Vestbanen (Sjælland).
København H.
Enghave. - 2,3
Valby. - 3,9
Vigerslev - 5,8
Hvidovre - 6,5
Glostrup - 11.2
Vridsløselille trb. - 14,2
Tåstrup - 17,7
Høje Tåstrup -
Hedehusene - 24,2
Roskilde - Km 31.3 fra København H.
. . . og så er det jo i dag -
26. juni 2016 - DSB´s fødselsdag, omend den ikke er "rund" (169 år), og det ikke var DSB dengang.
Det begyndte:
Det Sjællandske Jernbaneselskab var i stort omfang ansvarlig for anlæggelsen af de sjællandske hovedbaner, og en række af landets mest trafikerede baner kan dateres tilbage til det.
Den første bane var strækningen fra København til Roskilde, der indviedes af Christian VIII. d. 26. juni 1847.
I begyndelsen blev den nye bane -af en del af byens borgere- nærmest betragtet som en forlystelse.
Stationen i København lå da også meget apropos lige ved siden af den fire år tidligere åbnede forlystelsespark Tivoli.
I 1856 forlængedes banen fra Roskilde til Korsør -d. 27. april 1856.
Lokomotivet ODIN tegnet ca. 1947.
Roskilde Station blev bygget af Det Sjællandske Jernbane-
selskab i forbindelse med anlæggelse af Danmarks første
jernbane, Kjøbenhavn - Roeskilde. Denne strækning blev
indviet af Christian VIII den 26. juni 1847 og den blev åbnet
for almindelig trafik dagen efter den 27. juni. Bygningen var
dog ikke færdig ved indvielsen, og det er endog tvilvlsomt om
hele fundamentet overhovedet var støbt på dette tidspunkt.
Først 9 måneder efter blev bygningen tages i brug.
Arkitekten hed Meyer, som var en ganske ukendt arkitekt og som antagelig døde ganske ung. Han fik gode anbefalinger fra den engelske ingeniør og projektleder William Radford. Stationen er opbygget med to tårne og et symmetrisk udseende. Det første udkast var dog noget anderledes og asymmetrisk. De to tårne var typisk for den tidlige jernbanealder. Københavns første banegård havde ligeledes denne italiensk inspireret udseende. I 1873 fik tårnene deres pyramidetag
Foto / tekst ---^ : Erik, My 1 2 87.
For mit eget vedkommende (evp) er der den pudsighed ved den ovenstående mindetavle ---^ at et meget nærtstående familiemedlem var ansat på broncestøberiet, hvor tavlen (bogstaver / tal og relief) blev fremstillet.
Da støberiet pludselig blev nedlagt engang i 1970-erne, blev "uanede mængder" af flotte gamle gipsafstøbninger / modeller m.v. blot smidt ud af vinduerne fra lageret på anden sal og ned på gårdspladsens asfalt-/ betonbelægning.
Familiemedlemmet spurgte høfligt, om han evt. måtte overtage gipsforlægget for relieffet (inden "udkastet") - han havde et familiemedlem, der var meget interesseret i jernbaner ! ! !
Desværre - direktøren havde en søn, der lige havde lært en ung pige fra Roskilde at kende. Hun skulle have gipsmodellen ! ! !
Gad vide, --hvordan det senere er gået denne gipsmodel ! ! !
Roskilde station. -- September 2015. ^---vv
Roskilde station - perronfacaden. -- September 2015. ^---vv
Roskilde station, --set i køreretning mod Korsør.
- - -
Roskilde station - perronfacaden. -- September 2015.
Roskilde station. -- September 2015.
Ak, ja, --moderne tider har gjort, hvad de kunne for at "pakke stationsbygningen ind".
Se Erik, My 1 2 87´s artikler: Roskilde station , Roskilde Remise 2009 og Roskilde pakhus
Tak til Erik, My 1 2 87.
- o -
Gøderup trb. - Km. 37,7 fra København H.
Viby Sjælland. -- km. 42,5 fra København H.
Spor 2.
Viby Sjælland station. -- 5. august 2015. ^---vv
"Tog mod . . ." Spor 2, set i køreretning mod Ringsted. -- 5. august 2015. ^---v
Viby Sjælland station, -- set mod Ringsted/Korsør. -- 5. august 2015.
Viby Sjælland station, set mod Ringsted/Korsør. -- 5. august 2015. ^---vv
. . . og set mod Roskilde / København.
Perronundergangen, set fra spor 2 mod syd. Det mest positive -bortset fra, at man ikke bliver kørt ned af toget- må vel næsten være, at den --endnu-- var grafitti-fri på optagelsestidspunktet. -- 5. august 2015.
Spor 1.
Viby Sjælland, set mod vest, Ringsted / Korsør. -- 5. august 2015.
Viby Sjælland, set mod øst, Roskilde / København. -- 5. august 2015. ^---vv
Viby Sjælland, set mod øst, Roskilde / København. -- 5. august 2015.
- -
Borup - 49,7
Kværkeby - 56,6
Ringsted - 63,8
Bringstrup trb. - 67,6
Fjenneslev - 71,6
Sorø - 78,3
Frederikslund - 85,9
Slagelse - 92,9
Forlev - 99,9
Svendstrup Sjælland B & S - 105,9
Korsør - 110,0
Forrige side: Knudshoved - (ikke færgehavnen).
Næste side: (Næstved)-Vordingborg-Nykøbing F.-Gedser/Rødby.