Navigation
- Nyt på siden.
- Seneste fotos 2022. >>>
- Seneste foto(s) 2021 >>>
- Seneste foto(s) 2020 >>>
- Seneste foto(s) 2019 >>>
- Seneste foto(s) 2018 >>>
- Seneste foto(s) 2017 >>>
- Dagens foto(s) 2016 >>>
- Dagens foto(s) 2015 >>>
- Dagens foto(s) 2014 >>>
- Dagens foto(s) 2013 >>>
- Dagens foto(s) 2012. >>>
- Scandia skinnebusser.
- De Danske Statsbaner
- Persontogslokomotiver.
- Godstogs- og rangerlokomotiver.
- Motormateriel,
- Person- og godsvogne.
- DSB Zb 99681 (og Zb 99680) - Stjernen m.m.
- Jernbaneudstilling - 1959.
- "Skrotbunken", DSB.
- Københavns Godsbanegård Gb, Maskindepot Gb og Centralværksted Kh.
- Kommandoposten, "Det gule Palæ".
- Post A.
- Post B (Bertha) og D (Dan).
- Post L.("Lort").
- Ambulancepladsen-Omformerstationen.
- Togekspeditionen.
- Vognekspeditionen.
- Gb, -- "det sydvestlige hjørne".
- Sidespor og havnebaner.
- Pakhusområdet.
- Godsekspeditionen.
- Maskindepot Gb, København.
- Centralværkstedet, København.
- Kystbanen - København H - Helsingør.
- Nordbanen - København H - Hillerød - Helsingør
- Nørrebro station gennem tiderne.
- Nørrebro station 1940´erne +2016 / 2019.
- Hareskovbanen.
- Ny Ellebjerg.
- Frederikssundsbanen.
- Den sjællandske Midtbane / Midtsjællandsbanen.
- Sjællandske nordvestbane. - Roskilde-Kalundborg. Begrænset indhold.
- Svebølle station 1874 - 2000.
- Sjællandske Vestbane. - København H-Korsør.
- Sorø station
- Sorø - Vedde
- Lille Skensved station.
- Roskilde-Køge-Næstved-Vordingborg ("Lille Syd") -- Begrænset indhold.
- Slagelse-Næstved / Slagelse-Kalundborg. (Begrænset indhold.)
- Skælskør - Dalmose
- Svendborg - Nyborg Banen.
- Svendborg - Faaborg Banen.
- Odense-Ringe-Svendborg - SFJ / DSB.
- Nyborg-Ringe-Faaborg. - SFJ / DSB.
- Tommerup-Assens.
- Himmerlandsbanerne
- Langå-Struer. (Begrænset indhold)
- Mommarkbanen. Begrænset indhold.
- Skive - Nykøbing Mors + Sallingsundoverf.
- Tønder-Højerbanen. -- Begrænset indhold.
- Diverse DSB-stationer. - Begrænset indhold.
- Div. DSB-stationer m.v.
- Statsisbryderen D/F ”VALDEMAR”
- Færger og skibe, -diverse. Begrænset indhold.
- Lillebæltsbroen - 75 år.
- DSB - Diverse.
- Vestbanen (Sjælland).
- (Næstved)-Vordingborg-Nykøbing F.-Gedser/Rødby.
- Frederiksberg-Vanløse-Hellerup.
- Øresundsvej st. til Frilandsmuseet.
- Øresundsvej station på Frilandsmuseet, 2019. - xxxx .
- Øresundsvej station på Frilandsmuseet, 2014 - 2018
- Øresundsvej station på Frilandsmuseet, 2012 - 2014.
- Øresundsvej station på Frilandsmuseet, 2006 - .2011.
- Øresundsvej station´s flytning til Andelsbyen på Frilandsmuseet, 2006.
- Øresundsvej station til Frilandsmuseet - 2005 .
- Øresundsvej station på Frilandsmuseet, 2019. - xxxx .
- Danske privatbaner
- Sjælland, Lolland / Falster og Bornholm.
- Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen - HHGB
- Gribskovbanen - GDS
- HFHJ - Hillerød-Fr.værk-Hundested Jernbane.
- Lyngby - Nærum Jernbane -- LNJ.
- København - Slangerup Banen - KSB
- Amagerbanen.
- Køge-Ringsted Jernbane.
- Østsjællandske Jernbaneselskab -- ØSJS.
- Næstved-Præstø-Mern Banen - NPMB
- Kalvehavebanen.
- Odsherreds Jernbane - OHJ.
- HVJ - Hørve-Værslev Jernbane.
- Høng - Tølløse Jernbane - HTJ.
- Stubbekøbing-Nykøbing F-Nysted Banen
- LJ - Lollandske Jernbaner / Lollandsbanen. (Begrænset indhold)
- Maribo - Torrig Jernbane - MTJ, samt rull. materiel.
- Nakskov-Kragenæs Jernbane.
- DBJ - De Bornholmske Jernbaner
- Nord- og Midtjylland.
- SB. Skagensbanen. Indledn./historie.
- Hjørring Privatbaner - HP
- Vodskov-Østervraa Jernbane - VØ.
- Thisted-Fjerritslev Jernbane.
- APB. Aalborg Privatbaner.
- Aalborg-Hadsund Jernbane.
- VLTJ - Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbane. Begrænset indhold
- Skive - Vestsalling Jernbane - SVJ.
- Randers-Hadsund Jernbane.
- Silkeborg-Kjellerup-Rødkærsbro Jernbane.
- Ebeltoft-Trustrup Jernbane.
- Hads-Ning Herreders Jernbane.
- Thisted-Fjerritslev Jernbane - TFJ
- Kolding-Egtved Jernbane -- KEJ. Begrænset indhold.
- Sydjylland, Fyn og Langeland.
- Varde-Nørre Nebel Jernbane.
- Varde-Grindsted-Jernbane.
- Troldhede-Kolding / Vejen Jernbane - TKVJ
- HBS - Horsens-Bryryp-Silkeborg Jernbane.
- Horsens-Juelsminde Jernbane.
- Horsens - Odder Jernbane.
- HV. Horsens Vestbaner, incl. rull. materiel.
- Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane.
- OMB - Nordvestfynske Jernbane. - OMB - Begrænset indhold.
- Sydfynske Jernbaner - SFJ - Henvisning.
- Langelandsbanen.
- Privatbaner. -- Diverse.
- Rømøbanen / Rømødæmningen.
- Rutschebanen i Tivoli.
- ,,Det lille tog,,
- Sjælland, Lolland / Falster og Bornholm.
- Privatbane-"CL-vogne".
- Y-tog.
- "Skrotbunken", Privatbanerne.
- Københavns Metro.
- Forsvundne stationer, endnu flere...
- Befordring af brevduer.
- Normalsporede gasværksbaner.
- Store "nipsgenstande" f.eks: Broer/viadukter, vandtårne, sneplove, skilte m.v, og m. fotos. Lige til modelbanen.
- DSB-stations- og trinbrætskilte.
- PRIVATBANE-stationsskilte.
- PRIVATBANE-trinbrætskilte.
- Togviserskilte. Tog til.../mod...
- Privatbane-sneplove.
- Privatbane-drejeskiver.
- Sporstoppere.
- Brændstofforsyningsanlæg (Privatbanerne).
- DSB-drejeskiver.
- Vandtårne ved DSB.
- Vandtårne ved privatbanerne.
- Kvæg- og svinefolde.
- Q-vognkasser i model og "anvendelse".
- Broer, Viadukter. Bornholm - Sjælland.
- Broer, viadukter. Fyn - Jylland.
- Tjenesteboliger / ledvogterhuse m.v. (Eksempler)
- Passager-læ. Tog / busser.
- DSB eller private små troljer / småtroljer og skinnecykler.
- Jernbanens "Nips" (Det er ikke alle, der ved ...).
- Smalsporede industribaner.
- Roebaner.
- Teglværks- og grusgravsbaner.
- Frederiksholm Tegl- og Kalkværker.
- Allerød Teglværk.
- Bloustrød Teglværk.
- Egebjerg Teglværk.
- Ganløse Teglværk.
- Hammersholt Teglværk.
- Maarum Teglværk.
- Prøvelyst Teglværk.
- Nivaagaard Teglværk.
- Sølyst Teglværk.
- Gamle Farum. Foto-misbrug.
- Farum Grus- & Stenværk. Farum Teglværk..
- Hedehus-Teglværket, A/S.
- Faxe Jernbane.
- Aastrup Kildekalkleje
- Fakse Kalkbrud.
- Fur molerværker.
- Tegl- og grusgravsbaner i model.
- Store Vildmose.
- Smalspor. - Diverse.
- Ny Ålesund, Svalbard, Norge.
- Sporvogne
- Vogntyper.
- Linie 2
- Linie 3.
- Linie 5.
- Linie 6.
- Linie 7.
- Linie 8. Begrænset indhold.
- Linie 9.
- Linie 10.
- Linie 11.
- Linie 14. Begrænset indhold.
- Linie 16. Begrænset indhold.
- Linie 18.
- Linie 19.
- Linie 20.
- Linie "Buh" - Dyrskuelinien.
- Nedlæggelsen af Københavns Sporveje - 1972.
- Afsporinger på linie 8 og 10.
- Aarhus Sporveje.
- Odense Sporvej.
- Sporvejshistorisk Selskab /
- Der var engang: En sporvogn . . .
- Forsøgsmotorvognen HHA 3060..
- Sporvogne på postkort.
- Linie 1. Begrænset indhold.
- Linie 13,
- Linie 15. Begrænset indhold.
- Sporvogne - Diverse. Begrænset indhold.
- Model af Lunding-sporvogn, 1:87.
- Letbaner.
- Udenlandske sporveje.
- Flensburger Straßenbahn / Stadtwerke Flensburg Verkehrstriebe / SFV
- Malmö Stads Spårvägar.
- Oslo Sporveier.
- Nørrebro station på Wien´sk. -- Wiener Linien
- Wiens sporvogne.
- På rejse med SHS (Sporvejshistorisk Selskab).
- Portugisiske sporveje.
- Mallorca´s sporvej og jernbaner.
- Sofia sporveje.
- Liepaja Sporveje, Letland.
- Ukrainske sporvogne, byen Lviv.
- Rutebiler / busser (Begrænset indhold. Eksempler på . . .)
- Førerløse busser.
- Forbindelsen til Bornholm. (Begrænset indhold).
- Småfærger ("Ø- og genvejsfærger"
- Ø- og genvejs-færger.
- Kalvehave - Koster.
- Holbæk-Orø-overfarten.
- Fire færger på Isefjorden.
- Tre færger på Limfjorden.
- Agersø-færgen.
- Omø-færgen.
- Fejø-Kragenæs.
- Femø-Kragenæs
- Fuursund- / Fursund-overfarten.
- Feggesund-overfarten (Mors) (HANNÆS)
- Næssund-overfarten (Mors).
- Hvalpsund - Sundsøre-overfarten.
- Sallingsundoverfarten: Pinen - Plagen.
- Venøsund-overfarten.
- Udbyhøj Syd-Udbyhøj Nord.
- Mellerup-Voer (Randers Fjord).
- Husbåde.
- Sydfynske Dampskibsselskab.
- Holbæk-Orø-overfarten.
- Sprogø, -øen i midten.
- Man tror, det er løgn !
- Den danske model.
- Model af DSB-C-maskine.
- Mo i model, --lidt om.
- S-tog. Københavnske 1. generations S-tog.
- DSB Køf-rangertraktor.
- Amagerbanen i model.
- Gribskovbanen i model.
- Kalvehavebanen i model.
- København-Slangerup Banen i model.
- Langelandsbanen i model.
- Københavns Sporveje KS 533, "Lunding-vogn" i model.
- D/F "VALDEMAR" --- som model.
- M-F Hvalpsund (1) i model.
- M-F Hvalpsund (2) i model.
- Småfærger i model.
- "Sprogø i model."
- Dansk landsbykirke i model.
- Industri-smalsporsbaner i model.
- Transformatorstationer /-tårne i model.
- "Lige til modeljernbanen" / Diverse i model.
- En lettisk sneplov.
- Dansk Model-Jernbane Klub.
- Småhuse i model / "Bedre Byggeskik".
- "Hvad skrivebordsskuffen gemte."
- Kirker.
- Møller / Vandmøller. - Begrænset indhold.
- Fyrtårne.
- Sprøjtehuse.
- Lednings- og kabel-nedføringshuse /-hytter.
- Transformatorstationer (-tårne).
- Gavlreklamer - Reklamegavle.
- Forretningsfacader til evt. modelbrug.
- Danske småøer.
- Nye bøger.
- I øvrigt mener jeg . . .
- . . . og nu til noget helt andet.
- Links - Kontakt - Ophavsret.
Da jeg modtager flere og flere ønsker om brug af mine fotos, bliver jeg måske nødt til at bringe lidt om mulighederne / ”reglerne” for brug af mine fotos her i ”siden”s hoved:
Der kan IKKE gives / vil IKKE blive givet tilladelse til brug af mine fotos på Facebook eller lignende ”sider” ! ! ! Skulle man alligevel "falde over" evp-fotos på Facebook eller lignende "sider", er det helt sikkert et udslag af "uhøflig selvtægt".
Jeg finder det ganske utroligt, at nogle ikke kan holde "nallerne" væk fra andres private hjemmesider (uden at spørge først - uden at angive hvem / hvor man har dem fra). Går de også sådan og "smårapser" i grønthandlerens fortovsudstilling, bare fordi det er muligt, og mens grønthandleren ekspederer en anden kunde og dermed ser den anden vej ? ? ? ! ! ! *)
Brug på almindelige ”gammeldags hjemmesider” kan kun tillades på egne/private IKKE-kommercielle sider under den forudsætning, at fotografnavn: ”Foto: Erik V. Pedersen” bringes ved det pågældende foto. Link til min aktuelle side er ønskelig, men ikke en forudsætning. Tilladelsen gælder naturligvis kun EGNE fotos (normalt de fotos, hvor der ikke er nævnt andet fotografnavn). Ved andre fotos må tilladelse indhentes hos den/de aktuelle fotografer / negativejere. Spørg, -hvis der er tvivl.
Ved alle ”tryksager” må aftale indhentes i de enkelte tilfælde. Der vil sjældent være problemer til ikke-kommercielle formål, men må aftales.
Ved kommercielt brug: Kun efter nærmere aftale.
Jeg er opmærksom på Ophavsretsloven og dens tidsmæssige begrænsninger / hhv. tilladelser, men forventer som almindelig ”høflighed”, at denne ophavsret bliver overholdt / opretholdt i hele min levetid.
Herefter har jeg ikke planer om at blande mig.
(København H - Helsingør)
NBNBNB - Der arbejdes med siden - NBNBNB
Fællesside
Denne hj.side er oprettet som "Fællesside", en side, hvor så mange som muligt hjælper med til at indsamle/indsende deres relevante scanninger af materiale: Fotos, tegninger, køreplaner, billetter eller lign.
Fotos/scanninger indsendes i størrelsen mindst 800 pixels i bredden eller -for fotos/scanninger på højkant- 600 pixels i højden. Evt. fotos/scanninger må være egne materialer eller i det mindste sådanne, man har tilladelse til / ret til at videresende til offentliggørelse.
Indtil videre medtages kun fotos frem til 1990/2000. Det må senere vise sig, om disse årstal skal udvides.
Fotos indsendes til e-adressen: erikvpedersen[snabel a)mail.dk .
---------------
Klampenborgbanen - Kystbanen
Rettelig begynder vore dages Kystbane sin historie som en mindre sidebane fra Hellerup til Klampenborg, dvs. udgående fra den noget længere Nordbane, København-Hellerup-Hillerød-Helsingør.
Efterhånden som København voksede blev både den første banegård fra 1847 for lille, men der opstod også ønsker om baner mod nord, over Hellerup til Hillerød og Helsingør. Der dukkede derfor flere forskellige forslag op til såvel de nordlige baner, som til en ændret indføring af Korsørbanen til København.
Et af disse forslag ses her, hvor man tænkte sig en bane fra Korsørbanen, langs med, og på indersiden af Søerne, over Triangelen og Hillerød videre mod Helsingør, med en sidebane fra Hellerup til Klampenborg.
Ligesom flere andre forslag, blev denne plan heller ikke til noget, men man enedes efterhånden om et projekt, hvor man byggede en ny (hoved-)banegård nord for Vesterbrogade (Frihedsstøtten) på et større areal dér, og i øvrigt ved siden af den Klampenbanegård, man allerede var ved at opføre.
For at undgå niveauskæringer med netop Vesterbrogade skulle Korsørbanens indføring til København herved føres fra Vigerslev over Frederiksberg og over dæmningen over Sørene ved Søpavillonen.
Banen til Klampenborg (ret beset til Helsingør over Hillerød) skulle således udgå fra denne nye Klampenborgbanegård, og føres til Klampenborg som en sidebane. fra Hellerup. Således blev det, idet man var klar til at åbne banen til Klampenborg d. 22. juni 1863, medens man først var helt færdig med banen til Helsingør (via Hillerød) til indvielse d. 8. juni 1864.
I 1897 indviedes den nye station Kjøbenhavn Ø som endestation for den nyanlagte Kystbane, og endestation var den indtil Boulevardbanen´s åbning i 1917, hvor -nu- Østbanegaarden blev forbundet med Københavns Hovedbanegård gennem den nyanlagte tunnel ("Røret" senere kaldet).
Således fortsatte det, indtil man i 1934 kunne indvie kørselen med S-tog til Klampenborg.
----------------
Fortsættes med de efterfølgende sider:
Klampenborgbanen (1863-1897). . . . . . Klampenborgbanen
København - Klampenborg . . . . . . . . . . København H - Klampenborg.
(Klampenborg) - Rungsted Kyst . . . . . . (Klampenborg) - Rungsted.
(Rungsted Kyst) -Helsingør . . . . . . . . . . (Rungsted) - Helsingør.
Forrige side: Centralværkstedet, København.
Næste side: Klampenborgbanen