Dagens foto(s). 

 

 

September  2012.

 

 

 

 

 

 

 

 

Dagens foto(s) må forventes at stamme fra hele landet. 

 

 

- - o 0 o - -

 

Søndags-ekstra.

30. september 2012.

 

Hillerød - Frederiksværk - Hundested Jernbane  --  HFHJ.

 

St. Hestehave trb.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

St. Hestehave trb.   --   Maj 1967.  ^---v ---v

 

 - - -

 

 - - -

 

 

St. Hestehave trb.   --   Maj 1967.  -- Tog mod Hundested.   ^---v

 

 - - -

 

De gamle farvefotos kunne godt have været bedre, --men sådan er det.  Vi falder alle af på den, langs hen ad vejen (banen)   

 

- o -

 

 

 

30. september 2012.

 

Hillerød - Frederiksværk - Hundested Jernbane  --  HFHJ.

 

Brødeskov.

 

I forbindelse med Hillerød-motorvejens bygning, opførtes også en overføring i stationens østende -over "Hillerød" på sporplanen.

Denne overføring ses på de første tre
Per B. Pedersen-fotos fra 1977-80 herunder.

 

 

 

 

HFHJ 10 / ex. DSB G 605, på vej mod Hillerød med et mindre godstog.   --   August 1958.    ^---v

 - - -

 

 

HFHJ nr. 9 med særtog for pre-DJK i Brødeskov.   18. september 1960.  (Foto: nm).

 

 

Brødeskov   --   1977.   Foto. Per B. Pedersen.

 

 

Brødeskov st.   --   1977.   Foto. Per B. Pedersen.

 

 

OKMJ 14,  HFHJ. Brødeskov ca.1980.   --    Foto.  Per B. Pedersen.

 

 

HFHJ  Brødeskov (Nørre Herlev by) og DSB´s  Midtsjællandsbane-dæmning ude i tågedisen til venstre.

Marts 1960.  Foto.  evp.

 

 

Midtsjællandsbanens indføring (set) mod Brødeskov.   --   1976.  Foto. Per B. Pedersen.

 

Et par nutidige fotos:

 

Brødeskov st.  -  set mod Hillerød.   --   7. oktober 2006.  --  Foto: Ole Nielsen.   ^---v

(Igen aner man den nye(nyere) motorvejsoverføring ude i horisonten.)

 

 

 

Gørløse st.  1. august 2006.     --    Foto:  erik,my1287. 

Tak til:

Niels Munch (nm),  Ole Nielsen og Per B. Pedersen for udlånte fotos.

 

 

- o -

 

 

 

 

29. september 2012.

 

Hillerød - Frederiksværk - Hundested Jernbane  --  HFHJ.

 

Gørløse.

 

 

 

Gørløse station rives ned.

Meget apropos kommer denne Gørløse-side og et indslag om at Gørløse station skal nedrives på nettet samtidig:  Se derfor:

http://jernbanen.dk/forum/index.php?id=52073 

 

Det fremgår samtidig af www.jernbanen.dk ´s tråd, er der i årenes løb er anlagt endnu et spor i forhold til optagelserne på denne side.

 

Sidste.

I dag -4. oktober 2012-, hvor dette skrives- er der næppe meget mere tilbage af Gørløse station.  Se dette indlæg:

http://hilleroed.lokalavisen.dk/se-billederne-farvel-til-goerloese-station-/Lokale-nyheder/20120928/artikler/709289818/1030 

med fotos der vist endda er en eller et par dage gamle.

 

 

 

 

 

 

 

Oktober 1967.  ................................................................

 

 

Gørløse st.  set mod Hundested.   --   August 1960.

 

 

HFHJ.  Gørløse.   --   August 1960.    

Set mod Hillerød   ^---v

 

 

Gørløse st.   --   Ca.1960.  Foto: U. Holtrup.

 

 

HFHJ  Gørløse.   --   Okt.1967.

 

 

 

HFHJ. Skinnebustog.  Gørløse. -- August 1960.  

(Set mod Hundested.   ^---v)

HFHJ. Skinnebustog, Sm 1- Sp 3-Sb 1. Gørløse. -- August 1960.

 

 

HFHJ  Gørløse.   --   Okt.1967.  Set mod Hillerød.

 

 

HFHJ M 11 - Dk 76 - 60 - C 41 som tog 12 , kl. 07.26 i Gørløse   --   10. juli 1973.   (Foto: nm).

 

 

 

 

 

Gørløse st. set mod Hundested.   --   7. oktober 2006.  Foto:  Ole Nielsen.  ^---v

 

 - - -

 

 

Gørløse st. set mod Hillerød.   --   7. oktober 2006.  Foto:  Ole Nielsen.

 

Tak til:

 

Niels Munch (nm) og Ole Nielsen for lån af fotos.

 

 - o -

 

 

 

 

 

28. september 2012.

 

Wuppertal  Schwebebahn  -  6.

 

Wupperfeld.

Wupperfeld er i en periode midlertidig endestation for passagererne (ikke for banen).  "Alle aussteigen".

 

Ankommende tog fra Vohwinkel, set oppefra ---^og nedefra ---v. 

 

- - -

 

 . . . og tilsvarende . . .

 

 . . . Wupperfeld, set oppefra (mod Oberbarmen) . . .

 

 

. . . og nedefra.

 

 

 - - -

  

 

Vogntog nr. 25 / vognløb nr. 16 under ankomst fra Vohwinkel til den midlertidige endestation.   ^---v

 

Der var også andre passagerer med interesse for banen (på andre fotos med fotografiapparater).

 

 

De tomme vogntog fortsætter mod Oberbarmen, hvor de under "jamren og klagen" fra hjul og køreskinne, vender ved en sløjfekørsel med en -skulle man tro- alt for lille diameter.

Som almindelige passagerer fandt vi aldrig ud af, hvorfor passagererne blev bedt om at stige ud her.  Der foregår ganske vist store ombygninger i Oberbarmen, men det er tilsyneladende på depotet i forlængelse af strækningssporet, og berører tilsyneladende ikke selve passager-stationen.  (Følger snarest.)

 

 

6 minutter senere er de tilbage og klar til at returnere til Vohwinkel.

 

 

Vogntog nr. 9 klar til afgang mod Vohwinkel . . .

 

 

 . . . og nr. 26 på vej ud over "kanten".

 

 

Fortsættes.

 

- o -

 

 

 

27. september 2012.

 

Wuppertal  Schwebebahn  -  5.

(Alle fotos fra 20. september 2012.) 

 

Alter Markt  (opr. Rathausbrücke).

 

 - - -

 

Her må man nok tage billederne, som de kommer --  det er ikke nemt at bringe dem i en egentlig "fornuftig" rækkefølge -oppe / nede, ankommende / afgående tog- desværre.

 

Vogntog nr. 1 (vognløb nr. 18). Alter Markt, Wuppertal.

 

 Udkørsel mod Wuppertal Vohwinkel.

 

 

Alter Markt set "udefra" mod det pågældende signal.

 

 

Ankommende tog (vogn 20 / løb 23) fra Vohwinkel.

 

Vogntog nr. 3 svæver ud på vej mod Vohwinkel.   ^---v

Her ses -vist for første gang- småt, men rimelig godt- vogntogenes koblingssystem for kørsel med sammenkoblede vogntog.  Et decideret "han / hun"-system.  Øverst på fronten ses "hannen" ---^ og nederst "hunnen" ---v

 

 - - -

 

 

 - - -

 

Vogntog 15 / vognløb 2 !!!  Igen ses koblingssystemet "rimelig tydeligt", men modsat pga. den modsatte køreretning.

 

 - - -

 

 

Alter Markt -oprindelig Rathausbrücke- facaden mod Vohwinkel.

Stationen, som den ses i vore dage, stammer fra 1967, hvor den oprindelige station blev nedrevet.

    

I modsætning til mange af de andre stationer, vel et ganske flot bygningsværk - station og bro tilsammen.

 

Vogntog under indkørsel mod stationen --- det går ikke så stærkt . . .

 

 . . . og et andet vogntog under udkørsel mod Vohwinkel  ---  det går til gengæld stærkt.  Her skal "nålen" nok allerede være oppe mellem 50 og 60 km/t, og der er pænt udsving på vogntoget.

 

 

Også et ophold på Alter Markt får en ende.  Vogntoget (nr. 13 / løb 8) ankommer . . .

 

 . . .  og optager passagerer, inden det kører videre mod Vohwinkel.

 

 

Fortsættes.

 

- o -

 

 

 

 

26. september 2012.

 

Wuppertal  Schwebebahn  -  4.

 

Tillad mig lige at springe "en kilometers penge" tilbage, --tilbage til den lille "amputerede" Eugen Langen Strasse:

 

Eugen Langen Strasse. Wuppertal.  

Set lidt i fugleperspektiv fornemmer man bedre, hvordan den gamle gade er blevet afbrudt af motorvejen som en anden "Berlinermur".

 

 

Motorvejen L 74.

 

 

På den anden side - Sonnborner Strasse forude, såvel gaden som stationen af samme navn.

 

"Luftfoto" af Sonnborner Strasse  --  set mod Oberbarmen.

Bemærk her, --som på mange af de øvrige fotos-- den lyse streg/stribe langs overbygningens rand.  Det er "køretråden", dvs. strømskinnen med den fornødne spænding til fremdrift og lys.  På vognenes tag er monteret en "lille" strømaftager, der trykker op mod strømskinnen (vil blive vist på en følgende side).

 

 

Kort efter svinger banen ud over floden Wupper, for at køre over floden resten af de ca. 10 km til Oberbarmen.

 

 

Ved stationen "Zoo / Stadion". 

Bemærk den store bro, der anes gennem rullegardinet (over svævebanen - der selv er høj i forvejen).

 

   På vejen mod næste station, Varresbecker Strasse, er hastig-   heden oppe på 50 km/t (hastighedsmåleren går til 60 km/t, der . . .således synes at være højeste tilladte hastighed).

 

 

 

 

 

Varresbecker Strasse.   ^---v

 

 - - -

 

 

Pestalozzistrasse.

Herligt at se fra vognene under kørselen, hvordan diverse svømme- og vadefugle synes at være ganske uanfægtede af de "uhyrer", der svæver over deres hoveder.  Fugle, som i Danmark ville flyve skrækslagne væk ved den mindste lyd, synes at være ganske upåvirkede her.

 

 

Wuppertal Hauptbahnhof - Schwebebahn-stationen.

 

Ridserne stammer ikke fra "filmen", men er hærværk mod ruden.

 

 

Stationen set mod Oberbarmem  --  øverst med tog mod Oberbarmen ---^, nederst med tog derfra. ---v

 

Bemærk føreren´s (ret forstået) TV-overvågningsskærm til højre.

 

 

Ved Wuppertal Hauptbahnhof, på vej mod Oberbarmen.  Ikke langt fra stationen, men "nålen" er allerede oppe på ca. 50 km/t, måske endda lidt over.

 

  

 . . . videre med Obernarmen . . .

 

 

 . . . og indkørsel mod Alter Markt.

 

 

Fortsættes.

 

- o -

 

 

25. september 2012.

 

Wuppertal  Schwebebahn  -  3.

 

 

Wuppertal Schwebebahn.   --   20. september  2012.  ^---v ---v

 

 - - -

 

 - - -

 

Langs hele strækningen var der, under "taget", ophængt signaler af denne type visende rødt eller -som her- grønt lys. Det røde lys sidder i lanternen til venstre, men lanternen til højre så jeg ikke i brug.

 

 

Den anden station fra Wuppertal Wohwinkel,  Hammerstein.

 

 . . .  "rimelig bastant", --kan ikke være rar at have som udsigt.

 

 

 . . . her har man dog vidst, hvad man havde som udsigt, da man byggede.  --  Nå, --det var måske ikke bygherren selv, der skulle bo der ???

 

 

Bemærk den lille gade, Eugen Langen Strasse, der -bortset fra vejsvinget- ender i en betonmur, hvorefter . . .

 

 

 . . . svævebanen krydser en stor, meget trafikeret 8-10-sporet motorve, L 74j,  . . .

 

 . . . passerer et lille grønt areal på den modsatte side af motorvejen, . . .

 

 - - -

 

 . . . og kommer igen ind på (over) den gade, den forlod for nogle sekunder siden ! ! !  
Som en bedre Berlinermur har motorvejen pløjet sig gennem gaden (-erne ?).

Den store "tunge" kasseformede stationsbygning, stammer fra 2002, hvor den afløste en langt mere "let" udgave. Denne nye station er måske mere praktisk -i dens sikkerhedsmæssige konstruktion- men pynter, kan man næppe sige, at den gør, og den må være en skrækkelig "kasse" at have stående udenfor sine vinduer.

 

 

Faktuelle oplysninger / opslag på stationen.

 

 

Vogn 26 - vognløb nr. 14.

 

 

Udsigten fra vogn 14 over gadearealet ved siden af stationen . . .   ^---v

 

 - - -

 

 

 . . . og over floden Wupper, som banen nu følger over floden de næste ca. 10 km. 

 

Her er vi nået til brofag nr. ca. 60 - men banen ender først ved nr. ca. 490 ! ! !  (Rolig, rolig - jeg har ikke billeder af dem alle.)

 

Fortsættes dog ! ! !

 

- o -

 

 

 

24. september 2012.

 

Wuppertal  Schwebebahn  -  2.

 

Det første gadekryds  --  ca. 100 m. fra afgangsstationen.  Hvad man ikke kan se på fotografiet er, at vogntoget passerer gadekrydset med en hastighed af 50-60 km/t, og inden de to sekunder er gået -som kameraet holder et optaget foto for evt. kontrol--,  er toget allerede langt væk.   ^---v

 

Der er åbenbart langt mellem kunderne,  ---ekspedienten står i forretningsdøren for at vise, at der er klart til modtagelse og ekspedition af kunder ! ! !

 

     

Det næste tog --  tre minutter senere.  . . . . . . . . . . . . . . . . . . Det er store "sager", som skal afstives godt, for at holde sig  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .selv opretsstående og uden at hverken vælte eller ryste.

 

 

 . . .

 

 . . .  togene følger i en lind strøm.

 

 

Bruch, --den første mellemstation på den 13,3 km lange strækning.

Der er "højt ned", hvis man skulle komme for langt ud. Går man udenom det lille grå hegn og ned fra perronen, er der kun ca. 1 meter til "sikkerheds-gulvnettet". Herefter er der frit fald.

 - - -

Pludselig --som man (jeg) går med Wuppertal Wohwinkel bag mig--  lyder der en hurtigt stigende mærkelig lyd ! ! !
Det er "Kejser-toget", et utrolig flot gammelt tog (se mere under "Rull. Materiel" ---når tidens fylde er inde  ).

 

 

Kejser-toget.   ---   Også dette er væk på et øjeblik.   ^---v

 

 

 

Der er godt udsving i de hængende vogne i de skarpere kurver.

 

Fortsættes.

 

 - o -

 

 

23. september 2012.

 

Wuppertal  Schwebebahn.

At se og køre ("svæve") med nedenviste svævebane i lufthavnen i Düsseldorf, var da en oplevelse, når man ikke har prøvet sligt tidligere,  ---men at se og køre med svævebanen i Wuppertal dagen efter, var til gengæld en næsten ubeskrivelig oplevelse.

En svag afglans af denne oplevelse kan måske opnås gennem en stribe fotos fra stedet, --først nogle billeder fra selve strækningen de ca. 3 km ned gennem (over) byens hovedgade, derefter ud over floden Wupper og på langs over den ca. 10 km til byen Oberbarmen. Sluttelig lidt materielfotos og evt. et foto eller to fra værkstedet.

 

 

 

Wuppertal Vohwinkel.

 

 

Endestationen (hovedstationen) Wuppertal Vohwinkel.

 

 

 

 

En ganske stor konstruktion . . .  (Endestationen til højre med banens depot og værksted som forlængelse.)

   

 

 

Endestationen i Wuppertal Vohwinkel (vogntog nr. 3 / vognløb nr. 7).   ^---v

 

Her ser man opad for at se reklamerne, og får i tilgift også vognbundene (gondolbundene) at reklamere på.

 

Stationens "udkørselsende".  Toget på 1. sal er klar til afgang med almindelig højrekørsel . . .

 

 . . . mens et andet tog er under indkørsel  (banen omtaler selv køretøjerne som "tog").

 

"Krydsning" på fri bane kort efter endestationen Wuppertal Wohwinkel.  Man må vist indrømme: Det er en interessant løsning på en by´s transportproblem, --men køn er den ikke.

De, der bor i lejlighederne på strækningen til floden Wupper ca. 3 km herfra, må trøste sig med, at de er flyttet ind, vel vidende, at banen er der.

 

Der var ikke langt mellem advarselsskiltene om højtragende genstande eller køretøjer. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- o -

 

Søndags-ekstra.

23. september 2012.

 

 

Düsseldorf  Flughafen.

En af "sommerferiens" oplevelser var en ugelang rejse til Tyskland / Düsseldorf med omliggende større, interessante byer. Herlig rejse i selskab med en masse gode mennesker - kan bestemt anbefales.

 

Et af målene var en mindre svævebane til intern transport mellem terminalerne:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

 

Endestationen.

 

Gondolerne / vognene "svæver" to og to.

    

Interiør.  ^----v

 

 

For mig, der -det må jeg erkende- ikke har set den slags før, var det en virkelig oplevelse.  Ca. 1 km lang, men tilsyneladende rimelig effektiv "svævede" de to stammer uafbrudt frem og tilbage med kun få sekunders ophold ved såvel "stoppesteder" som de to endestationer, hver med to spor.

 

 

- o -

 

 

13. september 2012. 

 

Så nåede vi så langt . . .

Dampfærgen / statsisbryderen "VALDEMAR" i model er nået endnu et par skridt fremad:

 

Valdemar - 1:87-model (Märklin-størrelse).   ^---v

 

Et par små "praktiske bemærkninger til billederne.  Den opmærksomme læser kan have bemærket, at de forskellige dækshuse kan flytte sig et par milimeter fra model-foto til -foto.  Dette skyldes, at alt står løst på dækket (det samme gør hele broen på vingehusene). 

Alle disse "løsdele" limes først fast den dag, hvor færgen samles for ikke at blive skilt ad mere -- med min gode vilje.

Lidt af det samme gælder masterne.  På billederne ses masterne at "stritte" i hver sin retning. Noget skyldes perspektivet, men lidt skyldes også, at masterne bevidst ikke står helt lodret (parallelt).  Det forventes de at komme til, når der monteres "barduner" og der ophænges "antenner" i toppen af dem, og de strammes passende op.

 

 

Virkelighedens "VALDEMAR" på arbejde - Bemærk kulvognen - den åbne godsvogn med reservekulbeholdningen, men som var et uundværligt led i isbrydningen.

 

   

 ^--- Næsten samme udsnit som virkelighedens "Gamle VALDE" ovenfor, jeg nænner dog ikke at beskære billedet så hårdt.

 

Se hele byggebeskrivelsen:  D/F "VALDEMAR" --- som model.

eller om færgen/isbryderen i virkeligheden: Statsisbryderen D/F ”VALDEMAR”

 

- o -



 

 

 

 

12.9.

 

Horsens-Odder Jernbane   --   2012.

Christian Ruegaard Hansen kom forbi denne sommer, og her ses resultatet, uden at komme for tæt på: 

Bilsbæk station,  2012.  --  Set fra det gamle spor  ---^   og fra vejen  ---v
Foto: Christian Ruegaard Hansen.

 

 - - -

"Billederne viser Bilsbæk station, dels fra trace'et, dels fra vejen.  På trods af bevoksningen kan man se, at der nu er kommet en ny kvist på stationsbygningen, en ny skorsten og et ovenlysvindue.  Derudover ser bygningen ud til at være velholdt, og det er jo dejligt at se."
 

 . . . og jeg vil tilføje:  Herlige fotos, der både er den gamle bygning og Christian Ruegaard Hansen værdige.  --  Tak,  evp.

 

 

. . . og nu til noget helt andet:

 

På min SHS-rejse i foråret (SHS = Sporvejshistorisk Selskab / Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm), besøgte vi bl. a. den lille portugisiske by Sintra, der både havde og næsten har en lille sporvejslinie mod Atlanterhavskysten ved Azenhas do Mar.  "Havde / har", --det er en længere historie, se venligst  http://evp.dk/index.php?page=mens-de-andre-ser-tv-----august-2012  (5.8. - 11.8.). 

Efterfølgende har Niels Munch (med tak) sendt mig nedenstående tekster, som er tilføjet billederne:

 

 

Motorvogn nr 1 + Deutz-traktor.  Ribeira.   ^---v   8. maj  2012.

 

Traktoren er tilsyneladende "født" bredsporet (1676 mm), men senere ombygget til 1000 mm hos Sintra.

 


Deutz V 23074/1938 type OMZ117R B 1676 mm.

30.06.1938: Hafenverwaltung Leixões, Administracao dos Portos de Duero e Leixões APDL [P] "LMb 1"

1957: Companhia Sintra-Atlântico

19xx: Sintra Tramway [P] (1000mm)

 

(Kilde: “Deutz Lieferliste (Merte)”, gennemsøgt med “[P]” og “Sintra” – eneste hit. Den passer også fint på udseendet af kobbelstangstypen  OMZ117R.)

 

Tak:  evp.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  -

 

 

11.9.

 

Lyngby - Nærum Jernbane.

Jægersborg.

 

 

Jægersborg og Sm 11.    --   4. april  1968.

 

 

Det måtte jo ske  --  også på Lyngby-Nærum Jernbane:

 

Lynetterne kommer ! ! !

 

LNJ Ys 25 +  Ym.   --   Ved Grøndalsparken (S-togslinie F).   --   16. juni  1968.   ^---v ---v

 

 - - -

 

 - - -

 

 

 . . . og i 2012 er de på vej ud igen.

 

 

VLTJ Ys 16 på Heden med tog fra Vemb til Lemvig, hvor Daniel Kaaring Zøllner og en ven fik deres eget fotostop.

Foto.  Daniel Kaaring Zøllner.

 

. . . og husk - "Dagens fotos" er stadig kun enkelte, sporadiske indlæg -- indtil 23. september d.å.

 

 

- o -

 

 

9.9.

Søndags-ekstra. 

 

Lyngby - Nærum Jernbane.   --   Brede trb.  --   1968.

 

 

LNJ.  "Brede "   --   28. maj  1968.

 

 

LNJ.   Ikke-ibrugtaget Brede trb. set mod NV.   --   28. maj 1968.

 

 

LNJ.  Sm-skinnebusmotorvogn ankommer til Brede trb. fra Jægersborg.   --   28. maj  1968.   ^---v

 

 - - -

 

 

LNJ. Den solo-kørende skinnebus fortsætter mod Nærum.  Brede trb.   --   28. maj 1968.

 

 

LNJ.  Ved Brede trb.  set i den retning som skinnebussen kørte -mod nord- Nærum.   28. maj  1968. . . .

 

 

 . . . og formentlig efter en krydsning i Ørholm, ankommer en anden skinnebusmotorvogn til Brede trb.

Det var dengang der var både somre og jernbaner til ! ! ! . . . .

 

 

LNJ.  SM-skinnebusmotorvogn afgår fra Brede trb. i retning mod fotografen og Jægersborg.   --   28. maj  1968.

(Det var før man kørte med frontlyset tændt døgnet rundt.)

 

 

- o -

 

 

9.9.

Lyngby-Nærum Jernbane   --   1966.

 

Ørholm.

 

Ørholm.   --   7. februar  1966.

 

 

   Ørholm.  7. februar  1966.  ^--->   

 

 

Ørholm.   --   7. februar  1966.

 

 

Ørholm mølle.   --   En tro følgesvend til Nærumbanen er jo Mølleåen med dens mange møller, og ofte en station / et trinbræt ved møllen / møllesøen.

7. februar  1966. 

 

 

Nærum.

 

Nærum, --udkørselsenden mod Jægersborg.   --   7. februar 1966.   --    Meget er sket når man sammenligner med det tilsvarende foto fra 2012.

 

 

Henstående skinnebus-motorvogne i Nærum. 

Motorvognen længst til venstre er givet vis en motorvogn, der er henstillet mellem morgen- og aftenmyldretiden, men lur mig, om ikke den højre --ved hjælp af  nødkoblingen-- er tilkoblet til godsvognen med grus, og fragtet til Nærum således.   Det var vist ikke lige den opgave "nødkoblingen" var tiltænkt - ja formentlig var det endda forbudt ! ! !

15. november 1966.

 

 

 

Sporskifte i Nærum.   --   7. februar  1966.

 

 

 

8.9.

Lyngby-Nærum Jernbane   --   1966.

 

Lyngby Lokalstation.

 

 

 

 

Lyngby Lokalstation trb, perron for tog mod Jægersborg.   --   15. november  1966.   ^---v

 

 

 

Lyngby Lokalstation trb,  perron for tog mod Nærum.   --   15. november  1966.

 

 

 

Fuglevad  trb.

 

 

 

 

Fuglevad trb.    --   15. november  1966.   ^---v

 

 - - -

 

  Overkørselsanlæg, Fuglevad trb,   set mod Jægersborg. 

15. november 1966.

 

 

 

4.9.

 

Lyngby-Nærum Jernbane -

Brede trb.  km 4,4 fra Jægersborg.

 

 

 

Ikke-årstalsbestemt beliggenhedsskitse. 

De aktuelle bygninger er angivet uden hensyn til div. årstal.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

Brede trb.   --   2. september  2012.

 

 

Brede trb, --set mod syd, i køreretning mod Jægersborg.   --   2. september  2012.

Hvis nogen skulle være i tvivl: Det gamle 1968-foto og det nye 2012-foto af Sm´en, der passerer  I.C. Modewegsvej, er optaget fra den lille korte del af rækværket, vinkelret mod sporet.

 

 

Det gamle sprøjtehus (th) og efterligningen (off. toiletter, tv).  Brede trb.   --   2. september  2012.

Bemærk "kanofolket" i baggrunden til højre. Foruden at være trinbræt for LNJ, ligger der det berømte "Brede Spisehus" lige på den anden side af Modewegsvej (det man ser hjørnet af på mange fotos), er stedet også overgangssted for kanosejlerne på Mølleåen.  Denne er -som måske mange bekendt- kanomæssigt afbrudt flere steder pga. beliggenheden af de mange gamle vandmøller. Her må de sejlende så trække deres kanoer på land og slæbe/køre dem over de pågældende "forhindringer" i form af sluseværker, krydsende veje eller de aktuelle møllebygninger.

 

 

LNJ,  Brede trb.   Overskæringen for  I.C.Modewegsvej.   --   2. september  2012.

 

Jernbane Cafeen ved Brede trb.   

 

 - - -

 

Den lille hyggelige jernbanecafé --  vist afgjort det bedste der har været i bygningen i mange år (tidl. kun f. eks. kiosk).

Åben alle dage (undtagen mandag) fra 11-17 i sommerhalvåret / 11-15 i vinterhalvåret.

Bortset fra drikkelse og is, serveres der både kaffe/kage og små lette/lune retter, indendørs når vejret er til det . . .

 

 . . . eller udendørs i vejr til den slags.  Det meste af søndagen (2. 9. 2012) var der godt besat både ude og også ofte inde.

Brede trb. og Jernbane Cafeen set fra den overfor liggende stigning af Modewegsvej.    ^---v

 

Brede trb. og Jernbane Cafeen.   --   2. september  2012.

 

 

LNJ  Sm 13.  Brede trb.   --   2. september  2012.   --   Her var der bestemt også godt besat hele dagen, så:
Hvis det i øvrigt kan løbe rundt økonomisk og lade sig gøre praktisk, kan man vist roligt gentage det en anden gang.

  

 - - -

 

Atter må jeg minde om det gamle privatbane-slogan:  Skønhed som de ikke aner, findes langs de private baner.

(det kunne være "opfundet" her:  -- Mølledam med div. fugleliv, trinbrættet m. café, Brede Spisehus, Nationalmuseets Brede Værk med fremvisning af hovedbygningen, museum omkring selve vandmøllen og div. samlinger i "bagbygningerne".  Sluttelig kun ca. 500 meter til Frilandsmuseet´s bagindgang (hvor AB, Øresundsvej station -trods alt- er en lille smule under genopførelse.)

 

 

 . . . men der kører også moderne materiel på LNJ.    ^---v

 

 - - -  

 

 

 - o -

 

3. september 2012.

(For endnu en gangs skyld kan jeg skrive datoen fuldt ud - alle fotos er fra 3. september 2012.) 

 

 

"I dag" skulle jeg på en ganske almindelig tur til Helsingør-Helsingborg-overfarten, som jeg har været med på så mange gange tidligere, men her i det mest pragtfulde sensommervejr.    Det måtte kaste et par billeder af sig:

 

M/F Aurora af Helsingborg, dog i Helsingør havn.   --   3. september  2012.

 

Med nogle ældre DSB-kolleger var jeg på nævnte tur, hvor vi som vanligt nød turen over vandet- to gange frem og tilbage, Aurora´s bufet, og udsigten fra vel næsten landets smukkeste restaurant-udsigt.

 

Trods de mange tidligere ture, skulle jeg alligevel opleve noget, som jeg aldrig mindes at have set tidligere:

 

Kølvandsstribe og "strømskel" *) efter "Aurora", på vej mod Helsingborg.  

Vi har ikke sejlet langt fra skellet, og alligevel er kølvandsstriben allerede drevet et pænt stykke sydpå, "knækket" over en fuldstændig ret linie, der også anes midt i billedet.

*)  Strømskel er noget man ofte støder på herhjemme under en eller anden form. Som navnet næsten siger, er det et møde mellem to strømme med enten forskellig retning eller forskellig hastighed, og det findes oftest ved pynter og odder, hvor stærk strøm i vandet  mødes med mere stille vand ved et hjørne i "vandskabet".

 

 

M/F "Hamlet af Helsingborg" anløber Helsingborg.   ^---v ---v 

 - - -

 

 - - -

 

 

"M/F Tycho Brahe" på vej mod Helsingborg.   ^---v

 

"M/F Tycho Brahe" stævner ud fra Helsingør.   --   3. september  2012.

 

 - - -

Lokalbanen.

 

Lokalbanen - LB 223 mod Hillerød over Gilleleje.  Helsingør.   --   3. september  2012.   ^---v

 

 - - -

 

 

Lokalbanen, Helsingør.    Man bliver "godtnok" ikke imponeret over nutidens "havearbejde" langs banelinierne.

 

 

Lokalbanen, LB 124-224.  Helsingør.   --   3. september  2012.   . . . også Lokalbanen har "Kronborg om styrbord igen".

 

 

- o -

 

 

2. september 2012.

(For en gangs skyld kan jeg skrive datoen fuldt ud - alle fotos er fra 2. september 2012.) 

 

Lyngby - Nærum Jernbane,  Sm 13.

 Et lille udpluk af dagens LNJ-fotos.  Anledningen skulle fremgå af billederne.

 

  

 - - -

 

Jægersborg.   ^---v

 

 

 

LNJ Sm 13, Brede trb.   --   2. september  2012 ( jfr. det gamle foto fra 1968 ---v ).

 

LNJ.  Skinnebus-Sm ved Brede trb.   --   28. maj  1968.  
Der er dog sket en del i de 44 år, men huset "Nazareth" *)  i baggrunden og skinnebussen (nr. ?) synes at være som i gamle dage.

*) Alle de gamle tjeneste- / arbejderboliger til Brede Værk, havde bibelske navne.

 

 

Sm 13 -  Brede trb. på vej mod Jægersborg.

 

 

Sm 13, Ørholm på vej mod Jægersborg.

 

 

Sm 13 i Nærum.  ^---v --v

 

 - - -

 

- - -

 

 

Sm 13, interieur.   ^---v   Der var god søgning hele denne dag - og efter hvad man hører- også de øvrige tre dage . . .

 

 . . . det blev derfor til andre interieur-fotos - det var ikke muligt for passagerer.

 

 

Tillykke til "restauratørerne" med et flot resultat.

 

"Dette gode initiativ giver en lang række enestående og ”gratis” fotomuligheder på en af landets smukkeste jernbanestrækninger. Klub 40 opfordrer alle seriøse fotografer til at støtte op om og udnytte dette initiativ. Men husk i den forbindelse at bidrage til økonomien ved at købe en billet til særtogene, selv om du ikke kører med togene, hvis du tager på en sensommer fotoskovtur i Mølleådalen. Det har ikke været gratis at revidere Scandiaskinnebussen ! "

 ( . . .og der var naturligvis købt billet til særtogsturen -    Brede-Jægersborg-Nærum-Brede.  --   Derfor tre klip.  )

 

 

 

 

- o -

 

 

(30.8.)

DBJ  -  Bodilsker   --  1968.

 

 

DBJ M5 + 324. på vej mod Neksø.  Bodilsker.   --   21. september  1968.

 

 

DBJ Sm x + Sp x + Sp 32. mod Neksø. Bodilsker.   --   21. september  1968.    ^---v

 

 - - -

 

 

DBJ M5 + 324 + M1  v. Bodilsker, på vej mod Bodilsker / Rønne.   --   21. september  1968.

 

 

Samme tog,  DBJ M1 + 324 + M5,  Bodilsker.  21. september  1968.

 

 

DBJ Sm x + Sp 32, Bodilsker, køreretning Rønne.   --   21. september 1968.

 

DBJ  Sm 30 mod Rønne.   Bodilsker (Stenseby).  Samme overkørsel, Vangsbovej med Mejerivej i baggrunden.

Fotograf ukendt - undersøges. 

 

 

DBJ.  Bodilsker set fra Mejerivej.   -   21. september  1968.

 

 

 

- o -

 

 

(29.8.)

DBJ  -  Bodilsker   --  1968.

 

 

 

 

DBJ M 5 + skinnebustog,  Bodilsker.   --   21. september 1968.

 

 

Bodilsker station . . .

 

 . . .

 

 . . .

 

 . . . Vejfacaden.   21. september 1968.

 

 

( Husk DBJ-siderne:   http://evp.dk/index.php?page=ronne-nekso-jernbane---rnj  m. fl. )  

 

 

 -  -