Coimbra Sporveje.

 

 

Sporvejsmuseet og lidt rullende materiel.

 

Portugal  --  Coimbra [Quimbra]  --  Sporvidde:  1000 mm.

 

Her som alle andre steder begyndte det med tidlige planer og resulterede i en hestesporvognslinie i 1874, men trukket af muldyr.  "Carros americanos" kaldte portugiserne disse køretøjer, som tilsvarende i København benævntes "Hønen" eller lign.   

5 vogne og 12 muldyr blev det til inden selskabet hurtigt krakkede.

Fra 1904 til1910 blev sporvejen drevet i en ombygget udgave med sporvidden 900 mm.  I årene op til 1910 byggede man på en ny, elektrisk sporvej, men denne gang med sporvidden 1000 mm, og som man kunne indvie d. 1. januar 1911.  Tre enkeltsporede linier og 5 J.G. Brill-motorvogne til at klare den sparsomme drift.

Vognenes akselafstand var kun 1,98 m med plads til 20 siddende passagerer.  I 1912 anskaffedes endnu 2 motorvogne (nr. 6 og 7), og det gik nu langsomt fremad til der ialt var anskaffet 20 motorvogne, hvoraf de to sidste, nr. 19 (1934) og nr. 20 (1940) var bygget på sporvejens egne værksteder.  Nr. 20 var bygget over en gammel vogn til kultransporter.

Hertil kom i årenes løb 27 trolleybusser og 31 busser, da man pr. 9. februar 1980 besluttede at nedlægge sporvognene.

(Dette og meget mere står at læse i nedennævnte Nils Bloch-bog:  "Portugal på skinner".)

 

 

Ex-remiseforpladsen.  Coimbra.   --   4. maj  2012. 

 

Remisen, nu sporvejsmuseet.  Coimbra.   --   4. maj  2012.

 

 

Sporvejsmuseet.  Coimbra.   --   4. maj  2012.   ^---v

 

 - - -

 

 

Hjuldrejebænk.  Sporvejsmuseet.  Coimbra.   --   4. maj  2012.   

 

Generator.  Coimbra.   --   4. maj  2012. 

 

 

Motorvogn 3 og 4.  Sporvejsmuseet.  Coimbra.   --   4. maj  2012.

 

 

Motorvogn 3.  Sporvejsmuseet.  Coimbra.   --   4. maj  2012.

 

 

 - - -

 

 

Motorvogn nr. 3.  Sporvejsmuseet.  Coimbra.   --   4. maj  2012.

 

 

Tidlig elektrisk Porto-motorvogn (u.  vognnummer) men "opstaldet" her ???  Coimbra.   --   4. maj  2012.   ^ ---v  

Se:   http://tram-porto.ernstkers.nl/en/transformados.htm

   

Bivogn.  Coimbra.   --   4. maj  2012.

 

(Denne vogn synes at have stået ude i regnvejr.  )

 

Se iøvrigt:    http://tram-coimbra.ernstkers.nl/index.htm 

med en masse oplysninger (på engelsk) om både Coimbra´s sporvogne, men også de øvrige byers.

 

 

 

SMC-museet, Coimbra.     --    Udateret postkort, --måske 1992.

 

 

Motorvogn nr. 1.  Coimbra.   --   4. maj  2012.   ^---v

 

SMC  --  Serviço Municipal de Coimbra.

 

 

Interieur.   ^---v

 

 - - -

 

 

 

Motorvogn nr. 4.  Coimbra.   --   4. maj  2012.

 

 

 

    

 

 

 

Motorvogn nr. 4.  Coimbra.   --   4. maj  2012. 

Da alle vognene er ret ens, næsten kun farveforskel på læderindtræk og udvendig bemaling, er der ikke medtaget interieur-fotos ved de resterende fotos.

 

 

Motorvogn nr. 6.  Coimbra.   --   4. maj  2012.

 

 

Motorvogn nr. 11.  Coimbra.   --   4. maj  2012.

 

 

Motorvogn nr.14.  Coimbra.   --   4. maj  2012.     ^---v     Den hælder fælt til siden . . .  

 

 - - -

 

 

Motorvogn nr. 16.  Coimbra.   --   4. maj  2012.   ^---v

 

 - - -

 

 -  - 

 

Trolleyvogne i Coimbra.

I de to tidligere Coimbra-sporvognsafsnit har det været nævnt, at mens byens sporvogne blev nedlagt, kørte trolleybusserne videre.

Vi nåede lige at se og køre i dem inden turen gik videre.  Nydelige, kørte godt, og der er ikke meget lyd (læs: støj) ved sådan een.

Alle fotos:  8. maj 2012.

 

Trolleyvogn nr. 54.  8th May Sq.   Coimbra.  

 

 

Trolleyvogn nr. 54.   ^---v

 

- - -

 

 

Trolleyvogn nr. 55.

 

 

Trolleyvogn nr. 59. 

 

 

 

 

Ved denne gade, må trolleybusserne overvinde en kraftig stigning, og det gjorde de, tilsyneladensde uden problemer:  

 

Trolleyvogn nr. 75 på vej op . . . 

 

 . . .  Nej, --trolleyvognen er ikke "afsporet", --den er blot på vej op ad en af byens stejle gader ! ! !

 

 

Trolleyvogn nr. 75 og bagved nr. 69 i en stærkt trafikeret, ensrettet gade. 

 

 

Trolleyvogn nr. 75,  ud- og indvendig.

 

Trolleyvogn nr. 75  --  interieur . . . 

 

 . . . og bygget af.    

 

 

 

Trolleyvogn nr. 69 på vej op ad samme stigning. 

 

 

Trolleyvogn nr. 69. 

 

 

Se iøvrigt:    http://tram-coimbra.ernstkers.nl/index.htm 

med en masse oplysninger (på engelsk) om både Coimbra´s sporvogne, men også de øvrige byers.

 

 

. . .  men glem ikke:

 

Arne Melby Pedersen´s hj.side:   http://www.sporvej.dk/galleri-pt.htm

samt:

 

Portugal på skinner.   
Nils Bloch /Skinne bøger.  372 sider A4+ sprængtfyldt med fotografier af og oplysninger om alt, der har kørt eller kører på skinner i Portugal.   Bogen har været flittigt benyttet ved denne "side" tilblivelse.

ISBN:  87-983192-1-3.

 

 

 

 

 

  -  - 

 

 


Forrige side: Porto Sporveje.
Næste side: Sintra Sporveje.