Københavns Frihavn (Frihavnsstationen).

 

Frihavnsstationen ca. 1910.   --   Foto:  Holger G. Hansen i bogen  "JERNBANEMINDER", FREMAD, 1962.

 

Frihavnsstationen i rette og frie omgivelser.   Udateret postkort.

 

Frihavnen, leje 2.  Bygningen i venstre side er toldbygningen, mens hovedbygningens taarn gemmer sig
omme bag træerne.   Den specielle klapgalge skyldtes -formentlig- sejladsen med svenske færger fra
Trelleborg-overfarten.   (Udateret)
Arkiv.  Jørgen Grandt.

 

Hvor er Frihavns-stationen blevet af ???  

Som jævnlige brugere af Kystbanen, var vi nogle gamle jernbanefolk, der ofte passerede Frihavnsområdet, hvor vi så hen mod den gamle Frihavnsstation  --  og pludselig var den "væk".

Nu har vi "godtnok" mange forsvundne stationer i Danmark efterhånden (eller har vi ??? --de er jo forsvundne  ), men denne havde vi dog ikke hørt om - man fristes til at sige "desværre".

Nå, --selvfølgelig var den ikke væk, men diverse byggefirmaer havde blot "lukket det sidste hul", hvorigennem man hidtil havde kunnet se stationen fra banen.

 - - 

Det ville nok være sikrest at lægge vejen forbi en dag, og tage nogle billeder.   --   Man ved jo aldrig.


.





 

 
 . . .. . 
Frihavnsstationen. Opr. placering indtegnet med rødt,

ny placering med grønt, cirka midt i billedet.  

Kort:  KRAKs kort, 1961.



 

Stationsbygningen, der er tegnet af DSBs overarkitekt Heinrich Wenck, blev bygget i 1894-95. Heinrich Wenk tegnede blandt meget andet også Københavns Hoved-banegård og den nærliggende Østerport station. "Københavns Frihavn" eller "Frihavnsstationen" i Københavns Frihavn var oprindelig knudepunkt for færgeruten København-Malmö.

Passagertrafikken via Frihavnen blev indstillet i 1975, men i 1986 blev stationen renoveret og indrettet som mandskabs-bygning for DSB.

Efter Øresundsbroens indvielse (2000) blev færgestationen ikke længere benyttet, og i 2002 blev den nedtaget og opmagasineret med henblik på senere genopførelse.

 

 

 

 

 

 

Bygningen blev genopført i 2005 kort fra sin oprindelige placering på Amerika Plads, og ligger nu omgivet af de viste meget høje bygninger.

 

 

Frihavnsstationen som den nu ligger (står ?) klemt inde på Amerika Plads.   --   27. september 2016.
Efter genopførelsen indrettedes bygningen som restaurant.

 

 

Frihavnsstationen som den nu ligger (står ?) klemt inde på Amerika Plads.   --   27. september 2016.

 

Tør man bruge ordet:  Skandale om placeringen ??? ! ! !

Se evt. siden her:  

https://2dbf4aefd90a9ebc204d-f20d9a6c43bf0f152f463b85b084aec4.ssl.cf3.rackcdn.com/2827/7650_AmerikaPlads_28_Investeringsprospekt.pdf

Viser i det mindste en del om det nuværende udseende



"Tårnet".  

  
Endnu en "stationsknuser "tårner sig op" og lukker "hullet" i kransen/husrækken mod banen.  ---^

Lige til modeljernbanen. . . 

 . . . her er netop de trange pladsforhold, der ofte er så mange af på en modeljernbane.   ^---v---v---^
 
 

 . . . og lidt tættere på:

  

Københavns Frihavn-station.   --   27. september 2016.   ^---vv

 . . . . 

 
 
 
Københavns Frihavn-station.   --   27. september 2016.

Her:  http://map.krak.dk/gadefoto/k%C3%B8benhavn-amerika-plads-28  kan man stadig "se ud af Amerika Plads"
inden "hullet" blev lukket.


 -



Forrige side: Frihavnen.
Næste side: (Klampenborg) - Rungsted.