30. juni 2015.
Busklippekortets sidste dag ! -- 2015.
Måske ikke mit første kort i 1975, men et af de første og det absolut sidste, 2015 (beholdes som souvenir).Kr. 2,22 for en 2-zoners rejse i 1975 / kr. 15,00 for en 3-zoners rejse i 2015 ! ! !
Farvel og tak for 40 års godt bekendtskab
- nu gælder det rejsekortet - forventningerne er ikke store, men ... tiden må vise det !!! . . . . . . .
En sidste tur til Ballerup på klippekort: Linie 42. Egebjergvej. Ballerup. -- 30. juni 2015.
Klippekort-stempelmaskine i bus . . . -- 30. juni 2015.
Over klippekortmaskinen (th) ses afløseren, rejsekortets blå øje.
. . . og på stationer: . . . . . . . . . . . . . . . . . ^----- Ballerup og Maaløv. -----^ -- 30. juni 2015.
Klippekort-beskyttelseshylstre.
Utallige er de mere eller mindre fantasifulde beskyttelseshylstre, der er "opfundet" i årenes løb.
- -
30. juni 2015.
Ved Hareskov station. -- 1969.
DSB-Hareskov station. -- 1. juni 1969. ^---vv
- - -
Strækningen set mod København. ^---v
- - -
Bagsiden af indkørselssignalet fra København / mod Farum.
Set ind mod stationen / mod Farum (fra signalet ---^). ^---v
"STOP"
- -
29. juni 2015.
I årene omkring 1960 var enkelte medlemmer af Dansk Modeljernbane Klub på flere ture -hver for sig eller sammen (flere blev senere medlemmer af tidsskriftet "SIGNALPOSTEN"s redaktion)- til diverse smalsporede industribaner, roebaner, teglværksbaner m.v. Ud over den almindelige jernbaneinteresse -for stort og småt- var det også for at indsamle lidt materiale til bygning af nogle smalsporede modeljernbaner på diverse klubanlæg (eller måske privat). Det kunne -som her- være gamle fotografier.
Hedehusene.
- - -
- - -
- - -
- - -
Sorø - Vedde (Sorø-Sorø By-station) -- 1957.
Sorø (Sorø-Sorø By-station) i sne. -- November 1957. ^---v
- - -
- -
Søndags-ekstra og ekstra-ekstra.
28. juni 2015.
"Blandede bolcher."
SAEF 8066. Tobøl. -- 1. september 1988. Foto. Jens Bruun-Petersen.
København H. -- April 1959.
Lokomotivremisen. Otto Busses Vej (Mdt. Gb). -- Oktober 1959.
Københavns Sporveje, Linie 2. Brønshøj Torv. April 1959.
Verdens flotteste sporvogn. ^---v
KS 5x1. Formosavej. -- Juli 1957.
Tak til Jens Bruun-Petersen.
- -
28. juni 2015.
På tur med målebåndet, IV. -- 1960.
I årene omkring 1960 var enkelte medlemmer af Dansk Modeljernbane Klub på flere ture -hver for sig eller sammen (flere blev senere medlemmer af tidsskriftet "SIGNALPOSTEN"s redaktion)- til diverse smalsporede industribaner, roebaner, teglværksbaner m.v. Ud over den almindelige jernbaneinteresse -for stort og småt- var det også for at indsamle lidt materiale til bygning af nogle smalsporede modeljernbaner på diverse klubanlæg (eller måske privat). Det kunne være meget svært at skaffe tegninger dengang, så mange gange måtte man selv måle op og tegne bagefter.
Til dette formål fremstillede vi et målebånd med en lidt speciel inddeling: en stor prik for hver 45 cm og 10 små streger derimellem (for hver 45 mm). Når dette målebånd blev holdt op foran f. eks. et lokomotiv og der blev taget et billede, kunne man hjemme i mørkekammeret lave sine billeder i en sådan størrelse, at der var 10 cm/100 mm mellem de store prikker, --og billedet var nu (næsten) så godt som en tegning i størrelse 1:45.
Måske var det ikke altid lige ideelt at bygge efter -direkte- men var et udmærket udgangspunkt til at tegne efter.
Valby Gasværk nr 2. -- 15. marts 1961. ^---vv
- - -
Valby Gasværk nr 2 og 6 (forrest). -- 15. marts 1961.
- -
27. juni 2015.
På tur med målebåndet, III. -- 1959.
I årene omkring 1960 var enkelte medlemmer af Dansk Modeljernbane Klub på flere ture -hver for sig eller sammen (flere blev senere medlemmer af tidsskriftet "SIGNALPOSTEN"s redaktion)- til diverse smalsporede industribaner, roebaner, teglværksbaner m.v. Ud over den almindelige jernbaneinteresse -for stort og småt- var det også for at indsamle lidt materiale til bygning af nogle smalsporede modeljernbaner på diverse klubanlæg (eller måske privat). Det kunne være meget svært at skaffe tegninger dengang, så mange gange måtte man selv måle op og tegne bagefter.
Til dette formål fremstillede vi et målebånd med en lidt speciel inddeling: en stor prik for hver 45 cm og 10 små streger derimellem (for hver 45 mm). Når dette målebånd blev holdt op foran f. eks. et lokomotiv og der blev taget et billede, kunne man hjemme i mørkekammeret lave sine billeder i en sådan størrelse, at der var 10 cm/100 mm mellem de store prikker, --og billedet var nu (næsten) så godt som en tegning i størrelse 1:45.
Måske var det ikke altid lige ideelt at bygge efter -direkte- men var et udmærket udgangspunkt til at tegne efter.
Dds B3, Højbygaard Sukkerfabrik. -- Oktober 1958. ^---vv
Den unge mand med målebåndet: Erik Schou Andersen ???
Dds B3, Højbygaard Sukkerfabrik. -- Oktober 1958. -- Den ældre, "unge mand": Poul Adamsen. ---^
. . . og i model - 1: 45. -- 1960.
På grund af "tidernes ugunst" kom maskinen aldrig længere - i det mindste ikke ret meget længere. Trods smalsporet, størrelse 0e, sporvidde 16,5 mm, fylder et anlæg alligevel en del, og efter at have givet det førsteaf børnene et lille H0-begyndersæt, fandt faderen ud af, hvor fint det var med et lille tog, der kunne køre
rundt på spisebordet, og alligevel var der overskydende plads.
. . . måske skulle det være næste projekt for en færdiggørelse ??? ! ! !
NBNBNBNB
Måske synes det, som om der ikke sker så meget på siden(-erne), men husk, at der også sker en daglig/jævnlig opdatering af de øvrige sider.
- -
26. juni 2015.
På tur med målebåndet, II. -- 1959.
I årene omkring 1960 var enkelte medlemmer af Dansk Modeljernbane Klub på flere ture -hver for sig eller sammen (flere blev senere medlemmer af tidsskriftet "SIGNALPOSTEN"s redaktion)- til diverse smalsporede industribaner, roebaner, teglværksbaner m.v. Ud over den almindelige jernbaneinteresse -for stort og småt- var det også for at indsamle lidt materiale til bygning af nogle smalsporede modeljernbaner på diverse klubanlæg (eller måske privat). Det kunne være meget svært at skaffe tegninger dengang, så mange gange måtte man selv måle op og tegne bagefter.
Til dette formål fremstillede vi et målebånd med en lidt speciel inddeling: en stor prik for hver 45 cm og 10 små streger derimellem (for hver 45 mm). Når dette målebånd blev holdt op foran f. eks. et lokomotiv og der blev taget et billede, kunne man hjemme i mørkekammeret lave sine billeder i en sådan størrelse, at der var 10 cm/100 mm mellem de store prikker, --og billedet var nu (næsten) så godt som en tegning i størrelse 1:45.
Måske var det ikke altid lige ideelt at bygge efter -direkte- men var et udmærket udgangspunkt til at tegne efter.
Nakskov Sukkerfabrik nr. 2.
Nakskov Sukkerfabrik nr. 2. Nakskov. -- November 1959. ^---vv
- - -
Personerne er farvehandler Povl Adamsen, Gentofte og tidsskriftet "SIGNALPOSTEN"s senere redaktør
Ulf Holtrup.
Nakskov Sukkerfabrik nr. 5.
Nakskov Sukkerfabrik nr. 5. Nakskov. -- November 1959. ^---vv
- - -
- -
25. juni 2015.
På tur med målebåndet. -- 1959.
I årene omkring 1960 var enkelte medlemmer af Dansk Modeljernbane Klub på flere ture -hver for sig eller sammen (flere blev senere medlemmer af tidsskriftet "SIGNALPOSTEN"s redaktion)- til diverse smalsporede industribaner, roebaner, teglværksbaner m.v. Ud over den almindelige jernbaneinteresse -for stort og småt- var det også for at indsamle lidt materiale til bygning af nogle smalsporede modeljernbaner på diverse klubanlæg (eller måske privat). Det kunne være meget svært at skaffe tegninger dengang, så mange gange måtte man selv måle op og tegne bagefter.
Til dette formål fremstillede vi et målebånd med en lidt speciel inddeling: en stor prik for hver 45 cm og 10 små streger derimellem (for hver 45 mm). Når dette målebånd blev holdt op foran f. eks. et lokomotiv og der blev taget et billede, kunne man hjemme i mørkekammeret lave sine billeder i en sådan størrelse, at der var 10 cm/100 mm mellem de store prikker, --og billedet var nu (næsten) så godt som en tegning i størrelse 1:45.
Måske var det ikke altid lige ideelt at bygge efter -direkte- men var et udmærket udgangspunkt til at tegne efter.
ADdS (Aktieselskabet De danske Sukkerfabrikker) C 4.Sakskøbing Sukkerfabrik. ^---v November 1959.
Personerne her er farvehandler Povl Adamsen, Gentofte og tidsskriftet "SIGNALPOSTEN"s senere redaktør
Ulf Holtrup.
(Desværre er prikkerne nærmest umulige at se på et skærmbillede, men det gik fint på fotopapir.)
ADdS Da 1. Sakskøbing Sukkerfabrik. ^---v November 1959.
- - -
Vogne.
Nakskov Sukkerfabrik, vogn nr. 417. Nakskov. -- November 1959. ^---v
Bemærk sporet: Normalspor, 1435 mm og sukker-smalspor, 700 mm sammentrukket med den ene køreskinne fælles.
Når forstørrelsen bare bliver stor nok, hjælper det på læsbarheden af prikkerne. Vognlængde = 92 mm i størr. 1:45.
Det samme kunne naturligvis lade sig gøre i størr. 1:87, blot med hhv. 87 cm mellem de store prikker og 87 mm mellem de små streger. Til gengæld kan man jo i vore dage få/købe tegninger af næsten alt, --og hvorfor så dette ??? ! ! !
- -
23. juni 2015.
Bloustrød-banen (Bloustrød Teglværk). -- 1960.
(Senere på dagen i dag (23.6) blusser Skt. Hans-bålene . . . )
Her er "Tivolihusene" blot benævnt "Tivoli". *) --->
De to sneskraber- ---> medarbejdere, der er på vej "hjem", går på banelinien her næsten midt i kortet i retning mod øst / højre.
*) "Tivoli" eller "Tivolihuse" er to huse som ligger lige øst for banen, hvor den kommer ud fra sydenden af Sønderskov.
Jeg kender ikke årsagen til det lidt underlige navn. Måske nogle lokale kan hjælpe med årsagen, og eventuelt vil skrive om det ! ! ! ???
Fra Lillerød Lokalarkiv har jeg modtaget følgende:
"Med hensyn til Tivolihusene, så er den nyeste teori, at der vistnok på et tidspunkt har været vinterkvarter for et lille cirkus/omrejsende tivoli.
Ellers har vi altid sagt, at navnet skyldtes bakkernes lighed med ruchebanen i Tivoli."
Selv på tipvognsbaner skal der ryddes sne ---^. . . . . . . . Bloustrød-banen v. Tivolihuse. -- Februar 1960.
. . . men nu går det hjemad -formentlig til noget varmt ! ! !
". . . og bag dem kom 4-toget." ---v
Tog på vej fra "graven" mod værket ---> Bloustrød-banen. -- Februar 1960. ^---v
- - -
Tog på vej <--- mod "graven". -- Bloustrød-banen. -- Februar 1960. ^---v
- - -
"Rolighed" set fra Tivolihuse. -- Februar 1960.
. . . og det kan man så tænke på, den ene af årets to længste dage (hvor det såmænd heller ikke er særlig varmt -- der loves 5 grader kommende nat og 11-12 grader i morgen [23.6] ).
Se evt. meget mere på: Bloustrød Teglværk.
- -
22. juni 2015.
Blandede bolcher / Opsamling. -- 1957.
Ikke alle verdens bedste billeder, men måske kan man alligevel finde noget interessant -- en vis alder har de dog.
LNJ Sm 13. Nærum. ^---v Juni 1957. I det mindste er vognen i mellemtiden blevet ophøjet til museums-køretøj, men ej heller stationsbygningen ser ud som dengang.
- - -
DSB E 989 + 996 passerer Borup. -- Juli 1957.
Som trafikelev var jeg på afløsning i Borup tre-fire dage for at sælge billetter og passe post. Midt på dagen var der lukket et par timer (middagslukning), og hvad laver en udenbys trafikelev så i de to timer ??? Den dag havde jeg besluttet, at jeg ville se herregården Svenstrup NV for stationen. Sådan blev det, og jeg gik mod stedet. Pludselig blev jeg "vækket" af en lyd bag mig, men jeg nåede da at få kameraet frem.
<-- "Udsigt" over G 611´s tender. "Lille Syd" (Roskilde-
Køge-Næstved), men hvor ??? -- 1. september 1957.
Måske har billedet været vist tidligere med samme
spørgsmål: Hvor ? men jeg mener ikke, at der er kommet
nogen løsning frem !
banen. Hvor ???
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Afstandsmærket før Sludstrup. Slagelse-Næstved-banen.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Set mod Næstved. -- 1. september 1957.
- -
21. juni 2015.
En type ledvogterbolig.
Typen ses i det mindste utallige steder på Sjælland, men jeg er pt. ikke klar over hele dens udbredelsesområde.
DSB-vogterhus. Udateret tegning: DSB. ^---vv
De ekspl. af bygninger -jeg har kendskab til- opført efter disse tegninger, synes at være opført mellem 1918-1930.
NBNBNBNB: Det kan ikke påregnes, at de indbyrdes størrelsesforhold mellem de tre tegninger stemmer overens.
Lige til modeljernbanen.
Typen ses både i blank mur (gule og røde sten) samt som pudsede og kalkede gule, røde, men formentlig også røde.
Den kraftige, mørke samlingslinie her -----^ (og højdeforskellen mellem bygningerne) skyldes, at de to bygninger ikke er limet sammen, og først bliver det, når de opstilles endeligt på anlægget.
Bemærk de 6 små ventilationshuller for spisekammeret --------^ de ses også (tilmurede) på næstsidste foto d. 20. juni.
1:87-model udført i appelsinkasse-krydsfiner, gibs, bagsidekarton, selvklæbende papirstrimler, gennemsigtigt emballageplast og pizzakarton-bølgepap. Pris: Stort set: 0 kroner, men meget tidsforbrug - hyggeligt.
Pudsigt: Da jeg var færdig med byggeriet (tilfældigt tidspunkt), og havde den med på en DMJU-udstilling, havde firmaet HELJAN samtidig medbragt en nyfremstillet model. (HELJAN tillader desværre ikke, at jeg bringer et foto -fra deres hjemmeside- af deres bygning (man kunne da ellers godt være den bekendt - men så får de ikke den reklamemulighed :-( ) Pris: Kr. 325, - (måske + porto), men ingen hyggetimer med modelbygning).
Så må man nøjes: http://heljan.dk/shop/kolonnehus-304p.html
- -
20. juni 2015.
En ledvogterbolig. -- 2015.
DSB O 327 passerer broen over Jyllingevej. -- 4. juni 1939. Bemærk, at man nederst i billedets venstre side netop aner det gamle spor fra før banen blev ført over broen, samt advarselsskiltet "Bevogtet jernbaneoverskæring" yderst til højre.
Foto: J.Steffensen.
Bag brofæstet til venstre finder man nedenviste tjenestebolig, opført i 1927.
Forhenværende ledvogterbolig v. Jyllingevej st. -- 30. marts 2015. ^---vv
Forhenværende ledvogterbolig v. Jyllingevej st. -- 30. marts 2015.
Som man kan se, står boligen i øjeblikket tom, men om det er med henblik på salg ???
Lige til modeljernbanen.
- -
18. juni 2015.
Apropos: Folkemødet på Bornholm.
(Folkemødet på Bornholm er nu slut. Skulle jeg finde flere ikke-viste bornholm-fotos, --ja så må de vente et år ! ! !)
Robbedale trb.
Robbedale trb. -- 21. september 1968. ^---v
- - -
Rønne Nord.
Rønne N. -- 21. september 1968. ^---vv
Siden 1916 havde det været muligt, (også) at komme til Gudhjem med jernbane. Med toget til, og togskifte i, Aakirkeby kunne man køre til Gudhjem. . . . . . . . . . . . . . --->
D. 18. august 1952 nedlagdes strækningen Aakirkeby-Gudhjem og året efter, d. 15. september 1953, strækningen Rønne-Sandvig (der grenede fra her til venstre i billedet).
Tilsyneladende havde man dog ikke fun-det anledning til at fjerne / erstatte det gamle skilt med "Gudhjem".
Stationsbygningen her på Rønne N blev nedrevet kort efter den sidste og endelige nedlæggelse i 1968.
DBJ M1 + 324 + M 5, Rønne N. 21. september 1968.
Litteratur / Kilder:
...med en masse gode gamle og nye fotos og tegninger af alt på DBJ. Skal jeg være helt ærlig, er der nok desværre meget, man ikke finder omtalt i bogen. Lidt trist, for hvornår tør andre udgive en bog i den "vægtklasse" igen om DBJ (m.fl.), og så længe må vi savne, det vi mangler ! ! !
Til gengæld må det nok også erkendes, at der er utrolig mange gode ting, som man slet ikke ville vente, men som er med til at hævet bogens kvalitet væsentligt ! ! ! ISBN 978-87-88179-74-3.
De Bornholmske Jernbaner --- 1900 - 1968. Ludvig Mahler, 1993. ISBN: 87-88134-03-2
Denne bog giver egentlig svar på mange af de spørgsmål, man (jeg) savner svar på i bogen ovenover. A4, 208 sider, sort/hvid, mange illustrationer.
17. juni 2015.
Apropos: Folkemødet på Bornholm.
Søndag efterlyste jeg oplysninger om Københavns Sporveje´s motorvogn KS 227.
Der synes at være gode oplysninger på vej ! ! !
(Folkemødet på Bornholm er nu slut, men her kommer lige en "Dagens ..." eller to mere fra klippeøen.)
Nylars trb.
Nylars trb. -- 21. september 1968.
Nylars trb. -- 21. september 1968.
DBJ M 1 + 324 + M 5 v/ Nylars trb. -- 21. september 1968. ^---vv
Nylars kirke. -- 21. september 1968. ^---v
. . . og som banemærke:
16. juni 2015.
Apropos: Folkemødet på Bornholm.
(Folkemødet på Bornholm er nu slut, men her kommer lige en "Dagens ..." eller to mere fra klippeøen.)
Smørenge trb.
Smørenge trb. -- 21. september 1968. ^---vv
DBJ M 1 + 324 + M 5. Smørenge trb. -- 21. september 1968.
15. juni 2015.
Apropos: Folkemødet på Bornholm.
(Folkemødet på Bornholm er nu slut, men her kommer lige en "Dagens ..." eller to mere fra klippeøen.)
Tvillinggaard trb.
Tvillinggaard trb. -- 21. september 1968. ^---vv
j
DBJ M1 + 324 + M5. Tvillinggaard trb. -- 21. september 1968. ^---v
- - -
Søndags-ekstra.
EFTERLYSNING . . . . . . . . . .
Der er heller ikke meget bornholmsk folkemøde over dette: KS 227.
Ved udrangeringen af de ældste sporvogne i midten af 1960´erne blev denne vogn solgt til og opstillet på Bornholm.
Her er den hensat på kajområdet mellem to af de her nedlagte kulpladser lige overfor Københavns Godsbanegård, hvis nye pakhus "I " og en tagrytter på det gamle pakhus "I", ses i billedets højre side.
Man aner havnebanesporet i Kalvebod Brygges brolægning.
Efter ankomsten til Bornholm blev vognen opstillet på en skrotplads, men om det var for ophugning eller evt. brug som opholdslokale i nogle år, vides ikke.
Der må da være bornholmere, der har taget fotos af denne vogn i ca. 1972-73 !
- o -
Herudover vil jeg tillade mig at henvise til Sporvejshistorisk Selskabs hjemmeside: http://www.shsbornholm.dk/
om vore dages restaurering af gamle københavnske sporvogne på Bornholm.
Frederiksberg Sporveje nr 31, Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, på vej til restaurering. 25. januar 2012.
Foto: SHS-Bornholm.
En dag kommer turen vel også til denne ??? ! ! !
Søndags-ekstra-ekstra.
14. juni 2015.
Koblingsstation NESA 1174. Klampenborgvej Vest, Lyngby. -- 2015.
Koblingsstation NESA 1174. Klampenborgvej Vest, Lyngby. -- 9. juni 2015.
Der er ikke meget Folke-møde over de efterføl-gende fotos --- en kob-lingsstation på Klampen-borgvej i Lyngby, men desværre rækker mine muligheder ikke til flere bornholmske.
På græsset ved hjørnet for motorvejs af- og til-kørselen Helsingørmotor-vejen / Klampenborgvej.
..
Tegnet efter opmålinger (ikke i højden ) og fotos. Der kan være et misforhold mellen "stationen"s højde på fotografierne og tegningen. Her skal det huskes, at den står i mere end knæhøjt græs.
Lige til modeljernbanen.
- -
14. juni 2015.
Apropos: Folkemødet på Bornholm.
På turen fra Rønne mod Neksø havde vi haft stop ved ca. hveranden standsningssted (stationer / trinbrætter) som det nu passede for at få særtoget til at passe ind i den vanlige toggang. Nu -på tilbageturen- skulle det så forsøges at klare stop på de steder, der ikke var besøgt om formiddagen. Næste aktuelle standsningssted var Bodilsker, som dog -billedmæssigt- allerede er behandlet tidligere: September 2012 (nederst (29.8) + (30.8), der er medtager under september, og Pilemølle Juni 2014. (15. juni).
Ugleenge
Ugleenge station. -- 21. september 1968.
DBJ M1 + 324 + M5. Ugleenge. -- 21. september 1968. ^---vv
Aakirkeby.
Indkørselssignalet for tog fra Rønne. Aakirkeby. -- 21. september 1968.
DBJ M1 + 324 + M5. Aakirkeby. -- 21. september 1968.
13. juni 2015.
Apropos: Folkemødet på Bornholm.
Som vist allerede nævnt i den tilsvarende serie fotos sidste år ved denne tid, stammer billederne fra en DMJK-nedlæg-gelsestur afholdt den næstsidste weekend inden banens nedlæggelse (den sidste weekend havde DJK nedlæggelsestur).
Vi kørte fra Rønne til Neksø om formiddagen med motorvognen M 5 og personvognen 324 med et lille ophold i Neksø. Af en eller anden grund -jeg husker ikke hvilken- stødte M 1 til i Neksø. Måske holdt M 1 der allerede ved vor ankomst ??? I det mindste - på hjemturen mod Rønne rådede vi således over et af banens "små lyntog", en lille/stor motorvogn i hver ende og en personvogn imellem. "Store lyntog" = en stor motorvogn i hver ende og to personvogne i midten.
Kannikegaard.
Kannikegaard--->
Kannikegaard station. -- 21. september 1968. ^---v
- - -
DBJ M 1, Kannikegaard, set tilbage mod Neksø. -- 21. september 1968. ^---v
DBJ M 1 + 324 + M 5. Kannikegaard. -- 21. september 1968.
Kannikegaard. Svinefolden. -- 15. april 1960.
På turen fra Rønne mod Neksø havde vi haft stop ved ca. hveranden standsningssted (stationer / trinbrætter) som det nu passede for at få særtoget til at passe ind i den vanlige toggang. Nu -på tilbageturen- skulle det så forsøges at klare stop på de steder, der ikke var besøgt om formiddagen. Næste aktuelle standsningssted var Bodilsker, som dog -billedmæssigt- allerede er behandlet tidligere: September 2012 (nederst (29.8) + (30.8), der er medtager under september, og Pilemølle Juni 2014. (15. juni).
. . . og i år, som de foregående år, er seerne velkomne til at sende deres egne fotos fra DBJ, --nok til glæde for hjemmesidens indehaver, men forhåbentlig også for "sidens" øvrige seere / læsere.
12. juni 2015.
Apropos: Folkemødet på Bornholm.
DBJ M 5 v. Neksø. -- 21. september 1968. ^---v
Tænk -- "om en uge" er den klar til ophugning --- SKANDALE ! ! ! --- Til det sidste kørte den som en drøm.
Neksø
DBJ Neksø Station. -- 21. september 1968.
Tænk, at man ganske kort tid efter nedlæggelsen (1973) af banen, kan finde på at rive en så flot og egenartet bygning ned. Bygningen lå i vejen for noget vejbyggeri ! ! ! Bemærk: "Den evindelige postbil" på perronen.
DBJ Neksø. Vejfacaden. -- 21. september 1968.
DBJ Sp 31+Sm 30. Neksø. -- 21. september 1968.
DBJ.Sm 30+Sp 31 - Sb 41+326. Neksø. -- 21. september 1968.
. . . .
DBJ. Stranden v. Neksø. -- 21. september 1968. Tænk, hvis man havde haft penge til en farvefilm. . . . . . . . . .
(Fortsættes)
Lad mig i øvrigt minde om bøgerne:
DBJ - Historien om Jernbanerne på Bornholm.
. . . med en masse gode gamle og nye fotos og tegninger af alt på DBJ. Skal jeg være helt ærlig, er der nok desværre meget, man ikke finder omtalt i bogen. Lidt trist, for hvornår tør andre udgive en bog i den "vægtklasse" igen om DBJ (m.fl.), og sålænge må vi savne, det vi mangler ! ! !
Til gengæld må det nok også erkendes, at der er utrolig mange gode ting, som man slet ikke ville vente, men som er med til at hæve bogens kvalitet væsentligt ! ! ! ISBN 978-87-88179-74-3.
De Bornholmske Jernbaner --- 1900 - 1968. Ludvig Mahler, 1993. 87-88134-03-2
Denne bog giver egentlig svar på mange af de spørgsmål, man (jeg) savner svar på i bogen ovenover. A4, 208 sider, sort/hvid, mange illustrationer.
Eller læs et par af de andre ("gamle sider") f. eks:
DBJ - Rullende materiel
Almindingen-Gudhjem Jernbane - AGJ m. fl.
eller "alt" om DBJ og -især- deres rullende materiel:
http://www.jernbanen.dk/pbaner.php?s=196&n=de-bornholmske-jernbaner
11. juni 2015.
Desværre --- . . . evp får sin nattesøvn . . .
--måske i morgen.
- -
10. juni 2015.
Der kom en mail, om jeg kendte farverne på et af de københavnske ledvogterhuse -Trekronergade. Jeg har fotos af huset -i sort/hvid- men farverne husker jeg ikke. Det sort/hvide hus er ret mørkt, så jeg tør ikke afgøre, om det var opført i gule eller røde sten. Skulle nogle blandt seerne kende farverne -måske ligge inde med et farvefoto- vil hjælp/foto være meget velkommen.
Imidlertid finder jeg, at "stilen" på Trekronergade-huset minder en del om nedenstående, så det kunne de daværende farver måske også gøre ????????????
Snekkersten -- 2015.
Dobbelthus som banearbejderbolig eller "bare" bolig for noget af stationens personale ????
Vejside-fotos. ^---vv
. . . og et enkelt foto set fra banen / perronen på Snekkersten station, 30. marts 2015.
- -
9. juni 2015.
Øresundsvej station, Amagerbanen.
På et af vore fora har der været lidt debat om modelbygning af Øresundsvej station, og herunder måtte jeg konstatere, at der ikke var tegninger af Amagerbanens varehuse på min hj.side om Amagerbanen:
Amagerbanen - Indledning.
Varehuset, banefacaden og …..
... vejfacaden, set fra Krimsvej.
Begge 15. juni 1979. Bemærk døren i gavlen for personalets adgang til pakhuset.
Når man så ind ad den åbentstående varehusport mod gaden, var rummet fyldt af -tilsyneladende- alle banens gamle godsvægte (decimalvægte), --frit tilgængelige for alle, i døgnets 24 timer. Gad vide, hvad der er blevet af dem ???
Varehuset i streg:
Bemærk, at målene er opgivet i Alen (1 alen = 2 fod = 4 kvarter = 24 tommer = 0,62771 m)
Varehus for Kastrup, Dragør og Store Magleby stationer. --- Længde 12 alen / bredde 10 alen.
Varehus for Tømmerup og Øresundsvej stationer. -- Længde 12 alen / bredde 8 alen.
Varehusenes længde og portanbringelser er således ens på alle varehuse - kun gavlene er forskellige. Hertil er der en lille dør i gavlens højre side, mod stationsbygningen.
EVP´s egen tegning ud fra mål og fotos fra varehuset ved Øresundsvej station. Den lille -stærkt hældende- perron var beliggende på vejsiden (Krimsvej). På sporsiden -hvor der i de første år var en smal perron forbi varehuset, var der ikke læsserampe, men måtte benyttes en laaang læssebro.
Udklip af stationens sporplan visende stationsbygning med udhus og "stationsforstanderens have" samt det ret langt væk beliggende varehus.
Stationsarealet og varehuset (som set ovenfor)
set mod nord fra det daglige MH-trukne godstog d. 15. juni 1976.
Bemærk også her den lange afstand fra sporet ind til varehuset. Umiddelbart forventer man, at der engang var en lille læsserampe ud mod sporet, --men nej. Det var der ikke plads til, for oprindelig gik perronen videre langs varehuset og ca. 8-10 meter forbi dette.
Den slags havde man næppe fået lov til i dagens Danmark.
- -
8. juni 2015.
Der kom en mail: . . . med bl. a. vedhæftede fotos samt tilladelse til brug. Desværre er de ældre fotos -det må nok erkendes- af skiftende kvalitet, og måske endnu mere desværre, i sin tid ikke scannede, men affotograferede. Det var vilkårene dengang, --men vi har da billederne ! ! !
DSB-lokomotiver m.v. -- 1958.
(Fortsat.)
DSB Hs 378. København Gb. -- 5. december 1958. Foto: Torsten Emborg.
DSB C 701 v. Maskindepot Gb. -- 5. december 1958. Foto: Torsten Emborg.
DSB D 833. Maskindepot Gb. -- 5. december 1958. Foto. Torsten Emborg.
DSB E 981. Valby. -- 1. september 1958. Foto: Torsten Emborg.
DSB Mh 201. København Gb. -- 14. december 1958. Foto: Torsten Emborg.
DSB Mh 201. København Gb. -- 5. december 1958. Foto: Torsten Emborg.
Tak til Torsten Emborg og Per Vadmand.
- -
7. juni 2015.
1:45-model af SEAS-transformatorstation -- 2015.
For mange år siden -i 1960/70-erne- så man ikke mange transformatortårne på danske modeljernbaneanlæg, og ingen savnede dem vist. Når man ikke så dem, så savnede man dem ikke, men da de begyndte at dukke op: Selvfølgelig, --det var lige det, der manglede. Bl. a. en artikel i "SIGNALPOSTEN" rådede bod på mangelen, og nu kan de både hjemmebygges (mange forskellige tegninger ses på "siden" Transformatorstationer (-tårne). (hver landsdel sin type tårne) eller de kan købes i handelen.
Hjemmebygning.
Ligesom mine tilsvarende 1:87-modeller af disse tårne, er tårnet fremstillet af småbølget emballagebølgepap, hvilket vist også kan ses på enkelte fotos. Herefter er det påført gips - smurt ud, som når man smører smør på et rundstykke. Tagsten: Almindeligt bølgepap. Vinduesruder: Diverse emballageplast. Sprosser: Strimler af selvklæbende papir. "Geviret" på taget repræsenterer vist det eneste, der er indkøbt til formålet: Et stykke U-formet messingprofil. Isolatorerne på tårnets sider: Små hvide perler. - Ja, de er også købte, omend en stor pose til andet formål, men kan bruges her.
Bemaling: Hvad huset formår - som modelbygger og husejer har man næsten altid nogle rester af både det ene og det andet (Det som tidsskriftet "LOKOMOTIVET" kalder "Rodekassen").
1-45-model af SEAS-trsfst. -- 6. juni 2015.
Diverse løsdele til et mini-diorama - når tårnet nu er bygget.
Hegnspæle: Raketpind afskåret på længde og flækket som man nu fornemmer det. Hegnstråd: Thepose-snor.
Bund med hegnspæle og -tråd.
Rester af 3 mm appelsinkasse-krydsfinér, lidt flisegrus fra haven og lidt grå maling.
Stort set klar til indsættelse i "kassen".
Døren: Malet på bølgepap´et. Hængsler/beslag: Tynde kartonstrimler. En ring og hængelås: 0,5 mm kobbertråd og lidt dåseblik. "Skabet" på siden: En træklods.
. . .
Ophængt.
Det skulle således ikke være svært at skaffe materialer til et sådant byggeri, og slet ikke dyrt.
(Kassen udenom og bagklædningen er også hhv. appelsinkasse-krydsfinér og kasseret emballagetræ.)
SEAS-standard-transformatorstation, 1922.
Bemærk i øvrigt ved SEAS-tårnene: De har "øjenlåg" over ventilationsåbningerne (en SEAS-specialitet).
Se evt også: Transformatorstationer (-tårne).
- -
4. juni 2015.
. . . og nu til noget helt andet ! ! !
Korsbæk -- 2015.
Selvom Korsbæk på BAKKEN har været meget omtalt næsten alle steder, er der vel stadig "en enkelt", der ikke har været forbi. Sammen med nogle andre DSB-pensionister var jeg forbi i dag, og jeg må sige, at det er lidt af en oplevelse, -en fantastisk idé.
Bare ærgerligt, at idéen ikke var min.
Korsbæk. -- 3. juni 2015.
Selvom bygningerne i byen ikke er "rigtige" kopier af "rigtige" huse, er det -som modelbygger- interessant at se disse store 1:1-"modeller".
Jernbane Restauranten
Jernbane Restauranten. Korsbæk. -- 3. juni 2015.
Først efter at billedet var optaget, så jeg, at det er Agnes Jensen, der er på vej ind til tjener Boldt.
Jernbanerestaurantens kendte disk . . .
. . . og stambordet --desværre uden de tre faste gæster.
Agnes i færd med at orientere sig: Hvor er Boldt ? Tjeneren herover ---^ er en ekstra-tjener indkaldt til dagen.
Lokalet, hvori hr. Schwann ønskede at indtage sine måltider -- indtil det kneb med kontanterne . . . !
En dag i næste måned, skal middagen indtages i "Postgården"s restaurant -- der er bestilt bord ! ! !
Helt afgjort et besøg værd.
- -
3. juni 2015.
Diverse opsamling:
Der kom en mail:
Tak til Palle Klitgaard.
----------------
Der kom en mail:
"Resterne" af Kristiansminde trb. (Svendborg-Nyborg Banen). -- 2015. Foto: Nils Pedersen. ^---v
Tak til Nils Pedersen.
--------------------
Opfølgning.
Jeg har vist et par gange nævnt min gamle aldrig færdiggjorte model-Lunding-vogn, i år 60 år, samt mit dilemma: Enten skulle den smides væk (lidt ærgerligt for al den tid og det arbejde, der dog var lagt i den, inden en masse fejl blev opdaget og vognen blev "henstillet på et sidespor), eller den skulle bygges færdig, med de mange fejl den havde (har).
Fejlenes karakter og vognens nuværende stand (overfladens fortinning var korroderet og mange steder var de gamle slibespor efterhånden "røde" af begyndende rust) var af en sådan art, at det ville være nemmere at bygge en ny og rigtig vogn, end at rette den gamle op ------- og så ville jeg være tilbage ved udgangspunktet. Det blev til færdig-bygning med de mange fejl (der ofte førte til nye på grund af de gamle) og opretning af enkelte.
1956.
Vognen -KS 533- fotograferet i 1956, da jeg havde købt mit første "rigtige" kamera . . .
. . . og i april 2013. "Tidens tand" har gnavet i den . . .
2015.
"Kassen" vognen er anbragt i, er et lille stykke "Nørrebrogade" med Assistens Kirkegård som baggrund.
Årsagen hertil: Der stod ganske vist -stadig- "HUSUM" og "FORMOSAVEJ" i hver sin ende, men ikke så pænt, som jeg kunne ønske. Det er umuligt at komme ind destinations-skiltekasserne, der er loddet sammen. Skiller jeg dem ad, får jeg aldrig samlet dem pænt igen. Destinationerne er derfor dækket med et par røde markeringer som "remisekørsel", og her er vognen solo på vej fra Nørrebro remise til Sundby remise (med den pæneste side udad, fordi der ikke her er "pillet" så meget ved vognens oprindelige, flotte udseende.
Hvad man her på billedet har svært ved at se er, at "Nørrebrogade" egentlig er dobbeltsporet, omend der ikke er køreledning over det spor, der ligger udenfor "kassen". Alt dette fordi jeg -trods alt- også gerne vil kunne vise vognen køre den anden vej -med "indstigningssiden" udad. I sin tid valgte jeg helt bevidst den første ombygningsudgave af "Fast konduktør", der kun havde ind- og udstigning af en enkelt dør i hver ende. Det var -efter min mening- langt pænere og mere tro mod den oprindelige vogns udseende, end den senere udgave med dobbeltdør i bagenden og midterdør.
"Hvorfor saver du så ikke bare det yderste spor af", kunne man spørge. Fordi jeg derved ville gøre "Nørrebrogade" enkeltsporet og tvang sporvognen til at køre "venstresporkørsel" i retningen mod Nørrebro remise. Det går ikke ! ! !
. . . og som den ser ud nu, hvor jeg har afsluttet arbejdet på den. Herligt at se kontaktrullen følge køretråden.
En ældre mand har taget plads på den lille bænk. Han har nået pensionsalderen eller er i det mindste lige ved det. 63 år er han mindst. Han blev købt i forretningen "Model og Hobby" (på hjørnet af Njalsgade og Isafjordsgade, v. Islands Brygge) omkring 1952, og tilbragte sin ungdom i en første generation S-togsmotorvogn, der dog blev skrottet for mange år siden.
Her er vognen vendt 180 grader -eller er den bare på vej tilbage mod Nørrebro remise efter en lille "udflugt". Det er stadig ikke nemt at se, men her befinder vognen sig dog på det andet, yderste spor. Man kan lige ane, at trolley-stangens kontaktrulle er lidt højere oppe, dels pga. manglende modtryk fra køretråden, dels pga. den perspektiviske virkning.
Her et bedre billede af forskellen på inderste spor ---^ og yderste spor ---v . . .
. . . og så må det være "Sjællandsgade", der her kommer ind fra højre (omkring Nørrebrogade 92-94).
Nu resterer der efterhånden bare, at "kassen" en dag skal have en omgang koksgrå bejse, så den kan samles endeligt.
- -
2. juni 2015.
Gamle Ole. Østerport. -- 20. juli 1959. Foto: Torsten Emborg.
(Den store udstilling på Østerport station d. 20. juli - 2. august 1959.)
DSB H 40. Østerport. -- 20. juli 1959. Foto: Torsten Emborg.
------------------------------------ Et lille tilbageblik ----------------------------------------
Jernbanemuseet udgav et mindre katalog i anledning af udstillingen,
og jeg har valgt -nedenfor- at bringe den tilhørende tekst til det
pågældende materiel.
Egentlig var udstillingen to-delt og bestod af hhv. denne store udendørs 1:1-udstilling af det større, rullende materiel samt af en indendørs udstilling af mindre, museale effekter, som var udstillet i en perron-nedgang / gennemgang på Københavns Hovedbanegårds perron 5 / spor 9-10.
Se evt: Jernbaneudstilling - 1959.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DSB C 701. Mdt.Gb. ^---v 5. december 1958. Foto: Torsten Emborg.
- - -
DSB C 715. Ballerup. -- 14. september 1959. ^---v
- - -
(Fortsættes.)
Tak til Torsten Emborg og Per Vadmand.
- -
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Desværre, --evp får sin nattesøvn . . . . . . . . hhv. indtager pladsen i hængekøjen og nyder det gode vejr !
( --og det tager nøjagtig lige lang tid at forberede dagens fotos, hvadenten "siden" bliver set af 410, 360, 330 eller 600 besøgende.)
Forrige side: Maj 2015.
Næste side: Juli/aug./sept. 2015