Dagens foto(s).

Sommer 2016.  (August)

Madopskrift-fri zone 


Rundt omkring i negativsamlingen / "arkivet" gemmer sig en masse fotos, som hverken passer ind hér eller dér. Nogle er måske led i en større serie fotos, --men en serie som ikke lige er planlagt til udsend- else i nær fremtid. Andre af disse fotos kunne måske have en slags berettigelse/interesse som "Dagens foto(s)", som en kommentar til det ene eller andet, men ellers uden sammenhæng med andet.

Tiden må vise, om det er noget, der falder i seernes smag, eller om der er fotografier nok ???

Nå, --man kan vel bare gøre, som de gør i fjernsynet: 

"Vende bunken", og køre på genudsendelser ! ! ! 

 Dagens foto(s) må forventes at stamme fra hele landet.

 

 

Brug af fotos/tegninger.

 

Da jeg modtager flere og flere ønsker om brug af mine fotos, bliver jeg måske nødt til at bringe lidt om mulighederne / ”reglerne” for brug af mine fotos her i ”siden”s hoved:

Der kan IKKE gives / vil IKKE blive givet tilladelse til brug af mine fotos på Facebook eller lignende ”sider” ! ! !  Skulle man alligevel "falde over"  evp-fotos på Facebook eller lignende "sider", er det helt sikkert et udslag af "uhøflig selvtægt".

Jeg finder det ganske utroligt, at nogle ikke kan holde "nallerne" væk fra andres private hjemmesider (uden at spørge først - uden at angive hvem / hvor man har dem fra).  Går de også sådan og "smårapser" i grønthandlerens fortovsudstilling, bare fordi det er muligt, og mens grønthandleren ekspederer en anden kunde og dermed ser den anden vej ? ? ? ! ! ! *)

Brug på almindelige ”gammeldags hjemmesider” kan kun tillades på egne/private IKKE-kommercielle sider under den forudsætning, at fotografnavn: ”Foto: Erik V. Pedersen” bringes ved det pågældende foto. Link til min aktuelle side er ønskelig, men ikke en forudsætning.  Tilladelsen gælder naturligvis kun EGNE fotos (normalt de fotos, hvor der ikke er nævnt andet fotografnavn).  Ved andre fotos må tilladelse indhentes hos den/de aktuelle fotografer / negativejere.  Spørg, -hvis der er tvivl.

Ved alle ”tryksager” må aftale indhentes i de enkelte tilfælde.  Der vil sjældent være problemer til ikke-kommercielle formål, men må aftales.

 

Ved  kommercielt brug: Kun efter nærmere aftale.

Jeg er opmærksom på Ophavsretsloven og dens tidsmæssige begrænsninger / hhv. tilladelser, men forventer som almindelig ”høflighed”, at denne ophavsret bliver overholdt / opretholdt i hele min levetid. 

Herefter har jeg ikke planer om at blande mig. 

Ved eventuel overtrædelse kan jeg måske ikke gøre noget ved det- ”det er bare ærgerligt”, men så er det alene op til mig, at standse udlægningen af flere fotos ! ! !

----------------------


Til gengæld må jeg tilføje, at alt indtil nu er forløbet til ”rimelig stor tilfredshed” – De få kendte tilfælde er i reglen løst med et fornuftigt resultat.


*)  I øjeblikket verserer således tre uafklarede "sager" om "uhøflig selvtægt" til brug på Facebook:

 

 

"Genåbn Syvstjernen Station"
Fællesskab.

https://www.facebook.com/Gen%C3%A5bn-Syvstjernen-Station-1435905853388790/?fref=ts

Hvem er administrator/webmaster for denne side ???   Hvis vedkommende ser dette/bliver gjort opmærksom derpå, skriv venligst.

-----------------

En gruppe der hedder Gruppen hedder "Nørrebro før og nu".

https://www.facebook.com/groups/393943677383326/

------------------

MV-polering, Malling.

10. aug 2016: De tre fotos er nu taget af forretningsreklamerne.

-------------------

 

9. august 2016:  

Nu også med en opfordring:   "Genetabler-Næstved-Præstø-Mern-banen".

https://www.facebook.com/Genetabler-N%C3%A6stved-Pr%C3%A6st%C3%B8-Mern-banen-1617277618515146/?ref=py_c

illustreret med bl. a. et evp-foto fra Varde-Grindsetd Jernbane ! ! !  Man kommer vidt omkring ! ! !


Det ville være herligt, hvis læsere / seere der også ser dette ovennævnte misbrug som et problem, ville sende de pågældende webmastre en besked, en venlig, men negativ komentar og / eller et "Synes ikke om" ( v---).  

Det virker sikkert bedre end en mail fra en "fornærmet" webmaster.

 


Nåhh, --der synes ikke at være megen hjælp at hente fra den kant. Det kan man jo godt gøre sig sine tanker over ! ! !

 

 -

 

(Skulle et foto eller to en dag have været vist før ! ! !  --  Beklager, så må det være "Et tilbageblik", som de skriver i TV-programmerne ved genudsendelser   ) 

  

( Prøv og se, ...på evp )

 

- o 0 o - -

 

Sommerferie  2016 . . .


 


 -  -  -  - 

 

 

31. august 2016.

Enghave station er væk.

13461-DSC00215.Enghave st. nedrives.25.8.2016.JPG (800×533)

Enghave station nedrives.   Set fra den modsatte side af banegraven.   --   25. august 2016.   ^---vv

 . . . en ordentlig "bid" af taget.


Enghavevej-nedgangen er lukket.  Vejarbejderne er Københavns Kommune.

 

Man nærmer sig "0-punktet" . . . 

 . . . og når det indenfor en times tid.   Herefter gælder det oprydning, som man ellers så ud til at være flinke til.

Inden en ny delopgave blev indledt, blev det foranliggende areal "fejet" med grabben, så der hele tiden så pænt og ryddeligt ud.

 

(Slut)

 -

 

30. august 2016.

Enghave station er væk.

 . . .    

Enghave station nedrives.   --   25. august 2016.   ^---vv

 

 . . . 

Enghave station nedrives.   --   25. august 2016. 

 

(Fortsættes)

 -

 

 

29. august 2016.

Enghave station er væk.

Enghave st. nedrives.   --   25. august 2016.   ^---vv  
Så lidt fylder en indgangsportal, når den er "klappet" lidt til her og der.


Så gælder det den anden halvdel . . . 

 

   

Enghave st. nedrives.   --   25. august 2016. 

 

(Fortsættes)

 -

 

28. august 2016.

Enghave station er væk.

Først:

Et tilbageblik  --  Foto 3. juli 2016,  25 min. inden stationen blev lukket.

Fronten er allerede afdækket, og lige inde bagved døråbningen står endnu en finérplade klar til at blive 
skruet på om ca. 25 minutter.   Selv postpakkeboksene er fjernet.  Ingen cykler ved stationen fra 1. august.

Dette varsler nok stationens hurtige nedrivning, så snart sommerferien er overstået.  Mon træet får lov at overleve ?

"Det gamle træ, oh lad det stå,
indtil det dør af ælde"


Der er såmænd ikke for meget grønt i området ! ! !


Herefter 25. augusr 2016:

Enghave station nedrives.   --   25. august 2016.   ^---vv

   

Tv: Et godt fast greb og så lægges indgangsportalen ned til den ene og anden side -skiftevis.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Th: Tilsidst giver den sig og "mister jordforbindelsen" . . .

. . . og nærmest kastes til jorden med et ordentligt bump   --   og tilsvarende stor støvsky til følge.

Der er ikke langt fra storhed til fald.    ---    Enghave station nedrives.   --   25. august 2016.

 

(Fortsættes)

 -


 

27. august 2016.

Enghave station er væk.

Enghave station nedrives.   --   25. august 2016.   ^---vv

Ved 12-tiden var man nået til indgangsportalen, som blev "befriet" for generende tagkonstruktion på indersiden.

Et lille "klem", men nej ! ! !

Pludselig var der pause (som nævnt i går), og her benyttede man samtidig lejligheden til at skifte containere.

Naturligvis bliver de fyldt op efterhånden, og når man nærmede sig overkanten, blev grabben lige "lagt" ned oven på læsset.  Så faldt læssets højde ganske væsentligt, og der blev plads til nogle "grabber" yderligere.

Aldrig så snart den nye (tomme) container var på plads, var den ikke tom længere . . . 

 . . . og dennegang er det alvor ! ! !


(Fortsættes)

 -

 

 

26. august 2016.

"Bræjking nøws".

Enghave station er væk.

Der kom en mail:

"Hej Erik.

Da jeg gik forbi Enghave station her til morgen kunne det konstateres, at nedrivningen er i gang, vægbeklædningen er væk og man kan se igennem til Vigerslev Alle.

Jeg har desværre ikke mit kamera med, så jeg kan ikke forevige det der sker.

Mvh

Navn"


( . . . og "til morgen" var egentlig i går, d. 24. august), men billederne herunder er fra d. 25. august 2016.

Enghave station nedrives.   --   25. august 2016.   ^---vv

Ved min ankomst kl. ca. 11.15 var den højre del af stationsbygningen væk.  

Det fine hvide DSB-ur er også væk,  --man må håbe, at det er kommet et sted hen, hvor man sætter pris på det,
og passer på det  ! ! !

 , , ,  

 . . . og de forskellige materialer fordeltes i diverse bunker, efter art og / eller værdi ?

Enghave station nedrives.   --   25. august 2016.

Egentlig kan der være flotte farver, selv over en nedrivning. 

Da jeg forlod stedet et par / tre timer senere, var stort set alt væltet - det kommer vi til.

(Fortsættes)


 -

 

25. august 2016.

ØSJS. Store Heddinge.   --   2013.

ØSJS. Store Heddinge.   --   24. juli 2013.   ^---vv    Et tog ankommer fra Køge /Haarlev . . . 

 

 

   . . . og fortsætter mod Rødvig.   --   24. juli 2013.

 

 -

 

24. august 2016.

ØSJS. Store Heddinge.   --   2013.

ØSJS.  Store Heddinge.   --   24. juli  2013.   ^---vv

Trist ser det ud, og det var ikke alene grundet pyroman-branden (se hullet i taget), men bygningen var
desværre allerede slemt vandaliseret i forvejen, efter flere års ubenyttet henstand.

 

 

ØSJS.  Store Heddinge.   --   24. juli  2013.

 

 - 

 

23. august 2016.

ØSJS. Store Heddinge.   --   2013.

ØSJS. Store Heddinge station.   --   24. juli 2013.    Se om branden lige nedenfor.

I slutningen af januar 2013 satte tre drenge ild på 1. sal i bygningens midterdel, hvorved den blev en del beskadiget.  I forvejen var den blevet kraftigt vandaliseret, efter at postvæsenet havde forladt den i 2004.

Som man kan se på billederne, var der efterhånden tale om noget af en ruin, som både kommunen og dele af byens beboere gerne så nedrevet.  Så galt kom det dog ikke til at gå.

Drengenes forsikringsselskab har måttet betale et klækketigt beløb til bygningens istandsættelse, der på daværende tidspunkt (billederne) var i fuld gang med henblik på indretning til et ungdomsuddannelsesprojekt.


Der kom en mail:

"Kære Erik,

Når du i din sommerserie 2016-2 beskæftiger dig med Store Heddinge station, bør det så ikke bare nævnes, at den siden 2013 er blevet nydeligt istandsat, se f. eks.: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=86365 ?

M.v.h.

Navn."


Johh, --det burde jeg måske, men der er dog skrevet (lige ovenfor), at man på tidspunktet var i fuld gang med det.

Se evt. T. Rithmesters flotte fotos af den færdigrestaurerede stationsbygning.: 

http://www.danskestationer.dk/osjs/store_heddinge.php


Set i køreretning mod Rødvig.


Set i køreretning mod Haarlev/Køge.  --  24. juli 2013.   Det er heldigvis kun skygge, der giver de mørke murflader.

 

 

 - 

 

 

 

Søndags-ekstra.

21. august 2016.

Et SEAS-transformatortårn, Klippinge Bjerge.  --  . . . mens vi har dem endnu.

  

SEAS nr.  1047,  Klippinge Bjerge.   --   24. juli 2013.    ^v---v^

 . . .  

Tårnet stod i 2013, men er det der stadig ???


Lige til modeljernbanen. 

som f. eks. her:  https://sundborg.wordpress.com/2011/08/27/transformatortarne-%E2%80%93-elektricitet-til-folket/

Witzel Hobby: 

Forskellige transformatorstationer / -tårne fra hele landet: http://witzelhobby.dk/29-huse-af-plastik/


 -

 

21. august 2016.

ØSJS  Klippinge station.   --   24. juli 2013.

  

Klippinge, set mod Haarlev.   --   24. juli 2013.   ^---v



Klippinge, den frasolgte stationsbygning.   --   24. juli 2013.   ^---v

 

 

 -  - 

 

20. august 2016.

ØSJS  Klippinge station.   --   24. juli 2013.

  

ØSJS Klippinge station.   --   24. juli 2013.  . . . .  ^v---v^

  

Set mod Rødvig  og ......................................................set mod Haarlev.

 

 -  - 

 

19. august 2016.

ØSJS  Klippinge station.   --   24. juli 2013.

ØSJS.  Klippinge station.   --   24. juli 2013.   ^---vv

Vejfacaden.

 

ØSJS  Klippinge station.   --   24. juli 2013.

 

 -

 

17. august 2016.

Ny bog: Holbægegnens Mergelselskab - Hanerup Mergelleje.

Midt mellem så mange bøger om normalsporede jernbaner (og et enkelt smalsporet selskab), udkommer der nu en mindre bog om disse herlige gamle mergelbaner, der stræknings-/spormæssigt næsten kan leve op til nogle af roebanerne (selvom de ikke allesammen kunne findes på markerne samtidig).

Holbækegnens Mergelselskab  --  Hanerup Mergelleje.   

 

"Her er historien om Holbækegnens Mergelselskab, der blev den sidste mergelbane i Danmark, men også den største i sporlængde og udkørselsområde.

Hanerup Mergelleje leverede mergel til bønderne i 73 sogne i perioden 1929-1937., og der blev opgravet og udkørt mere end 450.000 m3 på ca. 40 km spor.

Fotogrundlaget er primært fra fotograf H.P. Ringhuus´s 2 fotoalbum fra 1930´erne, som ligger i arkivet på Holbæk Museum.

Fotograf Ringhuus boede i Gislinge tæt på Holbæk."

 

Kort over Holbækegnens Mergelselskab´s udbredelsesområde.

 

13402-Tip.loko..jpg (800×568)

"Spor under Banen til Hanerup Mergelleje."   --   1929.

 

"1 st Tog med Kalkmergel aflæsses paa L. B. Rasmussens Marker 20/8. 1929."

 

"Materiellet aflæsses ved Mörköv St.  1929."


Fin bog, herlige gamle fotos, som vi ellers ikke ser så mange af.  Udkommer (-kom) 16. august 2016.  Pris:  Kr. 159,-

 

Holbækegnens Mergelselskab  --  Hanerup Mergelleje.  Jesper Mann.  Forlag:  www.hrmann.dk  

38 sider, 25x17,5 cm, liggende, med spiralryg.  Rigt illustreret med såvel gamle sort/hvide, som nye farvefotos.

ISBN print:  978-87-996166-4-0 eller  e-bog:  978-87-996166-6-4 .

 

 -

 

15. august 2016.

Vallø station,   ØSJS.

 

Der kom (endnu) en mail.

"Hej Erik

Jeg fandt lidt flere billeder. Billederne er af F500 og østbanen B50 og B51, tidligere DSB CP vogne. Billederne stammer fra Vallø Station i 1977 hvor der blev kørt med veterantog. B50 og B51 led senere en krank skæbne da de året efter blev totalskadede i Faxe.

(...)

 

Du er velkommen til at bruge billederne som du vil.

Med venlig hilsen
Henrik Olsen"

DSB F 500 + ØSJS B 50 og 51, Vallø med et DJK(?)-særtog ?   ^---vv

Fotos set i retning tilbage mod Køge.  . . .   ^^---vv

 

13391-IMG_8231.OSJS,Valloe.JPG (640×502)

 

 . . . og set fremad mod Haarlev-Fakse Lp./Rødvig.

 

Se evt:  http://www.jernbanen.dk/pbane_main.php?s=121&g=p

For begge vogne gælder:  

Købt 1974 fra HHJ C 51 og HHJ C 52.   Ankom til Køge 16. november 1973.  Afsporet 30. juli 1978 ved Fakse og udrangeret.
Ophugget 1994 af Stolpehuse Produkthandel.


 -

 

Søndags-ekstra-ekstra.

14. august 2016.

Højsandet, Nørrevang, Rørvig ca. 1952.

Lige nu -14. august 2016, formiddag-,  synger Danmarks Radio, P1, på "sidste vers" af en udsendelse af en fra Rørvig kirke. 

Det bringer ting frem i erindringen fra nogle herlige sommerferier i et sommerhus deroppe i årene ca. 1949-54.

I ejendommen Nürnberggade 30, København S, boede mine forældre og jeg på tredie sal til højre. På fjerde sal til højre boede en familie Barndorff Johnsen med sønnen Niels.

Niels og jeg legede meget sammen, og jeg blev i nogle år inviteret op i deres sommerhus, 8-14 dage, ligesom vi tilbragte mange fredag-lørdag-søndage (i vore dage kaldet weekend) deroppe.   Disse fotos må være fra en af disse weekends.

Området lidt øst for Højsandet og set fra dette.  Det er "vort" sommerhus, der ses til venstre, mens det andet sommerhus tilhørte en kollega/veninde til fru Johnsen, Mary Laursen.

Det kunne være interessant at se et nutidigt foto i samme billedudsnit, hvis nogen fra området skulle "komme forbi" dette via Google eller lign.  Når man "i dag" ser på luftfotos, virker det som eet stort sommerhusområde.  Det må vel være området omkring Lokkemosevej(nordlige del, Harestykket, Engdraget, eller C.P. Jensensvej.

Sommerhuset "KENJA".   Det må være Jens (se nedenfor), der ses -hovedløs- på taget

 

Fra sommerhuset, der lå (næsten) øverst på en "bakke", skrånede området nedad mod højsandet på den venstre side af ovenstående foto.

Rundt om huset kunne man flere steder være heldig at finde ekspl. af Gøgeurt, ligesom hele området var bevokset med "evighedsblomster". Jeg lavede mange kranse af dem til min mor, --desværre eksisterer de ikke mere, for jeg ved ikke, hvad de hed - botanisk.


Som jeg husker det, er billedet ---> optaget ikke så langt fra sommerhuset i retning bagud på ovenstående foto.


Niels´s far, Emil Barndorff Johnson var kunstmaler, som det "vist" også fremgår af nedenstående foto.

Der blev malet utrolig mange fotos i området der omkring, især i Højsandet, området ved Dybesø Badehotel ved søen og den nærliggende strand.

 

 

 

Forrest til højre: Niels.   Bagest Jens og John, begge drenge også fra Nürnberggade, 36 og 34.

 

 -

 

Søndags-ekstra.

14. august 2016.

Et par transformatortårne   --   . . . mens vi har(havde) dem endnu.

Bildsøvej 29, Slagelse NVE,  N. Tårnhøj transformator  -  Foto ca. 1980.  Arkiv.  Flemming Paulsen.


Transformator muret i røde sten mellem ^-- Hejninge Skole og Hejninge Kirke. --^  1956. Arkiv: Flemming Paulsen.

Lige til modeljernbanen.

 

TÅRNENE  FALDER.

TÅRNENE  FALDER.   Elnyt, 1998.    Arkiv.  Flemming Paulsen.

Peter Duun Andersen: "Tårnene falder", artikel i skriftet: Elnyt nr. 3, side 6-7. 1998.


Tak til Flemming Paulsen.


 -

 

14. august 2016.

Vallø station,   ØSJS.

Reglementer for privatbanerne.

  

Tjenestereglement for Privatbanerne.   Vallø station.           Sikkerhedsreglement for Privatbanerne.   Vallø station.   

 

  

Ordensreglement for Privatbanerne.   Vallø station.           DSB-Sikkerhedsreglement.   Vallø station.   

Alle: Arkiv: Henrik Olsen.

 

Tak til Henrik Olsen.

 

Se evt:   Januar 2013.  

eller:   ØSJS - Stationer.

(Fortsættes)

 

 -

 

13. august 2016.

Vallø station,   ØSJS.

Der kom en mail:

"Fine billeder af mit barndoms hjem, Vallø station, Østbanen, du har på siden.

Min mor var sidste stationsmester, da den blev nedlagt i 1977-78, fordi Post Danmark ikke ville have posthus på stationen mere. Der var 4-5 postbude stationeret dér.   Smiley   Vi boede på de to øverste etager af stationen. Efter Post Danmark trak sig, kunne det ikke betale sig at holde stationen åben for de få billetter, der blev solgt.

Der var også leverancerne af frosne bær/frugt til KV Saft i Vedskølle, der kom i kølevogne. Det var bær fra Østeuropa, som KV Saft så kom og læssede på lastbiler (undertegnede fik altid lov at fylde en spand med frosne bær til eget forbrug).

Den fragt kom også over på lastbiler, og det var dødsstødet for stationen, og min mor blev herefter forflyttet til Faxe By station"  . . . 

 

  

Telefonreglement fra Vallø station.                                    Telefonliste fra Vallø station. 

(Måske skal det lige tilføjes, at de viste Morse-tegn blev frembragt ved antallet af omdrejninger med håndsvinget på telefonen (linie- eller strækningstelefonen, der intet havde med by-telefonerne at gøre).  Det er naturligvis helt op til den enkelte, men som vi -i 1956- lærte det på Jernbaneskolen, -- een omdrejning for "prik" og tre omdrejninger for "streg".)

     

Telefon fra Vallø station.                                                            Spejlæg fra Vallø station. 

. . .  Jeg har fået overdraget spejlæget, telefonen med drejehåndtag og telefonreglement-bogen for privatbanerne fra 1936 med koderne til Østbanens stationer i , --det tog mig kun ca. 40 år at få fravristet hende tingene."

Jeg har vedhæftet billeder af “arvegodset”

Med venlig hilsen

Henrik Olsen”

 

Et lille tilbageblik:   Vallø station   --   1960.

Dengang stod der på stationen en hvidmalet bænk til passagerernes brug (ses dog ikke her):

ØSJS nr. 7.  Vallø station.   --   Sommeren 1960.

. . . "Den obligatoriske, gamle, hvide stationsbænk, fandt sjovt nok vej til Faxe, hvor den i 20 år gjorde god gavn, indtil den simpelthen faldt fra hinanden."


 - - - 


Vallø station og trb.   --  1991.   

 

Vallø trinbræt, med den gamle stationsbygning i baggrunden.  --  Set i køreretning mod Haarlev.   --   29. juni 1991.

 . . . og mod Køge.  


Tak til Henrik Olsen.

Se evt:   Januar 2013.  

eller:   ØSJS - Stationer.

(Fortsættes)

 

 -

 

12. august 2016.

. . . og nu til noget helt andet !

Et boble-skur i jernbaneregi og et ex-færgeleje.

ØSJS.  Lille Linde trb.   --   7. august 2015.  Foto: (thr).   ^---v

(ØSJS:  Østsjællandske Jernbane Selskab)

 

 

Det forhenværende anløbssted / færgeleje Pinen   --   2016

Sallingsundoverfarten.  Det tidligere færgeleje ved Pinen, set fra Sallingsundbroen.   --   9. juli 2016. Foto:  (thr)

 

. . . og lige et tilbageblik på Pinen:

 

Anløb af lejet i Pinen:  M/F SALLINGSUND ligger der allerede.   --   13. juni 1976.

  M/F  GAMMELØR.  Pinen.   --   13. juni 1976.

 

Tak til THR.

. . . andre, gerne at gøre ligeså.

 

Se evt. også:   Ø- og genvejs-færger.


 -

 

11. august 2016.


. . . og nu til noget helt andet !

Der kom en mail:

"Hej Erik
Her er billeder af busskure, som står lidt uden for Karrebæksminde. Det er ikke de traditionelle bobleskure, men kan du bruge dem, er det godt, ellers bare slet dem.
(...)

mvh
Lasse Christiansen

Helsingør"

Lille "boble-skur" på Karrebæksminde-Næstved-vejen v. De Hvide Svaner Camping.     ^---v   

22. april 2016.  Fotos:  Lasse Christiansen.

På luftfoto (nettet) fra 2009, kan man kun se det ene (dette ---^) og da er det uden grafitti.


 . . . på Karrebæksminde-Næstved-vejen v. Dyves Bro.     ^---vv   

22. april 2016.  Fotos:  Lasse Christiansen.

 

 

Egentlig burde jeg nok ikke bringe fotos med sådan grafitti, men desværre.  Når det er så flot udført "håndværks-mæssigt" (man kan lide "motiverne" eller ikke ! ! ! ) , så er der set værre hærværk.


. . . og så:  Lige til modeljernbanen.

 

Tak til  Lasse Christiansen.

. . . andre, gerne at gøre ligeså.

 

 -

 

10. august 2016.

. . . og nu til noget helt andet !

Der kom en mail:

"Kære Erik V. Pedersen.

(...)

Jeg har i mange år været frimærkesamler og har for nylig købt nogle gamle
postkort. Heriblandt var der et postkort fra Boulstrup Station, som jeg ikke
vidste noget om, men jeg kunne heldigvis finde den ved at google. Jeg sender
hermed en skanning af postkortet og bagsiden med stemplet fra Hou.

(...)

Venlig hilsen

Ingemann."

13351-Boulstrup.Ca. 1947.Arkiv.K . I . Schnetler.jpg (800×511)

Hads-Ning Herreders Jernbane,  HHJ,   Boulstrup station.   --   Postkort, stemplet på stationen 18.7.1947.    
Arkiv:  Ingemann.

(Postkassen anes lige til højre for indgangsdøren, og mon ikke med teksten:  "Postkassen tømme 10 minutter før togafgang."

 

Tak til Ingemann.

 

---

 

Der kom en anden mail:

"Hej Erik

Vedhæftet et par billeder af en paddehat i Feldballe på Djursland.  Du må bruge dem som du vil mod kreditering.

Fortsat god sommer.

Med venlig hilsen
Claus Frost 
Skovbo Jernbane-arkiv."

Feldballe på Djursland.   --   8. august 2016.  Foto:  Claus Frost.   ^---v

 

. . . og så:   Lige til modeljernbanen.

 

Tak til Claus Frost.

 

. . . andre, gerne at gøre ligeså.

 

 -

 

9. august 2016.

Kalvehavebane-minder.   --    1950-erne.   

KB-afskedstur.   --   Søndag d. 22. marts 1959.

Her skal det huskes, at dette var den første særtogs-og afskedstur, der blev arrangeret i Danmark.  Faktisk blev den aftalt og arrangeret ved pølserne og rundt om arbejdsbordet i DMJK på Nørrebro.  En kreds af byggeholdet og et par andre (ialt 10) blev enige om, hver at skyde en hundredekrone-seddel i arrangementet til sikkerhed for kul.  Det var ikke prøvet før, og ingen havde anelser om, hvordan noget sådant kunne spænde af.

Det blev dog en fantastisk succes, som det nok både fremgår af billederne i disse dage, men også af det faktum, at succesen er fulgt op "hundredevis" af gange sidenhen.

13348-KB-askedstur.1959-4.jpg (800×1419)

Afskedsturen d. 22. marts og omtalen i ???-avis d. 23. marts 1959.

 

13349-KB-askedstur.1959-2,.jpg (800×1222)

                      v---^                                         v-----------^                               v-----------------------^            

Kalvehavebanen nedlægges.   --   1. april 1959.   ???-avis.


Tak til Aja Stenkvist.

 

 -

 

8. august 2016.

Kalvehavebane-minder.   --    1950-erne.   

Kalvehavebanen nedlægges.   --   19. marts 1959.   ???-avis.

 

 

Kalvehavebanen nedlægges.   --   23. marts 1959.   ???-avis.

 

 

Kalvehavebanen nedlægges.   --   25. marts 1959.   ???-avis.


Tak til Aja Stenkvist.

 -

 

Søndags-ekstra.

7. august 2016.

Grisetåodde fyr.   --   2001.

Den 2. august 2001 stod jeg af toget på Oddesund (Nord) trb, og kunne så lige nå en times fotografering af såvel Oddesund (Nord) trb, transformatortårnet og Grisetåodde fyr -- hvis alt klappede ! ! !


Hurtigt et par billeder af Oddesund (Nord) trb, så over broen - det så ikke så slemt ud - der var jo en hel time til toget -"gummitoget" i form af en bus- skulle køre fra stoppestedet ved vejen ud for trsf.tårnet.

Fremme ved fyrtårnet ! ! !   Netop samtidig var en flok udenlandske turister ude for at "beundre" det lille fyr. Alle skulle have billeder af hinanden, med eller uden fyret som baggrund, ---- og jeg ville kun have billeder af fyret.

 

Vente, vente, vente.

 . . . . 

^--- Grisetaaodde fyr.   --   2. august  2001. ---^v

Endelig ! ! !   

Tre fotos med turister på begge sider.

Hertil et billede af det gamle stationsterræn omkring Oddesund Syd, og så op på vejen for at kommet tilbage over broen. For at det ikke sku´ være løgn: -- Da jeg nærmede mig broklappen, ringede klokkerne og et skib skulle igennem. Jeg havde hverken tid eller film til den slags "pjat". Et enkelt foto af den åbne broklap, og så ellers vente på lukning. Endelig ! ! !

 

Nu næsten i løb videre ad broen -en af årets varmeste sommerdage- det var simpelthen "timet og tilrettelagt".

 

På den anden side af sundet - i løb ned mod Tårnet ! ! ! Helst ikke forpustet og dermed rystede billeder. Tre billeder var, hvad der var tilbage på filmen. Tårnet fra tre sider, og så i løb op til stoppestedet, hvor bussen "heldigvis" var forsinket fem minutter. Så langt så godt, men i mellemtiden piblede sveden frem, og "vandet" løb ned over ansigtet.

En undskyldende bemærkning til chaufføren for min tilstand og årsagen til den.

 

"Du kunne da bare have taget bussen på den anden side af broen", sagde han venligt ! ! !   "Ja-men der er jo ikke noget stoppested", svarede jeg. "Det betyder ikke noget, --vi standser alligevel, hvis Du står i vejsiden og vinker ind" ! ! !

 

Hvad ved en "køvenhavner" om den slags.

 

-----------

 

Så kunne jeg have fotograferet trinbrættet i ro og mag, - gået til trsf-tårnet og taget den med ro over broen, inden den skulle op for skibet. På den anden side, ville de udenlandske turister have været over alle bjerge, når jeg kom frem, og der havde været masser af tid til at gå stille og roligt op til vejen --- uden sved over hele kroppen ! ! !

 

( . . . og her er det så, jeg opdager, at fyret allerede var "på"  d. 22. marts 2015.  Bare fordi det ikke var opdateret på min side om fyrtårne.  Se evt:  Marts 2015.   hvor der nok er lidt mere at se.)

 

Alligevel er fyret:  Lige til modeljernbanen.

 

 -

 

7. august 2016.

Kalvehavebane-minder.   --    1950-erne.    

13335-KB-udflugtstur-22.marts 1959.Moens Folkeblad.jpg (800×126)

 

NBNBNB:   Herunder skal de to venstre spalter læses helt til bunden først, --derefter den højre spalte.

NBNBNB:  De to venstre spalter læses helt til bunden først, --derefter den højre spalte.


Tak til Aja Stenkvist.

 -

 

6. august 2016.

Kalvehavebane-minder.   --    1950-erne.    

 

?-avis.

13332-Kalvehavebanen-Stop-3,.jpg (885×971)

Dato ikke angivet.   --   Formentlig 1. april 1959.


Tak til Aja Stenkvist.

 

 -

 

5. august 2016.

Kalvehavebane-minder.   --   September 1958.    

"En jernbane dør"

"En jernbane dør"   ---   Ekstra-Bladet.   --   September  1958.

Fotos: W. Douglas.


Tak til Aja Stenkvist.


Se evt. også:  Kalvehavebanen.  med "undersider".

 -

 

4. august 2016.

Kalvehavebane-minder.   --   1950-erne.

Privatbane-Tidende med Kalvehave station på forsiden.   --   April 1957.

 

Køreplan for Kalvehavebanens tog og omnibusser.   --   Sommer 1956.   ^---v

Kalvehavebanen.   Sommerkøreplan 1956.

Kalvehavebanen.   Sommerkøreplan 1956.    ^---v

Kalvehavebanen.   Sommerkøreplan 1956.


Kalvehavebanen.   Særtogsanmeldelse 13-1956.


Se evt. også:  Kalvehavebanen.  med "undersider".

 

 -

 

3. august 2016.

Lidt sommeroprydning i "bunkerne":

Der kan gemme sig utrolig meget i "bunkerne", og der vil ikke være nogensomhelst system i emnerne eller rækkefølgen.


De efterfølgende "bidrag" vil foreløbig blive "stavlet" opad  ---^.


De nye S-tog, som nogle var glade for, --andre ikke ! ! !   --   1968.

13315-De nye S-tog.2-1.Ing.Ugeblad.Apr.1068.jpg (800×479)

De nye S-tog.   ^---v   Ingeniørens Ugeblad.   --   April 1968. 

 

---


Brand i S-tog.   --   1983.

Brand i S-tog formentlig onsdag d. 27. april 1983.  Refereret i Bagsværd Folkeblad onsdag d. 4. maj 1983.   ^---v

Da branden skete en onsdag eftermiddag, må det formentlig være ugen før denne ugeavis´s udgivelse, 4. maj.


Tommy Nilsson -www.jernbanen.dk - http://www.jernbanen.dk/s-tog.php?typenr=52  - anfører:


"DSB MM 7712
Frichs 1970 Beskadiget 27/4-83 ved påsat brand. Til reparation hos Scandia. Renoveret 1985. Udrangeret 2002. Til Holbæk 22/4-02. Ophugget 2002 af Jans Produkthandel, Holbæk."


Min anslåede dato passer med den af Tommy Nilsson anførte, hvis . . .  

Der synes kun at værre den ene vogn, der er brændt denne dag, men kunne den virkelig genopbygges ???


Bagsværd Folkeblad onsdag d. 4. maj 1983.

 

 

 

 

 

 

 

 

 -

 

2. august 2016.

Nivaagaard Teglværk.   --   2002.

Nivaagaard Teglværk.  --  22. april 2002.  Den sorte skygge er en af trådene i det hegn, der omgiver(omgav) værket.

 Sporvidden blev her målt til 900 mm.

 

 

 

NESA transformatorstation nr. 45.  Nivaagaard.   --   22. april 2002.   ^---v

”(…) Og et uskønt Højspændingstaarn dukker op – hvorfor skal de for resten se ud som mislykkede Vandtaarne eller som Kirketaarne for en Menighed af Dværge ? …….”  

Således skerv Dansk Naturfredningsforening i 1925/26.


 -

 





. . . og nu til noget helt andet !

Der kom en mail:

"Kære Erik V. Pedersen.

(...)

Jeg har i mange år været frimærkesamler og har for nylig købt nogle gamle
postkort. Heriblandt var der et postkort fra Boulstrup Station, som jeg ikke
vidste noget om, men jeg kunne heldigvis finde den ved at google. Jeg sender
hermed en skanning af postkortet og bagsiden med stemplet fra Hou.

(...)

Venlig hilsen

Ingemann."

13351-Boulstrup.Ca. 1947.Arkiv.K . I . Schnetler.jpg (800×511)

Hads-Ning Herreders Jernbane,  HHJ,   Boulstrup station.   --   Postkort, stemplet på stationen 18.7.1947.    
Arkiv:  Ingemann.

(Postkassen anes lige til højre for indgangsdøren, og mon ikke med teksten:  "Postkassen tømme 10 minutter før togafgang."

 

Tak til Ingemann.

 

---

 

Der kom en anden mail:

13353-Feldballe på Djursland.Foto.Claus Frost.2016. WP_20160804_032..jpg (800×450)

Feldballe på Djursland.   --   4. august 2016.   Foto: Claus Frost.   ^---v


Tak til Claus Frost.


. . . andre, gerne at gøre ligeså.











 

.


 -

 -


 

 . 


...............................

 

Ingen "Dagens ...." ved dette datoskifte,   --- meeen . . . ---v

 

 

 

 


Forrige side: September 2016.
Næste side: Sommer 2016 -1. (Maj-juli)