1. november 2016. 

Palma - Mallorca.

Palma-Sóller.

Banens første elektriske motorvogn fra 1929:

AAB 1.  Mallorca.   --   29. oktober.   2016.


AAB 1.  Soller. Mallorca.   ^---v   29. oktober.   2016. 

 - - - 

 

AAB 1.  Palma. Mallorca.   --   29. oktober.   2016.  ^---v

 - - - 

 

 -

 

31. oktober 2016. 

Palma - Mallorca.

 

Palma-Sóller.

Byen Sóller [Soljer] voksede sig rig på områdets appelsiner, og resultaterne kan ses i sin ekstravagante modernistiske arkitektur.

Det var alle disse appelsiner, der -i det mindste- var meget medvirkende årsag til banens anlæg og åbning i 1912. Dengang var det besværligt at få appelsinerne frem til Palma og videre til udskibning.   

Der er nu ikke længere godstrafik på banen, udover evt. egne tjenstlige transporter.


Stationsbygningen i Palma.   29. oktober 2016.   ^---vv



Den gamle remise i Palma.   29. oktober 2016.   ^---vv

 - - -

 

 -

 

 

Søndags-ekstra

30. oktober 2016.

Efter en herlig tre-firedages tur med SHS (Sporvejshistorisk Selskab) til Mallorca  --hjemkomst Ballerup kl. ca. 01.45 lørdag/søndag nat,--  må det forsøges igen at komme op "på sporet" i morgen søndag.

 

Sóller - Mallorca.

Byen Sóller [Soljer] voksede sig rig på områdets appelsiner, og resultaterne kan ses i sin ekstravagante modernistiske arkitektur.

Det var alle disse appelsiner, der -i det mindste- var meget medvirkende årsag til banens anlæg og åbning i 1912. Dengang var det besværligt at få appelsinerne frem til Palma og videre til udskibning.   

Der er nu ikke længere godstrafik på banen, udover evt. egne tjenstlige transporter.

 . . . 

Den imponerende kirke Sant Bartomeu, der dominerer byens torv, blev først bygget i det 13. århundrede, mens en barok struktur blev tilføjet i slutningen af det 17. århundrede. Den modernistiske facade blev skabt i 1904.

 

 

Fra stationen kører sporvognene gennem en lille smøge mellem kirken og en af de mange etageejendomme.

Herfra kører man ud på torvet foran kirken, der -som det ses- er totalt fyldt op med serveringsborde for de omliggende restauranter o. lign.

Da vi gæstede byen -sidste uge i september 2016- var borde og stole besat dag og aften, alt efter restaurenternes åbningstider.  Her kunne man sidde udenfor uden overtøj, men alene i bar skjorte (korte ærmer) indtil lukketid omkring midnat - højst med parasollerne slået op for at bøde for det værste dug-nedfald.

 

(Næsten) lige til modeljernbanen.



 

 -

 

27. oktober  2016. (Lidt tidligt ! ! ! )

DSB Mz lll på vej til Australien.    

Fotos:  Palle Klitgaard.

Omsider er det så langt, at 5 MZ III kan forlade “hjemmet” for aldrig at vende tilbage !   Banemotorkablerne er afkoblet for at lette demontagen af bogierne i havnen. Skibets kraner kan “kun” løfte 60 t hver, så det går ikke for det 126 t tunge lokomotiv. Derfor skal vognkassen ( 80 t ) løftes for sig selv og bogierne ( 2 x 23 t ) ligesådan.


Bemærk,

at dette og de følgende billeder fra transporten ned i havnen ikke alene er fra første transport, men blot fortæller generelt om turene, der fandt sted i 2007-08 !

 

Endelig fri ! --->

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der indlægges et lille stop på vejen op, der skal spules igen for det møg, der er samlet op på vej ned i havnen.   ---v

Fotos:  Palle Klitgaard.

 - - - 

 

Det er især hjulene, der samler møg op fra det mudrede havnespor.
Foto:  Palle Klitgaard.

 

Så bogierne skal også spules grundigt, – igen.

 

(Yderligere eet foto følger senere ! - evp.)

Således rengjort kan turen op fortsættes.  --   Foto:  Palle Klitgaard.

 

Tak til Palle Klitgaard.

 

 

  Læs mere om de enkelte maskiner og deres overflytning på:

http://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=MZ&typenr=3   . . . . . . . .  

Tak til Tommy Nilsson.

 


! ! ! ! ! !

 -

 

26. oktober  2016.

DSB Mz lll på vej til Australien.    

Fotos:  Palle Klitgaard.

Omsider er det så langt, at 5 MZ III kan forlade “hjemmet” for aldrig at vende tilbage !   Banemotorkablerne er afkoblet for at lette demontagen af bogierne i havnen. Skibets kraner kan “kun” løfte 60 t hver, så det går ikke for det 126 t tunge lokomotiv. Derfor skal vognkassen ( 80 t ) løftes for sig selv og bogierne ( 2 x 23 t ) ligesådan.


Bemærk,

at dette og de følgende billeder fra transporten ned i havnen ikke alene er fra første transport, men blot fortæller generelt om turene, der fandt sted i 2007-08 !

 

Den nymalede 1437 bliver udsmykket med et australsk og et dansk flag.   Der skal være stil over ankomsten !
Foto:  Palle Klitgaard.

 

Jesper skruer “kløerne” af centertappen, så vognkassen kan løftes fri.
Foto:  Palle Klitgaard.

 

Allerførste løft, 1427,  også første MZ III, – man skal øve sig lidt !   Hvis ikke der løftes absolut lodret, svinger vognkassen til siden, og stigen fanger bogien og hænger fast !    ^---vv

Foto:  Palle Klitgaard.

 - - - 

 

 - - - 

Foto:  Palle Klitgaard.

 

Tak til Palle Klitgaard.

 

  Læs mere om de enkelte maskiner og deres overflytning på:

http://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=MZ&typenr=3   . . . . . . . .  

Tak til Tommy Nilsson.


 -

 

25. oktober  2016.

   DSB Mz lll på vej til Australien.    

Fotos:  Palle Klitgaard.

Omsider er det så langt, at 5 MZ III kan forlade “hjemmet” for aldrig at vende tilbage !   Banemotorkablerne er afkoblet for at lette demontagen af bogierne i havnen. Skibets kraner kan “kun” løfte 60 t hver, så det går ikke for det 126 t tunge lokomotiv. Derfor skal vognkassen ( 80 t ) løftes for sig selv og bogierne ( 2 x 23 t ) ligesådan.


Bemærk,

at dette og de følgende billeder fra transporten ned i havnen ikke alene er fra første transport, men blot fortæller generelt om turene, der fandt sted i 2007-08 !

Ole Bjerg og US projektleder Dan Behr, – det er stadig tidligt på dagen.

 

Baltship, som er befragter, vil gerne sætte sit fingeraftryk på den specielle transport, og sætter et banner
på første maskine, 1427.

 

Den meget flotte solopgang kaster glans over forestillingen !

 

Har vi glemt noget ?     Vkm. Finn Wessmann og PK inden afgang.

 

Morgenkaffe, Finn og Ole.

 

Tak til Palle Klitgaard.

 

  Læs mere om de enkelte maskiner og deres overflytning på:

http://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=MZ&typenr=3   . . . . . . . .  

Tak til Tommy Nilsson.


 -

 

24. oktober  2016.

   DSB Mz lll på vej til Australien.    

Fotos:  Palle Klitgaard.

Omsider er det så langt, at 5 MZ III kan forlade “hjemmet” for aldrig at vende tilbage !   Banemotorkablerne er afkoblet for at lette demontagen af bogierne i havnen. Skibets kraner kan “kun” løfte 60 t hver, så det går ikke for det 126 t tunge lokomotiv. Derfor skal vognkassen ( 80 t ) løftes for sig selv og bogierne ( 2 x 23 t ) ligesådan.


Bemærk,

at dette og de følgende billeder fra transporten ned i havnen ikke alene er fra første transport, men blot fortæller generelt om turene, der fandt sted i 2007-08 !

Trækket passerer Kalkbrænderihavnsgade.  Tak til Jan Lundstrøm, som har placeret sig i en meget fin fotoposition !

 

Overkørselssignalerne virker ikke, og undertegnede (P.K.) må stoppe trafikken. Tak til ukendt fotograf ! 

 

Omløb på Nordhavn.  Ellers kan komme ME 1537 ikke komme hjem igen ! Sporet ender uden omløb.
Igen tak til Jan Lundstrøm.

 

Trækket parkeret på Laventkajen.  Skibet kommer i nat !    Tak til ukendt fotograf !

 

Afskibning af de første fem, 1427, 1428, 1432, 1437 og 1443 begynder meget tidligt d. 14. februar 2007.

De bukke, som vognkasserne skal stå på er ved at blive bragt i stilling. Dengang vidste ingen, at de ikke var stærke nok til at modstå en storms kraftige bevægelser.  Det blev ulykken for 1441 og 1444 under den sidste transport !
Foto: Palle Klitgaard.

Tak til Palle Klitgaard.

 

  Læs mere om de enkelte maskiner og deres overflytning på:

http://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=MZ&typenr=3   . . . . . . . .  

Tak til Tommy Nilsson.


 -

 

Søndags-ekstra.

23. oktober 2016.

Energimuseet i Tange.   --   2016.

 

Der kom en mail:

"Hej Erik
Hermed 13 billeder fra Energimuseet, Tange. 

/Tommy"


Energimuseet.

Sammen med naboen -Tangeværket Gudenaacentralen- har Energimuseet´s ca. 100.000 besøgende årligt glæde af udstillingen, ligesom der også er et unikt stykke kulturhistorie og et smukt naturområde i tilgift.


Tangeværket Gudenaacentralen.

Tangeværket Gudenaacentralen er et demokratisk, forbrugerejet andelsselskab, der siden 1921 har produceret forureningsfri elektricitet baseret på vandkraft fra Tange Sø.


Eksempler på transformatorstationer (-tårne), Energimuseet i Tange.   -   6. august 2016.  
Foto:  Tommy Nilsson.   ^---vv

 

Det karakteristiske, murede/betonstøbte SEAS-tårn.   ^---v

 - - - 


"Standard"-pladetårn.


 - - - og i lidt "udvidet" form / med lidt kraftigere "livvidde".

 

Lige til modeljernbanen.

(Fortsættes)


Tak til Tommy Nilsson.

Andre gerne at gøre ligeså ! ! !


 -  -

 

 

 

23. oktober  2016.

   DSB Mz lll på vej til Australien.    

Fotos:  Palle Klitgaard.

Omsider er det så langt, at 5 MZ III kan forlade “hjemmet” for aldrig at vende tilbage !   Banemotorkablerne er afkoblet for at lette demontagen af bogierne i havnen. Skibets kraner kan “kun” løfte 60 t hver, så det går ikke for det 126 t tunge lokomotiv. Derfor skal vognkassen ( 80 t ) løftes for sig selv og bogierne ( 2 x 23 t ) ligesådan.


Bemærk,

at dette og de følgende billeder fra transporten ned i havnen ikke alene er fra første transport, men blot fortæller generelt om turene, der fandt sted i 2007-08 !

Klar til afgang.

 

Trækket vender på Godsbanegården Post Kt, kendt fra Olsenbanden på Sporet !


Nu går det den rigtige vej !

 

Et usædvanligt tog på Hovedbanegården !

 

13790-153.Mz lll Kk, paa vej til Australien.Foto.Palle Klitgaard.JPG (800×517)

Fotograferne (tak til de mange, der sidenhen har sendt billeder !) har taget opstilling mange steder,
her ved Østerport.

 

Vi venter på Østerport på at få lov til at køre til Frihavnen.

 

Tak til Palle Klitgaard.


  Læs mere om de enkelte maskiner og deres overflytning på:

http://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=MZ&typenr=3   . . . . . . . .  

Tak til Tommy Nilsson.


 -

 

 

22. oktober 2016.

Vandflyveren Aarhus-København-Aarhus . . .

"Hjem til Aarhus" ! ! !

13779-DSC00732.Aarhus-Kbh-vandflyver-27.9.2016.JPG (800×533)
OY-NSA 
 
Afgang.
 
 
 
 
 
 
 

 27. september 2016.


Den er da "Lige til modeljernbanen"

og så er det endda "næsten automatisk" en vandliniemodel.

 

Se evt. mere om flyveruten:   NORDIC Seaplanes

eller:    Vandflyver på vingerne: Så meget koster Aarhus-København - Aarhus ...

 

 

 -

 

21. oktober 2016.

. . . Og nu til noget helt andet ! ! !  

Hvad er dette ???

 ? ? ?

Fra den første driftsdag (eller hvad det hedder i de luftlag) i maj 2016, har denne lille vandflyver overfløjet min (vort) hus og have otte gange dagligt.  OK - der er lidt variation, somme gange op til ca. 1 km nordligere eller sydligere, men som om at "gennemsnits-ruten" er lige over huset.      

Ganske hyggeligt.   


Mens vi er ved Frihavnen og Langelinie.  

Ikke mange hundrede meter fra Frihavnsstationen, ved Langelinie, ligger "stationen" for denne nyoprettede (maj 2016) flyverute til Aarhus.


Hvis man kaster et blik på det gamle kort nedenfor (Frihavnsstationen  --  19.10.2016), er det ved lystbådehavnen i kortets nederste højre hjørne, ud for angivelsen: "184".

"Desværre" lander og letter den lige udenfor havnen, bag Trekronerfortet, set fra Langelinie.



Vandflyveren Aarhus-København-Aarhus . . .  

 . . . ankommer til København. . . 

 . . . og lægger til.   --   27. september 2016.


Flyet - en de Havilland DHC-6 Twin Otter med 2 piloter - har plads til enten 12 mænd, 15 kvinder eller eventuelt 17 børn, idet maksimalvægt beregnes efter køn, og efter om der er tale om børn eller voksne.

 

 27. september 2016.


Den er da "Lige til modeljernbanen"

og så er det endda "næsten automatisk" en vandliniemodel.

 

Se evt. mere om flyveruten:   NORDIC Seaplanes

eller:    Vandflyver på vingerne: Så meget koster Aarhus-København - Aarhus ...

 

 -

 

20. oktober 2016.

Københavns Frihavn (Frihavnsstationen).

Frihavnen, leje 2.  Bygningen i venstre side er toldbygningen, mens hovedbygningens taarn gemmer sig
omme bag træerne.   Den specielle klapgalge skyldtes -formentlig- sejladsen med svenske færger fra
Trelleborg-overfarten.
Arkiv.  Jørgen Grandt.

  

Københavns Frihavn-station.   --   27. september 2016.   ^---vv

 . . . . 

 
 
 
Københavns Frihavn-station.   --   27. september 2016.

Her:  http://map.krak.dk/gadefoto/k%C3%B8benhavn-amerika-plads-28  kan man stadig "se ud af Amerika Plads"
inden "hullet" blev lukket.


 -


19. oktober 2016.

Københavns Frihavn (Frihavnsstationen).

Frihavnsstationen ca. 1910.   --   Foto:  Holger G. Hansen i bogen  "JERNBANEMINDER", FREMAD, 1962.
 
 
 . . .. . 
Frihavnsstationen. Opr. placering indtegnet med rødt,

ny placering med grønt, cirka midt i billedet.  

Kort:  KRAKs kort, 1961.

"Tårnet".   v---^---v . . . . . . . . . 
  
Endnu en "stationsknuser "tårner sig op" og lukker "hullet" i kransen/husrækken mod banen.  ---^

Lige til modeljernbanen. . . 

. . . her er netop de trange pladsforhold, der ofte er så mange af på en modeljernbane.
 
(Fortsættes)
 

 -

 
 

18. oktober 2016.

Københavns Frihavn (Frihavnsstationen).

Frihavnsstationen i rette og frie omgivelser.   Udateret postkort.

 

Hvor er Frihavns-stationen blevet af ???  

Som jævnlige brugere af Kystbanen, var vi nogle gamle jernbanefolk, der ofte passerede Frihavnsområdet, hvor vi så hen mod den gamle Frihavnsstation  --  og pludselig var den "væk".

Nu har vi "godtnok" mange forsvundne stationer i Danmark efterhånden (eller har vi ??? --de er jo forsvundne  ), men denne havde vi dog ikke hørt om - man fristes til at sige "desværre".

Nå, --selvfølgelig var den ikke væk, men diverse byggefirmaer havde blot "lukket det sidste hul", hvorigennem man hidtil havde kunnet se stationen fra banen.

 - - 

Det ville nok være sikrest at lægge vejen forbi en dag, og tage nogle billeder.   --   Man ved jo aldrig.


 

Stationsbygningen, der er tegnet af DSBs overarkitekt Heinrich Wenck, blev bygget i 1894-95. Heinrich Wenk tegnede blandt meget andet også Københavns Hoved-banegård og den nærliggende Østerport station. "Københavns Frihavn" eller "Frihavnsstationen" i Københavns Frihavn var oprindelig knudepunkt for færgeruten København-Malmö.

Passagertrafikken via Frihavnen blev indstillet i 1975, men i 1986 blev stationen renoveret og indrettet som mandskabs-bygning for DSB.

Efter Øresundsbroens indvielse (2000) blev færgestationen ikke længere benyttet, og i 2002 blev den nedtaget og opmagasineret med henblik på senere genopførelse.

 

 

 

 

 

Bygningen blev genopført i 2005 kort fra sin oprindelige placering på Amerika Plads, og ligger nu omgivet af de viste meget høje bygninger.

 

 

Frihavnsstationen som den nu ligger (står ?) klemt inde på Amerika Plads.   --   27. september 2016.
Efter genopførelsen indrettedes bygningen som restaurant.

 

 

Frihavnsstationen som den nu ligger (står ?) klemt inde på Amerika Plads.   --   27. september 2016.

 

Tør man bruge ordet:  Skandale ??? ! ! !


(Fortsættes).

 

Brug evt. ventetiden her:  

https://2dbf4aefd90a9ebc204d-f20d9a6c43bf0f152f463b85b084aec4.ssl.cf3.rackcdn.com/2827/7650_AmerikaPlads_28_Investeringsprospekt.pdf

Viser i det mindste en del om det nuværende udseende.


 -  -  -

 

17. oktober  2016.

   DSB Mz lll på vej til Australien.    

 

Fotos:  Palle Klitgaard.

 

Mz 1437 var den eneste, som blev malet silvermetallic i Danmark, mest for at gøre ankomsten til Australien lidt mere festlig og spektakulær. Resten ser jo ikke for kønne ud med lapper og grafitti !. Ellers skulle resten males i Australien.

Undervognen skulle jo ombygges og forstærkes derovre og desuden, – og ikke mindst, – var vi her i landet væsentlig dyrere til malerarbejdet !

Efter at have undersøgt en hel del alternativer, bl. a. OHJ i Holbæk og Odderbanen i Odder, – den var desværre for stor ! - endte arbejdet på DSB´s malerværksted i Århus og her står 1437 klar til malersprøjten. Det blev dyrt !

 


1437 blev jo alvorligt beskadiget ved den tragiske ulykke i Roskilde d. 28. december 1992, men blev efter en del overvejelser om det modsatte, allivevel genopbygget.

En rigtig Fugl Føniks !

 

 

Foto: Palle Klitgaard. 

 

 

Sådan præsenterede den sig på vej fra malerværkstedet. Tak til fotografen, som jeg har glemt, hvem var !

^---v

 - - - 

 

Den nu meget flottere maskine danner baggrund for årets julekort !

 

Tak til Palle Klitgaard for fotos og tekst.

 

 -  -

 

Søndags-ekstra.

16. oktober 2016.

SEAS-transformator nr. xxx,  Gammel Borup / Nr. Dalby. 

To - tre km øst for Borup findes et lille samfund benævnt Nørre Dalby. Her findes endnu et trafo-tårn magen 
til det der stod i Borup.  Dette er dog lidt yngre end Borup-udgaven.

April 2016.   Foto:  HEP. 


Gl. pladejerns-transformatortårn.   --   Gl. Borup.   Arkiv: HEP.

Da strømmen kom til Borup blev der meget naturligt rejst et tårn i “Gammel Borup”. Det var pladejerns-udgaven.

Ved et “uheld” er tårnet kommet med på et foto af en af de fem gamle gårde.  Billedet blev taget i 1967 a.h.t. en forestående udstykning.

På et senere tidspunkt blev tårnet væltet og erstattet af en moderne lav udgave. I forbindelse med anlæg af en ny parkeringsplads blev strømforsyningen flyttet til en “afkrog” på pladsen. (Udført af seas/nve)

 

Moderne lav trsfst.   Borup.   Foto: HEP.

 

Moderne trsfst. nr. 594,  Borup Hovedgaden. Foto:  HEP.   ^---v

 - - - 


Tak til H.E. Pedersen (fotos og tekst).

Der kom en mail:  (Andre gerne at gøre ligeså.)  

Lige til modeljernbanen.

 

 -

 

 

 

 

16. oktober  2016.

   DSB Mz lll på vej til Australien.    

 

 Fotos:  Palle Klitgaard.

 

Er der nogle der får tanker om "Olsenbanden i Jylland". Er Ole Bjerg ved at få "granatchock",
og må ringe efter hjælp ??? ! ! ! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Hej Ole,  --  hvis Du ser dette (evp) ! ! !

Nej. --Det er 1434, der får centralkobling.    ^---v 

 - - - 

 

Den tilrejsende montør fra det britiske stålstøberi prototypen på 1434.

 

 - - -

 

Den færdige montage. Det hele kom til at passe, og 1434 kan få sin skruekobling igen.   ^---v

 

 - - - 

 

Tak til Palle Klitgaard.

(Fortsættes)

 -

 

15. oktober  2016.

BY-trafik  nr. 5, oktober 2016 er udkommet.

Sporvejshistorisk Selskab´s medlemsblad "BY-trafik" nr. 5, oktober 2016 er udkommet.


Af indholdet kan nævnes:

Efterår på Sporvejsmuseet.

Nu også i to etager.

Hvordan kom strømmen ind i sporvognen.

Ekstrakørsel på Allehelgensdag.

KS´ hovedtypevogne, 3. del.

Nyt fra Aarhus.

Nye busser til Sporvejsmuseet.

Det schweiziske kinderæg, 2. del.

Mit modelsporvejsanlæg.

Bagperronen.

 

Selskabets medlemsblad udkommer seks gange om året: Februar, april, juni, august, oktober og december.

Næste nummer af bladet påregnes afleveret til postbesørgelse d.
5. december 2016.
 

Forsidefoto:

Bellevue i Zürich. Her følges linie 2 og 15 på nogle få hundrede meter.

Foto: Erik Wilhelmsen.

 

 

 -

 

15. oktober  2016.

   DSB Mz lll på vej til Australien.    

 

 Fotos:  Palle Klitgaard.

 

Mz 1446 + ME xxxx.  Et sted på Sjællandske Vestbane.   --   Foto: Johnny Lassen, -- mange tak for lån til ham !

Foto:  Palle Klitgaard.


Foto:  Palle Klitgaard.
 
 
 
En anden dag !    Så er der koblet, og vi kan melde klar til hjemkørsel !
 
Foto:  PalleKlitgaard.

Tak til Palle Klitgaard.

 

12. oktober 2016.

SPOR  OG  BANER  nr. 29.  Oktober 2016.

 
SPOR  OG  BANER  nr. 29.  Oktober 2016 er udkommet.
 
Fra indholdsfortegnelsen kan nævnes:  
 
Jørgens fine anlæg.
Mo i Fruens Bøge.
Den lille bane.
Tur til Sæby og Aså.
Gammel MT fra hobby trade (F 2010).
MT - begynderlokomotivet hos DSB.
Erindringer fra 46 år i DSB.
Med DSB og dansk avlskvæg til Østeuropa.
ADGANG  FORBUDT.
Biler, der fulgtes med sporvogne.
En lille landstation.
Bananer fra Brawa.
De store ølvogne.
Motorisering af Lissabon/Sóller-sporvognen.
Så ta´r vi os en omgang til !
Nye biotoper opstår.
De blandede døre.
Tidlige ølvogne i model.
Nyt spor i Nyborg.
Eksotiske CIWL-sovevogne.
De ægte Tivoli-tog.
Moderne sveller.
En bleg genkomst.
Containersystemet "Fra hus til hus" ved
Deutsche Bundesbahn.
COLES-kran til din sporvej.
Heavy metal.
Hbbills311 - stor, større, størst.
Styrevogn med "Sølvmønter".
Henschel i Hellerup.
Habins-y fra Roco.
En brun italiener.
Land unter.
DSB-tjenestevogn i H0.
T1 fra Brawa.
 
Næste nummer af SPOR  OG  BANER:  8. december 2016.
 
 

 -

 

14. oktober  2016.

   DSB Mz lll på vej til Australien.    

 Fotos:  Palle Klitgaard.

 
ME 1536 og Mz-ere.  Borup.   Foto:  Palle Klitgaard.
 
Jan Jacobsen overvåger maskinens elektriske opførsel under testen. Der accelereres med fuldlast mod en
bremsende ME, serie –> parallel banemotor opkobling kontrolleres. Herefter bremser ME éren MZ´eren så
langt ned i hastighed, som den kan, gerne så langt, at korrekt parallel –> serie nedkobling kan konstateres.

 

Mz 1428 vender i Ringsted en iskold dag, vinteren 06 – 07.  Foto:  Palle Klitgaard.   ^---vv
 
Mz 1428 + ME,  Ringsted.   --   Foto:  Palle Klitgaard.  
 
ME.  Ringsted.   Foto:  Palle Klitgaard.

Tak til Palle Klitgaard.

 

 -

 

13. oktober  2016.

   DSB Mz lll på vej til Australien.    

 Fotos:  Palle Klitgaard.

Mz 1444.   Foto:  Palle Klitgaard.

 

Mz 1434.  Foto:  Palle Klitgaard.

 

Mz 1446.  Slagelse.  Foto:  Johnny Lassen.

 

Mz 1428 vender i Ringsted en iskold dag, vinteren 2006 – 07  Foto:  Palle Klitgaard.

 

Mz 1441.  Ringsted.  Foto:  Palle Klitgaard.


Tak til Palle Klitgaard.

 

 -

 

12. oktober 2016.

Opsamling:  

Jerup,  Skagensbanen.   --   2016.

  
Affaldspose fra Nordjyske Jernbaner.

Vore dages Jerup station med to stk. Poul Cadovius-læskure til brug for ankomne, ventende buspassagerer.
19. august 2016.  Foto: T. Rithmester.  ^---v  

 

Lige til modeljernbanen.

Tak til Th. Rithmester.

 

 -

 

HORSENS  PRIVATBANER

Tekster om mennesker og maskiner.

 

Hardy Nikolajsen, Eget forlag, 2016.  A4, højkant, 206 sider. Naturligvis et væld af fotos, sort/hvid- som farvefotos.

ISBN 978-87-999060-0-0.

 

Bogen er på 206 sider, hardcover, koster 225 kroner, kan købes hos Bog og Ide, Horsens og Hedensted, Papyrus, Horsens og Bogcentralen, Horsens. Desuden i brugserne i Lund, Stenderup og Østbirk.

Bogen kan også købes direkte hos forfatteren - haogan@mail.dk  - men så koster den 275 kroner på grund af porto og forsendelse.

 

 
 

 -

 

11. oktober 2016.

Borup (station)  gennem tiden.   --   Svenstrup Gods.

 
13716-Hvad man ser fra Toget.VI..jpg (314×500)
"Hvad man ser fra Toget"  1906:

"Borup station.

T. h.  Hovedgaarden Svenstrup (omtrent 900 Tdr. L.), der oprindelig hørte til Antvorskov Kloster og derfor undertiden kaldes Brødre Svenstrup, kom senere under Kronen.  Rigsraad Jørgen Rosenkrantz, kendt fra Kristian IV´s Mindreaarighed, havde den en Tid i Forlening.  1666 købtes den af Ærkebisp Hans Svane, der spillede en vigtig Rolle ved Enevældens Indførelse, og 1751 af Krigsraad P. Johansen Neergaard, hvis Søn Jens Brun Neergaard overtog den i 1763.  Han var en meget virksom Godsejer, der øgede Jordegodset, ombyggede Hovedbygningen og satte flere betydelige  Foretagender i Gang.  Særlig drev han meget stærkt paa at faa Bønderne til at sætte Stengærder om Bymarkerne, hvad de for Resten ikke var meget villige til. Godset er siden forbleven i Familien Neergaards Eje, og danner nu med Skjoldnæsholm et Fideikommis. *) 
Nuværende   Ejer Hofjægermester J. Wedel Neergaard." (1906 - evp-bem.)

 

')  Betydning:  Båndlagt formue, dvs. gods eller kapital, hvis afkast bruges til varigt underhold af en institution eller en bestemt gruppe personer.
 



Svenstrup. Frilagt mindesten i skoven syd for Hovedbygningen.   --   2007.   Foto:  HEP.


"Med sine 25 km2 er Svenstrup Gods et af de største godser på Sjælland, og drives i dag som moderne landbrugsvirksomhed, der dog gør en dyd ud af, at holde fast ved godsets stolte gamle traditioner. Svenstrup Gods har en lang historie bag sig og lige fra Frederik II byggede et jagthus på stedet, har det været et yndet udflugtsmål. De store skove og den gode jagt har tiltrukket flere danske konger gennem tiden, som har beæret godset med besøg og overnatning.
De smukke skove, de idylliske søer og parken, der omkranser hovedbygningen er alt sammen med til at gøre Svenstrup til et attraktivt sted, hvor man får en fornemmelse af, hvordan fortiden har taget sig ud hos en adelig familie og hvordan nutiden tager sig ud, når der skal drives skovbrug og landbrug på en god og forsvarlig måde.
Svenstrup forener på smuk vis en flot historie med en moderne nutid."
 
(Tekst "lånt" fra Godsets hjemmeside:  http://svenstrup.dk/om-godset/ )
 

Svenstrup.  Snelandskab set fra syd.   --   18. december 1967.   Foto: HEP.


Indkørslen fra Borupvej.   1957 /  2015.

Svenstrup gods.  Der stod godtnok "Ingen adgang" på et skilt, men jeg dristede mig alligevel nogle få meter ind (godsejeren har efterfølgende fået billedet tilsendt med min undskyldning).
Juli 1957.   Foto:  EVP.
 

Samme motiv næsten 60 år senere.   --   2005.  Foto: HEP.
 . . . og begge fotograferet af en Erik Pedersen.   --   To sjæle, een tanke.  



Svenstrup.  Parken øst for Hovedbygningen.   --   2005.  Foto: HEP.
 

Svenstrup.   Efterår ved Thepavillonen øst for Hovedbygningen.   --   2005.   Foto:  HEP.
 

Tak til H.E. Pedersen (fotos).

Der kom en mail:  (Andre gerne at gøre ligeså.)   

 -

 

10. oktober 2016.

Borup (station)  gennem tiden.   --   Skolestien.  

“Skolestien”, ad hvilken skolebørnene fra Dyndet fik den mest direkte vej til Borup Skole.  


Samtidig med overkørslens nedlæggelse blev der -et par hundrede meter nærmere Borup- udført en smal underføring (for gående og cyklister).
 
Et par optagelser fra 13. marts 1965, begge visende underføringen af skolestien. På begge ses årstallet ”1954”.
Første foto viser E 988 på vej mod Ringsted og det næste viser MY 1150 på vej mod København.
E 988 nær Dyndet (v. Borup) på vej mod Ringsted.   --   13. marts 1965.   Foto: HEP.
Skolestien ses i begge tilfælde at følge hegnet og ind gennem overføringen.   ^---v
MY 1150 nær Dyndet (v. Borup) på vej mod København.   --   13. marts 1965.   Foto: HEP.
 

DDR prestigetoget "NEPTUN" kunne også opleves fra Skolestien  (der ses i forgrunden).   -   23. maj 1965.
Foto:  HEP.
 

Lidt længere mod syd passeres Banehus 32. Syd for huset lå en overkørsel, som forsvandt i den periode hvor 

Borup station blev ombygget. Den tynde “streg” vest for banen (kan stadig ses på vore dages luftfotos) var skolestien.

Oprindelig skulle børnene altså benytte overkørslen ved "Hestehave Hfor at komme frem eller hjem igen.   Vejen til Banehuset endte blindt.

Banehus 32 er i dag privat beboelse.

“I den synkende sols sidste stråler”   E-lok. syd f. Borup med tog mod Ringsted. (Skolestien ses mellem
hegnet og kornmarken, der tilhører godset Svenstrup).  --   Juli 1965.   Foto: HEP.

(Godset Svenstrup anes i vintertiden mellem træerne omkring hovedbygningen, til højre i kørselsretningen, lige efter passage af Borup st. på vej mod Ringsted.  I sommertiden må man nøjes med at se godsets fire skorstene over trætoppene. (evp-bem.))
 
En pudsig ting var, såfremt stien var ufremkommelig pga. sne, så sørgede kommunen for rydning, så børnene kunne komme nogenlunde rettidige i skole. 

Hvorlænge denne ordning har fungeret vides desværre ikke.

 
 

Jeg ved en lærkerede, jeg siger ikke mer´.


Mens foto-grafen ventede på et tog oplevede han også en lærkerede.

 

5. maj i 1965.


Foto: HEP.

 
 
 
 
 
 

Tak til H.E. Pedersen (fotos og tekster).

Der kom en mail:  (Andre gerne at gøre ligeså.)  


  -

 

Søndags-ekstra.

9. oktober 2016.

SEAS-transformator nr. xxx,  Nr. Dalby.   --   2016.

To - tre km øst for Borup findes et lille samfund benævnt Nørre Dalby. Her findes endnu et trafo-tårn magen
til det der stod i Borup.  Dette er dog lidt yngre end Borup-udgaven.

Trsfst. SEAS xxx.   --   April 2016.   Foto:  HEP.   ^---vv

Velkommen til Nr. Dalby.

 
 

Trsfst. SEAS xxx.   --   April 2016.   Foto:  HEP.

Som så ofte før, er der formodentlig een / nogle, der ikke har kunnet holde fingrene væk fra nr--skiltet.
Hvis en af læserne kender nummeret, vil det være velkomment.  Måske kan SEAS-NVE hjælpe.

 

Tak til H.E. Pedersen (fotos og tekst).

Der kom en mail:  (Andre gerne at gøre ligeså.)  

Lige til modeljernbanen.

(Fortsættes)

 

 -


9. oktober 2016.

Borup (station)  gennem tiden.   --   Skolestien.  

. . . og nu til noget helt andet, da det bostaveligt ligger langs med jernbanen:

“Skolestien”, ad hvilken skolebørnene fra Dyndet fik den mest direkte vej til Borup Skole.   



DSB-strækningen Borup-Dyndet (næsten).

Man aner skolestien som en stiplet linie til venstre for jernbanen fra overføringen i Borup og ned til "Hestehave H".

Banehus 32 (nævnes nedenfor) anes her på kortet ud for højdeangivelsen "38" på den anden side af banelinien.

Kort:  Geodætisk Institut.














 


Stien ender ved Borupvej (vejen til Svenstrup Gods).   --   Juli 1965.
I venstre side ses i baggrunden lidt af taget på Banehus 31A.  Huset blev nedrevet i 1983.
Foto:  HEP.
 
Selvom hus 31A således ligger på den anden side af Borupvej, skal vi alligevel se et foto:
Banehus 31A.  Borup.   --   24 oktober 1967.    Foto: HEP.

Svenstrup gods.  Der stod godtnok "Ingen adgang" på et skilt, men jeg dristede mig alligevel nogle få meter ind (godsejeren har efterfølgende fået billedet tilsendt med min undskyldning).
Juli 1957.   Foto:  EVP.

SEAS trsfst. nr. 681.  Borupvej ?????????? Borup. 
Juli 1957.   Foto:  EVP.

Længere mod syd passeres Banehus 32. Syd for huset lå en overkørsel, som forsvandt i den periode hvor Borup Station blev ombygget. Den tynde “streg” vest for banen (kan stadig ses på vore dages luftfotos) var skolestien. Oprindelig skulle børnene altså benytte overkørslen her for at komme frem eller hjem igen.   Vejen til Banehuset endte blindt.

Banehus 32 er i dag privat beboelse.

 

Tak til H.E. Pedersen (fotos og tekster).

Der kom en mail:  (Andre gerne at gøre ligeså.)  


(Fortsættes)

 

 -

 

8. oktober 2016.

Borup (station)  gennem tiden.   --    Apoteket.

("Der kom en mail"  --  fortsat.)

Borup Apotek.   --   April 2016.   Foto:  HEP.   ^--vv

 

Gavlen mod nord/København før og efter at maskineriet er blevet afskærmet.

Borup Apotek.   --   April 2016.   Foto:  HEP.


. . . og så lige et ældre foto af kirken, der kom til senere:

Ældre foto af kirken.   --  1 Juni 1963.   Foto: HEP


Tak til H.E. Pedersen (fotos og tekster).

Der kom en mail:  (Andre gerne at gøre ligeså.)  


(Fortsættes)

 

 -

 

7. oktober 2016.

Borup (station)  gennem tiden.   --    Apoteket.

Egentlig begyndte det hele med, at jeg "bare" viste mine egne, et år gamle fotos fra Borup station, men under denne gennemgang, modtog jeg ganske uventet en række fotos fra min -næsten- navnebroder: (H) Erik Pedersen, en række fotos, der blev længere og længere, alt som tiden skred fremad.

STOR tak til H.E. Pedersen (HEP) for de mange fine billeder, der har givet et -omend mindre *)-  så fint indtryk i, hvordan livet i en mindre by ændrer sig / kan ændre sig med tidens fremadskriden.


*) Hovedemnet er jernbaner, så hvor meget andet kan medtages ???


Der kom en mail:

"Hej Erik V. !

Fra i morgen mandag den 11. juli er der atter stor aktivitet
i den gamle Borup stationsbygning, da apoteket fra 1899
fortsætter sin eksistens ved at flytte over gaden.

Hilsen fra
Erik i Borup"

 

Borup Apotek er flyttet og måske blevet Danmarks længste med sine 42 meter ! ! !   Apoteket er flyttet ind i den af DSB nedlagte stationsbygning. Håndværkere har ryddet bygningen og al indmaden i bygningen udskiftet til sit nye formål.

Det også lykkedes apotekeren at få det gamle pakhus med i lejeaftalen. Det ellers var DSB's plan, at det skulle rives ned.

Borup Apotek.    Foto.  HEP.

 

 

Den gamle station.

Borup station, vejfacaden, mens bygningen stadig var station -- omend en lukket station.  --   5. august  2015.


Borup  Apotek.

Dele af vejfacaden efter ombygningen til apotek.   --   April  2016.   Foto: HEP.   ^---vv

 

 . . . gavlen mod syd / køreretning mod Korsør.

 

Tak til H.E. Pedersen (fotos og tekster).

Der kom en mail:  (Andre gerne at gøre ligeså.)  


(Fortsættes)

 

 -

 

6. oktober 2016. 

Borup (station)  gennem tiden.

Små nuttede sprøjtehuse kan vi ikke byde på i Borup og der kendes heller ikke til nogen i omegnen,
men der kan berettes lidt om brandsluknings-udstyret i Borup.

Byen fik i 1931 et frivilligt brandkorps, som her er foreviget ca 1935 med alt udstyret, som vittige hoveder kaldte “Krogh’s legetøj” jfr. byens karetmager Krogh, der var Brandmajor.  

Lastbilen var en Ford TT, der var købt brugt hos Ford i Køge, i hvis opland den havde udbragt olie og benzin for BP.

Foto: Skovbo Lokalarkiv.

 

Opbevaringsstedet for såvel pumpe som bil var i værkstedet hos mekaniker Pettersson, der også solgte Shell benzin.
Pettersson var selv brandmand og sørgede for at udstyret altid var klart til udrykning.

Pettersons hus fotograferet i 1928 af Shell til reklameformål.

Foto: Skovbo Lokalarkiv

 

 

13679-. IMG_3940,.jpg (800×516)

Et af Laurentius Hansens postkort fra 1913. Motivet er den første bygning i Borup, der udelukkende blev opført til
skoleformål.    

På grunden lå tidligere byens første smedje, som blev nedrevet ca. 1880 for at blive genopført i stationsbyen,
(Østergade 33).  Længen til højre blev opført i 1882, og i 1905 tilkom den korte fløj.

Postkort Skovbo Lokalarkiv.

 

I 1912 stiftede byens håndværksmestre og andet godtfolk "Borger og Håndværker Foreningen”.


Man havde et stort projekt i tankerne, og i 1915 kunne man indvie Borups tekniske skole. Bygningen eksisterer
stadig på hjørnet af Hovedgaden og Elmevej. På førstesalen boede en arkitekt, der var “enelærer” for den brogede
skare af lærlinge. Ca. 1956 ophørte undervisningen og bygningen blev solgt til kommunen,
der i en årrække havde kommunebibliotek her.

Foto: Skovbo Lokalarkiv.

 

Tak til H.E. Pedersen (fotos og tekster).

(Fortsættes)

 

 -

 

 

 

Borup (station)  gennem tiden.

Da banen kom til byen var der endnu ingen vejnavne, så derfor sagde man, at folk enten boede i Gammel Borup (omkring kirken) eller i Borup Stationsby. Postalt gjalt "Borup st” for begge områder.
Langt tilbage i tiden har Borup været benævnt Kirke Borup.

I 1913 var der -stadig- ingen vejnavne i Borup, men det havde skræddermester Laurentius Hansen sin egen
løsning på, idet han udgav en lille postkortserie med påtrykte vejnavne “opfundet” af ham selv. 

Fiskergade (Lindevej).   Foto:  Postkort.   Skovbo Lokalarkiv.

Laurentius Hansen var iøvrigt ejer af ejendommen (bygget 1895), der stadig ligger på hjørnet af nutidens Lindevej og Hovedgaden. Laurentius benævnte Lindevej for Fiskergade, da der boede en fisker i nr 6.
Hovedgaden benævnte han meget naturligt for Jernbanegade.  Hvor karetmageren boede blev navnet “Vognmagergade”.

 

Borup 1885.  

På Borup lokalarkiv er dette et af de ældste fotografier. (Ca 1885).  Nærmeste hus er fra 1858, og naboen er fra 1855.
Derefter ses  “Kornlageret” og bagest Kroens rejselade fra 1855.  Borup station, kro og købmandsgaard 1885.

Foto: Skovbo lokalarkiv.

 


En reminiscens er de nedgravede stumper jernbaneskinner, der oprindelig har været en del af et stakit nær fortovet.

Foto: HEP.

 

En såkaldt "Blanco- / blankobillet", håndskrevet til lejligheden, når man ikke havde "faste"
/ fortrykte billetter til den ønskede rejse, --her Valby Langgade-Borup.  "D" = Dobbeltbillet (returbillet).
"(Vat.A)" solgt i billetsalg "A" på stationen (når der var flere billetsalg).

Arkiv: HEP.

Tak til H.E. Pedersen (fotos og tekster).

(Fortsættes)

 

 -

 

 

4. oktober 2016.

Borup station  gennem tiden.


Akkurat sporfri lå Borup Kiosk for enden af perronen.   Dette luftfoto fra 1955 viser tydeligt, at man er igang med lægning af nye spor.  Kiosken blev nedrevet i 1971.

Foto: Skovbo Lokalarkiv.

Dette er da "Lige til modeljernbanen" -- ja, jeg tror endda, at jeg kender en modeljernbaneklub, hvor man ville sige: Den slags har man virkelig ikke - i virkeligheden,  --- og det har man så alligevel ! ! !


 

Den hyggelige overkørsel ved Lindevej blev nedlagt ca. 1951 som et første tiltag til stationens ombygning i forbindelse med overgang til fjernstyring.

13669-Borup Andelsmejeri IMG_3923.jpg (800×470)
Foto i anledning af Andelsmejeriets 50 års jubilæum i 1938 optaget fra overkørslens østside af den lokale
fotograf Knudsen.
Skovbo Lokalarkiv.

 

"8-toget”  d. 30 maj 1964.
Bemærk knægten der er kravlet op på stakittet (afløseren for den tidligere bom) for rigtigt at kunne se.

Foto: HEP.


. . . og når vi nu er i "bank-enden af stationen / Hovedgaden:

Borup Bank-bankbog,   for-og bagside.     "Foto":  HEP.


Tak til H.E. Pedersen (fotos og tekster).

(Fortsættes)

 

 -

 

3. oktober 2016.

Borup station  gennem tiden.

Stationsbygningen med "ilgodset" til højre og varehuset helt i baggrunden.   --  1. Juni 1963.

Foto:  HEP.


Den største fordel ved at rive krobygningen ned var, at i februar 2005 var det endelig muligt at fotografere stationsbygningen i fuld længde.

Toiletbygningen ses til vestre.  Den blev revet ned 2 år senere for at give plads til en elevator.

Foto: HEP

 

Akvarel af stationskontoret ca. 1925 udført af stationsforstander Kofoed.
Skovbo Lokalarkiv.

 

Den 8. juni 1926 var der langt mellem togene, så stationsforstander Kofoed kunne afse tid til akvarellen af stationen.
Skovbo Lokalarkiv.

 

Borup Station, set mod København. I baggrunden til venstre Andelsmejeriet fra 1888. Akkurat sporfri lå
Borup Kiosk for enden af perronen indtil 1971.

Juni 1962 - Foto: HEP.

 

Tak til H.E. Pedersen (fotos og tekster).

(Fortsættes)

 

 -

 

Søndags-ekstra.

2. oktober 2016.

Borup (station)  gennem tiden.   --    Kirken.

I 1400-tallet fik Borup hele to nye kirker. Det skyldes den omstændighed, at den første simpelthen var for lille.
Miseren har efterladt en seværdig østgavl, hvori den oprindelige mindre gavl er integreret i venstre side.

På et maleri fra ca.1840 bemærkes at tårnet endnu ikke er forsynet med kamtakker.

Maleriet er udført af landskabsmaleren  August Wilhelm Boesen (1812 - 1857).      Skovbo Lokalarkiv.

 

Da tårnets rygning er orienteret nord/syd, er tårnet tidligere omtalt som “Det forkerte tårn i Borup”. 
Imidlertid findes der landet over et utal af kirker opført efter dette koncept.

Foto:  Skovbo Lokalarkiv.   --    Foto fra 1900.

 

Fotos:  HEP  2008.   ^---v

 - - - 

 

Borup kirke og dens klokker.     https://www.youtube.com/watch?v=5Muwy9v1tUo

 

Tak til H.E. Pedersen (fotos og tekster).

(Fortsættes)

 -

 

 2. oktober 2016.

Borup (station)  gennem tiden.   --    Savværket.

Læssevejen.   --   Ca. 1965.   Foto: HEP.

Fra venstre ses Kroens rejselade  -  Tuborgvej  -  Købmandsgaarden og midt for skimtes savværkets røde “stuehus”,
og i højre side lidt af det efterhånden noget omtalte Varehus.

 

Savværksforpagter Niels Nielsen fik i 1906 skøde på grunden og lod huset med butik opføre i 1910.
I dag fremstår huset uden det skrå indgangsparti og har adressen Hovedgaden 11. 
Skovbo Lokalarkiv. 

 

Et måske nok så interessant luftfoto fra 1938 - 39.

Øverst ses Varehuset incl. vandkranen syd for. Den lange bygning genkendes som Købmandsgaarden.
Nord for denne kan akkurat anes det skur, som havde med vognvægten at gøre.  Syd for Købmandsgaarden ses savværket.

Skovbo Lokalarkiv. 

 

 

Niels Nielsen ses stående helt til højre.   --   Optagelse fra 1889 - 90.        Skovbo Lokalarkiv. 

 

Tak til H.E. Pedersen (fotos og tekster).

(Fortsættes)

 -

 

 

 

 

1. oktober 2016.

Borup (station)  gennem tiden.   --    Banken.

 

Efter 3’die fusion var navnet:

 

 

 . . . og efter den fjerde var det sidste navn:

 

 

 

 

 

 

 

Danske Bank.   --   2005.   Foto HEP.

 

Borup Bank’s 100 års jubilæum  1. november 2005 (regnvejr).   Foto: HEP

 


 . . . og så ellers slut prut efter 112 år i 2012:

Det var så den bank ! ! !        Foto:  HEP.

 

Sådan så der ud i 2015:

Borup.  Hovedgaden / Lindevej.    --   5. august 2015. 

 

Tak til H.E. Pedersen (fotos og tekster).

(Fortsættes)

 -

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

---------------------------------------

 

 

 

 

 

 

 -

 

 

 

 

 

 
 
------------------------------






 

 

 
 

https://www.youtube.com/watch?v=LPa7jjeKVR4

 

 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 -

 

 

 

 -  -  -

 

 

 

-----------------------------------------------------------------------------

 




  -  -

 
https://2dbf4aefd90a9ebc204d-f20d9a6c43bf0f152f463b85b084aec4.ssl.cf3.rackcdn.com/2827/7650_AmerikaPlads_28_Investeringsprospekt.pdf

Forrige side: September 2016.
Næste side: November 2016. - 2