Dagens foto(s).

(November 2012)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dagens foto(s) må forventes at stamme fra hele landet.

 

I øvrigt er "siden"s hurtige emneskift, noget jeg har lært ved at se TV ! ! ! --- Bedst, som man er midt i "noget" i en udsendelse, skal vi lige se noget andet, og mens vi venter på "noget" dér, skal vi lige se noget helt tredie ! ! ! --- Så tilbage til første emne, med brug af tid til resumé/opfølgning, og så ta´r vi en tur til ! ! !

Kun mangler der her på "siden" een væsentlig ting: Den idelige støj, der på TV -formentlig- skal medvirke til, at seerne ikke falder i søvn over de ofte kedelige, meget tit voldelige programmer (dødssyge, billige amerikanske film, som man vel "får i nakken", hvis man køber en enkelt god film eller bliver "pisket" til at tage medtage, hvis man vil købe en kvalitetsfilm).

 

De TV-folk -som er "prof."- de må da vide det bedst, -- og så gør jeg det naturligvis også således.

 

 

( Prøv og se, ...på evp )

. 

- - o 0 o - -

 

 

30. november 2012.

 

Gribskovbanen - GDS -- 2004.

 

Tisvildeleje station -- km. 24,7 fra Hillerød / km 61,2 fra Kjøbenhavn.

- - -

 

 

Tisvildeleje station. -- 19. maj 2004.

 

Tisvildeleje station, set mod Hillerød. -- 19. maj 2004. ^---v

- - -

 

"End of line"

 

Tisvildeleje, vejfacaden.19. maj 2004. ^---v

- - -

 

Tisvildeleje, retiradebygningen, vejfacaden. -- 19. maj 2004.

 

Tisvildeleje, varehuset ("PAKHUSGALLERIET"). -- 19. maj 2004.

 

DSB 80 86 981 0 458 - 1. Tisvildeleje. -- 19. maj 2004.

DSB tjenestevogn 80 86 981 0 458 - 1 Bygget af Uerdingen i 1953 Anskaffet af DSB i 1984 fra Apfelpfeil, DB Dms 51 80 09-42 953. Ombygget til mandskabsvogn, hjemsted: Helsingør, " Lokalvogn, må ikke befordres i tog". Udr. 1992. Til Tisvildeleje 2002 som "Kulturtoget". Se mere på "jernbanen.dk": 981 0 458

 

 

- -

 

 

 

 

29. november 2012.    

 

Gribskovbanen - GDS   --  1959 - 1961. 

 

 
GDS D 54 og HFHJ C 7, Borupgaard.   --   December 1971.
Foto: (nm). 
 
 
GDS Qa 104 og Qc ? i Helsinge.   --   9. april 1961.
Foto: (nm).

 

 
GDS P 209 i Hillerod.   --   7. maj 1961.
Foto: (nm).

 
GDS Pc 229 (med bremsehus).   --   Juli 1959.
Foto:  (nm).

 

 
GDS Pc 229 (uden bremsehus) i Melby.   --   24. februar 1963,
Foto: (nm).

 

 
GDS "Gribbe" i Tisvildeleje.   --   24. februar 1963.
Foto: (nm).

 

 

Tak til:

Niels Munch (nm) for tilladelse til brug af fotos.

 

 

   -  -

 

28. november 2012

 

Gribskovbanen - GDS   --  1959 - 1961.  

 

 
GDS C 32 og C 34 i Gilleleje.   --   Sommer 1961.
Foto:  (nm).

 

 
GDS C 33 i Tisvildeleje.   --   Sommer 1961.
Foto: (nm)

 

 
GDS C 35 i Helsinge.   --   3. juli 1959.
Foto: (nm).
 
 
GDS C 35 i Helsinge.   --   9. april 1961.
Foto: (nm).

 

 
GDS C 40 i Hillerød.   --   Sommer 1961.
Foto: (nm)

 

 
GDS C 41 og 42 i Helsinge.   --   9. april 1961.
Foto: (nm)
 

Vedr. GDS C 41 og 42, se også siden: Privatbane-"CL-vogne":  Privatbane-"CL-vogne".  

 

   -  -

 

 

27. november 2012.

 

Gribskovbanen - GDS   --  1959 - 1961. 

 

 
GDS B 11 i Helsinge.   --   9. april 1961.
Foto:  (nm)
 
 
GDS B 12 i Helsinge.   --   9. april 1961.
Foto: (nm).

 

 
GDS B 12 i Helsinge.   --   3. juli 1959.
Foto: (nm).

 

 
GDS B 13 og B 15 i Helsinge.   --   9. april 1961.
Foto:  (nm)

 

 
GDS B 15 i Helsinge.   --   3. juli 1959.
Foto: (nm)

 

 
GDS C 31 i Gilleleje.   --    Sommer 1961.
Foto: (nm)

 

 

Tak til:

Niels Munch (nm) for tilladelse til brug af fotos.

 

   -  -

 

 

 

26. november 2012.

Gribskovbanen - GDS   --  1963 - 1979. 

 

GDS skinnebustog i Kagerup.  -   Forrest S 3, derefter T 2 (med lodrette pladesamlinger). Resten fortaber sig.
24. februar 1963.  Foto: (nm).

 

 
HHGB Sm 3 og Sm 4 i Kagerup.   --   28. april  1974.
Foto: (nm).

 

 

GDS S 1 Gilleleje.   --   30. juli  1979.
Foto:  (nm).

 
 

GDS S 1, Hillerød.   --   23. juli 1975.
Foto: (nm).

 

 

GDS Y-tog krydser Helsingør Jernbane Klub / HgJKs juletræstog i Kagerup.   --   10. december 1972. 
Foto: (nm).

 

 
Helsingør Jernbane Klub / HgJK - ØSJS Nr. 7 med jueltræstog i Kagerup.   --   10. december 1972.
Foto:  (nm).
 

 

Tak til:

Niels Munch (nm) for tilladelse til brug af fotos.

 

   -  -


 

Søndags-ekstra.

24. november 2012.

 

Sallingsundoverfarten:  Pinen(Glyngøre) - Plagen(Mors).

 

Intet varer evigt, --heller ikke et par gode dage på Mors, -på og omkring jernbanestationen.  Det går atter hjemad . . .

dennegang dog i sol og farver ! ! !

 

M/F PINEN i lejet i Plagen.   --   13. juni 1976 . . .

 

 

M/F PLAGEN i lejet i Plagen.   --   13. juni 1976 . . .

 

 

 . . . og dem begge:  Tv. PLAGEN og th. PINEN, set fra M/F  GAMMELØR, på vej mod Pinen.   --   13. juni 1976.

 

Som dagen før mødte vi M/F LEGIND BJERGE midtvejs på Sallingsund med den kommende bro som baggrund.

13. juni 1976.   ^---v

 

 

 

Anløb af lejet i Pinen: M/F SALLINGSUND ligger der allerede.   --   13. juni 1976.

 

 

M/F SALLINGSUND, Pinen.   --   13. juni 1976.

 

    

"Frisk luft til lungerne, det er godt for ungerne" . . .   M/F  GAMMELØR.  Pinen.   --   13. juni 1976.

 

 

  -  -

 

 

25. november 2012.

 

Gribskovbanen - GDS   --  1964 - 1981. 

 

 
GDS lok 9, C 31, Qc 121 og C 33 i Hillerod.   18. oktober 1964.
Foto: (nm)

 

 
GDS M 3 og M 4 samt ukendt HFHJ-Co, Borupgaard.   --   December 1971.
(nm).

 

 
GDS M 5 i Frederiksværk.   --   August 1969.
(nm).

 

 
GDS M 5, Gørløse.  --   Juni 1971.
Foto: (nm).

 

 
GDS L 1 med godstog i Helsinge.   --   3. august 1979.
Foto: (nm)

 

 
GDS-HFHJ MT 6, Hundested.   --   19. februar 1978.
Foto: (nm).

 

 
GDS-HFHJ MT 7, Kregme.   --   8. august 1981.
Foto: (nm).

 

 

 

Tak til:

Niels Munch (nm) for tilladelse til brug af fotos.

 

   -  -

 

24. november 2012.

 

Gribskovbanen - GDS   --  1962 og 1981. 

 

 

GDS 11,  Hillerød.   --    25. marts 1962.  ^---v
Foto: (nm)

  

 

 - - -

 

GDS 11,  Hillerød.   --    25. marts 1962.   --    Herren t.v. er Peer Thomassen, forfatter til adskillige DJK-bøger.
Foto: (nm).

 

 
GDS 11,  Kagerup.   --    25. marts  1962.     DJK tur  --  Alene hattene taler deres tavse sprog om en anden tid.
Foto: (nm).


 

 

 
GDS Nr. 11 med særtog for DJK ved Gribsø.   --    25. marts 1962.  --->  Ellers ren julekort-idyl
Foto: (nm).

 

 
UPS ! ! !   --    GDS 11 afsporet på forbindelsessporet mellem GDS og HHGB. Gilleleje.   --    25. marts 1962
Foto:  (nm).

 

 
GDS 11, Gedser Remise.   --    22. juli 1981
Foto: (nm).

 

GDS Litra 11

Købt 1940 fra HHB 4. Udvendige cylindre med fladglidere, Heusinger-styring, 2 sidevandkasser, trykluft- og håndbremse. Kørte sidste gang på GDS marts 1962 særtog for DJK. Udlejet 1964 til DJK. Maribo 1965. 1970 til Gedser. Gedser 1979-2003. 2003 til NSJV. Sep. 2003 på blokvogn fra Gedser til Græsted. Græsted 2003-11, ---og så er der der vel endnu (evp-bem.). Kilde: www.jernbanen.dk

 

Tak til:

Niels Munch (nm) for tilladelse til brug af disse herlige fotos.

Tommy Nilsson - www.jernbanen.dk

 

 

   -  -

 

 

 

23. november 2012.

Gribskovbanen - GDS   --  1962-66. 

 

 

Tisvildeleje, remisen.   --   1965.
Foto: Jesper Reinfeldt.

 

 

GDS M 3 med ukrudtstog i Tisvildeleje.   --   1964.
Foto: Jesper Reinfeldt.

 
 

GDS  L2 med tog.  Helsinge.   --   August  1966.
Foto: Jesper Reinfeldt.

 
 

GDS  Tisvildeleje.   --   August 1966.
Foto: Jesper Reinfeldt.

 
 

GDS U 1,  Tisvildeleje.   --   1965.
Foto: Jesper Reinfeldt.

 
 

GDS U 1,  Gilleleje.   --   25. marts 1962
Foto: (nm).

 

 

Tak til:

Jesper Reinfeldt og Niels Munch (nm) for oplysninger / tilladelse til brug af fotos.

 

  -  -

 

22. november 2012.

 

Gribskovbanen - GDS   --  1963-66. 

Duemose, Ørby, Vejby og Holløse st./trb.  

  
Duemose trb.   --   August 1966.   ^---v
Foto: Jesper Reinfeldt.
 
Udkørsel fra Duemose trb, set mod Kagerup.  --    Bemærk sidesporet for Maarum teglværk.   Sidesporet omtales på denne side (6. og 7. november) og under teglvk.: http://evp.dk/index.php?page=maarum-teglvark
Foto: Jesper Reinfeldt.    --   August 1966.  
 

 

Ørby station, set mod Kagerup.   --   1964.
Foto: Jesper Reinfeldt.

 

 

Pakhuset i Ørby.   --   1964.
Foto: Jesper Reinfeldt.

 

 

Vejby station set mod Kagerup. ---^  og mod Tisvildeleje   ---v   --   1964.
Foto: Jesper Reinfeldt.

 

 

 - - -  

 

 

Holløse trb.   --   August 1966.
Foto: Jesper Reinfeldt.

 

 

  -  -

 

 

21. november 2012. 

 

Gribskovbanen - GDS   --  1963-66. 

Hillerød, Gribsø, Storkevad, Maarum og Saltrup st./trb.  

 

 

Helsinge-tog på Hillerød gamle station, ca. 1900.
Foto: Arkiv:  Alkjær/Jesper Reinfeldt.

 

 
Slotspavillonen.   --    August 1966.
Foto: Jesper Reinfeldt.

 

 
Gribsø trb,  set mod Hillerød.    --   August 1966.
Foto: Jesper Reinfeldt.

 

 
Sidespor og trinbræt ved Storkevad.   --   August 1966.
Foto. Jesper Reinfeldt.

 

 
Maarum station,  set mod Gilleleje.   --   August  1966.
Foto: Jesper Reinfeldt.

 

 
Saltrup station, set mod Hillerød.   --   August 1966.
Foto: Jesper Reinfeldt.

 

 

  -  -


 
 

 

 

20. november 2012.

Gribskovbanen  --  Kagerup station   --   1963 - 66.

 
GDS C 38 hensat i Kagerup ca. 1970.
Foto. Jesper Reinfeldt.

 

 
Kagerup station, set mod Tisvildeleje / Gilleleje.   --    1963.
Foto. Jesper Reinfeldt.

 

 
"Kommandoposten" i Kagerup 1964.
Foto. Jesper Reinfeldt.

 

 
Kagerup station, set mod Tisvildeleje, -- uden og med tog.   ^---v
Foto. Jesper Reinfeldt.

  

 - - -

 

 
Kagerup station. Udkørsel mod Hillerød   --    1964. 
Foto. Jesper Reinfeldt.

 

Fortsættes . . .

 

Tak til Jesper Reinfeldt for lån og tilsagn om brug af  ovenviste fotos.

 

   -  -

 

 
 

19. november 2012.

Horsens - Bryrup - Silkeborg Jernbane  --  HBS.

 

Bryrup, Brædstrup, Slagballe og Silkeborg.

30. marts 1968  -  banens sidste driftsdag.

 

Bryrup gamle, forlængst nedlagte station.   --   30. marts 1968.   ^---v

 

 - - -

 

 

Brædstrup station.   --   30. matts 1968.

 

 

Slagballe station.   --   30. marts 1968.  Bemærk "den evindelige postbil" på perronen.

 

 

HBS Sm 213 - Sp 221 - Sm 212. Silkeborg.  Den stamme, der eftermiddagen igennem og hele aftenen, kørte de sidste tog og også skulle afslutte banens drift med det allersidste tog  --   30. marts 1968.   ^---v

 

Kl. 22.40 skulle denne stamme være klar til at køre banens sidste tog med såvel almindelige passagerer som medlemmer af banens bestyrelse og direktion, der ønskede at deltage i afskedsturen.  Der blev udvekslet adskillige hilsener og overrakt blomster til stationspersonalet på nogle af stationerne. Små afskedstaler blev holdt, håndtryk udvekslet og vel også et enkelt kram.

Under kørselen fortalte dir. Damgaard Andersen, at skinnebussen Sm 213 var købt af Lollandsbanen -LJ- for kr. 2000,-, at Them By, Vestbirk og Lund stationer var solgt for kr. 35 - 40.000/stk. og at Vrads st. endnu ikke var solgt.

I Brædstrup afkobledes Sm 213 og Sp 221 og kørte derfra tilbage til Horsens, mens Sm 212 fortsatte alene til Silkeborg. Herfra skulle den køre tilbage næste dag (d. 31. marts) kl. ca. 18.

Den normale krydsning på Vestbirk st. blev -på grund af aftenens forsinkelser- forlagt til Bryrup st.    Øde perroner var (desværre også den sidste aften) tilfældet ved adskillige stationer, men på enkelte stationer var der mødt 20-30 personer op. Aftenens festligste indslag var nok i Vestbirk, hvor en del mennesker med et "pigtrådsorkester" i spidsen var mødt op på perronen.  Kl. ca. 0.50 ankom dette sidste HBS-tog til en ligeledes næsten øde og forladt Silkeborg station ! ! !   (det var dog lørdag aften ! ! ! )

Af hensyn til banens Revision blev driften indstillet allerede d. 30. marts, således at stationernes inventar kunne køres til Horsens pr. tog mens banens forsikringer endnu var gældende.  Post udkørtes dog pr. tog også d. 31 marts.
 


 

   -  -

 

 

Ekstra søndags-ekstra.

18. november 2012.

 

DSB-færgen / statsisbryderen "VALDEMAR".

 

 

Fredag aften -- "VALDE" er færdig ! ! !  --  ??? . . .

 

 . . . allerede lørdag morgen meldte tvivlen sig . . .   mangler der ikke noget ???  der mangler noget ! ! !

    

Hvorfor to så lange antenner, når der ikke er noget nedføringskabel.  I øvrigt savner jeg også et par mastebarduner.

 

 En om´er,  --   og i dagens løb sneg der sig da også en tanke ind, om hvordan de evt. kunne laves . . .

 

. . . så nu er der arbejde til et par timer yderligere.

 

Som det sikkert kan ses ovenfor er der ikke megen hjælp at hente i de til rådighed værende fotos.  De kraftige antenner ses tydeligt, men nedføringen ses kun på en af perspektivtegningerne, men hvor meget spiller den kunstneriske frihed ind her. Har tegneren set dem, har han haft bedre fotos, eller vidste han bare, at de skal være der ???

--------

Det er klaret søndag d. 18. november, --men nej, --det er november måned, udetemperaturen om dagen er kun fire grader / nattemperaturen omkring 0, så færdigbilledet skal næsten vente nogle dage/uger til den første frost har skaffet lidt is, som "VALDEMAR" kan stå på under fotograferingen.

 

 

  -  -

 

 

 

Søndags-ekstra

18. november 2012.

 

Sallingsundoverfarten.  

Salling (Pinen) - Mors (Plagen).    

 

I 1976 inviterede tidsskriftet "SIGNALPOSTEN"s redaktør -Ulf Holtrup- redaktionsmedlemmerne på en weekendrejse / et -ophold på Mors, og fra denne lille rejse stammer nedenviste fotos.

DSB-færgerne mellem Glyngøre og Nykøbing Mors sejlede ikke længere med passagerer, så overfarten til Mors skete via den lille private overfart, Sallingsundoverfarten / "PINEN og PLAGEN" kaldet i daglig tale.

 

 

 

 

 

 

 

Overfarten er den lille punktterede linie en cm (+/- alt efter skærbilled-størrelse) under Nykøbing Mors, mærket 1594.
Danmarks Rejseforbindelser vinter 1969/70.

 

Den ny Sallingsundbro under opførelse.   --   12. juni  1976.   ^---v

 

 - - -

 

M/F "PINEN". Glyngøre.   --   12. juni  1976.

 

 

M/F "SALLINGSUND". Sallingsundoverfarten.   --   12. juni  1976.   ^---v

 

 - - -

 

"PINEN" og "PLAGEN" var navnene på to af de færger, der sejlede på den gamle færgeoverfart mellem Salling og Mors.

Færgerne var opkaldt efter de to færgesteder, Pinen på Salling og Plagen på Mors.

Overfarten blev afløst af Sallingsundbroen i 1978.

Til minde om de to færger er der i det gamle færgeleje i Glyngøre rejst et granitmonument udført af den lokale kunstner Sten Jensen.

 

 

 

 

M/F "PLAGEN" ???  Sallingsundoverfarten.

12. juni  1976.

Desværre fik jeg vist aldrig noteret navnet på den færge, hvormed vi (tidsskriftet "SIGNALPOSTEN"s redaktion) sejlede til Mors, men efter udelukkelsesmetoden kunne det være:

Serien her (i sin helhed) viser fotos af:

GAMMELØR,
(HANNÆS ej med foto)
LEGIND BJERGE,

PINEN
SALLINGSUND, men ikke
PLAGEN, -- så mon ikke det er den ???

 

 --- 

 

Ovenfor viste foto er helt sikkert enten "PINEN" eller "PLAGEN". Kun disse to færger havde kun to vinduer i gavlene i styrehusene.*)

"SALLINGSUND", "LEGIND BJERGE" og "GAMMELØR" (og "HANNÆS" fra Fæggesundoverfarten) havde tre vinduer i gavlene. Af disse havde "SALLINGSUND" tre rektangulære vinduer, mens på "LEGIND BJERGE", "GAMMELØR"  og "HANNÆS" var det midterste vindue i gavlene afrundet.

Dette gælder de originale træstyrehuse. De færger, der levede længe eller lever endnu, fik alle på et senere tidspunkt nye stålstyrehuse i den brede model med tre vinduer i gavlene.

I øvrigt gælder de ovenstående navne kun i treserne og halvfjerdserne – senere er der byttet grundigt rundt på navnene. Dette kan nogenlunde overskues på www.faergejournalen.dk.

 

*) Der er i øvrigt også forskel på "PINEN"s og "PLAGEN"s styrehuse. På siden af disse to færgers styrehuse er der en udbygning (som flagstangen er fastgjort på). På den ene færge er denne udbygning noget bredere end på den anden. Dog "piner" og "plager" det mig (PEB), at jeg ikke har styr på hvilken af de to færger, der havde hvilket af styrehusene. Disse billeder tyder på, at "PINEN" har den store udbygning, mens "PLAGEN" har den lille udbygning – men jeg synes andre billeder antyder noget andet. Dog er dette billede af "PINEN" jo helt sikkert "PINEN" – kan vi se – og den ser ud til at have den store udbygning – så det er nok det, der er korrekt (med mindre man har været så "ondskabsfulde" at bytte rundt på dem).

 

Tak til Poul Erik Bjerre for ovennævnte oplysninger.

 

 

Sejlplan.

  

Danmarks Rejseforbindelser vinter 1969/70.    ^---v

Nedenfor den tilsvarende køre- og sejlplan for tog- / færgeforbindelsen fra Skive Htil Nykøbing Mors.

Overfartstid for Pinen/Plagen 7 minutter og 18 minutter for DSB-færgen (hvis rute dog også var tilsvarende længere).

 

 - - -

 

 

  -  -

 

18. november 2012.

 

Horsens - Bryrup - Silkeborg Jernbane  --  HBS.

 

Bryrup   --   km. 37,8 fra Horsens.

Alle fotos: 30.  marts 1968 - banens sidste driftsdag.

 

 

 

Bryrup station.   --   30. marts 1968.

 

Bemærk den tilsyneladende ældre mand i sporet -yderst til venstre.   . . .

 

. . .  Det er øjensynligt kort før togtid, alligevel er han gået ned i sporet.  Skal han samle noget op, eller er han faldet 
derned ??? 

Jeg må erkende, at jeg ikke husker udgangen på dette, men var der sket noget alvorligt, havde jeg vel husket det  ???

 

HBS-banemærke.

 
Besøg  Bryrup  . . .   
Danmarks Schweitz.


 

 
 . . .  Kort efter er perronen tom, --næsten da.

 
 
 
Bryrup station, set mod Silkeborg ---^  . . .   --   30. marts 1968.
 
 . . . og mod Horsens.


 
HBS QB 244 + ???.   Bryrup.   --   30. marts 1968.
 
 
 

  -  -


 

17. november 2012.

 

Horsens - Bryrup - Silkeborg Jernbane  --  HBS.

 

Østbirk, Vestbirk og Tønning stationer.

Alle fotos: 30.  marts 1968 - banens sidste driftsdag.

 

Østbirk station,  Vejfacaden.   --   30. marts 1968.

 

 

Vestbirkstation, set mod Horsens.   --   30. marts  1968.    ^---v

 

Vestbirk, vejfacaden.

 

 

Tønning station,  set mod Horsens.   --   30. marts  1968.

 

 

Banens næstsidste eller trediesidste tog på vej mod Silkeborg: HBS Sm 212 - Sp 221 - Sm 213 i den nedgående aftensols sidste modgående stråler.   --   30. marts 1968.  ^---v

 

 . . . her dog medgående stråler.

 

Med hensyn til sporplaner og yderligere fotos må jeg henvise til "Dagens fotos":  Juni 2012. , midten og slutningen af måneden / "siden".

 

 

  -  -

 

 

16. november 2012.

 

Horsens - Bryrup - Silkeborg Jernbane  --  HBS.

 

Stenbjerg st./trb.  --  km. 12,7 fra Horsens.

Alle fotos: 30.  marts 1968 - banens sidste driftsdag.

 

  

 

 

 

 

Stenbjerg trb. set mod Silkeborg.   --   30. marts 1968.   --   ^---v

 

 . . . ankommende tog fra Silkeborg . . .

 

 . . . som passerer den frasolgte stationsbygning på den videre fart.

 

 

Gammel jernbane - nye tider:  Læskur  af  bølgeplastplader.

 

 

 

  -  -

  

 

15. november 2012.

 

Horsens - Bryrup - Silkeborg Jernbane  --  HBS.

 

Lundum  --  km. 10,3 fra Horsens.

 

 

 

 

HBS.  Lundum.  30. marts  1968, banens sidste driftsdag.   ^---v   Set mod nord / Silkeborg.

 

 - - -

Bemærk "lunken" (fordybningen) i sporet lige nord for stationen, bemærk det flade landskab, der omgiver stationen -måske udjævnet til formålet- og herefter det omkringliggende bakkelandskab.  Lige til modeljernbanen.

 

 - - -

 

 - - -

 

Tog fra Silkeborg ankommer . . .

 

HBS DL 202

HBS DL 202  

Frichs 1933.  Købt 1952 fra HJJ M 2. Frichs 6 cyl. dieselmotor. Dieselelektrisk. Akselafstand 1,72 + 1,43 + 1,43 + 1,72 m. Udr. og oph. 1968.

 ( www.jernbanen.dk )

 

. . . og det ser hyggeligt ud --for en jernbaneentusiast--, men det har næppe været lykken for en dagligrejsende.

 

 

  -  -

 

 

14. november 2012.

 

Østsjællandske Jernbane Selskab   -   ØSJS   --   1968. 

Fotografierne er optaget på en særtogstur (DMJK ?) - mens de andre var gået til frokostbordene .

 

 

 

 

Rødvig station, --set mod ØNØ / Haarlev - Køge . . .   --   21. april  1968.   ^---v

 

 

 

 . . . og mod syd  --  uden ---^ og med  varehus ---v.

 

 - - -

 

ØSJS Sm 13 ankommer til Rødvig.   --   21. april  1968.

 

 

ØSJS 8. Rødvig.   --   21. april 1968.

 

 - - -

 

   -  -

 

 

13. november 2012.

 

"Færgen  Grønært."  (Bogø - Stubbekøbing / Grønsund)

 

Den lille "færge" "GRØNÆRT" siges at være kommet til verden som et "barn" af færgerne "IDA" og "GRØNSUND" i 1988.

 

"Moderskibet" IDA paa sundet  (Grønsund forstås).

 

GRØNÆRT´s historie er beskrevet lokalt i form af en samling af presseklip, der dækker en fantastisk rejse:  Tivolisøen, floder ved Berlin,  Brüssel og  -man kunne blive ved, -vi taler om mere end 500 presseklip.

For mit eget vedkommernde har jeg kun set GRØNÆRT een gang.  Sammen med en ven var jeg en tur til Bogø-Stubbekøbing-overfarten i 1999, for at tage nogle billeder af færgen IDA.   GRØNÆRT havde jeg læst og hørt om, og håbede, at den også lå et sted i Bogø eller Stubbekøbing havne, --men desværre . . .  

Det gode vejr blev imidlertid pludselig afbrudt af kraftig og vedvarende regn, så fotograferingen blev opgivet og hjemturen mod København blev indledt.  Med pæn, men lovlig, fart gik turen nordpå.  Forude mellem regndråberne på forruden, så vi noget ganske ubestemmeligt på en hænger efter en bil.  Da vi kom nærmere, troede vi knap vore egne øjne. "GRØNÆRT" på vej mod København.  Vi kunne ikke bremse op, så der var kun et at gøre, --køre videre med normal fart og finde en frakørsel. Der skulle gå næsten 10 km førend vi kom til en sådan, hvor vi kunne komme til at afvente transporten.  Bilen passerede, og os efter "GRØNÆRT", --denne gang med et kamera parat.  Behøver jeg at nævne, at det stadig regnede.

 

"GRØNÆRT" blev indhentet,  og det blev da til et billede under overhalingen.
Hovedvej 2,  Vordingborg - København, d. 19. august 1999. 
Foto: evp.  


 

I dagene derefter blev diverse aviser/blade gennemlæst: Hvor mon "GRØNÆRT" skulle hen og præsenteres/sejle ???   
Igen desværre . . .  Intet var at se, og det var så det.

 

 

 "GRØNÆRT" på sejlads på en tysk flod . . .

 

 

 . . . og udfor Stubbekøbing havn.

 

 

Johh, --  "GRØNÆRT"  har gennem årene været et PR-stunt, der har givet genlyd.

 

-----------


 

    I et telt på Stege havn er man nu begyndt på en kopiering af den snart 25 år gamle ”IDA-kopi”: "GRØNÆRT" 
    og forventer at præsentere den i sommeren 2013 i forbindelse med den oprindelige"GRØNÆRT"s 25 års
    fødselsdag. 

      - -  - http://www.bogoe-stubbekoebing.dk/gronrt.html  /  http://www.bogoe-stubbekoebing.dk/faerge.html

 

"GRØNÆRT" har i det mindste skiftet hjemsted fra Bogø, hvor den blev "født" på Bogø Produktionsskole, til Stubbekøbing.


  
"GRØNÆRT" 23 år efter "fødselen."   Man aner de luftfyldte, opdriftgivende olietønder under "GRØNÆRT".

 

Desværre var "GRØNÆRT"s tilstand så dårlig, at en renovering ikke var mulig. De mange år og ikke mindst nogle ars henstand i det fri, havde tæret på "hende"(er "GRØNÆRT" en "hende" eller en "ham" ???).  Man har derfor været nødt til gennem en nænsom adskillelse- at benytte den gamle færge som forlæg for en lille ny færge, der til gengæld bygges i nye og forbedrede materialer og med forbedret/moderne teknik.

 

Kopieringen er påbegyndt.  September 2012 . . .

 

 . . . og fortsætter i oktober  2012.   ^---v

 

Flot ser det ud -  vidste man ikke bedre, ville man tro, at det var en "rigtig" færge i 1:1. 

Det skal blive spændende at se resultatet.

 

Tak til Niels Høeg for oplysninger og fotos.

 

 

   -  -

 

 

 

12. november 2012. 

DSB  Mz  1401  --  1968  --  ( og gamle "VALDE")

  

En "rimelig ny" DSB Mz 1401.  København H.   --   29. januar 1968.  ^---v  (Mz 1401 ankom til Helsingør d. 19/6-67)

 

  

 - - -

 

  

 - - -

  

Gamle "VALDE".

  

  

"Klinkbygget" redningsbåd. 

De tidligere omtalte træarbejder til redningsbådene er nu blevet beklædt med 2 mm brede papirstrimler af en lidt kraftig type. Strimlerne er påklæbet "nedefra" således at forstå, at der er begyndt ved kølen og således, at hver ny strimmel hele tiden dækker lidt eller meget ind over den forrige. Hvor stort overlæg er alene et spørgsmål om bådens bredde på det pågældende sted, --det kan næppe beskrives kort, men man finder hurtigt ud af det, og man begynder naturligvis med de sider, man allerede på forhånd har udvalgt til at skulle sidde indad. 

 

Redningsbåden har her fået en presenning over, således at alt redningsudstyr er holdt "inden døre" og er godt beskyttet mod vejrliget indtil det -forhåbentlig ikke- skal i brug.  

Når bådene er beklædt og malet, skal de overdækkes (mod vand) af en presenning.  Disse presenninger er fremstillet af theposepapir og her indfarvet med en tynd grøn træbeskyttelse (fortyndet oliemaling kan også benyttes).  Bliver farven ikke kraftig nok, får de lige en gang til, men --efter min mening-- ikke mere, end man kan skimte de snittede årer gennem presenningen.

 

Søndag  11. november 2012.

 

Egentlig vil jeg nok tillade mig at betragte dagen i dag, som dagen, hvor modellen af statsisbryderen "VALDEMAR" er færdig --fremstillingsmæssigt.  Nu skal alle enkeltdelene så samles, -forhåbentlig- for ikke at skulle skilles igen.  Problemet er her, at de mange enkeltdele, i byggefasen, er i vejen for hinanden, mens der arbejdes på andre dele. Endvidere er der tale om så mange enkeltdele -siddende langt fra hinanden- at de ikke bare kan fremstilles som en enhed, der bare kan sættes på her eller der efter forgodtbefindende. 

Nu kan de så samles -forhåbentlig, uden at glemme noget.   

 

<---  Lanternebræt. 

 

 

 

 

 

 

 

  -  -

 

 

Søndags-ekstra.

11. november 2012.

 

Horsens - Bryrup - Silkeborg Jernbane / Horsens Vestbaner  --  HBS/HV.

 

Lund  --  km. 6,3 fra Horsens.

 

 

 

 

 

 

HV / HBS.  Lund station.   --   30. marts  1968, banens sidste driftsdag.     ^---v

 

 - - -

 

 - - -

 

HV / HBS.  Lund station.   --   30. marts  1968, banens sidste driftsdag.  Stationen blev revet ned i 1970.

 

 

  -  -

 

 

11. november 2012.

 

Østsjællandske Jernbane Selskab   -   ØSJS   --   1968.

Fotografierne er optaget på en særtogstur (DMJK ?) - mens de andre var gået til frokostbordene .

 

ØSJS M 3.  Rødvig, set mod syd - "end of line".   --   21. april 1968.

 

 

ØSJS Sp 2.  Rødvig.   --   21. april 1968.   ^---v

 

 - - -

 

 

ØSJS Sb 3.  Rødvig.   --   21. april 1968.

 

 

ØSJS  M 3.  Rødvig.   --   21. april 1968.

 

 

ØSJS.  Rødvig, set mod Haarlev/Køge med ØSJS nr. 8 i baggrunden.   --   21. april 1968.

 

 

  -  -

 

 

10. november 2012.

Gribskovbanen i model (1:87) og lidt om "Gamle Valde".

 

Et lille udsnit af Gribskovbanens trinbræt-bygninger (skure).

 

Bemærk, at tegninger og fotos kan ses under http://evp.dk/index.php?page=oktober-2012 (21. oktober)

   

1:87-model af Kildeport trb. 

De hvide striber på taget: Taget er fremstillet af alm. hvidt A4-kopipapir kørt igennem fotokopimaskinen med et sort forlæg (laser-kopier). Som tiden går, "gnides" lidt af det sorte farvepulver af og giver de hvide striber, der er udmærkede her, til illustrationsforhold.   ( http://www.mjk-h0.dk/evp_Df/1615-GDS.%20Kildeport-tegning.evp.jpg ) 

Skal skuret en dag i brug, får det lige lidt (tyndt lag) sort skosværte - giver en tilpas mat overflade.

 

Som det ses er taget løst -foreløbig- af illustrative årsager.

 

 

1:87-model af Gribsø trb. 

Modellerne (væggene) er fremstillet af 0,8 mm krydsfinér, ridset som planker med en passerspids. Tagkonstruktionen af div. smålister (fra hobbyforretningen) og farven / bemalingen er foretaget med svenskrød træbeskyttelse.

(  http://www.mjk-h0.dk/evp_Df/1618-GDS.%20Gribsoe-tegning.evp.jpg  )

 

1:87-model af Storkevad trb.

(  http://www.mjk-h0.dk/evp_Df/1621-GDS.Storkevad-tegning.evp..jpg  )

   

Senere fjernede man plankerne for forreste fag (herunder forsiden), så skuret nu var helt åbent. Kun var taget understøttet af de to hjørnestolper (efter / på grund af hærværk ???).

 

----

 

 

"Gamle Valde"

 

Lanterner.

 

   

Lanterneskitser  ---^  og . . . - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -  mastelanterner ----^  på den store mast foran styrehuset.

Fotografiet virker "groft", men størrelsen er også - - - - - - - - - -- 
ca. tre gange større end modellens størrelse.- - - - - - - - - - - - - -  

 

Lanterner:  Små skiver af "bagsidekarton", klare eller kulørte perler (rød - grøn), et stykke 0,5 mm krydstråd ned igennem og et lille stykke af dets plast-isolering øverst.

 

 

 

 -  -

 

 

 

 

9. november.

USA-valg-ekstra.

 

Mens TV og radio (alle større kanaler) er i "USA-valg-selvsving". 

(Nu er det da vist ved at klinge af  - det var på tide.)

 

----

 

Sporvogne i Porto.

(Nok sporvogne, men ikke kun sporvogne.)

 

   

STCP nr. 216.  ankommet til Praca de Parada Leitao. - - Ved Praca de Parada Leitao.   --   Maj 2012.

Vejret er ikke for godt, og henne om hjørnet bliver det værre. Regn og tåge kommer drivende i pæn fart . . .

 

Paraplytid.    --   Praca de Parada Leitao.   --   Maj 2012.

 

 

STCP nr. 131 og 216.  Praca de Parada Leitao.   --   Maj 2012.

 

 

En linie 18 ankommer.  Praca de Parada Leitao.   --   Maj  2012.

 

 

Porto i regn.   ^---v

 

 - - -

 

 

STCP nr. 216 og 131 mellem to byger på Alameda Basilio Teles.   --   Maj  2012.

 

  -  -

 

 

 

 

9. november.

USA-valg-ekstra.

 

Mens TV og radio (alle større kanaler) er i "USA-valg-selvsving". 

(Nu er det da vist ved at klinge af  - det var på tide.)

 

----

 

Sporvogne i Porto.

 

Som jeg/vi (medlemmer af Sporvejshistorisk Selskab) så det, var der 6 motorvogne i drift, mens vi var i byen:

STCP nr. 131, 205, 216, 218, 220 og 222.

 

7-vindues Brill-type.

Vogn    Byggeår    Vognbredde        Vognkasselængde                     Bem.

 

131      1910                2,25                             6,00                       Optrækkelige trin / i depot iflg. "literaturen", men i drift pt ! ? !

205      1944                2,40                             5,90  

216      1946                2,40                             5,90

218      1938                2,40                             5,90

220      1940                2,40                             5,90

222      1939                2,40                             5,90

 

Herudover oplyses det, at vognene nr. 143, 203, 213 og 221 også skulle være køreklare.

 

   

STCP-våben.    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Sporvidde: 1435 mm.

 

 

Undervogn.

 

 

Trin-bagplade med ejendomsmærke.   STCP nr. 131.

 

 

STCP nr. 131,  Rua Restauracao, --kørende pænt og nydeligt, men . . .

  

Ups ! ! !  --  rundt om hjørnet lurede et stangafspring.    --   Hvorfor nu det ???

 

   

Jeg har ikke svaret, men kunne måske forestille mig et par svar: 

Bemærk snoren/linen på foto til venstre på netop vogn 131. Snoren ligger "betænkeligt tæt" op af lanternen, der oven i købet  har en lille kant yderst.  Når/hvis snoren kommer ind bag denne kant, er der ikke mange cm at give af ved et afspring.  Der kommer et stort træk i snoren, og så  . . . snoren er knækket.

Den anden mulighed er den lille "krog" der ses oven på ophalerrullen.  Her er snoren viklet omkring, og er der ikke tilstrækkelig snor,  --så . . .

Bemærk også "kofangeren" på nr. 131, der ikke er overdækket med den skrå opbygning, der ellers ses på de øvrige vogne, for at undgå de unge gratister hængende uden på vognene under kørselen. 

 

Bevægelig "kofanger" med udløsermekanisme for et nedfaldsgitter.

 

 

Nedfalds-sikkerhedsgitter.

 

 

Den samlede opbygning,  --   illustrreret nedenfor på en tegning af en Lissabon-sporvogn.   ---v

Ved forfra kommende påvirkning af den lille nedhængende "kofanger" (tegnet med rødt), udløser en stangforbindelse det inde under forperronen hængende gitter (tegnet med blåt), der falder ned og forhindrer en evt. person i at komme i kontakt med hjulene.

 

  -  -

  

9. november 2012.

 

Gribskovbanen  --  IC2´erne / Flexliner RL2D kommer.  -  1997.

 

 

ADtranz-IC2-tog, Flexliner RL2D.  1997.   ^---v
Tegning-ADtranz.

 

 

 

 

   - - - -   

Pressemeddelelse i anledning af ibrugtagningen i 1997. - - - - - - - - - - -

 

 

GDS-HFHJ. FS 1141 / MF 1041.  Helsinge.   --   14. juni 1997.   ^---vv

  

 - - -  

  

GDS-HFHJ.  FS 1141 / MF 1041.  Helsinge.   --   14. juni 1997.

 

 

 -  -

 

 

 

8. november 2012.

USA-valg-ekstra.

 

Mens TV og radio (alle større kanaler) er i "USA-valg-selvsving". 

(Nu er det da vist ved at klinge af  - det var på tide.)

 

----

 

Sporvogne i Porto.

Interiør.

 

STCP nr. 131.   "N. 131 - 23 siddepladser".    Vognen er som anført- renoveret/ombygget i 2007.
Maj 2012.

 

 

STCP nr. 131.   --   Maj  2012.

 

 

STCP nr. 131.  Maj  2012.

 

 

STCP nr. 216.   Angivelse af vognnummer og pladsantal i et felt over sidevindue.  Renovering er ikke nævnt.
Maj  2012.

 

 

STCP nr. 216.  Afgangsklokken. (Se nedenfor, vogn 218.)

 

 

STCP nr. 218.   --   Maj   2012.   ^---v

 

 . . . her med lidt af omgivelserne.  Bemærk -i billedets øverste hjørner- de to læderliner, der fortsætter ud på
perronen og ender ved afgangsklokken over vognstyreren.

 

STCP nr. 218.   --   Maj 2012.

 

 

STCP nr. 218.   --   Maj 2012.

Vognstyrerplads med gammel kørekontroller og diverse moderniteter.   Ved indsættelse af en "kørenøgle" (som tændingsnøglen i en bil) kan kontrollerens håndtag (fjernet her) drejes (med uret) til -formentlig- 2 x 5 fartkontakter eller (mod uret) til 7 bremsekontakter. "Bilrattet" er til betjening af håndbremsen.   ^---v

 

Øverst til højre ses vognens fartmåler (som det hedder ved skinnekøretøjer - speedometer ved biler m.v.) 

 

 

STCP 218.   --   Maj  2012.

 

 

STCP 220.  Nyrenoveret i 2012.   --   Maj  2012.

 

 

STCP nr. 220.  Maj  2012.

 

 

STCP nr. 220.  Maj  2012.

 

 

STCP nr. 220.   Den portugisiske form for vognbelysning.   --   Maj  2012.

 

 

 

  -  -

 

 

 

8. november 2012.

Gribskovbanen  --  "Opsamlingsheat".

 

GDS-HFHJ  Ys 52.  Hillerød.   --   15. september 2002.

 

 

GDS-HFHJ-Y-tog.  Hillerød.   --   2. oktober  2002.

 

 

GDS-HFHJ-IC2-tog  1141/1041.  Hillerød.   --   2. oktober  2002.

 

 

GDS-HFHJ-Y-tog.  Slotspavillonen.   --   2. oktober  2002.

 

 

GDS-HFHJ-IC2-tog  1143/1043.   Slotspavillonen.  --   2.10.2002.

 

 

GDS-HFHJ-IC2-tog 1143/1043.  Slotspavillonen.   --   2. oktober  2002.

 

Stedet for nedenviste optagelser er formentligt det samme som de gamle optagelser ( 14. oktober  - se nedenfor ), hvor der i årenes løb er kommet ny plantevækst til.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

GDS. Mellem Kildeport og Gribsø trb.   --   2. oktober 2002.

 

 

 

GDS.  Mellem Kildeport og Gribsø trb.   --   2. oktober  2002.   ^---v

 

 - - -

 

 

Samme sted  -  1969 ???

En af Gribskovs andre gamle brændepladser, formentlig beliggende ved nærmeste nordligere overskæring.

Set mod Gilleleje ? ---^ - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - og mod Hillerød (med Kildeport trb. ---v  i kurven i baggrunden ?

  

 

 

  -  -

 

 

7. november.

USA-valg-ekstra.

 

Mens TV og radio (alle større kanaler) er i "USA-valg-selvsving". 

----

Porto.

Linie 22,  -   Carmo - Batalha.

 

Fortsat.

Sporvognsturen fortsætter her ned ad  . . .

  

Rua Possos Manuel.  --   Maj 2012.    ---  Krydsnings- / overhalingsspor ??? vi fandt ikke på vor tur ud af det ! ! !

Som det vist fremgår er der tale om ganske pæne fald (her) og stigninger i parallelgaden, Rua 31 d3 Janeiro.

  

Rua Possos Manuel.   Maj 2012. ---^ ------------------------------------ Rua Jose Falcao, --lige inden endestationen  ---^

 

 

  ---v

 

STCP nr. 218 og 131.  Praca de Parada Leitao.   Maj 2012.   ^---v

Omstigning mellem de to linier, 22 og 18.

 

 

 

STCP nr. 131.  Praca de Parada Leitao.  Maj 2012.   ^---v

 

 - - -

 

 

Praca de Parada Leitao.  Til venstre:  Linie 22 mod Batalha. Til højre: Linie 18 fra Massarelos     --   Maj 2012.

 

Så går det atter opad . . .

 

Rua 31 de Janeiro.  ---  Som så ofte er der en bil på sporet,
og chaufføren er væk.
Maj  2012.

 

STCP nr. 131.  Rua 31 de Janeiro.  Maj  2012.   ^---vv   Her er det ved at være slut - toppen er næsten nået . . .

 

 

 

 . . . nu er resten af strækningen (ca. 4-500 meter) næsten vandret.

 

Sluttelig et foto af nr. 131 under remisekørsel via linie 18´s rute til Carmo.

 

STCP nr. 131.  Alameda Basilio Teles.  Maj  2012.

 

 

  -  -

  

 

7. november.

USA-valg-ekstra.

 

Mens TV og radio (alle større kanaler) er i "USA-valg-selvsving". 

----

Porto.

Linie 22,  -   Carmo - Batalha.

 

Porto´s sporveje er i vore dage ikke noget stort system - tværtimod. Tre linier  -1, 18 og 22-  som vel rettelig kun burde være to:  Linie 1 og linie 18 og 22 slået sammen som een linie (tænk på Københavns mindste sporvognslinie, linie 7 på kun 4,0 km, 1953, mens den kørte fra Nørrebro station(Hyltebro) /  til Kongens Nytorv. Fortsæt tankeeksperimentet med tanken, at denne lille linie bliver delt på midten - omkring Søerne - hvor passagererne bliver "gennet ud", høfligt, men bestemt, og må fortsætte i en anden sporvogn, der holder lige ved siden af, --og må løse ny billet, forstås.

Man kan nu -billedlig talt- fortsætte til Kongens Nytorv på billet nummer to.

Som jeg ser det / måler det på et tilgængeligt kort, synes de to linier 18 og 22 ikke at være ret meget mere end lidt over 1 km - hver ! ! !

 

STCP nr. 131. Rua Augusto Rosa.  Linie 22.   Maj 2012.   ^---v

 

 

  

STCP nr. 131.  Rua Augosto Rosa.  Maj 2012.

 

 

STCP nr. 216.  Rua Augusto Rosa.  Linie 22.   --   Maj 2012.

 

 

STCP nr. 131. Rua Augusto Rosa.  Linie 22.   --   Maj 2012.

 

 

STCP nr. 218. Rua Augusto Rosa.  Linie 22.   --   Maj 2012.

 

 

STCP nr. 131.  Rua Augusto Rosa.  Linie 22.   --   Maj 2012.

 

 

STCP nr. 131. Praca Batalha.  Linie 22.   --   Maj 2012.

 

 

STCP nr. 131. Praca Batalha.  Linie 22.   --   Maj 2012.   ^---v

 

 

  

Praca Batalha.  Linie 22.   --   Maj 2012. - - - - - - - - - - - - - - - - -   Rua Possas Manuel. Linie 22.   --   Maj 2012.

 

 

 Fortsættes ---^ 

 

  -  -

 

 

 

7. november 2012.

Gribskovbanen  --  Duemose trb.  km. 10,7 fra Hillerød.  -  2002.

 

 

 

 

GDS-HFHJ Ys 52.   Duemose trb.   --   15. september  2002.

 

 

GDS-HFHJ 1043.  Duemose trb.   --   2. oktober  2002.

 

 

GDS-HFHJ 1143.  Duemose trb.   --   2. oktober  2002.

 

 

GDS/HFHJ 1043/1143, Duemose trb.   --   2. oktober  2002.

 

Sidespor til / for Maarum Teglværk.

http://www.mjk-h0.dk/evp_Maar/maarum_teglvaerk.smalsporsplan.jpg

Fra Maarum Teglværk til Duemose trinbræt/sidespor, blev anlagt en ca. 1,5 km lang, smalsporet bane (600 mm sporvidde). Denne bane forløb over ca. den halve strækning på østsiden af vejen Kagerup – Maarum, hvorefter den synes at have krydset vejen til vestsiden på den sidste halvdel af strækningen. Til vognfremførelsen på banen blev oprindeligt benyttet heste, medens der senere anskaffedes motorlokomotiver. Banen til teglværket blev tilsyneladende optaget i 1948.

Ved mine besøg på teglværket (2002) omtaltes banen stadig af de tilbageværende medarbejdere, men som en normalsporet strækning og alene beliggende på vejens østside. Her må det nok tages i betragtning, at de pågældende medarbejdere næppe selv kan have set banen, allerhøjest hørt om den. Om der derfor er tale om en erindringsforskyd- ning/fejloplysning, kan jeg ikke svare på.

Entusiaster i "Industribaneklubben" i Hede- husene (IBK) med forstand på disse ting, er forespurgt, og bekræfter 600 mm smalspor.

 

I  2002 kunne man stadig se de sidste rester af de gamle sidespor. Skinnerne blev optaget i 1996, og er idag genbrugt på Blovstrødbanen, men de sidste rester af de gamle sveller kan ses, godt gemt i vore dages græsbevoksning, og godt på vej over til deres oprindelige naturtilstand. Langs sidesporets sider ses også endnu -enkelte steder- nogle gærdeagtige jordvolde (lastekajerne ?).

 

 

 

 

  

Teglværks-sidespor.  Duemose trb.   --   1. oktober  2002.

  

Sidesporet -eller måske rettere resterne deraf- i oktober 2002. På fotografiet ovenfor anes rester af jordvolde (”lastekajer”) langs sidesporets sider, samt de allersidste rester af en af sidesporets gamle sveller.

 

Andre gamle sveller. 2002.

 

 

GDS. Teglværks-sidespor.   Duemose trb.   --   1. oktober  2002.

 

 

Litteratur:

 

GRIBSKOVBANEN.  Ole-Chr. M. Plum og Lars Viinholt-Nielsen.

Dansk Jernbane-Klub nr. 57,  2009   978-87-87050-61-6.

 

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_Roer/industribaner.jpg"Danmarks smalsporede Industribaner", S.A. Guldvang, bane bøger, 1998.   ISBN 87 88632 76-8, smalspors-"Biblen".

Heri findes fotos af næsten alt, hvad man kan ønske sig fra forskellige teglværker, grusgrave, tørvebaner m.m. (Maarum Teglværk er dog ikke omtalt).

 

 

  -  -

 

 

 

USA-valg-ekstra.

6. november 2012  (21.30).

 

Mens TV og radio (alle større kanaler) er i "USA-valg-selvsving". 

----

Porto.

Linie 18,  Alameda Basilio Teles til Carmo.

 

STCP  nr. 131.  Alameda Basilio Teles.   --   Maj  2012.

 

   

STCP nr. 216.  Alameda Basilio Teles.  --    Maj  2012.

 

  

STCP nr. 216.  Alameda Basilio Teles / Rua Restauracao.   --   Maj  2012.

 

 

STCP nr. 131.  Rua Restauracao.   --   Maj 2012.   ^---vv

 

 - - -

 

 - - -

 

   

Dobbeltsporet sammenflettes til enkeltspor  --  set fremad mod Carmo og tilbage mod Alameda Basilio Teles. 
Rua Restauracao   --  Maj 2012.

 

 

Det hældende foto viser lidt om stigningen.  Rua Restauracao.   --   Maj 2012.

 

 

Jeg kender ikke højden over havet her, men det er ikke mange hundrede meter siden vi var nede ved vandet. 
Rua Restauracao.     --   Maj 2012.

 

 

Mon ikke sporet engang var ret, og så skulle der laves et stoppested ???  Rua Restauracao.   --   Maj  2012.

 

 

En kraftig, nedsænkelig, "søjle" forhindrer uønsket bilkørsel ind på det lille parklignende område, som sporvognene gennemkører på det sidste lille stykke vej mod endestationen.  Det er inde på dette område, de to linier 18 og 22 har den "nydeligste" sporforbindelse med hinanden, men kun benytter ved dagens remisekørsler.

Nu kender jeg ikke de lokale bestemmelser, men kan det være et spørgsmål om at spare på vognenes elmotorer,  varme-mæssigt set ???  Den efterfølgende linie 22 har også ganske pæne stigninger, og kan det blive for meget for en sporvogn med så meget stigning på een lang tur.    Er de bedre at adskille dem i to "halve" ture  afløst af en tilsvarende tur nedad ???

Er det tilfældet - måske i det hele taget - synes det ganske fantasifuldt af tage fuld for begge små-strækninger !

Campo dos Martires da Patria.   --   Maj 2012.

 

 

Linie 18.  Campo dos Martires da Patria. /  Praca de Parada Leitao.   --   Maj 2012.

  

STCP nr. 216.  Campo dos Martires da Patria.   --   Maj 2012.

 

 

 

 

STCP nr. 131.  Praca de Parada Leitao.   --   Maj 2012.   ^---v

 

 - - -

 

 

Passagerudveksling.  --  STCP nr. 131 og 216.  Praca de Parada Leitao.   --   Maj  2012.

 

 

Ved enkeltsporet kørsel rundt om adskillige store ejendomme, er STCP nr. 131 her nået til Rua Clamente Meneres, hvor den "fanger" den anden del af dobbeltsporet til/fra udgangspunktet.   --   Maj  2012.

 

 

"Hjemme igen".   STCP nr. 131.   Alameda Basilio Teles.   --   Maj 2012.

 

 

  -  -

 

 

 

 

USA-valg-ekstra.

 

6. november 2012  (18.30).

 

Mens TV og radio (alle større kanaler) er i "USA-valg-selvsving". 

----

Porto.

Linie 1, "Østligste del" - fra remisen til Infante.

 

     

Rua Monchique, -på vej østpå.   --   Maj  2012. 

 

    

Rua Nova Alfandega.   --   Maj 2012.

 

 

STCP nr. 218.  Rua Nova Alfandega.   --   Maj 2012.   ^---v

 

 

 - - -

 

 

Rua Nova Alfandega, --set fra sporvognen.   --   Maj 2012.

 

 

STCP nr. 220 på endestationen v. Rua Nova Alfandega.   --   Maj 2012.

 

Her benytter man også "venstre-kørsel" ved stoppestedet, hvorefter der vendes ved rebroussement.

 

STCP nr. 220.  Rua Nova Alfandega.   Maj 2012.   ^---v

   

 - - -

 

STCP nr. 220.  Rua Nova Alfandega.   --   Maj 2012.   ^---vv

 

 - - -

 

Trolleystangen vendes og "fiskes" på plads.

 

 

STCP nr. 220 næsten klar til afgang igen mod Passeio Alegree.  Rua Nova Alfandega.   --   Maj 2012.

 

 

 . . . og så afsted:   STCP nr. 220.  Rua Nova Alfandega.   --   Maj  2012.

 

 

  -  -

 

 

 

USA-valg-ekstra.

 

6. november 2012  (15.00).

 

Mens TV og radio (alle større kanaler) er i "USA-valg-selvsving". 

----

Porto.

Linie 1, "midterste del" - remisen, på Alameda Basilio Teles.

 

Denne midterste del -af linie 1- er måske en lille smule mere interessant -og behandles særskilt- fordi dette stykke spor samtidig er vendeplads for linie 18. Denne linies vogne "rebrousserer" / "bakker" -efter at have vendt troleystangen lige foran remisen- over i nu højre spor og kører igen mod sin endestation oppe i byen.

 

 

STCP nr. 216 ankommer til "remise-forpladsen".  Alameda Basilio Teles.   --   Maj 2012.

 

 

STCP-remisens´s administrationsbygning, der også -nederste etage- er forlokale for sporvejsmuseet.  
Indkørselen til selve remisesporene er lige til højre for bygningen - lidt af remisehallen ses til højre.

Alameda Basilio Teles.   --   Maj 2012.

 

 

STCP nr. 131 bakker ind i remisen.  Alameda Basilio Teles.   --   Maj 2012.

 

 

STCP nr. 216 og 131.  Alameda Basilio Teles.   --   Maj 2012.

 

 

STCP nr. 216 er kørt hen foran remisebygningen og har fået vendt troleystangen.  Klar til endnu en tur "op i byen".
Alameda Basilio Teles.   --   Maj 2012.

 

 

STCP nr. 216. Alameda Basilio Teles.   --   Maj 2012.

 

 

STCP nr. 205.  Alameda Basilio Teles.   --   Maj 2012.   Eneste gang vi så denne vogn i drift.

 

 

STCP nr. 216.  Alameda Basilio Teles.   --   Maj 2012.

 

  

Alameda Basilio Teles.   --   Maj  2012.

 

 

STCP nr. 220.  Alameda Basilio Teles.   Maj  2012.   ^---vv  (Dog ved flere forskellige lejligheder.)

 

 - - -

 

 - - -  

 

 

STCP nr. 220.  Alameda Basilio Teles.   --   Maj  2012.

 

 

  -  -

 

 

USA-valg-ekstra.

 

6. november 2012  (12.00).

 

Mens TV og radio (alle større kanaler) er i "USA-valg-selvsving".

Sommerens mange sportsudskejelser og andet blev -her- imødegået med nogle "sider" om portugisiske sporveje: Lissabon, Sintra og Coimbra, --men lige pludselig var det forbi, --og der manglede den nordlige by, Porto.

Det må der rådes bod på i de kommende dage, hvor TV- og radio-medierne igen går totalt i selvsving.

----

Porto´s sporveje er i vore dage ikke noget stort system - tværtimod. Tre linier  -1, 18 og 22.

Vi begynder i nummerorden i linie 1´s vestlige del. 

 

----

 

Porto.

Linie 1, vestlige del fra Passeio Alegre til remisen, ca. midt på linien. 

 

End of line:  Linie 1-endestationen i vest.  Rua Passeio Alegre.   --   Maj 2012.   ^---v

 

Trollystangen vendes - næsten helt københavnsk.   ^---v

 

STCP nr. 216.  Linie 1-endestationen i vest.  Rua Passeio Alegre.   --   Maj 2012. 

 

STCP nr. 218.  Linie 1-endestationen i vest.  Rua Passeio Alegre.   --   Maj 2012. 

 

Linie 1-endestationen i vest.  Rua Passeio Alegre.   --   Maj 2012. 

 

Sporvognsfotografens evige problem:

 

Man venter og venter,  ca. 10-15 minutter.  Endelig ! ! !  STCP 218 nærmer sig --  det gør en bus sig også . . .  
Linie 1.  Rua Passeio Alegre.   --   Maj 2012.

 

   

 . . . og idet sporvognen skal fotograferes, er der "total solformørkelse"  ! ! !

Linie 1.  Rua Passeio Alegre.   --   Maj 2012.

 

 

 . . . og når forhindringen er væk, --er sporvognen kørt . . .    ^---v

 

STCP nr. 218.  Linie 1.  Rua Passeio Alegre.   --   Maj 2012.

 

 

STCP nr. 218 ---^ og nr. 220 ---v.  Linie 1.  Rua Passeio Alegre.   --   Maj 2012.

 

Man sidder helt ud til kanten - man bogstaveligtalt "læner sig op ad fritrumsprofilet". 

Ved dette stoppested kører man venstre om "skuret" i midten, --det gør man også maaange andre steder, men nogle steder benytter man samme spor i begge køreretninger.

 

 - - -

 

STCP nr. 220.    Linie 1.  Rua Passeio Alegre.   --   Maj 2012.

 

   

Krydsningsspor på linie 1.   Rua Passeio Alegre.   Fjedrende tunger giver her kørsel på højre spor i begge køreretninger.   --   Maj 2012.

 

STCP 220,  linie 1.  Largo de Antonio Calem.   --   Maj 2012.

 

 

Linie 1.  Largo de Antonio Calem.   --   Maj 2012.

  

. . .  og glem ikke:

 

Arne Melby Pedersen´s hj.side:   http://www.sporvej.dk/galleri-pt.htm

 

samt:

Portugal på skinner.  
Nils Bloch /Skinne bøger.  372 sider A4+ sprængtfyldt med fotografier af og oplysninger om alt, der har kørt eller kører på skinner i Portugal,   ---  og som er flittigt anvendt i forbindelse med disse "sider".

ISBN:  87-983192-1-3.

 

 

  -  -

 

 

6. november 2012.

 

Gribskovbanen  --  Duemose trb.  km. 10,7 fra Hillerød.  -  2002.

 

 

 

 

 

 

 

 

   Duemose trb. på "Tisvildeleje-grenen", kort efter Kagerup.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.oktober 2002.

 

 

Duemose trb.   --   1. oktober 2002.

 

  

Duemose trb.   --   15. september  2002.

 

   

Duemose trb.   --   2. oktober  2002.

Hvis seerne/læserne undrer sig over, at man ikke ser skinner/spor på ovennævnte fotos, er årsagen, at venteskuret er placeret ved den krydsende vej i forbindelse med den stedlige buskørsel.   

Togpassagererne må trykke på skurets knap for "STOP" ved perronen og stole på det.  Passagererne, der skal med toget mod Hillerød, kan dog følge med, idet de har udsyn over den tilstødende mark, men passagerene mod Tisvildeleje må alene stole på signalet eller tage opstilling på perronen.

 

GDS.  Duemose trb. - Trinbrætskuret anes i skyggen af skoven i baggrunden.   --   15. september  2002. 

 

 

Duemose trb. set i køreretning mod Hillerød.  Masser af skov dækker for udsynet til toget . . .
15. september 2002.

 

. . . men endnu er der udsyn -fra venteskuret- over marken mod togene fra / til Tisvildeleje. 

Duemose trb.   --   2. oktober  2002.

 

Fortsættes !

 

 -  -

 

 

 

USA-valg-ekstra.

 

Mens TV og radio (alle større kanaler) er i "USA-valg-selvsving".

Sommerens mange sportsudskejelser og andet blev -her- imødegået med nogle "sider" om portugisiske sporveje: Lissabon, Sintra og Coimbra, --men lige pludselig var det forbi, --og der manglede den nordlige by, Porto.

Det må der rådes bod på i de kommende dage, hvor TV- og radio-medierne igen går totalt i selvsving.

 

Porto´s sporveje er i vore dage ikke noget stort system - tværtimod. Tre linier  -1, 18 og 22-  som vel rettelig kun burde være to (tænk på Københavns mindste sporvognslinie, linie 7 på kun 4,0 km, 1953, mens den kørte fra Nørrebro station(Hyltebro) /  til Kongens Nytorv. Fortsæt tankeeksperimentet med tanken, at denne lille linie bliver delt på midten - omkring Søerne - hvor passagererne bliver "gennet ud", høfligt, men bestemt, og må fortsætte i en anden sporvogn, der holder lige ved siden af, --og må løse ny billet, forstås.

Man kan nu -billedlig talt- fortsætte til Kongens Nytorv på billet nummer to.

 

Den opmærksomme seer vil bemærke, at der i denne præsentation af Porto´s motorvognsmateriel, kun optræder fem vogne:  131, 205, 216, 218, og 220. Hertil skulle også vogn nr.  222 være driftklar.

 

TSCP 131. Porto.   --   5. maj 2012 . . .    ^---vv

 

 - - -

 

TSCP 131 ved "midtvejsendestationen / -erne" for linie 18 og 22.   ^---v

 

 

TSCP 131 og 216 udveksler passagerer på de to parallelspor, mens de to kvindelige vognstyrere udveksler
oplevelser, eller måske madopskrifter ??? (det er så moderne). Når denne udveksling er til ende, kan de to vogne fortsætte til hver sin endestation.

Begge vogne kunne ellers sagtens have fortsat uhindret ind på den anden vogns linie (rute), det gør de alligevel dagligt ved remisekørsel, men dette giver jo flere penge "i kassen", når der skal betales igen.


 

 

TSCP nr. 131 . . .

 

 - - -

 

 . . . TSCP 216 . . .

 

 . . .  TSCP 218   ^---vv . . .

 

 - - -

 

 - - -

 

 . . . og TSCP 220.    Ikke byens samlede vorgpark, men tæt på.   Resten var museumsvogne, --og det var langt flere, en stor og ganske imponerende samling, som vi(jeg) vender tilbage til.

 

  

. . .  og glem ikke:

 

Arne Melby Pedersen´s hj.side:   http://www.sporvej.dk/galleri-pt.htm

 

samt:

 

Portugal på skinner.  
Nils Bloch /Skinne bøger.  372 sider A4+ sprængtfyldt med fotografier af og oplysninger om alt, der har kørt eller kører på skinner i Portugal,   ---  og som er flittigt anvendt i forbindelse med disse "sider".

ISBN:  87-983192-1-3.

 

 

  -  -

 

 

5. november 2012.

 

Gribskovbanen  --  Gribsø trb.  -  2002.  (Fortsat /slut.)

 

Gribsø trb.   --   2. oktober  2002.   ^---vvv    --   Set mod Hillerød . . .   ^---v.

 

 - - -  (Et foto eller to kan være set før  )

 

 . . . og set mod Kagerup - Gilleleje/Tisvildeleje.   --   2. oktober  2002.   ^---vv

 

 

  

 - - -

 

 

Pas på toget . . .

 

Lige til modeljernbanen  ???

 

Tænk hvis man . . .

 

 . . . kunne gøre dette efter på modeljernbanen med samme skønhed.

 

"Skønhed som De ikke aner - findes langs de private baner" ! ! !

 

 

 

Husk i øvrigt:

 

GRIBSKOVBANEN.  Ole-Chr. M. Plum og Lars Viinholt-Nielsen.

Dansk Jernbane-Klub nr. 57,  2009   978-87-87050-61-6.

 

 

 

 

 

 

  -  -

 

 

 

Søndags-ekstra.

4. november 2012.

 

Lidt småfærger i det sydfynske.

 

 

SFDS  M-F "FRITZ  JUEL"  Svendborg.   --   5. juni 1960.

 

 

SFDS  "SVENDBORGSUND", Svendborg,   --   5. juni 1960.   ^---v

 

- - -

 

 

SFDS  M-F "TAASINGE", Svendborg.   --   5. juni 1960.

 

 

SFDS  M-F "A.L.B." Svendborg.    5. juni  1960.

 

 

M-F  "VEMMENÆS".  Rudkøbing.   --   5. juni  1960.   ^--v

 

 - - -

 

 . . . og skal vi lige tage kongeskibet "DANNEBROG" med.  Det lå i Rudkøbing havn netop de dage.

 

Kongeskibet  "DANNEBROG".  Rudkøbing.   --    5. juni 1960.

Jeg var indkaldt dengang.  Et øjeblik efter dette fotos optagelse kom Kongen, Frederik IX, ud for at trække lidt frisk luft.  Jeg hilste med honnør -skulle gøre det-,   Kongen gjorde det, --jeg blev dog ikke budt indenfor   ! ! !

 

- - -

 

Det blev en lidt langstrakt affære i dag - det er ikke hverdagskost, at en gasbeholder sprænges i luften kl. 12.00 (ca.)

 

 

  -  -

 

 

4. november 2012.

 

Gribskovbanen  --  Gribsø trb.  -  1995.

 

 

 

GDS.  Gribsø trb.   --   1. juli 1995.   ^---vvv

 

 - - -

 

 - - -

 

"Lige til modeljernbanen"

GDS-HFHJ Ym 15.Gribsø  trb.   --   1. juli  1995.

 

  

 . . . og vi skal da også lige have et billede af den navngivende Gribsø, der i sig selv er en ganske speciel sø.


Store Gribsø.

Gennem en lang årrække blev der ad skovens grøfter ledt store mængder surt overfladevand fra moser og granbevoksninger ud i søen. Dette bevirkede, at søen, der engang indeholdt over 100 dyrearter, var ved at uddø. Den eneste fiskeart, der var tilbage i 1999, var aborren. Nu er de fleste af disse grøfter lukket, og nogle af de omkringliggende granarealer er ændret til vådområder og løvskov.  Nu får søen igen mulighed for at få en bedre vandkvalitet og et rigere dyreliv.

Sagnet om Store Gribsø siger, at den er bundløs, og at det skyldes Guds vrede. Engang lå her et nonnekloster. Nonnerne interesserede sig imidlertid mere for munkene oppe i Esrum Kloster end for Vorherre. Derfor åbnede jorden sig og opslugte klosteret med de elskovssyge nonner, og klosteret blev ved med at synke. Således opstod søen. I stille aftener kan man stadig høre klokkerne dernede fra dybet.

Selv om søen med sit mørke vand ser bundløs ud, er forklaringen nu en ganske anden. Økologisk er Gribsø en såkaldt dystrof sø. Udover at være sur har den et meget højt indhold af humusstoffer, dvs. delvist omsatte organiske stoffer i meget små partikler, som i større mængder farver vandet brunt. Derfor er det umuligt at skimte søens bund, selv om søen kun er 11 meter dyb.  Søen har ingen afløb. 


Der kan bades i søen, men pas på: Vandet kan være iskoldt lige under overfladen.

 

 

Husk i øvrigt:

 

GRIBSKOVBANEN.  Ole-Chr. M. Plum og Lars Viinholt-Nielsen.

Dansk Jernbane-Klub nr. 57,  2009   978-87-87050-61-6.

 

 

 

 

 

 

  -  -

 

 

 

3. november 2012.

 

Gribskovbanen  --  Kildeport trb.  -  2002.

 

 
Kildeport trb.   --   2. oktober  2002.   ^---vvv
  
 - - -
 
 - - -
 
(De mange små hvide pletter på de røde plankevægge er ikke fejl ved scanningen, men rester af plakater,
der er sat op med en hæftemaskine og senere revet ned uden den store omhu.)
 

"Lige til modeljernbanen"


Det ses tydeligt, at trinbrættet er nedlagt og står øde hen. Bygningen er nu - som tidligere nævnt - overført til Frilandsmuseet i Lyngby med henblik på genopførelse i/ved Stationsbyen.

GDS/HFHJ-Y-tog.  Kildeport trb.   --   2. oktober  2002.


 
GDS/HFHJ-IC2-tog  1143-1043.  Kildeport trb.   --   2. oktober  2002. 
 
 

Husk i øvrigt:

 

GRIBSKOVBANEN.  Ole-Chr. M. Plum og Lars Viinholt-Nielsen.

Dansk Jernbane-Klub nr. 57,  2009   978-87-87050-61-6.

 

 

 

 

 

 

  -  -

 

 

2. november  2012.

Gribskovbanen   --   2002.

 

Kagerup  --  fortsat.

 

 

Kagerup, indkørsel fra Gilleleje.   --   2. oktober  2002 . . .   ^---v

 

 - - -

 

 - - -

 

 . . . og klar til afgang mod Hillerød.

 

 

IC2 GDS/HFHJ 1143/1043 mod Hillerød.   ^---v

 

 

 

Sporudfletningen nord for stationen. -

Bemærk den herlige lille "krølle" lige efter hjertestykket i sporskiftet til højre, --kommer man ikke til at tænke på f. eks. et sæt Märklin-sporstykker, hvor man lige skal have klaret et baneforløb ud fra de for hånden værende materialer. 

Se også sporskiftet i nederste højre hjørne . . .

 

 

 . . . hvis sporskiftetrækbuk ses i nærfotos efterfølgende.   ^---vv

Trækbukke er set før, --men årsagen her er sporskiftelåsen.  God gammel nøgleaflåsning, herligt system.

En låsepal går ned i indgreb i et hul i den lille, men kraftige bøjle, og sporskiftet er låst.  Vil man omlægge sporskiftet for at komme ind på sidesporet/læssesporet, må man først udtage en stor kraftig nøgle (så stor, så man ikke glemmer den i bukselommen) af sportavlen (eller lign.), hvorefter signalgivning for indkørsel er umuliggjort.

 

 

 

 - - -

 

Alle fotos:  2. oktober 2002.

 

 

Husk i øvrigt:

    GRIBSKOVBANEN.  Ole-Chr. M. Plum og Lars Viinholt-Nielsen.

    Dansk Jernbane-Klub nr. 57,  2009   978-87-87050-61-6.

 

 

 

 

 

 

 -  -

 

 

 

1. november  2012.

 

Gribskovbanen   --   2002.

 

Kagerup.  --  km. 8,6 fra Hillerød.

 

GDS.  Kagerup station.   --   2. oktober  2002.

 

Stationsbygningen set mod nordvest,  køereretning mod både Tisvildeleje og Gilleleje.   ^---v

 

 - - -

 

Vejfacaden (nordgavlen, set mod syd/sydvest).

 

Vej- eller "gårdfacaden" med retiradebygning, set mod sydøst . . .

 

 . . . og mod nord/nordøst.

 

   

Vandtårnet, banefacaden, -- set mod nordøst - sydvest og vejfacaden mod sydøst.   --   2. oktober  2002.

 

 

Husk i øvrigt:

    GRIBSKOVBANEN.  Ole-Chr. M. Plum og Lars Viinholt-Nielsen.

    Dansk Jernbane-Klub nr. 57,  2009   978-87-87050-61-6.

 

 

 

 

 

 -  -

 


Forrige side: Oktober 2012.
Næste side: December 2012.