Malmö Stads Spårvägar

 2013.

 

 

  

 

En tur til Malmö Stads Spårvägar.
 

 

 

 

 

 

 

Først enkelte historiske fotos:

 

3. juni 2020.

Malmö Stads Spårvägar.

Malmö Stads Spårvägar    MSS 23 på Stortorget med Petri-kirken og rådhuset i baggrunden.   Denne del af linje 1 (Gustaf Adolfs torg - Centralstation - Lundavägen) blev lukket den 2. maj 1957.  Foto derfor fra 1957 eller tidligere.

 

 

 

Gustaf Adolfs torg.  Malmø.  -  Ca.1907.  Nej, --billedet er ikke spejlvendt, --Husk: Sverige havde venstrekørsel.

 

Det var i øvrigt -i høj grad- overgangen til højrekørsel, der "tog livet af sporvejene" i hhv. Malmö og Hälsingborg, i form af de store omkostninger ved omstillingen.  Det kunne lyde nemt - det er da "bare" at køre den anden vej i de modsatte spor.  På lige strækning måske, men eksempelvis sporskifter:  Alle sporskifter med mulighed for omstilling, måske endda elektriske, ligger nu i "de forkerte spor" og befares medgående (som det hedder på DSB´sk), og alle de sporskifter, der nu befares modgående i højresporet, er nu sporskifter uden omstillingsmulighed.

Ved alle de ældre vogntyper, "dobbeltrettede" / "to-retningsvogne" (som ovenstående) med døre i begge sider er der ikke de store problemer, men nyere "enkeltrettede / en-retningsvogne", kun med førerplads i den ene ende, har pludselig førerrum og døre i hhv. den forkerte ende/side ! ! !

Bergsgatan.  Malmø.   --   1913.

 

Malmö Stads Spårvägar    MSS 40.

Stora Nygatan set mod øst fra det nordøstlige hjørne af Gustaf Adolfs Torg. Bygningen til højre blev nedrevet i 1961.  Spor til venstre fører til Centralstationen og Lundavägen (nedlagt 2. maj 1957). Spor til højre fører ind på torvet .

Foto formentlig fra midt i 1950-erne.

 

Malmö Stads Spårvägar    MSS 79.

Gustaf Adolfs torg. Sporvognen/vogntoget holder i retning mod nord, på torvets østre side.  Trygg-paladset i baggrunden færdigbyggedes i 1940. Billedet viser dets østre hjørne.

Linie 4 til Limhamn overlevede omstillingen til højrekørsel i 1967, men nedlagdes pr. 28. april 1973.

 

Malmö Stads Spårvägar  MSS 79.

Sydsiden af Gustaf Adolfs torg.   MSS 79 kommer ud fra Södra Tullgatan, runder Trygg-paladsets vestre hjørne, og svinger højre in på torvet.  Fotografiet er optaget før den 15 april 1959.   Denne dag ændredes indkørselen til Gustaf Adolfs torg således, at man fra Stadsbiblioteket kørte via Fersens vej, Slottsgatan og Stora Nygatan til torvet.

 

 

Malmö Stads Spårvägar   MSS nr. 163.   --   December 1956.    Foto: EVP.

 

Malmö Stads Spårvägar  MSS 180, der hører til serien nr. 180-189.   

Vognen til højre er en anden vogn af samme type. De er sandsynligvis begge henstillet her på Gustaf Adolfs torg og venter på at blive anvendt i myldretiden senere på dagen.  Dette system brugte man stadig efter højretrafik-omlægningen med boggie-bivognene.

De viste bivogne ("släpvagnar") af typen T-7 blev ikke anvendt efter højretrafik-omlægningen d. 3. september 1967. Herefter brugte man kun bogiebivogne af typen T-10.  

Sydøstre hjørne af Gustaf Adolfs torg.   Fotografiet må være optaget omkring 1955-1960.  Bivogn nr 180 byggedes i 1955 og huset med OSRAM-reklamen blev nedrevet i 1960.  Tårnet / spiret i baggrunden, til højre, hører til byens katolske kirke, der også blev nedrevet i 1960.

 

Gustav Adolfs torg.  Malmo.   --   Kort før omstillingen til højrekørsel, 1967.

 

Malmö-sporvogne med Centralstationen i baggrunden.   Udateret postkort, men form. før 1955.

 

 

 

 

Skulle nogen være i tvivl om sporvidden:

 . . . så var (er) den 1435 mm (normalspor).



  . . .   
Giv Agt:  Sporvogn forude.

 

Malmö    --   Strækningskort.

 

Malmö Centralstation er beliggende lige udenfor kortskitsens øverste højre hjørne, vel ca. 1 km fra sporvejens udgangspunkt.

 

Malmø-billet,   --   2013.

 

("Fribiljett" - Som medlem af et lands sporvejs-forening /-museum, har man ofte fribefordring på de andre landes tilsvarende foreninger/museer  -- 
således også her.)

 

 

 

 

 


Malmö  Spårvägar nr. 100.    --   4. august  2013.   ^---vv
Endestationen / udgangspunktet ved Banérskajen.

  - - -

Endestationen "Bastionen".



Med Malmöhus i baggrunden.



Ved Malmöhus.



Indkørsel i Banérskajen. 

 

 

Interiør:


 . . . . . . . . .  
 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ^^--- Nr. 100 .... og   .... nr. 20. ---^v
 

Museumssporvejens anden driftklare vogn, nr. 20 (vognen til brug i dårligt vejr, og dermed den mest brugte).



Dagen er til ende - Nr. 100 køres i "remise" . . .



 . . . en lille til formålet opført bølgeplade-bygning, så lav, at der ikke er højde til strømførende køretråd.
Nr. 20 køres derfor frem, for at skubbe nr. 100  -med sænket strømaftager- ind i remisen, hvorefter nr. 100
kører frem til en læ-væg, og selv bliver overdækket med plastpresenninger indtil det igen bliver (lørdag eller) søndag.



. . . alt dog en midlertidig løsning på ??? år
 
 

-  -