Dagens foto(s). 

 

 

Juni  2012.

 

 

 

 

 

 

 

 

Dagens foto(s) må forventes at stamme fra hele landet. 

 

 

- - o 0 o - -

  

 

30.6.   --   Lørdags-ekstra / Sommerferie-ekstra.

( Se nedenfor. ) 

 

 

Hillerød-Frederiksværk-

Hundested Jernbane. 

 

 

 

 Skævinge st.  og Borupgaard trb.

 

 

 

 

 

 

 

 

Skævinge  --  km.  11,4  fra Hillerød.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skævinge station.   --   Foto:  HFHJ-jubilæumsskrift, 1947.

 

 

 

 

HFHJ.  Skævinge station,  set mod Hundested  ---^  og mod Hillerød  ---v . . . . . . . . 29.10.1966.

 

 . . .  uden  ---^ og med varehus  ---v

 

 

 

Skævinge station,  vejfacaden.   --   29. oktober 1966.

 

 

 

  

" ... Skyer, der går og kommer, det er den danske sommer".  Bedst som det kan være det dejligste sommervejr/ fotovejr, afløses solskinnet af en tågeagtig regnvejrssky, der kommer rullende ind over landskabet . . .

 

 

 . . . for få minutter efter atter at være sol og sommer - omend stadig med spredte kraftige regnskyer.

Ved Borupgaard trb.   --   29. oktober 1966.

 

 

Borupgaard trb.   --   km 9,1 fra Hillerød.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HFHJ.  Borupgaard trb, set mod Hundested  ---^ og mod Hillerød  ---v . . . . . . . .    29. oktober 1966.

 

Faren ved at tage fotos af stationsskilte med nær-afstandsindstilling på kameraet er, at man glemmer at stille "afstanden" tilbage igen.  Det lykkedes hele to gange på denne tur, uden at det blev opdaget.  Ved Grimstrup trb gik det "rimelig galt", men her gik det da helt galt, og det er tydeligt, at billederne er temmelig "overstyrede" for at redde lidt af skarpheden. 

Dog, ---et par uskarpe fotos er vel dog bedre end ingen fotos   

Det var slutningen på den dags tur langs Hillerød - Frederiksværk - Hundested Jernbane.   De sidste - "nye stationer" følger snarligt.

 

 - o -

 

Sommerferie

 

Hermed vil "Dagens foto(s)" holde sommerferie en måneds tid eller to --velfortjent ferie, eller bare ferie ???

Ligesom "mit store forbillede" - danske TV-stationer, der allerede forlængst har taget hul på sommerferiens glæder og den evindelige brug af genudsendelser, vil jeg også gå over til -og anbefale-- det samme her. 

Hold for øjnene og tryk på en tilfældig "Dagens foto(s)" --  det smager da altid lidt af fugl ! ! !     

Dette er dog ikke ensbetydende med, at der ikke sker noget på www.evp.dk i de næste par måneder.  Webmaster (frygteligt ord) kan bare ikke være afhængig af, at der --her i sommertiden-- skal benyttes to-tre timer hver dag med diverse tilrettelæggelse m.v. af næste dags udsendelse, samt at skulle lægge den på "siden" ved midnat.

Der vil formentlig stadig være lidt nyt på "siden" ind imellem/jævnligt, blot ikke i så faste rammer som "Dagens foto(s)".

 

 

 

 - o 0 o -

 

 

 

 

30.6. 

 

Hillerød-Frederiksværk-

Hundested Jernbane. 

 

 

 

 Grimstrup og Strølille trinbrætter.

 

 

 

 

 

 

 

 

Grimstrup   --   km.  14,5  fra Hillerød.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

HFHJ.  Grimstrup trb.   --   29. oktober 1966.

 

 

Grimstrup trb. med kartoffelmelfabrikken til højre  --  set mod Hundested. . . . . . . . .  29. oktober 1966.

 

 

Grimstrup trb. set mod Hillerød.   --   29. oktober 1966.

 

 

 

Strølille trb.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HFHJ.  Strølille trb. set mod Hillerød.   --   29. oktober 1966.

 

 

Ved Strølille trb.  --  set mod Hundested.   --   29. oktober 1966.

 

 

   

 - o -

 

 

29.6. 

 

Hillerød-Frederiksværk-

Hundested Jernbane. 

 

 

 

Ølsted st.

 

 

 

 

 

 

 

 

Ølsted   --   km. 16,5  fra Hillerød.

 

Ølsted Brugsforening.  Udat. postkort.   --------------------------^

 

 

Ølsted station.   --   Foto:  HFHJ-jubilæumsskrift, 1947.

 

 

 

HFHJ.  Ølsted station, set mod Hundested  ---^  og mod Hillerød  ---v . . . . . . . .    29. oktober 1966.

 

 - - -

 

 

Ølsted,  set mod Hundested.    --    29. oktober 1966.

Til højre, over den åbne godsvogn ses datidens "Brugsen", der netop nu har måttet opgive og "dreje nøglen om". 

 

 

GDS Sm 4 og HFHJ Sp 3. Ølsted.   Set mod Hundested.   --   29. oktober 1966.

 

 

HFHJ Sp3 og GDS Sm 4.  Ølsted.    Set mod Hillerød.   --   29. oktober 1966.

 

   

 - o -

 

 

 

 

 

28.6. 

 

Hillerød-Frederiksværk-

Hundested Jernbane. 

 

 

 

 Lille Kregme trb.  og Kregme st.

 

 

 

 

 

 

 

 

Lille Kregme trb.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HFHJ.  Ll. Kregme trb, set mod Hundested.   --   29. oktober 1966.

 

 

Tog mod Hundested  --  Ll. Kregme trb, set i retning mod Hillerød   --   29. oktober 1966.

 

 

Kregme   --   km 18,7 fra Hillerød.

 

. . .. . . . . . . . . .. . .   . .

Fjernstyringsantennen.

 

 

 

 

HFHJ.  Kregme, set mod Hundested  ---^  og mod Hillerød  ---v. . . . . . . . 29. oktober 1966.

 

 . . . uden . . .

 

 . . . og med varehus.   --   29. oktober 1966.

 

 

Kregme,  "vejfacaden", set mod Hillerød.   --   29. oktober 1966.

   

 - o -

 

 

 

 

27.6.

 

Som man kan konstatere, er der sket en lille redaktionel ændring af "Siden"s opsætning, som jeg håber, at brugerne kan affinde sig med, men som har givet en stor tidsmæssig besparelse for webmaster (frygteligt ord). Det har givet en lille forsinkelse i dag, --håber på tilgivelse.

 

------------

 

En iagttagelse:

En klog mand skulle engang have sagt:  "Statistik er som en gadelygte:  Den oplyser kun et begrænset område, men den er rar at have at støtte sig til ! ! !      

Pudsigt at se statistikken for det område, der i den sidste tid, har været under "behandling": Horsens - Bryrup Silkeborg.  

Her figurerer Horsens -indenfor den seneste måned- med 100 besøg, og med en gennemsnitlig læsetid på 9 minutter pr. besøg.

Silkeborg kommer ind med 113 besøg og en gns. læsetid på 3 minutter.  På "sidstepladsen"  (der er kun de tre muligheder)kommer Them By  ind med 3 besøg á 2 -to- sekunder´s læsetid.  De må være hurtige i Them By ! ! !

 

------------

 

Nåhh:   Til sagen:

 

 

Horsens - Bryrup - Silkeborg Jernbane.

 

Rull. materiel, som det blev mødt på turen:

 

 

HBS Lm 215. Vrads.    --    9. august 1967.

 

 

Skinnebus-tog:  Sm 210 + Sp 221. Vinding .   --   9. august 1967.

 

 

HBS Sm 212. Them By.   --   9. august 1967.

 

 

HBS.  Lukkede godsvogne (numre haves desværre ikke).  Bryrup.   --   9. august 1967. 

(Foto er desværre ikke det bedste, men det viser dog "rimelig tydeligt", hvor bremsehuset sad på godsvognens gavl, indtil det blev savet ned og benyttet som læskur på et af banens trinbrætter ! ! !  -    Der er endnu ikke brugt lidt træbeskyttelse eller sort tjære / maling til at dække "pletten", men skruebremsehåndsvinget ses stadig over taget).

I øvrigt så jeg kun følgende rull materiel -i drift- på turen: 

HBS Lm 215,

Sm 210 og 212.  Det samme gjaldt

Sp 221 + endnu en Sp, som jeg ikke fik nummer på

samt ovenviste lukkede godsvogne.

 

 

 - o -

 

 

26.6.

 

Horsens - Bryrup - Silkeborg Jernbane.

  

Ørnsø trb.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

"H.B.S.  -  Til  Ørnsø Trb."   
 . . .. . . <-----------<<<


 

 

HBS.  Ørnsø  trb,   set mod Silkeborg  ---^  og mod  Horsens  ---v  . . . . . . . 9. august 1967.

 

 - - -

 

Silkeborg  --   km 60,9 fra Horsens.

 

 

DSB/HBS.  Silkeborg,  set "fremad" i kørselsretningen  ---^  og "tilbage" mod Horsens. . .. . . 9. august 1967.

 

 - - -

 

Turen er til ende  --  Et halvt år senere blev Horsens - Bryrup - Silkeborg Banen nedlagt.

 

   HBS-banemærke:  "Silkeborg".

 

   

- o -

  

 

 

 

 

25.6.

 

Horsens - Bryrup - Silkeborg Jernbane.

 

 

 

Virklund  --   km 55,8 fra Horsens.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HBS. Virklund station, set mod Silkeborg  ---^  og mod  Horsens  ---v . . . . . . . . 9. august 1967.

 

 . . . med  ---^ og uden varehus  ---v

  

 - - -

 

 

HBS-køreplan pr.  22. april 1944.

 

Køreplanen var kun gældende fra 25. april 1944, og så længe man var i stand til at overholde den, dvs. indtil yderligere restriktioner blev indført.  

 

 - o -

 

 

 

 

 

 

24.6. -- Søndags-ekstra.

 

Hillerød - Frederiksværk - Hundested Jernbane (HFHJ) -- 1960.

 

HFHJ M 8

HFHJ M 8 med godstog. Gørløse. -- August 1960. ^---v ---v

HFHJ M 8

Se mere om HFHJ´s rullende materiel på: http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=139&lokid=354

- - -

- - -

 

HFHJ-skinnebusmateriel.

HFHJ. Skinnebustog. Gørløse. -- August 1960.

 

HFHJ. Skinnebustog, Sm 1- Sp 3-Sb 1. Gørløse. -- August 1960. ^---v

 

 

 

- o -

 

 

24.6.

 

Horsens - Bryrup - Silkeborg Jernbane.

 

 

Korsvej trb.

 

 

 

 

 

 

 

HBS. Korsvej trb. set mod Silkeborg ---^ og mod Horsens ---v . . . . . . 9. august 1967.

- - -

 

 

 

Them By -- km 50,8 fra Horsens.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HBS.Them By station, set mod Silkeborg ^---v . . . . . . 9. august 1967.

. . . og mod Horsens. -- 9. august 1967.

 

 

- o -

 

 

23.6.

 

Horsens - Bryrup - Silkeborg Jernbane.

 

 

Fogstrup st./trb. -- km 46,8 fra Horsens.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HBS. Fogstrup gamle, frasolgte stationsbygning og efterfølgende trinbræt-læskur (varehuset), set mod Silkeborg .
9. august 1967.

. . . og set mod Horsens -- uden . . .

. . . og med lidt af det forhenværende varehus.

 

Fogstrup trb.

Fogstrup station blev nedsat til trinbræt, med varehuset som "læskur". -- Set mod Silkeborg . . .
9. august 1967.

. . . og mod Horsens.

 

 

- o -

 

 

22.6.

 

Horsens - Bryrup - Silkeborg Jernbane.

 

 

Vrads st. -- km 41,8 fra Horsens.

 

 

 

 

 

 

 

HBS. Vrads station, set mod Silkeborg ---^ og mod Horsens ---v . . . . . . . . . 9. august 1967.

. . . uden ---^ og med varehus ---v

 

Vrads station. Vejfacaden. -- 9. august 1967.

 

Vrads st.areal, set mod Horsens. -- 9. august 1967.

 

 

Vrads st.areal, set mod Silkeborg. -- 9. august 1967. Restaurant: Vrads Station. -- 2012.

 

Efter banens nedlæggelse blev den lille delstrækning Bryrup - Vrads omdannet til veteranbane og Vrads station til restauration.

 

Restaurant Vrads Station.

Sæsonen 2012 byder på nyt i den gamle station.

Det bliver et nyt ansigt man møder med forpagterkasketten på. Misse har efter fire gode år valgt at søge nye udfordringer. Bryrupbanen har derfor valgt Lasse Lindberg til at drive den gamle Station i de kommende år.

"Det er en ære og stor opgave at gå i Misse og Anni Danielsens fodspor med driften af Midtjyllands smukkest beliggende restaurant og turistattraktion. Mange af de tidligere års tiltag og traditioner vil blive holdt i hævd og nye vil komme til. Jeg ser frem til mange gode sæsoner med hygge og gode dage på Vrads station", udtaler den nye restauratør, Lasse Lindberg. (Se i øvrigt: http://www.vradsstation.dk/ )

 

I øvrigt har firmaet "Trip-Trap" / "Rikki-Tikki" tidligere fremstillet stationen i størrelse 1:87, men denne produktion er desværre indstillet sammen med firmaets øvrige 1:87-produkter (eller i det mindste de fleste af dem). Om de produkter, der stadig fås, er rest-produkter eller fortsatte fremstillinger ved jeg ikke.

Det var en ganske nydelig model -som alle de andre- og så meget mere ærgerligt er det for modelbyggerne.

 

 

- o -


 

 

 

21.6.

 

Horsens - Bryrup - Silkeborg Jernbane.

 

 

Skaaningbro trb.

 

 

 

 

 

 

 

HBS. Skaaningbro trb. -- 9. august 1967.

 

Skaaningbro trb, set mod Silkeborg ---^ og mod Horsens ---v . . . . . . . . 9. august 1967.

- - -

HBS. Skaaningbro trb. "Lige til modeljernbanen". Forslag til bygning af trinbrættet i model. -- Så lidt skal der til.

 

På nettet:

Se evt. denne tråd: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=24002#p24018jernbanen.dk

 

 

( Vrads )

For at fordele "verdens goder" lidt bedre (antalsmæssigt), kommer der her lige et par fotos fra Vrads, endda fra "den anden side" af Vrads station, men toget kunne da godt --efter en kort standsning ved perronen på Vrads station-- være på vej mod Skaaningbro trb. :-)

 

HBS Lm 215 + godsvogn (???). Vrads. -- 9. august 1967.

- - -

 

 


 

- o -

 

 

 

 

 

20.6.

 

Horsens - Bryrup - Silkeborg Jernbane.

 

Bryrup -- km. 37.8 fra Horsens.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HBS. Bryrup station, set mod Silkeborg ---^ og mod Horsens ---v . . . . . . . 9. august 1967.

. . uden og med varehus.

- - -

 

Bryrup station. Vejfacaden. -- 9. august 1967.

 

Bryrup. Drejeskiven. -- 9. august 1967.

 

Stationsarealet, set mod Horsens. -- 9. august 1967.

 

Gammel vognkasse fra smalsporstiden. Vognnummer var desværre ikke læseligt. Bryrup. -- 9. august 1967.

 

Efter banens nedlæggelse blev den lille delstrækning Bryrup - Vrads omdannet til veteranbanen:

 

 

Lidt historie:

 

Oprindelig (1899) var banen anlagt som smalsporsbane og kun fra Horsens til Bryrup, men i 1929 blev den udbygget til normal sporvidde og ført frem til Silkeborg.
Det var dog hårde tider for banerne i Danmark og til trods for mange tiltag med restaurationstog og juletræstog stod banen ikke til at redde.

 

Sidste tog kørte 30. marts 1968.

Alt i alt blev det til 68 år, 11 måneder og 8 dages kørsel.

 

Veteranbanen Bryrup - Vrads.

Veteranbanen er en af Midtjyllands største turistatraktioner. Den kører på et stykke af den nedlagte Horsens-Silkeborg jernbane som lukkede i 1968. Turen går fra Bryrup til Vrads - en meget smuk tur på ca. 5 km, tæt forbi søerne Kvindsø, Kulsø og Snabe Igelsø.


Det er Danmarks korteste tur - men nok den smukkeste!

 

Trods mange vanskeligheder lykkedes det, med urmager Noes Tolstrup fra Bryrup som ildsjælen. at etablere Veteranbanen Bryrup - Vrads, og d. 26. april 1969 kørte der igen tog på banen, som nu var indskrænket til strækningen mellem Bryrup og Vrads.

Et er dog at etablere en bane, noget andet er at holde den kørende. Det er nødvendig med en inderlig glæde ved og interesse for banen, for at man vinteren igennem kan holde gejsten oppe, indtil foråret kommer, og årets første tur på skinnerne er altid spændende. Dertil kommer, at man ikke kan få reservedele, --alt skal håndlaves. Der er hele tiden noget, der ruster, lige meget hvor meget man pudser det.

(Kilde: Veteranbanen Bryrup - Vrads: http://www.veteranbanen.dk/viewpage.php?page_id=2 )

 

 

- o -

 

 

 

 

 

19.6.

 

Horsens - Bryrup - Silkeborg Jernbane.

 

 

Vinding -- km. 34,2 fra Horsens.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HBS. Vinding station, set mod Silkeborg ---^ og mod Horsens ---v . . . . . . . 9. august 1967.

(Bemærk brevduerne på TV-antennen -- Der er postekspedition i den ene ende af stationen (se postkassen og postekspeditionsskiltet over den), og der er dueslag for brevduer i den anden ende -- bemærk indflyvningshullerne lige under tagryggen på toiletbygningen ! ! ! )

- - -

 

Sm 210 + Sp 221. Vinding. -- 9. august 1967.

 


 

- o -

 

 

 

 

18.6.

 

Horsens - Bryrup - Silkeborg Jernbane.

 

Rodvigsballe trb, Slagballe st og Vinding Østergaard trb.

 

 

Rodvigsballe trb.

 

 

 

 

 

 

 

HBS. Rodvigsballe trb, set mod Silkeborg ---^ og mod Horsens ---v . . . . . . 9. august 1967.

(Endnu en gang ser vi, hvordan man har udfyldt "hullet", da man pillede bremsehuset ned fra "sin godsvogn". -- Bemærk i øvrigt telefonmasten bag overkørselen. -- mast med forlængelse for at komme op over el-ledningerne. Hvem bliver den første, der bygger en sådan mast på sit modeljernbaneanlæg ??? )

 

Michael v. Rodvigsballe trb. -- 9. august 1967. (Michael bliver 50 år om 14 dage, og bor i Norge ( http://www.snekkerhagen.no/ ) -- som tiden dog går ! ! ! )

(Det kan måske være svært at se, men "stregerne" i fotografiet er ikke ridser, men hhv. hegnstråden og to høje strå.)

 

 

 

Slagballe

 

 

 

 

 

 

 

HBS. Slagballe station, set mod Silkeborg ---^ og mod Horsens ---v. . . . . . 9. august 1967.

 

 

Vinding Østergaard trb.

 

 

 

 

 

 

 

HBS. Vinding Østergaard trb, set mod Silkeborg ---^ og mod Horsens ---v . . . . . . . . 9. august 1967.

 


 

- o -

 


 

Folkemødet på Bornholm.

 

Folkemødet på Bornholm er nu forbi, og "røster" har talt om at det skulle flyttes til "fastlandet" ! ! !

Selvfølgelig skal det ikke flyttes, men blive på øen.

I modsat fald skal Roskilde-festivalen også flyttes til f. eks. Viborg og Rebild-festen flyttes til f. eks. Næstved.

 

Nej vel ! ! !

 

- - -

 

17.6. -- Søndags-ekstra.

 

DBJ-special: Koblinger - sporstoppere.

 

DBJ-sammenkobling: Motorvogn M5 - personvogn 324. -- 21. september 1968.

 


DBJ-sammenkobling postvogn 26 - skinnebusbagagevogn Sb. -- 21. september 1968.

 


DBJ. Skinnebuskobling. 21. september 1968.

 

<-- DBJ-kobling, åben godsvogn 706.

21. september 1968.

 

 

 

 

 

 

Koblingen synes at have taget "en skæv retning": .. . . . . . . . . . .
DBJ Sb 41. Rønne. 15. april 1960. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 


DBJ. Bornholmsk sporstopper. Aakirkeby.
21. september 1968.

 


The end of the line. Rønne H. Måske ikke så speciel, og dog ? For enden af en strækning, mod offentlig vej.
21. september 1968.

 

Folkemødet på Bornholm er forbi nu, og "røster" har talt om at det skulle flyttes til "fastlandet" ! ! !

Selvfølgelig skal det ikke flyttes, men blive på øen.

I modsat fald skal Roskilde-festivalen også flyttes til f. eks. Viborg og Rebild-festen til f. eks. Næstved.

Nej vel ! ! !

 

- o -

 

 

17.6.

 

Apropos: Sommermøde på Bornholm.

 

De Bornholmske Jernbaner - DBJ.

"Morgenposttoget " (fortsat fra 16.6.)

 

Posttoget: Traktor 10 + 26 + Sp42 + 326, Rønne. -- 21. september 1968.

 

"Posten" ankom om morgenen med båden fra København i en af postvæsenets store påhængsvogne. Fra båden kørtes påhængsvognen til "postsorteringssporet", vis-a-vis stationsbygningen, hvor "posttoget" holdt oprangeret. Oprangering: Traktor 10 + postvogn 26 -en Sb (skinnebus-bagagevogn) og postvogn 326.

Sorteringen foregik nu således, at brevpost til Nexøbanen blev overleveret usorteret til pakmesteren i 326, der sorterede og pakkede postsække til postekspeditionerne på strækningen Rønne-Nexø (Køllergaarde, Lobbæk, Aakirkeby, Pedersker, Bodilsker og Nexø). Pakker blev læsset direkte i Sb-vognen. Brevpost til Nordbornholm blev overleveret til 26, hvor den sorteredesi postsække til ekspeditionerne på de nedlagte Allinge- og Gudhjemstrækninger. Pakkepostentil Nordbornholm sorteredes på en lastbil, og det hele kørtes herefter til rutebilerne for videre udkørsel. . . .

 

"Posttoget" indtegnet øverst til venstre.

 

 

. . . Det lille "posttog" kørtes nu til perron ved stationens spor 1, afgangssporet mod Nexø, ---v

Posttoget til Nexø, Sm 31 + 326 + Sp_42 + 26, Rønne. -- 21. september 1968.

 

. . . hvor Sb-vognen og 326 afgik mod Nexø kl. 8.00 (tog 5), . . . ---v ---v

"Afgang" -- Posttoget til Nexø. -- Sm 31 + 326 + Sp 42. Bagved, men frakoblet: 26 + traktor 10. Rønne.
21. september 1968.

Posttoget til Nexø. Sm 31 + 326 + Sp 42, set bagfra og under udkørsel fra Rønne. -- 21. september 1968.

 

Tilbage: DBJ traktor 10 + 26, Rønne. -- 21. september 1968.

 

. . . medens 26 -efter afhentning af en "ny" Sb-vogn ved varehuset- . . . ^---v

DBJ-traktor 10 + "post" 26: Der skal lige hentes en tom vogn ved varehuset. . . .
Rønne. -- 21. september 1968.

 

. . . blev stillet tilbage på sin plads under "sit" halvtag. ---v

. . . og der er -næsten- klar til i morgen. Der mangler lige "post" 326. -- DBJ-traktor-10 + "post" 26 + Sb-40, Rønne. 21. september 1968.

 

NBNBNB: Nexø / Neksø: Kilderne veksler, banen skriver selv både Nexø med "x" og Neksø med "ks" ! ! !

 

Lad mig i øvrigt minde om bogen/bøgerne:

 

...med en masse gode gamle og nye fotos og tegninger af alt på DBJ. Skal jeg være helt ærlig, er der nok desværre meget, man ikke finder omtalt i bogen. Lidt trist, for hvornår tør andre udgive en bog i den "vægtklasse" igen om DBJ (m.fl.), og sålænge må vi savne, det vi mangler ! ! !

Til gengæld må det nok også erkendes, at der er utrolig mange gode ting, som man slet ikke ville vente, men som er med til at hævet bogens kvalitet væsentligt ! ! !

 

De Bornholmske Jernbaner --- 1900 - 1968. Ludvig Mahler, 1993. ISBN: 87-88134-03-2

 

Denne bog giver egentlig svar på mange af de spørgsmål, man (jeg) savner svar på i bogen ovenover. A4, 208 sider, sort/hvid, mange illustrationer.

 

 

 

 

- o -

 

 

 

 

16.6.

 

Apropos: Sommermøde på Bornholm.

 

De Bornholmske Jernbaner - DBJ.

"Morgenposttoget "

 

 

DBJ traktor 10 + 26 + Sp 42 + 326, Rønne. -- 21. september 1968.

Skal vi begynde med et kik på det rullende materiel, der indgår i "morgendagens" seance: DBJ traktor 10 + postvogn nr. 26 + skinnebus-bagagevognvogn nr. Sp 42 + postvogn nr. 326.

Materiellet holder oprangeret på de yderste spor overfor / længst væk fra stationsbygningen i Rønne. Hertil bringes posten fra København i en af postvæsenets store påhængsvogne, hvorefter der begynder et større sorteringsarbejde.

Dette arbejde vender jeg tilbage til i morgen.

 

Traktor 10, Rønne. -- 21. september 1968. ^---v

- - -


DBJ postvognen nr. 26, Rønne. -- 21. september 1968.

326, anskaffet i 1901 fra Sachische Waggonfabrik Gmbh, Werdau, førte i sin sidste tid en stille tilværelse som postsorteringsvogn på Rønne H. Den blev dog i de sidste år forsynet med to lysstofrør til vognens egenbelysning og bevarede til det sidste den oprindelige centralkobling til evt. brug i et DBJ-motortog.

 

DBJ-skinnebus-bagagevogn Sp 42, Rønne. -- 21. september 1968.

 

DBJ-postvognen nr. 326, Rønne. -- 21. september 1968.

 

Det lille "tog" er klar til at blive rangeret over til spor 1, sporet foran stationsbygningen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DBJ-"posttoget": Traktor 10 + 26 + Sp 42 + 326, Rønne. -- 21. september 1968.

 

 

 

Lad mig i øvrigt minde om bogen/bøgerne:

 

...med en masse gode gamle og nye fotos og tegninger af alt på DBJ. Skal jeg være helt ærlig, er der nok desværre meget, man ikke finder omtalt i bogen. Lidt trist, for hvornår tør andre udgive en bog i den "vægtklasse" igen om DBJ (m.fl.), og sålænge må vi savne, det vi mangler ! ! !

Til gengæld må det nok også erkendes, at der er utrolig mange gode ting, som man slet ikke ville vente, men som er med til at hævet bogens kvalitet væsentligt ! ! !

 

De Bornholmske Jernbaner --- 1900 - 1968. Ludvig Mahler, 1993. ISBN: 87-88134-03-2

 

Denne bog giver egentlig svar på mange af de spørgsmål, man (jeg) savner svar på i bogen ovenover. A4, 208 sider, sort/hvid, mange illustrationer.

 

 

 


 

 

- o -

 

 

 

 

15.6.

 

Apropos: Sommermøde på Bornholm.

 

OK, --et egentligt sommermøde var det jo ikke, --men et "møde" var det da, --da DMJK afholdt deres nedlæggelsestur på DBJ, Rønne - Neksø, i september 1968.

 

Ankommet med færgen fra København lørdag formiddag beså vi Rønne station, og ikke mindst det lille noget specielle postarrangement, der foregik på stationsarealet overfor stationsbygningen hver morgen (Se -i vore dage- Signalposten: http://www.signalposten.dk/signalposten.php?aar=1968&nr=6 ) med sortering af morgenpost fra København m.v. til div. postbil og jernbanepostvogne -- det vender jeg tilbage med, --også her på siden.

Snart efter var vort nedlæggelses-særtog oprangeret og klar til afgang:

 

DBJ. Persvogn nr. 324 og M 5, Rønne. -- 21. september 1968.

 

DBJ M 5 v. Køllergaarde, set mod Nexø. -- 21.9.1968.

 

DBJ M 5 og 324. Pilemølle. -- 21. september 1968.

 

DBJ M 5 v. Neksø. -- 21. september 1968.

 

DBJ Sp 31. Neksø. -- 21. september 1968. -- Ikke den bedste dag at påbegynde en rejse med klassen.

DBJ Sm 30 og Sb 41 (i baggrunden). Neksø. -- 21. september 1968.


DBJ Sp 31. Neksø. -- 21. september 1968.
. . . og det regner stadig -- på solskinsøen . . .

 

Man må da ikke håbe, at disse dages Folkemøde, sådan "drukner" i regn.

 


 

- o -

 

 

14.6.

 

Horsens-Bryrup-Silkeborg Jernbane - HBS.

Ring Skov trb. og Lille Davdingvej trb.

 

 

Ring Skov trb.

Egentlig ligger dette trinbræt inden Brædstrup -når man kører mod Silkeborg- men "rent praktisk" passede anbringelsen i "Dagens fotos" bedre her. Det ændres naturligvis når en hjemmeside evt. sættes op.

 

 

 

 

 

 

 

 

HBS. Ring Skov trb. - set mod Silkeborg ---^ og mod Horsens ---v . . . . . . . 9. august 1967.

- - -

 

 

Lille Davdingvej trb.

 

 

 

 

 

 

 

Lille Davdingvej trb, set mod Silkeborg ---^ og mod ---v Horsens. ........ 9. august 1967.

 

 

 

DSB-tegning af Iv 20001. Her ses --omend det er på en DSB-vogn-- et bremsehus på dets plads som "rygsæk" på en del af datidens godsvogne. I dette hus sad evt. -under strækningskørsel- en såkaldt "bremser", der havde til opgave, på et signal fra lokomotivet / lokomotivføreren, at påvirke vognens skruebremse.

Man fornemmer sikkert, hvordan der kommer til at mangle det nederste, højre hjørne af huset, når det tages af vognkassen. Dette stykke bremsehus ses tydeligt påbygget bremsehuset ovenfor (det lyse område).

Dør i siden af huset og vindue til at se efter toget, var der jo allerede. Hvor svært kan det være ! ! !

 


 

- o -

 

 

 

13.6. -- "(S)Porto-ekstra".

 

Ikke eet ord om fodbold, -- men man må vel være lidt "(S)Portuel" ,

når man lige har tilbragt 8 herlige dage i landet ! ! !

(For de som ikke orker at se alt det fodbold i fjernsynet. )

 

Porto i maj 2012.

 

 

 

 

 

 

 

De er da herlige, --ikk ???

 

- o -

 

 

 

13.6.

 

Horsens-Bryrup-Silkeborg Jernbane - HBS.

Brædstrup st.

 

 

Brædstrup -- km. 27,4 fra Horsens.

 

 

 

 . . . . . . . . . . HBS-banemærke:
"BRÆDSTRUP  -  LYSTFISKERNES  BY" 

 

  

 

 

HBS. Brædstrup station, set mod Silkeborg. -- 9. august 1967.

 


Brædstrup, set mod Horsens, uden ---^ og med ---v varehus. . . . . . 9. august 1967.

- - -

 

Brædstrup st, vejfacaden, set mod Silkeborg. -- 9. august 1967.

 

Brædstrup, stationsarealet set mod Silkeborg --^ og mod Horsens ---v . . . . . . 9. august 1967.

"Den evindelige postbil" ses i baggrunden, foran købmandsforretningen.

 


 

- o -

 


 

 

12.6.

 

Nåhhh, --er der gået EM-kuller i "nettet", eller er der bare alligevel ikke så stor interesse for jyske jernbanestrækninger, som der ofte gives udtryk for ???

Statistikken synes at vise noget derom ! ! !

 

 

Horsens-Bryrup-Silkeborg Jernbane - HBS.

Gammelstrup st. / trb. og Tønning st.

 

 

 

Gammelstrup st. / trb. -- km. 21,2 fra Horsens.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nedlagte, frasolgte Gammelstrup st, set mod Silkeborg ---^ og mod Horsens ---v. . . . . 9. august 1967.

- - -

 

 

 

Tønning -- km. 23,6 fra Horsens.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HBS. Tønning st. med ---^ og uden ---v varehus -- Set mod Silkeborg. . . . . . . 9. august 1967.

- - -

 

Tønning, set mod Horsens. -- 9. august 1967.

 

 


 

- o -

 

 

 

 

 

11.6.

 

Horsens-Bryrup-Silkeborg Jernbane - HBS.

Vestbirk og Gammelstrup st. / trb.

 

Vestbirk -- km. 18,6 fra Horsens.

 

 

 

 

 

 

 

 

HBS. Vestbirk station. -- 9. august 1967. ^---v

 

- - -

 

Gammelstrup st. / trb. -- km. 21,2 fra Horsens.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HBS. Gammelstrup trb. -- 9. august 1967.

(Fotos af Gammelstrup gamle, frasolgte stationsbygning følger 12.6.)

 


 

- o -

 

 

 

 

10.6. Søndags-ekstra.

 

Københavns Sporveje.

 

Linie 14. -- 1965

 

KS 807, Rådhuspladsen. -- Oktober 1965.

 

KS 807, Gl. Kongevej v. Trommesalen -- Oktober 1965.

 

KS 807, Gl. Kongevej / Allégade -- Oktober 1965. ^---v

- - -

 

- o -

 


 

10.6.

(Monbjergvejen trb og Østbirk station, 16,5 km fra Horsens ! ! ! ???

Det var da et besynderligt sted, at indlede en serie fotos fra en privatbane. -- Ja, --men der begynder mine fotos -- næsten.

Faktisk begynder de med stationsskiltet på plast-trinbrætbygningen ved Stenbjerg trb. et par kilometer nærmere Horsens, samt et foto af den nedlagte, frasolgte stationsbygning. Der mangler tydeligvis noget, så her må vi vente lidt.

Lidt tættere på nedlæggelsen -tidsmæssigt- besøgte jeg banen igen, og da blev det til flere fotos fra stedet.)

 

 

Horsens-Bryrup-Silkeborg Jernbane - HBS.

 

 

 

 

 

Monbjergvejen trb.

 

 

 

 

 

 

 

 

HBS. Monbjergvejen trb., set mod Silkeborg ---^ og mod Horsens ---v . . . . . . . 9. august 1967.

- - -

 

Østbirk -- km. 16,5 fra Horsens.

 

 

 

 

 

 

 

Østbirk station, set mod Silkeborg ---^ og mod Horsens ---v . . . . . . . . 9. august 1967.

- - -

Østbirk, vejfacaden. 9. august 1967.

. . . og hvis nogen skulle finde på at spørge, så: "Ja - det er EVP´s lille Mascot, der er kommet med på billederne ! ! !

 

Fra gammel tid ved vi, at "næst efter kønsdriften, er jernbanedriften det sværeste at styre". Jeg ville mene at farver på gamle farvefilm kommer tæt på i sværhedsgrad ! ! !

 

- o -

 

 

9.6.

 

Hillerød-Frederiksværk-

Hundested Jernbane.

 

 

Frederiksværk.

 

 

Med familien siddende i Mascot´en, var der desværre ikke "tid" til at gå rundt på hele stationens areal og tegne sporene op.

Derfor mangler sporplanen desværre her.

Skulle der blandt "siden"s læsere være nogen, der er i besiddelse af sporplanen fra de år, ville en kopi (aftegning, fotokopi eller scanning - det behøver ikke være banens officielle - evt. bare egne notater) være meget velkommen.

 

 

 

HFHJ. Frederiksværk station, set mod Hundested ---^ og mod Hillerød. ---v . . . . . . . . . 29. oktober 1966.

- - -

 

Frederiksværk station, vejfacaden. -- 29. oktober 1966. ^---v

 

Banemærker - Frederiksværk.

 

 

 

<---

Banemærker med Frederiksværk som motiv, eller i det mindste med tilknytning til byen og

stationen.

<---

 

 

 

 

 

 

<---

Banemærker stemplet / annulleret på Frederiksværk station.

 

 

 

 

 

HFHJ i forgrunden og Frederiksværk Stålvalseværk i baggrunden. -- Maj 1958.

Hvis man ser godt --meget godt-- efter, aner man de to små diesel-el. lokomotiver KSB M 1 og 2 næsten midt i billedet. ^

Maskinerne var blevet solgt til værket, og det blev deres fremtid ikke lysere af, --men det er jo en anden sag.

Zoom var ikke noget, der "plagede" mit daværende fotoapparat dengang, men en kraftig udsnitsforstørrelse må gøre det ud for den manglende zoom.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

- o -

 

 

8.6.

 

Hillerød-Frederiksværk-

Hundested Jernbane.

 

Hanehoved trb.

 

 

 

 

 

HFHJ. Hanehoved trb. set mod Hundested ---^ og mod Frederiksværk/Hillerød ---v . . . . . 29. oktober 1966.

 

Hanehoved trb. set mod Frederiksværk / Hillerød. -- 29. oktober 1966.

 

Som nævnt under 6.6. er der i dag kun fire egentlige HFHJ-fotos, men så kan vi måske kaste os over HFHJ´s banemærker i stedet for.

Ca. 125 stk blev det til i årene fra 1897 til man ophørte med forsendelsen af banepakker og dermed brugen af banemærker.

De første år, først som Hillerød-Frederiksværk Jernbane - HFJ fra 1897 og herefter som Hille- rød-Frederiksværk- Hundested Jernbane - HFHJ fra 1916.

75 øre: 1922.
25 øre: 1930.

 

Brug af mærkater med flerfarvetryk fra 1933.

 

Frederiksvk: 1933.
Hundested: 1933.

 

 

Nye mærketyper fra 1940´erne:

50 øre: 1940/41, sk.bus-mærket: 1949,
30 øre: 1949.

 

 

Flere ny mærketyper:

Mærkerne er her stillet op to og to for at illu-strere forskellene mellem de i øvrigt parvis ens mærker:

 

Fr.værk: 1958 / 1963.

Hundest:1933 / 1963.

 

 

Hillerød: 1940 / 1963.

Årstallene refererer til mærkernes / motiver-nes første udgivelses år (ikke overtrykkene).

 

 

 

"Hurtigruten":

1949 / 1956 / 1963.

 

 

 

 

 

Ny mærketype.
Moderne tider:
Alle: 1965.

 

 

Frankeringsmærker:

Til påklæbning på fragtberve ved forudbetaling af fragt. Det røde mærke ved rutebilpakker.

Rutebilmærkerne fandtes også som "overtryk" på banemærker (til banepakker), de første ekspl. som violette . . . . . . . . .. gummistempler, senere som sort bogtryk.

 

 

- o -

 


 

7.6.

 

Hillerød-Frederiksværk-

Hundested Jernbane.

 

Melby station.

 

 

 

 

 

 

 

 Melby station.   --   Foto:  HFHJ-jubilæumsskrift, 1947.

 

HFHJ. Melby station, set mod Hundested ---^ og mod Hillerød ---v . . . . . . . . . . . . . . . . 29. oktober 1966.

 

. . . med toiletbygning.

 

Melby. Vejfacaden. -- 29. oktober 1966.

 

Melby, Varehuset. -- 29. oktober 1966.

 

HFHJ. Melby stationsareal, set mod Hundested ---^ og mod Hillerød ---v . . . . . . . . . . . . 29. oktober 1966.

 

M 5 ! ! ! Melby. -- 29. oktober 1966.

 

Det blev til hele 9 (ni) fotos + en sporplan i dag -- "Det kan man virkelig ikke" -- derfor må I nøjes med 4 fotos i morgen.

 

Apropos sporplaner: Der er "sløjet lidt af", idet der -indtil videre- kun er tale om kopier af mine skitser fra "marken".

 

- o -

 

 

 

 

6.6.

 

 

Hillerød-Frederiksværk-

Hundested Jernbane.

 

Dyssekilde station.

 

 

 

 

 

HFHJ. Dyssekilde station, set mod Hundested ---^ og mod Hillerød. ---v ---v -- 28. oktober 1966.

- - -

- - -

Dyssekilde, vejfacaden. -- 28. oktober 1966.

 

HFHJ Ys 44-Ym 4 mod Hundested. Dyssekilde. -- 28. oktober 1966.

 

Banemærke stemplet/annulleret i Dyssekilde i 1944.

 

 

- o -

 

 

 

 

5.6.

Fars dags-ekstra.

 

 

 

Færgeoverfarten:

Kulhuse-Sølager. -- 1966.

 

 

 

Når man skal fra Ballerup til Hundested, kunne -og kan- det være en smutvej, at køre over Frederikssund - Jægerspris til den lille "genvejsoverfart" Kulhuse-Sølager, --og smutvejen kan endda stadig klares med den samme lille, men moderniserede færge:

 

 

 

 

 

M/F Columbus :

M/F Columbus. -- 28. oktober 1966. ^---v

- - -

 

Skibsværft / byggested: Frederiksstad, Norge.
Byggeår: 1947 til sejlads på Oslofjorden som ”VAKRE MAREN” 1962: Kulhuse – Sølager.
Byggemateriale: Stål
Maskine: 2 x Volvo Penta, hver 135 HK (1988).
Færgen ses her ved anløbsstedet i Sølager.

 

Avisudklip juni 2005. . . . . . . . .

1966-billet: En Mascot + 4 personer, Kulhuse-Sølager:
En enkelt tur: Kr. 10,-, men det varer også kun få minutter.

Årsagen til avisudklippet var, at de aktuelle kommuner to-tre år tidligere ikke ville gå med til en forhøjelse af det kommunale tilskud til driftens opretholdelse. Derefter blev færgen solgt og var væk fra overfarten et par år, men kom altså tilbage i 2005. Tilbagekomsten skete dog til en ganske anden pris, end man tidligere ikke kunne blive enige om ! ! !

 

Sejlplan for overfarten: Kulhuse - Sølager, 1966.

. . . . . . .

 

 

 

. . . . . M/F Columbus. -- 28. oktober 1966.

 

 

- o -

 

 

5.6.

 

Hillerød-Frederiksværk-

Hundested Jernbane.

 

Ullerup og Østerbjerg trb.

 

 

 

 

HFHJ. Ullerup trb. -- 28. oktober 1966. ^---v

 

 

 

Østerbjerg trb.

 

 

HFHJ. Østerbjerg trb. -- 28. oktober 1966. ^---v

 

Østerbjerg trb, set mod Hillerød ---^ og mod Hundested ---v . . . . . . . . 28. oktober 1966.

- - -

 

- o -

 

 

 

4.6.

 

 

Hillerød-Frederiksværk-

Hundested Jernbane.

 

 

 

 

 

HFHJ. Vibehus trb. -- 28. oktober 1966. ^---v ---v

 

 

HFHJ. Vibehus trb. -- 28. oktober 1966. ^---v

 

 

 

- o -



 

3.6. -- Søndags-ekstra.

 

 

Århus Sporveje -- 1958.

 

ÅS motorvogn nr. 2. Banegårdspladsen. Aarhus. -- Februar 1958.

 

ÅS motorvogn nr. 5 og lidt af bivogn nr. 47. Banegårdspladsen. Aarhus. -- Februar 1958.

 

ÅS bivogn nr. 48 + motorvogn nr. 6. Banegådspladsen. Aarhus. -- Februar 1958.

 

ÅS motorvogn nr. ? og lidt af bivogn nr. 53. Banegårdspladsen. Aarhus. -- Februar 1958.

 

- o -

 

 

 

 

3.6.

 

 

 

 

Hillerød-Frederiksværk-

Hundested Jernbane.

 

 

 

 

 

 

 

 

Rullende materiel i Hundested - 1966.

HFHJ M 8. Hundested havn. -- 28. oktober 1966.

 

HFHJ. Sp 1. Hundested. -- 28. oktober 1966.

 

HFHJ. Sp 3. Hundested. -- 28. oktober 1966.

 

HFHJ Ym 4-Ys 44. Hundested. -- 28. oktober 1966.

 

HFHJ. T4. Hundested. -- 28. oktober 1966. ^---v

- - -

 

HFHJ. C 42. Hundested. -- 28.oktober 1966.

 

 

- o -

 

 

 

2.6.

 

 

 

 

Hillerød-Frederiksværk-

Hundested Jernbane.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hundested - km 36,3 fra Hillerød.

 

HFHJ. Hundested. -- 28. oktober 1966.

 

Hundested. Vejfacaden. -- 28. oktober 1966. ^---v

- - -

 

Hundested. Varehuset. Vejfacaden. -- 28. oktober 1966. ^---v

 

Remisen. Hundested. -- 28 oktober 1966.

 

 

Hundested havn.

HFHJ M 8. Hundested havn. -- 28. oktober 1966.

 

 

- o -

 

 

 

 

 

1.6.

 

Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen -- 1970.

 

Julebæk trb.

(I anden anlledning er disse fotos blevet nyscannet. Fotografierne er ganske vist -for de flestes vedkommende- allerede på HHGB-siden, men skulle her være gengivet i en bedre kvalitet, og vil snarest blive udskiftet med de allerede anvendte.)

 

HHGB. Julebæk trb. -- 24. juli 1970. ^---v

- - -

"Bagsiden af medaljen".

 

"Rejsende bedes stille vingen vandret."

 

Julebæk trb, set mod Gilleleje. - - - - 24. juli 1970. - - - - Julebæk trb. set mod Helsingør.

 

HHGB Ys 32. Julebak trb. -- 24. juli 1970. ^---v

- - -

 

 

- o -