvognsmateriel.

INTET gammelt materiel er gemt, hvis man lige ser bort fra nogle få ældre vogne, som er ombyggede og endt som arbejdskøretøjer:

 

Faktisk er jeg nødt til at gå over i model-verdenen for at illustrere lidt af sporvejenes fortid   :-)

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/1-87-model.bielefeld-triebwagen_24-beiwagen_48.jpg

Modelvogntog: Motorvogn nr. 24 + bivogn nr. 48.

Foto: moBiel´s  "shop-side":  Eur: 59,-.


 

I 1903 og1905 byggede Hannoversche Waggonfabrik HAWA en serie på otte motorvogne: Numrene 17 - 24 med to motorer á 20 kilowatt.  Åbne endeperroner og 16 sidde- og 29 ståpladser. Senere forsynede man vognene med glas-perronskærme, som vi også kender det fra danske vogne. Vognene var i drift i ca. 50 år.
Bivogn nr. 48 hørte til de 11 vogne, som i 1901 blev købt, brugte, fra Muehlheimer Pferdebahn, hvorefter de blev ombygget og udstyret for kørsel med elektriske motorvogne.

Disse vogne blev først og fremmest benyttet til søndags-udflugtstrafik.   Efter ca. 20 år, blev de dog udrangeret.

 

Her kunne jeg naturligvis passende have købt et sæt modeller, og taget mine egne billeder, --men der er dog grænser.

 

( en virkelig flot hjemmeside kan dog ses på nettet: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,3626538,page=all )

 

 

Nutidens vogne:

 

Bielefelder StadtBahn

Over årene 1982 - 1998 anskaffedes   DUEWAG-vogntog type M8C og M8D  (Bielefelder StadtBahn),

M8C:  516-29(1982),  530-39(1983),  540-49(1986) og 550-59(1987).

M8D:  560-73(1994),  574-79(1995),  580-92(1996),  593-95(1999) og 595(1998).

heraf er nr. 517-20 udrangeret og ophugget 2010.

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2772.jpg

moBiel nr 528  (Senne)  . . .

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2834.jpg

. . .  541,  Sieker . . .

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2930.jpg

. . . 554,  Milse . . .

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2949.jpg

. . . 573,  Schildesche . . .   (de hvide pletter er regndråber, der oplyses af blitz´en).

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2950.jpg

"Luftfoto" - tagudrustning.   moBiel 573 med nummer på taget ! ! !  . . .

 


http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2789.jpg

. . . 578,  v/. Brackwede Kirche . . .


http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2814.jpg

. . . og moBiel 559 ved linie 4´s endestation,  Rathaus.

 

Det er ikke farver, der mangler . . .

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2774..jpg

Nåhh, jahh, farver  --måske ikke lige den sidste, men det er vogntoget -545- for de følgende interiør-fotos.

 

Interiør.

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2764.mobiel_545b.jpg

Førerplads, moBiel 545, førerrum "B".

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2767.mobiel_545b.jpg http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2742.mobiel_545b.jpg

. . . og mens vi er i "B-enden" vogntog 545 set mod førerrum B. . .

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2765.mobiel_545a.jpg http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2769.mobiel_545a.jpg

. . . og set mod førerrum "A"

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2871.mobiel_534a.jpg http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2872.mobiel_534a.jpg

moBiel 534A

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2910.mobiel_591.jpg http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2911.mobiel_591.jpg

moBiel 591, -i en noget mere "kold" bemaling.

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2947.jpg

Indvendigt destinationsskilt og "vognen- standser-lys".

 

 

 

Bivogne (mellemvogne).

 

I 1999 anskaffedes fra DUEWAG  5 stk bivogne, 511 - 515, den normalt kører som mellemvogne mellem to vogntog, ryg mod ryg.   <----- + ---- + ----->

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2918p.jpg http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2922p.jpg

Bivogn (mellemvogn) moBiel 513.   Bemærk, at der også er strømaftagere på taget af bivognene.  --  Formentlig for at undgå besværet med tilslutningskabler ved til-, og nok især afkobling.

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2914.bivogn%20515.jpg

Bivogn  moBiel 515, ud-   ^  og indvendig   v  . . .

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2905.mobiel_515a.jpg http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2904.mobiel_515b.jpg

. . .   Bivogn moBiel 513 A / B.   Interiør på hver side af dobbeltdøren i midten.

Ikke mange siddepladser, men masser af ståpladser.

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2806.jpg

Skinneslibevogn 510 . . .

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2807.jpg

. . . med to førerpladser.  Ombygget fra ledvognene GT6 832 og GT 8 807. Midterste bogie, under midterdelen, bærer også de inderste ender af de yderste vogne.

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2808.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fotograferet:  Nikolaus-Dürkopp-Strasse / Niederwall.

 

 

 

 

 

 


Linienet.


http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/strassenbahn%20bielefeld,.jpg

Fire sporvognslinier, 1-4, lige til at nå at gennemkøre i de lyse timer.

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2741..jpg

 

Da alle fire sporvognslinier passerer Centrum, dvs. strækningen Hauptbahnhof - Jahnplatz - Rathaus, bringes billederne fra disse stationer her, fælles:

 

Hauptbahnhof.

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2966.jpg


http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2734.jpg

Ingen tvivl om, at sporvogns- linierne i Centrum ligger i "kælderen", og der var "højt ned" ! ! !

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2738.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Som en særlig service for sporvognsentusiaster,  . . .


http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2736.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

. . . var vognene også forsynet med numre på vogntagene. . . . .

Service ! ! !

 

mobil 546 + 542 . . . . . >

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2967.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

moBiel 536 og . . . 

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2964.jpg http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2965.jpg

. . . 559  samt  ----------> . . . . . . . . . . . . . . . . 526,  ---  alle på Hauptbahnhof.

 

 

 

Jahnplatz.

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2923.jpg

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/bielefeld.jahnplatz.jpg

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/bielefeld.jahnplatz.postkort.jpg

 

Rathaus.

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/bielefeld.rathaus-stadttheater.1910,.jpg

Som man vist tydeligt kan se -ved sammenligning med billederne herunder- kører vore dages sporvogne/ Stadt-bahn-tog netop dér, hvor den gråligt skraverede linie skærer gennem billedet.    Det er måske mere "effektivt" i vore dage, men "godtnok" en del kønnere i gamle dage (man aner lige Rådhuset og Stadttheater´et).

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2828f.jpg http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2827f.jpg

moBiel 556 på vej op fra tunnellen ved Rathaus i retning mod syd, og 528 oppe.

 

 


De enkelte linier:


 

Linie 1.    Schildesche - Senne.

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2953.jpg

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2954.jpg

 

 

 

 

Skulle nogen være i tvivl, så var det regnvejr: . . . . . . . . >

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2956.jpg  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fest og farver . . .


http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2959.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

. . . over noget af materiellet,

mindre over andet.

 

( og slet ikke over vejret ! ! ! )

 

moBiel  547  . . . . . >

 

 


 http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2786e.jpg http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2785e.jpg

moBiel 578 ved Normannenstrasse . . .    ^     v . . .

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2788.jpg

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2787.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

og 579.  . . . . >

 

 

 

 

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2779d.jpg http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2780d.jpg

moBiel 528  og . . .

 

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2776c.jpg http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2777c.jpg

. . . og 527  ved Brackwede Kirche

 

 

Senne.


http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2748.jpg

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2745.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

moBiel 575   v  >http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2747.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2758b.jpg http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2763b.jpg

. . . og 545 + førerplads "B".

 

.

 

Linie 2.  . . . . Milse - Sieker.

 

 

Milse.

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2929.jpg

moBiel 554.  ---   Vejret var desværre ikke til ret meget fotografering, --derfor kun dette foto.

 

Herefter videre -i tørvejr- til:

 

Sieker.

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2829.jpg

Et dobbeltvogntog afgår, --at læse numre i farten var ikke muligt . . .

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2830.jpg

. . . og på fotografierne synes alt andet . . .

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2831.jpg

. . . end numrene være skarpt.

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2832.jpg

Næste vogntog,  moBiel 556 . . .

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2833.jpg

. . . og 541.    ^    v

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2837.jpg

 

Betriebshof Sieker, --sporvejens eneste.

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2838.jpg

Fra et sted, bagest, til højre, i dette billede, udgå et ca. 1 km langt rangerspor til Sieker Mitte,

(se linie 3 mod Stieghorst).

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2835g.jpg http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2836g.jpg

moBiel  551 og   ------->    547  ved Betriebshof Sieker.

 

 

 

Linie 3. . . .  . Babenhausen Süd - Stieghorst.

 

 

Babenhausen Süd

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2880.jpg moBiel 546 . . .

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2869.jpg. . . 534 . . .

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2874k.jpg http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2877k.jpg http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2875k.jpg

. . .  og  moBiel 538  +  534 ------>


 

 

Auf der Hufe.

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2884n.jpg http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2888n.jpg http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2887n.jpg

moBiel  557 og 529.  -------->

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2882l.jpg http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2883l.jpg

moBiel  542  og  546  --------->

Bemærk på billedet til højre, hvordan man har løst et pladsproblem:  Vejen er formentlig ikke bred nok til en to-sporet op-/nedkørsel med ramper og andet tilbehør.  Op-/nedkørselen er derfor delt i to: Til venstre i billedet ses "rottehullet" for opkørselen, og til højre ses et vogntog på vej længere frem og ind over opkørselen, hvor det så "dykker ned" oven på det opadgående spor.  Under jorden spredes de formentlig ud igen, således at de atter kører ved siden af hinanden.

.

.

.

Hauptbahnhof

(se også ovenfor)

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2897.jpg

 

.

Nikolaus-Dürkopp-Strasse.

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2824.jpg

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/duerkopp.jpg

Man fremstiller også meget andet  ! ! !

- - - - - - -

 


 Mellem Düerkopp-bygningerne: . moBiel 533   ^ --- v . . .

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2825j.jpg http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2826j.jpg

, , , møder nr.  534 ----^  i Nikolaus Dürkopp-Strasse, umiddelbart inden udkørselen i Niederwall (bag fotografen).

.

.

Sieker Mitte.

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2848.jpg

moBiel 538 på vej mod Centrum, under underføringen for Otto-Brenner-Strasse.

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2850h.jpg http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2842h.jpg

Bemærk det enkeltsporede remisespor, der grener fra til højre.   Bag virksomhederne  ovenfor, drejer det mod syd (til venstre i billederne), og når efter en lille kilometers kørsel, remisen (Betriebshof) Sieker ved linie 2´s endestation.

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2851.jpg

moBiel 536 på vej mod Stieghorst.

.

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2855i.jpg http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2854i.jpg

moBiel 546 på vej mod Centrum.

.

.

Stieghorst.

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2861.jpgmoBiel 542 . . .

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2860.jpgmoBiel 538 . . .

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2858.jpg og moBiel 542 + 538.

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2859.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vendesporene foran endestationen.

.

.

.

Linie 4. . . . . Lohmannshof - Rathaus.

 

 

Lohmannshof

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2906.jpgmoBiel 591 . . .

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2908.jpg

. . . med 590 forrest, på vej rundt i sløjfen ved Stieghorst.

.

.

Graf-von-Stauffenberg-Strasse.

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2916.jpg

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2915.jpg

moBiel 590 (forrest/længst væk) og 591 på vej mod byen (i regn).

 

 

Linie 4´s vendespor ved Rathaus.

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2796.jpg

moBiel 588 på linie 4´s vendespor i det grønne areal på Niederwall . . .

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2798.jpg. . .

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2799.jpg . . .

. . . man aner en blå-lakeret bivogn/mellemvogn inden næste vogntog.

På grund af trafikken gik jeg ikke derhen --- desværre.

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2818.jpg

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2813.jpg

. . .næste vogntog,  moBiel ??? + 559 på vej ind i vendesporene, --desværre uden bivogn/mellemvogn.

 Til højre: Linie 3´s afgrening mod Stieghorst . v  ^

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2819.jpg

Kraftige skinner til en så lille sporvidde.

 

--------

 

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2856o.jpg http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2862o.jpg

MoBiel 542  (Stieghorst).

 

 

 

 

Diverse:

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2757a.jpg http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2839a.jpg

Lokale frispormærker.


http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2903.jpg

Sporvogn / tog, -- Når man ser disse materiel- og banetyper kan man ofte blive i tvivl  (og ofte venligt irettesat af vennerne), men her bør der vel ikke være tvivl.  --  "Bane" i 15 (+4) år.

Hauptbahnhof.

.

.

Billetter.

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/mobiel-billet.jpg

moBiel-billet.  Man kan mene meget, men det er nu ikke så morsomt at være billetsamler længere.

Det er imidlertid således:  Papirbilletter i strimler udskrevet pr. maskine, og eeeeens allesammen:

Enkeltbilletter, tids- eller længde-bestemte billetter, 24-timers-billetter, 3-dages-billettet eller hvad ved jeg.

Alt er eens.  Den spraglede stribe til venstre er billettens "sølvfolie-kontrol-stribe".

.

.

http://www.mjk-h0.dk/evp_SHS_Biel/img_2912.jpg

Del af opslag i vognene.

 

 

På Nettet:


En virkelig flot "side":   http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,3626538,page=all