Små troljer / småtroljer - DSB eller private. --- DSB eller private små troljer / småtroljer.
Siden er under udarbejdelse.
Skinnecykler.
Strækningseftersyn, Hareskov-Værløse (set mod Værløse). -- 10. februar 1967.
På en sådan tur taler man sammen om alt muligt, og stationsejeren fortalte, at han havde nogle skinnecykler stående. Jeg tænkte meget over det, og ved turens afslutning, tog jeg mod til mig, og spurgte, om man (jeg) kunne få lov at låne et par cykler en søndag med henblik på en familietur Dalmose-Skælskør og retur. Det var også OK.
Hjemkommet fortalte jeg min kone om idéen / tilbudet. Hun så på mig, som om jeg da måtte være totalt vanvittig. Hun vidste vel dårligt, hvad en skinnecykel var, samt hvordan "den virkede", og så køre på en sådan næsten 12 (tolv) km, både frem og tilbage ! ! ! Efterhånden "modnedes tanken" dog, og turen blev aftalt til 14 dage senere.
Den pågældende søndag ankom vi i vor lille Mascot til Dalmose. Her var tre cykler klar, og vi drog afsted. Der er nok ikke så meget at skrive om selve turen, udover at det er noget nær den bedste form for cykeltur, man kan tænke sig. Bortset fra, at man skal træde cyklen, styre den selv, --man kan ikke fare vild, og man ser hele landskabet "indefra"/"bagfra", fra dets aller kønneste side og udad - ofte ud mod den/de veje, hvor alt er mere "friseret".
Sol, sommer, fest og farver. -- Det går ned ad bakke mod Skælskør.
De 11,5 kilometer var tilbagelagt næsten inden vi var begyndt, og det var jo ned ad bakke næsten hele vejen til Skælskør. OK, --der var lige et ophold til frokost på vejen. Alt var pakket hjemmefra, og lå i tasker på det ene lille trekantede lad.
En herlig frokost et skønt sted langs banen, mens de tre cykler holdt og ventede på os.
Ingen trafik, hverken modgående eller medgående, --bare massevis af lærkesang fra oven.
Ankommet til Skælskør (hvor vi også blev modtaget -med en masse tilråb- af den andetsteds på "siden" omtalte gamle, sure mand) parkerede vi cyklerne "et sikkert sted", forsvarlig låset, og gik en tur rundt i byen.
Desværre er det snart Dalmose igen ! ! ! Taskerne ser stadig fyldte ud, men nu er det "tom brugt emballage."
Tilbageturen mod Skælskør var op ad bakke, men --jævnet ud som baner er, og på en skinnecykel næsten uden køremodstand-- var det intet problem. Halvvejs mod Dalmose var der atter ophold i grøften - dennegang for indtagelse af den medbragte kaffe på termokande, vand af en art til "ungerne", og hertil en småkage el. lign.
Hjemme igen var alle enige om, at det var vist den bedste tur vi indtil da havde haft sammen - men den "rekord" er vist ikke overgået siden.
- o -
Draisiner / troljer.
Motortrolje på inspektionstur på Midtsjællandsbanen formentlig ca. 1930. Datidens blad: ,,Vor Stand,,
Annonce for Bergs motordraisiner.
DSB-personalehaandbog, 1930.
Svebølle 1956.
Egentlig er det ikke den lille gennemkørende trolje, der her skal bemærkes, selvom den er (var) ganske sød - en lang tur med den, ville have været en oplevelse. Det er mere læssesporet i baggrunden, der skal bemærkes: Næsten altid så man en stribe TH-vogne, "undervandsbåde" også kaldet, holde der - tomme til læsning, eller fyldte efter læsning på Aunsøgaard Skærvefabrik. August 1956. ^---v
Sorø 1957
En dag kom banetjenesten forbi . . .
med en lille motortrolje ! ! !
Oktober 1957.
Lige til modeljernbanen.
Skælskør - Dalmose.
I juni 1974 havde Signalpost-redaktionen sin første trolje-tur, der gik til Skælskør.
Udgangsstationen var Slagelse, hvorfra vi en lørdag eller søndag formiddag kørte over Dalmose til Skælskør.
Turen foregik "retvendt" til Skælskør, som nåedes med flere "fotostop" undervejs, herunder et i Dalmose. Da vi ankom hertil begyndte straks den -for mig- vanlige fotografering af stationsbygningen, forfra, bagfra, stationsskiltet m. v. Også flere af de øvrige red.medlemmer fotograferede, så der blev pludselig liv på den ellers så stille station.
Indehaveren af såvel stationen som den nu etablerede radio- og tv-forrretning, Hashøj TV - radio, så køretøjet holdende ved perronen udenfor. Han kom hurtigt ud og spurgte om, hvad der foregik, og herefter om muligheden for at måtte køre med. Det var helt OK. Enten må han have lukket forretningen eller sat konen til at passe den - som jeg husker det, var det en lørdag formiddag - men det kan naturligvis have været søndag.
Som nævnt andetsteds på "siden" (under "Skælskør") blev vi i Skælskør budt velkommen af en ældre, rimelig sur / vred mand, der gik og ordnede sin kolonihave næsten lige ved siden af remisen. Hvad han var sur over, ved jeg egentlig ikke - det var han bare. Nå, --vi kunne jo ikke stå der hele dagen og lade os skælde ud. Der blev taget billeder, der blev målt op og taget notater af medlemmerne - hvert medlem - sit brug.
Efterfølgende gik turen via havnesporet til havnen, og naturligvis også retur:
Tilbagekørsel fra havnen.
Til turen var der sørget for siddepladser til nogle af medlemmerne på den lille "forløber" - en eller to mand pr. kabeltromle.
"Forløberen" var dog "bivogn" på turen mod Skælskør, så der må jo være "løbet om" med henblik på tilbageturen -- hvem der så er løbet om hvem ???
Tilbage i Dalmose.
Ole Buskgaardpå venstre kabeltromle, P.E. Jensen, formand for Slagelse Model-Jernbane Klub på den næste. Axel Gregersens hoved -med alpehue- ses lige over P.E. Jensen. - I førerhuset anes Ole Faurhøj. Dernæst Ulf Holtrup (SP-redaktør) og Jesper Reinfeldt stående på troljen, samt Jørgen Groth (med tophue) på perronen. Manden langt fremme på perronen hørte også til selskabet, men navnet ??? - det kunne måske være "stationsbestyreren", der er på vej hjem???
På en sådan tur taler man sammen om alt muligt, og stationsejeren fortalte, at han havde nogle skinnecykler stående. Jeg tænkte meget over det, og ved turens afslutning, tog jeg mod til mig, og spurgte, om man (jeg) kunne få lov at låne et par cykler en søndag med henblik på en familietur Dalmose-Skælskør og retur. Det var også OK.
Hjemkommet fortalte jeg min kone om idéen / tilbudet. Hun så på mig, som om jeg da måtte være totalt vanvittig. Hun vidste vel dårligt, hvad en skinnecykel var, samt hvordan "den virkede", og så køre på en sådan næsten 12 (tolv) km, både frem og tilbage ! ! ! Efterhånden "modnedes tanken" dog, og turen blev aftalt til 14 dage senere.
Hobro-Løgstør.
Hornum -- Maj 1975.
Tidsskriftet "Signalposten"s redaktion m. fl: Fra venstre: Jørgen Groth, Ole Buskgaard, Axel Gregersen, trafikinsp. DSB, Wienecke, SP-redaktør Ulf Holtrup, Hans Gr. Alkjær og Ib V. Andersen. Stående ved troljens førerhus: Ole Faurhøj, og stående bag kameraet: Erik V. Pedersen :-) . Maj 1975.
Gatten -- Maj 1975.
En større ombygning var i gang . . . 20. maj 1975.
Østsjællandske Jernbaneselskab. (ØSJS) -- 1992.
ØSJS MT 102, ex. SM xx. Haarlev. -- 20. juni 1992. ^---v
ØSJS Sm 14. Bygget af Scandia, Randers 1952. Købt 1967 fra HOJ SM 411. Hensat 1977. Omb. 1980 til ØSJS MT 102.
Flere oplysninger på: www.jernbanen.dk
- - -
"Et eller andet sted" (som det hedder på nu-dansk), kan jeg ikke lade være med at tænke på, at det er skammeligt, at maltraktere en fin gammel Scandia-skinnebus på denne måde ! ! ! På den anden side: Hvis alternativet er ophug, og indkøb af et egentligt specialkøretøj, --ja så må jeg vel give efter.
Forrige side: Passager-læ. Tog / busser.
Næste side: Jernb. "Nips".