GDS - Rull. materiel.
Gribskovbane-dampvogn ved Gribsø.
Tegning: "Fra Damphest til Lyntog". Carlo Andersen. Carl Allers Bogforlag. 1957.
GDS-dampvogn.
(Modeljernbanen)
Adskilt GDS-dampvogn, -- maskinbogie og vognkasse på løbebogie i den anden ende.
I lighed med tilsvarende dampvogne ved andre privatbaner (f. eks. HHGB, RHJ) kunne maskinbogien gøres ud gennem den ene gavl til eftersyn m.v.
(Modeljernbanen)
GDS-damplok-trukket tog med en af de -nu forhenværende- dampvogne "på krogen".
(Modeljernbanen)
GDS 3-4.
(Modeljernbanen)
GDS 5-skitse.
(Modeljernbanen)
GDS 9 +10.
C 9
GDS lok 9, C 31, Qc 121 og C 33 i Hillerod. 18. oktober 1964.
Foto: (nm)
GDS 10.
GDS 9-10.
(Modeljernbanen)
Bygget: Henschel & Sohn, Kassel, 1924, som byggenr. 20231. Ophugget 1964. ---v
GDS 10. Gilleleje. -- 23. maj 1963. Bagved ses: GDS C 31. ^---v
- - -
- - -
- - -
GDS 10. Gilleleje. -- 23. maj 1963. ---^
L 11
GDS 11.
GDS 11, Hillerød. -- 25. marts 1962. ^---v
Foto: (nm)
- - -
GDS 11, Hillerød. -- 25. marts 1962. -- Herren t.v. er Peer Thomassen, forfatter til adskillige DJK-bøger.
Foto: (nm).
GDS 11, Kagerup. -- 25. marts 1962. DJK tur -- Alene hattene taler deres tavse sprog om en anden tid.
Foto: (nm).
GDS Nr. 11 med særtog for DJK ved Gribsø. -- 25. marts 1962. ---> Ellers ren julekort-idyl
Foto: (nm).
UPS ! ! ! -- GDS 11 afsporet på forbindelsessporet mellem GDS og HHGB. Gilleleje. -- 25. marts 1962
Foto: (nm).
GDS 11, Gedser Remise. -- 22. juli 1981
Foto: (nm).
til HHB 4. Maskinen befinder sig herefter og stadig i Rungsted 2015-xxxx som HHB 4 .
. Kilde: www.jernbanen.dk
GDS M 1 ?, læssespor, Gb. -- Oktober 1961.
Formentlig er GDS M 1 og 2 på Gb oprangeret med M 1 forrest - "truthornet" på de to motorvogne var monteret forskelligt, og det på M 2 passer med den bageste. På M 1's anden side havde den en reparation fra et uhend i 1936, hvor M 1's modsatte side blev mast ind. Reparationen på vognens anden side kan kendes på nogle grimme vandrette "pyntelister" mellem vinduerne i passagerafdelingen, som sikkert dækker over genbrugte, men afkortede teaklister.
GDS M 2 ? Læssespor , Gb. -- Oktober 1961.
GDS M 3 med ukrudtstog i Tisvildeleje. -- 1964.
Foto: Jesper Reinfeldt.
GDS. M 3 + M x + CL x + CL x. Gilleleje. -- Juni 1965.
GDS M 3 og M 4 samt ukendt HFHJ-Co, Borupgaard. -- December 1971.
(nm).
GDS M 5. Hillerød. -- 24. marts 1963. ^---v
- - -
GDS M 5. Hillerød. -- 24. marts 1963.
GDS L1. Hillerød. -- 24. marts 1963.
GDS L1. Hillerød. -- 24. marts 1963.
GDS L1. Hillerød. -- 24. marts 1963. ^---v
- - -
GDS L 2. Hillerød. -- 24. marts 1963. ^---v
- - -
GDS L2 med tog. Helsinge. -- August 1966.
Foto: Jesper Reinfeldt.
Skinnebusser.
GDS S 1 Gilleleje. -- 30. juli 1979.
Foto: (nm).
GDS S 1, Hillerød. -- 23. juli 1975.
Foto: (nm).
GDS S 2, Gilleleje. -- 23. maj 1963.
GDS skinnebustog i Kagerup. - Forrest S 3, derefter T 2 (med lodrette pladesamlinger). Resten fortaber sig.
24. februar 1963. Foto: (nm).
HHGB Sm 3 og Sm 4 i Kagerup. -- 28. april 1974.
Foto: (nm).
GDS T1. Hillerød. -- 24. marts 1963.
GDS T 1, Gilleleje. -- 23. maj 1963.
GDS T4. Hillerød. -- 24. marts 1963.
GDS T 4, Gilleleje. -- 23. maj 1963.
GDS Tisvildeleje. -- August 1966.
Foto: Jesper Reinfeldt.
GDS U 1, Gilleleje. -- 25. marts 1962
Foto: (nm).
GDS U 1, "Hatteæske", Gilleleje. -- 23. maj 1963. ^---v
. . .
GDS U 1, Tisvildeleje. -- 1965.
Foto: Jesper Reinfeldt.
Y-tog. Helsinge. ^---v
- - -
GDS-Y-tog. Hillerød. -- 26. maj 1968. ^---v
Formentlig første tog mod Gilleleje / Tisvildeleje den pågældende søndag morgen. Foto er optaget umiddelbart efter ankomsten af allerførste ordinære S-tog fra København H til Hillerød . . .
. . . inden jeg skulle tilbage igen med dette S-tog. (København H - Hillerød allernederst på siden.)
GDS-Y-tog ved Kildeport trb. -- 2. marts 1969.
- - -
GDS Y-tog krydser Helsingør Jernbane Klub / HgJKs juletræstog i Kagerup. -- 10. december 1972.
Foto: (nm).
Gribskovbanen -- IC2´erne / Flexliner RL2D kommer. - 1997.
ADtranz-IC2-tog, Flexliner RL2D. 1997. ^---v
Tegning-ADtranz.
- - - -
Pressemeddelelse i anledning af ibrugtagningen i 1997. - - - - - - - - - - -
GDS-HFHJ. FS 1141 / MF 1041. Helsinge. -- 14. juni 1997. ^---vv
- - -
GDS-HFHJ. FS 1141 / MF 1041. Helsinge. -- 14. juni 1997.
Personvogne.
GDS B 11 i Helsinge. -- 9. april 1961.
Foto: (nm)
GDS B 12 i Helsinge. -- 9. april 1961.
Foto: (nm).
GDS B 12 i Helsinge. -- 3. juli 1959.
Foto: (nm).
GDS B 13. -- Ca. 1960. Foto: P. Adamsen.
GDS B 13 og B 15 i Helsinge. -- 9. april 1961.
Foto: (nm)
GDS B 15 i Helsinge. -- 3. juli 1959.
Foto: (nm)
GDS C 31 i Gilleleje. -- Sommer 1961.
Foto: (nm)
GDS C 31. Hillerød. -- 24. marts 1963.
GDS lok 9, C 31, Qc 121 og C 33 i Hillerod. 18. oktober 1964.
Foto: (nm)
GDS C 32 og C 34 i Gilleleje. -- Sommer 1961.
Foto: (nm).
GDS C 33.
GDS C 33 i Tisvildeleje. -- Sommer 1961.
Foto: (nm)
C 33 blev i 1965 købt af Jernbanehistorisk Selskab (F. Hermind), efter at den -sammen med andet materiel- havde været udbudt til salg gennem dagspressen.
Vognen, der var bygget af Vognfabrikken Scandia, Randers, i 1916, var ved købet i relativ god stand, men efter købet satte vandaler og jernbanesouvenir-samlere deres præg på vognen bl. a. ved rudeknuseri og ødelæggelse af nogle af vognens lampeskærme. Hertil kom, at man stjal det ene sæt litreringsbogstaver / -tal fra vognsiderne samt diverse skilte og nødbremsedæksker.
Gribskovbanen opbevarede velvilligst vognen for foreningen/selskabet indtil problemet omkring det fremtidige opbevaringssted var løst. DSB viste sig også imødekommende og stillede sporplads til rådighed på Charlottenlund station.
GDS C 33 og DSB-Ardelt-traktor. -- Ca. 1965. Foto: P. Adamsen.
C 33 blev d. 4. februar 1965 kørt til Hellerup i et ellers tomt Mo-vognsløb, og næste dag blev den kørt til Charlottenlund af Hellerup´s Ardelt-traktor (herover).
GDS C 33. -- Ca. 1965. Foto: Ulf Holtrup.
I løbet af foråret gik man i gang med at sætte vognen i stand, --et stort arbejde, som man håbede på hjælp til, blandt foreningens/selskabets medlemmer. ^---v
( SIGNALPOSTEN, 3. årgang, 1965. nr. 1: -- http://www.signalposten.dk/signalposten.php?aar=1965&nr=1 )
GDS C 33. Interiør efter hærværk. Foto: Ulf Holtrup.
Desværre brændte den i 1977 (vel også et resultat af hærværk ?), og resterne af undervognen blev overladt til Nordsjællands Jernbaneklub.
GDS C 35 i Helsinge. -- 3. juli 1959.
Foto: (nm).
GDS C 35 i Helsinge. -- 9. april 1961.
Foto: (nm).
GDS C 38. Hillerød. -- 24. marts 1963.
GDS C 38 hensat i Kagerup ca. 1970.
Foto. Jesper Reinfeldt.
GDS C 40 i Hillerød. -- Sommer 1961.
Foto: (nm)
GDS C 40. Nakskov. -- Nov.1963.
GDS C 41 og 42 i Helsinge. -- 9. april 1961.
Foto: (nm)
Vedr. GDS C 41 og 42, se også siden: Privatbane-"CL-vogne": Privatbane-"CL-vogne".
GDS D 54 og HFHJ C 7 (ex. M7) + andet HFHJ-materiel, Borupgaard. -- December 1971.
Foto: (nm).
GDS D 55. Hillerød. -- 24. marts 1963.
GDS Qa 104 og Qc ? i Helsinge. -- 9. april 1961.
Foto: (nm).
GDS Qc 121. Hillerød. -- 24. marts 1963.
GDS Qc 123. Hillerød. -- 24. marts 1963.
GDS Qc 126. Hillerød. -- 24. marts 1963.
G.D.S. C 15, åben treakslet godsvogn.
Foto viser revisionsdato: 15/9-79 (1879 forstås). Det treakslede akselarrangement var det samme som på personvognene, og meget engelsk-udseende.
GDS Pc 222. Hillerød. -- 24. marts 1963.
GDS P 209 i Hillerod. -- 7. maj 1961.
Foto: (nm).
GDS Pc 229 (med bremsehus). -- Juli 1959.
Foto: (nm).
GDS Pc 229 (uden bremsehus) i Melby. -- 24. februar 1963,
Foto: (nm).
GDS M 5 i Frederiksværk. -- August 1969.
(nm).
GDS M 5, Gørløse. -- Juni 1971.
Foto: (nm).
GDS-HFHJ MT 6, Hundested. -- 19. februar 1978.
Foto: (nm).
GDS-HFHJ MT 7, Kregme. -- 8. august 1981.
Foto: (nm).
GDS "Gribbe" i Tisvildeleje. -- 24. februar 1963.
Foto: (nm).
GDS Sneplov. Hillerød. -- 24. marts 1963.
GDS Qa 105 "afhjulet" / "mavelandet" ? og benyttet som skur.
Tak til:
Jesper Reinfeldt,
Niels Munch (nm)
Tommy Nilsson - www.jernbanen.dk ,
UTJ,
for oplysninger / og eller tilladelse til brug af disse herlige fotos..
Læs i øvrigt "alt" om det rullende materiel her:
- GDS damplokomotiver- GDS motorlokomotiver
- GDS person- og rejsegodsvogne
- GDS godsvogne
Husk også:
GRIBSKOVBANEN. Ole-Chr. M. Plum og Lars Viinholt-Nielsen.
Dansk Jernbane-Klub nr. 57, 2009 978-87-87050-61-6.
Modeljernbanen nr. 1 og 2, januar / februar 1950.
Tak til Jesper Reinfeldt, Niels Munch (nm) og Torben Rasmussen
Forrige side: Gribskovbanen - GDS
Næste side: GDS - Stationer.