Navigation
- Nyt på siden.
- Seneste fotos 2022. >>>
- Seneste foto(s) 2021 >>>
- Seneste foto(s) 2020 >>>
- Seneste foto(s) 2019 >>>
- Seneste foto(s) 2018 >>>
- Seneste foto(s) 2017 >>>
- Dagens foto(s) 2016 >>>
- Dagens foto(s) 2015 >>>
- Dagens foto(s) 2014 >>>
- Dagens foto(s) 2013 >>>
- Dagens foto(s) 2012. >>>
- Scandia skinnebusser.
- De Danske Statsbaner
- Persontogslokomotiver.
- Godstogs- og rangerlokomotiver.
- Motormateriel,
- Person- og godsvogne.
- DSB Zb 99681 (og Zb 99680) - Stjernen m.m.
- Jernbaneudstilling - 1959.
- "Skrotbunken", DSB.
- Københavns Godsbanegård Gb, Maskindepot Gb og Centralværksted Kh.
- Kommandoposten, "Det gule Palæ".
- Post A.
- Post B (Bertha) og D (Dan).
- Post L.("Lort").
- Ambulancepladsen-Omformerstationen.
- Togekspeditionen.
- Vognekspeditionen.
- Gb, -- "det sydvestlige hjørne".
- Sidespor og havnebaner.
- Pakhusområdet.
- Godsekspeditionen.
- Maskindepot Gb, København.
- Centralværkstedet, København.
- Kystbanen - København H - Helsingør.
- Nordbanen - København H - Hillerød - Helsingør
- Nørrebro station gennem tiderne.
- Nørrebro station 1940´erne +2016 / 2019.
- Hareskovbanen.
- Ny Ellebjerg.
- Frederikssundsbanen.
- Den sjællandske Midtbane / Midtsjællandsbanen.
- Sjællandske nordvestbane. - Roskilde-Kalundborg. Begrænset indhold.
- Svebølle station 1874 - 2000.
- Sjællandske Vestbane. - København H-Korsør.
- Sorø station
- Sorø - Vedde
- Lille Skensved station.
- Roskilde-Køge-Næstved-Vordingborg ("Lille Syd") -- Begrænset indhold.
- Slagelse-Næstved / Slagelse-Kalundborg. (Begrænset indhold.)
- Skælskør - Dalmose
- Svendborg - Nyborg Banen.
- Svendborg - Faaborg Banen.
- Odense-Ringe-Svendborg - SFJ / DSB.
- Nyborg-Ringe-Faaborg. - SFJ / DSB.
- Tommerup-Assens.
- Himmerlandsbanerne
- Langå-Struer. (Begrænset indhold)
- Mommarkbanen. Begrænset indhold.
- Skive - Nykøbing Mors + Sallingsundoverf.
- Tønder-Højerbanen. -- Begrænset indhold.
- Diverse DSB-stationer. - Begrænset indhold.
- Div. DSB-stationer m.v.
- Statsisbryderen D/F ”VALDEMAR”
- Færger og skibe, -diverse. Begrænset indhold.
- Lillebæltsbroen - 75 år.
- DSB - Diverse.
- Vestbanen (Sjælland).
- (Næstved)-Vordingborg-Nykøbing F.-Gedser/Rødby.
- Frederiksberg-Vanløse-Hellerup.
- Øresundsvej st. til Frilandsmuseet.
- Øresundsvej station på Frilandsmuseet, 2019. - xxxx .
- Øresundsvej station på Frilandsmuseet, 2014 - 2018
- Øresundsvej station på Frilandsmuseet, 2012 - 2014.
- Øresundsvej station på Frilandsmuseet, 2006 - .2011.
- Øresundsvej station´s flytning til Andelsbyen på Frilandsmuseet, 2006.
- Øresundsvej station til Frilandsmuseet - 2005 .
- Øresundsvej station på Frilandsmuseet, 2019. - xxxx .
- Danske privatbaner
- Sjælland, Lolland / Falster og Bornholm.
- Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen - HHGB
- Gribskovbanen - GDS
- HFHJ - Hillerød-Fr.værk-Hundested Jernbane.
- Lyngby - Nærum Jernbane -- LNJ.
- København - Slangerup Banen - KSB
- Amagerbanen.
- Køge-Ringsted Jernbane.
- Østsjællandske Jernbaneselskab -- ØSJS.
- Næstved-Præstø-Mern Banen - NPMB
- Kalvehavebanen.
- Odsherreds Jernbane - OHJ.
- HVJ - Hørve-Værslev Jernbane.
- Høng - Tølløse Jernbane - HTJ.
- Stubbekøbing-Nykøbing F-Nysted Banen
- LJ - Lollandske Jernbaner / Lollandsbanen. (Begrænset indhold)
- Maribo - Torrig Jernbane - MTJ, samt rull. materiel.
- Nakskov-Kragenæs Jernbane.
- DBJ - De Bornholmske Jernbaner
- Nord- og Midtjylland.
- SB. Skagensbanen. Indledn./historie.
- Hjørring Privatbaner - HP
- Vodskov-Østervraa Jernbane - VØ.
- Thisted-Fjerritslev Jernbane.
- APB. Aalborg Privatbaner.
- Aalborg-Hadsund Jernbane.
- VLTJ - Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbane. Begrænset indhold
- Skive - Vestsalling Jernbane - SVJ.
- Randers-Hadsund Jernbane.
- Silkeborg-Kjellerup-Rødkærsbro Jernbane.
- Ebeltoft-Trustrup Jernbane.
- Hads-Ning Herreders Jernbane.
- Thisted-Fjerritslev Jernbane - TFJ
- Kolding-Egtved Jernbane -- KEJ. Begrænset indhold.
- Sydjylland, Fyn og Langeland.
- Varde-Nørre Nebel Jernbane.
- Varde-Grindsted-Jernbane.
- Troldhede-Kolding / Vejen Jernbane - TKVJ
- HBS - Horsens-Bryryp-Silkeborg Jernbane.
- Horsens-Juelsminde Jernbane.
- Horsens - Odder Jernbane.
- HV. Horsens Vestbaner, incl. rull. materiel.
- Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane.
- OMB - Nordvestfynske Jernbane. - OMB - Begrænset indhold.
- Sydfynske Jernbaner - SFJ - Henvisning.
- Langelandsbanen.
- Privatbaner. -- Diverse.
- Rømøbanen / Rømødæmningen.
- Rutschebanen i Tivoli.
- ,,Det lille tog,,
- Sjælland, Lolland / Falster og Bornholm.
- Privatbane-"CL-vogne".
- Y-tog.
- "Skrotbunken", Privatbanerne.
- Københavns Metro.
- Forsvundne stationer, endnu flere...
- Befordring af brevduer.
- Normalsporede gasværksbaner.
- Store "nipsgenstande" f.eks: Broer/viadukter, vandtårne, sneplove, skilte m.v, og m. fotos. Lige til modelbanen.
- DSB-stations- og trinbrætskilte.
- PRIVATBANE-stationsskilte.
- PRIVATBANE-trinbrætskilte.
- Togviserskilte. Tog til.../mod...
- Privatbane-sneplove.
- Privatbane-drejeskiver.
- Sporstoppere.
- Brændstofforsyningsanlæg (Privatbanerne).
- DSB-drejeskiver.
- Vandtårne ved DSB.
- Vandtårne ved privatbanerne.
- Kvæg- og svinefolde.
- Q-vognkasser i model og "anvendelse".
- Broer, Viadukter. Bornholm - Sjælland.
- Broer, viadukter. Fyn - Jylland.
- Tjenesteboliger / ledvogterhuse m.v. (Eksempler)
- Passager-læ. Tog / busser.
- DSB eller private små troljer / småtroljer og skinnecykler.
- Jernbanens "Nips" (Det er ikke alle, der ved ...).
- Smalsporede industribaner.
- Roebaner.
- Teglværks- og grusgravsbaner.
- Frederiksholm Tegl- og Kalkværker.
- Allerød Teglværk.
- Bloustrød Teglværk.
- Egebjerg Teglværk.
- Ganløse Teglværk.
- Hammersholt Teglværk.
- Maarum Teglværk.
- Prøvelyst Teglværk.
- Nivaagaard Teglværk.
- Sølyst Teglværk.
- Gamle Farum. Foto-misbrug.
- Farum Grus- & Stenværk. Farum Teglværk..
- Hedehus-Teglværket, A/S.
- Faxe Jernbane.
- Aastrup Kildekalkleje
- Fakse Kalkbrud.
- Fur molerværker.
- Tegl- og grusgravsbaner i model.
- Store Vildmose.
- Smalspor. - Diverse.
- Ny Ålesund, Svalbard, Norge.
- Sporvogne
- Vogntyper.
- Linie 2
- Linie 3.
- Linie 5.
- Linie 6.
- Linie 7.
- Linie 8. Begrænset indhold.
- Linie 9.
- Linie 10.
- Linie 11.
- Linie 14. Begrænset indhold.
- Linie 16. Begrænset indhold.
- Linie 18.
- Linie 19.
- Linie 20.
- Linie "Buh" - Dyrskuelinien.
- Nedlæggelsen af Københavns Sporveje - 1972.
- Afsporinger på linie 8 og 10.
- Aarhus Sporveje.
- Odense Sporvej.
- Sporvejshistorisk Selskab /
- Der var engang: En sporvogn . . .
- Forsøgsmotorvognen HHA 3060..
- Sporvogne på postkort.
- Linie 1. Begrænset indhold.
- Linie 13,
- Linie 15. Begrænset indhold.
- Sporvogne - Diverse. Begrænset indhold.
- Model af Lunding-sporvogn, 1:87.
- Letbaner.
- Udenlandske sporveje.
- Flensburger Straßenbahn / Stadtwerke Flensburg Verkehrstriebe / SFV
- Malmö Stads Spårvägar.
- Oslo Sporveier.
- Nørrebro station på Wien´sk. -- Wiener Linien
- Wiens sporvogne.
- På rejse med SHS (Sporvejshistorisk Selskab).
- Portugisiske sporveje.
- Mallorca´s sporvej og jernbaner.
- Sofia sporveje.
- Liepaja Sporveje, Letland.
- Ukrainske sporvogne, byen Lviv.
- Rutebiler / busser (Begrænset indhold. Eksempler på . . .)
- Førerløse busser.
- Forbindelsen til Bornholm. (Begrænset indhold).
- Småfærger ("Ø- og genvejsfærger"
- Ø- og genvejs-færger.
- Kalvehave - Koster.
- Holbæk-Orø-overfarten.
- Fire færger på Isefjorden.
- Tre færger på Limfjorden.
- Agersø-færgen.
- Omø-færgen.
- Fejø-Kragenæs.
- Femø-Kragenæs
- Fuursund- / Fursund-overfarten.
- Feggesund-overfarten (Mors) (HANNÆS)
- Næssund-overfarten (Mors).
- Hvalpsund - Sundsøre-overfarten.
- Sallingsundoverfarten: Pinen - Plagen.
- Venøsund-overfarten.
- Udbyhøj Syd-Udbyhøj Nord.
- Mellerup-Voer (Randers Fjord).
- Husbåde.
- Sydfynske Dampskibsselskab.
- Holbæk-Orø-overfarten.
- Sprogø, -øen i midten.
- Man tror, det er løgn !
- Den danske model.
- Model af DSB-C-maskine.
- Mo i model, --lidt om.
- S-tog. Københavnske 1. generations S-tog.
- DSB Køf-rangertraktor.
- Amagerbanen i model.
- Gribskovbanen i model.
- Kalvehavebanen i model.
- København-Slangerup Banen i model.
- Langelandsbanen i model.
- Københavns Sporveje KS 533, "Lunding-vogn" i model.
- D/F "VALDEMAR" --- som model.
- M-F Hvalpsund (1) i model.
- M-F Hvalpsund (2) i model.
- Småfærger i model.
- "Sprogø i model."
- Dansk landsbykirke i model.
- Industri-smalsporsbaner i model.
- Transformatorstationer /-tårne i model.
- "Lige til modeljernbanen" / Diverse i model.
- En lettisk sneplov.
- Dansk Model-Jernbane Klub.
- Småhuse i model / "Bedre Byggeskik".
- "Hvad skrivebordsskuffen gemte."
- Kirker.
- Møller / Vandmøller. - Begrænset indhold.
- Fyrtårne.
- Sprøjtehuse.
- Lednings- og kabel-nedføringshuse /-hytter.
- Transformatorstationer (-tårne).
- Gavlreklamer - Reklamegavle.
- Forretningsfacader til evt. modelbrug.
- Danske småøer.
- Nye bøger.
- I øvrigt mener jeg . . .
- . . . og nu til noget helt andet.
- Links - Kontakt - Ophavsret.
Da jeg modtager flere og flere ønsker om brug af mine fotos, bliver jeg måske nødt til at bringe lidt om mulighederne / ”reglerne” for brug af mine fotos her i ”siden”s hoved:
Der kan IKKE gives / vil IKKE blive givet tilladelse til brug af mine fotos på Facebook eller lignende ”sider” ! ! ! Skulle man alligevel "falde over" evp-fotos på Facebook eller lignende "sider", er det helt sikkert et udslag af "uhøflig selvtægt".
Jeg finder det ganske utroligt, at nogle ikke kan holde "nallerne" væk fra andres private hjemmesider (uden at spørge først - uden at angive hvem / hvor man har dem fra). Går de også sådan og "smårapser" i grønthandlerens fortovsudstilling, bare fordi det er muligt, og mens grønthandleren ekspederer en anden kunde og dermed ser den anden vej ? ? ? ! ! ! *)
Brug på almindelige ”gammeldags hjemmesider” kan kun tillades på egne/private IKKE-kommercielle sider under den forudsætning, at fotografnavn: ”Foto: Erik V. Pedersen” bringes ved det pågældende foto. Link til min aktuelle side er ønskelig, men ikke en forudsætning. Tilladelsen gælder naturligvis kun EGNE fotos (normalt de fotos, hvor der ikke er nævnt andet fotografnavn). Ved andre fotos må tilladelse indhentes hos den/de aktuelle fotografer / negativejere. Spørg, -hvis der er tvivl.
Ved alle ”tryksager” må aftale indhentes i de enkelte tilfælde. Der vil sjældent være problemer til ikke-kommercielle formål, men må aftales.
Ved kommercielt brug: Kun efter nærmere aftale.
Jeg er opmærksom på Ophavsretsloven og dens tidsmæssige begrænsninger / hhv. tilladelser, men forventer som almindelig ”høflighed”, at denne ophavsret bliver overholdt / opretholdt i hele min levetid.
Herefter har jeg ikke planer om at blande mig.
”I dagene 28. juni–3. juli 1957 har prøvekørslerne med det første af en ny type diesellokomotiver, My 1201, fundet sted på de jysk-fynske strækninger. ”
Således skriver DSB-bladet ”Vingehjulet” i slutningen af juli 1957, og man fortsætter med en omtale af prøvekørslerne, som man venter sig meget af:
Ordren på to lokomotiver, My 1201 og 1202, der i ydeevne skulle svare til de svenske Nohab-lokomotiver My 1101–1104, blev afgivet i marts 1954.
Som hovedleverandør stod A/S Frichs, Aarhus, det elektriske maskineri blev leveret af A/S Titan, medens den elektriske styring blev leveret af det svenske firma ASEA. Hjulenes akselkasser blev leveret med en ny type rullelejer fra SKF, med bremsesystem Hildebrandt–Knorr og med varmekedel fra USA-firmaet Vapor-Clarkson, som i de øvrige My-lokomotiver.
Endnu et dansk firma var med i leveringen, Burmeister & Wain, idet dette firma havde konstrueret dieselmotorerne, som dog blev udført af A/S Frichs´ fabrikker.
DSB My 1201, februar 1958.
Prøvekørslerne med My 1201, der fandt sted i forbindelse med statsbanernes overtagelse af lokomotivet, var meget omfattende, og der blev kørt med godstog på 1000 tons Nyborg-Frederikshavn-Nyborg, og med ilgodstog på 600 tons Nyborg-Aarhus-Nyborg. Der blev prøvekørt med eksprestog med max.hastighed 120 km/t og med 300 og 500 tons ”på krogen” Nyborg-Frederikshavn-Nyborg og Nyborg-Frederikshavn-Aarhus.
Lokomotivet blev prøvekørt i eksprestog Aarhus-Nyborg sammenkoblet med et af My-lokomotiverne 1101-1104 og fjernbetjent fra dette. My 1201 tilbagelagde under prøvekørslerne en samlet strækning på ca. 3000 km, hvorunder en stor stab af teknikere fra såvel leverandørerne som fra statsbanerne, til stadighed kontrollerede funktionen af lokomotivet og dettes enkelte dele.
På en enkelt strækning under kørselen foretoges en hastighedsprøve på helt op til 143 km/t.
Det nye lokomotiv skulle nu i den praktiske drift bevise sin egnethed til at klare de stillede opgaver, men fra statsbanernes side nærede man de bedste forventninger til, at et godt resultat ville blive opnået til fælles gavn for statsbanerne og for dansk industri.
-----
Således skriver -forkortet- DSB-bladet ”Vingehjulet” umiddelbart efter prøvekørslerne. Og forventningerne var store. Tiden skulle siden hen vise noget ganske andet.
Der var tilsyneladende mange, der ventede sig meget af de nye danske lokomotiver
”1201½” blev lokomotivet -uofficielt- benævnt efterhånden, som man måtte hente flere og flere reservedele fra My 1202, hvis levering derfor trak mere og mere i langdrag. Dog som tiden gik, kom 1202 dog også i drift, men begge maskiner voldte store problemer i det daglige arbejde.
Adskillige vittigheder blev sagt om dem og deres manglende driftssikkerhed, men måske især om deres fronters udseende, der hurtigt gav dem øgenavn efter en af datidens store amerikanske skuespillerinder: ”Marilyn Monroe”.
Om de nogensinde overvandt deres ”børnesygdomme” kan vel diskuteres, idet de opholdt sig på værksted en meget stor del af deres korte ”levetid”. I 1971 ophuggedes de i ubemærkethed.
Det var ikke meget jeg selv opnåede at komme til at køre med dem. Én enkelt tur med My 1201 fra Aarhus til Fredericia i foråret 1958. På denne tur var der imidlertid ingen problemer, og i modsætning til datidens første My´ere, huskes de to danske som betydeligt mindre støjende. De viste fotografier er fra ovennævnte tur. Desværre var vejret ikke det bedste den dag, tungt og gråt.
My 1201, Aarhus, februar 1958
Endnu er det solskin, men .....
My 1201, Fredericia, februar 1958.
Og lige et sidste billede fra Fredericia, februar 1958.
-----
DSB My 1201, Aalborg, februar 1958.
Det er fotos som dette sidste der bringer tanken hen på den amerikanske skuespillerinde ! ! !
-----------------
Litteratur: På "Nettet"
Hjemmeside om: "Danske jernbaners rullende materiel gennem tiderne." v/ Tommy Nilsson.
Forrige side: Litra MR.
Næste side: Litra MS og MB, - Frichs-lyntog.