Seneste fotos.

April - juni 2018.

Os, der hader Facebook/Fodboldfri zone.


Rundt omkring i negativsamlingen / "arkivet" gemmer sig en masse fotos, som hverken passer ind hér eller dér. Nogle er måske led i en større serie fotos, --men en serie som ikke lige er planlagt til udsend- else i nær fremtid. Andre af disse fotos kunne måske have en slags berettigelse/interesse som "Dagens foto(s)", som en kommentar til det ene eller andet, men ellers uden sammenhæng med andet.

Tiden må vise, om det er noget, der falder i seernes smag, eller om der er fotografier nok ???

Nå, --man kan vel bare gøre, som de gør i fjernsynet: 

"Vende bunken", og køre på genudsendelser ! ! ! 

 Dagens foto(s) må forventes at stamme fra hele landet.

 

 

Brug af fotos/tegninger.

 

Da jeg modtager flere og flere ønsker om brug af mine fotos, bliver jeg måske nødt til at bringe lidt om mulighederne / ”reglerne” for brug af mine fotos her i ”siden”s hoved:

Der kan IKKE gives / vil IKKE blive givet tilladelse til brug af mine fotos på Facebook eller lignende ”sider” ! ! !  Skulle man alligevel "falde over"  evp-fotos på Facebook eller lignende "sider", er det helt sikkert et udslag af "uhøflig selvtægt".

Jeg finder det ganske utroligt, at nogle ikke kan holde "nallerne" væk fra andres private hjemmesider (uden at spørge først - uden at angive hvem / hvor man har dem fra).  Går de også sådan og "smårapser" i grønthandlerens fortovsudstilling, bare fordi det er muligt, og mens grønthandleren ekspederer en anden kunde og dermed ser den anden vej ? ? ? ! ! !    *) 

Brug på almindelige ”gammeldags hjemmesider” kan kun tillades på egne/private IKKE-kommercielle sider under den forudsætning, at fotografnavn: ”Foto: Erik V. Pedersen” bringes ved det pågældende foto. Link til min aktuelle side er ønskelig, men ikke en forudsætning.  Tilladelsen gælder naturligvis kun EGNE fotos (normalt de fotos, hvor der ikke er nævnt andet fotografnavn).  Ved andre fotos må tilladelse indhentes hos den/de aktuelle fotografer / negativejere.  Spørg, -hvis der er tvivl.

Ved alle ”tryksager” må aftale indhentes i de enkelte tilfælde.  Der vil sjældent være problemer til ikke-kommercielle formål, men må aftales.

 

Ved  kommercielt brug: Kun efter nærmere aftale.

Jeg er opmærksom på Ophavsretsloven og dens tidsmæssige begrænsninger / hhv. tilladelser, men forventer som almindelig ”høflighed”, at denne ophavsret bliver overholdt / opretholdt i hele min levetid. 

Herefter har jeg ikke planer om at blande mig. 

Ved eventuel overtrædelse kan jeg måske ikke gøre noget ved det- ”det er bare ærgerligt”, men så er det alene op til mig, at standse udlægningen af flere fotos ! ! !

Til gengæld må jeg tilføje, at alt (næsten) indtil nu er forløbet til ”rimelig stor tilfredshed” – De få kendte tilfælde er i reglen løst med et fornuftigt resultat.

 ----------------------

 

(Skulle et foto eller to en dag have været vist før ! ! !  --  Beklager, så må det være "Et tilbageblik", som de skriver i TV-programmerne ved genudsendelser   ) 

  

( Prøv og se, ...på evp )

 

24. april 2018.

Det er "godtnok" trist at se "siden"s besøgstal rasle ned som kørende ad en skihopbane.  Selvom der allerede er løsnet lidt på grebet omkring, og åbnet nogle af de mindre "facebook-interessante" sider, så . . . 

Efterhånden tegner der sig også et billede af, at det især er fotos af stationsbygninger, stationer og bymotiver, der har "facebook-tyvene"s interesse.   

Derfor vil jeg forsøgsvis genåbne -foreløbig- for gensyn med banernes rullende materiel.  Så må tiden vise, om "de" kan holde nallerne væk, eller der atter skal lukkes.

Til "facebook-tyveknægtene": Det tager kun ca 10 minutter at åbne "siden", men også kun ca. 10 minutter at lukke igen.



Søg, og Du skal finde ! ! !  [Matthæusevangeliet 7,7].

 

 -

 

-----------------------------------------

 

 -

 

 

 

30. juni 2018.

Høed trb og Assens station (Tommerup-Assens).


Høed trb. 

Høed trb.   --   Maj 1966.   Foto:  Lars Viinholt-Nielsen.   ^---v

 

Assens st.

Assens station.   --   Juni 1960.  Foto:  Lars Viinholt-Nielsen.


Assens station.   --   Juni 1960.  Foto:  Lars Viinholt-Nielsen.

 

Tak til Lars Viinholt-Nielsen.

 

 -

 

 

29. juni 2018.

Ebberup st. (Tommerup-Assens)  --   Maj 1966. 

Ebberup st.   --   Maj 1966.  Set mod Tommerup.    Foto: Lars Viinholt Nielsen.  ^---vv

Set mod Assens.   ^---v

Ebberup st.   --   Maj 1966.  Foto: Lars Viinholt Nielsen. 

 

Tak til Lars Viinholt-Nielsen.

 

 -

 

 

26. juni 2018.

De lukkede "sider" genåbnes.

I erkendelse af, at lukningen af sider formentlig generer de lovlydige brugere af siderne mere end de "ulovlige" brugere, genåbnes siderne atter i løbet af kommende dag.

Samtidig håber jeg, at de mindre lovlydige holder nallerne væk, da det "rimelig hurtigt" kan lade sig gøre, at lukke det hele igen.

 

 -

 

24. juni 2018.

BYtrafik  nr. 3  2018 er udkommet.

Af indholdet kan nævnes:


Sporvejsmuseet 40 år.

Forår på Sporvejsmuseet.

Det sker på Sporvejsmuseet.

Sporvogne med to stænger.

Generatorbusser 1940-45.

Endestationer - Brønshøj Torv.

S-tog til Hillerød.

Destinationsskilte.

Vogntyper i Warszawa.

Fangevognen i Sidney - igen.

Interne foreningsmeddelelser.

Bagperronen  (De gule sider).












 -

 

23. juni 2018.

Holme Olstrup station.   --   2017.

Holme Olstrup station,  vejfacaden.   --   9. september 2017.   ^---vv

 

Varehuset  --  vejfacaden.

 

Holme Olstrup set mod Næstved / Rødby.   --   9. september 2017.

 

 -

 

22. juni 2018.

Holme Olstrup station.   --   2017.

 

Holme Olstrup stationm set i køreretning mod  Køge/København.   ---^

 

Holme Olstrup stationm set i køreretning mod  Næstved/Rødby Færge.   ^---vv

(Toget i baggrunden er Norges Statsbaner´s, NSB BM 86.28 og BDFS 86.76, NoJK, der har kørt et særtog København / Gedser / København i anledning af indvielsen af "Det gule Palæ" i Gedser, samme dag.

Motorvognstog med styrevogn, bygget af Strømmen, Skedsmo, 1954. 

Status: I drift under NoJK’s drifttilladelse.   Depot: Gedser remise.)

Se evt. "Det gule Palæ":   Juli, august, september 2017.   (10-15. september.)

 

 

Varehuset / pakhuset ! ! !

Varehuset / pakhuset  --  og så er der "lagt til kakkelovnen" til en god diskusion.  "Det er jo ikke Daells Varehus eller Magasin ! ! !"

Nej, --men ser man i diverse DSB-lærebøger bruges begge udtryk.  Mon ikke det er et sådant ord / en sådan betegnelse, der måske er lidt geografisk bestemt, eller noget man lærer på "den første station"  --  hvad sagde de dér,  og så bliver det hængende ???


 -

 

 

19. juni 2018.

Herfølge station.   --   2017.

 

Tog mod Næstved perron 1 ! ! !

 

-------------

Lille Skensved.

(Under togets hastige forbikørsel)

Lille Skensved ("Lille Sven sked" - som de sagde -i det mindste i min elevtid).   ^---v    9. september 2017.

 

Som Herfølge:

Lige til modelgernbanen.

 

 -

 

18. juni 2018.

Herfølge station.   --   2017.

Herfølge station, vejfacaden.   --   9. september 2017.   ^---vv

 

Varehuset.   ^---v

 

    Lige til modeljernbanen.

Herfølge station, varehusgavl og "stationstræ", set mod syd.
9. september 2017.

 

 -

 

LOKOMOTIVET nr 132, maj 2018, er udkommet.

Af indholdet kan nævnes:

DSBs dobbeltvogn litra/AY.

BILER !  BILER !  BILER !

Rutebiler hos DSB.

Et ottekantet vandtårn hos DSB.

2-sporet remise for motorvogne.

En stationsby.

Sporplan for en dansk stationsby.

Tegninger i skala 1:87 af DSB banehus.

Nostalgi fra bl. a. 1950´erne:
HAVREGRYNSTOG
OTA-tog, klippeark med tog,

Futterup stationsby m. m.

SPORSKIFTET.

Tungesporplan.

VI HAR SET OG HØRT.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 -

 

 

17. juni 2018.

Nylars rundkirke og trinbræt.   --   1960 / 1968.

Nylars Rundkirke og trinbræt.   --   April 1960.


DBJ. Nylars rundkirke.   ^---v   September 1968.




 

15. juni 2018.

Herfølge station.   --   2017.

Herfølge station, nær landsbyen Herfølge, hvor man tidligere havde brændeplads for godset Vallø, på den enkeltsporede strækning "Lille Syd".

Stationsbygningen opførtes i 1908 med Heinrich Wenck som arkitekt. Både stationsbygning, varehus og signalhus er fredet. Bygningsmæssigt ligner den hovedbygningen på Lille Skensved station på samme strækning, samt stationsbygningerne på en række privatbaner.

Tilbage ved stationen er desuden et kolonnehus, og i nærheden findes en række huse opført til banens personale.

Ved etableringen i 1908 fik stationen et mekanisk centralapparat af typen Siemens & Halske. Det blev i 1985 udskiftet med et sikringsanlæg DSB type 1977.   (Kilde: Wikipedia)

Herfølge station.   --   9. september 2017.   ^---vv

 

 

 

 

 

 

Herfølge station.   --   9. september 2017.

 

Lige til modeljernbanen.

 

I morgen (søndag) fortsættes med vej-facaderne.

 

 -

 

 

14. juni 2018.

 

Folkemøde på Bornholm 14-17 juni 2018.

Desværre kan jeg ikke blive ved at skaffe nye, gamle fotos fra De Bornholmske Jernbaner (DBJ), med mindre der kommer lidt "tilskud" udefra.

Til gengæld kan jeg da åbne DBJ-siderne i Folkemøde-tiden,  --så det gør jeg hermed.

 

De Bornholmske Jernbaner - DBJ 



Det smager da altid lidt af fugl ! ! !

 

 

 -

 

 

11. juni 2018.

SPOR  OG  BANER  nr. 39,  juni  2018 er udkommet.

Af indholdet kan nævnes:

Leder.

Et klassisk anlæg.

Tur til Lemvigbanen (TKVJ) i 1965.

Spredte glimt fra messen.

R-maskine fra Felix-team.

Nyheder fra McK.

Nyheder fra Nordic Scale Models.

Freja Modeltog - 30 år.

Det sibiriske Fabergé-påskeæg.

OHJ 38 - historien om et lokomotiv.

Morsø skal sejle i dag.

Nyt på Jernbanemuseet.

Omsider !

I god mening.

Odense letbane.

Witzels Radiohus.

Berigtigelse.

Juweela-nyheder.

Franske vognløbsskilte.

Sporene væk.

Lgs-containervogn fra Mck.

Regionaltog VT 628 fra Roco. / SNCF  OCEM-vogn i H0. / Frigoscandia i N. / En hverdags-vimpel. / En kort karriére.

Hamborgs hemmeligheder / En fransk smørbil / Morgan Plus 8 / DEV  AO  U46  Courte B10 Vert 306 No. 23008 myfi.

Sporvejen i Hälsingborg.

 

 

9. juni 2018.

Det går fortsat fint med bussen.

Det går fortsat fint med bussen. Det daglige antal passagerer er skønnet til ca. 200. Bussen fik dog først rutenummeret 249  på dagen efter indvielsen. 

Busrute 249 ved endestationen ”Udsigten”, Køge Sygehus.
7. juni 2018.  Foto:  H.E.

 

Busrute 249,  stoppestedet ”Køge Høns”, Køge Sygehus.
30. maj 2018.   Foto:  H.E.

 

Tak til: HE. 

 

 

"Amagerbanen" synger på sidste vers:

Så er Amagerbanens spor taget op mellem Prags Boulevard og Lergravsvej. Baggrunden for at det sker nu er at Københavns Kommune anlægger sti og skybrudssikring.  I kommunalt sprog hedder det ”Samtænkning af ”Cykelprojekt Amagerbanen” og ”Klimatilpasning på Amager”

Amagerbanens sidste rester.

9. maj 2018.   Foto: Trine Erlandsen.

 

Tak til Trine Erlandsen.

 

 -

 

30. maj 2018.

Indvielse af Danmarks første førerløse bus på Køge Sygehus.

(Sjællands Universitetshospital, Køge)

 

 (Fortsat)

 

28. maj åbner Danmarks første førerløse bus i rute. Det sker på Sjællands Universitetshospital, Køge, hvor bussen skal køre mellem ambulatorierne i vandrehallen. Førerløse busser åbner op for helt nye transportmuligheder for patienter og andre passagerer: De er fleksible, de kan køre hele døgnet, de er sikre i trafikken og de kan derfor give mere mobilitet til borgerne.


Første, officielle indvielsesatur er slut.   ^---v

Hvordan denne tur forløb, ved jeg ikke, men formentlig ganske udmærket.

 

Den næste tur, den anden, var jeg med på.  Som det ses, er der rigelig med plads, både på gangen som helhed,
men også mellem de to gule advarselsstriber,  --eller er der ?

 

Et ældre ægtepar, den ene i kørestol, ville tilsyneladende lige smutte udenom skiltet til venstre, og kom derved ind i bussens "radar".  En advarselslyd, og bussen stod stille.  Det anes på sygeplejerskerne i baggrunden, at alt endte i lutter smil, men . . . 

Mon ikke hospitalet / sygehuset skulle overveje, at ændre de mange stående skilte i venstre side til hængeskilte (som det også ses).  


P 87 (! ?) ved stoppestedet "Køge Høns"   ^---v



Diverse.

Som på en jernbane, må der også være et sted, hvor man kan dreje fra og komme på f. eks. værksted.


   Ved hovedindgangen.


Bussens forløber ?    Nr. 5 på et "sidespor" ved hovedindgangen.    Den ser lidt trist ud 


  

De involverede institutioner (minus EVP i bunden).

 

 

 -

 

29. maj 2018.

Indvielse af Danmarks første førerløse bus på Køge Sygehus.

(Sjællands Universitetshospital, Køge)

 (Fortsat)


Førerløs bus.

28. maj åbner Danmarks første førerløse bus i rute. Det sker på Sjællands Universitetshospital, Køge, hvor bussen skal køre mellem ambulatorierne i vandrehallen. Førerløse busser åbner op for helt nye transportmuligheder for patienter og andre passagerer: De er fleksible, de kan køre hele døgnet, de er sikre i trafikken og de kan derfor give mere mobilitet til borgerne.

 

Den røde snor skal klippes:

Indvielses-guldsaksene ligger parat til de fire repræsentanter   ^---v

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    "Nu ikke så ivrige"  ------------^  

 

"3  --  2  --  1  --  Klip."      ^---v

 - - - 

 

 . . . 
Buslinien har allerede fået eget linienummer.

 

Perronen ved Hovedindgangen (de tre andre er magen til).   --   28. maj 2018.

 

(Fortsættes.)

 -


 

28. maj 2018.

Indvielse i dag af Danmarks første førerløse bus på Køge Sygehus.

(Sjællands Universitetshospital, Køge)

 

Førerløs bus.

28. maj åbner Danmarks første førerløse bus i rute. Det sker på Sjællands Universitetshospital, Køge, hvor bussen skal køre mellem ambulatorierne i vandrehallen. Førerløse busser åbner op for helt nye transportmuligheder for patienter og andre passagerer: De er fleksible, de kan køre hele døgnet, de er sikre i trafikken og de kan derfor give mere mobilitet til borgerne.

 

De førerløse busser er første etape i et sam-arbejde mellem Movia, Region Sjælland, Region Hovedstaden og Metro-selskabet.

Parterne har sammen indledt en forsøgsrække med førerløs teknologi på Sjællands Universitets-hospital, Køge og Slag-else Sygehus. Forsøgene skal give erfaringer og viden om, hvordan bor-gerne oplever og bruger den førerløse teknologi.

(Kilde:  Movia.)






Th:  Den 4-500 m lange (korte) prøvestrækning (Testens face 1). 

 

Sjællands Universitetshospital, Køge.    Hovedindgangen.    28. maj 2018.

(Herfra er det meningen, at busserne skal køre til Ølby S-togs-station i prøvekørslernes 3. face)


Den første førerløse bus, P 87 (hvordan man så er kommet på det nummer -- det er da heller ikke malet på endnu ?)

P 87.      ^^---v

Over bussens frontrude anes et af de to "fotografiapparater", der hele tiden -360 grader rundt- afsøger bussens nærmeste omgivelser i en afstand på op til 60 m fra bussen.   Under forevisningen demonstreredes apparaternes effektivitet, bl. a. ved at en af de ledendemedarbejder bevidst gik ud foran den kørende bus.  Der lød omgående en advarselstone og bussen stod stille øjeblikkelig (indenfor ganske få cm, måske 5-10 cm).

Senere -under min egen demonstrationstur- kom et ældre ægtepar for tæt på, og det samme skete.  Lutter smil, og bussen fortsatte.

OK, --de kører ikke ret hurtigt - i det mindste ikke i begyndelsen.  Busserne er fuldstændig lydløse, og i dag var det nyt for alle, så måske kan man hæve "rejsehastigheden et par kilometer", når busserne har kørt lidt tid.

Jeg kunne ikke lade være med at tænke på de såkaldte "gode gamle dage", da sporvogne i København var en nyhed. Dengang var det er almindelig "vittighed", at hvis man havde god tid, tog man en sporvogn, men havde man travlt, så gik man ! ! !

 

 

 

Interiør.

Set den ene vej, . . . 

 . . . set lige frem, . . . 

 . . . og set den anden vej ! ! !  (der er ikke noget for/bag at se for passagererne.)


Jeg kan måske undre mig lidt over det opgivne antal personer (15  --  andre steder opgives tallet til 13), der kan medtes.    4+4+3 klapsæder = 11.

Er der beregnet plads til 2 eller 4 kørestole, rolatorer eller ???   

Ingen må stå op under kørselen (på grund af de pludselige, hårde opbrems-ninger der forekommer, når nogen kommer for tæt på. 

Gad vide, hvordan man vil sikre sig, at der kun kommer de siddende passagerer med, når busserne til sin tid bliver "sluppet løs" i den almindelige trafik.







 

 

"Instrumentbordet", men der er hverken rat eller instrumenter !                    --->


 

   

I kabinen er ophængt en "skærm" med diverse tjenstlige forhold samt "kort" over strækningen . . . 


I prøveperioden er bussen/vognen medgivet en "vognfører", der helst ikke skal have noget at lave, --men hvis !


Tak til: HE.


(Fortsættes.)

 -


 

28. maj 2018.

Så Du DR1-tv-udsendelsen  "Fra boligdrøm til virkelighed - Sydhavnen"  i dag - en udsendelse om færgen "SVENDBORGSUND"s forvandling fra (sidst) færgen "UDBYHØJ" til husbåd.  

 

Se evt. udsendelsen her:  

 

https://www.dr.dk/tv/se/fra-boligdroem-til-virkelighed/-/fra-boligdroem-til-virkelighed-sydhavnen-1#!/

 

Færgen "SVENDBORGSUND" - 1960 / "UDBYHØJ" - 1999 og 2010.

 

(I første omgang bringes billederne i den rækkefølge, hvori de er optaget, scannet og klargjort.)


 . .  . . 

M/F UDBYHØJ.  --   August 1999.   ^---^


Afsejling fra Udbuhøj Syd.  --   August 1999.


Desværre, ---det var de sidste fotos fra Udbyhøj Nord/Syd.

 

 -





25. maj 2018.

BY-trafik nr. 2, april 2018, med meget, meget mere er udkommet.

Af indholdet kan nævnes:

Nyt fra Sporvejsmuseet.

Premiereministeren var vognfører.

"I mørke er alle vognstyrere grå".

Freiburgs sporvej.

Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm - set fra oven.

Koks og andet på forperronen.

Sporvogne i Sevilla.

Vilnius Trolleybusser.

Hamburgsporvogn udstillet i indkøbscenter.

Der kommer altid en sporvogn.

Fangevognen i Sidney.

Dobbeltdækker(bus) til Sporvejsmuseet.

Interne foreningsmeddelelser / Rettelser.

Bagperronen.



        BY-trafik nr. 2.  --   April 2018. ---->



Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm - set fra oven, som illustration af den ene artikel. 

Øverst:

Udenfor billedet:  Indgangen med parkeringsplads.  Billetsalgsstedet med endestation for smalsporsstrækningen, senere med sløjfe for strækningen (under etablering).

Tv. Remise 1 (Museets første remise og værksted).  Midten: Remise 2 (Valby remise).  Th:  Smalsporsremise.

Nederst:
Tv: Remise 3 (Nyeste).  Midten:  Busudstillingshal.  Th: Magasin / værksted.

Midten, "lodret":  "Valby Langgade" med normalsporssløjfen for oven og sporet mod Ejlers Eg nedenud.

Flot ser det ud - og flot er det udført af de mange frivillige, ulønnede medarbejdere (med hjælp af diverse "indkøbte" specialister til de store byggearbejder).



SHS-Årsberetning  --   2017.

Forord.

Sæson 2017.

Udstillingsvirksomhed.

Driftsafdelingen.

Anlægsafdelingen.

Sporvognsværkstedet.

Busafdelingen.

Sporplan over hele museet.

Vognfortegnelse.

Museets organisation.

Økonomi / Økonomital.

Organisationsplan for

Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.

Sporvejshistorisk Selskab (kort

historik).






            SHS-Aarsberetning.  2017.  ---->




SHS-katalog 2018.

Af indholdet kan nævnes:

Forord.

Sporvejsmuseet 40 år.

Sporvejsmuseet i fremtiden.

Plan over Sporvejsmuseet.

Fortegnelse over museets vogne.

Bynips på Sporvejsmuseet.

Restaurering - Værkstedet.

De faste anlæg.

Butikkerne.

Hvor kørte sporvognene ?

Historisk oversigt.

Sporvejshistorisk Selskab.








                         SHS-katalog 2018.   ---->



Alt i alt:  "En ordentlig pakke".

Tre hæfter, størrelse A4, på hhv. 38, 44 og 72 sider eller 10 mm papir.

Næsten alle fotos (og det er mange) er i farve  --  kun de ældste i sort/hvid.


Se evt. museets hjemmeside:   http://www.sporvejsmuseet.dk/dansk/shs/shs.htm


 

 -

 

 

24. maj 2018.

Så Du DR1-tv-udsendelsen  "Fra boligdrøm til virkelighed - Sydhavnen"  i dag - en udsendelse om færgen "SVENDBORGSUND"s forvandling fra (sidst) færgen "UDBYHØJ" til husbåd.  

Se evt. udsendelsen her:  

https://www.dr.dk/tv/se/fra-boligdroem-til-virkelighed/-/fra-boligdroem-til-virkelighed-sydhavnen-1#!/


 

Færgen "SVENDBORGSUND" - 1960 / "UDBYHØJ" - 1999 og 2010.

(I første omgang bringes billederne i den rækkefølge, hvori de er optaget, scannet og klargjort.)

M/F UDBYHØJ,  Udbyhøj Nord.   --   August 1999.   ^---vv

 



 . . . 

M/F UDBYHØJ,  Udbyhøj Nord.   --   August 1999.



 -

 


Færgen "SVENDBORGSUND" - 1960 / "UDBYHØJ" - 1999 og 2010.


M/F UDBYHØJ.   --   August 1999.

 

Afsejling fra Udbyhøj Syd.   --   August 1999.

 

Ankomst til Udbyhøj Nord.   --   August 1999.

 

Udbyhøj Nord.   --   August 1999.   ^---vv

 

Udbyhøj Nord.   --   August 1999.

 

M/F UDBYHØJ, Udbyhøj Nord.   --   August 1999.

 

 -


21. maj 2018.

Færgen "SVENDBORGSUND" - 1960 / "UDBYHØJ" - 1999 og 2010.

(I første omgang bringes billederne i den rækkefølge, hvori de er optaget, scannet og klargjort.)

  M/F UDBYHØJ, Udbyhøj Syd, set mod "NORD".

August 1999.   ^---vv





 

 -


20. maj 2018.

Færgen "SVENDBORGSUND" - 1960 / "UDBYHØJ" - 1999 og 2010.

 

Så blev det lidt solskin ! ! !

Færgekiosken, færgelejet, Udbyhøj Syd.   --   August 1999.

Lige til modeljernbanen.

M/F UDBYHØJ.   --   August 1999.  ^---v

 

 

 -

 

 

19. maj 2018.

Færgen "SVENDBORGSUND" - 1960 / "UDBYHØJ" - 1999 og 2010.

M/F UDBYHOEJ, Udbyhoej Syd.   --   August 1999.   ^---v


Færgelejet, Udbyhøj Syd.   --   August 1999.   ^---v

 - - - 

 -


17. maj 2018.

Færgen "SVENDBORGSUND" - 1960 / "UDBYHØJ" - 1999 og 2010.

M/F UDBYHØJ,  anløber Udbyhøj Nord (set fra "Syd").   --   August 1999.


Udbyhøj Syd.

M/F UDBYHØJ,  Udbyhøj Syd.   --   August 1999.   ^---vv

 

M/F UDBYHØJ,  Udbyhøj Syd.   --   August 1999.


 -


Færgen "SVENDBORGSUND" - 1960 / "UDBYHØJ" - 1999 og 2010.

M/F UDBYHØJ afsejler fra Udbyhøj Syd.   --   August 1999.   ^---v


Udbyhøj Syd.

Færgelejet og -galgen,  Udbyhøj Syd.   --   August 1999.   ^---v

 

 

 -

 

15. maj 2018.

Færgen "SVENDBORGSUND" - 1960 / "UDBYHØJ" - 1999 og 2010.

(I første omgang bringes billederne i den rækkefølge, hvori de er optaget, scannet og klargjort.)

 

For nogle år siden slog et lyn ned i færgegalgen, og den blev  -som det huskes-  ganske voldsomt beskadiget
i de elektriske dele.

















 

Udbyhøj-lejet.   --   August 1999.



Afsejling fra Udbyhøj Nord.  --   August 1999.


M/F UDBYHØJ,   --   August 1999.   ^---vv

 

 - - - 

 

Ankomst til Udbyhøj Syd.   --   August 1999.


 

 -

 

14. maj 2018.


"Udbyhøj Færgen stævnede første gang ud på Randers Fjord i 1967, og dermed var Udbyhøj ikke længere en delt by. Nord og syd blev forbundet via vandvejen. Det havde stor betydning for livet i lokalområdet og skabte samtidig en ny genvej for trafikken mellem det nordlige Jylland og hovedstaden, hvor man dengang rejste med Grenaa-Hundested. Kystvejen på Djursland mod Udbyhøj blev derfor hurtigt et naturligt valg. Trafikken toppede i 1992, hvor 52.000 biler kørte ombord på færgen. I dag er færgen fortsat en nem genvej.

Udbyhøj Færgen drives af Norddjurs og Randers kommuner i fællesskab. Rejsende med færgen vil i forårs- og sommermånederne kunne læse mere om Udbyhøj Færgens historie og se fotos gennem tiden på en lille plancheudstilling ombord på færgen.

 

"Færgen var og er en betydningsfuld transportvej. Mange kørende håndværkere og borgere bruger overfarten som genvej. Færgen bidrager til at løse trængsel og lange køreture, og samtidig er det muligt at nyde den smukke natur på overfarten," siger Claus Omann Jensen, borgmester i Randers Kommune

"Udbyhøj-overfarten binder vore borgere på begge sider af fjorden sammen; men samtidig har overfarten haft og har stadig en stor indflydelse på turismen i Norddjurs. Et stort antal mennesker oplever under færgeturen, men også på deres vej til Udbyhøj-overfarten, hvad Norddjurs kan byde på af skøn natur, kyststrækning og by- og handelslivet," siger Jan Petersen, borgmester i Norddjurs Kommune."

Således skriver Norddjurs Kommune om overfarten på deres hjemmeside, og fortsætter:

"I 2006 blev den gamle motorfærge af træ udskiftet med den nuværende kabelfærge. Med mere end 30.000 biler og mere end 62.000 passagerer om året de seneste 10 år er Udbyhøj Færgen stadig en betydningsfuld overfart.50 år med Udbyhøj Færgen.

Mere end 65.000 passagerer benyttede sidste år (2016) overfarten. Jubilæet markeres også med 50 procent rabat på alle billetter på Udbyhøj-overfarten i en måned og gratis sejlads på jubilæumsdagen."






 

Udbyhøj Nord.

Bussen mod Randers er netop ankommet, og EVP er stået af:

Udbyhøj-overfarten, Udbyhøj Nord.   --   August 1999.   ^---vv

Udbyhøj Nord-lejet set mod syd til . . . . . Udbyhøj Syd !  - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - ^

M/F "UDBYHØJ" afsejler fra Udbyhøj Syd for 6 minutter senere at ankomme . . . 

Bemærk ovenfor: Færgen sejler ud fra "syd" med en sejlretning næsten vinkelret på sejlretningen ved ankomsten til "Nord.  Hvor de fleste andre småfærger sejler stort set "lige over", slog den gamle færge på Udbyhøj-overfarten et "sving" på næsten 90 grader, formentlig på grund af den stærke udagående strøm (Gudenåen / Randers fjord).

 

"Gudenåen, Danmarks længste vandløb; 158 km. Åen udspringer i Tinnet Krat, 23 km nordnordvest for Vejle, ved vandskellet få hundrede meter sydøst for Skjern Ås kilde.

På sin vej til udløbet ved Randers i Randers Fjord har åen adskillige større tilløb, bl.a. af Mattrup Å, Salten Å, Funder Å, Gjern Å, Alling Å og Nørreå. Den løber gennem flere større søer i Det Midtjyske Søhøjland, bl.a. Mossø, Gudensø, Julsø, Borre Sø, Silkeborg Langsø samt den kunstige Tange Sø. Gudenåens afvandingsområde dækker et areal på 2600 km2; medregnes oplandet til Randers Fjord, er det 3300 km2."

Gyldendal / "Den store danske".

 


 . . . til Udbyhøj Nord.

 

 -

 

8. maj 2018.

Færgen "SVENDBORGSUND"  --   1960.

Så Du DR1-tv-udsendelsen  "Fra boligdrøm til virkelighed - Sydhavnen"  i dag - en udsendelse om færgen "SVENDBORGSUND"s forvandling fra (sidst) færgen "UDBYHØJ" til husbåd.  

Se evt. udsendelsen her:  

https://www.dr.dk/tv/se/fra-boligdroem-til-virkelighed/-/fra-boligdroem-til-virkelighed-sydhavnen-1#!/

I melemtidem vil jeg prøve at finde nogle fotos frem fra "UDBYHØJ-tiden"

 

"SVENDBORGSUND", Svendborg,   --   5. juni 1960.   ^---v

 


M/F ,,UDBYHØJ" Svendborg havn.   --   7. april 2010.   ^---v

 - - - 


 

 -


6. april 2018.

 

Der kom en mail:

 

"Hej Erik

Tog disse billeder af en NESA Transformator Station i Dyrehaven forleden. Du kan bruge dem på din hjemmeside hvis du vil.

Med venlig hilsen."

 

NESA trsfst. nr. 47, Dyrehavsbakken. 2018

NESA trsfst. nr. 47, Dyrehavsbakken.   --   Maj 2018.  Foto.  Kim Anderberg Weichel.   ^---vv

 

 

 

Tak til Kim Anderberg Weichel.

Lige til modeljernbanen.

Andre gerne at gøre ligeså.

 

 

 -

 

29. april 2018.

Nyt tilfælde af fotomisbrug.

Hjemmesiden  "balleborger" / http://www.balleborger.dk/ har været på "hugst" på evp-siderne om Ebeltoft-Trustrup Jernbane, og trods flere anmodninger over de sidste par måneder siddet henvendelserne om sletning overhørig.

 

Jeg håber, at nogle af denne "side"s læsere vil hjælpe med at sende en mail til "balleborger"   ziggy@balleborger.dk   og fortælle dem (naturligvis på en pæn og høflig måde), at den slags gør man ikke ! ! !

 

 

 -


 

Nørrebro station i model   --   1:87.

 

Så blev det da vist endelig "rigtig" forår, og det er atter til at være i udestuen, der har det fornødne lys til "gamle" øjne, men ikke egentlig opvarmningsmulighed ! ! !

Det er blevet "fejret" med lidt byggeri på Nørrebro station, tagbuen over sporene.

 

Selve taget/buen var jo allerede påbegyndt i 2017, men skulle fortsættes med "tagbelægning"(tagpap/tjærepap).  

  

Først skulle der dog markeres og udskæres 14 "tagvinduer" - en opgave for hobbykniven.   ^---v

 

 

Trekantlisterne under tagpapbanernes samlinger er markeret med tynd snor (theposesnor),  . . . 

 . . .  der blev "syet på" gennem forborede huller  . . .

 

 . . . afsluttende med en foreløbig farvegivning.

 

-------------------------------------------                          

 

Det begyndte så godt:

Det var store tanker i begyndelsen:  Alt skulle være i model - 1:87 (og det er det da også i de store hovedmål), men alt som arbejdet skrider frem . . . . . !   

Alt skal kunne samles og skilles -helst så nemt som LEGO-klodser-  helst også diverse el-forbindelser.   Dette er også en  udfordring (på moderne dansk),  men jo mere indhold der bygges inde i bygningen jo sværere bliver det at overholde alle mål.   Det er ofte som om, at alt sidder i vejen for hinanden.  Hvergang man kommer med noget nyt, er der noget andet/tidligere, der sidder i vejen.   Et glimrende eksempel på noget DMJKs formand, P.E. Clausen, engang først i 1950-erne, sagde i en radioudsendelse:  Når man er færdig med at bygge et model-lokomotiv, må man konstatere, at man har "bygget det mindst to gange".   Smile

Ak ja ! ! !   Da de første modelbyggetanker meldte sig, var tidsplanen noget i retning af en måned eller to.    Kort inde i byggeprocessen blev det til "snarere et år".      Nu -efter at være dybere kommet ind i byggeriet, ligner det mere og mere to år ! ! ! 

 

Om stationsbyggeriet indtil nu  --  Se:    Nørrebro station i model.

 

 -


24. april 2018.

SPOR  OG  BANER nr. 38, april 2018, er udkommet

Af indholdet kan nævnes:   

Den hemmelige bane.

Tur til HFHJ i 1965.

DSB international 2003 og afsked.

Interview med René Wilfer (PIKO).

Litra N igen.

Mail Rail.

Omkring Faxe Jernbane 1864-1982.

Det´ en tysker !

En fantastisk historie.

Nye sporvognsskrifter.

Kommentar til særhæfte.

Fotobog fra et langt jernbaneliv.

Lokomotiver på schweizisk.

Efterskrift til artiklen om Schleswiger Kreisbahn.

Banen i havet.

Byg en banegård.

Made by Dekas.

Kunst på modeljernbanen.

En dyster maskine.

Sjælden post fra Heljan.

Verdens grimmeste bil - i H0.

Pwg som fransk togførervogn.

Flere nye figurer.

Gummi-sporvogn i Ringsted.  /  Tuborgvogne fra Märklin.  /  En vinvogn for alle.  /  Railpro-vogn fra Roco.

Genanvendelse af gamle skinner.  /  De første todækkerbusser.  /  Et lille efterspil.  /  Todækkere på skinner.

Todækker i model.  /  Historisk udflugt med Danmarks Jernbanemuseum. /  MaK-lokomotiver på vej.

Tålmodighed - eller held.  /  Cykling på Kalvehavebanen (Turforslag i bogform).


Som vanligt et interessant, flot og varieret blad.  1:1-artikler og modelartikler, nyt og gammelt, sort/hvid og farve.


 

 -

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sjællands Universitetshospital, Køge

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 -

 

 

 

 -

 -


 

 . 


...............................

 


 -


Forrige side: Juli - xxx 2018.
Næste side: Januar - marts 2018.