Hovedstadens Letbane.

 

Siden er under opbygning.

 

 

 

Hovedstadens Letbane tog sin begyndelse tilbage i 2011, hvor parterne bag projektet indgik en samarbejdsaftale om at bygge og drive en letbane langs Ring 3.

 

I 2025 forventes letbanen at køre sin første tur. 

Letbane-mock-up udstillet på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.   ---  17. juni 2020.

 

 

Mange vigtige forarbejder, således som  f. eks: 

Samarbejdsaftale mellem kommunerne,  Region Hovedstaden og Transportministeriet, Udredning om letbane på Ring 3 offentliggøres og Principaftale mellem kommunerne,  Region Hovedstaden og Transportministeriet. 

Stiftelse af selskabet Ring 3 Letbane I/S (nu Hovedstadens Letbane),  Vedtagelse af anlægslov (herefter er navnet officielt Hovedstadens Letbane),  Ekspropriationsforretninger,  Start på ledningsomlægninger og forberedende arbejde samt  Start på anlægsarbejde er sket i nævnte rækkefølge gennem årene 2011 til 2019.

 

Nu  -i 2020- forestår:  Start på byggeri af letbanen i år 2022 og  Start på test- og prøvekørsler i 2023.

Sluttelig - i 2025: Forventet åbning af letbanen.

 

------

 

 

Omstigning til S-tog kan ske på 6 stationer: Lyngby, Buddinge, Herlev, Glostrup, Vallensbæk og Ishøj.   Den største station forventes at bliver Glostrup med over 6.000 passagerer på et hverdagsdøgn.   Herefter følger Lyngby, Herlev, Buddinge, Lyngby Centrum og Herlev Bymidte.

Togene bliver ca. 2,65 m brede, ca. 37 m lange og 3,5 m høje. Togene vil i praksis kunne køre 70 km/t på delstrækningen Lyngby og Ishøj, og vil -for det meste- komme til at køre i sit eget sporareal.  Sporvidde:  Normalspor / 1435 mm.

Der forventes kørsel hvert 5. minut i dagtimerne og hvert 10. minut om aftenen og i weekenden. Forventet tophastighed bliver 70 km/t og gennemsnitshastigheden vil være på ca. 30 km/t, inkl. stop ved stationer.

 

 

Tak til Hovedstadens Letbane for tilladelse til brug af foto.

 

Se iøvrigt Hovedstadens Letbane´s egen hjemmeside:  https://www.dinletbane.dk/da/se-visionerne/fakta/