Januar 2017.
Sporvejen Ferrocarril de Sóller. Mallorca. -- 2016.
Rullende materiel.
Motorvogn no. 22.
Motorvogn no. 22, Port de Soller. Udateret postkort. Formentlig endnu i Lissabon-farver, kun med påmalet Soller-nummer (22).
Formentlig den første af Lissabon-vognene der blev ombygget til tillempet Mallorca-udseende.
Motorvogn no. 22. Carrer de la Marina, Port de Sóller. -- 29. oktober 2016.
Motorvogn no. 22. Placa de sa Constitucio, Sóller. .27. oktober 2016.
Motorvogn no. 22. Ved remisen og jernbanestationen, Sóller. -- 27. oktober 2016.
Motorvogn no. 22. Carrer de la Marina, Sóller. -- 29. oktober 2016.
Motorvogn no. 22 ved remisen, Sóller. -- 29. oktober 2016.
Sporvejen Ferrocarril de Sóller. Mallorca. -- 2016.
Rullende materiel.
Motorvogn no. 21.
Den første -i nummerrækken- af de portugisiske motorvogne, ombygget til "tillempet" Mallorca-udseende.
Motorvogn no. 21. Carrer de la Marina, Port de Sóller. -- 27. eller 29. oktober 2016. ^---vv
Motorvogn no. 21. Carrer de la Marina, Port de Sóller. -- 27. eller 29. oktober 2016.
Motorvogn no. 21. Placa de sa Constitucio Sóller. -- 27. oktober 2016.
Sporvejen Ferrocarril de Sóller. Mallorca. -- 2016.
Rullende materiel.
Motorvogn no. 24.
No. 24, den anden (den sidste) af de endnu ikke ombyggede motorvogne, og dermed med delvis Mallorca-udseende.
Motorvogn no. 24. Remisen, Soller. ^---v
27. oktober 2016.
M 24. Bygget 1936-40. Købt brugt fra Lissabon, 1999. ”Let” ombygget, omsporet til 914 mm.
. . .
Motorvogn no. 24. Remisen, Soller. -- 27. oktober 2016.
Søndags-ekstra.
Transformatorstationer.
SEAS-pladetårne.
Lige til modeljernbanen.
SEAS-pladetårn 1110. Bogø Nyby. -- 19. august 1999.
- O -
Sporvejen Ferrocarril de Sóller. Mallorca. -- 2016.
Rullende materiel.
Motorvogn no. 20.
Motorvogn no. 20. Carrer de la Marina. Sóller. -- 29. oktober 2016. ^---vv
Motorvogn no. 20. Carrer de la Marina. Sóller. -- 29. oktober 2016.
Sporvejen Ferrocarril de Sóller. Mallorca. -- 2016.
Rullende materiel.
Motorvogne.
I 1959 købte man to brugte motorvogne i Bilbao, vogne hvor den ene blot blev omsporet til 914 mm sporvidde (M 4), medens den anden -samtidig med omsporingen, ombyggedes til bivogn (B 7).
Da man i 1999 købte det nedennævnte materiel fra Lissabon, blev de to Bilbao-vogne (4 og 7) efterfølgende returneret til Bilbao.
--------
I 1997 købtes et antal brugte to-akslede motorvogne fra Lissabon/Portugal. Vognene, der er fra 1930-erne, blev omsporede til 914 mm sporvidde og sat i drift under numrene (M)20-24.
Vognene ombygges fortløbende til (tillempet) udseende som de tre oprindelige vogne.
De samtidigt indkøbte bogievogne blev aldrig taget i brug, men blev skrottet.
Motorvogn no. 20.
Motorvogn no. 20, "krydsningsstoppestedet" Carrer Can Botana-Can Llimo. ^---vBygget 1936-40. Købt brugt fra Lissabon, 1999. ”Let” ombygget, omsporet til 914 mm. -- 27. oktober 2016.
Denne -og de andre Lissabon-motorvogne- er bygget 1936-40, og vil efterhånden blive ombygget til "Mallorca-udseende", en ombygning, som allerede er i fuld gang (her dog i et foreløbigt / tillempet Mallorca-udseende).
De nye Lissabon-vogne havde (har) lidt større motorkraft, end de tre oprindelige vogne. Dette ses bl. a. ved, at de "gamle" vogne, solo, kun medtager to små bivogne, hvorimod de "nye" Lissabon-vogne tilsvarende medtager to af de større bogie-bivogne).
Motorvogn no. 20 ved Mallorca Dream Homes.-Monument (her dog kun med een bogie-bivogn).27. oktober 2016.
Motorvogn no. 20. Carrer de la Marina. -- 27. oktober 2016.
Sporvejen Ferrocarril de Sóller. Mallorca. -- 2016.
Rullende materiel.
Motorvogn no. 3.
Motorvogn no. 3. Port de Soller omkring 1975-80. Udateret postkort.
Motorvogn no. 3. Carrer de la Marina. -- 27. oktober 2016. ^---v
Motorvogn no. 3. Roca Roja. -- 27. oktober 2016.
Motorvogn no. 3 + bivogn no. 7. Ved Mallorca Dream Homes.-- Monument. -- 27. oktober 2016.
For de model-interesserede -- se dette: http://www.occre.com/strassenbahnmodelle/soller-strassenbahn.html
Der kom en mail:
"Hi Erik.
Sporvejen Ferrocarril de Sóller. Mallorca. -- 2016.
Rullende materiel.
Motorvogn no. 2.
Lige til modeljernbanen -- sådan da ! ! !
Til modelbrug: Tegningen må ikke forventes at være 100 % målfast.
M 2. Carrer de la Marina. Port de Sóller. -- 29. oktober 2016.
M 2. Endestationen, Soller. -- 29. oktober 2016. ^---v
De tre "små" (oprindelige) motorvogne kører normalt kun med enten to af de små bivogne eller een af de større.
Tak til Søren Gylden for oplysninger omkring såvel tekst som tegning.
Sporvejen Ferrocarril de Sóller. Mallorca. -- 2016.
Rullende materiel.
Motorvogn no. 2.
"M" (motorvogn) og "B" (bivogn) foran vognenes numre er ikke en del af nummereringen, men fordi man har været så "smarte", at benytte samme cifre til både motor- og bivogne ! ! !
M 2. Carrer de la Marina. -- 27. oktober 2016. ^---vv
- - - Foran den gamle stationsbygning i Port de Sóller (nu serveringssted/restaurant).
M 2 med bivognene 11 og 10. Carrer de la Marina. -- 27. oktober 2016.
M 2. Carrer de la Marina, strandpromenaden. -- 29. oktober 2016. ^---v
- - -
(Fortsættes)
Sporvejen Ferrocarril de Sóller. Mallorca. -- 2016.
Rullende materiel.
Motorvogn no. 1.
Motorvogn no. 1-3
Lad i første omgang "siden"s vignet være illustration for banens første tre motorvogne:
Ved vor ankomst til Sóller (rejse med Sporvejshistorisk Selskab / Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm) fandt vi sporvejens første motorvogn, no. 1, adskilt og under en større revision i værkstedet.
Mallorca-sporvogn, motorvogn no. 1, værkstedet i Sóller. -- 27. oktober 2016. ^---vv
Bemærk bl. a. de fine lofter. ^---v
Alt stråler af "lak og fernis", ligesom alt det andet materiel på banen / sporvejen. På den anden side, er der nok heller ikke meget gammelt (originalt) træværk tilbage.
Nej, ---det er ikke en motorbogie, --det er undervognen med kun 2 m akselafstand. ^---v
- - -
D. 4. oktober 1913 åbnedes sporvejen mellem Sóller og havnebyen Port de Sóller på Mallorca, som en lidt lidt "besynderlig" gevækst på jernbanen fra Mallorca´s hovedby Palma til Sóller. "Sagen var", at man i Spanien, på det tidspunkt, fordrede, at en jernbane var mindst 30 km lang, for at kunne opnå statsligt anlægstilskud. Det var jernbanen ikke - kun 27,3 km.
"Landskabeligt" (stignings- og kurvemæssigt) var det ikke muligt føre banen længere end til Sóller by, men man fandt på, at man kunne bygge en sporvognslinie som en slags forlængelse af strækningen til Sóller´s havneby, Port de Sóller.
Som skrevet -- så gjort.
De tre første motorvogne stammer fra denne tid.
Søndags-ekstra.
Wien ca. 19xx.
(Postkortene er købt under mit besøg i 2008, men synes fremstillet nogle år tidligere.)
Staatsoper, Wien. Udateret postkort.
Motorvogn type T2, bygg. 1955 på gammle undervogne fra 1912 og frem.
Storrumsbivogn type C3, bygg. ca. 1955, ligeledes på gamle undervogne fra 1912 og frem.
Et luftangreb i marts 1945 medførte omfattende skader på operaen. Genopbygningen varede ti år, og Staatsoperaen kunne først genåbnes i november 1955.Glasbygningen lige ved siden af bussen, nederst i forgrunden, dækker over nedgangen til et større "stisystem" / fodgængertunnel, "Opernpassage" under "Ringen", og byggedes mere eller mindre i sammenhæng med operaens genopførelse.
Universitetet, Wien. Udateret postkort. ^---v ^---- Motor- og bivogn type M fra 1928/29.
Burgtheater. Wien. Udateret, men synes trykt omkring 1970.
Teateret udbrændte totalt efter et luftangreb i 1945, men blev genopbygget og kunne genindvies i 1955.
Der kom et brev og et par mails ! ! !
Der kom et brev - uden følgeskrivelse, så der er pt. ikke noget at citere, men interessant var brevet da bestemt:
DE DANSKE STATSBANER -- 1933.
DSB-personbefordringsregler ved automobiloverføring med færger og skibe. -- 1933. ^---v
- - - ( "M.P.", Skondal, Sverige.)
Der kom en mail:
"Hej Erik
I maj måned havde du lidt om stationsbygningen i Stubbekøbing der er til salg. Jeg skulle en tur med IDA til Bogø, og der var lidt ventetid, så jeg så mig lidt omkring i havnen. Den er udbygget med nyt kajanlæg og ny belægning, men der var stadig en rest af havnesporet, men det forsvinder nok også snart.
Venlig hilsen,
Torben Rasmussen."
Stubbekøbing havn med en rest af Stubbekøbing-Nykøbing F.-Nysted Jernbane. -- Maj 2016.
. . . og endnu en mail:
"Kære Erik
Hermed to fotos, som jeg har af ME 1533 i nye farver. De er taget på Næstved Station den 26. oktober.
Du er velkommen til at lægge dem på din hjemmeside. (...)
Best,
erik"
Nylakeret (nyt design) DSB ME1533. Næstved. Foto: Erik Wilhelmsen -- 26. oktober 2016.
- - -
Tak til "M.P.", Skondal, Sverige, Torben Rasmussen og Erik Wilhelmsen.
(. . . andre gerne at gøre ligeså.)
Der kom et brev ! ! !
Der kom et brev - uden følgeskrivelse, så der er pt. ikke noget at citere, men interessant var brevet da bestemt:
Silkeborg-Kjellerup-Rødkærsbro Jernbane.
Køreplan for tog og rutebiler, sommeren 1954.
SKRJ-køreplan, sommeren 1954. ^---vv (Det røde område må kunne gøres bedre - men ikke lige nu.
Et lille hæfte af den vanlige type. Tyndt, rødt kartonomslag med hvide indlægsblade, 11 sider, 125 x h 157 mm.
Udfoldningsark. ^---v
Så var der ikke mere i det hæfte ! ! !
I kuverten lå også et SKRJ-banemærke: SKRJ nr. 45, 70 øre fra 1959.
Tak til "M.P.", Skondal, Sverige. . . . . . . . . . .^---v
(Fortsættes.)
Der kom et brev ! ! !
Der kom et brev - uden følgeskrivelse, så der er pt. ikke noget at citere, men interessant var brevet da bestemt:
Amagerbanen. Køreplan for tog og omnibusser, sommeren 1933.
AB-køreplan, sommer 1933. -- "Omslag" og side 1 m. fl. ---v
Eet langt udfoldningsark, hvidt papir, 433 mm langt, 111 mm højt og foldet 5 gange. Lige til tegnebogen.
Tak til "M.P.", Skondal, Sverige.
(Fortsættes.)
DSB Mz lll på vej til Australien.
Fotos: Palle Klitgaard.
Fotos: Palle Klitgaard.
Tak til: Palle Klitgaard og "Ukendt fotograf".
- -
DSB Mz lll på vej til Australien.
Fotos: Palle Klitgaard.
Alle fotos: Palle Klitgaard.
Tak til: Palle Klitgaard.
- o -
Seertal-eksplosion ! ! !
Når/hvis man i disse dage ser på Chart-tælleren, ser man et utrolig højt dagligt gennemsnitstal, --men nej ! ! !
Efter en renovering eller lign. af tællerens virkemåde, tælles der i øjeblikket kun opad, --formentlig indtil man har nået de 7 dage, hvoraf der normalt tages gennemsnit. Det vil vise sig om et par dage.
Hvis Chart-tælleren pt. havde virket helt efter hensigten, ville dagens besøgsgennemsnit (efter søndag) have været ca. 413.
- -
DSB Mz lll på vej til Australien.
Fotos: Palle Klitgaard.
Så er "vi" igang igen:
Der mangler endnu 4 lok, 1437 er næste ; – set fra skibet.
Edmongracht er hollandsk
Pufferne skal også være rene !
Den stolte nye ejer, Steve Heraghty, direktøren for Independent Railways of Australia
Der er stadigvæk ikke helt styr på at løfte helt lodret, – der røg lige en stige igen !
Det meste af Cafe Rust holdet plus Ole Bjerg, mig selv, Dan Behr, karantæneinspektør Tom Lushey, og Alex Olsen fra Baltship, alle tappert frysende !
Alle fotos: Palle Klitgaard.
Tak til: Palle Klitgaard.
- -
Seertal-eksplosion ! ! !
Når/hvis man i disse dage ser på Chart-tælleren, ser man et utrolig højt dagligt gennemsnitstal, --men nej ! ! !
Efter en renovering eller lign. af tællerens virkemåde, tælles der i øjeblikket kun opad, --formentlig indtil man har nået de 7 dage, hvoraf der normalt tages gennemsnit. Det vil vise sig om et par dage.
Hvis Chart-tælleren pt. havde virket helt efter hensigten, ville dagens besøgsgennemsnit (efter søndag) have været ca. 413.
Søndags-ekstra.
Wien ca. 1960-65 / 2008.
Der kom en mail:
"Kære Erik,
Allerførst skal der lyde et GODT NYTÅR til dig fordi du utrætteligt forsøder vores tilværelse med herlige fotos fra ferrovie et tranvie nær og fjern. Til min store og uskrømtede glæde har du denne gang beriget os med nogle herlige fotos fra det enorme sporvejsnet i Wien. Og minsandten om du ikke også har fået plads til Linje 41, som jeg i 60´erne daglig betjente mig af fra Währing/ Kreuzgasse, hvor vi boede, via Schottentor til Opernring, hvor min arbejdsplads Arkitekturbüro Donau (det hed min chef faktisk!) var beliggende. Dengang i tresserne var der ufattelig meget at se på og fotografere på sporvejsnettet, der var betydelig større end i dag. Og der var stadig mange sælsomme vogntyper, således kørte på den nu hedengangne linje 11 langs med Donau gamle Newyorkervogne og på den afsides linje 106 i Simmering de allerældste vogntyper.
Man kunne med sporvogn komme langt ud på landet, således helt til Mödling syd for Wien og til landsbyen Gross Enzersdorf nordøst for Donau. Det var herlige tider, hvor min hustru og jeg opdagede storbyen med den allestedsnærværende ”Stråssenboahn”
De bedste hilsner,
Jørgen H"
Wiens Statsoper. Ca. 1960-65. Postkort. Jørgen Henneke.
Wiens Statsoper. Postkort. Ca. 1960-65.
Wien Statsoper. Opernring. -- 10. august 2008. Nu er ovenviste materiel blevet til veterankøretøjer.
Omkring 1950-51, da jeg var 12-13 år, og danskerne så småt var begyndt at rejse på charterrejser til udlandet, kom vor nabo, i ejendommen på Amager, en dag ind og viste nogle billeder fra deres rejse til Wien. En af datidens hits, en "lysbilled-betragter" med papskiver med indsatte fotos (små dias). En masse flotte fotos fra byen, og næsten alle med røde sporvogne som en væsentlig del af motiverne.
Disse fotos gjorde et, åbenbart, uudsletteligt indtryk på mig, siden det huskes endnu, men også afsatte et stort ønske om, en dag at komme til Wien, og se vognene ved selvsyn.
Det lykkedes så i 2008, men skal forhåbentlig gentages i maj, på en rejse med SHS - Sporvejshistorisk Selskab / Sporvejsmuseet Skjolde-næsholm.
WL 4544, linie J. v/ Statsoper. Wien. -- 7 august 2008.
Opernring. Wien. -- 10. august 2008. . . . og sidste skrig i materiel i 2008.
Tak til Jørgen Henneke.
( . . . andre gerne at gøre ligeså.)
Sporvejen Ferrocarril de Sóller. Mallorca. -- 2016.
Port de Sóller.
Liniens sidste sporskifte . . . Carrer de la Marina. -- 27. oktober 2016. ^---v
. . . og trækbuk.
Overgang mellem "sporvognsskinnespor" (nederst) og spor lagt med 2 x 2 jernbaneskinner (øverst).
. . . .
Carrer de la Marina. -- 27. oktober 2016.
ENDE.
Seertal-eksplosion ! ! !
Når/hvis man i disse dage ser på Chart-tælleren, ser man et utrolig højt dagligt gennemsnitstal, --men nej ! ! !
Efter en renovering eller lign. af tællerens virkemåde, tælles der i øjeblikket kun opad, --formentlig indtil man har nået de 7 dage, hvoraf der normalt tages gennemsnit. Det vil vise sig om et par dage.
Hvis Chart-tælleren pt. havde virket helt efter hensigten, ville dagens besøgsgennemsnit have været ca. 396.
Sporvejen Ferrocarril de Sóller. Mallorca. -- 2016.
Port de Sóller.
Motorvogn no. 3, afkoblet. Når vognstyreren kommer ned i den anden ende af vognen, er der klar til omløb.
Carrer de la Marina. ^---v 27. oktober 2016.
Da der ikke er drejeskive ved de to endestationer (i Sóller er der ganske vist en drejeskive, men den er en del af
værkstedet, og kan ikke umiddelbart benyttes af sporvognene) stiller det sine krav til personalet, at sende vogntogene afsted i rette orden, så ikke de tre vogntog "låser sig selv inde" på omløbssporene.
Hvis alle vogntog havde en motorvogn i hver ende, var der ingen problemer i den retning, --men det har alle vogntog ikke ! ! ! og når man så sender tre vogntog afsted i række efter hinanden.
Under besøget i oktober tænkte jeg på det, i den korte tid vi / jeg var der. "Alt kan lade sig gøre i en gasovn fra Glud & Marstrand", som man sagde i gamle dage, ---således også dette.
Lidt længere henne løber sporene sammen i et sporskifte, og så er det slut ! ! ! ^---v
Motorvogn no. 3. Carrer de la Marina. ^---v 27. oktober 2016.
. . . . .
Køreledning slut. - Spor slut. Herfra kørte man dog ca 3-400 meter længere ud til en marinestation i gamle dage.
Seertal-eksplosion ! ! !
Når/hvis man i disse dage ser på Chart-tælleren, ser man et utrolig højt dagligt gennemsnitstal, --men nej ! ! !
Efter en renovering eller lign. af tællerens virkemåde, tælles der i øjeblikket kun opad, --formentlig indtil man har nået de 7 dage, hvoraf der normalt tages gennemsnit. Det vil vise sig om et par dage.
Hvis Chart-tælleren pt. havde virket helt efter hensigten, ville dagens besøgsgennemsnit have været ca. 390.
Sporvejen Ferrocarril de Sóller. Mallorca. -- 2016.
Port de Sóller.
Carrer de la Marina set fra vandet med alle "guldfuglene"s motorbåde i forgrunden. -- 27. oktober 2016.
27. oktober 2016.
Den gamle endestationsbygning, nu ombygget til restaurant. Carrer de la Marina. ^---v 27. oktober 2016.
"Billetsalg sker i sporvognen."
Bivogn no. 10 / motorvogn no. 21. Carrer de la Marina. -- 27. oktober 2016.
Seertal-eksplosion ! ! !
Når/hvis man i disse dage ser på Chart-tælleren, ser man et utrolig højt dagligt gennemsnitstal, --men nej ! ! !
Efter en renovering eller lign. af tællerens virkemåde, tælles der i øjeblikket kun opad, --formentlig indtil man har nået de 7 dage, hvoraf der normalt tages gennemsnit. Det vil vise sig om et par dage.
Hvis Chart-tælleren pt. havde virket helt efter hensigten, ville dagens besøgsgennemsnit have været ca. 406.
Sporvejen Ferrocarril de Sóller. Mallorca. -- 2016.
Port de Sóller.
Carrer de la Marina. -- 27. oktober 2016. ^---vv
. . .
Indgangssporskiftet er nået. ^---v
Carrer de la Marina. -- 27. oktober 2016.
Sporvejen Ferrocarril de Sóller. Mallorca. -- 2016.
Port de Sóller.
Carrer de la Marina. Motorvogn 21 med bivognen no. 6. -- 27. oktober 2016. ^---vv
Carrer de la Marina. Motorvogn 22 med bivognene no. 5 og 6 + M 21. -- 27. oktober 2016.
M 22 - B 5 - B6 - M 21, Carrer de la Marina. -- 27. oktober 2016. ^---v
- - -
Bivogn no. 11 - 10 - Motorvogn 3, Carrer de la Marina. -- 27. oktober 2016.
Sporvejshistorisk Selskab / Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. -- 2016.
Også denne uges søndags-ekstra har jeg valgt at lade "Søndags-ekstra" gå til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, hvor man har fået den fantastiske idé, at lade den ene langside af den nye "Remise 3" udstyre som en forretningsgade, -- diverse små forretninger udformet med facader i tidssnittet 1950-60. Ligeledes busudstillingshallen på den anden side af "gaden" bliver udstyret med tilsvarende små og større "forretninger".
Ved mit besøg nævnte dag i oktober kunne jeg konstatere, at det virkelig føltes som at gå i en "rigtig" forretnings-gade. Hvordan skal det så ikke blive, når der i løbet af foråret/sommeren 2017 kommer fast belægning på vejbanen, kørende sporvogne på skinnerne og en masse besøgende for at se -og beundre- det færdige resultat.
Flot.
I september 2016 afhentede nogle medarbejdere fra Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm inventaret fra frisørmester Mogens Rienecks salon på Lyshøj Alle 4, i Valby. Rieneck var gået på pension efter 71 år som frisør.
Sammen med alt inventaret havde Sporvejsmuseet også overtaget salonens udhængsskiltskilft. Frisørsalonen er nu blevet genopført i busudstillingshallens ene hjørne.
På den modsatte side af "Valby Langgade" er den nye bushal opført. Også i denne bygning er der forretninger
på vej. I bygningens ene gavl, er der indrettet en Frisørsalon, endda en rigtig een af slagsen. Da frisøren gik på pension, overtog Sporvejsmuseet HELE hans forretning med indhold, og nu er forretningen genopført.
I bygningens anden ende, er der også en forretning -dog endnu ikke indrettet, men MEJERI´et på gadens anden
side spejler sig i vinduesruderne. ---^
Egentlig var det også mere lysmasten, jeg ville vise, en af masterne for både gadebelysningen, men nok så meget for de kommende køreledninger til sporvognene (er ophængt), og for trolleybusserne, der skal køre ned ad sidegaden her bag masten.
Bemærk de to "skorstensbånd", der hænger på masterne. Beskyttelses"kasser", der senere fyldes helt med beton, og afsluttes i en pyramidespids.
Der kom et brev - en julehilsen fra Sporvejsmuseet:
"Aftenstemning med den nyrestaurerede KS 100 under passage af Remise 3 med det gammeldags butikskoncept under opbygning."
Forretningsgaden ved nat - et flot foto af et flot stykke arbejde.
Foto: Morten E. Storgaard (med tilladelse fra SHS).
Sporvejen Ferrocarril de Sóller. Mallorca. -- 2016.
Strækningen Sóller--Puerto / Port de Sóller (Es control - Sa Torre - Port de Sóller).
Es Control.
Stoppestedet Es Control (Port de Sóller). Sidste stoppested inden det egentlige Port de Sóller.27. oktober 2016.
Sa Torre, Port de Sóller.
Port de Soller. -- 27. oktober 2016. ^---vv
Desværre --- igen uden oplysninger om
stoppestedsnavn ! ! !
Motorvogn no. 2 og bivognene no. 11 og 10 på strandpromenaden. Port de Soller. ^---v 27. oktober 2016.
. . . på vej mod Sóller.
- -
Sporvejen Ferrocarril de Sóller. Mallorca. -- 2016.
Strækningen Sóller-Puerto de Sóller (Roca Roja).
Motorvogn no. 3 og bivognene no. 7 og 8. Roca Roja. -- 27. oktober 2016. ^---vv
Motorvogn no. 3 og bivognene no. 7 og 8 (no. 8 er koblet på i Sóller, siden M3 og B7 var her sidst).
Roca Roja. -- 27. oktober 2016.
- -
Sporvejen Ferrocarril de Sóller. Mallorca. -- 2016.
Strækningen Sóller-Puerto de Sóller (Can Llimó v. vejen Carrer Can Botana).
To bølger af vogntog mod hhv. Sóller og Port de Sóller er i gang:
Første vogntog mod Sóller er allerede ankommet, nu ankommer det næste:
Motorvogn no. 23. Krydsningsstoppested Carrer Can Botana, Can Llimo. -- 27. oktober 2016.
Som man kan se, er der masser af passagerer, selv en almindelig torsdag sidst i oktober - heraf mange danskere.
Motorvg. no. 23 og bivg. no. 2. Krydsningsstoppested Carrer Can Botana, Can Llimo. -- 27. oktober 2016.
Bivogn no. 2 og 4 samt motorvogn no. 20. Krydsningsstoppested Carrer Can Botana, Can Llimo. -- 27. oktober 2016.
Bivogn no. 4 og motorvogn no. 20. Krydsningsstoppested Carrer Can Botana, Can Llimo. -- 27. oktober 2016.
Hele stammen: M 20, b 4, b 2 og m 23. Krydsningsstoppested Carrer Can Botana, Can Llimo, her set mod Sóller.
27. oktober 2016.
. . . og sidste, tredie vonntog mod Sóller:
Motorvogn no. 3 og bivogn no. 7. Krydsningsstoppested Carrer Can Botana, Can Llimo. ^---v 27. oktober 2016.
På gr. af afstanden mellem hegn og spor, var det stort set umuligt at fotografere vognene i modsat køreretning.
- -
Sporvejen Ferrocarril de Sóller. Mallorca. -- 2016.
Strækningen Sóller-Puerto de Sóller (Can Llimó v. vejen Carrer Can Botana).
To bølger af vogntog mod hhv. Sóller og Port de Sóller er i gang:
Tre vogntog er på vej mod Sóller og tre andre på vej mod Port de Sóller
Her i Can Llimó samles alle de sydgående vogntog (1 -2 eller 3) efterhånden og afventer de modkørende vogntog (1 -2 eller 3), som samtidig kører ind fra Sóller i den anden ande af stationen / trinbrættet.
Når alle tog (2 - 6) er ankommet, afhængig af forholdene / trafikmængden, begynder vogntogene atter at sætte sig i bevægelse i hver deres retning.
Den "grå" omfartsvej uden om byen Port de Sóller, er den tunnelvej, hvis indkørsel / udmunding ses på flere fotos.
Krydsningsstedet "Can Llimó" (station eller fjernbetjent trinbræt på "mallorcansk" ?) er beliggende lige over det rød/hvide 3-tal. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ---->
Motorvogn 24 med bivognene 8 og 9 på vej mod Sóller. Carrer Can Botana/Can Llimo. ^---v 27. oktober 2016.
(Bivogn No. 8)
(Bivogn No. 9)
Motorvogn 24 med bivognene 8 og 9 på vej mod Sóller. Carrer Can Botana/Can Llimo. Foran ses to tidligere ankomne vogntog 27. oktober 2016.
- -
Sporvejen Ferrocarril de Sóller. Mallorca. -- 2016.
Strækningen Sóller-Puerto de Sóller ( Can Llimó v. vejen Carrer Can Botana).
To bølger af vogntog mod hhv. Sóller og Port de Sóller er i gang:
Krydsningsstoppested, v. Carrer Can Botana. -- 27. oktober 2016.
"Øvelsen" her er nok nemmere at beskrive end at illustrere. Man kan ikke være alle steder på een gang.
Et vogntog er på vej mod Soller. ---^ Det fjedrende sporskifte -i forgrunden- sørger for at sende alle sporvogne fra Port de Sóller i det rette(lige) spor (nærmest vejen). Her samles alle de sydgående vogntog (1 -2 eller 3) efterhånden og afventer de modkørende vogntog (1 -2 eller 3), som via et tilsvarende fjedrende sporskifte (stillet til afvigende spor) samtidig kører ind fra Sóller i den anden ande af trinbrættet.
Når alle tog (2 - 6) er ankommet, afhængig af forholdene / trafikmængden, begynder vogntogene atter at sætte sig i bevægelse i hver deres retning.
De tre vogntog mod Sóller er ankommet og holder parat til afgang. Det første vogntog mod Port de Sóller
er under ankomst / afgang . . .
. . . og kører videre.
Det andet (eller tredie) "tog" er kommet . . .
. . . og kører videre . . .
Alle vogntog mod nord (Port de Sóller) er kørt, og det første "tog" mod Sóller er ved at afgå langt forude.
Her anes netop alle de tre sydgående vogntog mod Sóller. -- 27. oktober 2016.
Elektronikken bag styringen, var der ikke tid til at undersøge (der ses jo en slags "daglyssignal" på rødt på et ovenstående foto). Det er vel dog ikke den store teknik, der skal til. Hertil: Radio / mobiltelefoner er opfundet.
- -
Godt nytår ønskes alle "sidens" læsere,
og STOR TAK for de mange jule-/nytårshilsener jeg har modtaget i de seneste dage.Wieneriske sporvogne -- IV -- 2008.
I anledning af DR´s transmission af den årlige nytårskoncert fra Wien, bringes -også i år- en række fotos fra denne prægtige by.
WL 4001+1401 - linie 41. Endestation Pötzleinsdorf, Wien. -- 8. august 2008.
WL 4028 - linie D. Nussdorf, Wien. -- 7. august 2008.
WL 4027+142 - linie D. Grinzinger Strasse, Wien. -- 8. august 2008.
WL 1427 - linie D. Grinzinger Strasse, Wien. -- 8. august 2008.
WL 4016+1420 - linie D. Dr. Karl Renner Ring v. Parlementet, Wien. -- 8. august 2008.
WL 4853+1356 - linie D. Dr. Karl Renner Ring v. Parlementet, Wien. -- 7. august 2008.
WL 4023-1423 - linie D. Burg Ring, Wien. -- 7. august 2008.
WL 1319 - linie 5. Klosterneuburger Strasse, Wien. -- 8. august 2008.
WL 4770 - linie N og 4808 - linie 33. Friedrich Engels-Platz, Wien. -- 8. august 2008.
WL-Haltestelle. Friedrich Engels-Platz, Wien. -- 8. august 2008.
WL 4780 - linie 31 og 4735 - linie 30. Stammersdorf, Wien. -- 8. august 2008.
WL 4820 - linie 33. Klosterneuburger Strasse-Wallensteinstrasse, Wien. -- 8. august 2008.
WL 4786 - linie 33, U-bahn 6. Station Josefstädter Strasse, Wien. -- 8. august 2008.
WL 4859 - linie 9. Gertshoferstrasse, Wien. -- 8. august 2008.
WL 4001 og 1401 - linie 41 v. U6-station Volksoper / Währinger Strasse, Wien. -- 10. august 2008.
WL 4829 - linie 42 v. U6. Währinger Strasse / Volksoper. Wien. -- 10. august 2008.
WL 4015 - linie 40. Volksoper. Währinger Strasse. Wien. -- 10. august 2008.
Volksoper. Währinger Strasse. Wien. -- 10. august 2008.
WL 4092 - linie 18. Endestation Schlachthausgasse. Wien. -- 10. august 2008.
WL 4092 + 1492 - linie 18. Endestation Schlachthausgasse. Wien. -- 10. august 2008.
WL - 4092 + 1492 - linie 18. Endestation Schlachthausgasse. Wien. -- 10. august 2008.
WL 4073 + 1473 - linie 18. Südbahnhof. Wien. -- 10. august 2008.
WL 1473 - linie 18. Südbahnhof. Wien. -- 10. august 2008.
Intet sted passer de mange røde sporvogne så godt til de mange store flotte -næsten slotsagtige- hvide bygninger der indrammer gaderne, som her i Wien, og med de grønne træer langs "Ringestrasse" eller andre store gader / pladser (det sku´ da lige have været i København).
. . . og i år, 2017, arrangerer Sporvejshistorisk Selskab / Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm en ugelang sporvognsrejse til Wien.
Se evt mere på sporvejsmuseets hjemmeside: http://www.sporvejsmuseet.dk/dansk/shs/shs.htm
- -
Sporvejen Ferrocarril de Sóller. Mallorca. -- 2016.
Rullende materiel.
Motorvogne.
Forrige side: Seneste foto(s) 2017 >>>
Næste side: Februar 2017.