NYT - NYT ---> NYT PÅ SIDEN <--- NYT - NYT
1. januar 2018.
Med ønsket om et
Godt nytår --- tak til de, der fulgte så trofast.
Erik V. Pedersen.
27. juli 2017.
Skagensbanen (SB)
Et samarbejde mellem Helge Erlandsen og EVP, der foreløbig mest omhandler nutiden.
Der arbejdes imidlertid fortsat med "siden" især henvendt på ældre tider.
Foråret 2017.
Stort misbrug / "lån" af fotos på Facebook-siden "Gamle Farum" (ca.35 stk da det var flest). Fotografierne er formentlig væk nu (de sidste 7 slettet af Facebook), men da jeg er udelukket/blokeret, kan jeg pt. ikke følge med i, om de dukker op igen.
1. april 2015.
APN Production
Modeljernbanebranchen er en hård branche, og der er mange producenter og butikker, der har måtte dreje nøglen de sidste år. Specielt indenfor det snævre danske marked er antallet af firmaer til at overse. Derfor er det også glædeligt at se den nye producent APN Production A/S melde sig på banen.
Se mere om firmaets planer på Erik, My 1 2 87 ´s hjemmeside: Ny producent og IC4 i model
24. februar 2015.
Selvom der kommer nyt på siden/siderne næsten hver dag, er det ikke så ofte, der kommer noget nyt på denne side.
Det er dog tilfældet i dag: Broer og viadukter. Det er dog både gammelt og nyt, --nærmere betegnet en sammensætning af diverse "bro-fotos" fra de allerede eksisterende sider.
Fotografierne ses således allerede i forvejen, men er her samlet til en slags katalog over diverse eksempler på gamle og nye broer/viadukter. "Lige til modeljernbanen".
Den slags kan stilles op på mange måder, --jeg har valgt: Bornholm/Sjælland og Fyn/Jylland, derefter DSB/Privatbaner og sluttelig strækningsvis.
Der er ikke tale om "broernes historie" - men indholdet er alene tænkt som inspiration, når der skal bygges en ny bro/viadukt på modeljernbanen.
Broer, viadukter. Fyn - Jylland. eller Broer, Viadukter. Bornholm - Sjælland.
13. februar 2015:
Måske er der langt mellem, at der ses noget "Nyt på siden", men måske sker der alligevel lidt ind imellem - uden at det skrives her! ! !
I dag er der dog -i ordenes bogstaveligste forstand- lidt nyt på siden: Rømøbanen / Rømødæmningen.
1. januar 2015.
Året der gik, 2014 - året 2014 set gennem Erik, My 1 2 87´s briller. Lidt om det der skete året igennem.
Dagens fotos.
Her har jeg besluttet at indstille den daglige opdatering af "siden".
"www.evp.dk" er dog IKKE nedlagt - kun den nævnte daglige opdatering. Der vil stadig ske tilgang af nye billeder og tekster, men nok i et noget langsommere tempo.
Til gengæld er flere foto-serier fra "Dagens fotos" allerede flyttet over til "tema"-delen (f. eks. til privatbanesiderne) og flere vil følge. Nogle af disse sider -som er så "små", at de egentlig ikke kan bære en selvstændig side- er betegnet med et "Begrænset indhold".
1. januar 2015.
Med afslutningen af dagens indlæg på siden "Dagens fotos", afsluttes den daglige opdatering af denne "side".
"www.evp.dk" bliver således IKKE nedlagt - kun den nævnte daglige opdatering. Der vil stadig ske tilgang af nye billeder og tekster, men nok i et noget langsommere tempo.
Oktober 2014.
EVP´s "sommerferie" er forbi, og "siden" må se at komme i omdrejning igen. Måske bliver det ikke helt som før sommeren. Jeg vil bestræbe mig på, at der kommer noget på "siden" hver dag, meennn, -- med de efterhånden daglige, nødvendige skanninger m.v. af de gamle negativer/evt. papirfotos, tager det efterhånden hen mod 2-2½ time at lægge "Dagens fotos" ud. Lidt tekst bør der vel også være med (6 nye digitalefotos med teksten IMG 4711- 4716 kan nok gøres noget hurtigere ). Måske vil en "Dagens fotos" blive sprunget over, måske en "Søndags-ekstra eller to ??? -- Tiden må vise det.
En af "de gamle drenge" har stillet en stor del af sine fotos til rådighed, og de første fotos er allerede kommet på oktober-siden. Også andre af "siden"s seere / læsere har stillet / tilbudt at stille materiale til rådighed. Dette materiale vil naturligvis også komme med, --ind imellem eller efter ???
Tak til disse seere/læsere for deres bidrag.
August 2014.
Den lille privatbane HVJ - Hørve-Værslev Jernbane. i Sjællands nordvestlige "hjørne".
1. april 2014.
Dette er ikke en aprilsnar ! ! !
evp har valgt at lade "Dagens fotos" holde en tidlig "sommerferie" frem til d. 1. oktober 2014.
www.evp.dk lukker dog ikke af den grund.
Der vil stadig og jævnligt blive lagt fotos ud, blot ikkke hver eneste dag (nat) kl. 24.00/0.00, men måske på dage med regn. Den foranstående sommer skal ikke gå med "pligtscanninger" af gamle, støvede negativer. evp vil også ud og høre fuglene synge, måske efter en god lang nattesøvn i de mørke timer, og ikke fra noget over midnat til hen på de godt lyse timer.
Hertil kommer, at der er en masse ældre mails og scanninger, der skal ryddes op i og sendes til ekstern opbevaring, da pc-en pt. er "proppet til randen".
Da "undersiden Dagens fotos" oprettedes for lidt over to år siden, var det tanken at vise nogle af de mange fotos, der var optaget, men måske ikke rigtig hørte til i de "undersider", der allerede var oprettet.
6 - 10 fotos hver dag siden (i gennemsnit vel ca. 8) eller omkring 6.300 fotos må det være blevet til. Under alle omstændigheder er de sort/hvide fotos stort set "sluppet op", og med hensyn til farvefotografierne er fremvisningen kommet helt hen til midten af 1990-erne (hertil kommer så alle de undersider, der allerede var oprettet, dvs. næsten 20.000 fotos ialt).
1. april 2014.
Assens-Middelfart Jernbane AMJ
En tur langs Assens-Middelfart Jernbane kan anbefales. Erik, My 1 2 87 har gået turen med hunden og sit kamera.
Læs mere om den gamle jernbane, som desværre hurtigt måtte lukke.
2. marts 2014.
"Når familien shopper, og hunden er med i byen, må nogen vente udenfor på gaden. Det er et svært valg, men jeg melder mig gerne" -- sådan skriver Erik, My 1 2 87 som indledning på sin seneste "underside"."
En time af denne tid brugte Erik, My 1 2 87 på Amsterdams hovedbanegård. Erik fik følgeskab af den mindste af sønnerne, mens den største og datteren fornøjede sig med deres mor.
Se den travle, nærmest enorme trafik på banegården: En time på Amsterdam C
26. februar 2014..
Fyrtårne.
De fyrtårne der er bragt billeder og/eller omtale af på de enkelte "Dagens ...-sider", er nu --nederst i navigationspanelet-- samlet på sin "egen underside": Fyrtårne.
11. december 2013.
Kirker.
De kirker, i de fleste tilfælde mindre kirker, der er bragt billeder og/eller omtale af på de enkelte "sider", er nu --nederst i navigationspanelet-- samlet på sin "egen underside": Kirker.
December 2013.
Dagens fotos: December 2013 "kører" på evp.dk. Fotografierne indledes --tilfældigvis-- med FRICHS-Scandia-lyntogenes afbrænding i 1973, ---og så i farver, --men det var et trist syn ! ! !
De sort/hvide fotos er ved "at være slidt op" - derfor vil de kommende fotos --næsten-- alle være farvefotos ! ! !
November 2013.
motor materiel 8
Af John Poulsen, bane bøger´s forlag. 128 sider, liggende A4. Stift bind. Ca. 300 ill, mange i farve,
ca. 25 H0-tegninger.
ISBN 97887-91434-37-2
Vejledende pris 395,- kr.
I løbet af 1950’erne begyndte danske baner så småt at indkøbe motormateriel fra tyske fabrikker.
Her behandles motormateriellet fra MaK, Jung, Henschel og MAN. MaK-fabrikken i Kiel kom til at levere en række diesel-hydrauliske lokomotiver – samt et par ret specielle motorvogne – til privatbanerne, og langt senere MK-rangerlokomotiverne til DSB. -- Der fortælles også om MK’ernes mislykkede, belgiske forgænger litra MJ.
I 1960erne anskaffede også DSB tyskbygget motormateriel i form af MA-lyntogene fra MAN, mens Henschel i 1950’erne leverede DSBs første dieselhydrauliske rangerlokomotiver litra MH og i 1977 tre nye diesellokomotiver til privatbanerne.
31. oktober 2013.
Privatbanen Fjerritslev-Frederikshavn Jernbane (delstrækningen Fjerritslev-Aalborg) er samlet og åbnet som selvstændig side (nederst blandt "Danske privatbaner" under "Aalborg Privatbaner".
FFJ. Fjerritslev-Frederikshavn Jernbane.
22. oktober 2013.
Med dagens lille fotoserie må jeg af forskellige årsager holde en mindre pause i udlægningen af fotos.
Udlægningen forventes genoptaget førstkommende mandag (28. oktober).
20. september 2013.
Een "bane" to hjemmesider:
Wuppertal Schwebebahn. De 12 indlæg fra "Dagens fotos", september og oktober 2012, er samlet til en selvstændig side under "På rejse med Sporvejshistorisk Selskab", men Erik, My 1 2 87 har også besøgt Wuppertal.
Wuppertal Schwebebahn Se også Erik´s flotte gennemgang / -svævning af banen.
16. september 2013.
"Dagens fotos" er i gang igen efter sommerpausen (September 2013.)
6. august 2013.
Den sjællandske Midtbane / Midtsjællandsbanen (Dagens fotos i juni 2013) er nu samlet og optaget som selvstændig "side (m. undersider)" under "De Danske Statsbaner".
Den sjællandske Midtbane / Midtsjællandsbanen.
28. juli 2013.
Forlager "J-bog" udsender pr. 1. august endnu en bog om danske rutebiler, --- her "Nordjyske rutebiler i alle farver".
Bogen fortæller historierne om mere end 60 forskellige nordjyske rutebilvognmænd og deres forretninger fra den spæde begyndelse, og op til ruterne blev udbudt i licitation fra 1994. Forretningerne var meget forskellige i størrelse. Nogle drev en enkelt rute og andre flere. Ofte blev rutekørslen drevet sammen med taxi- og turistkørsel. Lige så ofte var der imidlertid tale om familiefirmaer, der gik i arv fra generation til generation.
Da buskørslen i det nordjyske blev udbudt i licitation fra 1994 måtte mange af de mindre virksom-heder lukke, og nogle af de større virksomheder vand t kørsel og kunne fortsætte. Siden er nogle virksomheder kommet igen, og andre er vokset endnu større. Men antallet af virksomheder er blevet mindre. Bogens illustrationer viser også den mangfoldighed som bussernes forskellige bemaling og form udgjorde.
Bogen er skrevet af Bjarne Svendsen. Den er i format 21,5 cm x 30,5 cm, har 168 sider med over 190 illustrationer (de fleste i farver) og hårdt omslag i farver.
Prisen er 350 kr. inkl. moms, men ekskl. porto (der pt. er 58 kr).
Hvis du vil vide mere om den nye udgivelse, er du velkommen til at besøge vores hjemmeside www.j-bog.dk - se under "Katalog J-bog". Vejlebrovej 93, st. lejl. 3. DK-2635 Ishøj
E-mail: j-bog@privat.dk / www.j-bog.dk
2. juli 2013.
Siden " Den danske model. " er blevet opdateret, således at forstå, at alle de forskellige modelsider nu er samlet her "under een hat" med links til de enkelte undersider.
Nyt er samtidig en side om københavnske 1. generations S-tog i form af bygningen af et recin-byggesæt + en god del regulært hjemmebyggeri.
S-tog. Københavnske 1. generations S-tog.
26. maj 2013
Maribo - Torrig Jernbane - MTJ. er nu optaget i samlingen af privatbane-sider.
Materialet er ikke stort -banen blev nedlagt allerede i 1941- og jeg betragter det ikke som min opgave, at "afskrive" de allerede udgivne bøger om emnet, snarere at henvise til dem. Der er nok endnu et par "skønhedsfejl", som forhåbentlig snarest bliver rettet.
19. februar 2013.
Der er allerede skrevet to bøger om "Forsvundne stationer" og "Flere forsvundne stationer", men indtil den tredie måske en dag dukker op: Endnu flere forsvundne stationer.
1. februar 2013.
Verden største station - beliggende i New York, USA, kan i dag, d. 1. februar, fejre sin 100 års fødselsdag.
Se billederne fra 2012, hvor Erik, My 1 2 87 besøgte stationen.
26. januar 2013.
På besøg hos modeljernbaneklubben H0-87 i Odense.
Den 24. januar 2013 havde Erik, My 1 2 87 -sammen med hans lokale jernbanomaniselskab- fornøjelsen af at besøge modeljernbaneklubben H0-87. Denne klub har en lang historie, og den kan til december fejre sit 40 års jubilæum.
H0-87 har fast adresse i kælderen på Risingskolen i Odense.
23. januar 2013.
"Dagens fotos" har i dag kørt i et år med 6 (normalt) -- 10 nye daglige fotos.
15. januar 2013.
Østsjællands Jernbaneselskab - ØSJS er optaget under "Danske privatbaner" på evp.dk .
Østsjællandske Jernbaneselskab -- ØSJS.
12. januar 2013.
En ny portion bøger er sat til salg.
1. januar 2013.
www.evp.dk fortsætter det nye år med "Dagens fotos", der vist efterhånden har fundet en slags "standard" på omkring 6 nye fotos hver dag, i form af større sammenhængende temaer, eller mindre "løsrevne".
31. december 2012
Endnu engang ser Erik, My 1 2 87 tilbage på det år, der er gået, og det er tid til at gøre status. Nytårsfortsætter er der dog ingen af . Året der gik, 2012
30. december 2012.
Aarup station (Ap) er en stationsby på Fyn, som ligger på Den Fynske Hovedstrækning - Dronning Louises Jernbane
Stationen havde i sin tid både 1, 2. og 3. klasses ventesal, og øst for stationsbygningen stod et vandtårn af den jysk-fynske type.
4. december 2012.
Gribskovbanens Driftsselskab -- GDS er optaget under "Danske privatbaner" på evp.dk .
26. november 2012.
Efter 2. verdenskrigs afslutning opstod der et stort behov -hos flere privatbaner- for en fornyelse af det efterhånden ældre og ofte stærkt nedslidte personvognsmateriel, der -som oftest- var mindre to-akslede "træ-vogne". Det blev til bygning af en række bogie-stålvogne med stærk lighed med DSB´s tilsvarende bogievogne, litra CL.
Et par indslag fra undersiden "Dagens fotos" er blevet til en selvstændig side: Privatbane-"CL-vogne".
Juletog 2012
18. november 2012.
Vil Du holde dig orienteret om alle den forestående jul´s arrangementer og festligheder i jernbanemæssig / sporvejsmæssig retning, så se på Erik, My 1 2 87-siden: Juletog 2012
Bøger til salg (Netop opdateret)
Bøger om bl.a. jernbanen og modeljernbanen - brugte og nye.
Erik, My elsker bøger, men ofte får han købt for mange. En gang imellem falder Erik over et godt tilbud, som må med hjem, også selvom bogen står på hylden i forvejen.
Nu har Erik ryddet op i samlingen (man hører da også kun om ulykker - evp-bem.) og sælger derfor en række bøger, som fremgår af siden: Bøger til salg
23. september 2012.
Sommeren --og dermed sommerferien-- ferien er forbi. En "festlig" afslutning på begge dele for mig var en rejse til Tyskland, dvs. området omkring Düsseldorf og nærmestliggende større byer med Sporvejshistorisk Selskab / Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm (SHS). Det må vel nok erkendes, at besøget i og kørselen med svævebanen i Wuppertal var rejsens højdepunkt (oplevelsesmæssigt), men "fysisk" var det nok noget andet - lad os se, hvad tiden bringer (der skal jo også skabes plads til lidt gammel dansk jernbane.
http://evp.dk/index.php?page=september-2012
14. september 2012.
Med henblik på at få et bedre overblik over evp.dk´s modelsider, er der oprettet en ny "side: "Den danske Model" ikke med egentlige model-byggebeskrivelser, men nærmest -i det mindste i begyndelsen- med henvisninger og links til de model-sider, der ofte ligger som "halehæng" til andre sider om virkelighedens vogne eller stationer.
7. september 2012.
Modelbyggeriet af D/F / statsisbryderen "VALDEMAR" er nu inde i den sidste fase -der hvor de små ting, som skal være med, tager meget lang tid, men dårligt kan ses ved dagens slutning, og slet ikke gør sig på et foto.
4. september 2012.
Lyngby-Nærum Jernbane -under opbygning- er optaget i rækken af privatbaner, således, at det, der er klar, kan ses allerede.
Lyngby - Nærum Jernbane -- LNJ.
29. august 2012.
Ganske ekstraordinært er "Dagens fotos" genoptaget (kun)et par dage i august (men indlagt under september).
21. august 2012.
Sommeren er snart forbi, og hurtigt efter også året 2012. Der er desværre heller ikke i 2012 sket det store og afgørende på Frilandsmuseet (Øresundsvej station). Murene er ("grov-")stillet på plads, men desværre ikke mere. "Riget fattes penge".
Enkelte nye fotos fra evp´s besøg i juli og et nyt oversigtskort visende stationens placering i "landskabet" er optaget på "siden"
Øresundsvej station på Frilandsmuseet, 2012 - ....
22. juli 2012.
Tour de France er slut, og derfor holder "Mens de andre ser TV" pause indtil TV atter påbegynder de ulideligt mange indslag om Olympiaden.
Erik, My 1 2 87 fortæller om sin tur til Banebørstedag:
Efter en meget vellykket tur til Museumsbanens 50 års jubilæum om formiddagen (den 9. juni 2012) vendte vi snuden mod Næstved. Her ventede os endnu en god oplevelse hos Næstved Modeljernbaneklub, som holdt deres årlige Banebørstedag.
1. juli 2012.
"Mens de andre ser TV ! ! ! " -- "Dagens fotos" holder "sommerferie" - se nedenfor- men afløses i denne tid af en anden, mindre fastlagt "side": Mens de andre ser TV ! ! !
1. juli 2012.
Sommerferie
"Dagens foto(s)" holder imidlertid sommerferie en måneds tid eller to --velfortjent ferie, eller bare ferie ???
Statistikken over sidens daglige antal besøgende taler da også sit tydelige sprog, --det er ikke evp.dk der er "in" lige i øjeblikket.
Ligesom "mit store forbillede" - danske TV-stationer, der allerede forlængst har taget hul på sommerferiens glæder og den evindelige brug af genudsendelser, vil jeg også gå over til -og anbefale-- det samme her.
Hold for øjnene og tryk på en tilfældig "Dagens foto(s)" -- det smager da altid lidt af fugl ! ! !
Dette er dog ikke ensbetydende med, at der ikke sker noget på www.evp.dk i de næste par måneder. Webmaster (frygteligt ord) kan bare ikke være afhængig af, at der --her i sommertiden-- skal benyttes to-tre timer hver dag med diverse tilrettelæggelse m.v. af næste dags udsendelse, samt at skulle lægge den på "siden" ved midnat.
Der vil formentlig stadig være lidt nyt på "siden" ind imellem, blot ikke i så faste rammer som "Dagens fot(s)",
NBNBNB: "Siden" vil blive opdateret / vedligeholdt i normalt omfang.
12. juni 2012.
For et par dage siden åbnede Erik, My 1 2 87 sin seneste side: Farvel til Grindstedbanen
"Det sidste tog er nu kørt på Grindstedbanen. I den anledning afholdt Veterantog Vest en afskedstur Bramming-Grindsted. Det foregik torsdag den 31. maj 2012 med afgang fra Bramming kl. 18.30.
Det var noget sent på dagen, og vejret var ikke i top, men dog rimeligt. Lidt dryp før afgang kom der, men det var alt. Se resten af beretningen på":
11. juni 2012.
Endnu et tilfælde af --om ikke misbrug af mit materiale, så i det mindste-- manglende overholdelse af de indgåede aftaler:
http://gladbeton.blogspot.dk/2009_09_01_archive.html
Umiddelbart, kan jeg ikke se, at vi/jeg har en aftale om brug af min sporplan fra VGJ, men under alle omstændigheder er aftalen om oplysning af kilde ikke overholdt.
1. juni 2012.
I rækken af privatbaner er Horsens-Odder Jernbane -HOJ- tilføjet. Der er tale om en række farveoptagelser fra 1965.
12. maj 2012.
EVP. er atter på "sin pind", men som kortvarigt nævnt inden pausen --det bliver nok søndag, inden der sker noget på
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - . . . . . - - - - - "Dagens fotos": Maj 2012 .
8 dages sporvognsrejse med Sporvejshistorisk Selskab / Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm til Portugal, Porto og Lissabon. 31 grader i skyggen om dagen, lidt mindre om aftenen, siddende udendørs på en lille fortovs restaurant med sporvognen kørende lige forbi, ca. 40-50 cm fra den stol man sidder i --- og så komme hjem til Danmark, Kastrup Lufthavn, fredag aften, ca. 8 grader ! ! !
Johhh, --der var tændt for "det store køleskab".
4. maj 2012.
Erik, My 1 2 87 har netop afsluttet en længere "Peter Knutzen periode", og det var Lars Bjarke Christensens bog fra 2011, som vakte hans interesse for emnet. Det blev til gennemgang/læsning af en lang række af bøger om denne spændende mand.
Det flotte resultat af arbejdet her:
3. maj. 2012.
Omtale af en lille tovbane (eller kabelbane) i Stuttgart, som jeg besøgte med Sporvejshistorisk Selskab. Så ganske andreledes i forhold til både jernbanedrift, som sporvognsdrift, --og så alligevel med lidt af hvert.
27. april 2012.
Dagens fotos omkring Faxe Kalkbrud og Faxe Jernbane er nu samlet som en ny selvstændig "side".
17. april 2012.
Endnu et tilfælde af --om ikke misbrug af mit materiale, så i det mindste-- manglende overholdelse af de indgåede aftaler:
http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?guid=2459cf19-bafc-4d33-ac0f-d902af74bb11
Umiddelbart, kan jeg ikke se, at vi/jeg har en aftale om brug af min sporplan fra TFJ, Vandet station, men under alle omstændigheder er aftalen om oplysning af kilde/tegner ikke overholdt.
17. april 2012.
DMJU messen 2012 i Bramdrupdam Hallerne
Så oprandt dagene endelig, hvor DMJU messen løb af stablen, nemlig den 14. og 15. april 2012 i Bramdrupdam Hallerne i Kolding.
Erik, My 1 2 87 var med og har lagt sine indtryk på "Nettet".
15. april 2014.
Danske privatbaner - underside: De Bornholmske Jernbaner er åbnet idag.
Netop i dag er det således 52 år siden, at nedenstående fotos blev optaget -i påsken 1960- og det er vel derfor naturligt, at åbne DBJ-siden på netop denne dag.
Siden kan vel betegnes som "grydeklar", men der mangler endnu enkelte fotos rundt omkring.
Disse fotos vil følge snarest.
De Bornholmske Jernbaner - DBJ
5. april 2012. ---- Pittsburgh Inclines.
En modeljernbane bør ikke stige mere end 4%. De rigtige jernbaner hælder meget mindre. I Pittsburgh, USA, findes der baner på 70%, men det er kabelbaner - også kaldet inclines eller funiculars.
Se, hvad Erik, My 1 2 87 skriver om dem her: Pittsburgh Inclines
4. april 2012.
Endelig noget nyt på "www.evp.dk": "Hjørring Privatbaner" -- under udbygning, og Hjørring-Hirtshals Banen, som vist kan "stå på egne ben": Hjørring Privatbaner - HP
April 2012.
Nu har man hørt det med: Jernbanomani - JBMI
Syddansk Center for Mani i Kolding har netop afsluttet en undersøgelse og udgivet en længere rapport om JBMI (den lægelige betegnelse for Jernbanomani).
Jernbanomanier et nyt ord, som forventes at blive indskrevet i dansk retskrivning næste år. Erik, My 1 2 87 har samlet nogle uddrag fra rapporten i en artikel: JBMI - Jernbanomani , inkl link til rapporten.
Ikke fri for at være lidt skræmmende læsning for een, hvis interesse har været jernbaner hele tilværelsen. Spørgsmålet er, om det er for sent at rette op på det, eller . . .
23. marts 2012.
Endelig en nyhed på evp.dk, --og så er det endda ikke "min egen":
På vestsiden af Manhattan i New York har der været godsbane siden 1850'erne. Trafikken blev så intensiv og problematisk, at den nærmeste gade blev kendt som Death Avenue (Dødens gade). Foran toget måtte der ride en cowboy, viftende med et rødt flag for at udgå for mange ulykker.
Læs om "High Line Park, New York" hos Erik, My 1 2 87.
12. marts 2012.
Jahh, --det ser måske ikke ud til at der sker meget på evp.dk, meeenn -- ikke desto mindre, er der alligevel siden oprettelsen af "Dagens foto(s)" i slutningen af januar, lagt et sted mellem 3-7 fortos på "siden" hver dag - eller 300 i alt.
Prøv og se, . . . på evp: Marts 2012
7. februar 2012.
"Dragen" er ( i ) landet.
Erik, My 1 2 87 har været forbi Odenses gamle godsareal, hvor det "ildsprudlende uhyre" stod og ventede på mørkets frembrud. Om natten slår det gnister.
Se artiklen på: SPENO slibetog URR 48-4
7. februar 2012.
"Kl. 17.35 nåede tælleren det magiske punkt: 200.000 besøgte sider efter et stort "ryk-ind" eftermiddagen igennem.
D. 11. marts 2011 kl. 14.57 passerede tælleren på evp.dk 100.000,
og nu er det så igen lige før, der passeres endnu et rundt tal:
Tak til alle de, der dag efter dag, støtter op omkring mine sider. Det er det, der skal til for at man får / har lyst til at fortsætte.
Tilsyneladende har den nye "side": Dagens foto(s) været en god idé, da den på de lidt over to uger, den har eksisteret, allerede er blevet den mest besøgte side. Tak for det.
Hilsen
Erik V. Pedersen.
www.evp.dk -- prøv og se, ...på evp . . . :-)
30. januar 2012.
Flemming Søeborg har været en flittig skribent både i modeljernbladet "banen" og indenfor en lang række andre områder såvel historiske som jernbanemæsssige. Han har foretaget research til brug for både bøger, DVD'er, spil, modelbiler og modeljernbane. Senest har han taget initiativ til det nye blad "Spor og baner". Hvem er denne mand og hvilken baggrund har han. Det ser Erik, My 1 2 87 et nærmere kig på her:
Fl. Søeborg og "Spor og baner"
22. januar 2012.
Dagens foto(s) -- Rundt omkring i negativsamlingen gemmer sig en masse fotos, som hverken passer ind hér eller dér. Nogle af dem bringes evt. her under denne betegnelse. I denne forbindelse "sneg" der sig en ganske lille "industribane-underside" ind: Aastrup Kildekalkleje
14. januar 2012.
Måske ikke noget egentlig nyt på siden ???, men flere opdateringer / tilføjelser på Skælskør-Dalmose-siden m. undersider, og flere ventes i løbet af dagen.
9. januar 2012.
DSB-strækningen Skælskør-Dalmose.
En stribe fotos fra denne bane med undersider om endestationerne Skælskør og Dalmose.
30. december 2011.
"Hvordan var sommeren 2011 ???" -- "Jeg ved det ikke, --jeg sov til middag den dag ! ! !" -- Erik My 1 2 87 var vågen, og viser nogle af sine indtryk af årets gang som slideshow på sin hjemmeside.
18 og 23. december 2011. -- Himmerlandsbanerne:
Hobro - Løgstør og Viborg - Aalestrup, er lagt på "siden" omend foreløbig kun med delstrækningerne Viborg-Alestrup-Løgstør. Siden er dog fortsat under udbygning, og det har 23. december 2011 været nødvendigt at splitte den op i tre "delstræknings-sider" + (foreløbig) Løgstør.
1. december 2011.
Modelmesse i Stoholm 2011 set og beskrevet af Erik, My 1 2 87.
20. november 2011.
Lidt om Svebølle station og By, dagligdag på stationen og lidt om byen.
Svebølle station / Svebølle By
18. november 2011.
Nye bøger: "Øboer", Rudkøbing Byhistoriske Arkiv´s årbog 2011.
16. november 2011.
Farvel til Tølløse remise
I denne artikel ser Erik, My 1 2 87 nærmere på selve remisen og dens nedrivning i de første dage af november. Trods mange ihærdige forsøg, lykkedes det desværre ikke at redde bygningen: Farvel til Tølløse remise
Bevaringsprojektet blev ikke til noget, men der kom dette dejlige hæfte ud af det: Remisen Tølløse. En bygning som forsvandt ...
Se evt. også mere under Danske vandtårne og vandkraner .
.
11. 11. 11. :-)
Troldhede - Kolding / Vejen-siden er nu opdateret med de sidste stationsfotos samt det "Rullende materiel" herunder 15 flotte Niels Munch-fotos.
.
.
7. november 2011.
Fødselsdag
I dag er det 3 år siden, at My 1 2 87.dk så dagens lys. Tiden flyver.
EVP og www.evp.dk siger TILLYKKE. Der er sket mange forbedringer på denne "side" efter Erik, My 1 2 87 gjorde sin entré.
STORT TILLYKKE OG STOR TAK
.
.
7. november 2011.
Siden om Troldhede-Kolding/Vejen Jernbane er vist kommet så langt, at det er aktuelt lige at nævne "siden".
.
.
30. oktober 2011.
Københavns Kul & Koks Kompagni A/S - også kaldet "KKKK", "De fire K'er" - eller blot "4K"
Mere kendt i dag er nok navne som 4K-Beton og 4K-Byggemarked, eller evt. 4K-Sild og 4K-Olie. De fire K'er var meget mere end kul & koks, men lad os tage det fra en ende: Erik, My 1 2 87 har historien:
"Københavns Kul & Koks Kompagni A/S"
.
.
21. og 22. oktober 2011.
Opdateringer af "Frederikssundsbanen" m. undersider. Siden -der er oprettet som "Fællesside"- er stadig åben for bidrag.
---Se selv på siden, hvor der er huller - og der er mange ! ! !
.
.
7. oktober 2011.
Natten til i dag, fredag d. 7. oktober, har "www.evp.dk" tilsyneladende været "nede" det meste af natten. Da jeg så på tælleværket kort efter midnat, havde der allerede været nogle besøgende, men kort efter blev forbindelsen til "siden" afbrudt.
En henvendelse til UnoEuro Supporter gav her til morgen (kl. 8.14) følgende svar:
"Hej Erik,
Tak for din henvendelse.
Efter netværksarbejde i nat, er der pt. problemer med at tilgå din og enkelte andre servere.
Vi arbejder på sagen."
Ved åbningen til morgen var besøgstallet i nattens løb 5, --fem, mod de ca. 35-40, der plejer at være gennemstittet. Tilsyneladende har "siden" således været nede det meste af natten.
Jeg håber naturligvis ikke, at det sker igen, ---men ...
.
.
24. september 2011.
"Himmelekspressen". Om de gamle jernbanevogne, der i 1952 blev stillet til rådighed for nogle af Københavns hjemløse mænd, og om, hvad der førte til det.
.
.
17. september 2011.
Endnu en "lille side" har fundet vej til bunden af navigationspanelet: "Misbrug af evp-sider / -fotos".
.
.
14. september 2011.
Et par "små sider" er føjet til i bunden af navigationspanelet: "Nye bøger.", som dækker over -foreløbig- et par bøger, tilsendt for min medvirken i disse. "I øvrigt mener jeg . . . ", der blot er nogle tanker om dette eller hint og "Nu til noget helt andet", der måske blot er en personlig, men stor, oplevelse.
.
20. august 2011.
Desværre er der stadig mange "huller" i materiel- og stationsrækkerne af fotos fra Frederikssundsbanen. Denne bane er dog alligevel oprettet med -foreløbig- Valby og Ballerup som undersider. Har nogle blandt læserne relevante fotos fra før år 2000, modtages scanninger meget gerne. erikvpedersen[snabela)mail.dk er adressen, hvor til der kan sendes.
Nordbanen og Lille Nord er tilført flere fotos venligst stillet til rådighed af nogle af sidens læsere.
Der dog plads til mange flere fotos (indtil ca. år 2000) -- se selv hvor hullerne er:
Frederikssundsbanen. og http://evp.dk/index.php?page=kobenhavn-h---hillerod
12. august 2011.
Så er alle de modtagne og egne fotos fra banen lagt på "Fællessiden" Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen - HHGB
Desværre er der stadig store "huller" i både rækken af fotos af rull. materiel- og stationer. Skal disse huller lukkes, må der hjælp til udefra - "kunstigt åndedræt". Billederne eksisterer - det er sikkert - men hvor de entusiaster / arvinger til disse, der har dem i skrivebordsskufferne ????
Nu kan man så indvende: "Hvorfor skal Jeg levere billeder til EVP´s hjemmeside" ! ! !
Godt spørgsmål. Det burde heller ikke være tilfældet. En "side" som denne/disse sider i de hele taget, burde ligge på nettet i Jernbanemuseets regi, hvor de i endnu højere grad burde være sikret for eftertiden.
Desværre læser Jernbanemuseet vist ikke hjemmesider / Forum (dette emne har været nævnt før), så det er næppe noget, vi skal se frem til. Desværre.
Så indtil videre: Hen til skrivebordsskuffen, rod lidt i den og tilbage til scanneren med de gode, gamle fotos.
Hilsen,
Erik V. Pedersen
Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen - HHGB
7. august 2011.
Ved modtagelsen af fotos til HHGB-fællessiden er også modtaget nogle fotos uden nærmere oplysninger om ophav, tid, sted eller emne/genstand.
Desværre har der derfor ikke været mulighed for at spørge rettigshedsejerne om tilladelser m.v, men jeg håber, ad denne vej, enten at finde frem til fotografiernes "ejermænd" eller finde frem til nærmere oplysninger, og jeg håber på forståelse for fremgangsmåden på baggrund af "det gode formål". Der er jo flere ganske gode fotos imellem, som vel godt kunne være egnet til en større udbredelse.
4. august 2011.
Så nåede Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen - HHGB sandelig op på ca. 110 fotos. Godt klaret, og et fint eksempel på, at "sammen er vi bedst" (og jeg har endnu ikke nået at scanne mine egne - følger).
TAK til indsenderne af fotos, --men der er stadig plads til flere, også gerne fra andre leverandører :-)
2. august 2011.
Fruens Bøge station ligger meget idyllisk i den lige så idylliske skov Fruens Bøge Skov.
Det var netop lystskoven, som var årsagen til, at der blev placeret en station her. Læs om stationen og området rundt om den.
Se det på Erik, My 1 2 87´s side om Fruens Bøge station
30. juli 2011.
Nordbanen (med de første meget få fotos) er lagt på evp.dk som "fællesside", derfor: Hen til skrivebordsskuffen, gang i scanneren og send resultaterne, --mindst 800 pix i bredden eller 600 pix i højden, fotograferet før 1990-2000-- til www.jernbanen.dk ==> Forum eller til erikvpedersen[snabel a]mail.dk.
Flere fotos indlægges i de kommende dage.
29. juli 2011.
Valby station er tilføjet som "fællesside" på samme måde som HHGB.
Spændende, om der kommer nogle scanninger.
29. juli 2011.
Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen er åbnet som "fællesside" og d.d. opdateret med 100% flere fotos (det er ikke til at se det, -hvis man ikke lige ve´ det :-) ).
Fotos af rullende materiel og stationer, tegninger/sporplaner (foreløbig indtil år 1990-2000) modtages med glæde / til glæde for os alle: Scanninger sendes til: erikvpedersen(snabel a)mail.dk
Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen
Snarest følger Valby station og Nordbanen, men fotos m.v. modtages gerne allerede nu.
21. juli 2011.
Ballerup (station), lidt om byen - mere om stationen / strækningen, -før og nu.
19. juli 2011.
En tur i april 2011 langs SFJ's remiseområde og godstogsspor viste en markant forandring af området ved de gamle opstillingsspor ved Odense Sukkerkogeri. Den tætte vegetation var mejet ned. Det var første skridt i endnu en fjernelse af de sidste rester af et stykke jernbanehistorie. Erik, My 1 2 87 fortæller historien:
16. juli 2011.
www.evp.dk har været "nede" i to døgn -næsten på minuttet. Årsag ukendt. De, der har adgang til "siden", var alle optaget med andre gøremål på nedgangstidspunktet, og ingen andre vil vedkende sig, at de har "pillet". Hackerangreb ???
Måske tiden vil give svaret.
8. juli 2011.
Sol og sommer sætter sit præg på årstiden, men også med en vis afsmittende virkning på denne "side". Det er ikke således, at der ikke sker noget, men det ses bare ikke endnu.
Interessen for de seneste udenlandske sporvognslinier synes ikke at have den store interesse, eller har de ??? Inden der bruges endnu 2-3 uger på færdiggørelsen af omtalen af den polske by, Lodz, kunne det da være interessant at høre lidt derom, især fra sporvejsentusiaster, der TOTALT glimrer ved deres fravær. End ikke Sporvejshistorisk Selskab, SHS, hvis rejser jeg her forsøger at reklamere for, synes at have interesse: Ingen kommentarer (de kender "siderne"s eksistens) / ingen links (og man omtaler stadig forårsturen, som værende forestående :-) eller skulle man snarere skrive :-(
Endnu et spørgsmål: SKRJ ..M 4, der nu er overført til Centralværkstedet i København. "Hvad sker der ???" Hvis de, der står bag, vil oplyse lidt om projektet, hører jeg gerne derom, med henblik på opdatering af "siden": SKRJ - Rullende materiel
7. juni 2011.
DSB-værkstedet "Helgoland" blev bygget i årene optil 1935, hvor de nye røde Ms-lyntog blev sat i drift, og det var her, at disse epokegørende nye lyntog blev serviceret. Foruden lyntogene fik også Mo vognene hjemsted her. Dengang var det de nye dieseltog, som fik “særbehandling” på Helgoland. Det var fremtidens tog, der var på Helgoland maskindepot.
På "siden" beskriver Erik, My 1 2 87, dels lidt af værkstedets historie, dels en gennemgang af arbejdet på værkstedet i forbindelse med en DJK-tur dertil.
6. juni 2011.
Se f. eks. fotos af WT´s museumsmateriel, de mange "spøjse" arbejdskøretøjer samt nogle køretøjer fra "overskudslageret" under:
Warszawa / Rullende materiel - II
31. maj 2011.
Som tiden dog iler. - Selvom evp udlægger sporvognssider, ligger resten af verden ikke stille sålænge.
Således har Erik My 1 2 87 begået et par sider om:
WLABm sovevogn DSB anskaffede sig blot 2 (andre nævner 3) af disse 2. kl. sovevogne i 1970'erne (I banen nr. 122 har der netop været en artikel om denne vogn, og her kan man læse, at typen blev udviklet i 1971 og købt af DSB samme år, men iflg. Jernbanen.dk blev de bygget i 1975 ! ! ! ).
Bn vogne Den sidste Bn vogn blev ophugget på Aarhus havn hos H. J. Hansen her i maj 2011. I den anledning har jeg kigget mine billeder igennem. Jeg husker bedst vognene i rød bemaling, men har kun taget få billeder af dem i blå eller gul, eller det der er værre: Grafittibemalet.
Når man interesserer sig for jernbanehistorie og jernbanearkæologi, så kommer man af og til ud for nogle sjove fund. Denne gang skal vi se nærmere på en mystisk bro i et område mellem Nr. Broby banen og Ringe-Fåborg banen på Fyn.
24. maj 2011.
Nej --- evp.dk er ikke gået på sommerferie :-)
(ligesom TV-programmerne der allerede kører på de evindelige genudsendelser -- endnu mere end de plejer).
evp har været med Sporvejshistorisk Selskab (SHS) i Polen (Warszawa og Lodz).
Seks herlige dage i gode venners selskab.
Warszawa.
Læs mere herom i de kommende dage under "Sporvogne" > "På rejse med Sporvejshistorisk Selskab".Nu også med begyndelsen på det rullende materiel.
5. maj 2011
Hvalpsund-Sundsøre-overfarten.
De tre sider er endnu ikke færdigredigerede, og relevante fotos omkring overfarten -herunder et par gode fotos af den nye færge MARY, som jeg desværre ikke selv fik taget billeder af- modtages meget gerne.
Hvalpsund - Sundsøre-overfarten.
29. april 2011.
Den københavnske forstadsbane: København - Slangerupbanen / Hareskovbanen (indtil overgangen til S-togsdrift):
København - Slangerup Banen - KSB.
19. - 20. april 2011.
Erik, My 1 2 87 "har gjort det igen" - som det vist hedder på nu-dansk:
Nyt webhotel. -- EVP er flyttet til nyt webhotel, og der kan derfor forekomme enkelte forstyrrelser i disse dage (endnu har jeg dog ikke selv konstateret problemer i den anledning). TAK til Erik for endnu en opdatering af min hj.side.
Flytningen betyder hurtigere sider til gavn for alle læserne.
10. april 2011.
I sidste måned tog Erik, My 1 2 87, på tur med det svenske højhastighedstog X2000 til Stockholm. Det blev der to artikler ud af:
8. april 2011.
Den 7. april 2011 kan man læse i avisen, at det gamle værksted i Nyborg er blevet solgt. Det blev offentliggjort i en artikel i Fyens Stiftstidende, hvori man ser de nye ejere besigtige bygningerne sammen med Nyborgs borgmester Erik Christensen. Erik, My 1 2 87 har været en tur rundt på værkstedet: Nyborg vognværksted
4. april 2011.
DMJU messen i Køge Stor succes efter et år i pause.
Læs Erik, My 1 2 87´s udførlige rapport fra dette års DMJU-messe med næsten 100 tilhørende billeder, samt links til andre sider om messen
Tak til DMJU for en god messe
1. april 2011.
Ofte er jeg (Erik My 1 2 87 - evp-bem.) blevet spurgt om, hvorfor jeg lige netop faldt over lokomotivet My 1287 til denne hjemmeside. Hvad er det, der er så specielt ved lige netop dette lokomotiv. Læs den særprægede historie om lokomotivet der skiftede nummer, og som efter endt test "vendte" hjem igen til sit oprindelige nummer.
My 1287 - et overset lokomotiv / Aprilsnar 2011
24. marts 2011.
"Fællessiden" København-Slangerup Banen, fortsat (afsluttet ???) med Buddinge og København L stationer. "Siden" omfatter nu disse to stationer, samt delstrækningerne Hareskov -Farum-Slangerup. En smule rull. materiel vil dog også dukke op i den kommende tid.
Begrebet "Fællesside" har dog tilsyneladende vist sig som noget af "en død sild". En fin interesse viste sig ved Kystbanen, hvor der kom adskillige bidrag, Skive-Vestsallingbanen blev nærmest en "soloforestilling" medens Næstved-Præstø-Mern Banen og København-Slangerup Banen kun fik et par fine bidrag fra to faste bidragydere, men desværre uden nogen større tilslutning.
Når man tænker på, hvor mange fotos, der blev taget ved de tre sidste baners nedlæggelser/omstillinger, må det vel nærmest betegnes som en skuffelse, --en idé/tanke, som åbenbart ikke har "nogen gang på jorden".
20. marts 2011.
Roskilde stations gamle varehus fra 1897 er ikke mere. En skam at man freder remise og station (Danmarks ældste), men alligevel nedriver omgivelserne. Læs om pakhuset og se de sørgelige billeder på Erik, My 1 2 87´s "side": Roskilde Pakhus.
20. marts 2011. København - Slangerup Banen.
Da teksten om København - Slangerup Banen allerede er ved at tage et "rimelig stort" omfang er indholdet flyttet til en ny selvstændig side under:
Danske privatbaner: København - Slangerup Banen - KSB / Hareskov - Farum.
15. marts 2011. DSB - Diverse.
På denne "side" er i disse dage udlagt en del fotos fra Slangerupbanens / Hareskovbanens "Farum-ende" fra tiden før elektrificeringen til S-togene. Yderligere fotos fra Værløse, Hareskov og København L vil følge de kommende dage.
Senere vil billederne blive flyttet til en egentlig selvstændig KSB/DSB-side.
NBNBNB : Der er åbent for modtagelse af fotos indtil og med indvielsen af S-togsdriften : NBNBNB
14. marts 2011. Christianshøj trinbræt.
Et trinbræt er normalt ikke noget videre at skrive hjem om, men Christianshøj trinbræt adskiller sig på flere måder fra et "normalt" trinbræt. Dels er bygningen nok den største trinbrætsbygning i Danmark - i en meget speciel stil - og dels var trinbrættet årsag til, at banen fik en anden linieføring gennem landskabet end oprindelig planlagt.
Erik, My 1 2 87: Christianshøj trinbræt
12. marts 2011. Brokraner.
Brokranerne var 2. generation af kulkraner. Deres store gitterbroer kunne fragte kullene direkte ind til kulgården eller til jernbanevognene, uden at man havde brug for automatiske baner. Drivkraften var ikke længere damp, men de mere moderne elektriske motorer.
Erik, My 1 2 87: Brokraner
12. marts 2011.
Hvem blev nr. 100.000 på "siden" www.evp.dk. ???
Fire seere nåede at se tallet 100.000 i den lille "tællerrude" i de få sekunder, det var at læse, men hvem, der var den første ???
Niels Munch, der jævnligt leverer fotomateriale til "siden", var i det mindste den første til at meddele det.
7. marts 2011.
Jeg modtager jævnligt forespørgsler, "om jeg har det ene eller det andet". - - Ofte kan svaret være nej, men mange gange kan det også være positivt, --således i dag ! ! ! . . . Af den årsag har jeg oprettet en ny "side": "Danske Statsbaner" / "DSB - Diverse", hvor jeg vil "udlægge" det aktuelle resultat af nogle / mange af disse forespørgsler. --- Det kunne måske næsten blive en slags: Dagens foto / -s.
Se således på siden om "FURESØ trinbræt": DSB - Diverse.
3. marts 2011.
Næstved-Præstø-Mern Banen.
Nyt på siden er det, --men langt fra "fuldendt". Egentlig udsprunget af -det på siden omtalte- NPMB-foredrag af Jens Bruun-Petersen, men kombineret med muligheden for endnu et forsøg på oprettelse af en "Fællesside" med gerne mange bidrag, som allerede (og især) ved Kystbanen samt Skive-Vestsalling Jernbane (mere "side" end "fælles" :-)
Næstved-Præstø-Mern Banen - NPMB (Husk undersiden(rne.)
Jernbane, havn og kultransport hører tæt sammen.
Erik, My 1 2 87.dk, har kigget nærmere på 1. generations kulkraner i en artikel om: De første kulkraner som del af en serie om kraner. Serien indeholder nu: Små svingkraner, galgekraner, kraner i lystbådehavne, containerkranen Vasbygade, kørekraner, kulgårdskraner og kraner i 1:87.
12. februar 2011.
Otte nye kulgårdskraner på Erik, My 1 2 87:
10. februar 2011.
Ved en lynhurtig "1.-behandling", er det aftalt at prøve med endnu en bane; Skive - Vestsalling Jernbane - SVJ. som den næste fællesside på Tommy Nilssons Forum på Jernbanen.dk forum .
Derfor "blæses der fanfare" for indsendelse af fotos af rull.materiel til Tommy´s Forum, og denne gang kunne det -helt ærligt- være rart med nogle fotos også fra jyske fotografer, ingen nævnt, ingen glemt. Stations fotos / faste anlæg m.v, bedes venligst -for ikke at belaste Forum- tilsendt direkte til undertegnede: erikvpedersen[snabel a]mail.dk
Størrelse: 800 pix i bredden eller større, men se nærmere i hj.sidens indledningstekst.
Belønning: "Æren" og navns nævnelse.
Skive - Vestsalling Jernbane - SVJ.
5. februar 2011.
Næsten som en fortsættelse af min egen side "Jernbanens (store) nips" har Erik, My, udlagt en side om: Kulgårdskraner efterfulgt af en side om stationen: Aarup station
3. februar 2011.
Klampenborgbanen - København / Klampenborg (1863-97).
Oprindelig var banen fra København til Klampenborg kun en sidebane til Nordbanen, udgående fra Hellerup . . .
Endvidere er der i ugens løb kommet adskillige fotos på siden om Kystbanen.
22. januar 2011.
Kystbanen - København H / Helsingør.
Denne side er tænkt som et forsøg, hvor de, som har et eller flere fotos fra strækningen (eller rull. materiel på den), kan sende billederne til "siden" her, eller måske bedst til Tommy Nilssons "Forum" på www.jernbanen.dk (se herom på "siden"). Målet er i fællesskab at opbygge en hel ("normal") "side" om Kystbanen, med så mange behandlede / illustrerede stationer som muligt.
Kystbanen - København H - Helsingør.
8. januar 2011:
Et lille apropos til udstillingssiden, vises her et par fotos af de af materiel-eksemplarerne, jeg har fotos af, før eller efter udstillingen. Desværre ikke så mange, men lidt har vel også ret, ---når vi nu er så langt tilbage i tiden, at der vist endnu ikke var nogen, der tænkte på digital-fotografering.
8. januar 2011:
Apropos: Bladet / tidsskriftet: Signalposten. Se den lille solstrålehistoriepå Erik, My 1 2 87.dk´s hjemmeside, --
"Verden er ikke helt af lave!", som Erik skriver.
7. januar 2011:
I juli 1959 afholdt DSB på Østerport station en stor udstilling af en del af Jernbanemuseets daværende rullende materiel. Der har i den senere tid -på nettet- været en vis interesse, og jeg vil derfor tage anledning deraf, og bringe mine fotos fra udstillingen.
Endvidere bringes en omtale af en udstilling af modeljernbanemateriel, som samtidig var arrangeret på Københavns Hovedbanegård. Sluttelig vises udførligt progam og referat af hele arrangementet.
23. december 2010:
Tredie og sidste afsnit af SHS´s sporvognsrejse til Hannover og omegn: Hannoversches Strassenbahn-Museum. Wehmingen. Sporvejsmuseet, Wehmingen.
Et stort udvalg af Europa´s både stadig kørende, men også udrangerede sporvogne/ sporvognstyper er samlet på dette store museum, og giver et godt "billede" af sporvogne i Europa --foreløbig-- indtil ca. år 1980.
Man kommer ud for meget: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Her en hilsen til "Farvel",
--et andet sted oplevede vi, at den kvindelige vognstyrer -helt bevidst- smækkede fordørene i, for at vi ikke skulle komme med, og trak rullegardinet (det, der ellers er beregnet for ikke at blive blændet af solen) HELT ned, så der kun var en ca. 5-10 cm sprække, hvorigennem hun kunne se vejbanen, indtil vi var lagt bag ! ! !
( RATT / BSAG 3521. 25. maj 2008 )
Primaria Municipiului, Timisoara.
..
19. december 2010: Erik, My 1 2 87.dk: Ture langs banen 2, en vandring omkring og på DSB´s mindelund i Fredericia:
Turen begynder ved den gamle banegård, går videre forbi det gamle varehus, og området hvor den 22 sporede remise lå. Herfra op til mindelunden, som ligger oppe på volden. . . .
11. december 2010:
Guldager station er nok mest kendt for nogle af tyskernes efterladenskaber (over 440 tons "jernrør"). Stationen hører til kategorien "en typisk dansk landstation". Yderligere er stationen fredet og i rimelig pæn stand, og indenfor i nogle af bygningerne kan man finde små overraskelser.
Erik, My 1 2 87 skriver om Guldager station
4. december 2010:
På rejse med SHS, Sporvejshistorisk Selskab / Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Først i november 2010 gik rejsen til Hannover, Bielefeld og sporvejsmuseet i Wehmingen (den sidste følger).
Bielefeld: Stadtbahn Bielefeld / moBiel.
4. december 2010: ---- Erik, My 1 2 87: Oversigt over årets juletog, -- se her.
28. november 2010: ---- Erik, My 1 2 87 skriver om: Fredericias gamle banegård:
"Fredericia har en historie, som adskiller sig meget fra andre danske byer. Fredericia blev bygget som et fæstningsværk i 1650 på foranledning af Frederik den. 3. Når man ser byen fra oven (se kortet øverst til højre) ses det også tydeligt at byen bærer præg af at være anlagt efter en byplan med dens brede og lige veje i centrum, og med fæstningens karakteristiske zik-zak bastioner udenom.(...)
Stationsbygningen i Fredericia i 1866 bestod kun af en midlertidig træbygning. Den 4. oktober 1868 åbnede man Fredericia-Århus stykket og året efter kunne man tage den egentlige stationsbygning i brug i Fredericia."
19. november 2010. På rejse med SHS, Sporvejshistorisk Selskab / Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.
Først i november 2010 gik rejsen til Hannover, Bielefeld og sporvejsmuseet i Wehmingen (de to sidste følger).
Hannover: På rejse med SHS. / Strassenbahn Hannover / Rull. materiel. / Strassenbahn Hannover / Üstra
7. november 2010. Hobbymessen i Valby Hallen, 2010. Messerapport v. Erik My 1 2 87.dk
Hobbymessen 2010 - messerapport
2. november 2010.
DSB´s Y-tog, ML-FL, under ophugning i Helsingør. Fotos fra 1. november på "siden" om Y-tog.
31. oktober 2010.
På Mallorca kører der sporvogne i og imellem bjergbyen Sóller og havnebyen Port de Sóller. Sporvognslinien blev indviet i oktober måned 1913. Strækningen er på knap 4.9 km.
Erik, My 1 2 87 så og fotograferede på sin rejse til Mallorca.
Postkort, ca. 1980.
26. oktober 2010. Selvom der ikke er åbnet nye sider, er der dog alligevel sket lidt, idet et par sider er blevet suppleret med yderligere fotos ved bl. a. København Gb: Kommandoposten, "Det sorte Palæ". (nederst på siden) og Godsekspeditionen.
23. oktober 2010.
Erik, My 1 2 87 har været på Mallorca, og på hans side går turen nu til
Bunyola station på Mallorca. Det er appelsinernes jernbane, som slynger sig igennem Tramuntana bjergene fra Palma til Sóller, eller rettere sagt den modsatte vej, da det var denne vej appelsinerne blev transporteret.
20. oktober 2010.
København Gb, Post D (Dan). Tegninger fra alle vinkler. --- Lige til modeljernbanen.
19. oktober 2010.
Der har ikke været den store aktivitet på "siden" på det sidste -der er også andet, der skal gøres- men lidt opdateringer er det da blevet til. Senest nye, gamle tegninger af togpersonalets opholdsbygning, Bygning "B" ved Kommandoposten, "Det gule Palæ", og det gamle Marketenderi på Pakhusområdet på Københavns Godsbanegård.
Lige til modeljernbanen.
Kommandoposten, "Det gule Palæ" og Pakhusområdet.
4. oktober 2010: Hammelbanen
Af Asger Christiansen, 160 sider, 220 ill. Format17x25 cm, paperback. Fotografisk genoptryk efter original fra 1996 med enkelte tilføjelser Vejl. pris kr. 199,- ISBN 978-87-91434-27-3
Bogen giver en detaljeret og levende beretning om Århus-Hammel-Thorsø Jernbane og egnens historie. I fortællingen er der også blevet plads til de lidt skæve vinkler og pudsige glimt fra dagligdagen. Bogen rummer et stort afsnit om banens historie, og en grundig gennemgang af banens linjeføring, stationerne og de omgivende bysamfund. Sidst i bogen skildres Hammelbanens lokomotiver, vogne og rutebiler. De ikke mindre end 200 illustrationer fortæller også meget om banen, egnen og tidernes skiften.
3. oktober 2010:
"Kørekraner er svingkraner monteret paa Jernbanevogne og anvendes ved Jernbaner bl.a. til at fjerne væltet og afsporet Materiel efter større Uheld." Således og meget mere står der i "Teknisk Leksikon for Industri og Håndværk 1946"-
Se Erik, My 1 2 87´s store artikel om: Kørekraner
15. september 2010.
Selvom der ikke er åbnet nye sider, er der dog alligevel sket lidt, idet flere sider er blevet suppleret med yderligere fotos ved bl. a. København Gb: Kommandoposten, Togekspeditionen og Vognekspeditionen.
13. september 2010: "Erik My 1 2 87" har været i Holland, ---
Station Echt - en typisk hollandsk station.
13. september 2010. T-shirts på Jernbanen.dk -- nu har man hørt (set) det med ! ! ! Har Du ikke set det, så se det her:
10. september 2010. Lidt fotos fra nogle af banegårdens side-og havnespor.
Sidespor og havnebaner.
6. september 2010. . . . og nu til noget helt andet: Træbygning i 1:87.
"Erik My 1 2 87" har være på træbyggerskole, ---
og det er der kommet en hjemmeside ud af: På træbyggekursus
Flot, flot ! ! !
Lige til modeljernbanen.
3. september 2010. Københavns Godsbanegård.
Siderne om København Gb - "Gården", er nu samlet under een hat: Københavns Godsbanegård, Gb,
ligesom der er opdateringer på flere af de øvrige Gb-sider
.
.
29. august. Københavns Godsbanegård, "det sydvestlige hjørne".
Gb, -- "det sydvestlige hjørne".
.
.
25. august. Københavns Godsbanegård, Ambulancepladsen / Hjælpevognspladsen.
Ambulancepladsen-Omformerstationen.
.
.
Se "tilfældigvis" om "naboen" til flere af de her omtalte områder:
Den Gule By
- et nyt hæfte fra Dansk Jernbane Klub om "Kineserbyen" skrevet af Tine Willer, bosiddende samme sted.
Se Erik My 1 2 87´s omtale af bogen: Bog: Den Gule By
Se også Lars B Christensens boganmeldelse af Den Gule By på Togjournalen.dk.
22. august 2010. Erik My: 75 års jubilæum for "De røde lyntog"
Jernbanemuseum holder et fint arrangement 21. - 22. aug.
i anledningen af 75 års jubilæet for "De røde lyntog".
Læs:billedrepotagen fra den 21. august.
19. august. Københavns Godsbanegård, Godsekspeditionen.
15. august. Københavns Godsbanegård, Pakhusområdet.
Pakhusområdet.
12. august. Københavns Godsbanegård, Vognekspeditionen.
Vognekspeditionen.
8. august. Københavns Godsbanegård, Togekspeditionen.
6. august 2010. Københavns Godsbanegård, Post B og D.
Bemærk også: Omtalerne her drejer sig især om årene midt i 1960´erne og visse steder op til ca. 1980, medens jeg selv var stationeret dér. Årene derefter må senere generationer tage sig af. :-)
3. august 2010. Københavns Godsbanegård, Post A og Post L.
1. august 2010: "København Godsbanegårds kommandopost (Gb), bedre kendt som "Det Gule Palæ" eller som Kommandopost Tårnet (Kt) nedlægges søndag d. 1. august 2010 som togfølgestation . . . "
En sådan tekst kan man i disse dage se "på nettet" (30. juli 2010). Der er således kun een dag tilbage for Kommandopost Tårnet" - "Kt" - som togfølgestation ! ! !
Til anledningen har jeg -i hast- fundet nogle af mine billeder fra 1963/64, hvor jeg kortvarigt var stationeret dér:
Kommandoposten, "Det gule Palæ".
27. juli 2010: Svendborg - Faaborg Banen (Lidt om ... )
17. juli 2010: Opdateringen af "Jernbanens nips" er fortsat . . .
På strækninger (banelinien). men også en ny side indenfor samme emne: Generelt.
11. juli 2010:
En endnu varmere dag, -i dag 32 grader i skyggen, afslutning af fodboldverdens- mesterskabet, og ingen -annoncerede- nyheder på "siden". Alligevel 200 seere ! ! ! Hvad sker der i de små danske hjem ???
10. juli 2010:
Indtil nu årets varmeste dag med 31 grader i skyggen. Vel ikke noget under, at de fleste mennesker nok tænker mere på den nærmeste badestrand, end at studere jernbanehjemmesider.
Forhåbentlig uden at lide af storhedsvanvid, må jeg desværre nok konstatere, at denne dag var lang tids foreløbige lavpunkt med kun 130 seere mod det hidtige ugegennemsnit på 170-180 seere.
...og i morgen har vejrprofeterne lovet 32 grader i skyggen ! ! !
28. juni 2010: Opdatering af "Jernbanens nips" --- "På Stationer", hvor der i slutningen er tilføjet noget om bl. a. frispormærker og sporskiftetrækbukke.
Desværre ser det nu ud til, at det er ved at være slut med Varde-Nørre Nebel Jernbane:
Se : Varde-Nørre Nebel Jernbane.
22. juni 2010: Nye fotos og omredigering af Kalvehavebanen.
12. juni 2010: DSB ML-FL, Helsingør, 11. juni 2010. Et sørgeligt syn.
Enkelte nye fotos ca. midt på siden. Y-tog.
10. juni 2010: Enkelte fotos af Ms-lyntoget under restaurering.
Herligt at se, at der er fremgang. Litra MS og MB, - Frichs-lyntog (nederst på Ms/Mb-siden.)
6. juni 2010: Sommer over Danmark.
Så kom sommeren til Danmark, --det holdt, men det holdt hårdt ! ! ! Med eet slag er besøgstallene faldet til næsten det halve.
Hvis det nu var min side alene ! ! ! -- Et hurtigt kik rundt på nettet viser, at det er en overvejende tendens. (Det skulle måske lige være med undtagelse af badestrandenes sider om "blå flag").
Herligt, at danskerne også har andre sunde(?) interesser.
30. maj 2010: Sorø - Vedde.
Sorø - Vedde Banen
23. maj 2010: Sorø station --- også med fotos fra ca. 1920.
Sorø station ("Landstationen")
14. maj 2010:
I dag er det 75 år siden såvel Lillebæltsbroen som "De røde Lyntog" (Frichs/Scandia´s MS-lyntog) blev indviet.
Lillebæltsbroen - 75 år. og Litra MS og MB, - Frichs-lyntog.(dog ikke en ny side.)
10. maj 2010:
Så er webmaster hjemme igen efter en 7 dages tur til Rumænien og Ungarn med vennerne fra Sporvejshistorisk Selskab. Måske skulle man overveje at sætte nogle billeder herfra på "siden" ! ! !
25. april 2010:
Der er ikke egentlige nyheder udover alm. vedligehold -andre gøremål har forhindret det- men flere af teglværksafsnittene er blevet forsynet med oversigtskort / sporplaner, alt efter mulighed.
12. april 2010:
9. april 2010: Ikke noget stort teglværk, --og kun lidt "jernbane", men alligevel:
Egebjerg Teglværk. Måske et emne til modeljernbanen ???
1. april 2010: -- "Ryomgaard vandtårn" Nye fotos (2010) af vandtårnet i Ryomgaard.
28. marts 2010: Yderligere 25 fotos på siden om:
23. marts 2010:
"Piratkopiering".Skriv evt. en mail til siden om din mening om "piratkopieringer" for eller imod, positivt elle negativt.
(e-adresse: erikvpedersen--snabel-a--mail.dk )
21. marts 2010: Ganske lidt om en af de mindre roebaner: A/S De forenede Cikorietørrerier, Basnæs.
13. marts 2010:
1. marts 2010.
21. februar 2010.
17. februar 2010.
15. februar 2010. Lidt om sukkerroebaner.
Her begyndes med Gørlev Sukkerfabrik.
4. februar 2010.
Tegl- og grusgravsbaner i model.
26. januar 2010. Lidt om Nordsjællandske smalsporede teglværksbaner:
1. januar 2010.
Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane.
--- Læs det her, førend din nabo "stjæler" det. ---
men
--- "Vogt Dem for efterligninger." --- :-)
Som det allerede indgår af "Forsiden" til denne hjemmeside, er den opstået på grundlag af den af TDC nedlagte evp-hjemmeside, der har været "på nettet" i efterhånden 8-9 år. Ved en aldeles håbløst forhastet nedlæggelse af 67-70.000 hjemmesider, slukkede TDC for strømmen til disse pr. 1. oktober 2009.
I de sidste dage før lukningen lykkedes det imidlertid --takket være hjælp af en af den gamle sides "støtter", "Erik, My 1 2 87", at redde hjemmesiden i den "frosne" udgave, som i de efterfølgende tre måneder har været tilgængelig på nettet, og som har dannet grundlag for denne nye udgave af "siden".
www.evp.dk er herefter genopstået i en ny skikkelse pr. 1. januar 2010.
- o 0 o -
22. april 2014.
Spor 1 messe 2012
Det var anden gang, at Spor1messen blev afholdt. Sidst var det i 2010. Igen i år var det Stefan Hupfeldt, der stod bag arrangementet. Det løb af stablen den 21. - 22. april i Rolfhallen på Fyn.
Se Erik, My 1 2 87 ´s omtale af messen: Spor 1 messen 2012
Næste side: Velkommen til evp´s hjemmeside