Sporvejen  Ferrocarril de Sóller.  Mallorca.   --   2016.

Rullende materiel.

Siden er under opbygning.

D. 4. oktober 1913 åbnedes sporvejen mellem Sóller og havnebyen Port de Sóller på Mallorca, som en lidt lidt "besynderlig" gevækst på jernbanen fra Mallorca´s hovedby Palma til Sóller.  "Sagen var", at man i Spanien, på det tidspunkt, fordrede, at en jernbane var mindst 30 km lang, for at kunne opnå statsligt anlægstilskud.   Det var jernbanen ikke - kun 27,3 km.  

"Landskabeligt" (stignings- og kurvemæssigt) var det ikke muligt føre banen længere end til Sóller by, men man fandt på, at man kunne bygge en sporvognslinie som en slags forlængelse af strækningen til Sóller´s havneby, Port de Sóller.

Som skrevet -- så gjort.

 

De tre første motorvogne stammer fra denne tid.



Motorvogne.


Lige til modeljernbanen   --   sådan da ! ! !

Til modelbrug:  Tegningen må ikke forventes at være 100 % målfast.



Motorvognene no. 1- 3

Ved vor ankomst til Sóller (rejse med Sporvejshistorisk Selskab / Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, 26.- 29. oktober 2016) fandt vi sporvejens første motorvogn, no. 1, adskilt og under en større revision i værkstedet i Sóller.

Mallorca-sporvogn,  motorvogn no. 1,  værkstedet i Sóller.   --   27. oktober 2016.   ^---vv

Bemærk bl. a. de fine lofter.   ^---v

Alt stråler af "lak og fernis", ligesom alt det andet materiel på banen / sporvejen.  På den anden side, er der nok heller ikke meget gammelt (originalt) træværk tilbage.


Nej, ---det er ikke en motorbogie, --det er undervognen med kun 2 m akselafstand.   ^---v

 - - - 

 

"M" (motorvogn) og "B" (bivogn) foran vognenes numre er ikke en del af nummereringen, men fordi man har været så "smarte", at benytte samme cifre til både motor- og bivogne ! ! !


M 2

M 2. Carrer de la Marina.   --   27. oktober 2016.   ^---vv

 - - -     Foran den gamle stationsbygning i Port de Sóller (nu serveringssted/restaurant).

M 2 med bivognene 11 og 10.   Carrer de la Marina.   --   27. oktober 2016. 


M 2.  Carrer de la Marina, strandpromenaden.   --   29. oktober 2016.   ^---v

 - - - 

 

M 2. Carrer de la Marina. Port de Sóller.   --   29. oktober  2016.

 

M 2. Endestationen, Soller.   --   29. oktober 2016.   ^---v

De tre "små" (oprindelige) motorvogne kører normalt kun med enten to af de små bivogne eller een af de større.

 

 

M 3

Motorvogn no. 3.    Port de Soller omkring 1975-80  --  endnu med lyrebøjle.   Udateret postkort.


Motorvogn 3.  Carrer de la Marina.   --   27. oktober 2016.   ^---v


Motorvogn no. 3.  Roca Roja.   --   27. oktober 2016.

 

Motorvogn no. 3 + bivogn no. 7.  Ved Mallorca Dream Homes.-- Monument.   --   27. oktober 2016.


For de model-interesserede -- se dette:   http://www.occre.com/strassenbahnmodelle/soller-strassenbahn.html

 

Der kom en mail:

"Hi Erik.

Foelger dagligt dine indlaeg paa din web-site og sidst om Mallorca’s sporvogne.  Her er DVD om samme emne som maaske har din interesse.  Jeg har koebt flere boeger og DVDs fra Camden.  God service.
Bedste hilsener
Niels
(Down Under)
 
Here’s the link":
 
https://www.camdenmin.co.uk/products/atencion-plus-dvd-75-minutes?utm_source=camden-miniature-steam-services.myshopify.com+subscribers&utm_campaign=9c2aafe165-EMAIL_CAMPAIGN_2017_01_26&utm_medium=email&utm_term=0_58623a04eb-9c2aafe165-59696581&goal=0_58623a04eb-9c2aafe165-59696581&mc_cid=9c2aafe165&mc_eid=b1a3ca7dc6
 
 

 

 

I 1959 købte man to brugte motorvogne i Bilbao, vogne hvor den ene blot blev omsporet til 914 mm sporvidde (M 4), medens den anden -samtidig med omsporingen, ombyggedes til bivogn (B 7).

 

Foto haves desværre ikke.

(HJÆLP)

 

Da man i 1999 købte det nedennævnte materiel fra Lissabon, blev de to Bilbao-vogne (4 og 7) efterfølgende returneret til Bilbao.

I slutningen af 1950´erne blev Bilbao´s sporvej nedlagt, og man kan undre sig over, hvorfor de to vogne blev sendt retur (med mindre de måske skulle tilbage til et sporvejsmuseum) ???


--------


I 1997 købtes et antal brugte to-akslede motorvogne fra Lissabon/Portugal. Vognene, der er fra 1930-erne, blev omsporede til 914 mm sporvidde og sat i drift under numrene (M) 20-24 (+25).

Vognene ombygges fortløbende til (tillempet) udseende som de tre oprindelige vogne.


De samtidigt indkøbte bogievogne blev aldrig taget i brug, men blev skrottet.

 

Motorvogn no. 20

Motorvogn no. 20,   "krydsningsstoppestedet" Carrer Can Botana-Can Llimo.   ^---v
Bygget 1936-40. Købt brugt fra Lissabon, 1999. ”Let” ombygget, omsporet til 914 mm.   --   27. oktober 2016.


Denne -og de andre Lissabon-motorvogne- er bygget 1936-40, og vil efterhånden blive ombygget til "Mallorca-udseende",  en ombygning, som allerede er i fuld gang (her dog i et foreløbigt / tillempet Mallorca-udseende).  

De nye Lissabon-vogne havde (har) lidt større motorkraft, end de tre oprindelige vogne.  Dette ses bl. a. ved, at de "gamle" vogne, solo, kun medtager to små bivogne, hvorimod de "nye" Lissabon-vogne tilsvarende medtager to af de større bogie-bivogne).

Motorvogn no. 20 ved Mallorca Dream Homes.-Monument (her dog kun med een bogie-bivogn). 
27. oktober 2016.

 

Motorvogn no. 20.  Carrer de la Marina.   --   27. oktober 2016.

 

Motorvogn no. 20.   Carrer de la Marina. Sóller.   --   29. oktober 2016.   ^---vv





Motorvogn no. 20.   Carrer de la Marina. Sóller.   --   29. oktober 2016. 



Motorvogn no. 21.

Den første -i nummerrækken- af de portugisiske motorvogne, ombygget til "tillempet" Mallorca-udseende.

Motorvogn no. 21.  Carrer de la Marina, Port de Sóller.   --   27. eller 29. oktober 2016.   ^---vv

 

 

 

 

Motorvogn no. 21.  Carrer de la Marina, Port de Sóller.   --   27. eller 29. oktober 2016.

 

Motorvogn no. 21.  Placa de sa Constitucio  Sóller.   --   27. oktober 2016.


 

 

Motorvogn no. 22.

Motorvogn no. 22, Port de Soller.  Udateret postkort.  Formentlig endnu i Lissabon-farver, kun med påmalet Soller-nummer (22).


Formentlig den første af Lissabon-vognene der blev ombygget til tillempet Mallorca-udseende.

Motorvogn no. 22.   Carrer de la Marina, Port de Sóller.   --   29. oktober 2016.

 

Motorvogn no. 22.  Placa de sa Constitucio,  Sóller.  .27. oktober 2016.

 

Motorvogn no. 22.  Ved remisen og jernbanestationen, Sóller.   --   27. oktober 2016.

 

Motorvogn no. 22.  Carrer de la Marina, Sóller.   --   29. oktober 2016.

 

Motorvogn no. 22 ved remisen, Sóller.   --   29. oktober 2016.




Motorvogn no. 23, den -foreløbig- sidste af de genopbyggede vogne.

Motorvogn no. 23.  Carrer de la Marina.   --   29. oktober 2016.

 

Motorvogn no. 23.  Krydsningsstoppested,

Carrer Can Botana-Can Llimo.   --   27. oktober 2016.


Motorvogn no. 23.  Ved Mallorca Dream Homes.-Monument.   --   27. oktober 2016.

 

Motorvogn no. 23.  Vognstyrerplads.   --   29. oktober 2016.

 

  

Motorvogn no. 23.


Motorvogn no. 23, Port de Sóller.   --   29. oktober 2016.


 


Motorvogn no. 24.

No. 24, den anden (den sidste) af de endnu ikke ombyggede motorvogne, og dermed med delvis Mallorca-udseende.

  

Motorvogn no. 24.  Remisen, Soller.   ^---v   
27. oktober 2016. 

M 24.  Bygget 1936-40. Købt brugt fra Lissabon, 1999. ”Let” ombygget, omsporet til 914 mm. 

 

 

 . . . 

 

 

Motorvogn no. 24.  Remisen, Soller.   --   27. oktober 2016.  

 

 

 

I et hjørne af værkstedet stod noget nyt:

Motorvogn no. 25.

Motorvogn no. 25,  Værkstedet, Soller.  Mallorca.  vv---^  27. oktober  2016.   


Motorvogn no. 25,  Værkstedet, Sóller.  Mallorca.   --    27. oktober  2016.


Godt ser det ud, det de laver.  Tilsyneladende har de prøvet det før ! ! !  De er i det mindste gode til det, --måske skulle de lige bruge gamle typer kærvskruer, hvor det kan ses ! ! !


For de "almindelige turister" er det vel bare en gaaammmel sporvogn,  når den kommer på gaden, og ser sådan ud:




--de sku´ bare vide ! ! !

 

 -

 

 

 

Sporvejen  Ferrocarril de Sóller.  Mallorca.

 

Rullende materiel  --   i "model".  

 

Mellem Sóllers store flotte kirke og husrækken til højre, netop udfor sporvognen, til højre for, ligger en souvenir- og legetøjsforretning af ret pæn størrelse . . .












 




Motorvogn no. 21 ved  Església de Sant Bartomeu.
27. oktober 2016.



 . . . og lidt af udvalget ses her.   ^---vv

 

 

Den ene havde jeg et års tid inden rejsen modtaget som gave, den "hel-røde", men den anden . . . 

 . . . den måtte jeg have med, den var jo "rigtig teaktræsbeklædt".   Den skulle til København / Ballerup.

 

Næsten "Lige til modeljernbanen".  

 

 


 

 

Bivogne.

 

 

Sporvejen  Ferrocarril de Sóller.  Mallorca.   --   2016.

Rullende materiel.  --   Bivogne.

Jeg har nok ikke rigtig forstået den Mallorcanske måde at nummerere deres materiel på.

1-3   De tre første motorvogne (1913).

4  ?

5-6   De to første bivogne (1913) (tre ? --- en evt. tredie bivogn --nr. 4 ?) .

 

Motorvogn nr. 4 fra Bilbao.   Retur til Bilbao efter 1999.

Bivogn nr. 7 fra Bilbao.              ------ " --------- " ------

Hertil passer alt jo "rimelig godt",


-------------


 . . . men så fortsætter man nummerræken med bivogne i numrene 1-12,

og motorvognene 20-24 (25), men stadig med motorvognene 1-3 kørende i drift  ! ! !

 

 ? ? ?

 

Bivogn no. 5.

Bivogn no. 5 fra 1913, nu opstillet i Park i Soller.   --   28. oktober 2016.   ^---vv

 

 

 

 

 .. 

 

Bivogn no. 5 fra 1913, nu opstillet i Park i Soller.   --   28. oktober 2016.

 

No. 6.

Bivogn no. 6 - den originale - stod hensat bag vognremisen i Sóller, mellem venstre billedkant og træet.   

27. oktober 2016.   Foto.  Søren Gylden.



 . . . og så nummerrækken forfra:

 

No. 1

Bivogn no. 1.  Remisen.  Sóller.   v---^   27. oktober 2016.

 

 

No. 2

Bivogn no. 2.  Krydsningsstoppested, Carrer Can Botana-Can Llimo.   --   27. oktober 2016.

 

Bivogn no. 2.  Carrer de la Marina.   --   29. oktober 2016.   ^---v

 

Bivogn no. 2. Carrer de la Marina, Port de Sóller.   --   29. oktober 2016.

 

 
 

No. 3.

Bivognen no. 3 stod hensat langs vognremisen i Sóller i original åben udgave  (foto haves ikke  ).



No. 4.

Bivogn no. 4.  Ved Mallorca Dream Homes.-Monument.   --   27. oktober 2016.

 

Bivogn no. 4.  Carrer de la Marina, Port de Sóller.   --   29. oktober 2016.   ^---vv

 

 

. . . og interiør:

Bivogn no. 4.  Carrer de la Marina.   --   29. oktober 2016.



No. 5.

Bivogn no. 5.  Carrer de la Marina.   --   27. oktober 2016.

 

Bivogn no. 5.  Can Guida,Carrer Rvd. Miquel Rossello.   --   27. oktober 2016.

 

Bivogn no. 5.  Placa de sa Constitucio.   --   27. oktober 2016.

 

Bivogn no. 5.  Endestationen i Sóller.   --   27. oktober 2016.

 

 

Bivogn no. 5.  Carrer de la Marina, Port de sóller.   --   29. oktober 2016.

 

 

No. 6.

Bivogn no. 6.  Carrer de la Marina, Port de sóller.   --   29. oktober 2016.

 

Bivogn no. 6.  Placa de sa Constitucio.   --   27. oktober 2016.

 

Bivogn no. 6.  Carrer de la Marina.   --   27. oktober 2016.

 

Bivogn no. 6.  Can Guida,Carrer Rvd. Miquel Rossello.   --   27. oktober 2016.

 

Bivogn no. 6.  Endestationen i Sóller.   --   27. oktober 2016.

 

 

No. 7.

 

 

 

 

 

No. 8.  

No. 8-11:   Så er vi ovre i de åbne, 2-akslede vogne, købt brugte i 1954, efter "hovedbyen", Palma Sporveje´s nedlæggelse. 

Bivogn no. 8.  Remisen,  Sóller.   --   27. oktober  2016.

 

Bivogn no. 8.  Av. de Christofol Colom. Sóller.   --   27. oktober 2016.

 


Motorvogn 24 med bivognene 8 (og 9) Carrer Can Botana/Can Llimo, på vej mod port de Sóller.  ^---v   
27. oktober 2016.

 

Motorvogn no. 3 og bivognene no. 7 og 8 (no. 8 er koblet på i Sóller, siden M3 og B7 var her sidst).  
Roca Roja.   --   27. oktober 2016.

 

No. 9.

Bivogn no. 9.  Remisen.  Sóller.   --   27. oktober  2016.   ^---v

 - - - 

 

Stoppestedet Carrer Can Botana/Can Llimo.

Bivogn no. 9.  Tre vogntog mod Sóller er ved at afgå, begyndende langt forude, med eet vogntog af gangen.



Her anes netop alle de tre sydgående vogntog mod Sóller.   --   27. oktober 2016.

 

 

No. 10.

Bivogn no. 10.  Endestationen i Sóller.   --   27. oktober 2016.   ^---v

 - - - 

 

Bivognene 10 og 11.  Carrer de la Marina, Port de sóller.   27. oktober 2016.

 

Bivogn no. 10.  Carrer de la Marina,  Port de sóller.   --   27. oktober 2016.

 

Bivogn no. 10.   Carrer de la Marina, Port de Sóller.   --   29. oktober 2016.   ^---v

 - - - 


 

No. 11.

67-DSC01380.B11.Carrer de la Marina,Port de Soller.27. oktober 2016.JPG (800×544)

Bivogn no. 11.  Carrer de la Marina,  Port de Sóller.   --   27. oktober 2016.   ^---v

 - - - 

 

69-DSC01338.B11.Endestationen i Soller. 29. oktober 2016.JPG (800×533)

Bivogn no. 11.  Endestationen i Sóller.   --   29. oktober 2016.   ^---vv

 

 - - - 



 

 

Tak til Søren Gylden for oplysninger omkring såvel tekst som tegning (M 1-3) og foto af no. 3.