28. marts 2018.
Afskedstur med Y-tog på OHJ / VL. -- 27. april 2008.
Hvad man så fra perronen ! Graffiti ! ! !
OHJ/VL Ym 53. Holbæk. -- 27. april 2008. ^---vv
OHJ/VL Ym 53. Holbæk. -- 27. april 2008.
OHJ/VL Ys 253. Holbæk. -- 27. april 2008. ^---v
OHJ/VL ???, Holbæk. -- 27. april 2008. ^---vv
OHJ/VL ???, Holbæk. -- 27. april 2008.
Nogle ødelægger jernbanevogne (i det mindste deres udseende-) med graffiti --
andre "ødelægger" hjemmesider ved at "stjæle" fotos til egne hjemmesider,
og allerværst:
til deres facebook-sider.
- -
27. marts 2018.
Afskedstur med Y-tog på OHJ / VL. -- 27. april 2008.
Hvad man så fra perronen !
HTJ S 50. Holbæk. -- 27. april 2008.
OHJ Mx 103. Holbæk. 27. april 2008. ^---v (Ex. DSB MX 1010. Bygget: Nohab, 1961. Købt 1987).
VL (OHJ) Type Lint 41, Holbæk. -- 27. april 2008.
Holbæk. -- 27. april 2008. ^---v
- -
26. marts 2018.
Afskedstur med Y-tog på OHJ / VL. -- 27. april 2008.
OHJ-VL. Afskedstoget, Gislinge. (Bemærk "dåserne" i forgrunden på dette og næste foto: Formentlig
moderne kabeldåser med snublemarkering. De står -tilsyneladende- også ud for hver deres skinnesamling.)
27. april 2008.
Et modkørende, ordinært Lint 41-tog ankommer . . .
. . . krydser . . . ^---v
. . . og kører videre mod Holbæk. Gislinge station. -- 27. april 2008.
OHJ/VL . Gislinge station, set i køreretning mod Nykøbing Sj.. -- 27. april 2008.
. . .
Kabeldåse ---^ med snublemarkering. Frispormærke. -----------------^
- -
25. marts 2018.
Afskedstur med Y-tog på OHJ / VL. -- 27. april 2008.
OHJ/VL. Gislinge station. -- 27. april 2008. ^---vv
OHJ/VL. Gislinge station set fra toget. -- 27. april 2008. ^---v
- -
24. marts 2018.
Afskedstur med Y-tog på OHJ / VL. -- 27. april 2008.
Holbæk.
Stationsskilte, Holbæk. -- 27. april 2008. ^---vv
DSB. ME 1529. Holbæk. -- 27. april 2008. ^---v
VL. Type Lint 41. -- 27. april 2008. ^---v
- -
23. marts 2018.
Afskedstur med Y-tog på OHJ / VL. -- 27. april 2008.
OHJ/VL Ym 54. Holbæk. ^---v 27. april 2008.
.
DSB-stationsskilt, Holbæk. -- 27. april 2008. . . . . . . . . . . . .
OHJ/VL Ym 54. Holbæk. -- 27. april 2008. ---v
OHJ/VL Ys 254. Holbæk. -- 27. april 2008. v---^ . . . . . . . . . . .
- -
22. marts 2018.
OHJ / VL-køreplanseksempler.
OHJ-køreplan. Maj 1944. (KØREPLAN udgivet af De danske Statsbaner)
OHJ-køreplan 1957. (Danmarks rejseforbindelser, DSB)
OHJ-"lomme-køreplan" 2008. (OHJ) ^---vv
OHJ-"lomme-køreplan" 2008.
- -
- -
21. marts 2018.
Afskedstur med Y-tog på OHJ / VL. -- 27. april 2008.
Sandby trb. -- km. 12,8 fra Holbæk.
OHJ-VL. Sandby. -- 27. april 2008. ^---vv
OHJ-VL. Sandby. -- 27. april 2008.
OHJ-VL. Interiørfoto Ym 56. -- 27.april 2008. ^---v
- -
20. marts 2018.
Afskedstur med Y-tog på OHJ / VL. -- 27. april 2008.
Asnæs. -- km. 27,0 fra Holbæk.
OHJ-VL. Asnæs. -- 27. april 2008. ^---vv
OHJ-VL. Asnæs. -- 27.april 2008. ^---v Her er det dog "formiddagstoget" (Ym 54-Ys 254 + Ym 56-Yp 151-Ys 256) på vej mod Nykøbing Sj.
OHJ-VL. Asnæs. -- 27. april 2008.
- -
19. marts 2018.
Afskedstur med Y-tog på OHJ / VL. -- 27. april 2008.
Nr. Asmindrup. -- km. 41,3 fra Holbæk.
OHJ-VL. Nr. Asmindrup. -- 27. april 2008.
Vig. -- km. 36,8 fra Holbæk.
OHJ-VL. Vig. -- 27. april 2008.
Grevinge. -- km. 30,4 fra Holbæk.
OHJ-VL. Grevinge. -- 27. april 2008.
- -
18. marts 2018.
Afskedstur med Y-tog på OHJ / VL, Højby. -- 27. april 2008.
Højby. -- km. 44,5 fra Holbæk.
OHJ/VL Ys 256 - Yp 151 - Ym 56 + Ys 254 - Ym 54 på vej mod Holbæk. Højby. -- 27. april 2008. ^---vv
OHJ-VL. Højby. 27. april 2008.
OHJ/VL Ys 256 - Yp 151 - Ym 56 + Ys 254 - Ym 54 (afskedstoget) på vej mod Holbæk.
Belsmose v. Højby. -- 27. april 2008. ^---v
- -
17. marts 2018.
Afskedstur med Y-tog på OHJ / VL, -- 27. april 2008.
Nykøbing Sjælland. -- km. 49,4 fra Holbæk.
OHJ-VL Ys 256 - VL 2130 + VL xxxx, Nykøbing Sj. -- 27. april 2008.
OHJ-VL Ys 256 - VL 2130, Nykøbing Sj. -- 27. april 2008.
OHJ/VL Ys 256 - Yp 151 - Ym 56 + Ys 254 - Ym 54, Nykøbing Sj. -- 27. april 2008. Hertil en person,
der er meget ked af at miste sit tog !
OHJ-VL Ys 256. -- 27. april 2008.
OHJ/VL Ys 256 - Yp 151 - Ym 56 + Ys 254 - Ym 54, Nykøbing Sj. -- 27. april 2008.
Klar til afgang mod Holbæk. OHJ-VL Ys 256. Nykøbing Sj. -- 27. april 2008. ^---v
- -
16. marts 2018.
OHJ/VL, Nykøbing Sj. station - LOLLANDSBANEN bus nr. 1 -- 27. april 2008.
Rutebilstationen Nykøbing Sj. -- 27 april 2008.
Lollandsbanen, Rutebil nr. 1. Nykøbing Sj. -- 27. april 2008. ^---vv
Lollandsbanen, Rutebil nr. 1. Nykøbing Sj. -- 27. april 2008.
- -
15. marts 2018.
Afskedstur med Y-tog på OHJ / VL, -- 27. april 2008.
Nykøbing Sjælland. -- km. 49,4 fra Holbæk.
OHJ/VL, Nykøbing Sj. -- 27. april 2008. ^---vv
Det er ikke nemt, at købe en billet til toget ! ! ! ^---v
OHJ/VL, Nykøbing Sj. -- 27. april 2008.
- -
14. marts 2018.
Afskedstur med Y-tog på OHJ / VL, -- 27. april 2008.
Nykøbing Sjælland. -- km. 49,4 fra Holbæk.
(OHJ) VL 2130 ankommer til Nykøbing Sj. -- 27. april 2008. ^---vv
(OHJ) VL 2130 ankommer til Nykøbing Sj. -- 27. april 2008.
(OHJ) VL. Nykøbing Sj. -- 27. april 2008. ^---v
- -
13. marts 2018.
Afskedstur med Y-tog på OHJ / VL, -- 27. april 2008.
VL = Vestsjællands Lokalbaner.
Nykøbing Sjælland. -- km. 49,4 fra Holbæk.
Nykøbing Sjælland. -- 27. april 2008. ^---vv
OHJ/VL Ys 256 - Yp 151 - Ym 56 + Ys 254 - Ym 54.
Nykøbing Sjælland. -- 27. april 2008.
- -
12. marts 2018.
Odsherreds Jernbane / Vestsjællands Lokalbaner. -- 2009.
Nykøbing Sjælland. -- km. 49,4 fra Holbæk.
(Næsten samme motiv-serie som fotografierne d. 11. marts 2018, ---men dog 10 år senere.)
OHJ-regionstog, Nykøbing Sj. -- 8. juni 2009. ^---vv
Nykøbing Sj. station, set mod nordøst og enden på banen.
Nykøbing Sj. station set i køreretning mod Holbæk.
Movia-bussen Nykøbing Sj-Rørvig. -- 8. juni 2009.
- -
11. marts 2018.
Lokomotivet nr. 131, marts 2018, er udkommet.
Af indholdet kan nævnes:
De Sydfynske Jernbaner i DSB-tiden 1949-1964.
Mere inspiration fra MJK H0-Aalborg.
Aalestrup stiation.
DSB ML, en lang trævogn med motor.
Hvad lokalarkivet gemte.
GRØNT er godt for ... modeljernbanen.
Fotogalleriet: Specialvogne.
SPORSKIFTET.
Vi har hørt og set.
- o -
Odsherreds Jernbane / Vestsjællands Lokalbaner. -- 1999.
Nykøbing Sjælland. -- km. 49,4 fra Holbæk.
OHJ-HTJ Ym 51. Nykøbing Sj. -- 30. juli 1999.
OHJ-HTJ Ys , Nykøbing Sj. -- 30. juli 1999. ^---vv
OHJ-HTJ Ys , Nykøbing Sj. -- 30. juli 1999.
Rørvig-bussen (Arriva-bussen). Nykøbing Sj. -- 30. juli 1999.
- -
10. marts 2018.
M/F OURØ. -- Holbæk-Orø-overfarten. -- 1999.
M/F OURØ, Holbæk. -- 30. juli 1999.
M/F OURØ, Holbæk Fjord . . . -- 30. juli 1999. ^---vv
. . . atter på vej mod Orø.
M/F OURØ, Holbæk Fjord. -- 30. juli 1999.
Lige til modeljernbanen.
- -
9. marts 2018.
M/F OURØ. -- Holbæk-Orø-overfarten. -- 1999.
Ankomst til Holbæk.
M/F OURØ, Holbæk. -- 30. juli 1999. ^---vv
Måske kan man fornemme, at sejlretningen ikke er den helt rigtige, og der "bremses" kraftigt ! ! !
Sejladsen fra Orø var sket i strid, stik modvind ind gennem Holbæk Fjord, og der var nok givet lidt ekstra på "gaspedalen".
Ved ankomsten til Holbæk, hvor færgen kom ind i læ bag havnes bygninger, gav færgen pludselig ligesom et hop fremad med højere fart end beregnet. Jeg stod på dækket lige udenfor styrehusets åbne dør, og ville tage et par billeder af ankomsten.
Pludselig lød "et brøl" derindefra. Så for Satan ! ! ! eller noget i den retning.
Nå, --det lykkedes at bremse færgen og ændre retningen, uden at der skete noget.
M/F OURØ, Holbæk. -- 30. juli 1999.
Lige til modeljernbanen.
- -
8. marts 2018.
M/F OURØ. -- Holbæk-Orø-overfarten. -- 1999.
Afsejling fra Orø kl. 12.35.
M/F OURØ, Orø. -- 30. juli 1999. ^---vv
Allerede inden færgen var helt ude af havnen, var den lokale ungdompå vej ned til det dybe vand i færgelejet
for at bade -- til trods for skilte om forbud mod dette ! ! ! Mon ikke også de har benyttet færgeklappen til
udspring, når færgen var lidt længere ude (ude af syne) ! ! !
M/F OURØ på vej mod Holbæk. -- 30. juli 1999.
Lige til modeljernbanen.
- -
7. marts 2018.
M/F OURØ. -- Holbæk-Orø-overfarten. -- 1999.
M/F OURØ. Orø. -- 30. juli 1999. ^---vv
. . .
M/F OURØ. Orø. -- 30. juli 1999.
Lige til modeljernbanen.
- -
6. marts 2018.
M/F OURØ. -- Holbæk-Orø-overfarten. -- 1999.
M/F OURØ. Orø. -- 30. juli 1999. ^---v
M/F OURØ. Orø. -- 30. juli 1999.
- -
5. marts 2018.
M/F OURØ. -- Holbæk-Orø-overfarten. -- 1999.
Velkommen til Orø. -- 30. juli 1999. ^---v
Orø kirke. -- 30. juli 1999. ^---v
M/F OURØ.
M/F OURØ ankommer til Orø. -- 30. juli 1999. ^---v
M/F OURØ ankommer til Orø. -- 30. juli 1999.
- -
3. marts 2018.
BY-trafik nr. 1 Februar 2018 er udkommet.
Af indholdet kan nævnes:
Ved årsskiftet.
Sporvejsmuseet ved nytårstid.
Rettelser.
Aarhus Letbane åbnet.
Letbanen i Ring 3 kommer.
Odense Letbane.
Fra én til syv.
Danmarks sidst leverede sporvogn.
Sporvejen i Daugavpils,
Svar på julequissen.
Sofia - tur til Bulgariens hovedstad.
Oslos gamle vogne. 3. del.
Det skete på sporvognen.
Interne foreningsmeddelelser.
Bagperronen.
44 sider, A4.
- -
2. marts 2018.
HELJAN -- Små huse til en STOR HOBBY
Portræt af en virksomhed.
SPOR OG BANER har udgivet sit første særhæfte:
Af indholdet kan nævnes:
Det begyndte med savsmuld, lim, papir og pap.
Heljan.
Model & Hobby.
Dansk Modelflyve Industri.
Hvidovre - Brøndby Strand.
Næsby.
Store Byggesæt.
Fabriksudvidelse.
Der kommer stadig nyheder.
Con-Cor International.
Nürnberg-messen 1969.
Sverige.
Heljan Plastic A/S.
Märklin.
Primex.
Revell.
Søndersø.
Modelmakers for the World.
Globalisering.
Kilder.
Heljans danske og svenske modelhuse.
Af Morten Flindt Larsen og Flemming Søeborg.
HELJAN´s historie fortalt over 58 sider, A4, i sort/hvid og -især- farvefotos. -- ISSN 9 772596 467000 00001.
Hæftet er udkommet d.1. marts 2018 og vil koste kr. 229,- i løssalg. Du vil kunne købe eller bestille det hos din hobbyforhandler, men det vil også være til salg i Seven-Eleven-kiosker, på banegårde og udvalgte butikker og kiosker landet over fra 1. marts.
Kan du ikke finde en forhandler i nærheden?
Så kan du bestille hæftet her: Send en mail til bestilling@sporogbaner.dk med angivelse af navn og adresse. Når beløbet (kr. 229,-) plus porto kr. 40,- er indbetalt på konto 68 80 – 28 49 031, sendes hæftet til dig.
- o -
M/F OURØ. -- Holbæk-Orø-overfarten. -- 1999.
. . .M/F OURØ. Sidekahytterne for hhv. ^--- rygere og ikke-rygere. ---^ 30. juli 1999.
Orø-færgelejet i Holbæk. -- 30. juli 1999. ^---vv
Orø-færgelejet i Holbæk. -- 30. juli 1999.
- -
1. marts 2018.
M/F NAKKEHAGE -- Hundested-Rørvig-overfarten. -- 1999.
Færgen ses her under indsejling til Rørvig.
M/F NAKKEHAGE. -- 30. juli 1999. ^---vv
Gråsten Skibsværft som ”VEMMENÆS”.
Byggeår: 1955:
1962: Assens – Aarøsund som ”SØNDERJYLLAND”
1973: Hov – Samsø som ”LIS GRAU”
1985: Hundested - Rørvig
Byggemateriale: Stål
Maskine: Volvo Penta 250 HK (1988).
Se evt. også:
April, maj og juni 2017. under d. 12. juni
med fotos fra 6. juni 2017.
- o -
M/F OURØ. -- Holbæk-Orø-overfarten. -- 1999.
Færgen ses her under indsejling til Brønde havn, på.Ørø.
Skibsvæft/Byggested:
Holbæk Skibsværft.
Byggeår: 1958
Byggemateriale: Eg og bøg
Maskine: Alpha tp 440 kko, 250 HK (1988).
M/F OURØ under dæk. -- 30. juli 1999. ^---vv
M/F OURØ. -- 30. juli 1999.
- -
SPOR OG BANER nr. 37, februar 2018.
SPOR OG BANER nr. 37 er udkommet.
Af indholdet kan nævnes:
På besøg i Midtvesten, USA.
Tur til Skagen.
Nye figurer.
Station HOF i H0-model.
DSB international 1996-2003.
Gods på banen.
Verdebrado, "Hvirveldyret".
Gjerrildbanen - en trængt jernbane.
SJ´s normal spåriga ånglok.
Ny årbog.
Et fyrtårn på vejen.
Verdens største kunstgalleri.
Den lille røde fra Bayern.
Hændelser i Hobro.
Nürnberg 2018 - højdepunkter.
R-maskiner før og nu.
Volvo-trækker til vognbjørn i H0.
BR 111 fra Piko.
Kls-vogn med egen Kraft.
Mellemvogne til Y-tog.
Bravo Brawa.
Uacns - en moderne silotankvogn. / DE 2500 - en Diesel-Diva. / Zwanenberg - en vogn fra Nederlandende.
KS-bogievogne fra Swedtram. / Når alarmklokkerne ringer. / Nyt fra EpokeModeller. / Happymade baggrunde.
Sidebanernes Redningsmand. / En slidt, gammel dækforretning eller "Vi lapper, så De klapper".
H0e-modeller fra Ungarn og DDR. / Chemin de Fer Forrestier d´Abreschviller. / Skandiatransport.
Tunnellen i Ringe.
Som vanligt et righoldigt, varieret udvalg af artikler om stort og småt fordelt over 60 sider i A4.
- -
- -
21. februar 2018.
Linie 10-endestationen Dornach. -- 2008.
BLT Sløjfe-sporskiftet. Dornach v. Basel. -- 18. september 2008.
Sporstopper. Dornach v. Basel. -- 18. september 2008. ^---v
Dornach, SBB.
BLT-bus 95 foran SBB-stationen Dornach v. Basel. -- 18. september 2008. ^---v
BLT-bus 61 foran varehuset, SBB-stationen Dornach v. Basel. -- 18. september 2008. ^---v
SBB-tog v. perronen, Dornach v. Basel. -- 18. september 2008. ^---v
Perronsporene. Dornach v. Basel. -- 18. september 2008.
- -
20. februar 2018.
Linie 10-endestationen Dornach. -- 2008.
BLT 240 + 228 (???).Dornach, afgår på vej mod Basel. -- 18. september 2008. ^---v
BLT 235 + 260 ankommer til Dornach fra Basel. -- 18. september 2008.
.
BLT 260 + 235. Bemærk knækket/udsvinget pga. den skarpe kurve. Dornach. -- 18. september 2008.
18. september 2008.
- -
19. februar 2018.
Ved Münshensteinerstrasse / -brücke, Basel. - 2008.
Ved Münchensteinerbrücke. Basel. -- 20. september 2008. ^---vv
BLT nr. 214 (+ 230).
BLT nr. 230 (+214).
Lidt specielle sporforbindelser. ^v---v^
BLT nr. 219.
Ved Münchensteinerbrücke. Basel. -- 20. september 2008. (Set gennem glasrude.)
- -
18. februar 2018 - 2.
Tur til Straßenbahn Mülhausen (fransk: Tramway de Mulhouse).
(for alle de andre )
SBB. Basel Bad Bf. -- 20. september 2008.
SBB (521_028-1) og 521_010-9. Basel Bad. -- 20. september 2008.
SBB 521 028-1.Basel Bad. -- 20. september 2008.
Som på så mange andre sporvogns-rejser, var der også her arrangeret en lille tur til en nærliggende sporvogns-by. Om man så ville benytte sig af tilbudet, var op til een selv.
Jeg havde besluttet, at jeg først og fremmest ville ud på den linie, der gik gennem Frankrig med eet stoppested, byen Leymen, og således blev det. Som den eneste blev jeg tilbage i Basel, men tog dog straks over til den aktuelle linie 10.
Det var ganske vist planlagt, at de ville være så tidligt tilbage, at de også regnede med at kunne nå linie 10, --men jeg ville være helt sikker.
SHS-medlemmer i toget til Mulhouse. Basel_Bad. -- 20. september 2008.
. . . så slap man da a´ med dem ! ! !
Leymen Station. (Frankrig) v. Basel. -- 20. september 2008.
- -
.18. februar 2018.
Bahnhofsplatz Basel SBB -- 20. september 2008.
BLT 202 + 101. Bahnhofsplatz Basel SBB. -- 20. september 2008.
Centralbahnstrasse v. Basel SBB. -- 20. september 2008. ^---v
BLT 245 + 101. Centralbahnstrasse v. Basel SBB. -- 20. september 2008.
BLT 242, Centralbahnstrasse v. Basel SBB. -- 20. september 2008. -- BLT 206 + 2xx v. underføring v. Basel SBB.
Underføring for større bygningskompleks, posthus, gararageanlæg, restauranter m.m. ^---vSet i køreretning mod Dornach.
Basel SBB. -- 20. september 2008.
BLT 245 + 101 v. ovennævnte underføring v. Basel SBB. -- 20. september 2008.
- -
17. februar 2018.
Aeschenplatz og Bahnhofsplatz Basel SBB. -- 2008.
Desværre lidt dårligt scannet billede fra Aeschenplatz, 1970, hvorfra både BEB og linie 11 udgik. I dag er BEB blevet til linie 10, der går helt til Rodersdorf på den anden side af og sydvest for Basel. Strækningen på den anden side af Basel er den tidligere Birsigtalbahn, BTB, som bl. a. går et stykke gennem Frankrig ( Station Leymen ).
Foto: Palle Klitgaard. ---^
Næsten samme motiv som foto ovenfor - bare næsten 40 år senere:
BVB 1432 på linie 14. Aeschenplatz. -- 16. september 2008.
BLT 234. Aeschenplatz. -- 16. september 2008.
BLT 254. Aeschenplatz. -- 16. september 2008.
Der kommer altid en sporvogn og en pige til ! ! ! ^---v
BVB 678 - 1475 - BLT 244. Aeschenplatz. -- 16. september 2008.
BLT 244. Aeschenplatz. -- 16. september 2008.
BLT 230. Aeschenplatz. -- 16. september 2008.
Bahnhofsplatz Basel SBB.
BLT 254. Bahnhofsplatz Basel SBB, -set væk fra pladsen - mod Aeschenplatz. ---> 18. september 2008.
BLT 254 + 104. Bahnhofsplatz Basel SBB. -- 18. september 2008.
BLT 226 + 210. Bahnhofsplatz Basel SBB. -- 18. september 2008.
BLT 244 / 210 v. Bahnhofsplatz Basel SBB, -set væk fra pladsen - mod Aeschenplatz. ---> 18. september 2008.
BLT 240 / 115. Bahnhofsplatz Basel SBB. -- 18. september 2008.
BLT 244. Bahnhofsplatz Basel SBB, køreretning mod Dornach. <--- 18. september 2008.
- -
16. februar 2018.
Birsigthalbahn(BTB). Diverse: Heuwaage - Leymen. -- Ca. 1970.
BTB. Heuwaage, Binningenstrasse. -- Ca. 1970. Foto: Palle Klitgaard. ^---v
BTB. Heuwaage. -- Ca. 1970. Foto: Palle Klitgaard.
BTB. Binningen Schloss på vej mod Basel. -- Ca. 1970. Foto: Palle Klitgaard.
BTB. Remise og værksted i Oberwil. -- Ca.1970. Foto: Palle Klitgaard.
"Mon hun klarer pynten" ???
BTB strækning mellem Flüh og Leymen. -- Ca. 1970. Foto: Palle Klitgaard.
Tak til Palle Klitgaard.
Andre gerne at gøre ligeså.
- -
Ny bog.
Omkring Faxe Jernbane - 1864-1982.
"Bogen fortæller historien om Danmarks første rigtige industrijernbane. Faxe Jernbane var også det sidste sted i Danmark, hvor der var kørsel med damplokomotiver i regulær drift. Bogen har særligt fokus på damplokomotiverne, men der fortælles også meget om de andre forhold omkring jernbanedriften og A/S Faxe Kalk i samhørighed med et stort antal fotografier og oplysninger, hvoraf mange er mere end 100 år og har ligget gemt."
Nils Bloch og Niels Peder Pedersen, forlaget "Skinne bøger". A4 tværformat, 244 sider, 317 fotos, heraf 60 i farve samt 49 kort og tegninger. Hårdt omslag.
ISBN 978-87-983192-5-2
350 DKK + porto
Ekspedition: Telefon 98 1063 66 eller skinneboeger@gmail.com
- -
15. februar 2018.
Bahnhofsplatz, Basel SBB.
BLT 214 + 230 v. Bahnhofspl. Basel SBB. -- 20. september 2008.
BLT 229 Bahnhofspl. Basel SBB. -- 20. september 2008.
BVB 6xx + 624 på linie 2, Bahnhofspl. Basel SBB. -- 20. september 2008.
BLT 253. Bahnhofspl. Basel SBB. -- 20. september 2008.
BLT 133, Bahnhofspl. Basel SBB. -- 20. september 2008.
BLT 214 + 230 v.Bahnhofspl. Basel SBB. -- 20. september 2008.
- -
14. februar 2018.
Heuwaage, Basel.
BVB 306-6. Heuwaage Viadukt. Basel. -- 20. september 2008.
BVB 665. Heuwaage Viadukt. Basel. -- 20. september 2008.
BLT 221-104. Heuwaage Viadukt. Basel. -- 20. september 2008. ^---vv
BLT (221-)104. Heuwaage Viadukt. Basel. -- 20. september 2008.
BVB 318 og bivogn 1464 samt 481. Heuwaage, Basel. -- 20. september 2008.
BVB 318. Heuwaage, Basel. -- 20. september 2008.
- -
13. februar 2018.
Binningenstrasse / Viaduktstrasse - Heuwaage.
"Gå aldrig bagom en sporvogn" ! ! !
BLT 246 + 114. Heuwaage. Basel. -- 20. september 2008.
BLT 216 + 109. Binningenstrasse-Viaduktstrasse, Basel. -- 20. september 2008.
BLT 216 + 109. Binningenstrasse-Viaduktstrasse, Basel. -- 20. september 2008.
BLT 216 + 109. Binningenstrasse-Viaduktstrasse, Basel. -- 20. september 2008.
BLT 217 + 264. Binningenstrasse-Viaduktstrasse, Basel. -- 20. september 2008.
BLT 217 + 264. Binningenstrasse-Viaduktstrasse, Basel. -- 20. september 2008.
- -
12. februar 2018.
Beklager ! ! !
På grund af TDC-kabel- eller anden omlægning, har forbindelsen -uvarslet- været afbrudt de sidste tre dage, men er nu -for ca. 20 minutter siden- blevet genetableret.
For håbentlig kan der så igen komme "hul igennem" til hj.siden igen i løbet af mandagen.
- -
9. februar 2018.
Ny bog.
Omkring Faxe Jernbane - 1864-1982.
"Bogen fortæller historien om Danmarks første rigtige industrijernbane. Faxe Jernbane var også det sidste sted i Danmark, hvor der var kørsel med damplokomotiver i regulær drift. Bogen har særligt fokus på damplokomotiverne, men der fortælles også meget om de andre forhold omkring jernbanedriften og A/S Faxe Kalk i samhørighed med et stort antal fotografier og oplysninger, hvoraf mange er mere end 100 år og har ligget gemt."
Nils Bloch og Niels Peder Pedersen, forlaget "Skinne bøger". A4 tværformat, 244 sider, 317 fotos, heraf 60 i farve samt 49 kort og tegninger. Hårdt omslag.
ISBN 978-87-983192-5-2
350 DKK + porto
Ekspedition: Telefon 98 10 63 66 eller skinneboeger@gmail.com
9. februar 2018.
Depot (og Haltestelle) Hüslimatt . -- km. 5,9.
Tid til afgang.
BLT 246 + 114. Hüslimatt. Basel. -- 20. september 2008.
Depotets nordlige del.
Om muligt lige så trist og "sterilt" som sydenden. Det mest interessante synes at være sporforbindelserne,
selvom de er set gennem sporvognens glasruder og i modlys.
Set mod syd. ^^---v
Depot Hüslimatt. Basel. -- 20. september 2008.
Videre mod Heuwaage.
- -
8. februar 2018.
Depot (og Haltestelle) Hüslimatt . -- km. 5,9.
Herunder beses den sydlige (venstre) del af depotet.
BLT Betriebshof Hüslimatt. Basel. -- 20. september 2008. ^---vv
Dette er vist noget af det mest "sterile", "kolde" og triste sted jeg længe har set indenfor dette område. Ikke eet stykke rullende materiel at se udendørs. Nå, --så undgår de selvfølgelig gaffiti, og det er måske hele sandheden ?
. . . nåhhh ja, --der er da lige en rød varevogn, men der er jo ikke meget sporvogn over den.
BLT Betriebshof Hüslimatt. Basel. -- 20. september 2008.
Gad vide, om der er lige så trist nede i den anden ende af depotet. Der er så langt, og sikkert afspærret, at jegikke vil bruge tid på det.
- -
7. februar 2018.
Haltestelle (og depot) Hüslimatt. -- km. 5,9.
BLT 248 + 113 ankommet til Hüslimatt. Basel. 20. september 2008.
Haltestelle Hüslimatt. Basel. -- 20. september 2008.
BLT 244 + 229 og 248 + 113. Hüslimatt. Basel. -- 20. september 2008. ^---v
BLT 244 + 229 på vej mod Flüh. <---
BLT 229. Hüslimatt. Basel. -- 20. september 2008.
Ny bog.
Omkring Faxe Jernbane - 1864-1982.
"Bogen fortæller historien om Danmarks første rigtige industrijernbane. Faxe Jernbane var også det sidste sted i Danmark, hvor der var kørsel med damplokomotiver i regulær drift. Bogen har særligt fokus på damplokomotiverne, men der fortælles også meget om de andre forhold omkring jernbanedriften og A/S Faxe Kalk i samhørighed med et stort antal fotografier og oplysninger, hvoraf mange er mere end 100 år og har ligget gemt."
Nils Bloch og Niels Peder Pedersen, forlaget "Skinne bøger". A4 tværformat, 244 sider, 317 fotos, heraf 60 i farve samt 49 kort og tegninger. Hårdt omslag.
ISBN 978-87-983192-5-2
350 DKK + porto
Ekspedition: Telefon 98 1063 66 eller skinneboeger@gmail.com
- -
6. februar 2018.
Ettingen. -- km. 8,7.
BLT. Sporvedligeholdelseskøretøj. Ettingen. Basel. -- 20. september 2008. ^---v
Sporarrangement og sporskifte. Ettingen. Basel. -- 20. september 2008.
"Lige til modelsporvejen / -jernbanen".
Vejviser. Ettingen. Basel. -- 20. september 2008.
(Tidsangivelsen må da være for gående.)
BLT 246 + 114 på vej mod Basel. Ettingen. Basel. -- 20. september 2008.
Bvb Liniennetz. Basel, Zone 10, 11 og 13 næsten hele Basel, samt Zone 12, strækningen Ettingen-Rodersdorf.
Kortudsnit: Zone 12, strækningen Ettingen-Rodersdorf.
Tænk: Hele Basel med opland indenfor 3 zoner (10, 11 og 13), og så falder de sidste 7-8 km (Ettingen-Rodersdorf) udenfor. Pengemæssigt betyder det "næsten" intet, --- men man skal være opmærksom på det (2008 - kan være ændret siden). I øvrigt er denne strækning rigeligt den "tyver" værd.
Tageskarte/dagskort Zone 10, 11 og 13. / Billet: Ettingen-Rodersdorf-Ettingen. Zone 12. September 2008.
Dagskort: 8 chf / ca. "en halvtredser" i danske kroner. Hvor langt kommer man i Danmark (København) for det beløb ! ! !
Udsigt fra sporvognen v. Ettingen. Basel. -- 20. september 2008.
Skal vi lige se et foto fra dengang, der stadig var jernbane ! ! !
BTB. Ettingen st. -- Ca.1970. Foto: Palle Klitgaard.
Tak til Palle Klitgaard.
- -
7. februar 2018.
Hüslimatt. -- km. 12,4.
BLT 248 + 113 ankommet til Hüslimatt. Basel. 20. september 2008.
Haltestelle Hüslimatt. Basel. -- 20. september 2008.
BLT 244 + 229 og 248 + 113. Hüslimatt. Basel. -- 20. september 2008. ^---v
BLT 244 + 229 på vej mod Flüh. <---
BLT 229. Hüslimatt. Basel. -- 20. september 2008.
- -
5. februar 2018.
Ettingen. -- km. 8,7.
Ankommet til Ettingen: BLT 246 + 114. Ettingen v. Basel. . . -- 20. september 2008. ^---v
. . . og fortsætter til Basel (Dornach).
Ettingen v. Basel, set mod Rodersdorf. -- 20. september 2008. ^---v
Ettingens gamle (oprindelige) stationsbygning. Basel. -- 20. september 2008.
Ettingen, set mod indkørselen til sløjfen. . .
Basel. -- 20. september 2008.
Ettingen. Udkørselen fra sløjfen set mod Rodersdorf. Basel. -- 20. september 2008.
(Fortsættes.)
- -
4. februar 2018.
Flüh. -- km. 12,4.
Lidt af hvert.
BLT 201 + 261 afgår på vej mod Basel. Flüh-Mariastein v. Basel. ^---v 20. september 2008.
Bomanlæg. Flüh-Mariastein v. Basel. - 20. september 2008.
Opstillingsspor ender. Flüh-Mariastein v. Basel. - 20. september 2008.
Sporskiftetrækbuk for opskærbart sporskifte. Flüh-Mariastein v. Basel. - 20. september 2008.
BLT 234 (+262). Køreretning mod Rodersdorf. Flüh-Mariastein v. Basel. - 20. september 2008.
.
Strækning set mod Rodersdorf. Flüh-Mariastein v. Basel. - 20. september 2008.
- -
3. februar 2018.
Flüh. -- km. 12,4.
BLT 244 til venstre og 261 til højre. Flüh-Mariastein v. Basel. -- 20. september 2008. ^---vv
Flüh-Mariastein v. Basel. -- 20. september 2008. ^---vv
Som nævnt vendte hveranden vogn i sløjfen her i Flüh, mens de øvrige i 2008 fortsatte (fortsætter ?) til Rodersdorf.
Flüh-Mariastein v. Basel. -- 20. september 2008. ---^
- -
2. februar 2018.
Flüh. -- km. 12,4.
12,4 km fra Basel ligger den gamle station Flüh, som indtil 1910 var banens endestation, men fra 1. maj 1910 kunne den forlængede strækning over Leymen til Rodersdorf tages i brug som den sidste "brik" på banen "Birsigthalbahn".
Ved omstillingen til sporvognslinie i 1983, anlagdes -i forlængelse af den gamle stationsbygning- en sløjfe, hvori man vender / kan vende en del af liniens vogne (hveranden), mens resten fortsætter ad den enkeltsporede strækning til Rodersdorf. I den daglige drift er der kvartersdrift på linien fra Basel til Flüh, men kun halvtimesdrift videre til Rodersdorf.
Afstanden til Rodersdorf passer lige således, at et vogntog kan køre til endestationen Rodersdorf, og med et par minutters ophold der, nå tilbage til Flüh inden næste vogntog skal ledes ind på enkeltsporstrækningen.
Kort efter, at sporvognen forlader stationen i Flüh, passerer man grænsen til Frankrig, men på trods heraf er der ved denne EU- / ikke EU-grænse hverken checkpoint eller paskontrol. I stedet for grænsekontrol er der blot et skilt, hvorpå man på fransk og tysk beder de passerende (gælder formentlig også sporvogns-passagerer), om at overholde de gældende toldregler, og kun passere grænsen med gyldige papirer. Ligeledes oplyses der om fartgrænser i Frankrig.
Skilt om fartgrænser v. den franske grænse.
BLT-strækning set mod Rodersdorf.
Flüh-Mariastein v. Basel.
20. september 2008.
BLT 244 og 261 på vej mod Basel <--- og ---> Rodersdorf. Flüh-Mariastein. Basel. -- 20. september 2008.
BLT 201 + 110 på vej mod Rodersdorf. Flüh-Mariastein. Basel. -- 20. september 2008.
BLT 244 + 261 på vej mod Basel(Dornach). Flueh-Mariastein v. Basel. -- 20. september 2008.
BLT (206) + 261 på vej mod Rodersdorf. Flueh-Mariastein v. Basel. -- 20. september 2008.
Flüh-postkort købt 2008.
- -
1. februar 2018.
(Farvel til) Leymen. -- km. 13,7 fra Basel.
(fortsat)
BLT 248 + 113 ankommer til Leymen, fra Basel(Dornach) mod Rodersdorf. ^---v 20. september 2008.
BLT 248 + 113 ankommer til Leymen, fra Basel(Dornach) mod Rodersdorf. -- 20. september 2008.
BLT 248 + 113 ankommer til Leymen her på vej mod Basel (Dornach). -- 20. september 2008.
- -
31. januar 2018.
Leymen. -- km. 13,7 fra Basel.
(fortsat)
BLT. Spor og skinnebefaestigelse, Leymen (Frankrig) v. Basel. -- 20. september 2008.
BLT. Sporvidde: 1000 +/- mm. Leymen (Frankrig) v. Basel. -- 20. september 2008.
(Jeg går ikke efter den nøjagtige sporvidde, --så skal der nøjagtigere værktøj til. Det skal kun betragtes som illustration af den officielle sporvidde: 1000 mm.)
Indgangssporskiftet fra Flueh-Mariastein. Leymen (Frankrig) v. Basel. ^---v 20. september 2008.
Udover sporskiftetrækbukken, bemærk så sporskiftetrækstangen med indbygget fjederarrangement,der altid stille sporskiftet til "ret spor", men samtidig tillader opskæring af sporskiftet ved kørsen den modsatte vej.
Leymen (Frankrig) v. Basel. -- 20. september 2008.
BLT. Årstalssøm eller ??? Der lå desværre ikke en "brugsanvisning" i sporet, men mon ikke sømmet til højre
viser året, hvor svellen som ny, blev lagt i sporet. At svellen til venstre skulle stamme helt fra 1943, kan vist udelukkes. Det takkede spændebånd på foto til højre, er et spændebånd, der spænder en svelle med begyn-
dende revnedannelse og derved forlænger svellens levetid i sporet med nogle år.
Leymen (Frankrig) v. Basel. -- 20. september 2008.
- -
30. januar 2018.
Leymen. -- km. 13,7 fra Basel.
(fortsat)
Nu er der ikke meget jernbane/sporvej over disse fotos fra Leymen, så de falder derfor ind som en lille
"Tirsdags-ekstra".
Rue de la Gare (Stationsvej), Leymen v. Basel. ^---vv 20. september 2008. Bemærk stigningen.
Når man nu er (var) i byen, skulle det næsten prøves at se en lille smule af den,
-der var jo 30 minutter minus tiden til de allerede optagne fotos.
Et er at gå nedad gaden/vejen - der skulle holdes godt igen, så nede ved kirken blev det kun til et kort ophold på gadehjørnet og et enkelt foto. Hvis der alligevel var lukket til kirken, så hellere vende om og se lidt mere på lidt detailler på stationen. Der var også lige det med at komme op igen -- sådan et lille 30 meter op, kunne det vel nok blive til, og sporvognen venter ikke. Atter på vej op, kunne jeg ikke lade være med at tænke på, hvordan man lige klarer den sag i bil i snevejr og med isglatte veje.
Oppe igen gik det mod stoppestedet, hvor "tilfældigvis" også det ene sporskifte (mod Basel) lå. Halvt skjult i et buskads så jeg også et skilt om toldformaliteter -- grænse så jeg til gengæld ikke noget til.
Rue de la Gare (Stationsvej), Leymen v. Basel.
20. september 2008.
Eglise de Leymen (Leymen kirke beliggende på Rue de l'Église, / Kirkevej) Basel. -- 20. september 2008.
"Passage af grænsen er kun tilladt med varer og udenlandsk valuta inden for toldlandets anvendelsesområde".
- -
30. januar 2018.
Leymen. -- km. 13,7 fra Basel.
(fortsat)
Udsigt fra stationen i Leymen v. Basel. -- 20. september 2008. ---^
Allerede inden rejsen, havde jeg læst om Basel og denne sporvognslinie, der havde eet stoppested i Frankrig. "Nettet" var opfundet, men selvom det kun/allerede er ti år siden, så var der meget på "nettet", men ikke så meget som nu. Jeg havde i hvertfald ikke set noget. Mit ønske var derfor, at når jeg kom derned, ville jeg -idet jeg forestillede mig et byområde med større etageejendomme, masser af forretninger, cykler og biler m.m.- straks opsøge det lokale postkontor (måske bare en kiosk) for at købe et postkort fra bydelen samt et frimærke, og sende det hele til familien i Danmark (vel vidende, at jeg sikkert havde været hjemme en uge, inden postkortet nåede frem).
. . . og hvad så jeg så: Den mest henrivende (lille), fredelige landsby, som den lå her på skråningen i solskinnet.
Posthus eller kiosk fandt jeg ikke, og selv med 30 minutter til næste sporvogn, går tiden hurtigt.
.
Krydsningssporet. Leymen (Frankrig) v. Basel og set mod Basel. -- 20. september 2008.
Krydsningssporet. Leymen (Frankrig) v. Basel. Set mod Rodersdorf. -- 20. september 2008.
.
Krydsningssporet. Leymen (Frankrig) v. Basel. -- 20. september 2008. Vejskæring.
(Begge fotos set mod Rodersdorf.)
Vejskæring i Leymen (Frankrig) v. Basel. (Rue de Flueh) -- 20. september 2008.
- -
29. januar 2018.
Leymen. -- km. 13,7 fra Basel.
Det "indbyggede" varehus i stationsbygningen. Leymen v. Basel. -- 20. september 2008. ^---vv
Udsigt fra stationen i Leymen v. Basel. -- 20. september 2008. ^---vv
(Eglise de Leymen -- Leymen Kirke)
Udsigt fra stationen i Leymen v. Basel. -- 20. september 2008. ---^
- -
28. januar 2018.
Leymen. -- km. 13,7 fra Basel.
EVP er stået af, og BLT 221 + 104 kører videre fra Leymen mod Basel. ^---v 20. september 2008.
I km 13,7 ligger den lille mellemstation / det lille stoppested Leymen med et enkelt krydsnings- og overhalingsspor.
Stationen ligger -som den eneste station på Basel´s sporvejsnet- helt på fransk område. Stationerne før og efter ligger i Schweitz-kantonen Solothurn. At banen her er ført over fransk territorium, har topografiske årsager, idet grænseforløbet ved banens anlæg i 1909 var af mindre betydning. Leymens stationsbygning -også fra 1909- er sikkert en af de kønneste BLT-stationer, og minder om tiden da den oprindelige, "rigtige" Birsigtalbahn endnu blev trafikeret med jernbanemateriel.
Leymen Station. (Frankrig) v. Basel. -- 20. september 2008,
set fra sporvognen i "forbifarten" (først fotografering på tilbageturen).
Leymen Station. (Frankrig) v. Basel. -- 20. september 2008. ^---vv
I 1997 blev stationen fuldstændig renoveret. På den anden side af bygningen falder landskabet ca. 30 m ned
mod landsbyen Leymen.
Selv på jorden kan man stå her og se hen over byens kirketårn. Tænk at have sin bopæl her - med den udsigt !
Bemærkelsesværdig er stationens billetautomat på fransk grund, idet den kun tager mod schweitziske mønter.
- -
27. januar 2018.
Rodersdorf. -- km. 16,1 fra Basel.
(forsat)
Ledningsadskiller for kørestrøm til remisen på vejen rundt i sløjfen.
Rodersdorf v. Basel. -- 20. september 2008.
Sporskifter til remisen. Rodersdorf v. Basel . . . -- 20. september 2008.
. . . og den tilsvarende køreledningsophængning. Rodersdorf v. Basel. -- 20. september 2008.
Samme sporskifter til remisen. Rodersdorf v. Basel. -- 20. september 2008.
Remisen. Rodersdorf v. Basel. -- 20. september 2008. ^---v
BLT 221 + 104. Næste sporvogn ankommer.
Rodersdorf v. Basel. -- 20. september 2008.
BLT 221 + 104. Rodersdorf v. Basel. -- 20. september 2008.
Et hurtigt foto og så ind i vognen . . .
. . . Der holdes kun den tid, det tager at optage de ventende passagerer, hvis køreplanen og krydsningen i den
foranliggende by, Flüh, skal klares rettidigt.
BLT 221 + 104. Rodersdorf. Basel. -- 20. september 2008.
Næste station/stoppested: Leymen, Frankrig ! ! !
- -
26. januar 2018.
Rodersdorf. -- km. 16,1 fra Basel.
Rodersdorf i km. 16,1 fra Basel og ligger på schweitsisk grund.
Stationen er anlagt i 1910 med, som man kan se på bl. a. ældre fotos, tre parallelle spor foran stationsbygningen. Den gamle stationsbygning er i vore dage kun "tilskuer" til den nye sporvognssløjfe, der er etableret lige inden stationsbygningen nås, mellem bygningen og den gamle remise.
Remisen stammer også fra strækning-ens anlæg i 1910, og var oprindelig kun tænkt at skulle tjene som en lille to-sporet remise overvejende for reserve-køretøjer. I vore dage (2008) tjener remisen som opbevaringssted for en BEB-oldtimer, samt yderligere for nogle reservebivogne.
Indgangssporskiftet til sløjfen. Rodersdorf. Basel.
20. september 2008.
Sløjfesporet. Rodersdorf. Basel. -- 20. september 2008.
Henstillingsspor. Rodersdorf. Basel. -- 20. september 2008. v---^---v
Køreledningsmasten for enden af henstillingssporet er samtidig anvendt som sporstopper -- vel lidt dristigt, selvom det er en kraftig mast.
Sløjfesporet fortsat. Rodersdorf. Basel. -- 20. september 2008.
"Grædende" rillespor ender. Rodersdorf. Basel. -- 20. september 2008.
Jeg havde ikke tid til at undersøge, hvor vandet kom fra, men det havde ikke regnet i flere dage, og at dømme efter plantevæksten, er det ikke det første vand.
Se evt. en herlig hjemmeside: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,7815037 med 46 flotte farvefotos fra 1984-85.
- -
25. januar 2018.
Apropos Basel ! ! !
^--- BTB og BEB ---^
I 1974 sammenlagde man de fire selskaber Trambahn Basel-Aesch (TBA), Birseckbahn (BEB), Birsigthalbahn (BTB) og Basellandschaftliche Ueberlandbahn (BUeB) til Baselland Transport AG (BLT). Tre af de fire linier var allerede fra begyndelsen tilsluttet bynettet, i 1984 blev den fjerde linie, til Rodersdorf, også tilsluttet.
Birsigthalbahn (BTB), Basel (Aeschenplatz) - Rodersdorf.
Oprindelig jernbaneselskab. Selskabet var ejer og operatør af jernbanen Basel-Rodersdorf i årene 1887 til 1910, og som på sin vej mod Rodersdorf kører næsten 3 km gennem fransk område (Leymen).
Længde: 16,27 km. Sporvidde: 1000 mm. Spænding: 940 volt til 1984 og 600 volt efter 1984.
0,00 Äeschenplatz
1,63 Binningen Oberdorf
2,00 Binningen Slot
2,60 Bottmingermühle
3.12 Battery Street (siden 1962)
3,48 Bottmingen Slot
4,93 Oberwil centrum
5,93 Hüslimatt Depot, med reversibel sløjfe
6,77 Therwil center.
7,28 Känelmatt (siden 1990).
8,72 Ettingen station med sløjfe.
10.10 Sonnenrain (siden 1997).
10,67 Witterswil station.
11,66 Bättwil landsby.
12,42 Flüh station med sløjfe.
12,53 Landegrænse Schweiz / Frankrig.
13,72 Leymen station.
15,48 Landegrænse Frankrig / Schweiz.
16.17 Rodersdorf station med sløjfe.
BLT 234-262. Rodersdorf v. Basel. -- 20. september 2008.
Den gamle stationsbygning. Rodersdorf v. Basel. -- 20. september 2008. ^---v
.
Vandposten v. den gamle stationsbygning i Rodersdorf v. Basel. -- 20. september 2008. -- BLT-køreplanstavle.
BLT. Læskuret. Rodersdorf v. Basel. -- 20. september 2008. ^---v
BLT-Haltestelle. Rodersdorf v. Basel. -- 20. september 2008.
BLT 234-262 på linie10. Rodersdorf v. Basel. Afgang mod Basel. -- 20. september 2008. ^---v
- -
23. januar 2018.
Et par skinnecykel-tur-guider:
Kalvehavebanen.
Hæftet er i handelen og skulle komme i Jernbanebøgers bogklub i januar/februar.
Små hæfter i "lommeformat" -- 21 x 14,4 cm, 38 sider. Illustr. i sort/hvid og farve. Skrevet af Jesper Mann.
Gennemgang af banen med fotos og sporplaner så man lige kan orientere sig og sammenligne før og nu.
På skinnecykel i Danmark og Sverige.
Samme størrelse m.v. som ovenstående. 22 sider i sort/hvid og farver.
Gennemgang af steder i Danmark og Sverige, hvor det er muligt at køre på skinnecykel. Dansk og engelsk tekst.
Nærmere oplysning evt. på: www.hrmann.dk eller jm@hrmann.dk
21. januar 2018.
Der kom en mail:
BEB - Mellem Münchenstein og Arlesheim. -- 1970.
BEB. Under SBB linjen Basel – Delemont, retning mod Dornach. -- 1970.
BEB. På vej mod villakvarteret i Arlesheim og endestationen Dornach. -- 1970.
BEB. På vej gennem villakvarterene i Arlesheim mod Dornach. -- 1970.
BEB. Broen over Birs i Münchensten. -- 1970.
Tak til Palle Klitgaard.
Andre gerne at gøre ligeså.
20. januar 2018.
Basel´s sporveje -- 1970.
Banens første motorvogn Be 2/2 nr 1 fra 1901 kørte endnu i 1970. Her på vej ud af byen på fællesstrækning med linie 11. Dengang bar “der Tramführer” som regel hvid skjorte og slips !
Samme tog som foregående, nu nået over broen over jernbaneterrainet og langs med dette. Bemærk undervognen, den er i lighed med så mange andre ombygget til “Lenkuntergestell” med det lille tredje trillehjul i 1935. Samtidig blev vognkassen forlænget med et stort vindue.
Desværre lidt dårligt scannet billede fra Aeschenplatz, hvorfra både BEB og linie 11 udgik. I dag er BEB blevet til linie 10, der går helt til Rodersdorf på den anden side af og sydvest for Basel. Strækningen på den anden side af Basel er den tidligere Birsigtalbahn, BTB, som bl. a. går et stykke gennem Frankrig ( Station Leymen ).
På BEB-værkstedet i Arlesheim står forskellige gamle køretøjer, ombygget til tjenestekøretøjer eller udrangeret til reservedele. I baggrunden Be 2/2 # 2, også fra 1901, kollega til # 1, men udrangeret som kollisionsskadet.
BEB nr. 12 på vej mod Arlesheim fra Basel. Dengang var dele af strækningen enkeltsporet. Der var 4 af den slags bogiemotorvogne fra 1916. Bogierne var ret specielle, et stort drivhjulsæt og et lille løbersæt.
Tak til Palle Klitgaard.
Andre gerne at gøre ligeså.
Husk:
Vil man ha´ en hjemmeside i morgen,
så brug den i dag.
- - o 0 o - -
Man kan lige så godt glæde sig over billederne her -- de bliver vist alligevel ! ! !
. . . og en dag er det måske for sent.
- -
Desværre ses det, at de første 20 januar-dages indlæg er forsvundet - Guderne må vide hvordan - jeg ved det ikke
Herunder forsøg på rekonstruktion.
5. januar 2018.
Aarhus Letbane. -- 2017.
Aarhus Universitetshospital station
1805-aal-auh (1)-228-12-2017.HE.jpg
Aarhus Universitetshospital station spor 2, set mod nord. Stationen er den foreløbige, nordlige endestation.
28. december 2017.
28. december 2017. Foto: Helge Erlandsen.
Den sydlige udkørsel fra Aarhus Universitetshospital station mod Aarhus H set mod syd.
28. december 2017. Foto: Helge Erlandsen.
Sporene 1(øv. tv.), 3 ---^ og 2 helt th. ^---v
Den nordlige udkørsel fra Aarhus Universitetshospital station set mod nord. Den fortsatte strækning mod
Grenå er endnu ikke ibrugtaget. Bemærk hastighedstavlen.
28. december 2017. Foto: Helge Erlandsen.
Aarhus Universitetshospital station set mod nord. Stationen er den foreløbige, nordlige endestation.
L2-togene vender i det midtliggende spor 3 (som toget holder i) . Tv. det sydgående hovedspor, spor 1 og th. det nordgående hovedspor, spor 2.
28. december 2017. Foto: Helge Erlandsen.
4. januar 2018
Aarhus Letbane. -- 2017.
Sydenden af DOKK1 station, hvor letbanen passerer under DOKK1-komplekset. Overgangen, der giver adgang
til letbanens perroner, er set mod øst. Der er hastighedsbegrænsning til 20 km/t under DOKK1-komplekset.
28. december 2017. Foto: Helge Erlandsen.
DOKK1 station set mod nord med nordgående letbanetog mod Aarhus Universitetshospital.
28. december 2017. Foto: Helge Erlandsen.
Aarhus Letbane, Dokk 1. -- 28. december 2017. Foto: Helge Erlandsen.
Letbanens spor 0 på Aarhus H set mod vest mod depotet og den kommende strækning mod Odder.
28. december 2017. Foto: Helge Erlandsen.
Aarhus Letbane. Kort-linieoversigt. Oktober 2017.
Aarhus Letbane. Kort-linieoversigt. Oktober 2017.
Godt nytår ønskes alle "sidens" læsere,
og STOR TAK for de mange jule-/nytårshilsener jeg har modtaget i de seneste dage.
Wieneriske sporvogne -- V -- 2008.
I anledning af DR´s transmission af den årlige nytårskoncert fra Wien, bringes -også i år- en række fotos fra denne prægtige by.
U-bahn-stationen Karlsplatz, Wien. -- 8. maj 2017.
Musikverein. Wien. -- 8. maj 2017.
Nytårsdags TV-koncerttransmission fra Musikverein bragte bl. a. et balletindslag fra en af de gamle U-bahnstationer,
desværre ikke den, der ligger "lige på den anden side af gaden", Karlsplatz.
WL 641. Karlsplatz med Musikwerein i baggrunden. -- 8. maj 2017.
U-bahn-stationen Karlsplatz. -- 8. maj 2017. ^---vv
U-bahn-stationen Karlsplatz. -- 8. maj 2017.
WL (ULF) 641. Karlsplatz. Wien. -- 8. maj 2017.
(ULF = Ultra low floor. Sporvogne med meget lavt gulv, --laveste gulvhøjde ca. 18 cm over kørebanen.
I modsætning til andre lavtgulvs-sporvogne er gulvhøjden næsten lig med fortovshøjde, hvilket gør adgangen
til sporvogne nem for passagerer i kørestole eller med barnevogne.)
U 1, 2 og 4.
Wiener Lokalbahnen-vogntog på vej ind på Karlsplatz i retning mod Baden Josefsplatz. -- 8. maj 2017.
"Stationsbygningen" v. Karlsplatz, Wien. -- 8. maj 2017. ^---vv
Som det ses af billederne, består stationens overjordiske af to små pavillon-agtige bygninger, den ene med
indgang til perronerne. Jeg kender ikke den øvrige anvendelse af bygningen.
Vore dages "Billetsalg" på mellemetagen. ^---v -- 8. maj 2017 . . .
. . . og nedgangen til perronen. ^---v
Café Restaurant Karl-Otto im Otto Wagner-Pavillon/Club U
Fra mellemetagen er der også adgang til "stationen"s anden bygning, Café Restaurant Karl-Otto im Otto Wagner-Pavillon/Club U.
Det var egentlig meningen, at jeg skulle have nydt en gang Wienerschnitzel her i restauranten, men på den
videre færd, kom jeg forbi billetsalget til / i Musikverein, --og så gik det helt anderledes ! ! !
Gennem et "hul" i loftet over mellemgangen er der udsigt til den anden "stationsbygning,
Café Restaurant Karl-Otto im Otto Wagner-Pavillon/Club U. ^---v
I forgrunden ses rækværket omkring "hullet" mellem de to små pavillonbygninger (igen anes Musikverein-
bygningen i baggrunden til venstre).
Bagsiden af medaillen.
. .
- - - -
Aeschenplatz (39)
Bahnhof SBB (Basel SBB) (41)
Peter Merian (43)
Münchensteinerstrasse (44)
MParc (45)
Dreispitz (47)
Neue Welt / Grün 80 (49)
Birseckstrasse (50)
Zollweiden (51)
Hofmatt (52)
Elektra Birseck (53)
Münchenstein Dorf (54)
Brown Boveri (56)
Baselstrasse (57)
Im Lee (59)
Arlesheim Dorf (61)
Stollenrain (63)
Dornach Bahnhof (Arlesheim) (65)
Forrige side: Seneste foto(s) 2018 >>>
Næste side: April - juni 2018.