31. oktober 2014.
Tønder-Højerbanen -- 1962.
Tønder-Højerbanen lige før sporets optagelse i december 1962.
Tønder-Højer. "Højer station." -- December 1962. Foto: Jørgen Henneke.
"Stationsbygningen er typisk tysk (og grim)."
Tønder-Højer. Højer station. -- December 1962. Foto: Jørgen Henneke.
"Stationsterrænet - i forgrunden en "englænder"".
Tønder-Højer. Højer station. -- December 1962. Foto: Jørgen Henneke.
"Udkørsel mod Tønder".
Tønder-Højer. Møgeltønder, set mod Tønder. -- December 1962. Foto: Jørgen Henneke.
Skæring med amtsvejen mellem Møgeltønder og Højer".
Tønder-Højer. -- December 1962. Foto: Jørgen Henneke.
"Udkørsel mod Højer. I græsset skimtes et sporskifte, der har forbindelse med rampen t.v."
Tønder-Højer. Møgeltønder, set mod Højer. -- December 1962. Foto: Jørgen Henneke.
Tak til Jørgen Henneke.
(Fortsættes.)
- -
30. oktober 2014.
Køge-Ringsted Jernbane -- KRB. -- 1962.
.
"Stop ved Køge Ås."
ØSJS nr. 7 på KRB. Køge Ås. -- 18. november 1962. Foto: Jørgen Henneke.
"Lellinge station."
ØSJS 7 på KRB. -- 18. november 1962. Foto: Jørgen Henneke.
"Åhr, - Alle disse mennesker."
KRB. Strækningsfoto v/. -- 18. november 1962. Foto: Jørgen Henneke.
"Mens man spiser på Østervang kro . . .
Person- og pakvognen er fra Horsens Vestbaner. Lokomotivet og de tre personvogne fra Kolding Sydbaner."
Østervang. -- 18. november 1962. Foto: Jørgen Henneke.
. . . krydsning sammesteds."
Østervang. -- 18. november 1962. Foto: Jørgen Henneke.
Tak til Jørgen Henneke.
- -
29. oktober 2014.
Rostock Stassenbahn AG -- RSAG m. v. -- 2014.
Netop hjemkommet fra en herlig sporvognsrejse med Sporvejshistorisk Selskab / Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm til -som nævnt- Rostock og med et par små afstikkere til et par af Rügens små baner - såvel længde som sporvidder.
Rostock Strassenbahn AG.
Da anledningen til turen var, at man netop i denne tid modtager de første af en serie nye vogne til Rostock Strassenbahn, vil jeg begynde "baglæns / bagfra" med et foto af en af denne nye type sporvogne:
Rostock Strassenbahn. RSAG 608, -der sammen med nr 609 er de senest leverede, men endnu ikke idriftsatte vogne.
Under besøget på remiseanlægget var der fremvisning af såvel selve remisen som de nye vogne, og vi blev inddelt i tre grupper. Den ene gruppe "legede vognstyrere" på en af de nye vogne (under kyndig vejledning), mens de to andre grupper kørte "Sonderfart" på nettet i hver sin af de to museumsvogne, der afslutter fotoserien.
Efter en time skiftede man gruppe, så alle fik lejlighed til at prøve, hvis de havde lyst.
24. oktober 2014.
Rostock Strassenbahn. RSAG 656, Doberaner Platz. -- 24. oktober 2014.
Rostock Strassenbahn. RSAG 672, Doberaner Platz. -- 24. oktober 2014.
Rostock Strassenbahn. RSAG 703, mellem Steintor og Neuer Markt. -- 24. oktober 2014.
En af de gamle Tatra-vogne, der endnu er i drift. Efter planen er det slut om to måneder, og så går de enten til salg eller til skrot.
Nogle af deltagerne så en af de udrangerede vogne -i afpillet tilstand- blive sat på en blokvogn og kørt væk. Skrotning ! ! !
Rostock Strassenbahn. RSAG 710 ved remisen. -- 24. oktober 2014.
Utroligt, at så nydelige vogne er lige til skrotning ! ! ! . . .
Rostock Strassenbahn. RSAG 713, Doberaner Platz. -- 24. oktober 2014.
. . . også bivognene.
Rostock Strassenbahn. RSAG 704. -- 24. oktober 2014.
Nr. 704 her overlever som museumsvogn, opmalet i sporvejens oprindelige farver.
Rostock Strassenbahn. RSAG 46, Doberaner Platz. -- 24. oktober 2014.
Det andet hold passerer Doberaner Platz, hvorefter vi fulgte "i blokafstand" (som det hedder på DSB´sk).
- o -
En af vennerne holder meget af fotos af kloakdæksler -- lad os håbe, at han ser med her ! ! !
Kloakdæksler som de ses i Rostock. -- 24. oktober 2014. -- ^---vv
- - -
Utroligt, hvad "folk" kan samle på. -- Det næste bliver vel, at han skal have hægt nogle op på væggen hjemme i stuen / hobbyværelset ! ! !
- -
28. oktober 2014.
Øresundsvej st. -- Amagerbanen. -- 2014.
Dette må da vist være "Breaking news".
Af det lokale blad "Amager Bladet" for tirsdag d. 21. oktober 2014 fremgår det, at der skulle være planlagt en stor udvidelser af den tidligere påtænkte lille bane- strækning fra -oprindelig- Frilandsmuseets Øresundsvej station til museets nordlige indgang ved Brede, nu til en udvidelse der skulle (skal ?) føre rundt om hele Frilandsmuseets areal ! ! !
Endog med en spisevogn ! ! ! ???
Det kunne være spændende, om man kunne få lov til lige at låne dette par langsigtede briller et par minutter.
OK - projektet kunne måske løse et problem med idelige vendinger af en motorvogn på en drejeskive (hvis skinnebus ikke kan skaffes), men med et par realistiske briller på næsen, kunne det også være interessant at se/høre lidt om nogle kurve- og andre praktiske forhold - ikke mindst omkring spisevognen.
Her et mindre uddrag af bladets artikel. . . . . .. . . . . .
- o -
Mommarkbanen -- 1962.
" . . . og her løber MP 548 om."
DSB Mp 548. Mommark. Mommarkbanen. -- 13. maj 1962. Foto: Jørgen Henneke.
"D/F Glyngøre i lejet i Mommark."
Mommarkbanen. -- 13. maj 1962. Foto: Jørgen Henneke.
"FE-vognens karakteristiske agterspejl."
Mommarkbanen. -- 13. maj 1962. Foto: Jørgen Henneke.
"Als-ekspressen ved stationen i Spang."
Mommarkbanen. -- 13. maj 1962. Foto: Jørgen Henneke.
"Spang station."
Mommarkbanen. -- 13. maj 1962. Foto: Jørgen Henneke.
"Sønderborg Bystation."
Mommarkbanen. -- 13. maj 1962. Foto: Jørgen Henneke.
Tak til Jørgen Henneke.
- -
23. oktober 2014.
Mommarkbanen -- 1962.
"Mp 548, Vollerup station." Mommarkbanen. -- 13. maj 1962. Foto: Jørgen Henneke.
"Sporspærrern i Kirke Hørup." Mommarkbanen. -- 13. maj 1962. Foto: Jørgen Henneke.
"Ved Neder Tandslet." Mommarkbanen. -- 13. maj 1962. Foto: Jørgen Henneke.
"Viadukt ved Mommark Færge . . ." Mommarkbanen. -- 13. maj 1962. Foto: Jørgen Henneke.
" . . . hvor vi holder på dette foto."
Mommark Færge. Mommarkbanen. -- 13. maj 1962. Foto: Jørgen Henneke.
"Her ender Mommarkbanen." -- 13. maj 1962. Foto: Jørgen Henneke.
Tak til Jørgen Henneke.
- -
22. oktober 2014.
Mommarkbanen -- 1962.
DSB -- Mommarkbanen. 13. maj 1962. -- Alle fotos: Jørgen Henneke.
"Her kommer vi . . . "
DSB - Mommarkbanen. Sønderborg. -- 13. maj 1962. Foto: Jørgen Henneke.
" . . . op gennem gaden . . . "
Mommarkbanen. Sønderborg. -- 13. maj 1962. Foto: Jørgen Henneke.
" . . . som en bedre sporvogn."
Mommarkbanen. Sønderborg. -- 13. maj 1962. Foto: Jørgen Henneke.
"Her er vi nået til bystationen i Sønderborg."
Mommarkbanen. Sønderborg Bystation. -- 13. maj 1962. Foto: Jørgen Henneke.
"Den gamle Sundsmark holdeplads"
Mommarkbanen. Sundsmark hpl. -- 13. maj 1962. Foto: Jørgen Henneke.
Tak til Jørgen Henneke.
(Fortsættes.)
- -
21. oktober 2014.
Trekantruten -- 1964 + Spang station (Mommarkbanen) 1962.
"1879 vintage en face - Still going strong"
"Faxe". Bandholm. -- September 1964. Foto: Jørgen Henneke.
NPMB-personvogn. -- September 1964. Foto: Jørgen Henneke.
"Her er stammen i Maribo. NPMB E 41, NFJ A 7, GDS, HJJ, ØSJS ...."
NPMB E 41 m.fl. Maribo. -- September 1964. Foto: Jørgen Henneke.
"Her ses de øvrige led i rundturen, S/S SKJELSKØR . . .
S/S Skjelskør. -- September 1964. Foto: Jørgen Henneke.
" . . . og den fhv. engelske todækker fra Brighton."
Fhv. engelsk to-etages bus fra Brighton. -- September 1964. Foto: Jørgen Henneke.
Spang st. Mommarkbanen.
"Den kære Spang st. på Mommarkbanen kort før sporets optagning, september 1962. Stationen er fra 1933, og sporet er Amtsbanens."
Spang st. Mommarkbanen. -- September 1962. Foto: Jørgen Henneke. ^---v
- - -
Tak til Jørgen Henneke.
- -
20. oktober 2014.
Langelandsbanen. -- 1962 + diverse.
(Fortsat. -- Billederne vil bagefter, snarest, blive optaget på evp´s LB-sider.)
LB M 3. Spodsbjerg. -- 2. september 1962. Foto: Jørgen Henneke.
Drejeskiven. Spodsbjerg. -- 2. september 1962. Foto: Jørgen Henneke.
LB. Stedet ikke angivet, men er formentlig Pederstrupvejen, lidt vest for Spodsbjerg st. Toget er på vej mod Krogsbjerg st. / Rudkøbing. -- 2. september 1962. Foto: Jørgen Henneke.
(Tak til Ove Rasmussen.)
DSB ML 512 / ZU 99993, Jydsk Teknologisk Institut. Undervisningsvogn. Svendborg. Foto: Jørgen Henneke.
- - - (Se evt. www.jernbanen.dk : http://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=ML&typenr= under DSB ML 512.)
Lyngby-Vedbæk Jernbane. LVJ 3. Arkiv: Jørgen Henneke.
Tak til Jørgen Henneke.
- -
Søndags-ekstra.
19. oktober 2014.
(Søndags-ekstra-ekstra må desværre udgå i dag af "upraktiske årsager", --til gengæld er Søndags-ekstra lidt længere og omfatter lidt af hvert.)
Lidt Oslo-diverse. -- 2. oktober 2014.
Oslo Østbanegård.Postkort købt 1946-47 . . . ---^ og som beset i oktober 2014. ---vv
Meget har ændret sig siden da. Oslo er blevet større - ikke mindst i højden . . .
. . . og banegården er ikke længere til jernbanebrug. Frasolgt/udlejet (?) til andet formål og en ny banegård er opført ved siden af (til venstre).
Ind mellem træstammerne anes stadig lidt af den store, flotte gamle banegård.
Sporvognsskinnerne er også under omlægning . . .
. . . over en større del af området.
Den nye opera i Oslo.
Den store nye opera i Oslo. Hvad er det nu lige den minder om ??? ! ! !
. . . en sneplov til enkeltsporet jernbane ! ! ! ^^---v
Sneplov. Jernbanemuseet i Odense 26. september 2014.
. . . og nu til noget helt andet ! ! !
Tronhejmsgate. Oslo. -- 2. oktober 2014. Den -dengang- tre-fløjede port betød meget for familien ! ! !
I 1946 var jeg -som otte-årig- på et 2-3 ugers ophold i Oslo hos en norsk familie med to drenge, Erik og Finn.
Frydensgade 7, Oslo var adres- sen.
En herlig tid, som jeg vist aldrig glemmer, men desværre har de mange år afstedkommet, at forbindelsen til drengen Finn Christoffersen er gået tabt.
Tænk hvis "Nettet" og Google i forening måske kunne genop- rette forbindelsen.
Et par tidligere forsøg er desværre slået fejl, --men ikke give op ! !
. . . . . . . . . . . . . . . Frydensgate 7. Oslo. -- 2. oktober 2014.
Det var under dette besøg, at jeg købte denne træmodel af "Trikken".
Oslo-trikken købt som træmodel i Oslo i 1946. Trods eftersøgninger er det kun lykkedes mig at finde frem til endnu een anden model - utroligt nok også her i Stor-københavn. To modeller i Danmark --- ingen i Norge ! ! ! ???
Som jeg husker det, kom jeg ud fra porten, og gik lidt over mod venstre, hvor der formentlig dengang lå en legetøjsforretning. Det må formentlig have været i Tronheimsgate, på vej mod centrum. Jeg havde allerede set sporvognen i vinduet, så jeg "styrede" lige derover. På turen nu i 2014 var jeg forbi det formodede sted, men omend beboelsesbygningen ikke var nyopført, kunne den godt se ud som om den var opført efter 1946.
Modellen har været omtalt før - i tidsskriftet "banen", men er da også allerede nævnt under "Oslo Sporveier".
Jeg undrer mig stadig over, at de tilsyneladende eneste to kendte eksemplarer findes i København, --nåhhh, ja - i Stor-København.
De har dem endnu, --hvad har vi:
Dieselos i massevis.
- -
19. oktober 2014.
Langelandsbanen. -- 1962.
(Fortsat fra 17. oktober 2014 -- Billederne vil bagefter, snarest, blive optaget på evp´s LB-sider.)
Bagenkop. -- 2. september 1962. Foto: Jørgen Henneke.
"Det fhv. havnespor i Bagenkop." -- 2. september 1962. Foto: Jørgen Henneke.
Krydsning på Nordenbro station.
"Krydsning på Nordenbro station." -- 2. september 1962. Foto: Jørgen Henneke. ^---v
Nordenbro. -- 2. september 1962. Foto: Jørgen Henneke.
Foto gentages lige i en lidt mørkere gengivelse, hvor man bedre kan se hovedsignalet, tilsyneladende stående langt fra sporet.
Krydsningen foretages af togpersonalet på særtoget efter nøje fastsatte regler, og . . .
. . . skinnebussen kan ankomme.
Nordenbro. -- 2. september 1962. Foto: Jørgen Henneke.
"En lille skov på Langeland" er fototeksten. Mon ikke det er skoven nord for Longelse ???
2. september 1962. Foto: Jørgen Henneke.
"Skrøbelev st. Herren til venstre har intet med sporskiftet at gøre".
2. september 1962. Foto: Jørgen Henneke.
Tak til Jørgen Henneke.
(Fortsættes)
- -
18. oktober 2014.
Langelandsbanen. -- 1962.
(Fortsat fra 17 og 18. oktober 2014 -- Billederne vil bagefter, snarest, blive optaget på evp´s LB-sider.)
LB M 1. Rudkøbing. -- 2. september 1962. Foto: Jørgen Henneke.
LB M 3. Bagenkop. -- 2. september 1962. Foto: Jørgen Henneke. ^---vv
Hvis det skulle have interesse for nogle, ser man her:^--- I jakkesæt: Maskinmester Axel Gregersen,
^--- i hvid skjorte: Ib V. Andersen,
^--- i "mørkt": Erik V. Pedersen, - alle senere medlemmer af SIGNALPOSTENs redaktion.
LB M 3, Bagenkop. -- 2. september 1962. Foto: Jørgen Henneke.
LB M 3, Spodsbjerg. -- 2. september 1962. Foto: Jørgen Henneke.
LB E 41. Rudkøbing. -- 2. september 1962. Foto: Jørgen Henneke.
"LB-draisine anno 1920", Rudkøbing. -- 2. september 1962. Foto: Jørgen Henneke.
Tak til Jørgen Henneke.
(Fortsættes)
- -
17. oktober 2014.
Langelandsbanen. -- 1962.
Af og til får man den tanke, at netop Langelandsbanen er en af vore mest "behandlede" privatbaner i bøger, blade og på hjemmesider. Der er allerede udgivet flere bøger om banen, og skulle jeg dømme efter de forespørgsler om brug af fotos, jeg har modtaget, må der være flere på vej ! ! ! ??? Hjemmesider: Også her er der vist flere end der er om mange andre store "velassorterede" privatbaner.
Her følger så endnu nogle billeder fra banen, modtaget fra en af "siden"s læsere, Jørgen Henneke, der var med på DMJKs nedlæggelsestur kort før banen blev nedlagt i september 1962.
"LB 3, Henschel 1911." Rudkøbing. -- 2. september 1962. Foto: Jørgen Henneke. ^---vv
- - -
"Heusingerstyringen i nærbillede."
"På skiltet tv. på lysmasten står "TOG TIL STATIONEN" (!!!)"
LB M 3 + C22. Rudkøbing havn. -- 2. september 1962. Foto: Jørgen Henneke.
Sammenlign evt. med evp´s fotos fra samme tur: LB - Rullende materiel. og "tilstødende": "Indledning" og "Stationer".
Nogle af billederne -ved foto- stop eller lign.- virker som var de taget med samme kamera, andre fotos -når vi var sluppet løs på et område- er vidt for- skellige.
Omend samme emne, ser vi det alligevel med forskellige øjne.
Bemærk f. eks. -på de to her viste fotos- det ældre ægtepar, der betragter toget. ^--->
LB C 22 + M 3. Rudkøbing, klar til afgang mod Spodsbjerg / Bagenkop. -- 2. september 1962. Foto: Jørgen Henneke.
Henstillet LB M 2. Rudkøbing. -- 2. september 1962. Foto: Jørgen Henneke.
Tak til Jørgen Henneke.
(Fortsættes)
- -
16. oktober 2014.
Lidt diverse fra først i 1960´erne.
"Haderslev Bystation, set fra havnebanen."
Haderslev Amts Jernbaner - HAJ (her dog overtaget af DSB) -- 1962.
Foto: Jørgen Henneke, 1962.
"HAJ. Haderslev Syd med perron, -- 1962." (her dog overtaget af DSB)
Foto: Jørgen Henneke.
"HAJ. Gammel bro over Haderslev Aa. -- 1962."
Foto: Jørgen Henneke.
"Horsens-Bryrup-Silkeborg Jernbane - HBS-særtog på HBS."
Postkort. -- Arkiv: Jørgen Henneke.
"Kalvehavebanen. Kalvehave. Sidste damptog paa KB. -- 1959."
Arkiv: Jørgen Henneke.
Fredag fortsættes med en stribe fotos fra Langelandsbanen,
. . . . . . . -- her en enkelt "smagsprøve".
LB. Rudkøbing. -- 1962. Foto: Jørgen Henneke.
Tak til Jørgen Henneke.
- -
15. oktober 2014.
Københavns Sporveje -- 1964-65.
"Det er herude (Pumpehusvej i Sydhavnen - evp-bem.) de trofaste sporbetvingere stedes til evig hvile ......."
"Der gøres kort proces ."
Afbrændte vogne på Pumpehusvej - gårsdagens (negative) produktion . . . Foto: Jørgen Henneke.
. . . og dagens/morgendagens: KS 1387-x-x til afbrænding samme sted. Foto: Jørgen Henneke.
"Linie 13 skal nedlægges d. 1. november. Her ses et vogntog i Gyldenløvesgade - Bound for Amager"
KS 835. Linie 13. Gyldenløvesgade. Foto: Jørgen Henneke.
"Linie 13, KS 846 runder sløjfen i Vanløse."
KS 846. Linie 13 på vej ind i sløjfen Aalekistevej / Jyllingevej. Foto: Jørgen Henneke.
"Her er 846 stedt til hvile i Vanløse. Næste dag nedlagdes linien, og en bus indtog den asfalterede sløjfe."
KS 846 i sløjfen Aalekistevej / Jyllingevej. Foto: Jørgen Henneke.
"Her har en Düsseldorfer forvildet sig ud i Sydhavnen."
KS 835. Pumpehusvej - den slap væk i tide ! ! ! Foto: Jørgen Henneke.
"KS-style 1965. -- (Brauers ønskedrøm)."
KS-bus 955. Foto: Jørgen Henneke.
Tak til Jørgen Henneke.
- -
14. oktober 2014.
Københavns Sporveje -- 1964-65.
"Her er et kik fra Prærien. Th. den vilde brusende Borup River med kommunale ænder parate til at overfalde den rejsende."
Linie 19´s "Prærie"-strækning (Bispeengen) set mod Borups Alle d. 1. november 1964, liniens sidste driftsdag.
Foto: Jørgen Henneke.
"Her passeres Hillerødgade i et halsbrækkende tempo."
KS 331. Linie 19 på vej mod Øresundsvej / Amager. -- 1. november 1964, liniens sidste driftsdag.
Foto: Jørgen Henneke.
"Porten til Prærien."
Linie 19 krydser ind under S-banen ved Nørrebro st. Nordre Fasanvej kort før Bispeengen. Ups ! ! ! ---^
1. november 1964, liniens sidste driftsdag. Foto: Jørgen Henneke.
"Den sidste dag"
KS 272. Linie 19 v/ Ørnevej / Svanevej. -- 1. november 1964, liniens sidste driftsdag. Foto: Jørgen Henneke.
"En slibevogn passerer Rådhuspladsen i fin stil."
KS S 1. Raadhuspladsen ca.1965. Foto: Jørgen Henneke.
"Fin gammel brugskunst anno 1910."
"Anonym" vogn kørt ud til afbrænding ca.1965. Foto: Jørgen Henneke.
Tak til Jørgen Henneke.
- -
13. oktober 2014.
Ugens Øresundsvej station. -- 8. oktober 2014.
Der arbejdes stadig med tømmer på "fjernlageret". -- 8. oktober 2014. ^---v
- - -
Det store stik over indgangsdøren til/fra perronen afventer stadig, meeennn det må da snart skulle sættes op ! ! !
I et par containere ved byggepladsen står også et par kasser med dele til puslespillet, bl. a, kasserne med noget af det, der skal i brug i dag (13.10.2014), men . . .
. . . det svinder ind i kasser med sten m.m.
- -
Søndags-ekstra-ekstra.
Oslo Sporveier -- 2014.
"TRIKKEN",
type SL 95 ibrugtaget i 1995, heraf betegnel- sen.
OS 141. -- 2. oktober 2014.
OS 141, Tullinløkka. -- 2. oktober 2014.
OS 144. Grensen, --i baggrunden Oslo´s domkirke. -- 2. oktober 2014.
OS 145. -- 2. oktober 2014.
OS 170. Rikshospitalet. -- 2. oktober 2014.
Lidt ude af nummerfølgen ses ovenstående foto af OS 170, for nu begynder der lige som "at ske noget" ! ! !
Stortorvet.
Dog først: OS 157, Stortorvet med domkirken i baggrunden . . . -- 2. oktober 2014.
. . . og OS 159, Stortorvet . . . -- 2. oktober 2014.
. . . men så . . .
går OS 159 tilsyneladende i stå her midt i en kurve på Stortorvet. Næppe ude af stand til at køre, men holder bare af en eller anden grund.
Efter 4-5 minutter bliver den kørt frem, så den er sporfri ("trafikfri") for trafikken af gaden i baggrunden, Grensen. Det hjælper for den næste vogn ad Grensen, men da den næste svingende vogn kommer, er der problemer. Det varer ikke mange minutter før end det hele propper til . . .
. . . i de tilstødende sidegader.
Selv var jeg på vej -gående- til DFDS-færgen, og den venter ikke. Der var derfor ikke mulighed for yderligere undersøgelse på stedet.
OS 134 (linie 19) skal "heldigvis" lige ud, og det skal linierne 17 og 18 også, men når vogne fra linierne 11, 12 og 13 kommer hertil og skal svinge til venstre, bliver der også problemer her. (Se nedenfor.)
. . . og der er ellers problemer nok i forvejen.
På vejen mod færgen passeredes Jernbanetorget, men en forespørgsel på OS-billetsalget dér, gav intet resultat. En ellers meget venlig og smilende dame, kunne hjælpe med kort og brochurer, men ikke oplysninger.
Hendes skærm viste normal drift ! ! !
Måske "vor mand i Oslo", kan hjælpe med oplysninger, hvis / når han læser dette ??? ! ! ! (Se nedenfor)
Jeg tør jo næsten ikke skrive det:
De har dem endnu ---- hvad har vi:
Dieselos i massevis.
Det må jo -retfærdigvis- indrømmes, at det også kan give problemer, at være bundet til et spor.
Sidste:
"Vor mand" i Oslo meddeler:
"... var det såmenn høytidelig åpning av Stortinget sesjonen 2014 - 2015. Da er det
militærparder og transport av dignitære som medførerer at flere sentrumsgater blir stengt.
Først før åpningsseremonien og så etter en times tid, når seremoniene er over.
-----
Tak til "vor mand" i Oslo.
- -
Søndags-ekstra
12. oktober 2014.
Ballerup Kirke -- 2014.
Ballerup Kirke. ^---vv
- - -
- - -
- - -
- - -
- - -
- - -
- - -
Ballerup kirkes munkesten.
Teglstensteknikken kom til Danmark omkring år 1160, lige tilpas -tidsmæssigt- til alle de kirker, der skulle opføres. Middelalderens teglsten kaldes i vore dage "munkesten", og er noget større end vore dages mursten.
Størrelsen varierer dog: Længden fra 25 til 31 cm, bredden fra 11 til 15 cm og tykkelsen fra 7 til 10 cm.
Foruden munkestenene blev også anvendt tilhugne granit- og kampesten.
Lige til modeljernbanen.
- -
12. oktober 2014.
Ugens Øresundsvej station. -- 8. oktober 2014.
Den kommende perronfacade. I baggrunden sveller til den -engang- kommende bane til Indgang Nord (Brede).
8. oktober 2014.
Den røde markering indrammer det neden- for viste område, stationsforstanderens stue (tv.) og entre/trapperum (øv. th) og køkkenet nedeunuder. I 1941 blev der installeret toilet indendørs i stationsbyg-ningen (næsten midt i "ringen").
Det synes som man genopbygger som før 1941.
Øresundsvej station, stueplan. --->
Set fra stilladset ned over køkkenet (tv), entre/trapperum (mf) og stationsforstanderens stue (bagest).
Som ovenfor, --en etage lavere. ^---v
- - -
Samme område, dog set fra døren til gårdspladsen.
De første sten til væggen mod ventesalen er lagt.
- -
11. oktober 2014.
Ugens Øresundsvej station. -- 8. oktober 2014.
Som nævnt i sidste uge, var man begyndt på skillevæggene i den lille udhusbygning / retiradebygning, idet man fandt dette som den bedste rækkefølge.
Dette arbejde er fortsat i ugens løb, og er afsluttet således, at man nu i kommende uge forventer at finde de gamle sten fra gavlene frem, og derefter kaste sig over disse.
Nu kan vi så se frem til, at man snart også skal til at finde tagbjælker frem ! ! !
AB. Øresundsvej st. Frilandsmuseet. -- 8. oktober 2014. ^---vv
- - -
"Set fra Øresundsvej", hvor "træet" stod i det lille haveareal ("Træet", der fik lov at overleve på stedet, og stadig -i det mindste for et halvt år siden- stod på stedet ved cykelparkeringspladsen). ^---v
- - -
- - - - - - - - - - - - - -
Et tilbageblik -- 24. juni 2006:
Fundamentet for stationsbyg- ningen er nu også fjernet, og der må vist være kørt noget "udefrakommende" overflade- jord ovenpå, for ukrudtet har allerede bredt sig, som man vel næppe kan forestille sig, på en jordoverflade, der har ligget gemt i 100 år.
Dog: "Træet" står endnu som næsten det eneste grønne i hele området (bortset fra ukrudtet) ! ! !
Øresundsvej ses i baggrunden. . .
- - - - - - - - - - - - - - - - -
Set lidt fra oven.
"For Damer"
"For Mænd"
Toilet anes bag skillevæggen, pissoir ved pallestablen. Privatbaner smed ikke om sig med betroede midler i gamle dage. Den lille kvadratiske åbning øverst, var (er ? ) til en flagermuslygte, der så kunne "oplyse" begge rum på een gang ! ! !
Anvendelsen af alle de mange nye sten, skyldes bl. a. at de bedste af de oprindelige sten skal anvendes til udskiftning af synlige beskadigede cementsten.
- -
10. oktober 2014.
. . . og nu til noget helt andet: Københavns Sporveje -- 1964.
"1. august 1964 aflagdes linie 19 et lille besøg. Den skulle nedlægges i november, så det var et halvtrist gensyn . . .
"Her er 153 på Bispebjerg endestation --->
bagest turistsporvognen." ---v
KS 153. Endestationen på Rønningsvej. Bispebjerg. ^---v
1. august 1964. Foto: Jørgen Henneke.
- - -
"Dette syn vil man savne fremover . . .
KS 167 ved indkørselen til det noget specielle strækningsafsnit uden egentlig tilknytning til omverden, et indhegnet område langs Ladegårdsåen med sporet i stenballst, og til dagligt kaldet "Prærien".
1. august 1964. Foto: Jørgen Henneke. ^---v
. . . og her suser den ud over "Prærien"".
"Et lille kik ind på skinnepladsen i Borups Allé, der står for nedlæggelse. Tv: Slibevogne / th: vandvogne."
KS-skinnepladsen i/ved Borups Allé. Området var en del af det gamle stationsareal for den nedlagte/flyttede Nørrebro station. Her havde man oplagsplads for sporvejens lager af skinnemateriel og her holdt KS´s vedligeholdelsesmateriel også til.
1. august 1964. Foto: Jørgen Henneke.
. . . og nu -igen- til noget helt andet ! ! !
Som den 6´te illustration på de to sider i J.H. s fotoalbum sidder denne KS-sporvognsbillet, -- et 6-turs rabatkort for de såkaldte "Lige-ud"-billetter, årgang 1962.
Så meget eller så lidt kostede det altså at køre i sporvogn dengang.
Tak til Jørgen Henneke.
- -
9. oktober 2014.
Udflugt på Troldhede-Kolding/Vejen Jernbane - TKVJ -- 21. juni 1964.
(Fortsat fra 8. oktober.)
"Et øjeblik efter kom denne Mk-Fk med en Ax-vogn på vej til Herning."
DSB MK 675-FK 676 og Ax. Troldhede. -- 21. juni 1964. Foto: Jørgen Henneke.
"På Troldhede station var flaget hejst."
DSB-flaget var til tops for særtoget og turdeltagerne. Bemærk sporstopperen i forgrunden.
21. juni 1964. Foto: Jørgen Henneke.
"Her er vores tog klar til afgang fra Troldhede."
TKVJ DF 130. Troldhede. -- 21. juni 1964. Foto: Jørgen Henneke.
"På hjemvejen gjorde vi atter holdt i Sdr. Omme. Herren tv. er den kendte entusiast H.G. Christiansen fra Odense."
Sdr. Omme station. 21. juni 1964. -- Foto: Jørgen Henneke.
"Ved Sdr. Felding passerede vi Skjernåen på denne fine bro."
TKVJ krydser Skjernå ved Sdr. Felding. -- 21. juni 1964. Foto: Jørgen Henneke.
"De to herrer på godsvognen nød hjemturen siddende på platformen . . . . "
Undervejs på TKVJ. -- 21. juni 1964. Foto: Jørgen Henneke.
"Toget af "i går" på vej over heden . . . . "
Undervejs på TKVJ. -- 21. juni 1964. Foto: Jørgen Henneke.
Tak til Jørgen Henneke.
- -
8. oktober 2014.
Udflugt på Troldhede-Kolding/Vejen Jernbane - TKVJ -- 21. juni 1964.
(Fortsat.)
Jeg beklager. Pc´er har "godtnok" deres eget liv, som jeg tilsyneladende ikke skal gøre mig til herre over.
Nedenstående 6 fotos blev lagt på "siden" i går ved 23.30-tiden, og da jeg i dag kl. 10.10 kommer ind for at tilføje noget, --- er de væk --- pist væk, forsvundet ! ! ! Jeg forsøger igen, men der er ingen garanti for noget ! ! !
"Udenfor Grindsted kørte vi over statsbanen til Brande på denne fine dæmning."
TKVJ-særtoget v/ Grindsted. -- 21. juni 2014. -- Foto: Jørgen Henneke.
"I Sønder Omme var alt folket forsamlet for at kigge på toget . . . . . "
Sdr. Omme. -- 21. juni 2014. -- Foto: Jørgen Henneke.
"Her er et flot billede med lyng (og hugorme) uden for Troldhede."
TKVJ-særtoget v/ Troldhede. -- 21. juni 2014. Foto: Jørgen Henneke.
"I Troldhede kørte maskinen straks på drejeskiven, blev vendt og bakkede hen foran remisen."
TKVJ DF 130. Troldhede.
21. juni 2014. -- Foto: Jørgen Henneke.
"Derefter rendte jeg 2 km for at fotografere denne skinnebus fra Kolding. Læg mærke til at begge signalerne er hejst"
TKVJ-skinnebussen ankommer. Troldhede. -- 21. juni 2014. Foto: Jørgen Henneke.
Tak til Jørgen Henneke.
- -
7. oktober 2014.
Udflugt på Troldhede-Kolding/Vejen Jernbane - TKVJ -- 21. juni 1964.
(Fortsat.)
I går efterlod vi særtoget afventende en modkørende (krydsende) skinnebus:
"Her er den kommet."
Ferup. "Gårsdagen"s krydsning er nu en realitet. -- 21. juni 1964. Foto: Jørgen Henneke.
"Videre gik det over Vorbasse . . . "
21. juni 1964. Foto: Jørgen Henneke.
". . . til Hejnsvig, hvor der var nok en krydsning."
TKVJ C 21 - x - x - DF 130. -- 21. juni 1964. Foto: Jørgen Henneke.
"Ventetiden blev brugt til at studere maskinen . . . "
TKVJ DF 130. Hejnsvig. -- 21. juni 1964. Foto: Jørgen Henneke.
". . . samt til at gå på opdagelse i omegnen."
TKVJ D 52. Hejnsvig. -- 21. juni 1964. Foto: Jørgen Henneke.
"Omsider nåede vi Grindsted, hvorfra ekspressen til Varde afgik."
VGJ Sm 6 ved VGJ-perronen i Grindsted. -- 21. juni 1964. Foto: Jørgen Henneke.
(Fortsættes.)
Tak til Jørgen Henneke.
- -
6. oktober 2014.
Udflugt på Troldhede-Kolding/Vejen Jernbane - TKVJ -- 21. juni 1964.
Til brug på "Dagens fotos" har jeg -fra Jørgen Henneke- modtaget et tilbud om benyttelse af en lang række ældre fotos.
Der lægges ud her med fotos fra en udflugt på Troldhede-Kolding/Vejen Jernbane TKVJ i juni 1964.
"Her er vi nået til Bramdrupdam.
Egtvedbanens overføring i baggrunden".
TKVJ C 21, Bramdrupdam med Kolding-Egtved-banens overføring i baggrunden.
21. juni 1964. Foto: Jørgen Henneke. -->
"I Østjylland er landskabet venligt og smilende."
TKVJ DF 130 - X - X - C 21. -- 21. juni 1964. Foto: Jørgen Henneke.
"Dybvadbro station."
TKVJ C21-x-x-DF 130. Dybvadbro st. -- 21. juni 1964. Foto: Jørgen Henneke.
"-Undervejs-."
TKVJ DF 130-x-x-C 21. -- 21. juni 1964. Foto: Jørgen Henneke.
"-Undervejs-."
TKVJ C 21-x-x-DF 130. -- 21. juni 1964. Foto: Jørgen Henneke.
"Krydsning i Ferup. Vi venter på skinnebussen."
TKVJ DF 130. -- 21. juni 1964. Foto: Jørgen Henneke.
(Fortsættes.)
Tak til Jørgen Henneke.
- -
Søndags-ekstra.
5. oktober 2014.
Oslo Sporveier -- 2014.
I sidste uge gik turen med DFDS til Oslo, hvor jeg kastede mig over de nydelige blå sporvogne -"Trikken"- som jeg har set meget op til lige siden mit første besøg i byen i 1946.
Vognene er ikke de samme, men farven er da.
"TRIKKEN",
type SL79 ibrugtaget i 1979, heraf betegnelsen.
OS 102. Majorstuen. -- 2. oktober 2014.
OS 105. Majorstuen. -- 2. oktober 2014. ^---v
- - -
OS 111. -- 2. oktober 2014.
OS 115. Tullinløkka. -- 2. oktober 2014.
OS 115 - 116. Majorstuen. -- 2. oktober 2014.
OS 115. Majorstuen. -- 2. oktober 2014.
OS 140. 2. oktober 2014.
OS 140. -- 2. oktober 2014.
De har dem endnu ---- hvad har vi:
Dieselos i massevis.
- -
Søndags-ekstra-ekstra.
5. oktober 2014.
Askø kirke, Askø (Smålandshavet) -- 1922.
"Kirken, en gotisk mur- stensbygning med tilbyg- get sengotisk tårn. Den er ganske ypperlig i stilen, udvendig et henrivende lille bygningsværk lige til dets mindste detaljer; især dette de bedst bevarede dele, tårnet og koret.
Begge disse bærer endnu de gamle tækning med ”munke og nonner”, forvit- rede gennem hundreder af år i de skønneste farver. Våbenhuset, som tidligere har været bindingsværk, er nu desværre erstattet med et grimt monstrum af røde mursten, forsynet med typiske staldvinduer med jernsprosser og en ind- gangsdør med tremmer som til en retirade. En unødig grim tagrende er anbragt under tagskægget og vansirer yderligere den lille bygning.
Kirkegården er et vidunder.
Tjørne, større og pragtfuldere end jeg nogensinde før har set, gror indenfor stendiget hele vejen rundt og indhegner stedet, eller de vokser inde mellem gravens tuer. Udsynet mellem de mægtige tjørnestammer over de flade marker i det af regnen drivende landskab og ud mod havet er herligt. En højtidsfuldere ”dødens have” har jeg vist aldrig betrådt, der er noget af ”vi´et”s stemning over den, et helligt steds ro og fred. Folk, der har en sådan kirkegård, man kunne lade sig jorde med fuld fortrøstning til det hinsidige.
Det beskedne rum inde i kirken står i skønhed ikke målmed dens ydre. Dens lille altertavle eller rettere alterskaber en sevær- dighed; Det er et trefløjet træskærerarbejde fra katolsk tid, midterfeltet bærer en bisp i ornat, sandsynligvis Sct. Nicolaus, søfolkenes skytshelgen.
Sidefløjene rummer figurer, som vistnok forestiller
apostlene. Det er et mindre godt træskærerarbejde
og er desværre i den seneste tid blevet malet op,
ved hvilken lejlighed figurens baggrund er blevet
”ådret” som egetræ ! Om alterskabet går det sagn,
at det oprindelig er stjålet af femøboerne fra et skib,
og senere af askøboerne stjålet fra Femø kirke og
ført herhen. Det må være stærkt beundret.
Om kirkens alder har jeg ikke kunnet få nøjagtig
besked. Men den er altså yngre end Femø kirke,
til hvilken beboerne søgte, inden denne blev opført."
Således skriver forfatteren Acton Friis om kirken på
sin store Danmarksrejse i 1922.
"Dagens . . . " illustrationer skyldes:
Fotos: Acton Friis / tegninger: Johannes Larsen.
Askø´s lille kirkegård -- 1922.
"Lige til modeljernbanen"
- -
5. oktober 2014.
DSB -- Midtsjællandsbanen, Ringsted. -- 2014.
Der kom en mail (fortsat):
"For nogen tid siden aftalte vi, at jeg skulle tage et par billeder fra broen over Susåen nord for Glumsø. (...)
Desværre er åens hvirvlende malstrøm i år udeblevet efter en tør sommer, så den er ikke så imponerende at se på i år.
Jeg håber dog at du kan bruge nogle af dem alligevel."
Susåen og Sydbanen (Ringsted-Næstved) ved Vrangstrup.
Udsigt over dalen ved Susåbroen. -- September 2014. Foto: Niels E. Holm.
Glumsø.
Glumsø set mod Ringsted. -- Efteråret 2009. Foto: Niels E. Holm.
Glumsø spor 1, set mod Næstved. -- Efteråret 2009. Foto: Niels E. Holm.
Glumsø, km 73,965 ved U1109 (udkørselssignalet mod Næstved). -- Efteråret 2009. Foto: Niels E. Holm.
Nye bøger:
Svendborg-Nyborg Banen -- 1897-1964.
Blandt alle danske jernbaner indtager Svendborg-Nyborg banen en særstilling. Den var i en periode fra åbningen i 1897 drevet af jernbaneselskabet selv, lige- som de fleste andre privatbaner, dernæst forpagtet af et andet privatbaneselskab i 47 år og så de sidste 15 år inden nedlæggelsen i 1964 af DSB.
Lars Viinholt-Nielsen banebøger 2014.
168 sider, ca. 275 ill.
Bogklubpris kr. 223 + porto.
Normalpris kr. 298,-
Bestillingsnummer 0320B /
Der kommer tog.
Tag med på en spændende tur til de danske jernbaners guldalder.
"Der kommer tog" tager dig med tilbage til dengang, jernbanerne var rygraden i samfundet og det lokale omdrejningspunkt i hver en købstad og stationsby. Til dengang et tog var et tog, og en mand vidste at betjene sin maskine.
Det er en nostalgisk rejse gennem de danske jernbaners historie - fyldt med damplokomotiver, ledvogtere, lyntog, brobyggerier, ventesale, værksteder, godstog, pakhuse og stationsbygninger. Alt sammen medrivende fortalt og rigt illustreret med flotte fotos fra gamle dage.
Flemming Søeborg. Gyldendal, 2014. 270 sider.
ISBN: 978-87-02-15221-0 . Pris: Kr. 349,95.
Tak til Niels E. Holm.
- -
4. oktober 2014.
DSB -- Midtsjællandsbanen, Ringsted. -- 2014.
Der kom en mail:
"For nogen tid siden aftalte vi, at jeg skulle tage et par billeder fra broen over Susåen nord for Glumsø. (...)
Desværre er åens hvirvlende malstrøm i år udeblevet efter en tør sommer, så den er ikke så imponerende at se på i år.
Jeg håber dog at du kan bruge nogle af dem alligevel."
. . . dog først lige et par fotos fra 1981:
Susåbroen v. Vrangstrup. - 12. september 1981. ^---^
2014:
Ved Susåbroen sydvest for Ringsted, set mod syd. -- September 2014. Foto: Niels E. Holm. ^---vv
. . . set mod sydøst (i horisonten - yderst til højre - anes Vetterslev kirke).
Tak til Niels E. Holm.
Forrige side: September 2014.
Næste side: November 2014.