Carlsberg station.    ( Der redigeres stadig !  )

 

Carlsberg station ("station HOF")  ca. 1963 og Carlsberg station  2016.

 

Godt og vel halvvejs nede mod Kvægtorvet lå der et sporskifte, der åbnede mulighed for at man ved kørsel over det, men i modsat retning, kom ned til Carlsberg Byggerierne.  Her havde man fra begyndelsen til engang i 1950´erne en åben læsse-/losseplads for bryggeriernes vogne, men -som nævnt- i 1950´erne overdækkede man de to spor, således at forstå, at de to spor kom til at ligge inde under en større bygning.

http://www.mjk-h0.dk/evp_Gb/carlsberg.ca.1947.dsb.jpg

Læsning af ølvogne på Carlsberg i 1947.   --   Foto:  DSB.


Netop i den tid jeg var stationeret i Kommandoposten --i 1963/64-- afprøvede man nogle nye radiotelefoner, så man kunne holde kontakt med rangermaskinerne, mens de kørte rundt ude på arealerne.  Alle kan formentlig tænke, hvilket stort fremskridt det var.  "Mærkeligt" var det dog. Hver gang et rangertræk kom ned til Carlsberg, kom det tilsyneladende ind i et "radio-dødt" område ! ! !

 

Der ser noget anderledes ud i 2016, Carlsberg er væk og "i dag" åbnede den nye "Carlsberg" S-togs-station.

 . . . broen er vist også lige udskiftet, og ---nåhhh, jahhh, et nyt skilt for de gående (omend gældende for hver sin retning) ! ! !

 

 

 

Carlsberg station.   --   2016.

Der er tænkt på / styr på det hele ! ! !   (Alle fotos 3. juli 2016.)

 

Velkommen.

 

 

Carlsberg station.  --  3. juli  2016.   --    Spor 4, -set mod Valby.    ^---vv

(Bemærk den høje stål-buebro -Carlsbergbroen- i baggrunden  --  se fotos oppe fra den nedenfor  ---v  )

 

 

 

 

"Ingenmandsland" mellem nu lukkede Enghave station og ny-åbnede Carlsberg station.

 

Carlsberg   --   3. juli  2016.

 

Sidste tog fra Enghave station:

13099-IMG_0895.Enghave.3.7.2016.jpg (800×529)

Sidste planmæssigt standsende tog på Enghave station kl. ca. 11.55.    ^---v 


 

Carlsberg station.

Carlsberg station - netop åbnet / indviet d. 3. juli 2016.   ^---vv
 

Transportminister *) Hans Chr. Schmidt holder indvielsestalen:

Talen, ---ja den var vel som alle den slags er.  Ros til den ene, ros til den anden, klapsalver ind i mellem afsluttende med hurra-råb, tre små, korte: Hurra,hurra,hurra.   Så mener jeg nu ikke man er en "rigtig" transportminister *), der er til jernbane- / stationsindvielse. Så bruger man et "rigtigt" jernbane-hurra:  Et laangt og et kort hurra (morsetegnet for N [ ---  - ] og for "Afgang":   Hurraaaaa, Hurra ! ! !
 
*)  Transport- og bygningsminister   ---   Nåhhh, --ministeren var måske mere bygningsminister den dag ???
Første planmæssigt standsende tog ankommer fra Valby.
(Tidligere havde et strampudset, flagsmykket tog sat trafikministeren af på stationen, så han kunne bese herlighederne inden han skulle holde tale og indvie.)
. . . og efter et minut-langt ophold (i dagens anledning / fotograferinger) kørte det videre.
 
13111-IMG_0905.Enghave.3.7.2016.JPG (800×533)
Der er stadig nogle gæster tilbage, men mange er begyndt at "sive". . . 
 
 
 

 . . . fest og farver, --og nu står pavillonen allerede ensomt tilbage.   ^---vv

13113-IMG_0917.Enghave.3.7.2016.JPG (800×507)
 
 

Den et par år gamle / nye Vester Fælledvej-bro over banegraven til den nye Carlsberg-by og Humletorvet på den anden side.

 

 . . . og så skal vi altså lige slutte af med endnu et foto af disse herlige dyr, "Louise" og "Ludvig" (bagest). 
 
Johhh, --de havde sandelig også deres mission: De bragte kasser af Carlsberg-øl til Humletorvet, og der blev delt gratis ud  (desværre havde de andre drukket det hele, da fotografen havde optaget sine billeder og havde tid til at deltage. Øv.) 
 

Der er tænkt på / styr på det hele ! ! !   3. juli 2016.

 

Carlsbergs "underverden". 

Cykelkælderen for stationens / Carlsbergbyens beboere ??? . . . 

. . . og parkeringskælderen ! ! !

 

  . . . 

Også her, er der "højt ned" (op).  ............................... Moderne lyskontakter ???

 

 

"Hverdagen" begynder at melde sig.     Carlsberg station,  Enghave station i baggrunden.   --   3. juli 2016.

 

Nu følger togene bare efter hinanden fra København H mod vest eller omvendt.

 

 

 

Set mod vest.   ^---v

Carlsberg station set mod vest.   --   3. juli 2016.

 

Et lille uddrag af stationens udsmykning, en frise der fortsætter langs sporet mod vest.
Carlsberg station.   --   3. juli 2016.

 

Festen er forbi, --kun en enkelt cykel står ensomt tilbage, mens oprydningskolonnen nærmer sig.

 

 

 

Carlsbergbroen.

Carlsbergbroen, -- efter opgivende 1905.   Set fra Valby mod Enghave / København H.

Postkort. Ark. Thomas Boberg Nielsen.

 

3 optagelser fra Carlsbergbroen mellem Enghave / Carlsberg og Valby. Ligesom ved Dybbølsbro, kan man bemærke, at disse spor ikke alene er Frederikssundsbanen, men fælles for S-togene til/fra Frederikssund og Taastrup . . .

1. generations S-tog (linie A) mod København H / Klampenborg . . .

Samme tog efter passagen af broen, nu set mod Enghave / København H . . .

Stadig linie A, men her på vej mod Vanløse.

Alle fotos: 11. juli 1967.

 

Bemærk tagene og strømaftagerne på de nærmeste motorvogne på de tre fotos: Ved et tilfælde blev de fotograferet i en slags rækkefølge: På første foto har motorvognen stadig bevaret den oprindelige placering af to strømaftagere, hvoraf kun een var i brug (efter forskellige regler i tidens løb / og årstid).

På det andet foto, har man påbegyndt nedtagningen af den ene / den forreste strømaftager. "Bundplankerne" for strømaftageren og løbebrædderne ud til den, er dog stadig bevaret.

På tredie foto er taget ryddet for alt vedrørende forreste strømaftager.

  

 

 

 

A pro pos:  Carlsberg Bryggerierne.

 

"TUBORGS TRIANGEL

FABRIKAT:            TRIANGEL MIGNON.
ÅRGANG:               1928.
Egenvægt:             2.575 kg.
LASTEEVNE:        2.850 kg.
MOTOREFFEKT:   55 HK.

Vognen er bygget Thomas B. Thrige i Odense. 
Den er forsynet med en 6-cylinder Hercules motor.

I 1967 deltog vognen i det klassiske engelske

"BRIGHTON-Løbet" og opnåede en delt førsteplads i sin klasse.
I dag (1996) anvendes vognen til repræsentative formål for TUBORG."

Pinse-træffet i Græsted:  TUBORG    --   27. maj 1996. 

 

 

De er da: Lige til modeljernbanen.

 

De er såmænd også allerede opdaget af model-verdenen:

Epoke Modeller Aps:

Hestetrukne vogne:  http://www.epokemodeller.dk/Image/EpokeModeller%20news%202013.pdf  

Lastbiler: . . . . . . . . . http://www.epokemodeller.dk/Image/Biler%202013%20print.pdf

 

 -

 

 

2 HK, en kudsk og en Carlsbergvogn.   --   2016.

(Fortsat)

Københavnere har sikkert mødt dem på gaden -i "gamle dage" som en del af hverdagslivet, i nyere tider trukket af stalden som "blikfang"-  men vest for Valby Bakke (???) er de måske ikke så kendte.   Derfor:

,,Aksel,,  Carlsberg,  Valby.   --   21. maj 2016.   ^---vv

 

 

 

,,Marcon,,  Carlsberg,  Valby.   --   21. maj 2016.   ^---v

 

 

"Uden mad og drikke "   ! ! !

 

De er da: Lige til modeljernbanen.

 

 

 -

 

 

. . . og en Carlsbergvogn.   --   2016.

 

Københavnere har sikkert mødt dem på gaden -i "gamle dage" som en del af hverdagslivet, i nyere tider trukket af stalden som "blikfang"-  men vest for Valby Bakke (???) er de måske ikke så kendte.   Derfor:

Vogn 46 (her dog 4 HK).  Carlsberg, Valby.   --   21. maj 2016.

 

Vogn 47 (sikkert også 4 HK her).  Carlsberg, Valby.   --   21. maj 2016.

 

Vogn 312.  Carlsberg, Valby.   --   21. maj 2016.

 

Vogn 313.  Carlsberg, Valby.   --   21. maj 2016.

 

TUBORG TRIANGEL MIGNON,  Carlsberg,  Valby.   --   21. maj 2016.   ^---v

 

2 HK, en kudsk, en Carlsbergvogn og en masse "tørstige" gæster.   --   2016.

"Marcon" ? (f. 2001) og "Aksel" ? (f. 2003), Carlsberg, Valby.   --   21. maj 2016.   ^---vv    Det er da pragtfulde dyr  ! ! ! 

 

Småture med bryggerimuseets gæster dagen igennem . . . 

 . . .   ( . . . og så kan jeg godt lide bryggeriets / museets holdning:  Intet glas [drikkeglas eller glasflasker i det fri - alt skal være plast] - af hensyn til hestene - når gæsterne går og taber tingene ! ! ! )      Bravo  Carlsberg.

 . . . 

 . . . til kl. 15-tiden, hvor der køres i "remise".

Tilbage i "remisen".

 

. . . samt en sporvog. . 


September  1968.   --   (Her er der desværre mere fart over sporvognen end over fotografiapparatets lukker - alligevel -synes jeg- et godt foto med øjenkontakt og smil mellem kudsk og vognstyrer.)

 

"De gode gamle dage", hvor der var sporvogne og hestevogne til -i gadebilledet-, hvor Tietgensbroen stadig var en flot bro, og hvor der var et stort posthus / - kontor i baggrunden ! ! !

Tak til Carlsberg for et godt, dagligt, arrangement og en god dag.

 

De er da: Lige til modeljernbanen.

 

 

Undskyld  --  har ikke lige direkte med jernbaner at gøre, men allegevel   ! ! !

 

 -

 


Forrige side: Enghave station.
Næste side: Valby