Passager-læ.  Tog / busser.

 

Læskure til ethvert formål / landskab på en modeljernbane:

Træ, blik, glasfiber ---- Sjælland med omliggende øer, Fyn med omliggende øer, Jylland og hvad dertil hører ----  

1950-2016 m.m.


Arrangeret:  Overhovedet ikke --- Se nedenfor:

 

Champignon-læ-skure (mindre udgave)  --  Værløse.   --   2015.

(Med lige, indsat bænk.)

Jonstrupvangvej.  Værløse.   --   7. oktober 2015.  ^---vv

 

 

Jonstrupvangvej.  Værløse.   --   7. oktober 2015. 


Champignon-læ-skure (mindre udgave).   --   2015.

Mål-skitse over læ-skur ("forenklet udgave") med lige bagvæg og "løs", påskruet bænk.   --   Mål: Cm i 1:1.

NBNBNB:  Ovenstående må betragtes som en mål-skitse.  Se godt på de vedhæftede fotos for endeligt udseende.
I øvrigt ikke nem at måle op, da der -stort set- ikke er to parallelle eller modstående flader og alt med runde hjørner.

Til gengæld skal det også bemærkes (modelmæssigt), at de to sider er lige og parallelle, uanset at foto nedenfor synes at vise noget ganske andet.  Dette skyldes dels perspektivet, dels de indad buede kanter.

"Jonstruphøj",  Jonstrupvangvej,  Værløse.   --   7. oktober 2015.   ^---vv

 

"Jonstruphøj",  Jonstrupvangvej,  Værløse.   --   7. oktober 2015.

 

Lige til modeljernbanen.

 -

 

Små champignon-læ-skure i Værløse.   --   2015.

(Med lige, "indstøbt" / "medstøbt" bænk.)

Buspassager-læ.  Jonstruphøj.   --   7. oktober 2015.

 

Buspassager-læ.  Maaløv Parkalle.   --   7. oktober 2015.

 

Målskitse: Buspassager-læ m. "støbt", lige bænk.  Jonstruphøj m.fl.   ---^ (1:87 model ---vv)

NBNBNB:  

De 7 "koøjer" er cirkelrunde i virkeligheden (ikke til at tegne for mig). Er de tildækkede, sker det med en cirkelrund dækplade, diameter 65 cm, på både ind- og udvendig side af hver "gavl".

 

. . .  og i model . . . 

  

1:87-model af buspassager-læ (^--- med lige, indsat bænk og med "støbt" bænk ^---vv)

   . . . . . . . .Lige til modeljernbanen.

 

 -

 

 

Poul Cadovius-læskure:  De har endda også været benyttet af DSB:

. . . som erstatning for det læ, der var i den nedlagte stationsbygnings ventesal ! ! !

Ebberup nedlagte station - vejfacaden.    --   21. august 1977.   (Strækningen: Tommerup-Assens)


 . . . og mens man udskifter det gamle "kvart-buede" læskur på Dybbølsbro med den -her- nye type.

 

Ny type læskur.  Dybbølsbro.   --   August 1972.   ---^   men se lige i baggrunden: Et "champignon-passager-læ".
"Lige til modeljernbanen"   --   Det var da -i sin tid- også til det formål. at billederne blev optaget.

 

2. generations S-tog som prøvetog.  Dybbølsbro trb. --  Aug. 1972. 

Et "champignon-passager-læ" ved siden af uret.  "Champignon-passager-læ´et" ---^ var en midlertidig foranstaltning, og er endnu ikke nedtaget efter opstillingen af de nye, moderne passager-læ.


.

 

 

 

 

Bogø (Bogø By).

Poul Cadovius-boble-læskur:

Der kom en mail:

"Hej Erik.

Hermed 6 stk. billeder.
(...)

Info til billederne: D. 10. oktober 2015 var en kammerat og jeg på tur til Møn. På hjemvejen fra Møn til Falster tog vi en afstikker til Bogø By.

Efter vi var kørt ind i byen og forbi Lokalbrugsen spottede jeg længere henne ad vejen (Hovedgaden) dette Champignon-busskur. Selve skuret var rimelig nydeligt uden alt for meget graffiti, snarere kun "tags" og små bemærkninger så som skælsord.

Venlig hilsen Daniel."


(Fint - en stribe fotos - "lige efter bogen", foto vinkelret på front og "gavle", og diagonale fotos.)

 

Hovedgaden v/ Lokalbrugsen,  Bogø By. 10. oktober 2015.  

 

Foto: Daniel Kaaring Zøllner.   vv--->



"Åben" halvrund bænk med afstivninger.  Oprindelige eller senere tilkomne efterhånden som materialet blev "træt"
eller nødvendigt som værn mod hærværk ???

 . . . med Bogø Navigationsskole i baggrunden.

   ^----v    Bemærk også bænken i baggrunden. 

 

Hovedgaden v/ Lokalbrugsen,  Bogø By.   10. oktober 2015.


Lige til modeljernbanen.

Tak til Daniel Kaaring Zøllner.

 -

 

Holme Olstrup.

Normalt ville jeg ikke være vild med at bringe noget, der bare "smager" af grafitti, men er nok parat til at gøre en undtagelse her med disse passager-læ.  Hvor de små læ-skure er "Lige til modeljernbanen", så må det vel erkendes, at der er ikke den store variation, hvis man skulle have plads til mere end et par stykker på sit modeljernbaneanlæg.

Ud over den oftest sete lysegrå type, har jeg set dem malet i en lys himmelblå og en skovgrøn udgave.  Den udgave burde man naturligvis foretrække, -- men. . . ! ! !   (man har et standpunkt, . . . ).

Champignon-læ-skur. Holme Olstrup.   --   12. september 2015.  Foto: Privatfoto.   ^---vv

  

 

 

Champignon-læ-skur. Holme Olstrup.   --   12. september 2015.  Foto: Privatfoto.   ^---vv

  

Jeg ved ikke lige om jeg tør gå igang med sådant grafitti på mine 1:87-modeller - men lidt "festligt" ser det da ud.

Tak til C.C. for tilsendelse af fotos.

 

 

 

 

Lindelse, Langeland.

Poul Cadovius-boble-læskur:

Lindelse.   --   27. september 2015. Foto:  Niels-Modeltog.   ^---vv

De 4 vedhæftede fotos fra i dag er bestemt ikke optimale, men septembersolen var lidt drilsk. Desuden måtte jeg (naturligvis) vente på, at bus 912 kom og ryddede skuret for et par rejsende...


Lindelse,  --lige overfor byens kirke.

"Lidt fakta:

 

"Total højde:   Ca. 225 cm.
Indvendig ståhøjde: 205 cm.
Højde ved indgang: 198 cm.
Kant rundt om indgang:  Ca. 8 cm.
Højde på bænk, jord til sæde: 45 cm.
Skur største bredde: 300 cm.
Mindste radius på bænke: 100 cm.
Bænkdybde: 40 cm, dvs. største radius ved sæde 140 cm.
Betonfundament: 9 cm tyk.
Afstivninger under bænke: I 2 stk hjørner: 1" stålrør og bagpå: 4 stk 40x5 fladstål, ca. 50 cm længde."

Tak til "Niels-modeltog".

 

 

Jerup,  Skagensbanen.   --   2016.

  
Affaldspose fra Nordjyske Jernbaner.

Vore dages Jerup station med to stk. Poul Cadovius-læskure til brug for ankomne, ventende buspassagerer. 
19. august 2016.  Foto: T. Rithmester.  ^---v  

 

Lige til modeljernbanen.

Tak til Th. Rithmester.

 

 -

 

 

Champignon-læ-skure.   --   2015.

Der kom en mail:

"De er så almindelige, at man kan fodre grise med dem - her vestpå.
Jeg tager lige et par fotos af de 3, der er nærmest vores klubhus:
Lindbjergmarkvej 7, Lindbjergvej/Hungerbjergvej (...) og Krusbjergvej 52 (...)."


Krusbjergvej 52. Ølgod.

Poul Cadovius-boble-læskur:

"Champignon-læ-skur", Krusbjergvej 52. Ølgod.   ^---vv   September 2015.  Foto: Flemming Ormstrup.

SYDTRAFIK, Ølgod.

En lidt afvigende type med plade som afslutning af "rund-bænken" (noget nemmere at lave i model).

En noget anderledes og lidt mindre "elegant" bagside (oprindelig eller "alderdoms"-understøtning ???)

"Champignon-læ-skur", Krusbjergvej 52. Ølgod.   --   September 2015.  Foto: Flemming Ormstrup.



Lindbjergmarkvej.   Ølgod.

Lindbjergmarkvej.   --    7. september 2015.  Foto: Flemming Ormstrup. Ølgod.   ^---vv



Lindbjergmarkvej.   --    7. september 2015.  Foto: Flemming Ormstrup. Ølgod.

 

 

Lindbjergvej,  Ølgod.

Lindbjergvej nær kryds med Hungebjergvej.   ^---vv   September 2015.  Foto: Flemming Ormstrup. Ølgod.

 

Lindbjergvej nær kryds med Hungebjergvej, Ølgod. 


Lige til modeljernbanen.

Tak til Flemming Ormstrup.

 -

 

 

 

To  Poul Cadovius-boble-læskure:

Risby-Ballerup, vest for København.

(Risby-Ballerup-vejen.)

I Risby, lige ved krydset Ledøjevej/Østbakkevej står der to - et for hver kørselsretning, stadig på Østbakkevej -lige ved (næsten) 90-grader-svinget og navneskiftet Østbakkevej/Ballerupvej (Stoppested: "Sti til Herstedhøje")- står der eet og lidt tættere på Ballerup, ved Ydergårdsvej, står det sidste på denne strækning.

To passager-ly. Østbakkevej, Risby.   --   10. august 2015.   ^---v

 - - - 

Passager-ly i Risby vest for København.   --   10. august 2015.   ^---v

 - - - 

 

Passager-ly.  Stoppested: "Sti til Herstedhøje",  Østbakkevej, Risby.   --   10. august 2015.   ^---v

 

( . . . og når jeg så tænker på, at jeg som skoledreng på Amager (omkring 1950) blev sendt på ferie på en lille gård ca. 200 m længere henne ad vejen, til højre.   Desværre blev gården eksproprieret engang i 1960´erne, men havde den ligget der endnu, havde motorvejen, Ring 4, stort set kørt lige hen over den.

Derhenne var jeg med ude og luge roer, mens jeg af gårdejeren fik at vide, at det store Eiffeltårns-agtige radiotårn, Herstedvester-senderen, der lå lige på den anden side af skellet, var bygget alene af træ, og at der ikke var så meget som et søm i det ! ! ! 

Den 125 meter høje antennemast var faktisk bygget af pitch pine-træ og samlet med kobbernagler.

Den kunne ses vidt omkring og blev et vartegn for Herstederne.  Senderen i blev nedlagt i 1983 i forbindelse med, at den hidtidige Mellembølge-teknologi blev afløst af FM. Selve antennen blev taget ned 1987.

Fra denne gård kørte jeg nogle gange sammen med gårdejeren (kørte med / kørte) hestevogn ad netop denne vej til Ballerup, hvor der blev købt ind i byens store købmandshandel (foderstofhandel): Reehs Købmandshandel, --en købmandshandel jeg selv blev kunde i nogle år derefter, --efter bosættelsen i Ballerup i 1972.  Desværre  blev købmandshandelen lukket, og herefter fortsatte den -i nogle få år- som stor (fin) isenkræmmer-forretning, for til sidst at blive lukket helt (desværre ! ! ! ).   Endnu er"Reehs Baghus" (Foderstof-afdelingen) dog bevaret og stillet til rådighed for Musisk Samråd i Ballerup.)

Ballerupvej / Østbakkevej, Ballerup / Risby.   --   10. august 2015.

 

 

 

Poul Cadovius-boble-læskur:  Busstoppested,  Ydergaardsvej. Ballerup.   --   10. august 2015.   ^---vv

Det kan være lidt svært at se "læ´ets" dybde på et foto som dette.  Man fornemmer den betonplade, det er stillet på.

 

 

"Bagsiden af medaljen".

Poul Cadovius-boble-læskur / busstoppested,  Ydergaardsvej. Ballerup.   --   10. august 2015.



Herstedvester, vest for København.

Der var engang . . . 

Sidste aftryk efter et passager-ly på Herstedvestervej.   --   10. august 2015.

Nu har jeg set det passager-ly (næsten) hver eneste onsdag i mindst de sidste tyve år, og bare fordi jeg så har holdt "sommerferie" fra "Modeljernbaneklubben H0, Albertslund" en måned, så benytter kommunen straks lejligheden og fjerner det ! ! !   

 

 - 

 

Champignon- / boble-læskur, Herning.   --   2016.

Der kom en mail:


"Hej

Her er vedhæftet nogle billeder fra skuret i Bredgade i Herning. Kunstnerens initialer ses på et par af billederne. Der står også et (upåfaldende) skur af samme type bag en kommunal institution et andet sted i Herning, og ét ved en sognevej syd for Kollund, øst for Herning (venteskur for skolebørn).

Venlige hilsner
Søren Østergaard"


Det klassiske Poul Cadovius-busskur skulle alligevel flyttes fra sin tidligere plads, og har her fået en midlertidig plads i Bredgade Vest (Herning), til glæde for de lokale skolebørn.

Busskuret er dekoreret af kunstneren Christian Finne.

---

Først en tur rundt om "skuret" set vinkelret på de enkelte "facader". 

Champignon- / boble-læskur, Bredgade, Herning.   ^---vv   Juli 2016.  Foto:  Søren Østergaard.

På disse fotos ser man godt, hvordan skuret er boltet til en kraftig/tung betonplade, så det ikke blæser væk. 

 

Champignon- / boble-læskur, Bredgade, Herning.   --  Juli 2016.  Foto:  Søren Østergaard.

 

 . . . Derefter en tur rundt om "skuret" set ca. 45 grader forskudt, diagonalt på de enkelte "facader". 

Poul Cadovius-champignon- / boble-læskur, Bredgade, Herning.   ^---vv   Juli 2016.  Foto:  Søren Østergaard.

 

 

Poul Cadovius-champignon- / boble-læskur, Bredgade, Herning.   --   Juli 2016.  Foto:  Søren Østergaard.

Tak til Søren Østergaard.

Se også:   http://projekter.herning.dk/by-og-byggeri/bredgade-vest-i-herning

og   Passager-læ. Tog / busser.


Det er da:  Lige til modeljernbanen.

 -

 

 

 

 . . . og omsat til model (1:87):

 

Målene er lidt cirka-mål, da der flere steder ikke rigtig er mulighed for at tage nøjagtige mål med et alm. målebånd. Skitse: EVP.


Krydsfinér udsavet groft og sammenlimet - her også så småt filet til i facon.   ^---v

 

 

Endelig filet til og lakeret.   ^---v

 

Første "støbning".

Så kommer bussen (rutebilen). . . 

. . . og inden en af "vennerne" nu ringer eller skriver:  Jo, --jeg er klar over at de to (rutebil og passager-læ) -tids-mæssigt- næppe nogensinde har set hinanden, men -her- har de det til fælles, at de begge er "støbt" i/af theposer.

Man skal dog endelig ikke tro, at det er nemt.  Der er gået mange timer med at file "klodsen" til, lakere, vente (tørre) og siden beklæde klodsen med thepose-strimlerne, tørre igen og til sidst --at få læskuret af klodsen efter tørringen.  Slipmiddel eller ej, --så var det bestemt ikke nemt.  

Der resterer dog stadig en god del, inden det er "anlægsklart", men metoden har een fordel:   Hvis jeg fremstiller flere, så bliver de (næsten) ens.

 

  

1:87-modeller -her- "støbt" i kaffefilterposer.  Sømmet, som "læ´et" hviler på foran, modvirker tagets overvægt fortil.


Selvom skallen allerede er efterbearbejdet ganske grundigt, kan der stadig findes unøjagtigheder ("småbuler"). 

Dette forsøg med kaffefilterposer har ellers givet et udmærket resultat. Der skal ikke så mange lag til, for at give en tilpas stiv og hårdfør skal, men disse poser er dog noget "tungere at danse med", i begyndelsen, indtil man har fået dannet en nogenlunde fast skal hele vejen rundt.   Det kan så være et spørgsmål, om man skal begynde med skallens "krop" og tage overkant og underkant (hver for sig) bagefter.  "Støber" man hele skallen på een gang, kan det være svært at få den skilt fra formen. Dels er der altid noget lim, der binder, men især hænger skallen i for neden, men også lidt for oven.  Det er hele tre muligheder - hvilken er det, eller måske dem alle tre ???   Endvidere bøjer skallen en lille smule ind over midten fortil (mindre åbning, end hvor skallen er størst).  Det hjælper heller ikke på aftageligheden, når alt kan binde.

I dag har jeg så afprøvet at lave en ufuldstændig skal først (uden over og underkant) og ladet den tørre.  Det gik her fint, at tage den af formen.  Herefter blev skallen sat på formen igen, og overkanten blev tilføjet.  Det gik også fint at få skallen af med denne tilføjelse.  Underkanten / "bænken" voldte stadig lidt besværligheder, men jeg havde også "givet den hele armen" med hensyn til at få papir ud i alle hjørner, og det klistrede godt til formen (til trods for brug af slipmiddel).

Næste forsøg skal være at lave over og underkant alene, hver for sig.  De kan så -efter tørring- frigøres og atter lægges på. Nu binder de ikke længere pga. lim når resten af "kroppen" / midterpartiet bliver limet på og holder dem sammen - måske stadig af to gange.

 

------------

 

Hermed må mit forsøg med the- og/eller kaffefilterposer nok siges at være til ende, og hvordan gik det så ?  
--det må den enkelte seer/læser nok selv bedømme, men . . . 

Hvis/når det ikke er noget, man kan købe i handelen, hvis man absolut vil gøre det selv eller hvis man har masser af tid, --ja, så er det vel nok en metode, der kan benyttes . . .  

En -til formålet- netop indkøbt HELJAN-bus fuldender indtrykket af en dansk sommerdag, hvor bussen er på vej.
(Det må være en søn- og/eller helligdag for der er hverken passagerer i "ly´et" eller chauffør/passagerer i bussen ! ! !)

Nydelig, --flot HELJAN-model.


. . . Det tager tid at lave formen (herunder at "regne ud", hvordan den skal udformes). Det tager tid at beklæde formen med de mange lag papir, og vente på tørring (her er kaffefilter-papir nok bedst - passager-ly´ene er så store og med så få enkeltheder, at de noget kraftigere kaffefilterposer kan benyttes, men med færre lag papir), og tilsidst en masse filearbejde (fint sandpapir/smergellærred limet på f. eks. enden af en rørepind), inden der kan males.


Under byggearbejdet er jeg blevet klar over ("SPOR  OG  BANER"  nr. 22, august 2015), at "EpokeModeller" også har en produktion under forberedelse.  

Det tror jeg helt bestemt er værd at vente på.



Champignon-læ-skure (mindre udgave).   --   2015.

Mål-skitse over læ-skur ("forenklet udgave") med lige bagvæg og "løs", påskruet bænk.   --   Mål: Cm i 1:1.

NBNBNB:  Ovenstående må betragtes som en mål-skitse.  Se godt på de vedhæftede fotos for endeligt udseende.
I øvrigt ikke nem at måle op, da der -stort set- ikke er to parallelle eller modstående flader og alt med runde hjørner.

Til gengæld skal det også bemærkes (modelmæssigt), at de to sider er lige og parallelle, uanset at fotos ofte synes at vise noget ganske andet.  Dette skyldes dels perspektivet, dels de indad buende kanter.


. . . og her er så . . . 

 . . . begyndelsen til modelfremstilling af den mindre type læ-skure med lige bænk.  Ved denne serie, er der tale om en type med "løs" bænk, der er indsat i skuret efter dettes færdiggørelse.  Denne type er formentlig den nemmeste at bygge "støbe" i det tidligere omtalte kaffefilterpose-papir, fordi skurene har glat bagside.

Når tiden kommer til den anden type med fast bænk, kan samme form formentlig stadig benyttes (de ydre mål synes at være ens/næsten ens), men der skal skæres/saves et stykke ud af bagsiden, svarende til bænken.

Ved siden af den første "prøvestøbning".  

 



 

Efterlysning:

Er der en / nogle blandt "siden"s læsere, der har et foto eller to af et sådant bus-ly med vinduer / "koøjer" på den ene eller begge sider.  De sås i sin tid også i en sådan udgave, så man kunne sidde på bænken og holde øje med bussen (toget), uden at skulle rejse sig og måske blive våd, når man stak hovedet ud:

   o  o
 o  o  o
   o  o       Sådan nogenlunde sad de på siden, de yderste dog mere i ring /cirkel.

 

 

Værktøj.

Når først formen er savet ud (løvsav) og limet sammen med hvid trælim, foregår afretningen med en fil.  De to små stykker finér, der er efterfølgende er limet på "ly´et", er limet på for at danne modhold for den karakteristiske krave hele vejen rundt om facaden.

Siden "formen" blev taget i brug, har jeg savet/filet fire små hak ind i hjørnet mellem "bund" og den hældende forkant. Her kan jeg sætte en (to) elastik(ker), kraftigt strammet, ned i den indvendige del af "bænken"s hulrum, og tilsvarende i overkanten (samtidig eller hver til sin tid).

Øvrigt værktøj er såmænd bare en saks og lille pensel til at pensle den hvide lim på filter-papiret med. Resten er "alt muligt" fra værktøjskassen, der intet har med sagen at gøre, men alligevel passer lige netop til den aktuelle opgave. Bagenden af min gamle pincet er fin til både at trykke papiret ned i "bænkerillen" med, men også til -hele tiden- at glatte limningerne ud med. Lidt afretning med filen, og atter udglatning med pincettens bagende.  Den lille hobbykniv er fin til at "skære" sig vej ind mellem formen og "lyet´s kanter (limningerne), og så forsigtigt vride skallen af formen.

Saksen slutter af med at klippe "forstærknings-kraven" til, og penselen klarer bemalingen.

 

 - 

 

HHGB. 

Nydelige, elegante små læskure med bænke på begge skurets sider, så er der ikke læ på den ene side, er der gode muligheder på den anden side.

I mindst eet tilfælde står det således, at det vender den ene side mod ba- nen, og den anden side mod vejen/ busserne.

HHGB. Højstrup trb.   --   5. oktober 2015.  Det var ikke just nypudsede vinduer, der prægede toget, LB 213.



HHGB.  Saunte,  perronen for tog mod Gilleleje/Hillerød ---^  og mod Helsingør ---v   --   5. oktober 2015.

 - - - 



HHGB.  Firhøj trinbræt, perronen for tog mod Helsingør   ---   5. oktober 2015.   ^---v 

 

 - - - 

Ganske nydelige. ---Faktisk:   Lige til modeljernbanen.

 

 

HHGB.  Skibstrup trinbræt.   --   5. oktober 2015. 



HHGB.  Karinebæk trinbræt.   --   5. oktober 2015. 



HHGB.  Horneby Sand trinbræt.   --   5. oktober 2015. 



HHGB.  Kildekrog trinbræt.   --   5. oktober 2015. 



HHGB.  Stæremosen trinbræt.   --   5. oktober 2015. 

 

Lige til modeljernbanen.

Se evt. også:  HHGB - Stationer

 

 

 -

 

Lendemarke, Møn.   --   1990.

"På Møn og mellem Vordingborg og Kalvehave var der opstillet
afleveringskasser ved større busstoppesteder.

Således også i Lendemarke som på billedet, der er fra 1990. De fleste steder var de
som på billedet holdt i Møns Omnibusser´s (MO) farver - andre var
"farveløse". I disse kasser kunne chaufføren lægge forsendelser - og
modtageren (der jo som regel vidste, at der var noget på vej) kunne så tage
den i kassen.

Som en kendt hjemmesideindehaver siger: Lige til modeljernbanen.

(...)

mvh

Ole Gold"

Bus-venteskur.  Lendemarke, Møn.   --   1990.  Foto: Ole Gold.   ("MO" =  Møns Omnibusser)

 

 -