Dagens foto(s).

November 2015.

Madopskrift-fri zone 


Rundt omkring i negativsamlingen / "arkivet" gemmer sig en masse fotos, som hverken passer ind hér eller dér. Nogle er måske led i en større serie fotos, --men en serie som ikke lige er planlagt til udsend- else i nær fremtid. Andre af disse fotos kunne måske have en slags berettigelse/interesse som "Dagens foto(s)", som en kommentar til det ene eller andet, men ellers uden sammenhæng med andet.

Tiden må vise, om det er noget, der falder i seernes smag, eller om der er fotografier nok ???

Nå, --man kan vel bare gøre, som de gør i fjernsynet: 

"Vende bunken", og køre på genudsendelser ! ! ! 

 Dagens foto(s) må forventes at stamme fra hele landet.

 

 

Brug af fotos/tegninger.

 

Da jeg modtager flere og flere ønsker om brug af mine fotos, bliver jeg måske nødt til at bringe lidt om mulighederne / ”reglerne” for brug af mine fotos her i ”siden”s hoved:

Der kan IKKE gives / vil IKKE blive givet tilladelse til brug af mine fotos på Facebook eller lignende ”sider” ! ! !  Skulle man alligevel "falde over"  evp-fotos på Facebook eller lignende "sider", er det helt sikkert et udslag af "uhøflig selvtægt".

Brug på almindelige ”gammeldags hjemmesider” kan kun tillades på egne/private IKKE-kommercielle sider under den forudsætning, at fotografnavn: ”Foto: Erik V. Pedersen” bringes ved det pågældende foto. Link til min aktuelle side er ønskelig, men ikke en forudsætning.  Tilladelsen gælder naturligvis kun EGNE fotos (normalt de fotos, hvor der ikke er nævnt andet fotografnavn).  Ved andre fotos må tilladelse indhentes hos den/de aktuelle fotografer / negativejere.  Spørg, -hvis der er tvivl.

Ved alle ”tryksager” må aftale indhentes i de enkelte tilfælde.  Der vil sjældent være problemer til ikke-kommercielle formål, men må aftales.

 

Ved  kommercielt brug: Kun efter nærmere aftale.

Jeg er opmærksom på Ophavsretsloven og dens tidsmæssige begrænsninger / hhv. tilladelser, men forventer som almindelig ”høflighed”, at denne ophavsret bliver overholdt / opretholdt i hele min levetid. 

Herefter har jeg ikke planer om at blande mig. 

Ved eventuel overtrædelse kan jeg måske ikke gøre noget ved det- ”det er bare ærgerligt”, men så er det alene op til mig, at standse udlægningen af flere fotos ! ! !

 

----------------------

 

Til gengæld må jeg tilføje, at alt indtil nu er forløbet til ”rimelig stor tilfredshed” – De få kendte tilfælde er i reglen løst med et fornuftigt resultat.

 

 -

 

(Skulle et foto eller to en dag have været vist før ! ! !  --  Beklager, så må det være "Et tilbageblik", som de skriver i TV-programmerne ved genudsendelser   ) 

  

( Prøv og se, ...på evp )

- o 0 o - - 

 

30. november 2015.  ("Blå mandag")    

Glumsø station   --   2015.

"By night" . . . 

Glumsø station.    --   7. november 2015.   ^---vv

 . . . set mod syd / Rødby.   --   7. november 2015.

 

Glumsø station.    --   7. november 2015.


. . . . . . - o - 


Øhavsfærger.


"FÆRGEFART og Det Sydfynske Øhav er uløseligt forbundet. Sømil for Sømil.

I "Øhavsfærger" rapporteres fra sejladser med alle 11 færgeruter i og omkring Øhavet. Oplev bl.a. overfarternes arbejdende besætninger på dæk, kommandobroer og i maskinen. Kik også ned i dampernes simple mekanik og kom tæt på de nyeste færgers topdigitialiserede hav af instrumenter. 

Bogen fortæller også om genbrug af øhavsfærger på havbunden, hos skrothandleren eller til nye formål.

"Øhavsfærger" opridser historien om farvandets fire betydeligste færgerederier fra storhed til slutning, og 150 års færgehistorie listes op år for år.

Læs også om "Den Store Sydfynske Øhopper" - en rapport fra en unik dag med 12 ø-visitter og sejlads med fem øfærgeruter.

"Øhavsfærger" lægger fra land med 800 billeder, kort og tegninger fra fortid og nutid. Velkommen om bord !"


Rudkøbing-Strynø,   Spodsbjerg-Tårs,  Marstal-Birkholm,  Svendborg-Hjortø,  Svendborg-Ærøskøbing,  Svendborg-Skarø-Drejø,  Sundfarten i Svendborgsund,  Faaborg-Søby-Fynshav,  Faaborg-Bjørnø,  Faaborg-Lyø-Avernakø, Bøjden-Fynshav.

De fire store, sydfynske rederier -- 150 års øfærgehistorie m. m...
















 


"Øhavsfærger".  Søren Stidsholt Nielsen.  400 sider (incl. omslag), A4, liggende med -som ovenfor nævnt- 800 fotos og tegninger.   Fyns Amts Avis.    ISBN  978-87-995869-9-8 


Se evt. mere om bogen på:  

http://minbaad.dk/nyhed/archive/2015/30/november/article/oplagt-julegave-faergebog-fra-det-sydfynske-oehav/

eller andre lignende sider.

 -


Søndags-ekstra.

29. november 2015.

Mens vi havde dem endnu . . .

Nedlæggelsen af Københavns Sporvejes linie 16.   --   1970   

Sidste uge blev linie 2 "aflivet", --nu er det linie 16, der står for tur . . . 

KS 880.  Frederiksborgvej/Emdrupvej-sløjfen.   --   25. april 1970.

 

KS 866 på vej mod Søborg.  Frederikssundsvej/Frederiksborgvej.   --   25. april 1970.

 

 

KS 880 på vej mod byen og Toftegårds Plads.    --   Her ved Frederikssundsvej v. Svanevej.   --   25. april 1970.

 

 

KS 867.  Nørrebrogade v. Nørrebro station på vej mod byen/Toftegårds Plads.   --   25. april 1970.

 

. . . og hvad fik vi i stedet for:  Dieselos i massevis.

 

 -

 

Søndags-ekstra-ekstra.

29. november 2015.

Herstedøster kirke.   --   2015.

  

Herstedøster kirke.   --   10. august 2015.   ^---vv

Det skæve tårn i Herstedøster  --   (heldigvis er det kun på mine fotos, at det står så galt til).

  

 

Herstedøster kirke.   --   10. august 2015.

Munkesten med målene  ca. læ. 28,5 x br. 12,5 x hø. 8,5 cm + fuger, ca. 1,2-1,3 cm.  Hertil ses en lidt kortere type sten til "udfyldning" indimellem: Læ: 21 cm.


Lige til modeljernbanen.


 -

 

29. november 2015. "Rød søndag") 

Ishuset brænder. København Gb.   --  1965.

Ishuset  på Københavns Godsbanegård (Gb) brænder, 1965.   --   Foto: Kurt Otzen.   ^---vv

 

 

 

 

 

 

----------------------

Jeg havde selv den tvivlsomme fornøjelse at sidde her og se skråt over det, der engang var emballagepladsen, og Mdt Gb´s spor, mod ishuset, da det nedbrændte i 1965. 

Efter hvad man fortalte dengang, var man igang med noget reparations- eller måske snarere, nedrivningsarbejde, da der gik ild i isoleringen (og det var ikke Rockwool dengang).

Se om jeg gik over og tog et billede - det har ærgret mig mange gange siden - Jeg reviderede fragter på udenlandske stykgodsfragtbreve, og det blev jeg ved med.  Et held at andre gjorde det ! ! !

http://www.mjk-h0.dk/evp_Gb/321.ii.21.toldpakhuset.vasbygade%2010.apr.1966.jpg























Udsigten fra DSB´s ekspeditionslokale på Toldpakhuset i Vasbygade.  Det var netop her fra denne stol, jeg kunne følge det hele, gennem "midtervinduet".

(Bunkerne i vindueskarmen er papirer på forsendelser, der "i øjeblikket" var til behandling hos Toldvæsenet, --og det skal retfærdigvis tilføjes, at der ikke var så mørkt i rummene, som man kunne tro, ved synet af fotografierne.)

April 1966.


Tak til Kurt Otzen.

 -

 

 

 

28. november 2015.  ("Blå lørdag")    

 

Glumsø station   --   2015.

"By night" . . . 

Bemærk den "hvide" urskive - ganske vist er dette et fotografi, men den er heller ikke let at aflæse,
når man selv står på stedet.   Det er ikke al moderne design, der er til det gode ! ! !

(En tanke sendes til de gode gamle hvid/sorte urskiver - de kunne ses og aflæses døgnet rundt.)

 

 Elevatoren er til gengæld flot oplyst (og ren indvendig) . . . 


. . . og overgangens lys er det rene Tivoli- eller julebelysning (selvom der er "gået" en serie på venstre side). Flot.


Glumsø station.   Johhh, --noget af et lysshow i forhold til ældre tiders 4-5 glødepærer.

 

 -

 

27. november 2015.

Glumsø station   --   2015.

"By night" . . . (indvendig)

Glumsø station   --   7. november  2015.   ^---vv

 

 

Glumsø station   --   7. november  2015.

 -


Fra portør til stationsleder.

   


Jernbaneliv VIII:  Fra portør til stationsleder - Ved DSB 1951-1995.  

En oprigtig og farverig skildring af det daglige arbejde i stationstjenesten ved DSB. En dagligdag præget af pligtfølelse, værdighed og sindsro.  Man møder forfatterens familie og kolleger, som kunne gøre dagligdagen hyggelig - eller det modsatte.. Bogen er krydret med oplysninger om mange stationer rundt om i hele landet, samt med et væld af billeder.

 

Arne Rehder.  bane bøger, 128 sider, 17 x 25 cm, som vanligt med masser af fotos, sort/hvid og farve, herunder også fra Arne Rehder´s tid i Glumsø.

ISBN  978-87-91434-43-3.

 

 -

 

26. november 2015.

Glumsø ca 1965   /   2015.

Naturligvis havde jeg et formål med at tage til Glumsø netop den dag (7. november 2015).  Jeg skulle deltage i en mindre "sammenkomst" på den lokale "Kro", idet den dog viste sig at være ændret til Medborgerhus i kommunalt regi, men stadig under navnet "Glumsø Kro".

På et af vore fora, www.sporskiftet.dk, havde(har) en af vore fantastiske modelbyggere, Ole Vedel, vist sit modelbyggeri af Glumsø Isenkræmmerforretning.  Et led i mit besøg af Glumsø var da også, at jeg måtte hen og tage et par billeder af ejendommen, der tidligere husede forretningen, for at have set den ved selvsyn.

Glumsø Isenkran ca. 1953-1964.  Arkiv.Th. Albøg Olsen.   ^---v

Personerne på billedet er fra venstre mod højre: Isenkræmmer Børge Albøg Olsen, kommis Kaj Knudsen og lærling Ivan Knudsen, søn af tømrer Julius Knudsen, Glunsø.

Ca. 1960.

 

Lidet havde jeg drømt om / tænkt mig, at jeg et øjeblik efter fotograferingen af bygningen, skulle komme til at stå overfor en af isenkræmmerforretningens tidligere ejere og hans søn, henne på "Kroen".

Det blev -med ejerne og nogle andre Glumsø.borgere-  til en længere snak omkring forretningen, byen og dennes mange ligheder med den "mindre stationsby", som vi alle kender: Korsbæk (Matador).

Fhv. Glumsø Isenkran.   --   7. november 2015.   ^---v

 - - - 

 

I sandhed:  Lige til modeljernbanen.


Se Ole Vedels omtale af sit flotte modelbyggeri:

http://www.sporskiftet.dk/blogs/ole-vedel/ejendom-med-isenkr%C3%A6mmer-fra-storegade-i-glums%C3%B8-nu-med-vindues-indretning

Tak til Thomas Albøg Olsen.

 

November måned, og solen går tidligt ned.  ---  Inden "vi havde fået set os om", var det blevet mørkt udenfor, og dermed tid til atter at vende blikket mod stationen (et held at jeg havde taget billederne af Glumsø Isen- kræmmerforretning, mens det endnu var lyst)  . . . 


 -

 

25. november 2015.

Glumsø station   --   2015.

( . . . og indvendig)

Glumsø station.  Ud- og indgang til/fra perronen.   --   7. november  2015.   ^---vv   


En utrolig ren og velholdt stationsbygning.  Ingen grafitti eller smadrede ruder.      Kompliment til renholdningspersonalet (eller skal det være til byens befolkning, som passer på deres station ??? ! ! !).

 

 

Det forhenv. postkontor ???


 

Glumsø station.  Ud- og indgang til/fra gaden.  --   7. november  2015. 

Toiletterne til venstre og posthuset (?) til højre.


 -

 

24. november 2015.

Glumsø station   --   2015.

(I går til "gården", --i dag til gaden ! ! !)

Glumsø st.  Gadefacaden.   --   7. november  2015.   ^---vv

 

 

Glumsø.   --   7. november 2015.

 

 -

 

23. november 2015.

Glumsø station   --   2015.

Glumsø.   --   7. november 2015.   ^---vv

 

 

 

 

Glumsø.   --   7. november 2015.

 

 -


Søndags-ekstra.

22. november 2015.

Mens vi havde dem endnu . . .

Nedlæggelsen af Københavns Sporvejes linie 2.   --   Oktober 1969.

Linie 2´s næstsidste dag. 

  

KS 8xx - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - og 849 ---^  v/ Brønshøj Vandtårn. 18. oktober 1969.


KS 8xx. v/ Godthåbsvej / Gaunøvej.   --   18. oktober 1969.


Dagen derpå . . . 

Dagen derpaa....  Der ventes på sporvognene . . . Bronshoj Torv.   --   20. oktober 1969.   ^---vv


 . . . og endelig kommer de ----for sidste gang.   Sporvognskavalkaden v. Brønshøj Torv 20. oktober 1969.

 - - - 


Linie 2 var hermed nedlagt . . . 

. . . og hvad fik vi i stedet for:  Dieselos i massevis.

 

 -

 

Søndags-ekstra-ekstra.

22. november 2015.

Herstedøster kirke.   --   2015.

Herstedøster kirke.   --   10. august 2015.   ^---vv

En kirkegårdsmur, "der vil noget".


Kom indenfor ! ! !


Herstedøster kirke.   --   10. august 2015.

Lige til modeljernbanen.


 -

 

22. november 2015.

Vandtårnet, Ballerup station.

På forum´et jernbanen.dk opstod der i dag en lille debat omkring Ballerup stations vandtårn - hvornår det blev nedrevet.
Bortset fra, at der ikke kom nogen "udløbsdato" på skærmen, bragte dagen (endnu) nogle gode fotos af tårn og station.

Ballerup station med 1. gen. S-tog.   -   Optagelsestidspunkt ukendt.  Ustemplet postkort.

Et andet tilsvarende postkort er afsendt og poststemplet 1981, men formentlig fotograferet langt tidligere.

Lige over strømaftagerne på forreste S-togsmotorvogn ses taget af det gamle vandtårn fra.

Forlag:  Vagn Hou´s Boghandel, Ballerup. 101491.


 

Vandtårn i Ballerup.  Optagelsestid? - mon ikke omkring 1970. Foto: Claus Jensen/arkiv: Thyge Toylsbjerg-Petersen

 

Ballerup 1971 - Tårnet anes netop helt ude til venstre.  Foto: Georg Schmidt, der samtidig oplyser, at S-togs-stammen var en af de sidste gamle på linie B/C.

 

Glem vognen VNJ SB 1 (se evt. VNNJ - Rullende materiel. *) ).   Her drejer det sig om Ballerups gamle, firkantede "sjællandske" vandtårn, som måtte lade livet for en udvidelse af depot- / vendesporene først i 1970´erne.

7. november 1971.

 

Ballerups gamle stationsbygning.   --   13. april 1979.  Foto. (nm)

"Langfredag, 13.04.1979 var tårnet i hvert fald væk."

 

 - - - - - - - - - - - - - - -

 *)

VNJ SB 1 blev straks efter, på Ballerup station, ombygget af DSB´s Baneafdeling til værksteds- og vedligeholdelsesvogn Bf 6.
Her er den fotograferet efter ibrugtagningen i Ballerup, oktober 1973.


Tak til: Claus Jensen/Thyge Toylsbjerg-Petersen, Georg Schmidt, Niels Munck, 

 

Se evt. mere på:  Ballerup (station)  


 -

 

21. november 2015.

"Opsamling"  (Lidt af hvert)


Der kom "et par" mails:

 

"Hej Erik

(...)

På Møn og mellem Vordingborg og Kalvehave var der opstillet
afleveringskasser ved større busstoppesteder.

Således også i Lendemarke som på billedet, der er fra 1990. De fleste steder var de
som på billedet holdt i Møns Omnibusser´s (MO) farver - andre var
"farveløse". I disse kasser kunne chaufføren lægge forsendelser - og
modtageren (der jo som regel vidste, at der var noget på vej) kunne så tage
den i kassen.

Som en kendt hjemmesideindehaver siger: Lige til modeljernbanen.

(...)

mvh

Ole"

Bus-venteskur.  Lendemarke, Møn.   --   1990.  Foto: Ole Gold.



 . . . og fra Jens Bruun-Petersen:

Sorø´s østre vandtårn, set mod vest.   --   23. maj 1972.  Foto: Jens Bruun-Petersen.

Det er drejeskiven og vandtårnet i nederste højre hjørne herunder.   ---------v




"Hej Erik

Har netop siddet og set på din hjemmeside vedr. HHGB med de moderne venteskure. Jeg vedhæfter et foto af ex. Julebæk holdeplads, hvor man indtil i år har kunnet se rester af perronnen, men nu er de sidste rester fjernet.

(...)

Venlig hilsen
Torben Rasmussen."

HHGB ex. Julebæk holdeplads.   --    30. december 2013.  Foto:Torben Rasmussen.

 . . http://evp.dk/index.php?page=helsingor-hornbak-gilleleje-banen---hhgb (hvor de nu er indsat i stationsorden).

 

 

 

"Hej Erik

Et billede, der måske har din interesse!

De bedste hilsener
Flemming.

P.s. Billedet, der måler 8x5,5 cm, fremstår, som det er scannet ved 300 dpi."

HVJ. Stationsforstander Kr. Johs. Dandanell Nielsen.  Arkiv:  Gl. Bjergsted Kommunes Lokalhistoriske Arkiv.

Tak til:  Ole Gold, Jens Bruun-Petersen, Torben Rasmussen og Flemmeing Paulsen.

 

 -

 

20. november 2015.

Svebølle - diverse.

Direktørboligen til Øresø på Axholms tid.  Svebølle.  Foto: Gl. Bjergsted Kommunes Lokalhistoriske Arkiv.

 

Byens store købmandsgård / isenkram m. meget mere, Kaalund, i den store bygnings højre halvdel.  Til venstre, med indgang i den lille bue-åbning: Fru Frederiksens viktualieforretning med bespisningslokalet yderst til venstre.

(Fru Frederiksens fulde navn var: Anne Marie Frederiksen, født 1899. Pensionatet blev lukket  sammen med forretningen i 1961.)

Foto: Ca. 1950.  Arkiv: Gl. Bjergsted Kommunes Lokalhistoriske Arkiv.

 

Svebølle Stationsby 1975 -1976.  Foto: Arkiv: Gl. Bjergsted Kommunes Lokalhistoriske Arkiv.

 

Ups.

"Glemt" bardun for Svebølles gamle indkørselssignal ???   --   27. april 2015. Foto: Flemming Paulsen. Se.

 

Årsagen til disse fotos er egentlig min opfattelse af, at Svebølles gamle indkørselssignal (armsignal / vingesignal), for tog mod Kalundborg, var placeret på venstre side af banelinien, for bedre at kunne ses over trætoppene i kurven før Svebølle station.  

Dette har -i dagens løb- vist sig fra flere sider, at være en fejlopfattelse.

En lokal Svebølle-borger, Mogens Frederiksen -dreng i 50-60-erne, husker tydeligt at signalmasten stod på den "rigtige" side af banelinien, og som dagen skred frem, kom der også andre beviser:

En gammel tegning med Svebølles sporplan viser lidt af det:

Tegningen er fra 1934, men revideret i 1983-86. Ved den lejlighed har man fjernet angivelserne om de gamle -nu uaktuelle- signaler (men heldigvis ses de endnu i stor forstørrelse).

Tegningen ses her med "København" nederst og køreretning mod Kalundborg opad. Dermed "ses" signalet med "tlbehør" til højre for banelinien.  

Set nedefra anes først de tre afstandsmærker med hhv. een, to og tre hvid/røde plader til angivelse af afstanden til (hoved-)signalet (1200, 800 og 400 m foran signalet), og sluttelig anes nogle svage "klatter" efter/rester af indkørselssignalet (hovedsignalet), lige under angivelsen "96.320".

 

Tegning: henning h087/www.rundremisen.dk   --->

 

 

Svebølle´s gamle Siemens-Halske-anlæg. Herlige gamle, uopslidelige anlæg.
6. december 1957.    Foto: J. Steffensen / Arkiv: DMJK.

På skabet i baggrunden: "Rød plakat" (om særlige forhold).

 

Tak til Flemming Paulsen og Mogens Frederiksen, Svebølle, Henning Orlowicz, "Søren fra KM", Niels Munch m. fl.

 

 - 

 

19. november 2015.

Stort champignon-læ-skur på Bogø.   --   2015.

 

Der kom en mail:

"Hej Erik.

Hermed 6 stk. billeder.
(...)

Info til billederne: D. 10. oktober 2015 var en kammerat og jeg på tur til Møn. På hjemvejen fra Møn til Falster tog vi en afstikker til Bogø By.

Efter vi var kørt ind i byen og forbi Lokalbrugsen spottede jeg længere henne ad vejen (Hovedgaden) dette Champignon-busskur. Selve skuret var rimelig nydeligt uden alt for meget graffiti, snarere kun "tags" og små bemærkninger så som skælsord.

Venlig hilsen Daniel."


(Fint - en stribe fotos - "lige efter bogen", foto vinkelret på front og "gavle", og diagonake fotos.)


Hovedgaden v/ Lokalbrugsen,  Bogø By. 10. oktober 2015.  

 

Foto: Daniel Kaaring Zøllner.   vv--->



"Åben" halvrund bænk med afstivninger.  Oprindelige eller senere tilkomne efterhånden som materialet blev "træt"
eller nødvendigt som værn mod hærværk ???

 . . . med Bogø Navigationsskole i baggrunden.

   ^----v    Bemærk også bænken i baggrunden. 

 

Hovedgaden v/ Lokalbrugsen,  Bogø By.   10. oktober 2015.


Lige til modeljernbanen.

Tak til Daniel Kaaring Zøllner.

 - 

18. november 2015

M/F AARØ, Aarø   --   2000.

M/F AARØ.   --   26. august 2000.

 

Aarø havn.   --   26. august 2000.   ^---vv

 

Aarø havn.   --   26. august 2000.  

 

M/F AARØ.  --   26. august 2000.   --    "Sikkerhed ombord"

Et gæt:  Planen er naturligvis ny (svarer til færgen), men mon ikke rammen stammer fra den afløste færge.
som næsten samtidig er under ombygning til husbåd ! ! !???


 

 -

 

17. november 2015

Aarø   --   2000.

 Aarøsund havn.   --   26. august 2000.

 

 

 

Aarøsund havn.   --   26. august 2000.


Måske ikke just jernbane, men . . . :  Lige til modeljernbanen.

 

 -

 

 

16. november 2015

M/F AARØ   --   2000.

M/F AARØ i Aarøsund . . .   --   26. august 2000.   ^---vv

 

 

 . . . på vej mod Aarø.

 

Aarøsund fyr set fra færgen.   --   26. august 2000.   ---   Lige til modeljernbanen.

 

 -

 

 

15. november 2015. 

Søndags-ekstra.

Mens vi havde dem endnu . . .

Nedlæggelsen af Københavns Sporvejes linie 2.   --   Oktober 1969.

Linie 2´s næstsidste dag. 

KS 890.  Brønshøj Torv . . .    --   18. oktober 1969.

 . . . og glem så ikke: Efter nedlæggelsen af Københavns Sporveje blev også denne vogn, KS 890, deporteret til Alaxandria. Den blev dog købt retur, og kom hjem til Danmark, hvor den lignede noget katten havde slæbt ind fra haven.  Nu er den under total renovering på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, og er -om muligt- flottere end her på billedet.


KS 8xx.  Brønshøj Torv.   --   18. oktober 1969.

 

KS 847.  Brønshøj Torv.   --   18. oktober 1969.

 

KS 846.  Brønshøj Torv.   --   18. oktober 1969.

 

KS 846.  Brønshøj Torv.   --   18. oktober 1969.

 . . . og dermed "kører vi" videre fra Brønshøj Torv.


(fortsættes)

. . . og hvad har vi nu:  Dieselos i massevis.

 

 -

 

15. november 2015.

Søndags-ekstra-ekstra.

Stevns fyr.   --   2015.

"Fyret i landskabet"

Vejen til Stevns nye fyr.   --   1. september 2015.   ^---v

Absolut et besøg værd - jeg havde absolut kun 5 minutter til det hele, så der blev ikke mulighed for en tur op i tårnet. 
Fri adgang, og en lille "sparebøsse" nede i tårnet til en "skilling" til områdets vedligeholdelse.


 

Stevns nye fyr.   --   1. september 2015.   ^--vv--^  

 

 

 . . . og sluttelig lidt "teori".


Lige til modeljernbanen.

Se også  http://www.fyrtaarne.dk/    Her finder Du ALT,  hvad Du kan ønske at vide om danske fyr.


 -

 

15. november 2015.

Øresundsvej station på Frilandsmuseet.   --   2015.

Henne i "teltet" ligger næste hold bjælker mere eller mindre parat til oplægning:

11. november  2015.   ^---vv

 . . . udskåret / -savet så de låser sig selv, når de først er samlet  --  alt efter gamle traditioner.   ^---v

 

 

Fodremmene klar (?) til at blive kørt hen til stationen.   ^---v

 - - - 

 

Se tidligere indlæg om stationens genopførelse:

http://evp.dk/index.php?page=oresundsvej-station-pa-frilandsmuseet-2014  m. fl.

 

 

 

 

 

14. november 2015.

 

Øresundsvej station på Frilandsmuseet.   --   2015.

Murene er nu ført helt op til etageadskillelsens overkant, og det har dækket alle bjælkeenderne ---^  . . . 

 - - - 

 . . . nogle steder mangler der stadig lidt. 


Set "indefra"   (over ventesalen).

 

 . . . og der mures også op indvendig mellem bjælkerne.   --   11. november 2015.


Se tidligere indlæg om stationens genopførelse:

http://evp.dk/index.php?page=oresundsvej-station-pa-frilandsmuseet-2014  m. fl.

 

 

 

 

13. november 2015.

 

Øresundsvej station på Frilandsmuseet.   --   2015.

Så kom trappen på plads ! ! ! . . .

Øresundsvej st.   --   11. november 2015.   ^---vv

 . . . 

Regnstænk på en støvet trappe.   Ganske vist kunne trappen trænge til en spand vand - men det skulle ikke være på denne måde.  Der blev omgående lagt en stor gummiagtig presenning over hele trappen.

 . . . 

Stueetagen, -set indefra og udefra.


. . . og dette er ikke "krybekælderen", men trappen set fra stationskontoret med div. stilladser i brug.


Trappen ses i øverste venstre hjørne.


Se tidligere indlæg om stationens genopførelse:

 

http://evp.dk/index.php?page=oresundsvej-station-pa-frilandsmuseet-2014  m. fl.

 

 

 

 

12. november 2015.

Kragenæs-Fejø-overfarten.   --   2000.

Fejø havn.   --   21. juli 2000.   ^---vv

(Utroligt som medlys og modlys kan ændre to billeders udseende/karakter ! ! ! )

 

 

Af skiltet over postkassen fremgår det, at her kan man tage plads i et "VENTEVÆRELSE".

Fejø havn,  . . . med brød fra "HORSLUNDE BAGERI" og med et æble -uden adresseseddel- på trækvognen.

21. juli 2000.


(fortsættes)

 

Lige til modeljernbanen.

 

 -

 

11. november 2015.

Kragenæs-Fejø-overfarten.   --   2000.

M/F "BUKKEN BRUSE" under indsejling til Fejø.   --   21. juli 2000.   ^---vv

 

Bygget 1961 af Bergen Mekaniske Verkstad og kom her til Danmark i 1980.

Færgen havde en stor salon med 130 siddepladser under dæk. Hvor passagererne sad omkring borde. Hertil var der et pantry  [engelsk: pantry, fra latin panetaria = 'brødhandel', af panis 'brød'] og cafeteria. Yderligere var der messe og kamre for besætningen. Der var opgang til bådedækket via den ene skorsten, som gemte sig i trappen.


Længde: 37,99 m. Bredde: 9,9 m. Dybg.: 3,5 m.

Brt: 220,75.   Netto: 80,96

Hovedmaskine: 1 stk. Deutz 4SA, 6-cyl.  HK: 500.


Antal passagerer: 300 + 25 personbiler.

Ud af drift 2002 og oplagt i Vesterby, Fejø for evt. salg som husbåd.


 

M/F BUKKEN BRUSE under indsejling til Fejø.   --   21. juli 2000.

 . . . og i havn (leje).  ---   M/F BUKKEN BRUSE, Fejø.   --   21. juli 2000.

Fejø havn.   --   21. juli 2000.

 

(fortsættes)

 

Lige til modeljernbanen.

 

 -

 

 

10. november 2015.

Kragenæs-Fejø-overfarten.   --   2000.

M/F "BUKKEN BRUSE".   --   21. juli 2000.


Fejø havn.   --   21. juli 2000.   ^---v

 - - - 

 

DSB HIMS 186.  Fejø havn.   --   21. juli 2000.   ^---v

(Jeg ved, at billedet har været vist tidligere, --men denne gang er det negativscannet.)


(fortsættes)

 

Lige til modeljernbanen.

 

 -

 

9. november 2015.

Små champignon-læ-skure.   --   2015.

Buspassager-læ.  Jonstruphøj.   --   7. oktober 2015.

 

Buspassager-læ.  Maaløv Parkalle.   --   7. oktober 2015.

 

Målskitse: Buspassager-læ m. "støbt", lige bænk.  Jonstruphøj m.fl.   ---^ (1:87 model ---vv)

NBNBNB:  

De 7 "koøjer" er cirkelrunde i virkeligheden (ikke til at tegne for mig). Er de tildækkede, sker det med en cirkelrund dækplade, diameter 65 cm, på både ind- og udvendig side af hver "gavl".

  

1:87-model af buspassager-læ (^--- med lige, indsat bænk og med "støbt" bænk ^---vv)

   . . . . . . . .

 

Lige til modeljernbanen.

 

 -

 

8. november 2015. 

Søndags-ekstra.

Mens vi havde dem endnu . . .

Nedlæggelsen af Københavns Sporvejes linie 2.   --   Oktober 1969.

Linie 2´s næstsidste dag. 

KS 8xx (linie 5),  Brønshøj Torv.   --   18. oktober 1969. 


Folkerumsbygningen + KS 8xx.  Brønshøj Torv.   --   18. oktober 1969.


KS 831.  Brønshøj Torv.   --   18. oktober 1969.


KS 878, Brønshøj Torv med Brønshøj kirke i baggrunden.
18. oktober 1969.

 

. . . og hvad har vi nu:  Dieselos i massevis.

 

 -

 

 

 

8. november 2015.

Søndags-ekstra-ekstra.

Stevns fyr.   --   2015.

En tur rundt om fyret  -  mod uret  (og på sidste foto er fyret næsten ikke til at se for bevoksning !). 

(fortsat)

Stevns nye fyr er såmænd ikke så nyt endda,  i 1878 tog man det nye fyr i brug.

27 meter højt og bygget af materialer fra tæt på den samme klint, som det selv stod/står på. Oprindelig blev fyrlanternens rotation drevet af et "urværk" med lodder, og en petroleumsbrænder til fyrets lys, men det blev i 1927 erstattet af et fremdrivningsværk, der blev drevet elektrisk.

Fyret er nu fjernstyret, med et langt blink hvert 25. sekund.

 .. 

Stevns nye fyr.   --   1. september 2015.   ^---v

 

 

. . . . . .

 . .  Opslag (på stedet) med fyrets placering - ikke nem at se her,  ---->. ---->  men måske her (Politiken 1943) ----^  

 

Lige til modeljernbanen.

Se også  http://www.fyrtaarne.dk/    Her finder Du ALT,  hvad Du kan ønske at vide om danske fyr.

(fortsættes)

 

 -

 

8. november 2015.

Champignon-læ-skure.   --   2015.

Der kom en mail:

"Hej Erik,

Her er billeder fra Feldballe. Busskuret ligger ved en skole. Jeg formoder, at børnene har malet busskuret.
Du må bruge dem på din side.

mvh,
Gert van den Heuvel
Holland."

(fortsat)

Buspassager-læ, Feldballe.   --   2015.  Foto:  Gert van den Heuvel, Holland.   ^---vv


Buspassager-læ, Feldballe.   --   2015.  Foto:  Gert van den Heuvel, Holland. 


. . . og nu til noget helt andet: 

 . . . og dog:  Samme 1:1 passagerlæ, men med et af de nye model-læ (1:87 - Epoke Modeller) opstillet til fotografering.

 

Lige til modeljernbanen.

Tak til Gert van den Heuvel, Holland.

 

 - o - 


”På sporet af Danmark” -

en anderledes bog om jernbanerne i Danmark før og nu

  

Kristian Pihl Lorentzen. Tange Sø Consult. 242 sider, 25 x 30 (h) cm, rigt illustreret. Vejledende pris: 300 kroner.

ISBN / EAN  9788799404711 / 9788799404711.


"Ved den festlige indvielse af ”Midt- og Vestjysk Jernbanemuseum i Struer” den 9. oktober i 2015 var en af talerne Kristian Pihl Lorentzen, MF og trafikpolitisk ordfører for Venstre, der sin tale fortalte om, hvordan han som dreng i Bjerringbro stod på stationen og beundrede de store MY-lokomotiver og de gamle damplokomotiver. En Märklin-modeljernbane øgede interessen, der har givet ham forståelse for, hvad jernbanerne har betydet for Danmark.

I en uge i sommeren 2012 gennemkørte Kristian Pihl Lorentzen samtlige jernbanestrækninger i kongeriget sammen med ordførerkollegaen Kim Christiansen, Dansk Folkeparti. De 2.000 km på skinnerne i Danmark er nu beskrevet i bogen ”På sporet af Danmark”, der udkom i 2014.

I 10 rigt illustrerede kapitler behandles emner fra ”Jernbanens betydning for mobiliteten” over ”Respekt for fortidens jernbane” til ”Fremtidens jernbane”, og - uden at være skrevet som et partipolitisk indlæg - slutter bogen med ”15 pejlemærker for fremtidens jernbane”.

Bogen kommer omkring både normal- og smalsporede jernbaner, statslige som private – ja selv veteranbaner, jernbanemuseer, jernbaneklubber og hobby-jernbaner i alle målestoksforhold er med i denne bog, der er skrevet af interesse for jernbanerne og ikke giver sig ud for at være en bog, skrevet af en jernbanespecialist.

Med sine mange illustrationer og en grundig beskrivelse af jernbanernes mange muligheder – både i fortid, nutid og fremtid – er der meget at hente for alle, der lige som forfatteren ”er bidt” af tog !"

OHK

 

 -

 

7. november 2015.

Champignon-læ-skure.   --   2015.

Der kom en mail:

"Hej Erik,

Her er billeder fra Feldballe. Busskuret ligger ved en skole. Jeg formoder, at børnene har malet busskuret.
Du må bruge dem på din side.

mvh,
Gert van den Heuvel
Holland."

Buspassager-læ, Feldballe.   --   2015.  Foto:  Gert van den Heuvel, Holland.   ^---vv

 

Efter modtagelsen af fotografierne har jeg forespurgt skolen bagved, om de ved, om det er "rigtig" graffiti, eller om det er en mere "officiel" af slagsen, --evt. noget et eller flere børn på skolen har fået lov til at male.

 

Det er næsten for pænt til at være den sædvanlige type hærværk, man præsenteres for.


Jeg har desværre ikke modtaget svar fra skolen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Buspassager-læ, Feldballe.   --   2015.  Foto:  Gert van den Heuvel, Holland. 

 

Lige til modeljernbanen.

Tak til Gert van den Heuvel, Holland.

(fortsættes)

 

 

 

6. november 2015.

Champignon-læ-skure.   --   2015.

Der kom en mail:

"Hej Erik
Her er foto af et læskur. Det ligger på Gammel Digevej, en sidevej til Ved Åen, Rudbøl.
Mvh.

Lasse Christiansen."

Buspassager-læ, Rudbøl.   --   26. september 2015.  Foto: Lasse Christiansen.   ^---v

Bemærk: "Blind vej" og den ender 75 m længere fremme - hvorfor så et busstoppested, og næsten med "ryggen" til den store vej???

 

 

Der kom en mail:

"Hej Erik.
Jeg bor i Esbjerg, og vi har fortsat nogle få busskure med "koøje", er lige ved at tro, at det er det eneste tilbage, da de andre få stykke af samme type ikke har "koøjer" .

De bedste hilsner fra Per Kromann Jepsen!"

Buspassager-læ, Gl. Vardevej i Esbjerg.   --   30. oktober 2015: Foto: Per Kromann Jepsen.   ^---v

Her er da unægtelig "koøjer" i.  Jeg har endnu ikke selv mødt et sådant, men flere, hvor der er dækket med to store cirkelrunde plader, ind- og udvendig, på begge "gavle"(sider).  Disse plader er 65 cm i diameter.

Jeg har ikke selv fotograferet, eller set / modtaget fotografier af, den store champignon-type med "koøjer", og kan måske blive i tvivl, om de findes sådan - i betragtning af deres "kuglefacon".

Lige til modeljernbanen.


Tak til Lasse Christiansen og Per Kromann Jepsen.

 

 -

 

Sprogø.   --   2015.

(Fortsat)


Sprogø havn set mod vest / vestbroen og Nyborg.   --   25. september 2015.

 

Samme udsigt  --  blot et par "etager" højere . . .   --   25. september 2015.   ^---v   

 . . . men "Ishuset" faldt for danskernes hellige køer  --  bilerne.    Skammeligt.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Et tilbageblik:  Sprogø   --   1989.

Anlægsarbejderne til "Ny Sprogø". . . . . 

Fra "omgangen" på fyret var der en meget fin udsigt over hele det store arbejdsområde for den kommende storebæltsbro, et projekt vi dengang fik en længere forklaring om. Som man så arbejderne her fra fyrkronen, lignede det nærmest begyndelsen til et dambrug i overstørrelse.


Udsigt fra fyret mod ”Ishuset”, der kan anes ganske svagt ved pilen.
17. november 1989.

Afstanden fra fyret til "Ishuset" synes måske ikke lang en klar dag i den varme del af året, men situationen var en ganske anden, når det var kold nat efter flere timers vandring over isen på Bæltet i "selskab" med en isbåd.

"Ishuset" er ét af navnene på en lille bygning helt ude i Sprogø´s vestende, og omtales her: Turen til Sprogø.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Sprogø og Storebælt set mod nord.   --   25. september 2015.  

 

Sprogø og Storebæltsbroen set mod øst / Korsør.
25. september 2015.

(fortsættes en anden gang.)


Se evt. også:  Sprogø, -øen i midten.   ,   Turen til Sprogø.   eller   "Sprogø i model."


- o - 


DEN  STORE  BOG  OM TOG

 .. 

DEN  STORE  OM  TOG.

"Der er ikke meget, der slår jernbaner og lokomotiver og togrejser, og de har til alle tiderfacineret med en dragende kraft.

Historien om dem er fuldaf legender - Rocket - det første tog over dem alle; luksusrejsen med Orientekspressen, den ufattelige tur gennem Rusland med Den Transsibiriske Jernbane, arbejdshestene på havnen, krigenes mastodonter, MY´erne gennem det danske landskab.

Her er de så, alle legenderne, de store, de små, de travle, de arbejdsomme.

(...)"

Skrevet af flere forskellige udenlandske forfattere og oversat til dansk.  25 x 30 cm, 320 sider med 10 afsnit / tidsepoker.  Bogen -vel nærmest en billedbog-  har ikke nogen egentlig tekst, men hvert afsnit har sin lille indledningstekst og herefter små og store fotos -næsten alle i farver- og hvert foto med sin lille tekst/faktaboks.

Hertil 12 sider "Teknik" og en 4 siders forklarende "Ordliste".

Nyt Nordisk Forlag.  ISBN 978-87-17-04485-2


 -

 

 

4. november 2015.

Sprogø.   --   2015.

(Fortsat)
 


Sprogø.   --   25. september 2015.

 

Sprogø og Storebæltsbroen.   --   25. september 2015.  ^---vv

 

Det er "godtnok" et flot bygningsværk.

Sprogø og Storebæltsbroen.   --   25. september 2015. 

 

(fortsættes)


Se evt. også:  Sprogø, -øen i midten.   ,   Turen til Sprogø.   eller   "Sprogø i model."


 -

 

 

 

3. november 2015.

Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.

Husk at se på Sporvejshistorisk Selskabs hjemmeside: http://www.sporvejsmuseet.dk/  om flytning af alle de gamle, bevarede sporvogne, der i disse dage / denne tid flyttes fra diverse lader og depoter til museets store, nye hal III (3).

Også den gamle IRMA-vogn og dens bivogn har nu fået nyt opholdssted.  Nu mangler der "bare" to  mill. kroner til at sætte den i stand. Hvem har lige to millioner kr. til formålet ???

Det kunne da blive et flot syn at se den og dens bivogn på skinnerne, gerne med udskænk-ning af kaffe -- IRMA KAFFE naturligvis.

Vel egentlig en oplagt reklamemulighed for IRMA KAFFE.

Hvad med en reklameindsats: En krone eller to sponseres til vognens restaurering, for hver solgt pose IRMA KAFFE.


- o - 

 

Sprogø.   --   2015.

(Fortsat)
 


"Avlsbygningerne"   --   25. september 2015.   ^---vv



"Avlsbygningerne"   --   25. september 2015. 


Så dejligt er der på Sprogø:

"Kanten" af Sprogø,  set mod Korsør.   --   25. september 2015.

Lige til modeljernbanen.

(fortsættes)


Se evt. også:  Sprogø, -øen i midten.   ,   Turen til Sprogø.   eller   "Sprogø i model."

 -

 

2. november 2015.

 

Øresundsvej st. på Frilandsmuseet.   --   2015.

Så kom der etageadskillelsesbjælker op ! ! ! . . .

Som de sidste af denne dags fotos (26. oktober 2015) lige nogle detailler af etageadskillelsen inden der dækkes med diverse plader for udførelsen af de videre arbejder.

Øresundsvej station på Frilandsmuseet.   --   26. oktober 2015.   ^---vv

 

 

Øresundsvej station på Frilandsmuseet.   --   26. oktober 2015. 


 

Se tidligere indlæg om stationens genopførelse:

 

http://evp.dk/index.php?page=oresundsvej-station-pa-frilandsmuseet-2014  m. fl.

 

 

 

 

 

 


 


Søndags-ekstra.

1. november 2015.

Mens vi havde dem endnu . . .

Nedlæggelsen af Københavns Sporvejes linie 2.   --   Oktober 1969.

Linie 2´s næstsidste dag. 

KS 831,  Brønshøj Torv.   --   18. oktober 1969. 


KS 821, Brønshøj Torv.  --  18. oktober 1969.


KS 889, Brønshøj Torv.  --  18. oktober 1969.


Folkerumsbygningen.  Brønshøj Torv.   --   18. oktober 1969.


. . . og hvad har vi nu:  Dieselos i massevis.

 

 -

 

 

1. november 2015.

Søndags-ekstra-ekstra.

Stevns fyr.   --   2015.

En tur rundt om fyret  -  mod uret . . . 

Stevns nye fyr er såmænd ikke så nyt endda,  i 1878 tog man det nye fyr i brug.

27 meter højt og bygget af materialer fra tæt på den samme klint, som det selv stod/står på. Oprindelig blev fyrlanternens rotation drevet af et "urværk" med lodder, og en petroleumsbrænder til fyrets lys, men det blev i 1927 erstattet af et fremdrivningsværk, der blev drevet elektrisk.

Fyret er nu fjernstyret, med et langt blink hvert 25. sekund.

 . 

 . 

Stevns nye fyr.   --   1. september 2015.

Lige til modeljernbanen.

 

Se også  http://www.fyrtaarne.dk/    Her finder Du ALT,  hvad Du kan ønske at vide om danske fyr.

 

(fortsættes)

 

 -

 

1. november 2015.

 

 

Etageadskillelsen over stationsforstanderens stue . . . 

 

 . . . og stationskontoret . . .   ^---v

 - - - 

 

 . . . og ventesalen.

 

 

 

 

11712-IMG_6312.Herstedoster kirke.10.8.2015.JPG

Forrige side: Oktober 2015.
Næste side: December 2015.