ØSJS - Rull. materiel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dampmateriel:

 

ØSJS nr. 2, senere via LJ til Sukkerfabrikken Nykøbing, Nykøbing F. nr. 2.  Foto.  Xxxxx.

Bygget af Krauss 1878. Navngivet: "Kjøge".   Rammevandkasse, udvendige cylindre, udvendig Allan-styring, sandkasser på  fodpladen, på hver side af kedlen.   Solgt 1910 til Lollandske Jernbaner - LJ 14. (www.jernbanen.dk)

 

ØSJS nr 3.  Foto:   Ulf Holtrup.   ^---v

Bygget af Krauss, 1879. Navngivet  "Faxe". Rammevandkasse, udvendige cylindre, udvendig Allan-styring, sandkasser på fodpladen, på hver side af kedlen. Solgt 1911 til Nykøbing Fl. Sukkerfabrik. Solgt 1961 til DJK (Maribo).  I drift på MBJ 1962-65. Maribo 1962-2012. (www.jernbanen.dk)

ØSJS nr. 3.   Førerhus.  Foto:  Ulf Holtrup.

 

 

 

ØSJS nr 1 og 2, 

Islands Brygge, København - på vej til ophugning (Joseph Levin).   --   Januar 1960.

 

ØSJS 1,   Islands Brygge  --  På vej til ophugning hos firmaet Joseph Levin & Co.   --    Januar 1960.   ^---v 

 - - -  og - - -

 

 

ØSJS 2,   Islands Brygge  --  På vej til ophugning hos firmaet Joseph Levin & Co.   --    Januar 1960.   ^---v 

Inden det kom så langt: 

ØSJS 2.  Foto:  J. Steffensen.

 

ØSJS nr. 3

ØSJS 3.   Katalogfoto (et langt bedre foto ses i nedennævnte DJK-ØSJS-bog).

 

 

ØSJS nr. 6.

ØSJS 6.  Foto:  J.  Steffensen.

 

ØSJS nr. 6 / Frederiksværk Stålvalseværk nr. 2.  Foto: Ulf Holtrup.

 

 

ØSJS nr. 7.

ØSJS 5.  Haarlev.   --   Sommeren 1960.   ^---v

ØSJS Litra 5
  Købt 1950 fra KS 5. Udr. 1966. Solgt 1966 til Ringsted Jernhandel.

  Se mere på  www.jernbanen.dk

 

 

 

 

Flot og vist nyrenoveret på en DJK-tur på ØSJS i sommeren 1960.  ---  Den som smører godt . . .

 

ØSJS Litra 7Købt 1950 fra KS 1. Kørte 18/11-62 særtog for DJK på KRB. Solgt 1969 til HgJK. Revideret 1971 i Hårlev. 23/5-71 til Helsingør. I drift 1971-82. Nykøbing Sj. 2001 (hensat). Byttet 2009 med DSB K 582 m.fl. til Jernbanemuseet. Gedser 2009. Flyttet dec. 2009 til Cvk Kh. Cvk Kh 2009-11.
Se mere på:   www.jernbanen.dk

ØSJS 7.  Stubberup.   ^---vv

 - - -

ØSJS nr. 7 i Stubberup.

  

ØSJS 7.  Køge.   --   Sommeren 1960.  Klar til afgang på en DJK-særtogstur.

 

Endnu en gang må jeg mindes en episode, der skulle være fundet sted på en sådan særtogstur: 

Det er en stille tidlig formiddag, ganske vist i efterårssæsonen, men ellers meget lig denne dag.

Fred hviler over land og by, da en flok fotografiapparatbehængte jernbaneentusiaster kommer løbende frem ad sporet ved en mindre bane, og fordeler sig over de tilstødende marker for at komme på godt "skudhold".

En søndagsjæger har ligget -som en død- totalt stille på marken hele morgenen for at få skudlejlighed mod en stakkels fasan, and eller lign. Han rejser sig fortvivlet og spørger en af de fremstormende -tilfældigvis Jernbanemuseets daværende leder, W. Dancker-Jensen,- hvad der foregår.  "Nu har I totalt spoleret hele min jagt".

Hertil skulle W.D-J have udbrudt, idet han pegede mod udflugts-toget:  "Vi jager også ædelt vildt, se, --dér kommer det". . . . . . --->

 

 

 

 

 

 

 

ØSJS nr. 7.  Billesborg Indelukke.  --  Sommeren 1960.

 

 - - -

 

ØSJS nr. 7.  Vallø.   --   Sommeren 1960.

 

ØSJS nr. 7 under omløb.  Stubberup.   ^---v   Sommeren 1960.

 - - -

 

 

 

En entusiast-udflugt på ØSJS.

  . . . . . . . .

ØSJS nr 7,  Stubberup.   --   26. juni 1960.   ^---v                  Hvad er nu det ! ! ! ???.  Kører de på Märklinspor ???

Nej, --det er ØSJS´s og Fakse Kalkbrud´s sammenflettede spor. . . . .

 

 . . .

 . . .

 . . . i øvrigt en herlig udflugt ! ! !

Sol, sommer og "kogende vand" på Østsjællandsbanen - hvad kan (kunne) man ønske mere ???

 

Hjemkommet til Køge . . . 

 . . . fra en herlig dag med jernbaneudflugt på programmet -særtogsarrangement på ØSJS- sker dette:

UPS   --   Hvad sker der lige her ? ? ?   ØSJS nr 7,   Køge, 26. juni 1960.   ^---v

 - - -

 - - -

 

ØSJS nr 7.  Køge.   --   26. juni 1960.

Hvad der egentlig skete, husker jeg ikke mere, men at dømme efter fotografiet herover har den venstre/afvigende tunge i sporskiftet været ude for noget utilsigtet ! ! ! 

Mon ikke der er -andre- jb.entusiaster, der stadig husker det   ! ! ! 

 

Udsigt fra ØSJS-særtoget.   --   26. juni 1960.

Her -50 år efter foto-optagelsen- kan jeg blive i tvivl om, hvorfor jeg egentlig tog dette billede ? ? ?

Dog tror jeg bagefter, at det skyldes den lille sorte plet midt i billedet, næsten ved overkanten.  I en god billedopløsning og stor forstørrelse, kan man se, at det rent faktisk er en rovfugl, der vel er ude efter frokosten.  (Dengang var zoom på kameraet uden for min økonomi ! ! !)

 

 

 

Motormateriel:

 

ØSJS M 2

 

ØSJS M2 ankommer til Fakse Ladeplads, --og kører straks efter på drejeskiven . . .

 

"Hva´ med at komme og hjælpe til" ! ! !

 

 . . .

 

 

 . . .

  

ØSJS M 2, Fakse Ladeplads.   --   Februar 1960.

 

ØSJS M 2.  Rødvig.   --   25. februar  1967.  Foto: Niels Krøyer.

 

ØSJS  M 2.  Haarlev.   --   21. april 1968.

 

 

 

ØSJS M 3

Fakse Ladeplads   --   Februar 1960.

ØSJS M3 netop ankommet til Fakse Ladeplads.   --   Februar 1960.   ^---v

 - - - på "skiven"  --  Det er hårdt om sommeren, men så om vinteren, delvis snedækket og alt er koldt og trægt ! ! !

 - - -

 - - -  Det lykkedes.   --    ØSJS M3 på vej til perron og afgang.  Fakse Ladeplads.   --   Februar 1960.

OSJS M 3    M 3.  Triangel 1928. Købt 1934 fra DSB ME 42. MAN 6 cyl. benzinmotor. 3-trins mekanisk gearkasse. Fra 1951 Leyland 6 cyl. dieselmotor på 125 hk. Akselafstand 5,9 m. 33 pladser. Wc. Udr. og oph. 1961. Vognkasse opsat i Hårlev, senere flyttet til Store Linde. (Kilde:  www.jernbanen.dk)

 

 

På vej mod Køge blev der lige lejlighed til et foto fremad.  
Hvis nogen spekulerer på, hvad der står på postsækken, er svaret:  "TILHØRER POSTVÆSENET"    --   Febr. 1960.

 

 

ØSJS M 3. Stubberup.   --   21. april 1968.

 

ØSJS  M 3 overtaget af Østsjællandske Jernbaneklub - ØSJK *).  Haarlev.   --   20. juni 1992.

 

ØSJS  M  4

  

ØSJS  M 4.  Haarlev.   --   Juni 1959.

 

 

ØSJS  M 4 og 5.  Haarlev.   --   Juni 1959.

 

Når der dengang var banenedlæggelser -og det var der desværre tit- kom der "liv" i de tilbageværende privatbaners indkøbsfolk.

Så gjaldt det om at være der hurtigt, og evt redde noget, der måske var bedre end ens eget materiel, i hel udgave eller som reservedele til eget materiel.

Nordfynske Jernbane - NFJ  MG 7.  Haarlev.   --   21. april 1968.   ^---v

Bygget af Scandia, Randers, 1911. Købt 1966 fra Nordfynske Jernbane, NFJ MG 7. Aldrig omlitreret. 
Anvendtes af Baneafdelingen. Hensat 1967 efter gearkasse havari. Udr. 1969. Vognkasse opsat i Endeslev. 

Flere oplysninger på:  www.jernbanen.dk

 - - -

 

ØSJS 8 / M 8.

i Fakse Ladeplads.   Februar 1960.

 

ØSJS 8.  Fakse Ladeplads.   --   Februar 1960.   ^---v

 

 

 

 

ØSJS 8.  Fakse Ladeplads.   --   Februar 1960.

 

 

 

ØSJS 8. Rødvig.   --   21. april 1968.

 

 - - -

 

ØSJS  M 8. Haarlev.   --   20. juni 1992.

 

 

ØSJS M 8 og 9.

ØSJS  MT 102, M 8 og 9. Haarlev.   --   20. juni 1992.   ^---v

 - - -

 

 

ØSJS  9 / M 9.

 

ØSJS 9.  Fakse Lp.   --   21. april  1968.

 

ØSJS M 9, skråt fremme, til venstre og M 8 til højre.  --  Kun delvis synlig til venstre: M 10.

 

ØSJS  M 10. Haarlev.   --   20. juni 1992.

 

  ØSJS Mx 43 (ex DSB Mx 1006).  Haarlev.   20. juni 1992.

 

 

 

 

Skinnebusser:

 

"Generelt"

 

ØSJS-skinnebustog ved Haarlev.   --   Her han man da "godtnok" slæbt noget materiel ud af stalden ! ! ! 
SM-SP-SP-SM (til Fakse Lp.) + SM-SM (til Rødvig)  ! ! !   --   30. marts  1961.  Foto:  Jens Bruun-Petersen.

 

ØSJS-skinnebustog.  Roskilde   --   20. december 1967.   Foto:  Jens Bruun-Petersen.

Grafitti var ikke "opfundet" dengang, så det må vel være i duggen på glasset, nogen har tegnet  --  i det mindste ligger tågen tæt på stationsområdet.

 

Sm 11.

ØSJS SM 11 + SB 3.  Fakse Ladeplads.   --   6. august  1962.  Foto: Jens Bruun-Petersen.

 

ØSJS. Sm 11 har "fået lov til" at køre helt til Roskilde med gæsterne efter dagens kørsel på ØSJS.
21. april 1968.

  

 

ØSJS Sm 12 og Sp x.  Haarlev.   --   Juni  1959.

 

 

ØSJS  Sm 13 og Sp 2.  Haarlev.   --   Juni 1959.   ^---v

 

 - - -

 

ØSJS.  Sm13 + Sp + Sm.  Roskilde.   --   21. april 1968.

Sm+Sp+Sm  -  en ganske praktisk oprangering.  Ved ankomst til Haarlev kan (kunne) man så efter behov skille toget ad, således at forreste Sm + Sp kørte videre til Fakse Lp, mens den bageste Sm kørte mod Rødvig (vist det normale). Skulle behovet imidlertid være anderledes, kunne man også lade forreste Sm køre solo til Fakse Lp, mens bageste Sm og Sp´en kørte til Rødvig.

 

ØSJS Sm 13. Karise.   --   21. april 1968.


ØSJS Sb 13. Køge station.   --   September 1973.  Foto:  Torben Rasmussen.


 

ØSJS SM 16.  Haarlev.   --   14. april  1965.  Foto: Jens Bruun-Petersen.

 

ØSJS SM 16.  Stubberup.   --   25. september  1965.  Foto:  Niels Krøyer.

 

ØSJS Sm.  Køge.   --   26. marts 1963.

 

ØSJS  MT 102, ex. SM 14. Haarlev.   --   20. juni 1992.   ^---v

ØSJS Sm 14.  Bygget af Scandia, Randers 1952.  Købt 1967 fra HOJ SM 411.  Hensat 1977. Omb. 1980 til ØSJS MT 102.
Flere oplysninger på:  www.jernbanen.dk

 

 

ØSJS Sp 2.  Rødvig.   --   21. april 1968.   ^---v

 

 - - -

 

ØSJS SP 5 + OHJ SP 226 (i baggrunden).  Haarlev.   --   13. juni  1965.  Foto:  Niels Krøyer.

 

ØSJS  SP6.  Haarlev.   --   7. april 1966.  Foto:  Jens Bruun-Petersen.

 

ØSJS  Sp 6.  Haarlev.   --   21. april 1968.   ^---v

 

 - - -

 

OHJ SP 226.  Haarlev.   --   13. juni  1965.  Foto:  Niels Krøyer.

 

 

ØSJS Sb 3.  Rødvig.   --   21. april 1968.

  

ØSJS SB 4.  Fakse Ladeplads.   --   18. august  1964.  Foto:  Jens Bruun-Petersen.

 

ØSJS SB 4.  Haarlev.   --   25. februar  1967.  Foto:  Niels Krøyer.

 

ØSJS Sb 5. Haarlev.   --   21. april 1968.   ^---v

 - - -

Horsens-Odder Jernbane  --  HOJ Sp 422.  Haarlev.   --   21. april  1968.   ^---v

ØSJS  Sp 7:  Bygget af Scandia, Randers 1952.  Købt 1967 fra HOJ Sp 422.  Solgt 1975 til Skånska Järnvägsklubb.

 - - -

 

 

Kalvehavebanen´s KB Sb 1 solgt til ØSJS som Sb 4. Haarlev.   --   Juni 1959.

ØSJS Sb 4: Bygget af Scandia, Randers. 1947.  Købt 1959 fra Kalvehavebanen - KB Sb 1. Rejsegodsrum.  Omb. 19xx med kun en dør.  Udr. 1974.  Solgt 1974 til DSB R6a (Mandskabsvogn for ballaststoppemaskine). Oml. 1987 til R569a. Solgt 1993 til DJK (Limfjordsbanen - LFB). Aalborg 2010. 

 

 

 

Y-tog.

 

 - - -

ØSJS-Y-tog,  Vallø.   --   29. juni 1991. 

 

ØSJS Ym 2. Haarlev.   --   20. juni 1992.

 

ØSJS.  Køge.   --   20. juni 1992.

 

ØSJS Ym 1 - Ys 11.  Fakse Ladeplads.   --   20. juni 1992. 

 

ØSJS Ys 11 - Ym 1.  Fakse Lp.   --   20. juni 1992.

  

ØSJS Ys 17 - Ym 7.  Fakse Lp.   --   20. juni 1992.

 

ØSJS B 53.

(Hvorfor dette foto på farvefilmen er sort/hvid, er jeg noget uforstående overfor - måske en dobbelteksponering ?)

 

ØSJS  B 53.  Haarlev.   --   29.  juni 1985.   ^---vv

 - - -

 - - -

 - - -

 

ØSJS  B 53.  Haarlev.   --   29.  juni 1985.

 

Om billederne er "Lige til modeljernbanen" skal jeg ikke kunne sige, men de blev rent faktisk optaget med henblik på at være til støtte, hvis jeg skulle selvbygge et par bogier af denne eller lignende type.  Det skete da også nogle år senere.

 

  

ØSJS  C1 - K92 - C3.  Haarlev.   --   September 1958.

 

 

ØSJS C1.  Haarlev.   --   September 1958. 

 

 

ØSJS C3.  Haarlev.   --   September 1958.

 

 

HBS C 226 / ØSJS C 226, Haarlev.  Juni 1959.

Horsens - Bryrup - Silkeborg Jernbane (HBS) C 226. Solgt til ØSJS1962 - også her med nummeret C 226.
Flere oplysninger på:   www.jernbanen.dk
 
 
ØSJS. Da 351. Haarlev.   --   September  1958.
 
 
ØSJS  Da 353. Haarlev.   --   September 1958.
 
 
DSB Fd 4806 i Haarlev (ØSJS).   --   September 1958.
 
 

Horsens Vestbaner - HV 134.  Haarlev.   --   21. april 1968.   ^---v

 - - -
 

Godsvogne.


     
ØSJS-DJK E 26. Kommandoposten, København Gb.   --   15. juli 1964.   ^---v
ØSJS E 26

Bygget af Scandia 1879. Leveret som F 26. Ingen bremse. Omb. 1880 til reservepakvogn med bremsekupe. Oml. 1928 til ØSJS ERA 61. 1962 til DJK som ØSJS E 26. Maribo 1978-2012.
Læs mere om vognen på  http://www.jernbanen.dk/ 
 
 - - -
 
 - - -
 
ØSJS-DJK E 26. Kommandoposten, København Gb.   --   15. juli 1964.
Trist at se de seneste fotos på nettet, fra Maribo 2009  --  hvor "den skriger på GORI".
 
 
ØSJS  K92. Haarlev.   --   September 1958.
 
 
ØSJS ældre bænkevogn.  Haarlev.   --   September 1958.
 

ØSJS Qc 142 "forklædt" som sprøjtevogn.  Haarlev.   21. april 1968.
 

ØSJS Qd 187. Stubberup.   --   21. april 1968.
 

ØSJS Qd 190. Stubberup.   --   21. april 1968.
 

ØSJS Qd 191. Stubberup.   --   21. april 1968.
 

ØSJS Qd 189. Stubberup.   --   21. april 1968.
 

ØSJS Qd 190. Stubberup.   --   21. april 1968.
 

ØSJS Qd 191. Stubberup.   --   21. april 1968.
 
 

ØSJS Qd 193. Karise.   --   21. april 1968.   ^---v

 


 

Faxe Jernbane - FJ 104.


FJ 104. Stubberup.   --   21. april 1968.   ^---vv

 - - -

 - - -

Detailfoto af de to pufferplanker på overgangsvognen, FJ 104, Stubberup.
For de, der måske ikke kender Østbanen i alle detaliier, var FJ 104 er såkaldt overgangsvogn, der kunne tilkobles et FJ-smalspors-loko i den ene (viste) ende, og medtage en normalsporet vognstamme i den anden ende til kørsel på de med tre-skinnede strækninger (Stubberup - Fakse Ladeplads).
 
 
 
 

Faxe Jernbane - Faxe / Fakse Kalkbrud.   --   1958.

 
Ja-men, --er det ikke mageløst ???   Netop som jeg har lagt / lægger nogle Faxe Jernbane-fotos på denne side,  så bringer tidsskriftet "LOKOMOTIVET" -i deres netop udkomne nummer, 108,  -- en artikel om den lille jernbane og kalkbrudet.
Desværre kan jeg ikke linke til artiklen, men her, -- på:  www.lokomotivet.dk/   kan Du købe det eller måske bedre; bestille et abonnement.
 

I baggrunden, midt i billedet - bag svellestablerne, to gamle FJ-vogne. 

 

Det blev til nogle fotos af den ene:
 

FJ  Z 509509

 
FJ  Z 509509.  Fakse Kalkbrud.  Stubberup.  Sept.1958.   ^---v

FJ  Z 509509  --  Aflæst på vognen:  "Faxe Jernbane / Faxe Kalkbrud / Hjemstedssted Stubberup / Z 509509 /
Rev. 4.8.44 / Akselafst. 2,5 m / Tara.  7770 kg.


FJ  Z 509509.  Fakse Kalkbrud.  Stubberup.   --   September 1958.    --    "Lige til modeljernbanen".
Bemærk i øvrigt, at vognen også er påmalet 109 på gavlen  --  oprindelig FJ 109 ???
 

ØSJS-sneplov nr. 1 i Køge Vest (KRB), og var tilsyneladende "den de andre ikke ville lege med".
24. februar  1963.
 

ØSJS  MT 102, ex. SM xx. Haarlev.   --   20. juni 1992.   ^---v

ØSJS Sm 14.  Bygget af Scandia, Randers 1952.  Købt 1967 fra HOJ SM 411.  Hensat 1977. Omb. 1980 til ØSJS MT 102.
Flere oplysninger på:  www.jernbanen.dk

 - - -


"Et eller andet sted" (som det hedder på nu-dansk), kan jeg ikke lade være med at tænke på, at det er skammeligt, at maltraktere en fin gammel Scandia-skinnebus på denne måde ! ! !   På den anden side: Hvis alternativet er ophug, og indkøb af et egentligt specialkøretøj, --ja så må jeg vel give efter.
 

 

 

Tak til:

 

Nicolai Pulkkinen
Niels Munch
Tommy Nilsson
Stevns Lokalhistoriske Arkiv.

 

 

Litteratur:

 

Østbanen 1879-2004.  Ole-Chr. M. Plum,   Dansk Jernbane-Klub   nr. 46.   2004.    ISBN:  87-87050-49-8

 

 

På "nettet".

www.jernbanen.dk

 

Tak til:

 

Nicolai Pulkkinen
Niels Munch
Tommy Nilsson

Torben Rasmussen
Stevns Lokalhistoriske Arkiv.

 

 

Litteratur:

 

Østbanen 1879-2004.  Ole-Chr. M. Plum,   Dansk Jernbane-Klub   nr. 46.   2004.    ISBN:  87-87050-49-8

 

På "nettet".

Generelt:  www.jernbanen.dk   

ØSJS:  http://www.jernbanen.dk/pbaner.php?s=121&n=oestsjaellandske-jernbane-selskab-oestbanen

 

 
 - o O o -