31. august 2015.

Ex.  M/F "BRANDSØ".   --   2001.

Oprindelig er færgen bygget i Bandholm i 1931 til Kragenæs-Fejø-overfarten og med navnet "ØRNEN".  I 1961 blev færgen, nu "MÅLØYFERJA", købt tilbage fra Norge.   I 1962 blev den ombygget til lukket færge, med bovport af træ.

Færgen ("BAAGØFÆRGEN", senere  "BRANDSØ") blev taget ud af drift i 1976, og ombygget til husbåd i 1983.

M/F "BRANDSØ".  Christianshavns Kanal.   --   22. august 2001.   ^---vv

 

 

M/F "BRANDSØ".  Christianshavns Kanal.   --   22. august 2001. 

 

"Danske træfærger

 . . . . . . . . . . . . . - som vi så dem"

 

NÆSSUND på Næssund-overfarten,  mellem  Hurup Thy og Karby (Mors).

Læs mere på:   http://www.xn--trfrger-nxab.dk/ 

 

Danske træfærger - som vi så dem.   Anders Riis, forlaget "Omtanke".  A4-liggende, 128 sider med -næsten- kun masser af pragtfulde farvefotos.   ISBN 987-87997785-0-8.

 

 - - - 







    "PETER, GRØNÆRT OG  BUKKEN-BRUSE"   Nils Bloch. Eget forlag.  

    ISBN 87-983192-0-5 (dog udsolgt fra forlaget.)

 

 

 

 

 

 -

 

Søndags-ekstra.

30. august 2012.

KS / SHS-bus nr. 571.   --   2015.

NJS´s sommertur gik i år / i går (29. august 2015) til Metroselskabets værksted og driftscentral på Metrovej, Amager, og efterfølgende til Amagerbanen, hvor man -fra Amagerbro station- i bus (KS 571) fulgte banen mod Dragør, og beså de tilbageværende stationer.

KS / SHS nr. 571 foran Metroselskabets værksted og driftscentral på Metrovej, Amager.

(Det er bussen, der holder skævt / hælder til venstre i køreretningen    )


 . . . og ved Amagerbanens spor-rest mod Dragør, øst for Amagerbro gamle station (i baggrunden). ^---v

 - - - 


Bygget i 1972 af Aabenrå Karosserifabrik. Volvo B 59.
Motor: Volvo Diesel 220 Hk.

Længde: 12,0 m. Bredde: 2,5 m

Siddepladser: 45. Ståpladser: 46

Udtaget af driften: 1999.  Overtaget af SHS: 1999.

 

 

Moderne bus foran den gamle, nedlagte stationsbygning i Dragør.

 

 - 


Søndags-ekstra-ekstra.

30. august 2015.

Herstedvester kirke.

 

Herstedvester kirke.   Tegning.  Nationalmuseet.

Nu er der ikke målestok på dette tegningsudsnit, men kirken er -ved måling på de øvrige tegninger med målestok, ca. 25,30 meter fra tårnets vestgavl til korets østgavl, svarende til 291 mm i H0 - 1:87.

Herstedvester kirke.   --   10. august 2015.   ^---vv


Herstedvester kirke.   --   10. august 2015. 


Bemærk at seriens tegninger ikke nødvendigvis viser den aktuelle tilstand; men udvendigt holder de vist.

Lige til modeljernbanen.

 

Tak til Jesper Herbert-Nielsen for velvillig hjælp med fremskaffelse af tegningerne af kirken.

(Fortsættes)


 - 

 

 

29. august 2015.

M/F  "NÆSSUND",  som husbåd.  --  2001.

Næssunds-overfarten´s anden færge: Næssund (1950 - 1980)

Bygget hos: Søren Larsen & Sønners Skibsværft A/S, Nykøbing Mors, som nybygning nr. 97 og leveret: 1950.

Læ: 13,55 m, Br: 5,27 m, Dybg: 1,8 m.   BT: 19,9, NT: 5,9 (1997)

Maskineri:  1 stk. Gardner diesel.

3 personbiler

 

Solgt som husbåd i 1996.

 

M/F "NÆSSUND".  Københavns havn.   --   22. august 2001.   ^---vv

 

 

 

M/F "NÆSSUND".  Københavns havn.   --   22. august 2001.

 

Det er ikke fordi, jeg er blevet godgørende, at der er "hele" fem fotos, --men fordi det ville være fjollet at lade eet foto ligge over ! ! !


 - 

 

28. august 2015.

Ex.  M/F "GRØNSUND".   --   2001.

"GRØNSUND" blev bygget i Nykøbing Mors i 1967 som GAMMELØR til Sallingsund-overfarten.  Til Bogø-Stubbekøbing ca. 1980.


Der kom en mail:

"Hej Erik.

Skønt at gense Grønsund. 

Jeg har af og til spekuleret over, hvor den dog blev af. Gammelør blev indkøbt fra Mors i sommeren 1978 som afløser for M/F Gudrun. Den ankom sidst på året 78.

På værftet fik den lynhurtigt øgenavnet Gammelmør. Den var på mange punkter i dårlig stand. 

Stor var overraskelsen på værftet da vi opdagede at rorene stadig var med kæder. Her måtte de gamle styremaskiner fra Gudrun så installeres.  Aut. brandsluikning og nødbelysning skulle også installeres. Den var ikke bestykket med VHF radio, men kun en gammel SP Sailor modtager med en 1 W sender, som sendte på en af kanalerne på ca. 3 MHz.  Ikke nogen nødfrekvens (2.182 MHz)

Det værste var at den delegation fra amtet, der var på Mors for at bese den, ikke havde målt, hvor bred den var. Da den skulle ind i færgelejet på Bogø kunne den ikke nå klappen. Der manglede godt og vel 2 m.  Det vakte selvsagt vild jubel på værftet i Stege, at man havde købt en færge der var for bred. 

Færgeklapperne måtte derfor forlænges, og M/F Ida måtte gøres bredere med en bredere fenderliste. 
Når man på Mønsk spørger: "Hvornår kommer færgen" så siger man på mønsk "Hva nær kommer færgen".
Vores svar på spørgsmålet blev: "Godt og vel 2 meter!"

Grønsund blev i indsat omkring juletid 1979. Jeg var ikke selv med til at gøre de nye installationer færdige, for jeg skiftede arbejde den 2 dec. 1979 til Stege Sukkerfabrik. 

Men Ida forblev stadig den bedste færge, og hun sejler på overfarten endnu.

Det var lige lidt spredte erindrings glimt fra en gammel skibselektriker. 

Mvh Niels."


 . . . men er det i det hele taget "GRØNSUND" - Det fine navneskilt lyder på "BÅDBYGGER" ???   ^---v

 

Johhh - Redningsbåden gav "redningen" -- "GRØNSUND" - BOGØ.


"GRØNÆRT"

GRØNÆRT´s historie er beskrevet lokalt i form af en samling af presseklip, "der dækker en fantastisk rejse: Tivolisøen, floder ved Berlin, Brüssel og -man kunne blive ved, -vi taler om mere end 500 presseklip."

For mit eget vedkommernde har jeg kun set GRØNÆRT een gang. Sammen med en ven var jeg en tur til Bogø-Stubbekøbing-overfarten i 1999, for at tage nogle billeder af færgen IDA. GRØNÆRT havde jeg læst og hørt om, og håbede, at den også lå et sted i Bogø eller Stubbekøbing havne, --men desværre . . .

Dagens gode vejr blev imidlertid pludselig afbrudt af kraftig og vedvarende regn, så fotograferingen blev opgivet og hjemturen mod København blev indledt. Med pæn, men lovlig, fart gik turen nordpå. Forude mellem regndråberne på forruden, så vi pludselig noget ganske ubestemmeligt på en anhænger efter en bil. Da vi kom nærmere, troede vi knap vore egne øjne. "GRØNÆRT" på vej mod København. Vi kunne ikke bremse op, så der var kun et at gøre, --køre videre med normal fart og finde en frakørsel. Der skulle gå næsten 10 km førend vi kom til en sådan, hvor vi kunne komme til at afvente transporten. Bilen passerede, og os efter "GRØNÆRT", --denne gang med et kamera parat.

Behøver jeg at nævne, at det stadig regnede. Jeg var ikke selv chauffør på turen, så jeg måtte "affinde" mig med at efterlade "GRØNÆRT" her på hovedvejen.

"GRØNÆRT".  Hovedvej 2.  Vordingborg-København.   19. august 1999.

Lokalt siges det, at den lille "færge" "GRØNÆRT", skulle være et resultat af en krydsning mellem / et "uægte barn" af  "IDA" og "Grønsund".

Alvorligt talt: En lille "færgemodel" bygget af eleverne på Bogø Produktionsskole / Kostskole ?, --men det er en ganske anden historie.

 

("Mor IDA", vender jeg tilbage til en anden gang.)

 

Tak til Niels E. Holm for denne lille beretning ovenfor.

 

 - 

28. august 2015.

 

Misbrug.

Danmarks Radio  --  DR.

. . . også Danmarks Radio har tilsyneladende fundet ud af, at "tage for sig af retterne" . . . 

http://www.dr.dk/Voreskunst_Original/nominerede/STUBBEKOEBINGHAVN/20110506131033.htm  foto 2/2 på "Forsiden" ).

. . . endda med den beskæring, der passer bedst til egne forhold.


Havnen med færgelejet for de små færger "GUDRUN", "GRØNSUND" og "IDA" mod Bogø.

 

Netop en institution som Danmarks Radio må jo nok vide, hvad man må og kan tillade sig, juridisk og moralsk.

 

 -  - 

 

 

 

 

27. august 2015.

Ex.  M/F "GRØNSUND".   --   2001.

"GRØNSUND" blev bygget i Nykøbing Mors i 1967 som "GAMMELØR" til Sallingsund-overfarten.  Til Bogø-Stubbekøbing ca. 1980.

Ex. "GRØNSUND".  Københavns havn.   --   22. august  2001.   ^---vv



Ex. "GRØNSUND".  Københavns havn.   --   22. august  2001.

I baggrunden ses "Flygbåtarna"s   "SVALAN".

Byggår: 1990 hos Kvärner Fjellstrand A/S, Omastrand Norge.  Byggenummer: 1598.

Læ: 38,80, Br: 9,40, Dybg: 1,60.  Brutto: 431 ton.  Maskineri: To 16 cyl. MTU dieselmotorer. Fart: 34,70 knob.

Passagerer: 286.    I maj 2002 blev "SVALAN" solgt til et italiensk rederi.

 

I dag er M/F "GRØNSUND" næppe til at kende (hvis man ikke lige vidste det . . . ).  Sid ned og klik på:

http://www.gronsund.dk/


(Fortsættes.)

 

 - 

 

 

26. august 2015.

Apropos:   Bus-passager-ly.   --   2015.

(Stoppested - busstop - busstoppested - kært barn har mange navne.)

("Fortsat" fra 11, 16. og 18.  august 2015.)

Passager-ly i Risby vest for København.   --   10. august 2015.   ^---v

 - - - 

Hermed må mit forsøg med the- og/eller kaffefilterposer nok siges at være til ende, og hvordan gik det så ?  
--det må den enkelte seer/læser nok selv bedømme, men . . . 

Hvis/når det ikke er noget, man kan købe i handelen, hvis man absolut vil gøre det selv eller hvis man har masser af tid, --ja, så er det vel nok en metode, der kan benyttes . . .  

En -til formålet- netop indkøbt HELJAN-bus fuldender indtrykket af en dansk sommerdag, hvor bussen er på vej.
(Det må være en søn- og/eller helligdag for der er hverken passagerer i "ly´et" eller chauffør/passagerer i bussen ! ! !)

Nydelig, --flot HELJAN-model.


. . . Det tager tid at lave formen (herunder at "regne ud", hvordan den skal udformes). Det tager tid at beklæde formen med de mange lag papir, og vente på tørring (her er kaffefilter-papir nok bedst - passager-ly´ene er så store og med så få enkeltheder, at de noget kraftigere kaffefilterposer kan benyttes, men med færre lag papir), og tilsidst en masse filearbejde (fint sandpapir/smergellærred limet på f. eks. enden af en rørepind), inden der kan males.


Under byggearbejdet er jeg blevet klar over ("SPOR  OG  BANER"  nr. 22, august 2015), at "EpokeModeller" også har en produktion under forberedelse.  

Det tror jeg helt bestemt er værd at vente på.


 - 

 

25. august  2015.

"ÆRØBOEN",  Svendborg-Skarø-Drejø-overfarten   --   1999.

 (fortsat)

 

"ÆRØBOEN" er bygget til SFDS på Svendborg Skibsværft i 1932 under navnet A.L.B. hvilket henviste til SFDS´s daværende bestyrelsesformand, greve Ahlefeldt-Laurvig-Bille.

 

(Der kom en mail: 

"Hej Erik.
Ja. Det hænder jo at færger ændrer navn, men folkets kælenavn til A.L.B. var ifølge en af ”legekammeraterne”, der holdt ferie i det sydfynske i 1950;erne, det ganske pragtfulde: Alle Langelands Bønder!

Mvh.

Allan Jensen" )

 

Her er jeg så måske ikke rigtig med: 


Navnet Ahlefeldt-Laurvig synes knyttet til Tranekær på Langeland.

Ahlefeldt-Laurvig-Bille synes knyttet til Egeskov på Fyn (og kunne vel have noget med søsterskibet "EGESKOV" at gøre ?????).

 

 

SFDS  M/F "A.L.B." Svendborg.    5. juni  1960.

 

1938: Ombygget hvorved den fik monteret rampe til biler agter.

1950: Ombygget. Monteret bovport.

1967: Forlænget.

Færgen blev i 1968 solgt til et folkeaktieselskab ved Kalundborg, hvor den -under navnet "ÆRØ"- skulle indsættes sammen med et søsterskib, "EGESKOV", på ruten Røsnæs-Ballen(Samsø). Projektet strandede imidlertid, og færgen købtes af interesserede tilbage til sydfyns-området på vegne af D/S Ærø.  Her blev den indsat på sommerruten Søby-Mommark indtil 1973, hvor den overførtes til Svendborg-Skarø-Drejø-overfarten.

ÆRØ (5. maj, 1968 - 7. december, 1979)

Ærøboen (7. december, 1979 - 4. oktober, 1993)

D. 2. september 1993 kæntrede færgen i færgelejet i Skarø havn, da en traktor med påhængsvogn skred sidelæns på det glatte dæk.  Det viste sig efterfølgende, at færgen havde haft overlæs. Færgen blev kort efter bjærget af Dansk Bjergning og Bugser, Hobro, men kom aldrig i fart igen.

A. L. B. (4. oktober, 1993 - )

M/F Ærøboen / A.L.B.   Københavns Sydhavn.   --   Januar 1999.


 - o - 

 

M/F "EGESKOV"    ---   2001.

 

Færgen blev bygget i 1937 til SFDS og blev indsat på Svendborg-Rudkøbing-Marstal samme år, hvor den sejlede her til 1962.  Indtil december 1966 sejlede både den i går nævnte "A.L.B." og "EGESKOV" på ruten Rudkøbing-Strynø-Marstal.

 

I 1982 blev færgen solgt til Færgeselskabet Søby-Mommark Aps og omdøbt til ”ØEN”, og kom i fart året efter på sommerruten Søby-Mommark. Dette varede til 1993.

 

1993: Omdøbt til ”ØEN II”.

 

I 1994 blev den chartret af D/S Ærø, og blev
-efter "ÆRØBOEN"s kæntring- indsat som erstatningsfærge på ruten Svendborg-Skarø-Drejø. Omdøbt til "ÆRØ"

 

Udrangeret i 1997 og afløst af den nye færge ”HØJSTENE”.

 

I 1997 blev den solgt til en lokal ærøboer, som ville bruge færgen til kontor og tegnestue i København. Atter omdøbt til "EGESKOV".

 

 

 . . . 

 

M/F "EGESKOV".  Københavns havn.   vv---> 22. august 2001.

 

 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . Opslag, tape´et på skibssiden.



  . .  


M/F "EGESKOV".  Københavns havn.   --   22. august 2001.


 

 - 

 

24. august 2015.

"ÆRØBOEN" (A.L.B.),  Svendborg-Skarø-Drejø-overfarten   --   1999.

 

"ÆRØBOEN" er bygget til SFDS på Svendborg Skibsværft i 1932 under navnet A.L.B. hvilket henviste til SFDS´s daværende bestyrelsesformand, greve Ahlefeldt-Laurvig-Bille.

(Der kom en mail: 

Hej Erik.
Ja. Det hænder jo at færger ændrer navn, men folkets kælenavn til A.L.B. var ifølge en af ”legekammeraterne”, der holdt ferie i det sydfynske i 1950;erne, det ganske pragtfulde: Alle Langelands Bønder!

Mvh.

Navn" )

 

-----------------------------------------

 

Læ. 29,5 m, br. 7 m og dybg. 1,7 m.   Færgen kunne medtage 110 passagerer og 12 personbiler og havde 3 mands besætning. 

M/F Ærøboen. Københavns Sydhavn.   --   Januar 1999.

 

 

 


D. 2. september 1993 kæntrede færgen i færgelejet i Skarø havn, da en traktor med påhængsvogn skred sidelæns på det glatte dæk.  Det viste sig efterfølgende, at færgen havde haft overlæs. Færgen blev kort efter bjærget af Dansk Bjergning og Bugser, Hobro, men kom aldrig i fart igen.

 

Der kom en mail:

"Hej Erik V.

Måske noget for dig: "Vagn i København 4" ca. 16:30: Skarø-Drejø færgen under ombygning til husbåd.
https://www.dr.dk/tv/se/vagn-i-koebenhavn/vagn-i-koebenhavn-4-6#!/

Erik, My 1 2 87."

Tak til Erik for dette link -- en interessant "gammel" udsendelse fra 1994, --så der er sket meget siden dengang.


 - 

 

Søndags-ekstra.

23. august 2012.

Herstedvester kirke.

Herstedvester kirke og sprøjtehus.   --   Udateret postkort.

Nordligt i byen ligger kirken, der i sin kerne er et højst interessant romansk anlæg - kor, skib, tårnunderdel i vest med to gotiske våbenhuse og gotisk tårnoverdel.   Desværre har meget hårdhændede restaureringer i 1862 og 1885 ved ark. J.D. Herholdt forstyrret og tildækket mange betydningsfulde enkeltheder.

De romanske dele er opført af kridtkvadre, men næsten overalt skalmuret ved restaureringerne, så alle ydre enkeltheder-med undtagelse af et vindue i nordsiden er udslettet, ligesom dørene er ændret efter forbillede fra bornholmske kirker.

 

I tårnrummet er der mod vest en stor niche med et tilmuret vindue, og en del højere oppe er der i alle tre ydervægge tilmurede lyssprækker, der muligvis har hørt til en gallerietage, som sløjfedes da der tidligti 1200´erne blev indbygget svære kuppelagtige helstenshvælv i skib og tårn samt formentlig også i koret.

Tegninger: Nationalmuseet.

 

Også i tårnet er der i senromantisk tid indbyggetet krydshvælv, der overvejende er af kridtsten, hvilket må betyde sløjfningen af den nævnte gallerietage.  Samtidig hermed blev der i skibets nordvesthjørne -lidt klodset- indbygget et svært rundt trappehus af teglsten.  Af de to gotiske våbenhuse er der nordre ældst, antagelig fra 1300´tallet.  Bygningen fungerer nu som præsteværelse. Den har spidsbuet dør og på flankemurene trappefriser, som er oprindelige ligesom den ellers meget ombyggede kamtaksgavls midtparti med tre spidsbuede højblændinger.

Derimod er det søndre våbenhus så gennemgribende ombygget og skalmuret i 1885, at ingen gamle enkeltheder kan påvises sikkert.  Det samme gælder i vid udstrækning tårnets gotiske overdel med kamtakgavle i øst-vest.

 

Bemærk at tegningerne ikke nødvendigvis viser den aktuelle tilstand; men udvendigt holder de vist.

Lige til modeljernbanen.

 

Tak til Jesper Herbert-Nielsen for velvillig hjælp med fremskaffelse af tegningerne af kirken.

(Fortsættes)

 - 

 


Ballerup station.

Ballerup station.   --   Aarstal ukendt.

 

Første S-tog til Ballerup.   --   1949.


Ballerup station.   --    Aarstal ukendt.

 

 - 

 

22. august 2015.

 

Lidt af hvert:

Der kom en mail:

"Hej Erik,

her er en transformer der ikke helt ligner hvad man ellers ser - ved toiletterne på Dyrehavsbakken.

Lige til modeljernbanen......

--
Venlig hilsen
Michael Deichmann

NESA nr. 47.  Dyrehavsbakken Trsfst.

  
NESA nr. 47.  Dyrehavsbakken Trsfst.   --   12. august 2015.  Foto: Michael Deichmann.
 

Lige til modeljernbanen.

 

Tak til Michael Deichmann.

- o - 

 

En tråd på et af vore fora:  

http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=25506  bragte en debat om smalspor på Holmegaards Glasværk:

"Mit" bidrag til tråden kunne blive dette  --  ganske vist ikke smalspor, men da et par normalsporede godsvogne:

 Det fremdrog dog andre fotos af lastbilen - se tråden.
Holmegaards Glasværks lastbil.  Holme Olstrup.  --   Ca. 1921.
Foto: Tktl. Rask. København Gb.
 

 - 

 

20. august 2015.

 

Huset på Christianshavn.    --    1981.

Der har i gårsdagens løb (18. august 2015) været lidt skriveri på et af vore fora om, at modeltogsforretningen "Togdillen" skulle være på vej med et recin-byggesæt af "Huset på Christianshavn". (1:87)

Se evt:   (  http://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/kommercielle-indl%C3%A6g/huset-p%C3%A5-christianshavn-i-resin-187 ).


Som lidt inspiration til evt. patinering / bemaling af det kommende modelprojekt, bringes her nogle fotos af "Huset" og dets omgivelser.   Rygter vil vide, at Huset blev revet helt ned efter optagelsernes afslutning, men genopført i en -udvendig- meget lignende udførelse.   Når man ser på et af denne dags sidste fotos, bagggåden / bagfacaden, kunne det godt se sådan ud.  

(Fortsat)

 

 

Amagergade nr 3, . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . og "Rottehullet", Amagergade nr. 8.


Amagergade 7-9, set fra Christianshavns Voldgade (nedenfor).

Den høje skorsten -lige ved gavlen til venstre- tilhører "Rottehullet" i Amagergade.


 
Christianshavns  Voldgade.  Januar 1981.  --   Ser man på "Street view" ser det ud til at huset enten har overlevet i gennemrenoveret stand eller er nedrevet og genopbygget i sit gamle udseende som nr. 32 / 34  ! ! !

Bemærk skorstenene - der kunne have været et helt værelse inden i --for hver etage.   

 

 - 


 

19. august 2015.

Huset på Christianshavn.    --    1981.

Der har i dagens løb (18. august 2015) været lidt skriveri på et af vore fora om, at modeltogsforretningen "Togdillen" skulle være på vej med et recin-byggesæt af "Huset på Christianshavn". (1:87)

Se evt:   (  http://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/kommercielle-indl%C3%A6g/huset-p%C3%A5-christianshavn-i-resin-187 ).


Som lidt inspiration til evt. patinering / bemaling af det kommende modelprojekt, bringes her nogle fotos af "Huset" og dets omgivelser.   Rygter vil vide, at Huset blev revet helt ned efter optagelsernes afslutning, men genopført i en -udvendig- meget lignende udførelse.   Når man ser på et af denne dags sidste fotos, bagggåden / bagfacaden, kunne det godt se sådan ud.  

Amagergade 7-9 abcd som det så ud under optagelserne i 1970´erne.  CLAUSENS  DYREHANDEL "ses" til højre.


 

Næsten samme motiv, dog fra begge sider.

Jeg var selv heldig -HELT tilfældigt- at komme forbi den dag, da nogen flyttede ind i selve "Huset" -foto tilhøjre.  Man havde fået "det rigtige" flyttefirma til at klare opgaven, med den "rigtige" flyttebil - de manglede bare Olsen.

Gaden er jo utrolig smal og flyttebiler er rimelig brede.  Det første der tilsyneladende var sket, da man åbnede flyttebilens bagdøre (rigtige døre - ikke jalousi), var at rage den fine nye udendørs væglampe ned ! ! !   Det kunne Olsen ikke have gjort finere.

 

 
Som man kan se, havde man "Olsen"s eget flyttefirma til at klare "denne meget vigtige flytning", ved indflytningen efter renoveringen/genopførelsen.

Der er i øvrigt luget godt ud i de gamle bygninger ! ! !

 
"Huset" ses yderst til venstre, fint og nyt ! ! ! ???
Amagergades ulige bag-facader (de, der er tilbage)  ^--- Flyttebilen anes lige, midtvejs oppe, til venstre.


(Fortsættes)

 

 - 

 

 

18. august 2015.

Apropos:   Bus-passager-ly.   --   2015.

(Stoppested - busstop - busstoppested - kært barn har mange navne.)

("fortsat" fra 11. og 16.  august 2015.)

 

 

Busstoppested / "Bus-ly",  Ydergaardsvej. Ballerup.   --   10. august 2015.   ^---vv

Det kan være lidt svært at se "ly´ets" dybde på et foto som dette.  Man fornemmer den betonplade, det er stillet på.

 

 

"Bagsiden af medaljen".

Busstoppested / "Bus-ly",  Ydergaardsvej. Ballerup.   --   10. august 2015.


Målene er lidt cirka-mål, da der flere steder ikke rigtig er mulighed for at tage nøjagtige mål med et alm. målebånd. Skitse: EVP / 1:1-mål i cm.  Bemærk, at det nederste af siden/siderne er rette, men herover kurvet.


  

1:87-modeller "støbt" i kaffefilterposer.  Sømmet, som "ly´et" hviler på foran, modvirker tagets overvægt fortil.

Selvom skallen allerede er efterbearbejdet ganske grundigt, kan der stadig findes unøjagtigheder ("småbuler"). 

Dette forsøg med kaffefilterposer har ellers givet et udmærket resultat. Der skal ikke så mange lag til, for at give en tilpas stiv og hårdfør skal, men disse poser er dog noget "tungere at danse med", i begyndelsen, indtil man har fået dannet en nogenlunde fast skal hele vejen rundt.   Det kan så være et spørgsmål, om man skal begynde med skallens "krop" og tage overkant og underkant (hver for sig) bagefter.  "Støber" man hele skallen på een gang, kan det være svært at få den skilt fra formen. Dels er der altid noget lim, der binder, men især hænger skallen i for neden, men også lidt for oven.  Det er hele tre muligheder - hvilken er det, eller måske dem alle tre ???   Endvidere bøjer skallen en lille smule ind over midten fortil (mindre åbning, end hvor skallen er størst).  Det hjælper heller ikke på aftageligheden, når alt kan binde.

I dag har jeg så afprøvet at lave en ufuldstændig skal først (uden over og underkant) og ladet den tørre.  Det gik her fint, at tage den af formen.  Herefter blev skallen sat på formen igen, og overkanten blev tilføjet.  Det gik også fint at få skallen af med denne tilføjelse.  Underkanten / "bænken" voldte stadig lidt besværligheder, men jeg havde også "givet den hele armen" med hensyn til at få papir ud i alle hjørner, og det klistrede godt til formen (til trods for brug af slipmiddel).

Næste forsøg skal være at lave over og underkant alene, hver for sig.  De kan så -efter tørring- frigøres og atter lægges på. Nu binder de ikke længere pga. lim når resten af "kroppen" / midterpartiet bliver limet på og holder dem sammen - måske stadig af to gange.

 

Værktøj.

Når først formen er savet ud (løvsav) og limet sammen med hvid trælim, foregår afretningen med en fil.  de to så stykker finér, der er efterfølgende er limet på "ly´et" er limet på for at danne modhold for den karakteristiske krave hele vejen rundt om facaden.

Siden "formen" blev taget i brug, har jeg savet/filet fire små hak ind i hjørnet mellem "bund" og den hældende forkant. Her kan jeg sætte en (to) elastik(ker), kraftigt strammet, ned i den indvendige del af "bænken"s hulrum, og tilsvarende i overkanten (samtidig eller hver til sin tid).

Øvrigt værktøj er såmænd bare en saks og lille pensel til at pensle den hvide lim på filter-papiret med. Resten er "alt muligt" fra værktøjskassen, der intet har med sagen at gøre, men alligevel passer lige netop til den aktuelle opgave. Bagenden af min gamle pincet er fin til både at trykke papiret ned i "bænkerillen" med, men også til -hele tiden- at glatte limningerne ud med. Lidt afretning med filen, og atter udglatning med pincettens bagende.  Den lille hobbykniv er fin til at "skære" sig vej ind mellem formen og "lyet´s kanter (limningerne), og så forsigtigt vride skalle af formen.

Saksen slutter af med at klippe "forstærknings-kraven" til, og penselen klarer bemalingen.

 

Efterlysning:

Er der en / nogle blandt "siden"s læsere, der har et foto eller to af et sådant bus-ly med vinduer / "koøjer" på den ene eller begge sider.  De sås i sin tid også i en sådan udgave, så man kunne sidde på bænken og holde øje med bussen (toget), uden at skulle rejse sig og måske blive våd, når man stak hovedet ud:

   o  o
 o  o  o
   o  o       Sådan nogenlunde sad de på siden, de yderste dog mere i ring /cirkel.

 

 

 - 

 

17. august 2015.

. . . og nu til noget HELT andet:  Roskilde Airshow 2015.

Fredag den 14., lørdag den 15. og søndag den 16. august 2015 afholdtes "Roskilde Airshow" i Københavns Lufthavn - Roskilde.

 

Flyopvisning (Airshow)

"Ved Roskilde Airshow 2015 forsøger arrangøren at få så mange forskellige slags fly som muligt med i opvisningen. Målet er at mindst ét kendt internationalt airshow team skal deltage. Forsvaret vil stille med militære fly og helikoptere fra søværnet og flyvevåbnet, samt deltagelse af udenlandske militærfly. Der bliver desuden stor deltagelse af civile passagerfly, forretnings fly og helikoptere, militære fly fra Anden Verdenskrig og tiden derefter, kunstflyvnings fly, samt et stort udvalg af hjemmebyggede fly og veteranfly (bl.a. de danske KZ-fly). Ydermere vil der være svævefly, dragefly, ultralights, modelfly og faldskærms-udspringere. Flytyper vi normalt ikke ser, forventes også at deltage fra udlandet. Vi gentager sidste gangs store succes med rundflyvning både lørdag og søndag."

Små fikse maskiner . . . 

Roskilde Airshow 2015.   16. august 2015.   ^---vv


 . . . hjemmebyggede Rvator-maskiner ! ! !

Maskinerne købes som byggesæt i USA (som vi andre evt. køber plast-modelbyggesæt) og bygges på fra 2-6 år.


De seks små hjemmebyggede "krydser" en af de store gamle og tunge . . .  (den lille gule ses nederst, bagest i formationen).

Det var dengang, der var flyvere til . . . 

 . . . hvor man (jeg) stod med "tuden" boret helt ind mellem netmaskerne lige til venstre for (øst for) den gamle Vilhelm Lauritzen-terminal i Kastrup Lufthavn.   Her stod man kun ganske få meter fra de store DC 3 og DC4,
Douglas C-54 Skymaster m. fl.


Da jeg flyttede til Ballerup i 1972, kom jeg (vi) til at se denne og to, tre andre magen til der dagligt landede og lette de fra Flyvestation Værløse --  indflyvningsbanen fra øst gik på langs ad Hareskov-dalen, kun 4-500 meter fra vinduerne, hvor dette skrives.

Jeg sidder her stadig, men må nu nøjes med fotos af maskinerne.  De andre er gået retur til USA (udlånt iht. Marshall-planen), men denne har vi stadig - HELDIGVIS.

Desværre havde den motorproblemer, så de lovede rundflyvninger med den, måtte desværre aflyses.

 


De moderne maskiner:


 

 ^---  F-16.   --->








Egentlig kønne (som DC3) er de vel ikke, men de kan til gengæld flytte sig:  255 meter opad i SEKUNDET - som her . . .










. . .  og Eurofighter Typhoon ---v

 

 . . . 

 

Egentlig kan jeg godt -som jernbaneentusiast- blive lidt misundelig på Fly-entusiasterne.  De møder op med måske et lille hundrede maskiner af alle arter -store og små og i alle farver.

Store opvisninger med bulder og brag (fredag og lørdag sad jeg i haven i Ballerup) og kunne tydeligt høre flyvningerne i/ved Tune, Roskilde.  Som en konstant buldren (torden) mod sydvest.


Som jernbaneentusiaster kunne vi måske også være med -i begyndelsen.  Ca. 100 lokomotiver og vogne kunne vi måske også skaffe til et stort træf, hvert andet år.  2-akslede, 3-akslede, 4-akslede lokomotiver og vogne, sorte og i mange andre farver.

. . . og så kommer vi "drønende" forbi med et lokomotiv og 10 vogne  --   150 km/t.  Så Du røgen ! ! "


------------------------------------------------------------


Tro dog ikke, at der ikke er sket noget på "Bus-ly-fornten".  Endnu eet læ-skur er "støbt" i dagens løb, --denne gang i kaffefilterposer.  --  Egentlig heller ikke ringe.  --   Dem vender jeg tilbage til i morgen.

 

 - 

 

16. august 2015.

Maaløv kirke.   --   2015.

Ikke et sprøjtehus, selvom ligheden er stor.  Heller ikke nogen tegning, men med mulighed for at "tælle mursten", her Munkesten med målene  ca. læ. 28,5 x br. 12,5 x hø. 8,5 cm + fuger, ca. 1,2-1,3 cm.  Hertil ses en lidt kortere type sten til "udfyldning" indimellem: Læ: 21 cm.

Alt i alt giver dette nogle rimelige cirkamål for bygningen: Længde: 7,70 m x br: 5,10 x hø: 7,70 m til og med tagrenden.

Maaløv kirke,  kapellet.   --   30. juni 2015.   ^---vv

 

 

 

 

 - - - 

 

 

 - 

 

16. august 2015.

 

Apropos:   Bus-passager-ly.   --   2015.

(Stoppested - busstop - busstoppested - kært barn har mange navne.)

("fortsat" fra 11. august 2015.)

I en tråd på www.jernbanen.dk / Jernbanehistorisk Forum:  http://www.jernbanen.dk/forum2/  fremkom et spørgsmål om de gamle glasfiber-passager-ly (-læ ?).  Cyklen blev "sadlet", og der kom en stribe fotos ud af det:

Bus-ly.  "Sti til Herstedhøje", Østbakkevej, Risby.   --   11. august 2015.

 

 . . . omsat til model (1:87):

Krydsfinér udsavet groft og sammenlimet - her også så småt filet til i facon.   ^---v

 

 

Endelig filet til og lakeret.   ^---v

 

Første "støbning" i dag,  15. august 2015.

Så kommer bussen (rutebilen). . . 

. . . og inden en af "vennerne" nu ringer eller skriver:  Jo, --jeg er klar over at de to (rutebil og bus-ly) -tidsmæssigt- næppe nogensinde har set hinanden, men de har dog det til fælles, at de begge er "støbt" i/af theposer.

Man skal dog endelig ikke tro, at det er nemt.  Der er gået mange timer med at file "klodsen" til, lakere, vente (tørre) og siden beklæde klodsen med thepose-strimlerne, tørre igen og til sidst --at få læskuret af klodsen efter tørringen.  Slipmiddel eller ej, --så var det bestemt ikke nemt.  

Der resterer dog stadig en god del, inden det er "anlægsklart", men metoden har een fordel:   Hvis jeg fremstiller flere, så bliver de (næsten) ens.

 

 - 

 

15. august 2015.

Hammersholt Teglværk.   --   Ca. 1960-65 ?

Det kniber med nærmere stedfæstelse.  Gode forslag er ønskelige.


Hammersholt Teglværk.   Oversigtskort 1966-67.  Tegn. Claus Jensen.

 

Hammersholt Teglværk.   Foto:  Claus Jensen.

 

Hammersholt Teglværk.   Foto:  Claus Jensen.

 

En af Hammersholt Teglværks grave.  Foto: Claus Jensen.

 

Hammersholt Teglværks spor set mod nord fra (Gammel) Kollerød-vej.

 

Vandværket - samme udsigt som ovenstående, men nu d. 1.  august 2015. Foto: Per Bjoern Pedersen.

 

Tak til Claus Jensen og Thyge Toylsbjerg-Petersen og Per Bjørn Pedersen.

 

 - 

 

 

14. august 2015.

Hammersholt Teglværk.   --   Ca. 1966-67 ?

Desværre, --billedkvaliteten er ikke altid den bedste, --men ellers slet ingen billeder.  Det kniber også med nærmere stedfæstelse.  Gode forslag er ønskelige.

Remisen, Hammersholt teglværk I  (det nordligste og ældste af de to værker).   Foto:  Claus Jensen.

Foto kan desværre næppe blive bedre !

 

Hammersholt teglværk.   Foto:  Claus Jensen.

 

Hammersholt teglværk.   Foto:  Claus Jensen.

 

Hammersholt teglværk.  Traktor nr. 9 ved værket i 1958.

Foto:  Claus Jensen (måske Erik S. Andersen).


 

Tak til Claus Jensen og Thyge Toylsbjerg-Petersen.

 

 - 

 

 

 

13. august 2015.

Robbedale trb.  DBJ.  --  Km. 5,6 fra Rønne.   --   2015.


Der kom en mail:


"Hej Erik

Her er Robbedale trinbræt på Bornholm, som det ser ud i dag. Du kan bruge billederne på din hjemmeside hvis du synes...

Trinbrættet står i en baghave i den sydlige del af Rønne og er ikke "rejst" mere end godt en kilometer ... og standen er god."

DBJ. Robbedale trb.   --   Juli 2015.  Foto:  Kim Anderberg Weichel.   ^---vv

 . . . 

 

 . 

 

DBJ. Robbedale trb.   --   Juli 2015.  Foto:  Kim Anderberg Weichel. 

Herligt at høre, at det ikke er alle trinbrætbygninger, der bare bliver revet ned, og "slettet" fra jordens overflade.

Lad os entusiaster håbe, at det vil blive passet godt på det.


Tak til Kim Anderberg Weichel.


 - 

 

12. august 2015.

Der kom en mail:  . . . med bl. a. vedhæftede fotos samt tilladelse til brug. Desværre er der tale om ældre fotos -det må nok erkendes- af skiftende kvalitet, og måske endnu mere desværre, i sin tid ikke scannede, men affotograferede. Det var vilkårene dengang, --men vi har da billederne ! ! !

Danske privatbaner   --   1958/59.

Langelandsbanen   --   LB.

LB 3. Rudkøbing.   --   3. august 1958.   Foto: Torsten Emborg.

 

LB M 4. Rudkøbing.   --   3. august 1958.  Foto: Torsten Emborg.

 

LB Sm 4. Rudkøbing.   --   3. august 1959.  Foto: Torsten Emborg.

 

Næstved-Præstø-Mern Banen   --   NPMB.

NPMB M 6, Præstø.   --   10. juli 1959.  Foto: Torsten Emborg.   ^---v

 - - - 


Tak til Torsten Emborg og Per Vadmand.


 - 

 

11. august 2015.

Apropos:   Bus-passager-ly.   --   2015.

(Stoppested - busstop - busstoppested - kært barn har mange navne.)

I en tråd på www.jernbanen.dk / Jernbanehistorisk Forum:  http://www.jernbanen.dk/forum2/  fremkom et spørgsmål om de gamle glasfiber-passager-ly (-læ ?).  Cyklen blev "sadlet", og der kom en stribe fotos ud af det:

Sidste aftryk efter et passager-ly på Herstedvestervej.   --   10. august 2015.

Nu har jeg set det passager-ly hver eneste onsdag (næsten) i mindst de sidste tyve år, og bare fordi jeg så har holdt "sommerferie" fra "Børnehaven" (min kones udtryk for "Modeljernbaneklubben H0, Albertslund"), så benytter de (kommunen) straks lejligheden og fjerner det ! ! !

 

Heldigvis fandt jeg fire andre på vejen tilbage til Ballerup.

I Risby, lige ved krydset Ledøjevej/Østbakkevej står der to - et for hver kørselsretning, stadig på Østbakkevej -lige ved (næsten) 90-grader-svinget og navneskiftet Østbakkevej/Ballerupvej (Stoppested: "Sti til Herstedhøje")- står der eet og lidt tættere på Ballerup, ved Ydergårdsvej, står det sidste på denne strækning.

To passager-ly. Østbakkevej, Risby.   --   10. august 2015.   ^---v

 - - - 

 

Passager-ly.  Stoppested: "Sti til Herstedhøje",  Østbakkevej, Risby.   --   10. august 2015.

 . . . og når man så tænker på, at jeg som skoledreng på Amager (omkring 1950) blev sendt på ferie på en lille gård ca. 200 m længere henne ad vejen, til højre.   Desværre blev gården eksproprieret engang i 1960´erne, men havde den ligget der endnu, havde motorvejen, Ring 4, stort set kørt lige hen over den.

Derhenne var jeg med ude og luge roer, mens jeg af gårdejeren fik at vide, at det store Eiffeltårns-agtige radiotårn, Herstedvester-senderen, der lå lige på den anden side af skellet, var bygget alene af træ, og at der ikke var så meget som et søm i det ! ! ! 

Den 125 meter høje antennemast var faktisk bygget af pitch pine-træ og samlet med kobbernagler.

Den kunne ses vidt omkring og blev et vartegn for Herstederne.  Senderen i blev nedlagt i 1983 i forbindelse med, at den hidtidige Mellembølge-teknologi blev afløst af FM. Selve antennen blev taget ned 1987.

Fra denne gård kørte jeg nogle gange sammen med gårdejeren (kørte med / kørte) hestevogn ad netop denne vej til Ballerup, hvor der blev købt ind i byens store købmandshandel (foderstofhandel): Reehs Købmandshandel, --en købmandshandel jeg selv blev kunde i nogle år derefter, --efter bosættelsen i Ballerup i 1972.  Desværre  blev købmandshandelen lukket, og herefter fortsatte den -i nogle få år- som stor (fin) isenkræmmer-forretning, for til sidst at blive lukket helt (desværre ! ! ! ).   Endnu er "Reehs Baghus" (Foderstof-afdelingen) dog bevaret og stillet til rådighed for Musisk Samråd i Ballerup.

Ballerupvej / Østbakkevej, Ballerup / Risby.   --   10. august 2015.

 

Passager-ly.  Stoppested: "Ydergårdsvej",   Ballerupvej. Ballerup.   --   10. august 2015.


Lige til modeljernbanen.

 

 

Der var så dejligt ude på landet . . . 

Herstedøster kirke.   --   10. august 2015.


 

Herstedvester kirke.   --   10. august 2015.

 

 - 

 

 

10. august 2015. 

En transformatorstation i Borup.   --   1989/2015.

 

 

 

I 1989 bragte "Dagbladet" de to nedenstående artikler om et transformatortårn, stående på et "gadehjørne" i Borup,  ca. 500 fra stationsbygningen, --på vejen mod nordvest og herregordes Svendstrup..  Det har stået der fra "Ruder Konges tid" (ca. 1925), og alligevel lykkedes det mig at undgå at få øje på det under min tre-fire dages afløsning på Borup station i 1958.  

Johhh, --jeg har en undskyldning (forklaring).  Hele stationen var "gravet op" netop på den tid, --man var ved at etablere det stadig eksisterende midtliggende overhalingsspor.  Da jeg talte meget med banearbejderne (i mine to timers middagsluknings-timer), var det langt det nemmeste at gå over sporene udfor stationsbygningen og følge sporene mod "vest" indtil vejen mod Svendstrup.  

Derved kom jeg aldrig forbi det nævnte hjørne, og fik kun taget billede af det pladetårn, der stod lige på den nordlige side af banen.

Det gamle tårn stod lige nedenfor, til højre.  Til gengæld et jeg sikkert gået langs sporene -på den anden side af banelinien- inde fra stationen (i baggrunden) og nedad skråningen og videre ud ad vejen til Svendstrup (vejen anes lige i øverste venstre hjørne af billedet.  Ærgerligt.

 

I 1989 hørte jeg så om det gamle tårn, og det virak der var omkring dets nedrivning eller . . .

Senere har jeg modtaget det par avisudklip om "sagen", som bringes her.

 

Jeg kikkede altid ned til tårnet når jeg kørte forbi -sendte det en lille hilsen- men i de senere år blev det sværere og sværere at se det under forbifarten ved passagen af overføringen.  Flere og flere træer voksede op og tog udsigten, samtidig med, at togenes hastighed blev højere og højere og det dermed blev svært lige at finde det mellem træerne.

Jeg havde ingen ærinder i Borup, så det blev ikke til fotografering, --men . . . 

Forleden -d, 5. august 2015, blev der en lejlighed, ---men:

 

Tårnet var væk (er væk).

"Her sku´ det være, men mangler desvæ´re."     --   Ingen transformatorstation i Borup.   --   5. august 2015.

De nye ejere af huset bagved kunne oplyse, at tårnet var blevet revet ned "for et års tid siden" ! ! !

 

Der skulle vel ikke -blandt "siden"s læsere- være een, der nåede at tage et par billeder inden det blev for sent ???

 

 

Nu til noget helt andet ! ! !

"Tillæg" til dagens "Dagens . . . "

Frimærkehæfte, 1994, også med en sporvogn, linie 14, med røde/hvide/blå liniefarver.  --   Foto: Per Kruse.

Hertil havde Postvæsenet også fremstillet en lille "pengemåtte" (som en musemåtte, og med stort foto af vognen).


 - 

9. august 2015.

Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm   --   2015.

Danmark i rødt og hvidt (-og blåt).

Ganske vist er vi vant til "Danmark i rødt og hvidt", men der er nu noget særligt over det (synes at være det), når den blå farve kommer med.   Er det bare et tilfælde, at det næsten altid er en linie 14 (røde/hvide/blå liniefarver  -- røde/blå linie-kendingslys), der fremvises i reklamer og omtaler her og der ???

KS 327 som linie 14. Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.   --   25. juli 2015.   ^---vv

 

 

 

"Nat" over museet.    ^---v

 - - - 

 

 

NESA 929 som linie 14. Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.   --   25. juli 2015.   ^---vv

Den nydelige ældre herre (der har sneget sig ind foran kameraets linse) er Sporvejsmuseets formand -mangeårige formand (ret forstået)-, Mikael Lund, der skulle være vognstyrer på den følgende køretur på linien.

"Nat" over museet.    ^---v


Skulle nogle læsere her på "siden" være i tvivl ???   --   Jeg vil stadig holde på, at dette er verdens flotteste sporvognstype (selvom København har et par andre "kandidater".  

Typen ovenfor, "hovedtype-vognene", har såmænd heller ikke "stået bagest i køen", og scrap-vognene (der er nok skelet lidt til Lunding-vognene), er også gode kandidater til betegnelsen.

 

 

(Fortsættes)

 - 

 

 

 

9. august 2015.

Fur kirke.   --   1998.

På en skråning, højt over Nederby, ligger den lange blytækte og delvis hvidkalkede kirke. Tårn, skib, kor og apsis og våbenhus på skibets nordside. Kirken er opført af hhv, granitkvadre og den lokale stenart, rødsten, men også munkesten i våbenhuset.

Adgangen til mellemstokværket i tårnet, og til resten af dette, sker ad den stilladsagtige trappe, der ses på fotos.

Fur kirke. Luftfoto set fra syd.   Postkort.

 

Fur kirke, set mod hhv. NØ ---^  og SØ  ---v      --   13. september 1998.

 - - - 

 . . . . .. . . .   . . . . . . .. . . 

Fur kirke.   Udateret postkort.   ---   På frimærkerne fra 1995 ligger Fur kirke lige til venstre for ordet "Nederby".

Fur kirkegårdslåge, set fra nord.   --   13. september 1998.

 
Se evt. mere på kirkens egen hj.side > Fur kirke

 

Måske ikke "Lige til modeljernbanen" (tegning mangler), men flot ville den have set ud på et anlæg.

 

 - 

 

9. august 2015.

En hændelse.    --   2015.

Der kom en mail:

"Hej Erik.

Er du interesseret i nogle gode fotos af MY 1126 fra juni måned, hvor den krydsede Vordingborggade på Østerbro og overkørselsanlægget svigtede.

(...)

Mvh Peter".

--------------

Firmaet Novo Nordisk havde lejet MY 1126 til en tur "rundt om husene". Ved Vordingborggade på Østerbro svigtede overkørselsanlægget.

 - - - 

Først gik bommen ikke ned og den ene af de tilstedeværende fotografer prøvede at stoppe bilerne, . . . 

 . . . men en ung mand gad ikke vente selvom MY'eren havde snuden helt fremme ved asfalten på Vordingborggade.

Kort efter fik lokomotivføreren selv aktiveret bommene manuelt.

Endnu een, der ikke kunne komme tæt nok på ! ! !

 

Ved Lyngbyvejen, hvor toget kørte mod Lersøen.   ^---v

 - - - 

 

Alle fotos, eller "arkiv":  Peter Kristensen.

 

Tak til Peter Kristensen, Amagerbanens Venner.

 

 - 

 

 

 

 

8. august 2015.

Branden-Stenøre-overfarten (Fursund)   --   1998.

M/F "Sleipner - Fur",  Branden.   --   12. september 1998.   ^---v

 - - - 

 

M/F "Sleipner - Fur".   --   12. september 1998.  Foto: Mette Vester.

 

M/F "Sleipner Fur".  Stenøre.  --   12. september 1998.   ^---vv

Foto:  Mette Vester.


 - - - 

 

M/F "Sleipner - Fur" anløber Branden.   --   12. september 1998.

 

. . . og så lige:

En sejlplan fra "Danmarks Rejseforbindelser", vinteren 1956-57.

 

 

SLUT med "Fursund Færgeri".

FÆRGER, ---det må åbenbart kede læserne/seerne overordentlig meget, for sjældent er besøgstallene i den grad raslet ned.  

Nå, ---men når man også kan finde på at sælge (foreslå at sælge) øerne til rige privatmænd, så er interessen for øerne åbenbart heller ikke stor på "højere sted" ! ! !

 

 - 

 

7. august 2015.

Branden-Stenøre-overfarten (Fursund)   --   2003.

Branden.


Det gamle leje i Branden.   --   4. september 2003.   ^---v


Venterumsbygningen,  Branden.   --   4. september 2003.

Den bygning ser "godtnok" ikke festlig ud -- mon nogen tør tage ophold dér, efter nattemørkets frembrud.


Til gengæld må bygningen være:  "Lige til modeljernbanen".   Her må alle kunne deltage.  

 

 - 

 

 

6. august 2015.

Branden-Stenøre-overfarten (Fursund).

 

M/F  "SLEIPNER - FUR".

 

"Hver måned henter 400 tunge lastbiler molér på Fur, og hver sommer strømmer tusindvis af turister til øen for at opleve dens storslåede natur."


Således skriver Fursund Færgeri i sin velkomst-brochure ved den ny færges indsættelse i 1996.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

"M/F Sleipner - Fur".

4. september 2003.   vv--->


 

 

 

 

"M/F Sleipner - Fur".   --   4. september 2003.


 - 


 

5. august 2015.

Branden-Stenøre-overfarten (Fursund).

 

M/F  "SLEIPNER - FUR".

 . . . på vej mod Stenøre, Fur.   --   4. september 2003.

"Den nye færge er en helt ny færgetype i danske farvande. Det rådgivende ingeniørfirma Jørgen Petersen har forstået projekteringen og skræddersyet færgen til sundets specielle trafikmønster. Resultatet er en færge, der både er større, hurtigere og mere avanceret end de småfærger, der besejler de danske øer. "Sleipner - Fur" kan medtage næsten tre gange så mange køretøjer, som de gamle færger."

M/F Sleipner - Fur, Branden.   --  4. september 2003.  ^---vv . . og for fodgængere ---^

 - - - 

 - - - 

Ledeværker ved Stenøre.   --   4. september 2003.   ^---v

(De ser "godtnok" ikke så "hyggelige" ud som de gamle typer, og man må da håbe, at de kun skal "lede" færgerne.)

 - - - 

M/F Sleipner - Fur i Stenøre.  --   4. september 2003.

 

 - 

 

 

4. august 2015.

Branden-Stenøre-overfarten (Fursund).

M/F  "SLEIPNER - FUR".

"Lørdag d. 21. septenber 1996 anløb færgen "Sleipner - Fur" sin nye arbejdsplads for første gang. Sundsøre Kommune fik endelig en efterfølger for M/F Fursund" og "M/F Stenøre", der hidtil har besejlet ruten mellem Branden og Fur."

"M/F Sleipner" afsejler fra Fur . . .   --   4. september 2003.   ^---vv

 

På broen.

 

 

 

 . . . og ankommer til Branden.     --   "M/F Sleipner"   --   4. september 2003.

 

 - 

 

3. august 2015.

Branden-Stenøre-overfarten (Fursund).

M/F  "SLEIPNER - FUR".

"Lørdag d. 21. septenber 1996 anløb færgen "Sleipner - Fur" sin nye arbejdsplads for første gang. Sundsøre Kommune fik endelig en efterfølger for M/F Fursund" og "M/F Stenøre", der hidtil har besejlet ruten mellem Branden og Fur.

De to gamle træfærger fra 1973 og 1966 er slidt ned af den megen trafik til øen.

Hver måned henter 400 tunge lastbiler molér på Fur, og hver sommer strømmer tusindvis af turister til øen for at opleve dens storslåede natur."

Således skriver Fursund Færgeri i sin velkomst-brochure ved den ny færges indsættelse i 1996.

Velkomst-brochure.  Fursund Færgeri, 1996.   ^---v

"De to sidste færger "M/F Fursund" og "M/F Stenøre" har sejlet passagerer frem og tilbage cirka 180 gange i døgnet året rundt. Færgerne er nu blevet erstattet af "Sleipner - Fur, der ene skib skal opretholde den samme sejlfrekvens, som de to gamle færger.

Den nye færge er bygget på Morsø Skibsværft, og den ejes af Sundsøre Kommune."

Færgen indsattes i driften i oktober 1996.

 

M/F "Sleipner - Fur",  Branden . . .    --    4. september 2003.

 . . . på vej mod Stenøre, Fur.

"Den nye færge er en helt ny færgetype i danske farvande. Det rådgivende ingeniørfirma Jørgen Petersen har forstået projekteringen og skræddersyet færgen til sundets specielle trafikmønster. Resultatet er en færge, der både er større, hurtigere og mere avanceret end de småfærger, der besejler de danske øer. "Sleipner - Fur" kan medtage næsten tre gange så mange køretøjer, som de gamle færger."

"En dobbelttur tager 9 minutter, og det er uanset årstiden. Takket være to 360-graders rorpropeller er færgen utrolig manøvredygtig.  Den kan bl. a. sejle sidelæns og lægge til kaj i selv det værste stormvejr.  Et nyt rampesystem medfører endvidere, at til- og frakørsel kan ske på under 3 minutter."

M/F "Sleipner - Fur",  Branden.    --    4. september 2003.

 

 - 

 

2. august 2015.

Maaløv kirke.

Maaløv kirke.   --   Foto.  Nationalmuseet.


Maaløv kirke.   --   30. juni  2015.

 

 

Lige til modeljernbanen.

 

Maaløv kirke.   --   30. juni  2015.   ^---vv

Måske ikke præmie-fotos, men resultatet af, at kirken er anbragt på en så høj bakketop.

 

  

Maaløv kirke.   --   30. juni  2015.  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . og sprøjtehuset.

Eet skridt bagud, og man havner i en hæk eller på en sti 2-3 meter længere nede !

 

 

 - 

 

2. august 2015.

M/F  "FURSUND" som husbåd i København.   --   2001.

"FURSUND".  Stenøre.   --   Udateret postkort.  Foto: Aage Pedersen, Thisted.

 

I 1996 blev "FURSUND" taget ud af drift,

og i 1997 solgt til private. Herefter ombygget til husbåd:

"FURSUND" som husbåd i Københavns havn.   --   22. august 2001.   ^---vv




M/F´erne "Hannæs" og "FURSUND" som husbåde i Københavns havn.   --   22. august 2001. 

At dømme efter Google Earth / Street View kunne det se ud til at den ligger der endnu (Krudtløbsvej), --omend den(de) er vendt en kvart omgang, for at få for/agter mod land, for at få plads til nogle flere.

 

 - 

 

 

1. august 2015.

Branden-Stenøre-overfarten (Fursund).

M/F  "FURSUND".

Bygget i 1973.  Søren Larsens Skibsværft, Nykøbing Mors.    29 / 7,75 m, dybg. 2,85.  12 personbiler / 99 passagerer.

M/F "FURSUND" under ankomst til Stenøre på Fur.   --   4. september 1994.   ^---vv

 

Foto. Mette Vester.


 

M/F "STENØRE" og "FURSUND", Stenøre.   --   4. september 1994.

 

"FURSUND" s afsejling fra Stenøre.   --   4. september 1994.

 

M/F "FURSUND",  Branden, Salling.   --   4. september 1994.

 

I 1996 blev "FURSUND" taget ud af drift, og i 1997 solgt til private. Herefter ombygget til husbåd. (Se 2. aug. 2015).

 

 - 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Juli ---v   --   August  ---^

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

31. juli 2015.

Branden-Stenøre-overfarten (Fursund).

 
Fur,  Stenøre havn. Ca. 1960 ?
 
 
Fur, Stenøre havn.   Udateret postkort.   Det synes at være færgen "FURSUND", der er under anløb.

Stenøre havn, set fra færgen.  Ca. 1970 ???   Stemplet postkort, dato ulæselig (Porto 20 øre [2x10 øre] )
 

 

Fuursund.

Bygget:  1931/32.  Jens Laursen & Sønners Eftf, Struer.   12,87 / 5,08 m.  Eg / bøg.  3 personbiler.
"Fuursund" på vej fra Branden (nederst til højre) mod Stenøre, Fur.   Postkort.  Stemplet julen 1950.
 
 

"Fuursund".  Udateret avisudklip.  Færgen solgtes i 1956 til Venø-overfarten, "VENØSUND I", hvor den var i drift til 2010.   Udklippet må derfor være fra før 1956.

Færgen sejler dog endnu, omend i regi af ”Venøsund Færgelaug”, der d. 19. januar 2015 fik færgen endeligt overdraget.

Se mere på:  http://venoe.dk/foreninger/venoesund-faergelaug/  eller  http://www.venoesund.dk/

 
Fur.  Branden-Stenøre-færgen  "FURØ".   Ca. 1960 ?   I 1975 solgtes færgen til Venø-overfarten, "VENØSUND II".
 
 ....  ....   
Fur-Branden-billetter:  2 x personbil 1998 og personbillet 2003.
Alting har en bagside - også en færgebillet.
 
 

 - 

 

 

30. juli 2015.

Branden-Stenøre-overfarten (Fursund).   --   2003.

  

M/F  STENØRE

For- eller agterenden af færgen . . . 

 

 

 . . . jeg fik ikke noteret det dengang.

STENØRE, Fursund Færgeri   --   4. september 2003.


I oktober 2011 var det slut, og i 2012 blev den solgt til en privatmand med henblik på ombygning til husbåd.


Jeg kender ikke ejeren og færgens nuværende "opholdssted", men det kunne da være interessant, hvis ejeren en dag "Googlede" sin gamle færge, og kunne få lyst til at sende et par fotos af færgen, som den ser ud nu
 --- og meget gerne med et par interiørfotos.



 - - - 

 

Fursund Færgeri,

Stenøre, Fur.

4. september 2003.

Fur, -- turistkort på den nye færge ,,Sleipner,,    Overfarten ses nederst i billedet.   --   4. september  2003.

 

 

Fursund  Færgeri.   --   4. september 2003.

 

Jeg skal tillade mig at minde om den -næsten- nyudkomne bog:


"Danske træfærger

 . . . . . . . . . . . . . - som vi så dem"

 

NÆSSUND på Næssundoverfarten,  mellem  Hurup Thy og Karby (Mors).

 - - - 

Læs mere på:   http://www.xn--trfrger-nxab.dk/ 

 

Danske træfærger - som vi så dem.   Anders Riis, forlaget "Omtanke".  A4-liggende, 128 sider med -næsten- kun masser af pragtfulde farvefotos.   ISBN 987-87997785-0-8.

 

 - - - 


   






    "PETER, GRØNÆRT OG  BUKKEN-BRUSE"   Nils Bloch. Eget forlag.  

    ISBN 87-983192-0-5 (dog udsolgt fra forlaget.)

 

 

 

 

 - 

 

29. juli 2015.

Branden-Stenøre-overfarten (Fursund).   --   2003.

  

 

Udsnit af færgens Brand- og redningsplan.


STENØRE, Fursund Færgeri   --   4. september 2003.  

Arbejdsbordet er tilsyneladende påskruet den ene olietank, --men det er nok også bedre end påskruning på fækalietanken på modsatte side -- hvis der skulle opstå en utæthed  .


 

 


Hjælpemotor med startluftkompressor (øverste med køleribber) og vandpumpe

Motoren her trækker en kompressor til at pumpe startluft op med.  Startluften lagres i to store stålbeholdere.
Det er de to grå stålflasker som befinder sig på skottet (væggen) på et af billederne af hovedmotoren (se foto af dette).

 

Der kom en mail:

"Hej Erik.

(...)
 I min tid som hus & landbrugselektriker havde jeg i en treårig periode en tjans som skibselektriker. Men pludselig er det 35 år siden :-( 
Bogø Stubbekøbing overfartens færge Ida (bygget 1959) ligner meget til den som du lige nu sender billeder fra. Du har to billeder som du ikke ved hvad forestiller.   Jeg kan dog løfte sløret for hvad det er:

Motorerne er begge af fabrikatet Lister:
 
Den tocylindrede motor (herover) trækker en kompressor til at pumpe startluft op med. Startluften lagres i to store stålbeholdere. Det er de to grå stålflasker som befinder sig på skottet (væggen) på et af billederne af hovedmotoren.

Den tocylindrede motor kan også kobles til at trække en vandpumpe. Det er mig ikke klart om det er lænsepumpen, eller til brandslukning.(Fabrikat Deshmi)

Den trecylindrede (herunder) trækker en generator. Det ser ud til at skibet har 24 V installation. Jeg kan se eltavlen i baggrunden. Den er ikke 220 V"
 
Forklaringerne  er nu vedføjet billederne.
 

Lysmaskine.   --   Den trecylindrede motor trækker hjælpegeneratoren og eltavlen i baggrunden.  Det ser ud til at "Stenøre" har haft  24 V installation.  På eltavlen i baggrunden kan man se, at den er ikke til 220-230 V. pga. de store sikringer i tavlen.

STENØRE, Fursund.   --   4. september 2003.


Tak til Niels E. Holm for den supplerende tekst.


 - 

 

28. juli 2015.

Branden-Stenøre-overfarten (Fursund).   --   2003.

  

M/F  "STENØRE"


"Kælderetagen"

Maskine:   B&W / Alpha 403,   210 hk.  --   99 passagerer, 12 biler.    2 mand besætning.

 

STENØRE, Fursund Færgeri   --   4. september 2003.   ^v---v^ 

Bemærk startluftbeholdere i baggrunden på foto til højre. Bemærk "akseldynamoen" som vist er en moderne generator a´la bilens generator - Den blå remtrukne på hovedmotoren

 

 . . . en tur rundt om "maskinen" -- med uret.

 

STENØRE, Fursund Færgeri   --   4. september 2003.


 

 - 

 

27. juli 2015.

Herligt at se (for en pensionist-webmaster   ).

Noget kunne tyde på, at sommerferien er ved at være forbi, og der igen er ved at komme træk på hjemmesiden (eller er det bare det dårlige sommervejr, der får seerne/læserne ind til pc´en i mangel af sol ???).

Tillad mig at minde om mit ønske (7. juli 2025) om at nogle seere/læsere fattede fotografiapparat, målebånd og papir/blyant med henblik på at besøge og fotografere/opmåle det lokale sprøjtehus.  

Se f. eks. uddrag af den tidligere opfordring herunder:

 

-------------------

 

PS:

Det ville da være herligt, om nogle blandt læserne / seerne ville fatte målebånd, papir, blyant / kuglepen samt fotografi-apparat, for evt. at måle det lokale sprøjtehus op, og sende en skitse til evp. 

Længde / bredde / højde, porthøjde og -bredde, sok-kelhøjde og hvis der ellers er noget interessant.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lige til modeljernbanen.

--------------------

 

Dengang var det sprøjtehuset i feriområdet det gjaldt (ingen sprøjtehuse modtaget), nu må det så gælde det lokale sprøjtehus i hjembyen elle evt. i nabobyen ! ! !

Eller er interessen virkelig ikke større ???

 

 - 

 

27. juli 2015.

Branden-Stenøre-overfarten (Fursund).   --   2003.

M/F  "STENØRE"

99 brt.   38 nrt.  Længde:  29 m,   bredde:  7,75 m,   dybgang:  2,85 m.    

M/F Stenøre,  Fur.   --    4. september 2003.   ^---vv        Det lille passagerly under overfarten.

 

 

 

Desværre tillod tiden og den i øvrigt afspærrede færge (nærværende var med tilladelse) ikke den store udfoldelse.

"Brand- og redningsplan", --men giver da også et lille overblik, når man nu ikke har en rigtig tegning.

 

 - 

 

26. juli 2015.

Københavns Sporveje  -  KS 587.   --   2015.

KS 587.  Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.   --   25. juli  2015.    I dagslys . . . 

 - - - 


 . . . i den begyndende mørkning . . . 

 . . . og sent på aftenen, lige inden museets lukketid denne aften.


Køreretningen vendes for at køre i remise . . . 

 . . . og det blev (atter) lys.

 

 - 

26. juli 2015.

Maaløv kirke.

Maaløv kirke og gadekær.   Udateret postkort.

 

Maaløv kirke.   --   30. juni 2015.   ^---vv

 

 

 

Maaløv kirke.   --   30. juni 2015.


Lige til modeljernbanen.

 

 - 


25. juli 2015.

Branden-Stenøre-overfarten (Fursund).   --   2003.

M/F  "STENØRE"

  

Stenøre,  Fur.   --   4. september 2003_2492.    ^v---^    Set ud over Fursund . . . 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . og set mod land. 

Som andre færger nåede "Stenøre" at blive bygget om flere gange. Færgens oprindelige, meget lille træstyrehus blev f. eks udskiftet med et mere moderne.

 

 - - - 

I oktober 2011 var det slut, og i 2012 blev den solgt til en privatmand med henblik på ombygning til husbåd.

 

(Fortsættes)

 - 

 

24. juli 2015.

Branden-Stenøre-overfarten (Fursund).   --   2003.

M/F "STENØRE",  

Søren Larsen og Sønner A/S Skibsværft, Nykøbing Mors.  1966.

Byggematerialer: Eg og bøg.  99 passagerer, 12 personbiler og 2 mands besætning.

Udtaget af sejladsen i 2011 og solgt i 2012 med henblik på ombygning til husbåd.

Stenøre, Fur.   --    4. september 2003.   ^---vv

 

 

 

  

 

Stenøre, Fur.   --    4. september 2003.   ^---vv

 

(Fortsættes)

 

Jeg skal tillade mig at minde om den -næsten- nyudkomne bog:


"Danske træfærger

 . . . . . . . . . . . . . - som vi så dem"

 

NÆSSUND på Næssundoverfarten,  mellem  Hurup Thy og Karby (Mors).

 - - - 

Læs mere på:   http://www.xn--trfrger-nxab.dk/ 

 

Danske træfærger - som vi så dem.   Anders Riis, forlaget Omtanke.  A4-liggende, 128 sider med -næsten- kun masser af pragtfulde farvefotos.   ISBN 987-87997785-0-8.

 

 - - - 


    "PETER, GRØNÆRT OG  BUKKEN-BRUSE"   Nils Bloch. Eget forlag.  

    ISBN 87-983192-0-5 (dog udsolgt fra forlaget.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 - 

 

23. juli 2015.

IV

(Fortsat fra 13., 14. og 22 . juli 2015.)

Husum S-togs station.   --   2015  (. . . disse fotos bliver også gamle engang)

Der var lige endnu et par fotos "på en anden film" (hukommelse).

  

Ny fodgængerovergang ved Husum st.   --   17. juli 2015.   ^---v---^     Her er det nordsiden af broen.

 

"Himmelstigen" - trappen, der har stået ensomt tilbage (uden sin gamle bro) de seneste par år.

 

 

"Himmelekspressen"   --   2014.

"Himmelekspressen" i Vasbygade, København SV (næsten lige overfor H.C. Ørstedsværket).  ^--v  20. marts  2014. 

 - - - 

 

Se evt. mere om "Himmelekspressen" her:  "Himmelekspressen"

 

"Himmelekspressen" i 1965.

 

Også "på nettet / Google kan der efterhånden findes meget andet om "ekspressen".

 

 

 - 

 

22. juli 2015.

Omkring . . .       --   2015  ( . . . men disse fotos bliver også gamle engang)

III

(Fortsat fra 13. og 14. juli 2015.)

 17. juli 2015.   ^---vv

  


Ny gangbro over banen, --men man ser dårlig nok broen for beskyttelsestagene for el-ledningerne.

Ingen kraner, ingen arbejdskøretøjer i sporene, . . . 

 . . . endnu er der dog længe til den første fodgænger kan forcere broen.

 

 - 

 

21 juli 2015.

Diverse opsamling:

 

Havnebanen i Allinge.


Allinge havn i 1930'erne.    Som man vil kunne se, er der to havnespor på "Sverigeskajen" med et omløb.
Skibet er S/S Hammershus. Bemærk den ubrudte kajkant på Sverigeskajen.

Foto: Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Spor efter spor.  Allinge havn.   ---   2. maj 2002. . . . .  ^---v


Herover ses sporene efter bl. a. det ovennævnte omløb.

Faktisk begyndte sidesporet næsten helt fremme ved indkørselen til Sandvig station,  men der er jo også "højt ned".  

Som jeg ser det, er der tæt ved sporet/ sporskiftet på nedenviste kort anført "66 m. o. havet" og hvis havnen ligger ca.3 m o.h, er der lige en forskel på 63 m, der skal overvindes.



Tak til Thomas Boberg Nielsen for lån af det gamle foto.

 

Se evt. mere på:  

Allinge station    (Erik, My 1 2 87)  eller

http://www.havnebaner.dk/home/allinge

 

På sin vej op/ned passeredes Allinge/ Sandvig Gasværk m. sidespor:  

Se luftfoto:

 

http://www.europeana.eu/portal/record/9200343/BibliographicResource_3000094460139.html

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 - - - 

 

 

Mellemblokposten  Knudstrup, øst f. Sorø.   --   2015.


DSB. Vestbanen, "mellemblokken" Knudstrup, øst for Sorø.   ^---v   11. juli 2015.   Foto: Ole Kræmmer (Gb).

I baggrunden ses Sorø station og i form af ---^--- rækken af "enlige" træer herover, anes Sorø-Vedde Jernbane.

Udsnit af ovenstående foto:  Bemærk den dobbelte ledvogterbolig (til venstre, med det røde tegltag).
Blokposten / -hytten lå i sin tid stort set lige under overføringens nordlige (højre) brofæste.

 

(Et lille tilbageblik til 1957-58)

http://www.mjk-h0.dk/evp_Soroe/13.ii.06.mellemblokposten_knudstrup,soroe.marts_1957.jpg

Mellemblokposten i Knudstrup.   Foto set mod København. Bemærk hestevognen midt i overkørslen.
Se også hhv. det enkelte ledvogterhus yderst tv. og det dobbelte nær midten af foto, med blokposten foran . . .

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_Soroe/mellembloksignal.knudstrup.soroe.vinter_1957-58.jpg

. . . og set den modsatte vej, mod Sorø (Korsør).

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_Soroe/12.i.05.mellemblokposten_knudstrup,soroe.marts_1957.jpg

Mellemblok-hytten og led- og mellemblokpasseren med den gamle telefon i baggrunden.  Bemærk -som en grå skygge midt i vinduet- meldeklokken, der med sine 5 enkeltslag for ulige tognumre [mod Korsør] eller 5 dobbeltslag for lige tognumre [mod København] underrettede om, at et tog snart ville passere overkørslen. "Snart" var defineret i et opslag ophængt i hytten, som et antal minutter efter klokkeslag. Fra den foranliggende togfølgestation afgav man ringningen umiddelbart før afgang i den aktuelle køreretning.

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_Soroe/10a-11.meldeklokke,knudstrup,soroe.vinter_1957-58.jpg   
   Overkørselen, som Geodætisk Institut / Kort- og Matrikelstyrelsen
   tegnede den på sine "Målebordsblade" i årene 1928-40.




    Meldeklokken i vinterlige omgivelser, vinter 1957-58.

 - - - 

 

Se evt:    Sorø station ("Landstationen") 

 

 

 - 

 

19. juli 2015.

Maaløv kirke   --   2015.

Maaløv kirke.   --   30. juni  2015.   ^---vv

 

 

 

 

 - - - 


Lige til modeljernbanen.


 - 

 

19. juli 2015.

Der kom en mail:  . . . med bl. a. vedhæftede fotos samt tilladelse til brug. Desværre er der tale om ældre fotos -det må nok erkendes- af skiftende kvalitet, og måske endnu mere desværre, i sin tid ikke scannede, men affotograferede. Det var vilkårene dengang, --men vi har da billederne ! ! !

Danske privatbaner   --   1959.

NPMB M 6. Præstø.   --   10. juli 1959.  Foto: Torsten Emborg.   ^---v

 

ØSJS 2.  Haarlev.   --   9. juli 1959.  Foto: Torsten Emborg.

 

ØSJS  M 2. Haarlev.   --   9. juli 1959.  Foto: Torsten Emborg.

 

ØSJS  M 8. Haarlev.   --   9. juli 1959.  Foto: Torsten Emborg.

 

(Fortsættes.)

Tak til Torsten Emborg og Per Vadmand.

 

 - 

 

18. juli 2015.

Der kom en mail:  . . . med bl. a. vedhæftede fotos samt tilladelse til brug. Desværre er der tale om ældre fotos -det må nok erkendes- af skiftende kvalitet, og måske endnu mere desværre, i sin tid ikke scannede, men affotograferede. Det var vilkårene dengang, --men vi har da billederne ! ! !

Danske privatbaner   --   1959.

GDS M5. Hillerød.   --   24. juli 1959.  Foto: Torsten Emborg.


HP 6. Hjørring.   --   3. august 1959.  Foto: Torsten Emborg.

 

HP 10+11.  Hjørring.   --   3. august 1959.  Foto: Torsten Emborg.


HP M 21.  Hjørring.   --   3. august 1959.   Foto: Torsten Emborg.


SNNB M 3.  Stubbekøbing   --   11. juli 1959.   Foto: Torsten Emborg.


(Fortsættes.)

Tak til Torsten Emborg og Per Vadmand.

 

 - 

 

 

17. juli 2015.

Der kom en mail:  . . . med bl. a. vedhæftede fotos samt tilladelse til brug. Desværre er der tale om ældre fotos -det må nok erkendes- af skiftende kvalitet, og måske endnu mere desværre, i sin tid ikke scannede, men affotograferede. Det var vilkårene dengang, --men vi har da billederne ! ! !

Danske privatbaner   --   1959.

GDS 11.  Hillerød.   --   7. juli 1959.  Foto: Torsten Emborg.   ^---vv

 - - - 

 - - - 

 

HFJ M 2.  Frederiksværk.   --   27. juli 1959.  Foto: Torsten Emborg.


HFHJ 3.  Frederiksværk.   --   27. juli 1959.   Foto: Torsten Emborg.

 

(Fortsættes.)

Tak til Torsten Emborg og Per Vadmand.

 

 - 

 

 

"SOMMER-STOP"

 


EVP indtager pladsen i hængekøjen og nyder det gode vejr !   

 

 

Når jeg ser på besøgstallene må jeg konstatere, "at der er gået sommerferie i den", -så det vil jeg tage anledning af.

Yderligere udlægninger af fotos må blive lejlighedsvis --- når/hvis vejret tillader det ! ! !  Der vil dog stadig -stort set daglig- ske en løbende "små-opdatering" af de øvrige sider, uden at der bliver skrevet om det her eller under 
"Nyt på siden".

 

Tillad mig dog at minde om, at der er sket / sker flere opdateringer på de øvrige "undersider", uden at disse enkelt-opdateringer nævnes særskilt.

 

Forsøgsvis har jeg inddelt "Danske Privatbaner i tre "undersider", "Sjælland-Lolland/Falster-Bornholm" og "Nordjydske"  "Sydjydske-Fyn-Langeland".  Banerne bliver forsøgsvis opstillet geografisk, begyndende i nord og derefter -i det store og hele- nedad mod syd.  

Derved opnås evt. at baner, der har en vis lokal sammenhæng / måske driftsfællesskab, naturligt kan kommet til at stå i forlængelse af hinanden, eller i det mindste tæt på hinanden - uanset at de måske har begyndelsesbogstav i hver sin ende af alfabetet.


 

GOD  SOMMER  ! ! !

 

 -

 

 

14. juli 2015.

Togbusser mellem Vanløse og Herlev på gr. af en ny gangbro over S-banen.

II

 

  
Ny gangbro ved Husum st.   --   11. juli  2015.    --    ^v---v^

Ja, --gangbroen er ny, men trappen (og passagen i det hele taget) er gammel. Den tidligere bro blev revet ned allerede for ca. tre år siden  -- men trappen blev stående som en anden "Himmelstige".

Det er ikke broen -som sådan- der er skæv, kun rækværket.


 

 

 

 

 . . . og lige et slutfoto af kranen.  (Gad vide, hvordan de har fået den derind - eller man har måske bygget den på stedet ?)


 -


 

13. juli 2015.

Togbusser mellem Vanløse og Herlev på gr. af en ny gangbro over S-banen.

 

Ny gangbro over Frederikssundsbanen / S-banen ved Husum st.   --   11. juli 2015.   ^v---v^

Da jeg tidligere på dagen passerede stedet -i Togbussen, men uden tidsmæssig mulighed for at stige af-, var man ved at hejse broen på plads -som jeg så det på afstand- i eet stykke.

Nu -fem timer efter- hviler freden over området, omend der arbejdes på fuld kraft med mindre detaljer omkring trappen fra perronen til broen.  Man må da håbe, at højderne passer sammen.

 

 

 

Der er højt ned ! ! !   -  Ny gangbro over Frederikssundsbanen / S-banen ved Husum st.  --  11. juli 2015.

    

 -  

 

 

11. juli 2015.

Når vi nu (næsten) er i Måløv . . .   --   2003 / 2015.

Frederikssundsbanen mellem Maaløv ---> og kort inden Veksø station <--- ligger (lå) der et lille baneformands- eller ledvogterhus ("lå" = huset ligger der endnu, men det er ikke længere tjenestebolig).

(Kort: Kort- & Matrikelstyrelsen)


Selvom jeg aldrig har boet i nærheden, har jeg lige siden jeg var 10-12 år haft "et godt øje" til det lille hus. Engang omkring 1950 tog min onkel mig med på en motorcykeltur fra Brønshøj til Frederiksværk ad Frederikssundsvej til Frederikssund og derfra videre til Frederiksværk.  Jeg skulle sidde i sidevognen på hans Nimbus. Det er dog ikke meget, jeg husker fra denne sidevognstur.  Det jeg bedst mindes er, at vi holdt stille i vejkanten her eller et sted lige i nærheden. 

Her så jeg i det mindste huset, og blev meget betaget af det (beliggenheden ?). Med min senere tilværelse i tankerne, kunne jeg forestille mig, at det har været den nære beliggenhed - lige op til jernbanen. Lige noget for en toginteresseret dreng.

Jeg var dog åbenbart ikke den eneste, der faldt for det lille hus:

Ledvogterhus / baneformandshus v. Veksø. Tegning: Mads Stage. "Det danske Land", Nyt Nordisk Forlag. 1960.

( Bemærk -------^------ afstandsmærket og den lille "hytte" herover.  Måske mere en baneformandsbolig, --der var tilsyneladende kun led. )

Stor var min glæde, da jeg en dag -som voksen- i en bog fandt en Mads Stage-tegning af huset.  Jeg var straks klar over, at det var "huset" (teksten til billedet forklarer det også, men så langt var jeg slet ikke kommet).  Da vi senere "fik" vores lille Mascot kørte vi da forbi nogle gange, men . . . . . (enten var der ikke tid, eller man havde ikke lige kameraet med).

På en sen eftermiddagstur med S-toget til Frederikssund i 2003 fik jeg da taget et billede ! ! !  Desværre har den automatiske afstandsindstilling (formentlig) desværre stillet skarpt på glasruden, snarere end på huset. Hertil var toget i fart, der ikke har gjort forholdene bedre.

Fotograferet fra S-toget - gennem glas.   --   30. december 2003. 

 

2015.

Huset set fra S-toget i 2015. Nu står det ikke længere alene.   --   30. juni 2015.   ^---vv

(Sådan er det bare -med et mindre, digitalt, kamera. Man trykker på knappen, og inden apparatet får stillet skarpt, kommer der lige noget i vejen.) På den anden side -når det nu skulle være- så viser det, at afstandsmærket, der anes på Mads Stage-tegningen øverst- stadig står på samme sted (omend i fornyet / moderniseret udgave).

 - - - 

 

 -

 

10. juli 2015.

Når vi nu er i Måløv . . .   --   2015.

Maaløv.   --   30. juni 2015.   --   Der ankommer og afgår ustandselig S-tog i Maaløv, --her mod København.

 

Varehuset.  Maaløv.   --   30. juni 2015.   ^---vv

 - - - 

 - - - 

 - - - 

 

 -

9. juli 2015.

Københavns Metro  --  Cityringen.

Ny side under opbygning, men allerede med en del fotos (de første er vist under "Dagens fotos, april 2014):

Cityringen, Københavns Metro.


(Så sker der ikke noget under "Dagens fotos", sker der da lidt på andre fronter)


- o - 


9. juli 2015.

Når vi nu er i Måløv . . .   --   Nye tider,  2015.

Maaløv station.   --   30. juni  2015.


 - - - 

Maaløv, spor 1, set mod Frederikssund.   --   30. juni 2015.   ^---v



 - - - 


 . . . og så kører "cykel-toget" mod København / Klampenborg.


 

 - 


8. juli 2015.

Når vi nu er i Måløv . . .   --   2015.

Maaløv.   --   30. juni  2015.

Sol over Maaløv station.   --   30. juni 2015.   ^---v . . . . . . . . . . . . . . . .    Sol er godt, --men ikke altid . . . ! ! !

Stationsbygningens vejfacade  ---^


 . . . og så kom der lige et tog mod København   <---


Maaløv station, set langs spor 2 mod København.  ---> . . . . . . . . . .  ^---v


Man kan sige meget om DSB/Banedanmark (og det gør man), men de gør meget for at holde pæne stationer
- hvis "man" så bare ville passe på dem.

 - - -



Et tilbageblik:

 

Udstillingsvogne, 1975:

Hvis man i 1975 så videre ud end det stationsskilt, der nu står og "tager udsigten", ---ja så havde man bl. a.
set denne stribe udstillingsvogne.

Udstillingsvogn nr. 785, ex CL 1512.



Udstillingsvogn nr. 786, ex CL 1625.


Dengang var der kun enkeltspor, og trækkraften var Mo-vogne.  Nu ses kun 4. generation´s S-tog på dobbeltsporet.

På den anden side af banen er alt -om muligt- endnu mere forandret, måske ikke ligefrem til det kønnere.


(Til gengæld har de en "rigtig" bagerforretning i byen (godt brød)  -- det er mere end vi har i Ballerup.

De har "godtnok" meget at lære i Ballerup.)

 

 - 


7. juli 2015.

Sprøjtehuset i Måløv.   --   2015.   --    Lige til modeljernbanen.

Sprøjtehuset,  Maaløv.   --   30. juni 2015.    ^---vv



 . . . og så kom bussen lige forbi . . .  . . . . . . . . . . . . . . .  ( . . . og med kirken [kirkegården] i baggrunden )

Sprøjtehuset,  Maaløv.   --   30. juni 2015.    ^---vv



PS:

Det ville da være herligt, om nogle blandt læserne / seerne ville fatte målebånd, papir, blyant / kuglepen samt fotografiapparat, for evt. at måle det lokale sprøjtehus op, og sende en skitse til evp. 

Længde / bredde / højde, porthøjde og -bredde, sok-kelhøjde og hvis der ellers er noget interessant.



 








 

 

Lige til modeljernbanen.

 

 -


Ellers:


"SOMMER-STOP"



 

EVP indtager pladsen i hængekøjen og nyder det gode vejr !   



Når jeg ser på besøgstallene må jeg konstatere, "at der er gået sommerferie i den", -så det vil jeg tage anledning af.

Yderligere udlægninger af fotos må blive lejlighedsvis --- når/hvis vejret tillader det ! ! !  Der vil dog stadig -stort set daglig- ske en løbende "små-opdatering" af de øvrige sider, uden at der bliver skrevet om det her eller under 
"Nyt på siden".


GOD  SOMMER  ! ! !

 

 -  

 

4. juli 2014. 

Hvad er dette ??? (Et "kølende" foto her i sommervarmen)  --  ????

Foto fra overportørens kontor i Sorø.   --   1957.


Dette foto hang -i glas og ramme- på overportørens lille kontor på Sorø station i 1957.

Hvad forestiller det (bortset fra lokomotiverne) ???

Hvor er billedet taget ???

Hvornår ???

Hvor mon billedet er i dag ???

---------------------------------------------------------------------

Tidsskriftet "SIGNALPOSTEN"s forfatter af færgeartikler, Ib V. Andersen, lagde vejen forbi Sorø station en dag og affotograferede billedet. Det lykkedes aldrig dengang at finde svar på ovennævnte første tre spørgsmål (stationspersonalet vidste ikke noget).

SIGNALPOSTEN nr. 1, årg. 17, marts 1981 (side 47) blev billedet vist, men -desværre- uden hverken tekst (den var jo ukendt), men også uden efterlysning af oplysninger.

Kender læserne af "siden" her noget til dette eller et lignende billede. Hængende på Sorø station behøver det jo ikke at være det eneste eksemplar, men er måske også sendt til ophængning på andre stationer ???

  

[image]

 

Jeg er blevet spurgt om der er nyt om københavnersporvognen KS 227, der kom til Bornholm.  Der er lidt nyt, men foreløbig er der lige et par "tråde", der måske skal forbindes, eller ......???

Den slags vil -naturligvis- "komme på", næsten som "Breaking news", når der foreligger noget endeligt.


 

 - 


Der kom et bud på ovenstående:    http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=24621

"Jeg kan ikke sige meget om situationen og hvorhenne vi befinder os, men jeg kan måske hjælpe lidt på vej til en datering.

Jeg vil umiddelbart bedømme billedet som værende fra før 1920, hvilket jeg baserer på den forreste K-maskines synlige udrustning.

Hvis der kigges efter på domen på denne maskine, vil man bemærke et arm-arrangement på toppen og "bagsiden" af denne (ind mod førerhuset), som må være den enkelte Salter-sikkerhedsventil, maskintypen er født med. Endvidere ses heller ingen beklædningsplade over et eventuelt pyrometer (overhedertermometer) på røgkammeret. 

K-maskinerne er (ifølge jernbanen.dk) ombygget med Pop-sikkerhedsventiler og overheder i 1915-1925.

Den forreste maskine er tilsyneladende også endnu udrustet med sikkerhedskæder (synlig mellem den højre puf og vacuum-ledningen i samme side), men hvornår man systematisk er begyndt at fjerne disse ved jeg ikke. K 564 er set med dem i 1921, mens K 515 er set uden året efter. Det er ikke utænkeligt, at disse er fjernet i forbindelse med kedelombygningerne på de respektive maskiner.

 

Hermed første udkast til en mulig datering. Nogen kan sandsynligvis præcisere yderligere.
Med venlig hilsen
Jens"


-----------------------------------------------------


 

"Hej Jens.

 

Tak. - Det var da foreløbig et langt og godt første-indlæg.

 

Der er jo -desværre- ikke meget at gå efter. De få grene/buske man kan se, kan ses mange steder, og resten er dækket af/under sne :-( 

Som allerede antydet var / er håbet måske også, at der er andre ens eller lignende billeder "i omløb", og hvis det er et DSB-foto måske i samlingerne på Jernbanemuseet ???

 

Det kunne måske give noget om strækningen.

 

Erik V."


--------------------------------------------------  -- o --  --------------------------------------------------


   

Det forlyder, at det går dårligt med de moderne "e-bøger".  
Forfatterne løber fra idéen -- så må " www.evp.dk tage over. 
Hjemmeside eller e-bog - det er mig det samme,
--bare det kan læses på "nettet".

Man kunne også overveje en " tænketank ".  Det er utroligt
så meget man tænker på, i alle de mange timer man sidder
og banker i tasterne.   --  Tænketanken   "Kire" ! ! ! ! !








 

 

M/S LANGØ

M/S Langø
Skibet er bygget i Norge i 1950, og sejlede frem til 1965 som færge på Norges vestkyst. Herefter har den sejlet som bilfærge (1 bil) på Færøerne til 1979.

Siden 1983 har M/S Langø sejlet færgefart til Flakfortet hver sommer. M/S Langø kan medtage 140 passagerer.

Tilhører nu Spar Shipping ApS, Kvæsthusgade 6 H, kld, 1251 København K.

 



Forrige side: Juni 2015.
Næste side: September 2015.