Os der hader Facebook.

  

 

 

Seneste fotos.

Juli, august og september  2017.

Madopskrift-fri zone 


Rundt omkring i negativsamlingen / "arkivet" gemmer sig en masse fotos, som hverken passer ind hér eller dér. Nogle er måske led i en større serie fotos, --men en serie som ikke lige er planlagt til udsend- else i nær fremtid. Andre af disse fotos kunne måske have en slags berettigelse/interesse som "Dagens foto(s)", som en kommentar til det ene eller andet, men ellers uden sammenhæng med andet.

Tiden må vise, om det er noget, der falder i seernes smag, eller om der er fotografier nok ???

Nå, --man kan vel bare gøre, som de gør i fjernsynet: 

"Vende bunken", og køre på genudsendelser ! ! ! 

 Dagens foto(s) må forventes at stamme fra hele landet.

 

 

Brug af fotos/tegninger.

 

Da jeg modtager flere og flere ønsker om brug af mine fotos, bliver jeg måske nødt til at bringe lidt om mulighederne / ”reglerne” for brug af mine fotos her i ”siden”s hoved:

Der kan IKKE gives / vil IKKE blive givet tilladelse til brug af mine fotos på Facebook eller lignende ”sider” ! ! !  Skulle man alligevel "falde over"  evp-fotos på Facebook eller lignende "sider", er det helt sikkert et udslag af "uhøflig selvtægt".

Jeg finder det ganske utroligt, at nogle ikke kan holde "nallerne" væk fra andres private hjemmesider (uden at spørge først - uden at angive hvem / hvor man har dem fra).  Går de også sådan og "smårapser" i grønthandlerens fortovsudstilling, bare fordi det er muligt, og mens grønthandleren ekspederer en anden kunde og dermed ser den anden vej ? ? ? ! ! !    *) 

Brug på almindelige ”gammeldags hjemmesider” kan kun tillades på egne/private IKKE-kommercielle sider under den forudsætning, at fotografnavn: ”Foto: Erik V. Pedersen” bringes ved det pågældende foto. Link til min aktuelle side er ønskelig, men ikke en forudsætning.  Tilladelsen gælder naturligvis kun EGNE fotos (normalt de fotos, hvor der ikke er nævnt andet fotografnavn).  Ved andre fotos må tilladelse indhentes hos den/de aktuelle fotografer / negativejere.  Spørg, -hvis der er tvivl.

Ved alle ”tryksager” må aftale indhentes i de enkelte tilfælde.  Der vil sjældent være problemer til ikke-kommercielle formål, men må aftales.

 

Ved  kommercielt brug: Kun efter nærmere aftale.

Jeg er opmærksom på Ophavsretsloven og dens tidsmæssige begrænsninger / hhv. tilladelser, men forventer som almindelig ”høflighed”, at denne ophavsret bliver overholdt / opretholdt i hele min levetid. 

Herefter har jeg ikke planer om at blande mig. 

Ved eventuel overtrædelse kan jeg måske ikke gøre noget ved det- ”det er bare ærgerligt”, men så er det alene op til mig, at standse udlægningen af flere fotos ! ! !


----------------------


Til gengæld må jeg tilføje, at alt indtil nu er forløbet til ”rimelig stor tilfredshed” – De få kendte tilfælde er i reglen løst med et fornuftigt resultat.

 

 

(Skulle et foto eller to en dag have været vist før ! ! !  --  Beklager, så må det være "Et tilbageblik", som de skriver i TV-programmerne ved genudsendelser   ) 

  

( Prøv og se, ...på evp )

 

 

 

  . . . og husk så i øvrigt:

 

Vil man ha´ en hjemmeside i morgen,

så brug den i dag.


- - o 0 o - - 


Se de "daglige" fotos lige nedenfor ----v


"Farum-sagen" er ikke slut.  

Alle "normalsporede og smalsporede" undersider vedr. Farum og omegn er stadig lukkede, og det vedbliver de at være, indtil jeg bliver accepteret som medlem af Facebook-gruppen "Gamle Farum" (for kontrol).  

Indtil videre er alle øvrige negativiteter flyttet til evp-siden "Gamle Farum" alene.

Jeg håber stadig, at man på Facebook-siden "Gamle Farum" besinder sig, og der dermed kan blive tale om genåbning af de lukkede evp-sider med over 500 fotos fra / med tilknytning til Farum og omegn.


-------- 

 

Det er "morsomt": Når jeg hjælper "alle andre" med udlån af fotos, modtager jeg -før eller efter udlånet- de nydeligste mails med f. eks. tak.

Når "Gamle Farum" / deres medlemmer selv "låner" mine fotos, bliver der sagt "tak" med blokering / udelukkelse fra brug af deres side ! ! !

Verden er "godtnok" besynderlig.


 -


  Husk:

 

Vil man ha´ en hjemmeside i morgen,

så brug den i dag.


- - o 0 o - - 

 


Man kan lige så godt glæde sig over billederne her -- de bliver vist alligevel ! ! !

. . . og en dag er det måske for sent.

 

 

 -

 

Natten 30. september / 1. oktober 2017.

 

 

 

 -

 

30. september 2017.

Farum S-togsstation.   --   2017.

Sporstoppere.  Farum station.   --   25. september 2017.   ^---vv

 

 

 

 

.

Sporstoppernes bagside.      ^---   spor 1 | spor 2   ---^

 

(Se evt. tilsvarende "privatbaneudgave", Hundested - HFHJ:  April, maj og juni 2017.  under d. 15. juni 2017.)

 

 

 -

 

29. september 2017.

Farum S-togsstation.   --   2017.

Farum station.   --   25. september 2017.   ^---v

 

 

Opstillingssporene, Farum station, set mod syd / København.   --   25. september 2017.   ^---v

 

Underføringen for Skovvængets Allé i stationens sydende  
-- næsten lige under det hedengangne Fiskebæk Hotel.


 

Husk også: At der hele tiden bygges ud på de øvrige sider - uden at det vises på "Seneste fotos".


 -


 

28. september 2017.

Farum S-togsstation.   --   2017.

Farum station.   --   25. september 2017.   ^---vv

Den overdækkede cykelparkering på stationen ! ! !


Omstigning til / fra busser.   ^---v

 

Stationsbygningens bagside.    ^---   spor 1 | spor 2   ---^


Farum station, Spor 1.


 

 -

 


27. september 2017.

Farum S-togsstation.   --   2017.

Farum S-togsstation.   --   25. september 2017.   ^---vv


Ved første øjekast: Moderne dekoration i Zebra-udseende.  --  Desværre:  Dekorativt manglende vedligehold.



Stationen set fra Stationsvej  --  En gevaldig skuffelse, når jeg tænker på samme motiv i den gamle stations-
bygnings tid ! ! !


Et "tilbageblik".

 . . . om det så er det lille træ, har det måttet lade livet på det såkaldte "fremskridtet"s vegne.

( og det er ikke evp´s lille Mascot, der er parkeret foran stationsbygningen.  )



Farum S-togsstation.   --   25. september 2017.

 

"Madopskriftfri zone"  --  men jeg må have lov at nævne mit foretrukne spisested: 

"Tante Maren"  --  Farum Hovedgade 51, Farum.  ( www.tantemaren.dk/ )

Dér er jeg aldrig gået forgæves ! ! !


 -


25. september 2017.

Skinnecykling m. v. på Amagerbanen.

Her ses det nye overkørselsanlæg. Det er udført af "Skinner.nu" og betalt af Amager Øst Lokaludvalg.
Tidligere var den nuværende rest af AB på 2 x 500m, men nu er det østlige og det vestlige banetracé genforenet
og Københavns kommune har betalt for opsætning af nye og gamle jernbaneskilte (dog uden strøm til blinkerranlæg) og en ny københavnerbænk.   ^---v

 

 

Kulturnatten 2016.

Til kulturnatten 2016 holdt Amagerbanens Venner åben . . . 

 . . . og der var mange besøgende, som kunne køre med lys på skinnecyklerne i mørket . . .

 . . . til langt ud på aftenen / natten.


Tak til Peter Kristensen.


 -

 


24. september 2017.

Trsfst. "Bjerget".

   

Trsfst. Bjerget.   --   Ca. 2010.   Foto:  Kim Riishede.   ^---v---^


Tak til Kim Riishede.

 

Lige til modeljernbanen.

 -

 

 

22. september 2017.

En "skævert".

Indvielse af Aarhus Letbane lørdag d. 23. september 2017.

 

Få timer før storstilet premiere:

Åbningen af Aarhus Letbane er blevet udskudt.

Trafikstyrelsen har afvist at godkende Aarhus Letbane.

Go´daw Do   ---  Go´nat Do.

. . . og her stod man, og havde pakket hele udstyret ! ! !


Dagen derpå:

Der kom en mail:


"Hej Erik

 
Hvordan smagte kransekagen ? Var der brugt bittermandler ?
 
Hilsen (navn)."     

(Tak for mail)

- - -

 

 

Der kom en mail:

"Hej  Erik.

Jeg har igennem mange år samlet på frimærker og har i de sidste tyve år interesseret mig for 'skæve' stempler som disse.  Her er et par smagsprøver, hvoraf en hel del breve og lignende er med stempler fra jernbanerne.

Hvis det har interesse, så vil jeg gerne dele billederne med dig.

Jeg sender dig drypvis billeder med forklarende tekst.


Mvh  Kim Widén."

 

DSB jernbanestempel fra Skodsborg.

"En Tysk turist overnatter på Badehotellet i Skodsborg i 1897. Han sender en hilsen hjem til Tyskland, men han har desværre nok skrevet forkert adresse.  Brevkortet er sendt fra Skodsborg og stemplet med brevsamlingsstedets stjernestempel og transitstemplet i Kjøbenhavn den 28/7 1897 og ankommet til Lippspringe i Tyskland den 30/7 1897. Nu er der en måneds ’mørketid efter at brevkortet sendes retur.

Men nogen i Skodsborg har fundet frem til den oprindelige afsender. Brevkortet sender nu igen, denne gang til afsenderen, fra Skodsborg og stemples med Skodborgs jernbanestations stempel, den 31 aug. 1897 og transitstemples Sjællandske Kystbane den 31/8 1897. Jeg er ikke sikker men det ser ud som om det er tog 416 der har haft en postkupe. Endeligt er brevkortet ankomststempler i Cöln den 1/9 1897."


----------------



"Her en sjov lille sag i form af et telegram udbragt fra Skørping station. Jeg ved intet om den udover det man med selvsyn kan se."  




















 

Tak til Kim Widén.   

 

 -

 

 

21. september 2017.

DSB Mz lll på vej til Australien.    

Fotos.  Palle Klitgaard.

 

 

 

 

 

 

 

 

Efter turen gennem havnens søle skal der spules bogier igen !   ^---v

Fotos:  Palle Klitgaard.      

 

 

 

 

 

 

Mens spulefolk og DSB er til frokost “glemmer” man spuling ! ! !   To bogier må af igen !
Foto:  Palle Klitgaard.

 

Spulemand Patrick har været med fra begyndelsen, ikke sært, man bliver træt !
Foto:  Palle Klitgaard. 

 

Tak til Palle Klitgaard.

 

 -

 

 

20. september 2017.

DSB Mz lll på vej til Australien.    

Fotos.  Palle Klitgaard.

 

 

 

 

 

 

 

 

  

Alle de 4 lokomotiver, der skal stå på nederste dæk, tanktoppen, er ved at være på plads.   ^---v
Fotos:  Palle Klitgaard.

 

Masser af øskner svejses i dækket, så der er noget at fastgøre vognkasser og bogier i. 
Foto:  Palle Klitgaard.

 

Bogiemalerne har ikke konsekvent dyppet penslen i den samme spand !.   Foto: Palle Klitgaard.

 

De 4 lokomotiver, som tiden skal vise bliver de overlevende, er på plads !     ^---v
Fotos:  Palle Klitgaard.

 - - - 

 

Tak til Palle Klitgaard.

 

 -

 

 

20. september 2017.

DSB Mz lll på vej til Australien.    

Fotos.  Palle Klitgaard.

 

 

 

 

 

 

 

 

Alle de 4 lokomotiver, der skal stå på nederste dæk, tanktoppen, er ved at være på plads.   ^---vv
Fotos:  Palle Klitgaard.

   

Mz 1433.   Fotos:  Palle Klitgaard.

 

Foto: Palle Klitgaard.

 

Alle de 4 lokomotiver, der skal stå på nederste dæk, tanktoppen, er ved at være på plads.   ^---vv
Fotos:  Palle Klitgaard.

 

Tak til Palle Klitgaard.

 

 -

 

19. september 2017.

DSB Mz lll på vej til Australien.    

Fotos.  Palle Klitgaard.

 Så er "vi" igang igen:

 

Lastningen set fra den modsatte “bred”.


Tak til fotografen, som jeg (P.K. evp-bem) ikke længere er helt sikker på, hvem var ! ( måske han melder sig ?? )


Foto:  ???   v--->

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 - - - 

 

1004-400.Mz lll paa vej til Australien.Foto.Palle Klitgaard.jpg (800×600)

Gæster fra Otto Busses Vej får lov at komme indenfor og kigge på.
Foto. Palle Klitgaard.

 

Bremse- og frem/bak håndtag ligger klar til de nye brugere.
Foto.  Palle Klitgaard.

 

Alle de 4 lokomotiver, der skal stå på nederste dæk, tanktoppen, er ved at være på plads.
Foto.  Palle Klitgaard.   ^---vv

 

 

 

Alle de 4 lokomotiver, der skal stå på nederste dæk, tanktoppen, er ved at være på plads.
Foto.  Palle Klitgaard.

 

Tak til Palle Klitgaard.

 

 -

 

 

 

18. september 2017.

DSB Mz lll på vej til Australien.    

Fotos.  Palle Klitgaard.

 Så er "vi" igang igen:

 

 

 

 

 

 

 

Første løft er 1446, det bliver en lang dag !      ^---vv

Foto: Palle Klitgaard.

 

 


Første løft er 1446, det bliver en lang dag !      
Foto: Palle Klitgaard.

 

Det er nu prøvet nogle gange før, man alligevel er det åbenbart svært at undgå, at vognkassen svinger ud til siden, når den går fri af centertappene.  Det koster en stige hver gang.   ^---v

Foto:  Palle Klitgaard.

 

 

  
Sidste spul.                                                                               Det er ikke nemt at orkestrere sådan en lastning, – her er 
Fotos: Palle Klitgaard.                                                              “dirigenten” på arbejde !

 

Et sjældent kig til den hjemmekonstruerede supplerende brændolietank glæder konstruktøren !

Fotos:  Palle Klitgaard.   ^---v

 

Tak til Palle Klitgaard.

 

 -

 

 

 

17. september 2017.

Trsfst.  SEAS.  Haraldsted.   --   2003.

Der kom en mail:

"(...) transformatorstationen i Haraldsted + VW Karmann Ghia, 1960.

Kim."   

 

Transformatorstationen i Haraldsted.   --   Juni 2003.   ^---vv

Foto. Kim Riishede.

       

 

       

 

Transformatorstationen i Haraldsted.   --   Juni 2003.

Foto. Kim Riishede.

 

Tak til Kim Riishede.

Andre gerne at gøre ligeså.

Lige til modeljernbanen.


 -

 

 

15. september 2017.

Indvielse af "Tårnet", "Det gule Palæ" i Gedser d. 9. september 2017.

Pt. rasler besøgstallene ned  --  er "Tårnet" og "Olsenbanden på sporet" virkelig så uinteressante for nutidens jernbaneentusiaster.   


Man kan lige så godt glæde sig over billederne her -- de bliver vist alligevel ! ! !

. . . og en dag er det måske for sent.

 . . . 

Endelig stilnede regnen lidt af, så man kunne tillade sig at tage et foto op mod vinden,

 . . . omend træerne ikke voksede ind i Himlen.  Få minutter efter var det atter regn.


Tre af de ophængte foto fra renoveringsarbejdet:

Bundrammen / ståldragerramme for flytningen.  "Tårnet" løftes i de røde gjorder og afstives i de blå.

(Fotograf ukendt.)


Første-salen.  Rod efter uvedkommende og deres hærværk.   ^---v

(fotograf(er) ukendt.

"Trappehuset"

Mon ikke billederne ellers taler for sig selv - "En ordentlig omgang", som engang var titlen på et lille TV-program ! ! !

 

Tillykke med resultatet.  ---   FLOT.

 

Godt at Olsenbanden´s fanklub ville og kunne klare "opgaven",

når Jernbanemuseet tilsyneladende ikke kendte deres besøgelsestid.      

 

 

 -

 

 

14. september 2017.

Indvielse af "Tårnet", "Det gule Palæ" i Gedser d. 9. september 2017.

Pt. rasler besøgstallene ned  --  er "Tårnet" og "Olsenbanden på sporet" virkelig så uinteressante for nutidens jernbaneentusiaster.   


Man kan lige så godt glæde sig over billederne her -- de bliver vist alligevel ! ! !

. . . og en dag er det måske for sent.

 

En masse mennesker,  --i regnvådt overtøj . . . 

 . . . enes pænt og roligt om at gå venstre-om i tårnet.

Der betragtes og pilles . . .   ^---v

 . . . 

 . . . og fotograferes i rigt mål.


Det våde tøj, varmen i rummet, det kølige vejr ude og ikke mindst regnen, gør ruderne rimligt uigennemsigtige.

Vinduet var endda lige tørret af ! ! !


Et sidste foto.

 . . . Alligevel går gæsterne pænt ned mod udgangen til det dårlige vejr, og giver plads til næste hold (25),
der står i kø i regnen udenfor Tårnet ! ! !



 -

 

13. september 2017.

Indvielse af "Tårnet", "Det gule Palæ" i Gedser d. 9. september 2017.

Pt. rasler besøgstallene ned  --  er "Tårnet" og "Olsenbanden på sporet" virkelig så uinteressante for nutidens jernbaneentusiaster.   


Man kan lige så godt glæde sig over billederne her -- de bliver vist alligevel ! ! !

. . . og en dag er det måske for sent.


Det lille køkken for tilberedelse af kaffe med lun smørkage.   ^---vv

 . . . 

 

 

 . . . 

Garderobe og håndvask.                                                Illustration af Tårnets flytning (gjorder til tårnets hævning) samt

 mulighed for indkik i tårnets konstruktion vhj. af en lille trappestige.


  

Den anden "kukkasse".                                                Nordisk Film-hjørnet  -  Kamera benyttet ved optagelserne.

 

Alt i alt, --nydeligt,  nej flot arbejde.  Det nyopbyggede har -som det ses- en nydelig patina, som havde det samme alder som tårnet selv  ---  dvs snart 110 år.  


Plan over øverste etage i det nyindrettede tårn, ca. 35 m2, der -det må erindres- er indrettet med henblik på udseendet i filmen "Olsenbanden på Sporet":

Øverst tv.  De to betjeningstavler, den der blev vist i filmen (kopi er under fremstilling) samt en anden, DSB-sportavle.  I midten tv:  Kakkelovn.    Nederst tv:  Det lille køkken, der optræder i filmen.  Især dette er --efter min mening-- utrolig flot indbygget i det meget lille rum, og havde man ikke vidst andet, kunne det have væer der alle snart 110 år.

Midt i Tårnet:  "Trafikinspektørens" skrivebord, kaffebord, stol og sofa samt trappen op fra/ned til underetagen.

Øverst th:  Nordisk Film-hjørnet med gl. filmkamera.     Nederst th:  Illustration på arbejdet med at hæve/flytte
tårnet og sende det til Gedser. Et par af de kraftige gjorder hænger ned fra et af de fire huller, der måtte skæres
i loft- / tagkonstruktionen.  En lille trappestige hjælper gæsterne (de højeste) til at få et lille indkik i tagkonstruk-tionens "bagside".

(Den nye indretning er kun til illustration -ikke målfast.)

 

Underetagen (oprindeligt udseende - ca. 28 m2) var/er der -indtil videre- ikke egentlig udstilling i, kun enkelte fotostater.

Yderst tv. på tegningen aner man netop den et-etages sidebygning, ekspeditionsbygning, som man håber på at få "gen"-opført i samme udseende som den gamle, nu nedrevne bygning på Gb.  Bygningen vil evt. blive opført med
en lidt anden indretning, indvendig tilpasset de nye formål.

 

 

(Fortsættes)


 -

 

 

12. september 2017.

Indvielse af "Tårnet", "Det gule Palæ" i Gedser d. 9. september 2017.


1. sal, Interiør.

En tur rundt på førstesalen, --fra trappen og mod uret (det var gå-retningen denne dag).

"Trafikinspektøren"s skrivebord.

(Trafikinspektør Brodersen  =  Helge Kjærulff-Schmidt  / Trafikassistent Godtfredsen  =  Paul Hagen [filmens titler]).


 Kaffe og lun smørkage.   ^---v

 

 . . .  

Udsigten ud af "kukkassen" . . .                                       . . . og det ene store vindue.
Desværre noget "forringet billedkvalitet" på grund af mange mennsker i vådt tøj efter indvielsestalerne.

 

En sportavle.   Tavlen stammer fra byen / stationen Stevnstrup mellem Langå og Randers.


Foto af tavlen, som den var fremstillet, til filmen "Olsenbanden på Sporet".
Endnu har man ikke nået at få fremstillet en ny kopi, så imens klarer man sig med viste foto.

 




















 

Tårnets varmekilde.

 

(Fortsættes)


 -


11. september 2017.

Indvielse af "Tårnet", "Det gule Palæ" i Gedser d. 9. september 2017.

GB-tårnet, Gedser.   --   9. september  2017.   ^---vv

Den røde snor klippes . . . 

 . . . og alle maser på.


Indenfor:

Indtil videre er stueetagen forholdsvis tom:  Nogle enkelte jernbaneeffekter står langs væggene, men er ikke til at fotografere for de mange gæster.   På væggene plancher med fotos gennem tiden, --fra 1964 på Gb,  til flytningen
til Gedser i 2016.

 . . . . . . .  

København.  Tårnet løftes / Knippelsbro passeres . . . . . . . Gedser.   Ankomst / sættes på plads.

 . . . . . 

København: 1964 og i filmen "Olsenbanden på Sporet".   Interiør ved ankomsten, før restaureringen.


Indvielsesgæster på vej op.  Oppe venter lige så mange på at komme ned. Sådan gik det et par timer eller tre.



 -


10. september 2017.

Indvielse af "Tårnet", "Det gule Palæ" i Gedser d. 9. september 2017.

Ak, ja, --en "strålende" dag.   Dette skal dog ikke lastes arrangørerne, der havde gjort en stort arbejde for at vi andre kunne få en god dag ud af det.    Tak, og 

STORT  TILLYKKE.


  

GB-tårnet, Gedser.   --   9. september  2017.   ^---vv

Ankommet til Gedser var der "åbnet for sluserne"  --  ikke voldsom regn, men jævnt og tæt.  


Mange taler, 

"tillykker" og gode ønsker.  


De, der havde paraplyer, blev begrænset våde, de, der ikke havde, blev dobbelt så våde,
de fik også glæden af alt det,
der dryppede fra de andres paraplyer.  


Den viste "halve" sol, så vi ikke meget til.  :-(




 

Olsenbanden i moderniseret udgave var mødt op, og blandede sig med gæsterne.  
To af de oprindelige medvirkende, Morten Grunwald og Jes Holtsø var inviteret og deltog i løjerne.

Flaget var hejst, men der var ikke meget fest over den lille -i filmen- så festlige have.


GB-tårnet, Gedser.   --   9. september  2017.

"Skide godt, Egón":  Se også:  http://olsenbandenfanklub.dk/


Lige til modeljernbanen.

Epoke Modeller:  http://www.epokemodeller.dk/Image/bygninger2013h.pdf



Sidebygningen til Det Gule Palæ.  Epoke Modeller, 87115 (leveres som byggesæt). 

877115   http://dmju.dk/?page_id=3330

 


 



10. september 2017.

Indvielse af "Tårnet", "Det gule Palæ" i Gedser d. 9. september 2017.

København H. Afgang for et andet tog på spor 7.   --   Lørdag morgen d. 9. september 2017.


"Bestilt særtog" til Gedser.   København H.   --   9. september 2017.   ^---vv

Nordisk Jernbane-Klub´s tog type 86 fra Norges Statsbaner skal bringe indvielsesgæster fra København.   

Hvor er det pragtfuldt at se et "skilt", der kan læses  --  også uden briller eller andre "foranstaltninger".




"Bestilt særtog" til Gedser.  --   Nordisk Jernbane-Klub´s tog type 86 fra Norges Statsbaner. 

København H.   9. september 2017.   

Afgang fra spor 8 kl 9.05 (-2) i gråvejr, men på vejen mod Roskilde klarede det dog op.  Så man mod nord:  Tynde hvide, højtliggende lette skyer med blåt imellem, men så man mod syd: Tunge gråsorte skyer   --   vi skulle desværre mod syd.  Ved kørselen gennem Nørre Alslev begyndte de første dråber at vise sig på vinduesruderne, og det varede ikke længe førend vandet løb ned ad ruderne ! ! !

Desværre afslørede en gennemgang af toget, en trist mangel på egentlige jernbaneinteresserede deltagere.  Var vi
2-3, så var det vist højden.  De øvrige  -op til 20 deltagere- syntes at være Olsenbanden-fans.  Ikke eet ondt ord om disse - men har "sagen" virkelig ikke større interesse for jernbaneinteresserede ???

Med transporten til Gedser i erindring, burde jeg måske have tænkt dette på forhånd, --der syentes også at være en ca. 10:1 forskel på interesserede Olsenbanden-fans/jernbaneinteresserede.

Trist.


 -

 

9. september 2017.

En "skævert".

Der kom en mail:

"Hej  Erik.

Jeg har igennem mange år samlet på frimærker og har i de sidste tyve år interesseret mig for 'skæve' stempler som disse.  Her er et par smagsprøver, hvoraf en hel del breve og lignende er med stempler fra jernbanerne.

Hvis det har interesse, så vil jeg gerne dele billederne med dig.

Jeg sender dig drypvis billeder med forklarende tekst.


Mvh  Kim Widén."

 
( =  Postfrimærke > poststempel   /   Banemærke > jernbanestempel/stationsstempel.)
 

  Vedhæftet auktionsbrev.  Sandved. 1958.

Vedhæftede "brev", der skulle frankeres med postfrimærke, men er annulleret med jernbanestempel.


 

DSB Kvittering A471 frankeret med 10 øres frankeringsmærke.  --  1947.


Der er egentlig ikke noget "skævt" over denne "Kvittering".  Der er -efter reglerne- opkrævet 10 øre for udfyldning af blanketten, og de er tilsvaret via dette 10 øres frankeringsmærke.  


En normal fremgangsmåde ved tilsvar af sådanne småbeløb.

 

("Gb    U"  =  Københavns Godsbanegård, Ekspeditionen for udgået gods  ( i modsætning til  
"GB   I",   Ekspeditionen for indgået gods).

 

Se evt.  Godsekspeditionen. 

 

 

 

 

 

 

Banepakker.  Rettelser / opfrankering af underfrankerede forsendelser.   --   1976.
I dagligdagen en nem måde at klare rettelserne på.  

(Omfangsrigt gods / fylder meget i forhold til godsets vægt, --derfor forhøjet fragt)   ^---vv

(EVP-eksempler)

 . 

 

Tak til Kim Widén.

 

 -

 

 

NYTTIGE  MENNESKER

Reportager fra Stats- og privatbanerne  1887 - 1966.

 

bane bøger, 2017.  

25 x 23 cm. 96 sider med ca. 120 sort/hvide fotos (pga. de mange ældre fotos).

ISBN:  978 87 91 434-49-5 .

 

Redigeret af Morten Flindt Larsen.


I sidste bind i rækken præsenterer bane bøger en stribe af de populære kultur-historiske skildringer af jernbanens arbejdspladser og -miljøer – denne gang
fra både stats- og privatbaner.


Bogen er illustreret med stemningsfulde miljøfotos, mange gengivet i stort format. Med sine "virksomhedsbesøg", der er hentet fra tidens fag-, uge- og dagspresse, giver "Nyttige mennesker” et interessant og underholdende indblik i dagligdagen ved banerne.



Se mere:  http://www.baneboger.dk/nyheder.htm


 

Af indholdet kan nævnes:

Fredericia Station,  1899.                                                         Mens brændslet bjerges,  1944.

Konduktørens liv,  1899.                                                           Der ventes på  -  tørv,  1943.

I postwaggonen,  1887.                                                            Ved juletid på en landstation, 1945.

Nyttige Mennesker,  1903.                                                        Et besøg på Danmarks sydligste "ø", 1943.

Bjerregrav,  1908,                                                                     Et kig ind i det lukkede land,  1948.

Vore påskerejsende,  1914.                                                      Da der var romantik og poesi ved at køre tog,  1952.

Den bornholmske turistbane åbnes,  1913.                             Tanker ved en 10-års dag,  1952.

Hornbæk-Gilleleje banen åbner, 1916.                                    Kvinder der gør mænds arbejde,  1953.

Stationsforstanderen,  1917.                                                    Faderen er banearbejder, sønnen portør og 

En dag ved SFJ, 1917.                                                                                             datteren på 19 stationsforstander,  1956.

Den odenseanske Jernbane-Motorvogn,  1923.                      Hvor Danmark serverer sit kolde bord for hele Europa,  1955.

Med lyntogets forløber over Sjælland,  1934.                          Tipvognslokomotivet, 1956.

Den døde bane,  1937.                                                            Den usynlige havn, der lodser togene i havn,  1946.

Lille bane kører sig selv over,  1938.                                        Farvel til dampen,  1957.    

Til Grindsted med Europas ældste                                           På sporet af hygge,  1963.

                                   kørende lokomotiv,  1942.                     Bommene går ned for 150 tog om dagen,  1965.

Mariehønen,  1941.                                                                  De venter på skibe,  1965.                           

Grisen,  1944.                                                                           På Spøttrup station,  1966

                                                                                                 

.

 -

 

 

8. september 2017.

En "skævert".

Der kom en mail:


"Hej  Erik.

Jeg har igennem mange år samlet på frimærker og har i de sidste tyve år interesseret mig for 'skæve' stempler som disse.  Her er et par smagsprøver, hvoraf en hel del breve og lignende er med stempler fra jernbanerne.

Hvis det har interesse, så vil jeg gerne dele billederne med dig.

Jeg sender dig drypvis billeder med forklarende tekst.


Mvh  Kim Widén."

Banegårdsbrev Maribo-Nakskov.   --   1971.

Brev fra Lollands-Posten i Maribo til Tidende i Nakskov. Korrekt frankeret Takst 2:e vægtklasse 50-250 g 80 øre + tillæg 140 øre. Frimærkerne er blækannullerede, muligvis af togpersonalet, og så igen stemplet af Stationen ved ankomst til billetkontoret. Nummeret 02623 er Maribo´s stationsnummer.

 

Banegårdsbrev Stubbekøbing,SNNB-Nykøbing F.   --   1962.

Brevet er frankeret med både postfrimærke og banemærke fra SNNB. Dette brev er derfor ikke korrekt frankeret, da det skulle frigøres (frankeres) med postfrimærker alene, og så er det ovenikøbet underfrankeret.  

Tillægget for et banegårdsbrev var 1. juli 1919 - 30 øre, 1. juli 1920 - 50 øre, 1. marts 1921 - 30 øre, 1. juli 1946 - 50 øre og 15. marts 1962 - som for anbefalede breve.   Med andre ord 60 øre indtil den 14. maj 1965, hvor det steg til 80 øre.

Det 50 øres banemærke er stemplet med et ovalt stempel i Stubbekøbing den 23. december 1962, og frimærket er stemplet af billetkontoret i Nykøbing F. samme dag.   "824" er Nykøbing F billetkontors  "stationsnummer".

. . . Atter kun to lodrette streger.  . . . 

 

Banegårdsbrev Maribo-Nykøbing F.   --   1962.

Et korrekt frankeret banegårdsbrev fra Maribo, stemplet af personalet ved L.J. i Maribo den 31. januar 1962.  
Nummeret 48-12 i stemplet er Maribo´s stationsnummer. 

Som ovenfor anført skulle banegårdsbreve dengang være forsynet med tre lodrette streger  --  her synes kun 
at være to, med mindre den ene er beskåret.  . . .

 . . . og her uden de lodrette streger ! ! !


Busbreve ! ! !

(Jeg husker ikke at have lært/hørt om disse på Jernbaneskolen, og min litteratur nævner dem ikke.  )

Busbrev fra Horsens til Skanderborg.   --    1952.

 

Busbrev Aarhus-Randers   --   1940.      Er det ikke herligt ! ! !   

 

(Fortsættes)


Tak til Kim Widén.   


Disse var billederne / ordene  -  lad os se, hvad morgendagen bringer ! ! ! ???

 

 

 

Her vil jeg dog også lige vise et af mine egne eksempler:

Banepakkefølgeseddel:

Fragt for banepakke, 15-20 kg:  Kr. 21,50.  

Stationen har et 21,-kr-mærke, men mangler et 50-øres mærke.  Det klares i en håndevending med et 1,-kr-mærke og en saks.    Det har de næppe lært på Jernbaneskolen.

Måske skulle eksemplet snarere i afdelingen for "Halve og tossede"  (dagligdagsudtrykket for tilbageværende afklippede underste dele af barnebilletter samt evt. fejludstedte/-stemplede alm. billetter). 

 

 -

 

7. september 2017.

En "skævert".

Der kom en mail:


"Hej  Erik.

Jeg har igennem mange år samlet på frimærker og har i de sidste tyve år interesseret mig for 'skæve' stempler som disse.  Her er et par smagsprøver, hvoraf en hel del breve og lignende er med stempler fra jernbanerne.

Hvis det har interesse, så vil jeg gerne dele billederne med dig.

Jeg sender dig drypvis billeder med forklarende tekst.


Mvh  Kim Widén."

 
( =  Postfrimærke > poststempel   /   Banemærke > jernbanestempel/stationsstempel.)

Postgået brev fra Stokkenakke,  Maribo-Torrig Jernbane, MTJ, 1935.   Ovalt stationsstempel.


Postgået brev fra Ørting, Horsens-Odder Jernbane, HOJ.  1945.   Ovalt stationsstempel  (på hovedet).


Vedhæftet brev fra Asnager om indholdet i de 3 vogne.  Varde-Grindsted Jernbane, VaGJ.   1951.  Ovalt st.stempel.

DSB Litra IB     DSB IB 18995 

Bygget af DSB 1938. Ombygget 1938 af Cvk Kh fra QR 36012. Trykluftbremse fra 1939. 1941 til IB 18995.

 

DSB Litra IB     DSB IB 18969

Bygget af DSB 1940. 1941 fra IB 18969. Ombygget 1965 til IBU 18969.

 
 
DSB Litra IKG    DSB IKG 24696

Bygget af Scandia 1919. Ombygget 1953 fra IKC 24696. Udrangeret 1966.

 

Kilde:   http://www.jernbanen.dk/dsb_gvognmain.php?aar=1941



Vedhæftet brev fra Skagen,  Skagensbanen, SB.  1952.   Rektangulært stationsstempel (på hovedet).


Banegårdsbreve.

"Banegårdsbreve er ganske postalt og eksisterede fra den 1.  juli 1919 til den 29.  september 1991.

Her kunne man sende et brev mod et særligt gebyr som banegårdsbrev. Et banegårdsbrev kunne afsendes straks før et togs afgang og afhentes på perronen ved togets ankomst.

Annulleringen af frimærkerne beror meget på, hvor og hvordan brevet er blevet afleveret til befordring. Normalt skulle brevene indleveres på posthuset, men de blev ofte indleveret på stationen eller sågar også direkte til togpersonalet. Breve indleveret ved jernbanestationen er gerne stemplede med et af jernbanestationens stempler, medens breve der blev afleveret til togpersonalet, oftest er annulleret med kuglepen eller lignende, i nogle tilfælde er frimærkerne faktisk blevet annulleret med togpersonalets billettang. 

Banegårdsbrev fra Nykøbing Sj,  Odsherreds Jernbane (Holbæk-Nykøbing Sj.) OHJ.   1979.  
Rektangulært stationsstempel.

Den officielle forklaring:

 






Udskrift fra Post- og Telegrafhåndbogen, 1970.


(Fortsættes)


Tak til Kim Widén  og Tommy Nilsson,  jernbanen.dk   


Disse var billederne / ordene  -  lad os se, hvad morgendagen bringer ! ! ! ???



 -

 

 

Hvad "skirvebordsskuffen" gemte.

København H   --   1911.

København H.  Afgangshallen, set mod Istedgade, 1911.

  Frimærker påklæbet ovenviste postkort.

"27.12.11. 12-I E"  /  27. december 1911.  kl. 12 Eftermiddag.

 

 

Virum   --   1935.

Virum trinbræt, set mod Holte.   --   18. april 1935.  Foto: J. Steffensen.

 

 

 -

 

 

3. september 2017.

Trsfst. Erergi Fyn, nr 275, Vejrup.

  

Trfst. Energi Fyn nr. 275,  Vejrup.   --   2003.  Foto: Kim Riishede.   ^v---v^

  

 

Lige til modeljernbanen.

Tak til Kim Riishede.

Andre gerne at gøre ligeså.

 

 -

 

 

1. september 2017.

Hvad "skrivebordsskuffen" gemte:

Apropos Vejle-Vandel-Grindsted Jernbane:


 "Heri tilbagegående Efterkravs Følgesedler" 

Fragtbreve til gods afsendt med efterkrav, var forsynet med et ekstra "blad/fløj", en eftrrkravskupon. Denne attesterede modtagelsesstationen når forsendelsen var indløst (betalt), herunder efterkravet). Kuponnen blev herefter sendt tilbage til afsendelsesstationen, der så kunne udbetale efterkravsbeløbet til afsenderen.

Jernbaneselskaber har vist altid -måske påvirket af deres situation- været meget sparsommelige. Her gik (ofte) ikke meget til spilde. Papiret blev anvendt på begge sider (ubrugte, forældede blanketter endte som notesblokke og lign.)

Således havde man også små og store tjenestekuverter samt ovenviste kuverter til efterkravskuponer. Disse sidste skulle behandles lidt mere omhyggeligt end almindelige tj.kuverter. Det ville næppe være populært, hvis en sådan kuvert med indhold havnede i en stabel almindelige, gamle, tj.kuverter, der lå og afventede indsendelse til Billet- og blanketforvaltningen. Her samlede man alle overflødige kuverter og sendte dem ud, bundtvis, til andre stationer, der manglede.


Derfor "efterkravskuverternes" lidt afvigende udseende (flere forskellige typer) - alt efter bane.

 


  "Bagsiden."


   De skulle genbruges, så det nyttede ikke, at man klæbede dem til.

 

 

 

 

 -

 

30. august 2017.

Hvad "skrivebordsskuffen" gemte:

(3 scannede 9x12 cm papirkopier)

Spinkle skinner / spinkelt sporskifte:  

På/ved  Haraldskær Fabrik station (Vejle-Vandel-Grindsted Jernbene  (VVGJ)   --   13. juli 1949.
Skinnerne er 17 kg/m.   Foto: J.Steffensen nr. 3732, 3731 og 3729  ^---vv

Bemærk den lille "hammer-formede" pal *)  lige til højre for sporskiftetrækstangen(tungetrækstangen).  Denne pal
vippes ned mod den tilliggende tunge, og derved sikrer konstant tungetilslutning.  Efterfølgende højnes sikkerheden
ved at en hængelås spærrer for palens bevægelse.  Primitiv, men effektiv sporskifteaflåsning, sålænge nøglen til
hængelåsen ligger i stationsbestyrerens lomme.

Hertil er der også mulighed for aflåsning af sporskiftets trækbuk i begge stillinger.

 

*) Den Danske Ordbog:
TEKNIK: (Lille) stang af metal eller træ, der kan skydes ind i et tandhjul på fx et spil eller et hejseværk og derved forhindre tandhjulet i at dreje tilbage . . .
Metaldel i en dørlås der skubbes ind i karmen når døren lukkes eller låses.
(Forkortet)

 

Bemærk også trækstangsarrangementet:  Sporskiftetrækbukken omlægger/flytter/ sporskiftets tunger, men ikke sporskiftesignalet.

Dette signal drejes via en anden trækstang fra tungerne til signalet.  Hermed er der fuld sikkerhed:  Det, som signalet viser, kan man regne med, da signalet er drejet gennem tungernes bevægelse.

Se nedenfor modsætningen på denne sides inledningsfoto fra Amagerbanen:  ---v

Amagerbanen, Store Magleby:  Her "drejes"/omlægges tungerne og signalet i samme bevægelse.
Teoretisk kunne der ske et uheld således, at tungetrækstangen "knækkede", og kun signalet blev omstillet ! ! ! 

 

Tak til Ole Juhl og "Søren fra Km"

 

 -

 

29. august 2017.

Hvad "skrivebordsskuffen" gemte:

(Scannet 9x12 cm papirkopi)

DSB.  Nordhavn (S-togs-)station.  Tid og fotograf ukendt.

 

 

Sønderjydske Amtsbaner ???

(Scannet 9x12 cm papirkopi)

Ketting station    Amtsbanerne på Als (ABA)

Bygningen på billedet var privatbolig for baneagent Hans Chr. Petersen, som i 1926 overtager billetsalget samt stiller venteværelser til rådighed i eget hus (det på billedet viste hus).

 

 

(Scannet 6x6 cm papirkopi)

Nr. Vilstrup.   Haderslev Amts Jernbaner (HAJ)

 

Tak til P.T. Madsen og Th. Rithmester.


 -

 

27. august 2017.

(Fortsat fra 13. og 20. august.)

Ballerup kirke.

  

Ballerup kirke   --   21. maj 2014.   ^v---v^ 

  

 

 

Ballerup kirke   --   21. maj 2014.


Ballerup kirke og sprøjtehus.   --   Ca. 1910.   --   "Af Ballerup-Måløv Historie".

 

Lige til modeljernbanen.

(også sprøjtehuset:   Sprøjtehuse.  )

 

  . . . og husk så i øvrigt:

 

Vil man ha´ en hjemmeside i morgen,

så brug den i dag.

 

 -

 

21. august 2017.

Hvad "skrivebordsskuffen" gemte:

(Scannede 6x9 cm papirkopier)

Centralapparat,  Padborg.   --   4. juni  1951.   Fotograf ukendt.  Arkiv:  JSt./EVP.

 

G 617.  Varmemaskine.  Korsør.   Fotograf ukendt.   Arkiv:  JSt./EVP

 

R-maskine /My med tog.   Fredericia.  2. juli 1955.   Fotograf ukendt.  Arkiv: JSt./EVP.

 

E-maskine med tog.  Korsør.   Fotograf / tid ukendt.   Arkiv: JSt./EVP.

 


Hobro.   5. oktober 1937.  Foto:  Hesselink.
Arkiv:  JSt./EVP.

 

 

 -

 

 

20. august 2017.

Ballerup kirke.

Ballerup kirke.   --   21. maj  2014.   ^---vv

 

 

Kirkens munkesten . . . 

. . . og kløvede kampesten.

 

 

 

Lige til modeljernbanen.


 -

 

20. august 2017.

Hvad "skrivebordsskuffen" gemte:

 

(Der er tale om et par scanninger af ældre 9x12 cm papir-fotos.)

Østre Gasværk nr. 1.

ØG Nr. 1.  Frihavnen ?   --   Tid og fotograf ukendt.  Ark.  EVP.   ^---v

Det kunne ligne noget forberedelse af en præsentationskørsel efter en renovering ???

ØG 1 blev bygget af Hudswell i 1899. Byggenr. 498.
B-koblet damplokomotiv til Østre Gasværk. Stephenson styring. Længde 6,5 m. Akselafstand 1,98 m. Kedeltryk 10 kg/m2. Kul 0,5 tons. Vand 0,5 tons. 30 km/t. Ny kobberfyrkasse 1962. Solgt 1969 til HgJK for 5.000,- kr. Østerport 1969-70. Renoveret 1970 på Østerport station. Helsingør 1970-74. 19xx til Lygten remise. Udstillet 1988-94 på teatret Østre Gasværk. 1994 til Helsingør. Restaureret 1996-97. Græsted 1997-2016. I drift 1997-2002. I drift 2012-13.

Kilde:   http://www.jernbanen.dk/materiel.php?bid=14981

(Fotografen kunne være P. Adamsen, DMJK.  Hvis nogen blandt læserne ved noget, hører jeg gerne derom.)








Kender nogen evt. personen, der her -----> giver maskinen en sidste afpudsning ???

 

Det kunne evt. hjælpe på muligheden for datering.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 -



19. august 2017.

Hvad "skrivebordsskuffen" gemte:

Måske ikke de bedste fotos.  Stort set udaterede - mon ikke fra ca. 1940-50 ???  og da var filmene vist heller
ikke altid af den bedste kvalitet.

(Der er tale om scanninger af ældre 6x9 cm papir-fotos.)

DSB IE 18796.  Fotograf:  Ukendt.  Arkiv: JSt./EVP.

Fabr:  Niesky,  1919.  Købt 1939 fra VaGJ, Q 115.  Udrangeret 1957.
Kilde:   http://www.jernbanen.dk/dsb_gvogn.php?Aar=1941&litra=IE&typenr=1

 

DSB PC 27255.  Helsingør.  Last 10 t.  Ex. SFJ.   --   26.9.1944.  Fotograf:  Ukendt. Arkiv: JSt./EVP.

Scandia 1894. Overtaget 1949 fra SFJ PB 610. Rangerskruebremse i højt bremsehus. Udrangeret 1950.  
Kilde:   http://www.jernbanen.dk/dsb_gvogn.php?Aar=1941&litra=PC&typenr=6


DSB  QA 23018. Odense.  Fotograf:  Ukendt.  Arkiv: JSt./EVP.

Scandia. 1872.  Omlitreret 1941 fra QA 3018. Udrangeret 1954.  
Kilde:    http://www.jernbanen.dk/dsb_gvogn.php?Aar=1941&litra=QA&typenr=


DSB  QG 33840.   Fotograf:  Ukendt.   Arkiv. JSt./EVP.

Fabr:  Vulcan, 1905.  Omlitreret 1930 fra QD 33840  1941 til QG 33840.
Kilde:   http://www.jernbanen.dk/dsb_gvogn.php?Aar=1893&litra=QG&typenr=


 - o - 

 

BY-trafik er udkommet:

Af indholdet kan nævnes.

Den første nye bygning er taget i brug.

Statsstøtte til Sporvejsmuseet.

Opmaling af KS´sporvogne.

Verdens almindeligste sporvogn.

Mens vi venter.

Udstilling med Aarhus-sporvogn.

Sporvejsmuseet på forkant med fremtiden.

Sporvejssystemerne klippet over.

Med SHS til Wien og Bratislava.

Letbane i 1897.

Tilføjelser og rettelser til BY-trafik 3-2017.

Boston.

Busser ved høje perroner.

Interne foreningsmeddelelser.

Bagperronen.

 

 

 




 

 -


13. august 2017.

Ballerup kirke.

Ballerup kirke, "hovedindgangen" tæt ved den gamle landevej gennem byen, mod Frederikssund, og med
datidens store gamle købmandsgaard og foderstofforretning som nærmeste nabo.      ^---vv

21. maj  2014.


Ballerup kirke ligger midt i byen og er fra middelalderen indviet til Skt. Jakob.  Den består af romansk kor og
skib med sengotisk tårn i vest og våbenhus, sideskib samt sakristi på nordsiden (alle fra en ombygning i 1885).

 


  

Ballerup kirke set mod nord.   --   21. maj  2014.

Tårnet er i vid udstrækning bygget af rå og kløvet kamp, som dog senere delvis er dækket af skalmuringer.

 


Apropos tårne:

En anden "nabo" til Ballerup kirke var -indtil 1980-  Ballerup´s transformatortårn, NESA nr. 147.

 

 

Ballerup transformatorstation.  Se mere på:  Transformatorstationer (-tårne).



Lige til modeljernbanen.


 -

 

10. august 2017.

SPOR  OG  BANER

nr. 34,  august 2017 er udkommet.   Af indholdet kan fremhæves:


På besøg i Farum MJK.

Tur til Schleswig-Satrup.

Schleswig Kreisbahnhof.

Tennisbane fra NOCH.

Kielervognen kan køre.

Erindringer 9.

Bogen om Odin.

Fire Mârklin-generationer.

Irma Kaffe - og sporvogne.

På detektivarbejde.

Sporvejen i Porto, Portugal.

Tuborg eller Carlsberg - eller begge dele.

Den rene dynamit.

En sprængfarlig vogn.

Nye, danske modelbiler.

"Bjerggeden" på listepoter.

Moderne vogne fra Piko.

Som et Schweizer-urværk.

En marche - den brækkede næse.

Eviva España.

Rettelse.

C3 på skinner.

Brawa DDSF.  --  Særlig klumme.  --  En gulerod fra Roco.  --  Med sporvogn til Atlanten.  --  Sommer på museet.

Nyt samarbejde i branchen.  --  IC4 under ophugning.  --  Stor modelbane i Japan.


 -

 

 

Nej, --"siden" holder ikke sommerferie / er ikke gået i stå, men alle kræfter lægges i denne tid i den nye side:

Skagensbanen (SB)

 -

 

9. august 2017.

Sammenstødet i Jagtvejoverskæringen mellem en hestesporvogn fra Nørrebros Runddel og et nattog fra Nørrebro Station d. 2 januar år 1900. 

Nørrebro år 1900 - Sammenstødet i Jagtvejoverskæringen - YouTube       Varighed 30 minutter.

"Filmen handler om påkørslen af en midlertidig genindført hestesporvogn på Falkoner Alleen ognattoget fra Holte
med afgang fra Nørrebros Station d 2 januar år 1900, på grund af en række sikkerhedsbrist mellem ledvogter, konduktør, station og lokomotivfører.

Jeg har stort set gennemlæst alle tidens artikler om uheldet og forsøgt at trække de væsentligste ting frem.
Tilmed har jeg forsøgt at finde sagsdokumenterne på rigsarkivet, men må konkludere at de er blevet kasseret."


En hestesporvognen "HØNEN" i Nørregade udfor Sct. Petri Kirke.  Her dog kun een hest og ingen jernbane-overskæring. 


"Da det naturligvis er umuligt, at finde levende billeder fra uheldet, har jegdramatiseret historien, dog med afsæt i kendsgerninger eller det højest sandsynlige, via billeder fra Skjoldenæsholm, Nordsjællands Veterantog, gamle fotos,”Jernbaneminder” og billeder fra min egen tid.

Der var heldigvis ingen dræbte ved uheldet, men det var 1 eller 2 sekunder, som gjorde forskellen til en historisk katastrofe, og det er min påstand, at uheldet for tidens jernbanekyndige gav kraft til beslutningen om at fremskynde afskaffelsen af byens jernbaneoverskæringer.

Da jeg selv bor i Nordbanegade, har det i høj grad været båret af min lokalhistoriske interesse, som sommetider
giver sig udslag i større undersøgelser af mit kvarter. Stemmen i filmen er kraftigt moduleret, idet jeg ikke udholder at høre på mig selv igen og igen, når jeg redigerer.

Med venlig hilsen
Kim Sporring
Lokalhistoriker og filmdigter."

 

 -


6. august 2017.

Nyt liv I Danmarks nordligste station.   --   2017.


Den 6. august overtager Nordjyske Jernbaner regionaltogsdriften helt ned til Skørping.

Friske fotos fra den store dag på Nordjyske Jernbaner. Skagen station søndag formiddag den 6. august 2017.

Direkte tog til Aalborg i spor 2.   ---v

Gennemgaaende tog til Aalborg fra spor 2.   --   6. august 2017.   Foto: Café Skagen.   ^---vv

 

 

 

Gennemgaaende tog til Aalborg fra spor 2.   --   6. august 2017.   Foto: Café Skagen.

 

Tak til Café Skagen.

 

 -

 

6. august 2017.

Trsfst. NESA 432, Kobberdammen.

 

Der kom en mail:  (Fortsat fra 23. juli 2017)     

"Hej Erik.

Igennem den sidste tid har du haft en del om transformatorstationer, så jeg sender lige et par foto af Kobberdammens Transformatorstation, som er beliggende i Teglstrup Hegn lige ud til dammen, ikke så langt fra Hornbæksbanens nu nedlagte trinbræt Julebæk. Desværre er bygningen hærget af grafitti (som så meget andet). Den er ifølge lokale kilder opført i 1931 af Nesa.

Mange hilsner
Torben Rasmussen."

Trsfst. NESA 432. Kobberdammen.  Teglstrup Hegn.  ^---vv  28. september 2015.  Foto: Torben Rasmussen.

 

 

Trsfst. NESA 432. Kobberdammen.  Teglstrup Hegn.  --  28. september 2015.  Foto: Torben Rasmussen. 


"Hej Erik
Mens vi ser på transformatorer, er her et par foto af en transformatorstation i Kokkedal beliggende på Kokkedal Alle tæt ved Kokkedal Slot. Ved du om den er bygget med dette udseende, eller om det er et gammelt pladebeklædt tårn der har fået ny beklædning.
Mvh
Torben Rasmussen."

 

Trsfst. NESA Nr. 42 Kokkedal.   --   Foto.Torben Rasmussen.   ^---v

 - - - 

 

Det må jeg erkende, at det ved jeg ikke.  Egentlig ligner den vel nærmest en mellemting mellem det nævnte "almindelige" pladejernstårn og et af de midlertidige/flytbare tårne de ofte sås i tidligere tider (herunder).

Her kunne det være interessant, hvis vi havde/har en NESA-kyndig blandt sidens seere/læsere, og lade
spørgsmålet gå videre ! ! !

 . . . ..  

SEAS nr.  1047,  Klippinge Bjerge.   --   24. juli 2013.

.
Flytbart transformatortårn.  Energimuseet,  Tange.   --   6. august 2016.     Foto:   Tommy Nilsson.  

 

Tak til Torben Rasmussen og Tommy Nilsson.

Andre gerne at gøre ligeså.

 

Lige til modeljernbanen.

 

 

 -

 

SPOR,  HUSE  og  FOLK

- 150 års jernbanehistorie i Fredensborg kommune.


Peter Heiberg (tidl. arkivchef i Banedanmark) har skrevet og redigeret Fredensborg Kommu-nes årbog.

Der er foruden beskrivelsen af strækningerne gennem Fredens-borg Kommune (Lille Nord og Kystbanen) indskudt tre beret-ninger af gamle banefolk, som fortæller om at være elev på Fredensborg Station (1886-89), og om at bo i et af Kystbanens banehuse (nr. 50 mellem Nivå og Kokkedal). Endelig fortæller stationsmester Fritz Jensen om sin tid i bl.a. Humlebæk og Fredensborg.

Årbogen er rigt illustreret. 
Pris: 125 kr. + evt. porto 32 kr.

 

100 sider,  20,5 x 20,5 cm.

ISBN:  978-87-999759-0-7


Fredensborg-Humlebæk lokalhistoriske Forening.

 

Banevogterhuset, Kongevejen 6, Fredensborg (1936).   ---v   --->

 

Se evt:  http://www.fredensborg-humlebaek-lokalhistorisk.dk/meddelelser_vis.php?id=115

Jernbaneidyl i lange baner.   ---    Tænk, hvis dette foto havde været i "rigtige" farver  ! ! !

 

 -

 

4. august 2017.

"Hvad skrivebordsskuffen gemte"

Kommandopost Vigerslev / dværgsignal i Hellerup.   --   1950

Et gammelt 12/46-centralapparatet i Vigerslev.   --   24. maj 1950.   Arkiv:  JSt./evp.


Sportavle i Vigerslev.   --   24. maj 1950.  Arkiv: JSt/evp.

Denne sportavle måtte da have glædet Nordisk Film til "Olsenbanden på sporet".


Dværgsignal. Hellerup.   --   6. juni 1950.  Arkiv:  JSt/evp


Endnu en gang lå der nogle ældre fotos, 6x9 cm.  Fotograf ukendt, men arkiv James Steffensen / evp.


 -  -

 

3. august. 2017.

Så blev de misbrugte fotos på Facebook-siden "Genåbn Syvstjernen station" -endelig- slettet af Facebook selv, men det holdt hårdt.

Derinde har "forbryderne" bedre vilkår end de "ærlige" ! ! !  Utroligt.

Nu gælder det så   "Nørrebro før og nu"   https://www.facebook.com/groups/393943677383326/   

Ifølge et par "snusere" skulle der pt. ikke være nogle af mine fotos derinde (længere).  Så forstår jeg ikke, hvorfor jeg ikke kan acepteres som bruger af "siden".   Man / de må jo åbenbart stadig have dårlig samvittighed, siden jeg stadig er udelukket/blokeret.

"Nørrebro før og nu" kan jo evt. skrive med et løsningsforslag --som ved "Gamle Farum"-- må bolden ligge på deres banehalvdel.

Det er  -i det lange løb-  ikke mig, der bliver udelukket, men brugerne på evp.dk og mange andre, der bliver udelukket fra de over 500 fotos der iøjeblikket er lukket for ! ! !   

 

Jeg skal lige bemærke, at jeg da kan have nok så stor sympati for de lokale beboeres ønske om at S-togene skal standse ved "deres" trinbræt/station, men man bør/må respektere mit ønske om, at jeg ikke vil have mine fotos på Facebook.

Skal der overdrages rettigheder over mine fotos til Facebook, ---skal jeg nok selv gøre det.


 

 -

 

3. august 2017.

Langelandsbanen, LB M1 på Frilandsmuseet.   --   2017.

(Fortsat).


Lidt diverse:

Langelandsbanen. LB M 1 med "tagrytter".  Frilandsmuseet.   --   1. august  2017.   ^---vv

 

Frilandsmuseet har nu fået en helt ny type opgave:  Fremskaffelse af -ikke bare tegninger, men- detailtegninger af alt muligt på denne gamle vogn.  Der er vist ikke meget, der ikke skal gennem-restaureres, men hvordan.  Et er at være eksperter i gamle syldstensfundamenter, bindingsværk og stråtage.  Noget andet er jernbanespor, -hjul, vognkasser og tagudrustninger.

Hvad man ikke er, må man enten blive, eller søge hjælp til blandt folk, der ved noget.










 

LB M 1.  "Propeldrevet".       --->



LB M 1.   Efter døråbning, kan bag-døren fastholdes i åben stilling.   Mon ikke typen er type 1926 ???


Et par påskrifter . . .   . . . . . . . . . . . . . . . . . Seneste revisionsdato:  3/4 78   (3. april 1978)  ---v

 

Datidens koblingsarrangement.      Langelandsbanen. LB M 1.  Frilandsmuseet.   --   1. august  2017.



 -


 

Langelandsbanen, LB M1 på Frilandsmuseet.   --   2017.


2. august 2017.

"Materieltransport: Toganmeldelse og LB M1 til Frilandsmuseet (Generelt)
af Danmarks Jernbanemuseum ⌂ @, Odense, tirsdag 01. august, 2017.

 

LB M 1 har fået ny ejer.

At udskille materiel fra museets samling behøver ikke at betyde, at det pågældende materiel forsvinder. Sådan er det for eksempel med LB M 1, der er blevet udskilt fra samlingen og nu i stedet kommer til at have en værdi for Frilandsmuseet i Brede, der er en afdeling af Nationalmuseet. Efter planen skal motorvognen restaureres og indgå i Frilandsmuseets stationsmiljø. På længere sigt vil de gerne have en kort strækning, som de kan få lov at køre på. LB M 1 får med andre ord nu et godt og trygt hjem i nye rammer, hvilket vi selvfølgelig er glade for.

LB M 1 er allerede sendt afsted til dens nye ejere."


( Kilde: Danmarks Jernbanemueum / www.jernbanen.dk ).



LB  M 1.

I 1926 anskaffede Langelandsbanen 2 små motorvogne fra De forenede Automobilfabikker, Odense (LB  M 1 og 2).


1961/62.

LB M 1, forfra og bagfra . . . 

alle Rudkøbing, 28. maj 1961 . . . .

 . . . og Rudkøbing 2. september 1962.

Se mere på:  LB - Rullende materiel.



2017.

Langelandsbanen, LB  M 1,  overflyttet til Frilandsmuseet d. 30 juli 2017.  -  Ses her 1. august  2017.   ^---vv

(Nej, -vognen er ikke ved at blive trukket, -tovet er en del af den nye, midlertidige afspærring på museet.  )

Plastik-presenningen er indtil videre kun lagt op over bagenden, da "frokost-fløjten" kaldte til samling.

776-LB_M1.Frilandsmus.1.8.2017.LB_M1.Frilandsmus.1.8.2017.DSC06206..jpg (800×526)

 

Langelandsbanen, LB  M 1,  overflyttet til Frilandsmuseet.   -   1. august  2017.

Som man måske kan se, er alt tagpap "skrællet af", hvorfor der indtil videre lægges plasitk-presenning over vognen. Last-pallerne mellem plast og tag, sørger for afstand og frisk luft til taget.

Der vil nu blive bygget er telt udenom vognen, indtil man kan komme i gang med renoveringen.

Jeg har ikke fotos af vognens indre. Da det var i museets åbningstid med mange gæster og ingen vagter i nærheden (de var underrettet om min tilstedeværelse), ville jeg ikke kravle op. En vagt ved siden af, ville have konfirmeret lovligheden i mine opstigninger :-| .

I følge personale på museet, var jeg dog "ikke gået glip af noget".

 

(Fortsættes).

 

 -

 

 

1. august 2017.

DSB  T 299, Centralvkst. København.   --    Ca. juli 1948.

Bygget af Humboldt-Werke, Köln-Kalk, Tyskland i 1919. Byggenr. 1486.
Oprindelig KPEV P 8 2492. Fra 1925 DRG BR 38 2625. Henstod maj 1945 i Århus. I drift 1945-46 i Jylland med DR-nummer. 18/9-47 til Cvk Kh. I drift 19/7-48 som T 299  

(Kilde: jernbanen.dk: http://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?s=1&lokid=991 )

 

 

I drift 19/7-48 som T 299   ^---vv  så mon ikke det er tæt på denne dato.

Fotograf ukendt, men arkiv James Steffensen / evp.

Der er tale om scanninger af 4,5x6,0 cm papiraftryk.

 

770-DSB_T299.Cvk.Kbh.JSt.jpg (800×599)

 

DSB T 299, Centralvkst, København.   --   Ca. juli 1948.


T-maskine-reservekedel.

 

Der kom en mail:

"Så sikker man nu kan være TROR JEG, at billederne er optaget den 19. juli 1948, da lokomotivet - som alle andre - blev kørt baglæns ud fra opfyringshallen i Lokomotivværkstedet på Centralværkstedet i København.

Igen TROR jeg, at billedet kan være optaget af værkmester? M. Olsen.

M.h.t. 19 JUL 48 er det den dato, der er anført i Reparationsbogen for udgang fra værkstedet. Straks samme dag kørtes en prøvetur.
Lokomotivet indgik på værkstedet for fordanskning den 18. SEP 1947, iøvrigt som første BR 38, der skulle fordanskes.

Hvorfor M. Olsen? Fordi han optog en del billeder den dag og delte dem (nogle/alle?) med andre. Det er derfra, jeg kender nogle andre billeder fra "serien".

Med venlig hilsen

Steffen Dresler"


Tak til Steffen Dressler.

 -

 

30. juli 2017.

Bus-læ.  Dunkær.  Ærø.    --   Juli 2016.

Der kom en mail.

"Hej Erik

Samler du systematisk på Cadovius busskure fra hele landet?
I går fik vi i Dunkær på Ærø øje på vedhæftede skur.

Venlige hilsner
Søren Østergaard."

Bus-læ/-skur:  Dunkær, Ærø.   --   Juli 2016.   --     Foto:  Søren Østergaard.   ^---v

(Så lille en sætning, og alligevel 7 af "de forbudte bogstaver": æ, ø, og aa.)

 - - - 


Tak til Søren Østergaard.

 

Lige til modeljernbanen.

 

 -

 

27. juli 2017.

Ny "side":   Skagensbanen (SB)   indtil videre mest med en nutidig gennemfotografering af banen, men der arbejdes på en tilbageskuende udbygning med mere historik og rullende materiel

 

 

 -

 

26. juli 2017.

"Næstved-Præstø-Mern Banen". --  Præstø    --     2008. 

" . . . og så gik det hele i fisk . . ."   

Den lokale fiskebil.  Præstø.   --   10. juni 2008.   ^---vv

 

 

 

Den lokale fiskebil.  Præstø.   --   10. juni 2008.

 

Lige til modeljernbanen.

 

 -

 

25. juli 2017.

Næstved-Præstø-Mern Banen -- NPMB.  

Præstø station   --   1959  /  2008.           Dengang:  Km. 23,8 fra Næstved.

Mørke skyer trækker op over Præstø´s gamle stationsbygning.    --   10. juni 2008.   ^---vv

 

Præstø station,  perronfacaden   ^---v        26. marts 1961 og 10. juni 2008.

 

 

NPMB M 6 på nogenlunde samme sted ud for stationsbygningen.

    . . . og så siger de, at vandstanden i havene stiger --- her må den da have trukket sig tilbage ! ! !

Der er stadig enkelte af den gamle afsluttende trærække, mod vandet, tilbage.

 

 

 

Præstø station,    vejfacaden   ^---v.      26. marts 1961  og  10. juni 2008.

En stationsbygning, som her synes en herregård værdig, som hovedbygning.   --   10. juni 2008



 -


 

24. juli 2017.

 

SPOR,  HUSE  og  FOLK

- 150 års jernbanehistorie i Fredensborg kommune.


Peter Heiberg (tidl. arkivchef i Banedanmark) har skrevet og redigeret Fredensborg Kommu-nes årbog.

Der er foruden beskrivelsen af strækningerne gennem Fredens-borg Kommune (Lille Nord og Kystbanen) indskudt tre beret-ninger af gamle banefolk, som fortæller om at være elev på Fredensborg Station (1886-89), og om at bo i et af Kystbanens banehuse (nr. 50 mellem Nivå og Kokkedal). Endelig fortæller stationsmester Fritz Jensen om sin tid i bl.a. Humlebæk og Fredensborg.

Årbogen er rigt illustreret.
Pris: 125 kr. + evt. porto 32 kr.

 

100 sider,  20,5 x 20,5 cm.

ISBN:  978-87-999759-0-7


Fredensborg-Humlebæk lokalhistoriske Forening.

 

Banevogterhuset, Kongevejen 6, Fredensborg (1936).   ---v   --->

 

Se evt:  http://www.fredensborg-humlebaek-lokalhistorisk.dk/meddelelser_vis.php?id=115

Jernbaneidyl i lange baner.   ---    Tænk, hvis dette foto havde været i "rigtige" farver  ! ! !

 

 -

 

Næstved-Præstø-Mern Banen  --  NPMB.

Præstø   --   1959  /  2008.

Et af de emner, der ofte indgår blandt spørgsmålene i min "Indbakke", er om / hvordan det går med NPMB-remisen i Præstø, og hvad der er blevet af den.

Hvordan den har det lige netop "i dag", kan jeg ikke svare på, men således så den ud d. 10. juni  2008:

Præstø fhv. remise.   --   10. juni  2008 . . . 


. . . og i juni 1959.

NPMB-remisen i Præstø,  juni 1959 . . . 

 

 . . . og  10. juni  2008.   

 

 

Præstø fhv. remise.   --   10. juni  2008.   ---^


Ejendommen overfor Præstø fhv. remise.   --   10. juni  2008,

Fra platformen på "tårnet" var vi et par DMJK-medlemmer, der fik mulighed for at optage de ovenfor viste sort/hvide fotos.

Havde der ikke stået så mange træer længere nede ad vejen til venstre for ejendommen, havde man kunnet se Præstø´s  stationsbygning.

Præstø station som "luftfoto".  ---  Juni 1959.


Se evt. også:  NPMB - Stationer.  eller  NPMB - Rullende materiel. 

 

 -

 

23. juli 2017.

Trsfst. NESA 432, Kobberdammen.

Der kom en mail:

"Hej Erik.

Igennem den sidste tid har du haft en del om transformatorstationer, så jeg sender lige et par foto af Kobberdammens Transformatorstation, som er beliggende i Teglstrup Hegn lige ud til dammen, ikke så langt fra Hornbæksbanens nu nedlagte trinbræt Julebæk. Desværre er bygningen hærget af grafitti (som så meget andet). Den er ifølge lokale kilder opført i 1931 af Nesa.

Mange hilsner
Torben Rasmussen."

Trsfst. NESA 432. Kobberdammen.  Teglstrup Hegn.  --  28. september 2015.  Foto: Torben Rasmussen.  ^---vv

 

Trsfst. NESA 432. Kobberdammen.  Teglstrup Hegn.  --  28. september 2015.  Foto: Torben Rasmussen.

Tak til Torben Rasmussen.

Andre gerne at gøre ligeså.

 

Lige til modeljernbanen.

 

 -


20. juli 2017.

Der kom en mail:

"Den eneste transformatorstation her i Svebølle-området, jeg har set, og som ikke er "skåret ned", er den, der står ved Gl. Svebølle (se vedhæftede billede).

De bedste hilsener

Flemming"

Indkørsel mod Gl. Svebølle.   --   21. marts 2016.   Foto:  Flemming Paulsen.

Tak til Flemming Paulsen, Svebølle.

 Lige til modeljernbanen.


 -


16. juli 2017.

Der kom en mail:

"Hej Erik 

(...)

Vedhæfter lidt foto fra byen Montpellier, som ligger godt 45 km fra os.  Byen er et ekstremt godt eksempel på, hvordan et "Tram"-net kan bygges op. Ved endestationer og ved større stoppesteder er der store parkeringspladser. Afgift betales ved køb af billetten på stoppestedet, og bemærk man betaler kun for kørsel med "Trammen". Billetten anvendes ved udkørsel fra parkering.

På sådan en billet kan op til 5 personer kører samme rute.  Vi anvender altid "Trammen" ved besøg i byen, let og ligetil, og så kan der drikkes et ekstra glas vin, der kan "dampes " på vej til parkeringspladsen.

Håber alt er vel hos jer, følger stadig dine sider der har lært mig meget om "baner" i Danmark. 

Der er yderligere vedhæftet et billede, jeg selv har har taget af Eiffels mesterværk broen over floden Truyere.  Broen hedder Garabit viadukt, er 224 m høj og spænder over 165 m. Har søgt om tilladelse til at anvende materiale fra en bog, men endnu ikke fået "go".

Mere om det senere.

(...)

Hermed de bedste hilsner
Niels P. Jørgensen."

 

Montpellier.   --   2017.  Foto:  Niels P. Jørgensen.   ^---vv

 

 

Montpellier.   --   2017.  Foto:  Niels P. Jørgensen.

 

Eiffels mesterværk:  Garabit viadukten, der er 224 m høj og spænder over 165 m.


Tak til Niels P. Jørgensen.

Andre gerne at gøre ligeså.

 

 -

 

 

9. juli 2017.

Fjenneslev kirke.

Alt tyder på, at det er korrekt, når det siges, at den utroligt flotte kirke skulle være opført som gårdkirke af Skjalm Hvides søn, Asser Riig.

Fjenneslev kirke.  --   9. november 2016.   Fotos:  M. Vester.   ^---vv

. . . . . . . . . . .

 

687-Fjenneslev_kirke.9.11.2016 265.Foto.M.Vester.266.JPG (480×640)

Derimod kan det velkendte sagn om, at Asser Riigs hustru, fru Inge, lod opføre de velkendte tvillingetårne i anledning af sin nedkomst med sønnerne Absalon og Esbern Snare, mens hendes husbond var i krig, ikke være historisk korrekt.  Hvis hun fødte en søn, skulle hun opføre et tårn til kirken, og hvis det blev en pige --  ingenting.

Da Asser Riig vendte hjem fra krigen, kunne han alle-rede på lang afstand se, at der var opført to tårne ! ! !

Imidlertid:  De to brødre var ikke tvillinger, og det tegl-materiale der blev anvendt ved opførelsen af de to tårne var ikke kendt så tidligt som i 1120-erne, men kendes først fra omkring 1160.


De ældste blandt "siden"s læsere kender sikkert de     engang meget berømte OTA-bøger, udleveret eller       købt mod aflevering af et antal mærker fra købte           OTA-havregryn-æsker.  ---v

 

  Det var lidt af en festdag, når mor kom hjem med . . . 

..en sådan bog, og den/de blev læst mange gange.

  

  Absalon og Bodil i en OTA-fortælling.


Lige til modeljernbanen  --  næsten.

Men se evt.   http://danmarkskirker.natmus.dk/uploads/tx_tcchurchsearch/Soroe_0324-0340.pdf  , her er hjælp at hente. Nationalmuseets storværk:  Danmarks Kirker, med både grundplan og enkelte "byggetegninger".

 

 -

 

7. juli 2017.

Der er ikke meget at se  --  her,  Sorø station (Landstationen) er blevet opdateres med den sidste tids "Krylbo-fotos" + nogle flere fra Sorø.   Sorø station ("Landstationen"  eller  http://evp.dk/index.php?page=soro-station )

Hertil er også enkelte andre sider opdateret.

 

 

 

5. juli 2017.

Der kom en mail.

"Hej Erik

Her er nogle billeder fra Sorø taget af tmhj/tas A D Krylbo, der var stationeret i Sorø i 40-erne og først i 50-erne.

Der er ikke meget tekst om billederne, men ”det er første MY i Sorø” på det ene. (Er vist tidligere - 22.6.2017)

Jeg har fået lov til at bruge billederne af Krylbos døtre.

Håber, at du kan bruge dem på EVP.

Hilsen

Allan"

 

Krylbo, kort:

Født 1922.

Elev 1. september  1938, trafikmedhjælper i Sorø 1941.

Trafikassistent i Sorø 1. marts 1946. Overtrafikassistent i Taastrup 1. juli 1956.

Til Glostrup 1958, Trafikkontrollør Holte 1. september 1963.

Billetkasserer i Roskilde 1968. 

Afsked januar 1992.

Afgået ved døden oktober 2016.

 

Trafikass. ??? Sorø. Ca. 1950 +/-   Foto:  Krylbo.  Arkiv:  Allan Testrup.

  
Trafikassistent Poul Hansen ved centralapparatet, Sorø.  Ca. 1950 +/-   Foto: Krylbo. Arkiv:  Allan Testrup.

???  Sorø ???  ( Foto:  Krylbo ???)  Arkiv: Allan Testrup.


Stfst xxx ???  Sorø.  ca. 1945-55 ???   Foto:  Krylbo. Arkiv: Allan Testrup.

Hvis nogen blandt læserne/seerne har bedre oplysninger om de to sidste fotos - skriv gerne ! ! !
 

Tak til A.D. Krylbo og døtre samt Allan Testrup.

 

(Andre gerne at gøre ligeså.)

 

 -


 

4. juli 2017.

Hundested-Røvig Færgefart,  --  2017.

Ekspeditionen i Hundested.

Hundested-Rørvig Færgefart,  ekspeditionsbygningen i Hundested.   --   6. juni 2017.   ^---vv

 

 

Hundested-Rørvig Færgefart,  ekspeditionsbygningen i Hundested.   --   6. juni 2017. 

 

Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane.   --   Hundested.    --    2017.

Sporstopper.  HFHJ.  Hundested.   --   6. juni 2017.   ^---vv

 

Køreplan / Trafikinformation-opslag.  HFHJ.  Hundested.   --   6. juni 2017.   ^---v

 

 

 -

 

3. juli 2017.

Rungsted Kyst st.   --   DSB   --   2017.

Et lille øjebliksbillede fra Rungsted Kyst station mandag d. 26. juni 2017 . . . 

. . . fordi der fra denne dag var indsat . . . 

 . . . togbusser på strækningen Rungsted Kyst-Helsingør frem til mandag d. 7. august 2017.

Den vel -til daglig- passende busholdeplads syntes noget "overbelagt" den dag.  Røde, blå og grønne togbusser, allesammen gule  syntes at have overtaget pladsen (farverne rød / blå eller grøn angav bussernes standsningsmønstre - grøn = direkte gennemkørende til Helsingør), men de to gange jeg passerede pladsen (ud og hjem), forløb alt ganske gnidningsfrit.

Jeg har heller ikke i den forløbne uge hørt om problemer.  Man skal dog huske at tage afsted et tog tidligere end normalt  --  hvornår skal man ikke det ???


Stationen / strækningen set mod København/syd.   Der var ikke megen tid, og de store skærme ved trapperne
ødelagde næsten ethvert udsyn.


"Østre billet", som det hed i 1950-erne, da jeg selv solgte billeter her.  "Hovedtjenesten" var i selve stations-bygningen, men en gang i timen med ca. 10 minutter i "Østre Billet" for salg af billetter mod nord / Helsingør.


 -

 

2. juli 2017.


"Den genfundne bro,  Horsens-Bryrup-Silkeborg Banen  --  HBS.   

Den "genfundne" bro.   ^---vv

Brochure: Miljø- og Fødevareministeriet, Naturstyrelsen og Horsens Kommune.

 

 

 

Ny "genfunden" bro.2017  --  Kolding-Egtved Jernbane   --   KEJ.

Sydøst for Vejle . . .

. . .finder man byen Øster Starup, i sin tid station på den smalsporede (1000 mm) jernbane Kolding-Egtved Jernbane.

 

 

 

Øster Starup Sogns Lokalråd har netop fået bevilget 210.000 kroner til at genetablere gammel jernbanebro. VejleMuseerne kalder broen bevaringsværdig.

af  Vibeke Frost Oxholm / Claus Skovholm.

Vejle Amts Folkeblad.    vafo.dk/












 

Den ny "genfundne" bro.   --   2017.

http://vafo.dk/egtved/Historisk-bro-skal-frem-i-lyset-igen/artikel/459971





Glud Museum  --  Jubilæum.   --   2012.

Trsfst. fra Smedskær under flytning til Glud Museum. Vinter 2012. Foto: Glud Museum / Kilde: UgeAvisen, Vejle.

www.gludmuseum.dk/



Greisdalen.

Grejsdalen.  --  Vejle, Kilde: UgeAvisen, Juli 2000.


 

 

 -

 

 

 

 -

 -


 

 . 


...............................

 


Forrige side: Oktober 2017.
Næste side: April, maj og juni 2017.