Højbygaard Sukkerfabrik.
Sukkerfabrikken i Holeby på Lolland var et af de første danske industrianlæg, der blev etableret som følge af en helt ny opdagelse: At sukker kan udvindes af roer.
Brødrene Erhard og Johan Ditlev Frederiksen var begge født på Nøbbøllegaard på Sydlolland i 1843 og 1846. De var uddannet landbrugskandidater, og havde været på studierejse i udlandet, hvor de i Tyskland havde studeret produktion af sukker udvundet af roer. I Holeby på Lolland anlagde brødrene både ”Sukkerfabrikken Lolland”, funktionær- og arbejderboliger, og det hele stod færdigt i 1874. Selskabet gik konkurs i 1877 og kreditorerne omdøbte fabrikken til ”Højbygaard Sukkerfabrik”. Andre producenter havde dog mere held, og i 1880 blev fabrikken opkøbt af A/S De Danske Sukkerfabrikker, der også var etableret i 1872 af C.F. Tietgen. Selskabet blev den dominerende sukkerproducent i Danmark.
Roemarkerne blev karakteristiske for Lolland-Falster, og sukkerkogerierne blev placeret så tæt på markerne som muligt, for roerne var tunge og skulle behandles på én gang i det sene efterår. Højbygaard Sukkerfabrik fremstillede råsukker, som blev sendt med jernbanevogne til Raffinaderiet Phønix i København, hvor det blev oparbejdet til hvidt sukker. Råsukkeret fremstilledes helt frem til 1960, hvor fabrikken blev lukket som følge af rationaliseringer og ombygget til papirfabrik. Som sådan lukkede fabrikken i 1993.
I dag udlejes lokalerne i den gamle sukkerfabrik til forskellige firmaer.
Rull. Materiel.
Sporvidde: 700 mm.
Nr. Type Byggeår Fabr. Udr. Noter
1 0C0t 1894 Bagnall 1958
2 0C0t 1902 Bagnall ?
3 0C0t 1905 Bagnall ?
4 0C0t 1910 Henschel ? Ex Sakskøbing C3.
6 0C1t 1897 Krauss 1961 Ex Maribo B2.
7 0C1t 1913 Krauss - Ex Mabrbo B3, til DJK 1961 ???
B5 0C0t 1920 O&K Ex Maribo B5, 1960/61. Til Sakskøbing, B5, 1961.
Et ukendt antal roetransportvogne.
1 4-aksl. sneplov.
En tur rundt om De danske Sukkerfabrikker Maribo B3, -> Højbygaard nr. 7.
..
Bemærk ølflasken på vandkassen.
<---
Trods fotografe- ret i 1958, synes flasken at være en af de "skuldrede", flasker, der i 1948 blev erstattet af den type vi stadig benytter, flasken med den jævne overgang mellem hals og krop.
"Opmålingsfoto."
I DMJK havde Povl Adamsen, Ulf Holtrup og jeg lavet et noget specielt "målebånd", idet det var inddelt med centimeter- angivelser med store runde "prikker" for hver 45 cm og tilsvarende milli-meterangivelser med streger for hver 4,5 cm.
Formålet hermed var, at når vi holdt målebåndet op foran lokomotivet- (erne), med mål- angivelserne synlige . . .
. . . og tog et foto vinkelret på køretøjets side/ gavl, kunne vi hjemme i mørke- kammeret lave en nøjagtig 1:45 gengivelse af fotografiet.
Lige til at bygge efter på model- jernbanen.
Detailfoto.
(Desværre er de specielle mål ikke til at se på disse fotos, men det virkede fint på "rigtige" fotografier.)
Højbygaard remise. I remisen ses nr. 6 , ex. Maribo B2.
Sneploven.
Som det tydelig ses: Dette er ikke "historien" om Højbygaard Sukkerfabrik. Der er alene tale om de fotos,
som jeg kan supplere med.
Herudover må jeg henvise til f. eks. bøgerne:
"Roebanerne", Tom Lauritsen og John Poulsen. bane bøger 1987. ISBN 87 88632 16-4
"Danmarks smalsporede Industribaner", S.A. Guldvang, bane bøger, 1998. ISBN 87 88632 76-8, smalspors-"Biblen".
"Roer på skinner - Jernbanernes rolle i dansk sukkerproduktion", Morten Flindt Larsen, Per Topp Nielsen og John Poulsen, bane bøger, 2008. ISBN 978-87-91434-174 -- roebane-"Biblen". Især denne sidste bog indeholder mange interessante fotos fra banen og virksomheden.
- o 0 o -
Forrige side: Gørlev Sukkerfabrik.
Næste side: Nakskov Sukkerfabrik.