Sporvogne i Nordhausen. -- 2009.
Kom man om bag remisen, fandt man i 2009 endnu nogle ældre vogne:
VN 106, Bahnhofstrasse v/ Arnoldstrasse, Nordhausen. -- 24. oktober 2009. ^---v
"Sporstopper", remisearealet, Nordhausen. -- 24. oktober 2009.
""Sporstopper"", remisearealet, Nordhausen. -- 24. oktober 2009.
Frispormærker malet på remisearealets faste belægning. Nordhausen. -- 24. oktober 2009. ^---v
. . . og hermed slut i Nordhausen.
- -
Sporvogne i Nordhausen. -- 2009.
Kom man om bag remisen, fandt man i 2009 endnu nogle ældre vogne:
Fabriksplade / "Dåbsattest", VN 23. Nordhausen. -- 24. oktober 2009.
Akselkassedæksel + maling, --rigelig med maling.
VN 23. Dette er vist noget af det simpleste indenfor koblinger, jeg er præsenteret for.
Reservebogier, -hjulsæt m.v. Nordhausen. -- 24. oktober 2009. ^---v
- - -
- -
Sporvogne i Nordhausen. -- 2009.
Kom man om bag remisen, fandt man i 2009 endnu nogle ældre vogne:
VN 78-80. Nordhausen. -- 24. oktober 2009.
VN 80. Nordhausen. -- 24. oktober 2009.
VN 80. . . . . . . . . . . . . Nordhausen. -- 24. oktober 2009. . . . . . . . . VN 81.
VN 81. Nordhausen. -- 24. oktober 2009.
VN 81. Nordhausen. -- 24. oktober 2009.
VN 94. Nordhausen. -- 24. oktober 2009.
- -
Sporvogne i Nordhausen. -- 2009.
Kom man om bag remisen, fandt man i 2009 endnu nogle ældre:
VN 79. Nordhausen. -- 24. oktober 2009.
VN 81-79. Nordhausen. -- 24. oktober 2009.
VN 79. Nordhausen. -- 24. oktober 2009.
VN 79. Nordhausen. -- 24. oktober 2009.
VN 80. Nordhausen. -- 24. oktober 2009.
- -
Sporvogne i Nordhausen. -- 2009.
Kom man om bag remisen, fandt man i 2009 endnu nogle ældre :
VN 78.
Interiør:Modelsporvognsklub i sporvognen VN 78: ^---vv
- -
Sporvogne i Nordhausen. -- 2009.
VN 78.
Kom man om bag remisen, fandt man i 2009 endnu nogle ældre :
Når man ser området i dag -på et af nutidens luftfotos- er hele området bag remisen tilsyneladende bortsolgt. Arealet ved siden af den gamle remise er udbygget med en vognhal /remise ???) med 3-4 spor.
Af sporvejens egen hj.side og andre "sider" fremgår endvidere, at alle andre sporvogne end de 9 + 3 driftsvogne samt museumsvognene, 23, 40 og 59 er enten bortsolgt eller ophuggede.
VN 78. Nordhausen. -- 24. oktober 2009. ^---vv
Vognstyrerpladsen. ^---v
VN 78, -- Stort set tømt for inventar, men husede dog et lille lokalt model-anlæg (1:87)
- -
Bistrovogn (Schienen-Bistro) / Partyvogn 59. Leipzig, 1961.
Interiør:
Partyvogn 59. Nordhausen. -- 24. oktober 2009. ^---vv---^
Når jeg ser på sporvejens egen hjemmeside, er vognen stadig i drift som Partyvogn, et begreb vi ellers på vore sporvognsrejser har hørt, at andre selskaber har afskaffet på grund af de -ofte alvorlige- uheld man har været ude for med servering, dansende passagerer og pludselige opbremsninger ved -eller for at undgå- uheld (udenfor vognen).
- -
Sporvogne i Nordhausen. -- 2009.
Bistrovogn (Schienen-Bistro) / Partyvogn 59. Leipzig, 1961.
Interiør:
Partyvogn 59. Nordhausen. -- 24. oktober 2009. ^---vv
Vognstyrerplads, -- venstre side ---^ og lige frem ---v
(Fortsættes)
- -
30. april 2016.
Sporvogne i Nordhausen. -- 2009.
Bistrovogn (Schienen-Bistro) / Partyvogn 59. Leipzig, 1961.
1/3-del party-vogn VN 59. Nordhausen. 24. oktober 2009 . . .
. . . og de manglende 2/3-dele af samme.
Det var her, foran remisen, at banens driftsleder/direktør fortalte lidt om sporvejen. "Der er 56 sporvejssystemer i Tyskland - vi er endnu ikke nået op i "TOP 50"."
Han kunne også fortælle, at først i 1970´erne havde "Kommunen" kraftigt kastet deres "nedlæggelsesøjne" på sporvejen. Så kom oliekrisen imidlertid - det blev redningen. Pludselig kunne man ikke få hverken brændstof eller dæk til busserne, --men elektricitet havde de masser af ! ! !
Kobling og "Kletterschutz" (hvad hedder de på danske S-tog ???)
(Fortsættes)
- -
29. april 2016.
Sporvogne i Nordhausen. -- 2009.
NBNBNB: Denne artikel var oprindelig tænkt som et supplement til en tråd: http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=29894 på www.jernbanen.dk ´s Forum 2.
Tråden er imidlertid vokset ganske bravt, så det vil være en virkelig god idé at kaste et blik på denne tråd, både tekst- og fotomæssigt set.
Der er utrolig mange fine fotos af såvel alm. sporvogne, som DUO-sporvogne og HSB-materiel.
Nr. 23. Bygget i Wismar, 1934.
VN 23. Remisen. Nordhausen. -- 24. oktober 2009. ^---vv
(Man skal -som bekendt- altid se en sag fra to sider. ) ^---v
Interiør: En pudsig sædeopstilling: Tværsæder 4 + langsæder 4(6?) + tværsæder 4. ^---v
(Fortsættes)
- -
28. april 2016.
Sporvogne i Nordhausen. -- 2009.
Nr. 40, Gotha, 1959.
VN 40. Nordhausen. 24. oktober 2009. ^---vv
Nr. 40 i "naturligt remiselys" . . .
VN 40. Nordhausen. 24. oktober 2009. . . . . . . . . . . . . og i blitzlys.
(Fortsættes)
- -
27. april 2016.
Sporvogne i udlandet - Nordhausen. -- 2009.
Nordbrand.
230 grader rundt om VN 104 og 105.
Stedet, hvor sporet fra remisen møder "hovedstrækningen". Her var også stedet, hvor man midlertidigt servicerede vognene med hensyn til rengøring og mindre vedligehold, ligesom de ikke-i-drift-værende vogne henstod afventende på de næste opgaver.
Nordbrand. 24. oktober 2009.
VN 105. Arnoldstrasse m. Bahnhofstrasse i baggrunden. 24. oktober 2009. ^---vv
Strømaftagerne er sænket - der afventes.
VN 105 - 104. Arnoldstrasse m. Bahnhofstrasse i baggrunden.
VN 104. Arnoldstrasse m. Bahnhofstrasse i baggrunden. ^---v
VN 105 - 104.
VN 104. Arnoldstrasse v. Bahnhofstrasse. -- 24. oktober 2009. ^---v
VN 104-105.
(Fortsættes)
- -
26. april 2016.
Sporvogne i udlandet - Nordhausen og HSB -- 2009.
Verkehrsbetribe Nordhausen har ialt indkøbt 9 stk af disse Combino-vogne, 6 stk "enkeltrettede" (101-104 samt 108 og 109, -- kun med døre i den ene side, hvilket forlanger vendesløjfer eller trekantvending i begge ender af strækningen). Hertil har man købt 3 stk "dobbeltrettede" (105-107, med døre i begge vognsider - til evt. kørsel på enkeltspor uden sløjfe- eller trekantvending i strækningsenderne).
VN 106. Nordhausen Ost. -- 24. oktober 2009. ^---vv
VN 106. Man aner lige ind-/udstigningsdørene på "venstre-siden" af denne dobbeltrettede vogn (VN 105-107).
Theaterplatz.
"Gå aldrig bagom en sporvogn"
VN 106. Nordhausen. Bemærk det store "H" på kørebanen, --en markering af "Haltestelle" (Stoppested).
24. oktober 2009.
(Der skete vist iøvrigt ikke noget uheld ved at gå bagom, --men ! ! ! )
- o -
. . . og skulle nogen være i tvivl om sporvidden, --så er den her:
1000 mm / Meterspor. Nordhausen. -- 24. oktober 2009.
- -
25. april 2016.
Sporvogne i udlandet - Nordhausen og HSB -- 2009.
Krankenhaus. Nordhausen. -- 24. oktober 2009.
Verkehrsbetribe Nordhausen har ialt indkøbt 9 stk af disse Combino-vogne, 6 stk "enkeltrettede" (101-104 samt 108 og 109, -- kun med døre i den ene side, hvilket forlanger vendesløjfer eller trekantvending i begge ender af strækningen). Hertil har man købt 3 stk "dobbeltrettede" (105-107, med døre i begge vognsider - til evt. kørsel på enkeltspor uden sløjfe- eller trekantvending i strækningsenderne).
VN 101, --"enkeltrettet", uden døre i venstre side. Krankenhaus. Nordhausen. -- 24. oktober 2009. ^---v
Der er dog både kørelys samt en ranger-kontroller også i bageste ende af hensyn til evt. rangerkørsel/remisekørsel.
VN 101. Krankenhaus. Nordhausen. -- 24. oktober 2009.
(Fortsættes)
- -
Søndags-ekstra.
22. april 2016.
Sporvogne i udlandet - Nordhausen og HSB -- 2009.
. . . og det skete i de dage ! ! !
Nordhausen. -- 24. oktober 2009. ^---vv
Hele sporet og området foran remisen var gravet op for udskiftning af skinner.
Adgang fra "strækningssporene" i byen til remisen var en umulighed, og al nødvendig rengøring samt dagligt eftersyn måtte ske "udendørs" ved strækningen. Alternativt må de vel have benyttet "vognbjørn", hvis større arbejder skulle udføres- husker det ikke lige.
Et stort problem var grafitti, da vognene jo var ude hele døgnet. Omend der -som nævnt- foregik nogle rengørings- og vedligeholdelses-arbejder, udenfor driftstiden, skulle man alligevel have "et øje på hver finger", for ikke at blive overmalet.
Det var så ikke et problem lige på den tid. -- 24. oktober 2009. --->
(Kun) Den højre halvdel af remisen, fordi . . .
. . . en Jørgen Andersen-Gråhund-bus kom forbi. ^---v
Nordhausen. -- 24. oktober 2009.
(Fortsættes)
- -
Søndags-ekstra.
22. april 2016.
"Afsked" med Romsø fyr (Storebælt). -- 2002.
Romsø. Acton Friis. "De danskes Øer." -- 1922.
Som omtalt nedenfor: Det var her, i det sydøstlige "hjørne", ved "Sydøsthuk" at skrænten pludselig begyndte at skride ud, efter der var foretaget store sand- / jord- stensugninger ude i bæltet til brug for byggearbejdet på og ved Storebæltsbroen.
Romsoe fyr. Storebælt. -- 25. maj 2002. ^---vv
"Udkikken"
Sådan har skrænterne set ud i mange år, men . . .
- -
24. april 2016.
Sporvogne i udlandet - Nordhausen og HSB -- 2009.
Tilbage mod Nordhausen:
Nordhausen-Altentor. -- 24. oktober 2009. ^---vv
Set mod Ilfeld.
Sikringsanlægget i karnappen (set gennem ruderne) -- der synes ikke at være store muligheder for fejltagelser.
Nordhausen-Altentor. -- 24. oktober 2009.
Fortsættes.
- -
23. april 2016.
Sporvogne i udlandet - Nordhausen og HSB -- 2009.
ILFELD NEANDERKLINIK
Fortsættes.
- -
Helligdags-ekstra.
22. april 2016.
Sporvogne i udlandet - Nordhausen og HSB -- 2009.
Når man fra jernbanedriften er vant til "bløde kurver", så ! ! ! . . . . vv--->
Der kom en mail:
"Sporene i Nordhausen ligner en Brio-togbane.
Forårshilsen.
. . . "
Langt fra modeljernbanen.
. . . også en måde at fortælle passagererne . . .
. . . hvorfor man ikke lukker dørene op, selvom bussen holder ved stoppestedet.
Nordhausen. -- 24. oktober 2009.
(Fortsættes)
- -
Helligdags-ekstra.
22. april 2016.
Romsø fyr (Storebælt). -- 2002.
Tågehornet og bygningen derunder. Romsø fyr, Storebælt. -- 25. maj 2002. ^---vv
Lige til modeljernbanen.
Se også: http://www.fyrtaarne.dk/ med næsten alt, hvad der er værd at vide om danske fyr.
. . . og så lige:
- -
22. april 2016.
Sporvogne i udlandet - Nordhausen og HSB -- 2009.
. . . og her kommer så sporvognen, linie 10 / vogntog nr. 202 til "vendepladsen" foran de to stationsbygninger. . . .
. . . og med "høj rejsning" på strømaftageren.
Mens passagererne stiger ind, skifter vognstyreren førerrum. Strømaftageren mister sin "selvopholdelsesdrift", og samtidig starter dieselagregatet. Vogntoget er klar til afgang i modsat køreretning og ud ad den ikke elektrificerede strækning. <---
ILFELD.
En nydelig lille jernbanestation med sporvognsbetjening.
Fortsættes.
- -
21. april 2016.
Sporvogne i udlandet - Nordhausen og HSB -- 2009.
Sporvognstypen Siemens Combino Duo er en type sporvogne, som både kan køre som sporvogn med overledning (køreledning) eller diesel-elektrisk ved strøm frembragt af en indbygget dieselmotor.
Sporvejen i Nordhausen har anskaffet tre af disse "Duo-vogne" -201, 202 og 203- der således kan befare såvel sporvejen i Nordhausen by (med strøm fra overledning), som den smalsporede Harzen-bane (HSB), der udgår fra byen, og som ikke er elektrificeret.
Nordhausen DB-station. -- en trist gråvejrsdag -- d. 24. oktober 2009.
Harzer Schmalspur Bahnen - HSB. Nordhausen.
24. oktober 2009. ^---vv
HSB´s stationsbygning. Nordhausen. 24. oktober 2009.
Duo-vogntog nr. 203 på et sidespor i Nordhausen. -- 24. oktober 2009.
Fortsættes.
- -
20. april 2016.
Sporvogne i udlandet - Nordhausen og HSB -- 2009.
Sporvognstypen Siemens Combino Duo er en type sporvogne, som både kan køre som sporvogn med overledning (køreledning) eller diesel-elektrisk ved strøm frembragt af en indbygget dieselmotor.
Sporvejen i Nordhausen har anskaffet tre af disse "Duo-vogne" -201, 202 og 203- der således kan befare såvel sporvejen i Nordhausen by (med strøm fra overledning), som den smalsporede Harzen-bane (HSB), der udgår fra byen, og som ikke er elektrificeret.
Duo-sporvogn 201. Nordhausen. -- 24. oktober 2009. ^---vv
Både sporvejen i Nordhausen og Harzquerbahn benytter samme sporvidde, 1000 mm, og det havde derfor været et længe næret ønske, at forbinde de to "systemer", hvilket skete i 2004.
Fører-/ vognstyrerpladsen i førerrum B (201 B). ^---v
Midt i vogntoget, i mellemleddet, står dieselmotorenheden, der klarer den fornødne strøm på "jernbane-delen".
Duo-sporvogn 201. Nordhausen. -- 24. oktober 2009.
Fortsættes.
- -
19. april 2016.
Små ø- og genvejsfærger: Mellerup-Voer. -- 2002.
"Skilteskoven"
Tilbage på land.
Et tilbageblik, --men ellers på vej hjem - toget skal nås i Randers.
- -
18. april 2016.
Små ø- og genvejsfærger: Mellerup-Voer. -- 2002.
Afsejling fra Mellerup . . .
. . . og efter ca. 470 m sejlads, er man i Voer.
Hurtigt tilbage mod Mellerup.
Atter i havn.
- -
Søndags-ekstra.
17. april 2016.
Romsø fyr (Storebælt). -- 2002.
Romsø fyr (Storebælt). -- 25. maj 2002. vv--->
. . .
Tågehornet. Romsø fyr (Storebælt). -- 25. maj 2002.
Lige til modeljernbanen.
Se også: http://www.fyrtaarne.dk/ med næsten alt, hvad der er værd at vide om danske fyr.
- -
17. april 2016.
Små ø- og genvejsfærger: Mellerup-Voer. -- 2002.
M/F "RAGNA", Mellerup-Voer. -- 25. juni 2002. ^---vv
M/F "RAGNA", Mellerup-Voer. -- 25. juni 2002.
- -
16. april 2016.
Lidt af hvert. -- 2002.
DSB ex. Gklm. v. Randers. -- 25. juni 2002. ^---v
Vognkassen var hjemsted for et par heste, idet der var indrettet et par båse til venstre og opbevaring af foder / materialer til højre.
Lige til modeljernbanen.
HHJ YM 35.Aarhus. -- 18. juni 2002.
Sprogø fyr i forbifarten. -- 25. juni 2002. Det næsten nyrenoverede fyr, i anledning af og set fra Storebæltsforbindelsen/den ny Sprogø.
Bus 2191, linie 231, Randers busstation -- 25. juni 2002.
Egentlig en fiks måde at etablere en lavgulvbus på - i forenden. ^---v
Bus 8254, linie 7, Randers Busstation. -- 25. juni 2002.
Hertil opdatering af nogle andre "undersider", ligesom Portugals sporveje / sporvogne er dukket op i indholdsfortegnelsen: Portugisiske sporveje.
- -
15. april 2016.
Lidt af hvert. -- ???
Billederne er formentlig optaget i årene 1957-60.
F 490. Lersøen ???
K 582, Hvor ???
E xxx, Hvor ???
Trolje, 3´Anlægsområde. Helsingør.
Udgravning for SAS-hotellet v. Vesterbrogade / Frihedsstøtten. København H´s tårn og spir ses i baggrunden.
- -
14. april 2016.
Borup station (m.m.) -- 1957.
E 999 (?) u. indkørsel til Borup - på vej mod Ringsted. ---> Sommer 1957.
Ms-lyntog u. udkørsel mod København. <--- Borup. -- Sommer 1957.
Næppe nogen vil beskylde dette foto for at være et præmiefoto, underbelyst, elendige farver og en anelse uskarpt.
Ja, -men er der da slet ikke noget godt at sige om det ??? Johhh. Man kan da se (næsten høre), at stakittet råber "GORI". Det var "godtnok" ikke opfundet endnu, --men hvid maling var.
Nok så interessant er imidlertid udkørselssignalet, der ses over lyntoget. Allerede i 1944 (da signalreglementet af 1944 blev udsendt) var signalet optaget bagest, under "Signalformer, der efterhånden bortfalder". Signal 202. "Kør" Udkørsel tilladt fra Togvejssporet længst til højre" (Her skriver vi 1957.)
Billederne er optaget under Borups stations store ombygning i / omkring 1957.
Stationen blev her ombygget til at have midtliggende overhalingsspor samt nyt sikringsanlæg m. bl. a. daglyssignaler i st. for de gamle vingesignaler.
Forarbejderne til den ny (og nuværende) perronundergang er godt begyndt . . .
(se også nedenfor).
MB-lyntog mod København. Borup. Sommer 1957.
Borup st. u. ombygning. -- 1957. . . . . . . . . . . . . . . . . ..og her i fuld gang.
"Søren" (? - stationeret i Signaltjenesten, Ringsted.)
Borup station u. ombygning. -- 1957.
Bemærk "kassen" Søren sidder på. Det er ikke en kasse, men hans værktøjstaske - de havde alle en stor kraftig lædertaske til deres værktøj, så de -når de blev sendt til andre stationer end hjemstedsstationen. Mange af "signalfolkene" havde også udleveret en noget større trækasse, til at bære -over skulderen- i en kraftig læderrem.
Når de kom til en anden station, var det altid / oftest med toget, så man "smuttede ikke bare lige ud i bilen" efter det man stod og manglede. ALT skulle medbringes hjemmefra.
Bemærk også trådtrækket / trådene til mastesignalerne og den store trådstrammer, der synes at have udspillet sin rolle.
- -
13. april 2016.
Lidt af hvert.
ØSJS 2, v. Levin. Islands Brygge (?) Datering. ? Foto: EVP. ^---v
- - -
HFHJ 8 og 6 samt ØSJS 1 og 2 v. Levin. Islands Brygge (?) Datering. ? Foto: EVP.
DF 131, Odense. -- Datering. ? Foto: EVP, men det er desværre meget medtaget af tidens tand.
- -
12. april 2016.
Københavnske S-tog. -- Ca. 50-60 år siden !
Blandt nogle af mine gamle dias fandt jeg disse fire fotos, som jeg ikke selv er fotograf til, og ikke husker, hvorfra de kommer ! ! ! Det er egentlig synd for billederne, der nok kan fortjene at komme frem i lyset.
Hellerup
<--- Tog mod Ballerup. Bemærk oprangeringen: MM-FM-FM-MM.
Linie A mod Klampenborg.
Til højre i billedet ses kystbanesporene, spor 1 og 2, hvor kystbanetogene dengang ikke holdt. Klampenborgtoget holdt i spor 3 med udstigning til højre i kørselsretningen. Holtetoget (linie B) holdt i spor 4 med udstigning til venstre. I spor 5 holdt, såvidt huskes, linie F når det skulle videre til Klampenborg. Linie C, som oprindelig havde endestation i Hellerup (Se liniekort nedenfor), brugte formentlig også normalt spor 4.
Dybbølsbro
Set mod København H og med det gamle, lidt specielle halvtag . . .
(De hvide skilte langs S-togssporet, er skiltene for S-togenes standsningssteder - 2, 4, 6 eller 8 vogne, mens
kulbroen i baggrunden har jo lige måtte lade livet.)
. . . mens der ikke var et tilsvarende for de rejsende mod Valby.
Skal De nå toget ?
Det var dengang, der var S-tog og bomærker til ! ! !
1953.
Tak til Poul Crone for suppl. oplysninger.
- -
11. april 2016.
DSB Mz lll på vej til Australien.
Fotos: Palle Klitgaard.
115 a og b: 1440 ruller ud efter bogieskift. Foto: Palle Klitgaard. ^---v
Foto: Palle Klitgaard.
116: Belastningen sikrer, at motor og hovedgenerator fungerer som de skal. Resten af lokomotivet, transmission, banemotorer etc. skal afprøves ved en prøvekørsel. Det foregår med et bremselokomotiv, som er en ME med eldynamisk bremse, som kan tåle at bremse med høj hastighed i længere tid. Her oprangeres ved drejeskiven på lokoværkstedet, Fisketorvet i baggrunden.
Foto: Palle Klitgaard.
117: Nogle gange sparede vi en tur ved at køre to MZ på én gang. 1435 og 14?? vender i spor 4, Ringsted.
Foto: Palle Klitgaard.
(Tak til et par kvikke besøgende )
Tak til Palle Klitgaard.
- -
Søndags-ekstra
10. april 2016.
Trsfst. 473, Snorup Skjoldhøje og RE 21, Asferg Vest. -- 1988 /1990.
Trsfst. RE 21, Asferg Vest.
Trsfst. RE 21, Asferg Vest. -- 20. juli 1990. Foto: Jens Bruun-Petersen. ^-v-^ . . . . . . .
Tak til Jens Bruun-Petersen.
Lige til modeljernbanen.
- -
NBNBNB:
Med stor sandsynlighed "rammes" besøgstal 900.000 på www.evp.dk i løbet af lørdag/søndag aften/nat ! ! !
Det blev søndag morgen -ca. kl. 8.15, at tallet nåedes:
3-4 sekunder senere, stod tælleren allerede på 900002. . . . . . . . . . . . .
- -
10. april 2016.
DSB Mz lll på vej til Australien.
Fotos: Palle Klitgaard.
112f: Hasse og Jesper i kontrolrummet. Foto: Palle Klitgaard.
112 h: Jesper kontrollerer magnetiseringsregulatorens bevægelser. Foto: Palle Klitgaard.
114. Foto. Palle Klitgaard. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114a. Foto. Palle Klitgaard.
114 a og b: De første belastninger viste, at rust og aflejringer, som -efter mange års stilstand- havde dannet sig i kølevandssystemet, blev revet løs og hurtigt tilstoppede tagkølerne, så maskinen fik kølevandsalarm, og tagkølerne måtte demonteres igen og renses. For at spare den ærgrelse blev der bygget en filterkasse, som blev koblet ind mellem motor og tagkøler. Herefter blev der kørt en kortvarig “rensebelastning” og filteret afmonteret og tømt.
114b. Foto: Palle Klitgaard.
Tak til Palle Klitgaard.
- -
NBNBNB:
Med stor sandsynlighed "rammes" besøgstal 900.000 på www.evp.dk i løbet af lørdag aften/nat ! ! !
- -
9. april 2016.
DSB Mz lll på vej til Australien.
Fotos: Palle Klitgaard.
110: Efter vellykket start og diverse forarbejder er det blevet tid til at se, hvad dieselmotor og hovedgenerator duer til. Det foregår på belastningen, en kæmpestor modstand, hvor effekten fra hovedgeneratoren kan brændes af og derved belaste motoren, som om den accelererede et tog. Her er 1431 anbragt i lydskærmede bås og leverer sin traktionsstrøm til den store “brødrister” i stedet for banemotorerne.
Foto: Palle Klitgaard.
112: Det meste kan overvåges i kontrolrummet, her sidder Jesper. Foto: Palle Klitgaard.
(Det er bevidst, at der er byttet rundt i nummerfølgen)
111: Nogle målinger foregår dog i maskinrummet, bl. a. indikatormålinger på hver enkelt cylinder. Forbrændingstryk i forhold til krumtapvinkel optegnes og kan afsløre fejl og fejlindstillinger. Her fastlægges referencen i tomgang, - der kan stadig arbejdes med bare hænder ! Foto: Palle Klitgaard.
112 a: Regulatoren efterindstilles af Bruno. Foto: Palle Klitgaard.
112 d: Indikatormålinger tages ved fuld last. Lydtrykket og varmen er nu mærkbar ! Undertegnede og en håndværker går en rundgang og måler alle 16 cylindre. Nu går det kun med handsker og undertrøjen kan vrides bagefter !
Foto: Palle Klitgaard.
Tak til Palle Klitgaard.
NBNBNB:
Med stor sandsynlighed "rammes" besøgstal 900.000 på www.evp.dk i løbet af lørdag aften/nat ! ! !
- -
8. april 2016.
(LilleNord) Hillerød. -- 2002 og 2016.
,,LilleNord,, Hillerød. -- 19. maj 2002.
DSB ML 4902. Hillerød. -- 19. maj 2002. ^---v
- - -
2016.
Hillerød. -- 7. april 2016. ^---v
- - -
LB 216. Hillerød. -- 7. april 2016.
LB 218. Hillerød. -- 7. april 2016.
- -
7. april 2016.
(Privatbane-tog) Hillerød. -- 2002.
Ankommet til Hillerød: IC2-togsæt 1043-1143. Hilleød. -- 19. maj 2002. ^---v
- - -
SB M 5 og DSB CLS rangerer, Hillerød. -- 19. maj 2002.
GDS-HFHJ-Y-tog, Hillerød. -- 19. maj 2002. ^---v
Ikke et ord om "naturen - det billige skidt", -- men det er måske ikke lige her, man mest venter at se det ! ! !
- -
6. april 2016.
Pinsetræf / "Marcipanbrødstræf" i Græsted.
HHGB x under restaurering. Græsted. -- 19. maj 2002. ^---v
Meldeklokke (Linieringningsklokke).
Meldeklokke, der med sine 5 enkeltslag for ulige tognumre [f. eks. mod Korsør] eller 5 dobbeltslag for lige tognumre [f. eks. mod København] underrettede ledvogter- personalet om, at et tog snart ville passere overkørslen. "Snart" var defineret i et opslag ophængt i ledvogterhytten, som et antal minutter efter klokkeslag, idet man, fra den foranliggende togfølgestation, afgav man ringningen umiddelbart før afgang i den aktuelle køreretning.
Veterankøretøjer på Pinsetræffet. -- 19. maj 2002. ^---v
Bemærk den lille drengs hænder / fingre ! ! ! --------^
Det var (er) kolosalt så høj musik (så meget larm), der kan komme ud af sådant et Gadeorgel (en forstørret lirekasse) m. piber, trommer, klokker og lignende.
IC2-togsæt 1143/1043 på vej mod Hillerød --->, Græsted. -- 19. maj 2002.
- -
5. april 2016.
Pinsetræf / "Marcipanbrødstræf" i Græsted.
Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane´s HFHJ M 8, Græsted, kurs <---Gilleleje.
Skagensbanens SB M 5, Græsted, ankommet fra Gilleleje . . .
. . . og krydser IC2.
Så går turen til remisen i Græsted . . . ^---v
- - -
- -
4. april 2016.
Centralværksted København. -- 2014
Centralværkstedet set fra taget på Metro-Cityringens klargøringscenter på den gamle Containerterminal.
Tv: Vognværkstedet, th: Grovsmedien, Centr.vkst. -- 20.marts 2014. ^---v
Magasinbygningen / Hovedlager 40. Centr.vkst. -- 20.marts 2014.
- -
3. april 2016.
Nathanaels kirke, Holmbladsgade, København. -- 2014.
I dag, søndag kl 10.00, var DR´s radiogudstjeneste fra nævte kirke i Holmbladsgade, og som jeg "tilfældigvis" har fotograferet for et års tid siden. Så måtte jeg -trods nedenstående- lige lægge dem på - og det lykkedes da også, -lige nøjagtig- at komme så sent "på", at radiudsendelsen var forbi ! ! !
Nathanaels kirke, Holmbladsgade 19. -- 29. september 2014.
Lige til modeljernbanen i model-storbyen.
Se evt. også kirkens egen hj,side: http://www.holmbladsgade19.dk/
- -
3. april 2016.
DMJK -- 1958.
En aften i september 1958 blev det til nærfotografering af nogle af de tilgængelige maskiner:
Poul Adamsens H 783. DMJK. -- September 1958. ^---vv
- - -
Klubbens *) MV 116. -- DMJK. September 1958.
*) "Klubben"s = En model som et tidligere medlem blot havde efterladt (som jeg husker det).
EVP´s første 1:45 smalsporsloko (Frederiksholms Teglværker) pålæsset en åben godsvogn. I øvrigt står godsvognen op ad en stoppebom -Jaegerstopper- som undertegnede i sin tid byggede. Jeg har senere konstateret, at den -trods mange timers arbejde- er gået til (endt på) "de evige jagtmarker".
- -
2. april 2016.
DMJK -- 1958.
En aften i september 1958 blev det til nærfotografering af nogle af de tilgængelige maskiner:
Litra F 456. Jeg husker hvem der ejede denne og den efterfølgende O-maskine. ^---v
Litra O (uden eller med meget diskret nummer) ^---v
Maskinen er meget mat i sit udseende ! ! ! Jeg husker den aften, hvor farvehandler Poul Adamsen, ud af en transportkasse, trak et lokomotiv, vist hans nybyggede H-maskine. Den var malet MAT-sort (skoletavlelak).
Alle andre maskiner dengang, var malet med blanke malingstyper. De skinnede af lak og maling, "højglanspolerede", virkelig flot, men langt fra virkelighedens lokomotiver. En sort, mat maskine --- det kunne man simpelthen ikke.
Det kunne man så alligevel. Ganske langsomt vandt det indpas, og nu ville man sikkert ikke drømme om at male et hjemmebygget damplokomotiv med højglansfarver.
Her er så billedet, der næsten kunne have været dagens lille aprilsnar: Remisen "Mo-ly" fyldt op med dampmaskiner, mens klubbens "enlige" motorlokomotiv er forvist til et lille spor bag remisen ! ! !
Der er da vist "godtnok" ved "at gå forår i den".
Fredag d. 25. 3: 650 besøgende - fredag d. 1. 4: 430. -- Er "Dagens ..." emner virkelig så kedelige ??? eller skal man bare overveje at gå på "sommerferie" ???
- -
1. april 2016.
( . . . og bare rolig -- der er ingen aprilsnar i år - fantasien slog desværre ikke til ! ! ! )
- -
DMJK -- 1958.
En aften i september 1958 blev det til nærfotografering af nogle af de tilgængelige maskiner:
Poul Adamsens hjemmebyggede H-maskine, 783.
Som nedenstående E 995 (også bygget af Poul Adamsen), er de begge bygget af alskens genbrugsdele. De kraftige driv- og kobbelstænger er fremstillet af store søm ("svensk stanglim", som det dengang benævntes - egentlig var de vel fremstillet hos NKT). Rillerne i stængerne fremstillede "Adam" ved at bukke sømmene i en stor svag bue (rimelig stor radius) med stængernes fremtidige yderside udad. Herefter savedes rillerne med en nedstryger. Sluttelig rettedes sømmene ud til og lejerne i enderne blev boret og filet ud ! ! ! Mindst den ene af disse maskiner er fremstillet med en gammel "flitsprøjte" som kedel.
Underdel (lokomotivrammen, fodpladen) og førerhuset er sandsynligvis messingplader (nye), mens forskellige typer tråd er endt som rør. Der skulle en god fantasi til at finde lige de materialer, der kunne omdannes til brugbare lokomotivdele. Den fantasi havde Adam i rigt mål. Hertil må man huske, at modelbyggerne ikke have de mange fine værktøjer, der er en selvfølge i dag.
P. Adamsen´s E 995.
Som jeg husker det her, kunne man købe messing-/bronce-sider til forløberen, --så mon ikke Adam har gjort det.
Et andet klubmedlem - James Steffensen- havde også en E-maskine, 975. Denne maskine var dog ikke bygget
af JSt. ^---v
E 975 (1:45)
- -
- -
Forrige side: Marts 2016.
Næste side: Maj - juni - juli 2016.