Navigation
- Nyt på siden.
- Seneste fotos 2022. >>>
- Seneste foto(s) 2021 >>>
- Seneste foto(s) 2020 >>>
- Seneste foto(s) 2019 >>>
- Seneste foto(s) 2018 >>>
- Seneste foto(s) 2017 >>>
- Dagens foto(s) 2016 >>>
- Dagens foto(s) 2015 >>>
- Dagens foto(s) 2014 >>>
- Dagens foto(s) 2013 >>>
- Dagens foto(s) 2012. >>>
- Scandia skinnebusser.
- De Danske Statsbaner
- Persontogslokomotiver.
- Godstogs- og rangerlokomotiver.
- Motormateriel,
- Person- og godsvogne.
- DSB Zb 99681 (og Zb 99680) - Stjernen m.m.
- Jernbaneudstilling - 1959.
- "Skrotbunken", DSB.
- Københavns Godsbanegård Gb, Maskindepot Gb og Centralværksted Kh.
- Kommandoposten, "Det gule Palæ".
- Post A.
- Post B (Bertha) og D (Dan).
- Post L.("Lort").
- Ambulancepladsen-Omformerstationen.
- Togekspeditionen.
- Vognekspeditionen.
- Gb, -- "det sydvestlige hjørne".
- Sidespor og havnebaner.
- Pakhusområdet.
- Godsekspeditionen.
- Maskindepot Gb, København.
- Centralværkstedet, København.
- Kystbanen - København H - Helsingør.
- Nordbanen - København H - Hillerød - Helsingør
- Nørrebro station gennem tiderne.
- Nørrebro station 1940´erne +2016 / 2019.
- Hareskovbanen.
- Ny Ellebjerg.
- Frederikssundsbanen.
- Den sjællandske Midtbane / Midtsjællandsbanen.
- Sjællandske nordvestbane. - Roskilde-Kalundborg. Begrænset indhold.
- Svebølle station 1874 - 2000.
- Sjællandske Vestbane. - København H-Korsør.
- Sorø station
- Sorø - Vedde
- Lille Skensved station.
- Roskilde-Køge-Næstved-Vordingborg ("Lille Syd") -- Begrænset indhold.
- Slagelse-Næstved / Slagelse-Kalundborg. (Begrænset indhold.)
- Skælskør - Dalmose
- Svendborg - Nyborg Banen.
- Svendborg - Faaborg Banen.
- Odense-Ringe-Svendborg - SFJ / DSB.
- Nyborg-Ringe-Faaborg. - SFJ / DSB.
- Tommerup-Assens.
- Himmerlandsbanerne
- Langå-Struer. (Begrænset indhold)
- Mommarkbanen. Begrænset indhold.
- Skive - Nykøbing Mors + Sallingsundoverf.
- Tønder-Højerbanen. -- Begrænset indhold.
- Diverse DSB-stationer. - Begrænset indhold.
- Div. DSB-stationer m.v.
- Statsisbryderen D/F ”VALDEMAR”
- Færger og skibe, -diverse. Begrænset indhold.
- Lillebæltsbroen - 75 år.
- DSB - Diverse.
- Vestbanen (Sjælland).
- (Næstved)-Vordingborg-Nykøbing F.-Gedser/Rødby.
- Frederiksberg-Vanløse-Hellerup.
- Øresundsvej st. til Frilandsmuseet.
- Øresundsvej station på Frilandsmuseet, 2019. - xxxx .
- Øresundsvej station på Frilandsmuseet, 2014 - 2018
- Øresundsvej station på Frilandsmuseet, 2012 - 2014.
- Øresundsvej station på Frilandsmuseet, 2006 - .2011.
- Øresundsvej station´s flytning til Andelsbyen på Frilandsmuseet, 2006.
- Øresundsvej station til Frilandsmuseet - 2005 .
- Øresundsvej station på Frilandsmuseet, 2019. - xxxx .
- Danske privatbaner
- Sjælland, Lolland / Falster og Bornholm.
- Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen - HHGB
- Gribskovbanen - GDS
- HFHJ - Hillerød-Fr.værk-Hundested Jernbane.
- Lyngby - Nærum Jernbane -- LNJ.
- København - Slangerup Banen - KSB
- Amagerbanen.
- Køge-Ringsted Jernbane.
- Østsjællandske Jernbaneselskab -- ØSJS.
- Næstved-Præstø-Mern Banen - NPMB
- Kalvehavebanen.
- Odsherreds Jernbane - OHJ.
- HVJ - Hørve-Værslev Jernbane.
- Høng - Tølløse Jernbane - HTJ.
- Stubbekøbing-Nykøbing F-Nysted Banen
- LJ - Lollandske Jernbaner / Lollandsbanen. (Begrænset indhold)
- Maribo - Torrig Jernbane - MTJ, samt rull. materiel.
- Nakskov-Kragenæs Jernbane.
- DBJ - De Bornholmske Jernbaner
- Nord- og Midtjylland.
- SB. Skagensbanen. Indledn./historie.
- Hjørring Privatbaner - HP
- Vodskov-Østervraa Jernbane - VØ.
- Thisted-Fjerritslev Jernbane.
- APB. Aalborg Privatbaner.
- Aalborg-Hadsund Jernbane.
- VLTJ - Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbane. Begrænset indhold
- Skive - Vestsalling Jernbane - SVJ.
- Randers-Hadsund Jernbane.
- Silkeborg-Kjellerup-Rødkærsbro Jernbane.
- Ebeltoft-Trustrup Jernbane.
- Hads-Ning Herreders Jernbane.
- Thisted-Fjerritslev Jernbane - TFJ
- Kolding-Egtved Jernbane -- KEJ. Begrænset indhold.
- Sydjylland, Fyn og Langeland.
- Varde-Nørre Nebel Jernbane.
- Varde-Grindsted-Jernbane.
- Troldhede-Kolding / Vejen Jernbane - TKVJ
- HBS - Horsens-Bryryp-Silkeborg Jernbane.
- Horsens-Juelsminde Jernbane.
- Horsens - Odder Jernbane.
- HV. Horsens Vestbaner, incl. rull. materiel.
- Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane.
- OMB - Nordvestfynske Jernbane. - OMB - Begrænset indhold.
- Sydfynske Jernbaner - SFJ - Henvisning.
- Langelandsbanen.
- Privatbaner. -- Diverse.
- Rømøbanen / Rømødæmningen.
- Rutschebanen i Tivoli.
- ,,Det lille tog,,
- Sjælland, Lolland / Falster og Bornholm.
- Privatbane-"CL-vogne".
- Y-tog.
- "Skrotbunken", Privatbanerne.
- Københavns Metro.
- Forsvundne stationer, endnu flere...
- Befordring af brevduer.
- Normalsporede gasværksbaner.
- Store "nipsgenstande" f.eks: Broer/viadukter, vandtårne, sneplove, skilte m.v, og m. fotos. Lige til modelbanen.
- DSB-stations- og trinbrætskilte.
- PRIVATBANE-stationsskilte.
- PRIVATBANE-trinbrætskilte.
- Togviserskilte. Tog til.../mod...
- Privatbane-sneplove.
- Privatbane-drejeskiver.
- Sporstoppere.
- Brændstofforsyningsanlæg (Privatbanerne).
- DSB-drejeskiver.
- Vandtårne ved DSB.
- Vandtårne ved privatbanerne.
- Kvæg- og svinefolde.
- Q-vognkasser i model og "anvendelse".
- Broer, Viadukter. Bornholm - Sjælland.
- Broer, viadukter. Fyn - Jylland.
- Tjenesteboliger / ledvogterhuse m.v. (Eksempler)
- Passager-læ. Tog / busser.
- DSB eller private små troljer / småtroljer og skinnecykler.
- Jernbanens "Nips" (Det er ikke alle, der ved ...).
- Smalsporede industribaner.
- Roebaner.
- Teglværks- og grusgravsbaner.
- Frederiksholm Tegl- og Kalkværker.
- Allerød Teglværk.
- Bloustrød Teglværk.
- Egebjerg Teglværk.
- Ganløse Teglværk.
- Hammersholt Teglværk.
- Maarum Teglværk.
- Prøvelyst Teglværk.
- Nivaagaard Teglværk.
- Sølyst Teglværk.
- Gamle Farum. Foto-misbrug.
- Farum Grus- & Stenværk. Farum Teglværk..
- Hedehus-Teglværket, A/S.
- Faxe Jernbane.
- Aastrup Kildekalkleje
- Fakse Kalkbrud.
- Fur molerværker.
- Tegl- og grusgravsbaner i model.
- Store Vildmose.
- Smalspor. - Diverse.
- Ny Ålesund, Svalbard, Norge.
- Sporvogne
- Vogntyper.
- Linie 2
- Linie 3.
- Linie 5.
- Linie 6.
- Linie 7.
- Linie 8. Begrænset indhold.
- Linie 9.
- Linie 10.
- Linie 11.
- Linie 14. Begrænset indhold.
- Linie 16. Begrænset indhold.
- Linie 18.
- Linie 19.
- Linie 20.
- Linie "Buh" - Dyrskuelinien.
- Nedlæggelsen af Københavns Sporveje - 1972.
- Afsporinger på linie 8 og 10.
- Aarhus Sporveje.
- Odense Sporvej.
- Sporvejshistorisk Selskab /
- Der var engang: En sporvogn . . .
- Forsøgsmotorvognen HHA 3060..
- Sporvogne på postkort.
- Linie 1. Begrænset indhold.
- Linie 13,
- Linie 15. Begrænset indhold.
- Sporvogne - Diverse. Begrænset indhold.
- Model af Lunding-sporvogn, 1:87.
- Letbaner.
- Udenlandske sporveje.
- Flensburger Straßenbahn / Stadtwerke Flensburg Verkehrstriebe / SFV
- Malmö Stads Spårvägar.
- Oslo Sporveier.
- Nørrebro station på Wien´sk. -- Wiener Linien
- Wiens sporvogne.
- På rejse med SHS (Sporvejshistorisk Selskab).
- Portugisiske sporveje.
- Mallorca´s sporvej og jernbaner.
- Sofia sporveje.
- Liepaja Sporveje, Letland.
- Ukrainske sporvogne, byen Lviv.
- Rutebiler / busser (Begrænset indhold. Eksempler på . . .)
- Førerløse busser.
- Forbindelsen til Bornholm. (Begrænset indhold).
- Småfærger ("Ø- og genvejsfærger"
- Ø- og genvejs-færger.
- Kalvehave - Koster.
- Holbæk-Orø-overfarten.
- Fire færger på Isefjorden.
- Tre færger på Limfjorden.
- Agersø-færgen.
- Omø-færgen.
- Fejø-Kragenæs.
- Femø-Kragenæs
- Fuursund- / Fursund-overfarten.
- Feggesund-overfarten (Mors) (HANNÆS)
- Næssund-overfarten (Mors).
- Hvalpsund - Sundsøre-overfarten.
- Sallingsundoverfarten: Pinen - Plagen.
- Venøsund-overfarten.
- Udbyhøj Syd-Udbyhøj Nord.
- Mellerup-Voer (Randers Fjord).
- Husbåde.
- Sydfynske Dampskibsselskab.
- Holbæk-Orø-overfarten.
- Sprogø, -øen i midten.
- Man tror, det er løgn !
- Den danske model.
- Model af DSB-C-maskine.
- Mo i model, --lidt om.
- S-tog. Københavnske 1. generations S-tog.
- DSB Køf-rangertraktor.
- Amagerbanen i model.
- Gribskovbanen i model.
- Kalvehavebanen i model.
- København-Slangerup Banen i model.
- Langelandsbanen i model.
- Københavns Sporveje KS 533, "Lunding-vogn" i model.
- D/F "VALDEMAR" --- som model.
- M-F Hvalpsund (1) i model.
- M-F Hvalpsund (2) i model.
- Småfærger i model.
- "Sprogø i model."
- Dansk landsbykirke i model.
- Industri-smalsporsbaner i model.
- Transformatorstationer /-tårne i model.
- "Lige til modeljernbanen" / Diverse i model.
- En lettisk sneplov.
- Dansk Model-Jernbane Klub.
- Småhuse i model / "Bedre Byggeskik".
- "Hvad skrivebordsskuffen gemte."
- Kirker.
- Møller / Vandmøller. - Begrænset indhold.
- Fyrtårne.
- Sprøjtehuse.
- Lednings- og kabel-nedføringshuse /-hytter.
- Transformatorstationer (-tårne).
- Gavlreklamer - Reklamegavle.
- Forretningsfacader til evt. modelbrug.
- Danske småøer.
- Nye bøger.
- I øvrigt mener jeg . . .
- . . . og nu til noget helt andet.
- Links - Kontakt - Ophavsret.
Da jeg modtager flere og flere ønsker om brug af mine fotos, bliver jeg måske nødt til at bringe lidt om mulighederne / ”reglerne” for brug af mine fotos her i ”siden”s hoved:
Der kan IKKE gives / vil IKKE blive givet tilladelse til brug af mine fotos på Facebook eller lignende ”sider” ! ! ! Skulle man alligevel "falde over" evp-fotos på Facebook eller lignende "sider", er det helt sikkert et udslag af "uhøflig selvtægt".
Jeg finder det ganske utroligt, at nogle ikke kan holde "nallerne" væk fra andres private hjemmesider (uden at spørge først - uden at angive hvem / hvor man har dem fra). Går de også sådan og "smårapser" i grønthandlerens fortovsudstilling, bare fordi det er muligt, og mens grønthandleren ekspederer en anden kunde og dermed ser den anden vej ? ? ? ! ! ! *)
Brug på almindelige ”gammeldags hjemmesider” kan kun tillades på egne/private IKKE-kommercielle sider under den forudsætning, at fotografnavn: ”Foto: Erik V. Pedersen” bringes ved det pågældende foto. Link til min aktuelle side er ønskelig, men ikke en forudsætning. Tilladelsen gælder naturligvis kun EGNE fotos (normalt de fotos, hvor der ikke er nævnt andet fotografnavn). Ved andre fotos må tilladelse indhentes hos den/de aktuelle fotografer / negativejere. Spørg, -hvis der er tvivl.
Ved alle ”tryksager” må aftale indhentes i de enkelte tilfælde. Der vil sjældent være problemer til ikke-kommercielle formål, men må aftales.
Ved kommercielt brug: Kun efter nærmere aftale.
Jeg er opmærksom på Ophavsretsloven og dens tidsmæssige begrænsninger / hhv. tilladelser, men forventer som almindelig ”høflighed”, at denne ophavsret bliver overholdt / opretholdt i hele min levetid.
Herefter har jeg ikke planer om at blande mig.
I Jernbane-Bladet 17. årgang nr. 5, maj 1960 findes denne artikel om rustbeskyttelsen af Lillebæltsbroen.Selvom artiklen nok bærer præg af at være skrevet af "en Dyrup-mand", synes jeg, at den giver et godt billede af, det enorme arbejde det er, at holde en sådan bro i "køreklar" stand - ret forstået.
Lillebæltsbroen rustbeskyttet med Stålhud gennem 25 år.
Overalt i verden – under alle klimatiske forhold – har Dyrups Stålhud stået sin prøve. Maximal beskyttelse i forbindelse med hurtigtørring har gjort Stålhud til det foretrukne middel mod korrosion – således også til Lillebæltsbroen, som har bestået i 25 år.
I dagspressen har der været spændende og underholdende artikler om broen, men det er sikkert kun de få, der har fattet, hvor uhyre stort arbejdet med broens maling er, og hvor omhyggeligt det bliver udført.
Broens ståloverflade er ca. 140.000 m2, og med de forskellige behandlinger svarer det igangværende malerarbejde til maling af et areal på omkring 60 tønder land, altså et middelstort landbrug. At male så stort et areal er selvsagt en kæmpeopgave, men ikke nok med det. Hertil kommer de vanskelige maleforhold; malerne hejses op og ned langs høje stålbjælker i taljer, som svæver i rummet indtil 60 meter over havoverfladen. Der kræves rutinerede og modige malere til dette job.
Lillebæltsbroen har været beskyttet med Stålhud, siden den blev taget i brug for 25 år siden. Ved tidligere behandlinger har man benyttet Stålhud på oliebasis, men ved det nuværende arbejde anvendes udelukkende Stålhud på syntetisk basis. Da disse kvaliteter er forholdsvis nye, og ikke tidligere har været anvendt konsekvent ved rustbeskyttelsesarbejde af så stort format, giver vi her en indgående beskrivelse af arbejdet, og hvilke kvaliteter der anvendes.
Her males med STÅLHUD fra S. DYRUP & CO.
Der er i denne omgang tale om et reparations- og vedligeholdelsesarbejde, og som ved alle større rustbeskyttelsesarbejder, gås der meget grundigt til værks. De steder, hvor der har vist sig rustgennemslag, renses meget omhyggeligt med roterende stålbørster, og snavs og olie vaskes af med terpentin og salmiakspiritus.
Der anvendes to forskellige behandlengsmåder. Det man ikke ser, dvs. de indvendige sider af hoveddragerne og under vejbanen, plettes med Stålhud Speed Primer 3661 i to omgange. Først påføres 3661-337 (zinkkromatgul), og når denne er tør, 3661-315 (creme). Speed Primer anvendes her på grund af den hurtige tørretid – ca. 1 time – fordi det rensede metal hurtigst muligt må beskyttes mod fugt, som konstant findes inden i hoveddragerne. Formålet med at anvende to forskellige nuancer i grundfarve er at sikre sig mod ”helligdage” af enhver art – selv de usynlige, så vidt det kan lade sig gøre. Som dækfarve anvendes Syntetisk Stålhud 3672-260, og der afsluttes med 3672-890 (sort).
Til den synlige del af stålkonstruktionen benyttes en anden fremgangsmåde:
Overfladen renses som ovenfor, og for alle eventualiteters skyld sikrer man sig også her ved at anvende den syntetiske grundfarve 3671 i to nuancer, orange 630 og creme 315. Som dækfarve anvendes Syntetisk Stålhud 3672-240, og arbejdet afsluttes med påføring af den sølvskinnende Aluminit 3685 på syntetisk basis.
Et sådan gennemført reparationsarbejde af Lillebæltsbroen er naturligvis ikke billigt, men når man tager i betragtning, at Lillebæltsbroen er livsnerven i trafikken mellem Jylland og øerne med anslået årlig passage af 2.500.000 motorkøretøjer og ca. 50.000 tog, er det kun et ringe beløb.
- o 0 o -
Forrige side: Lillebæltsbroen - indvielse, 1935
Næste side: DSB - Diverse.