GDS - Rull. materiel.

 

 

 

 

 

Gribskovbane-dampvogn ved Gribsø.    

Tegning: "Fra Damphest til Lyntog". Carlo Andersen. Carl Allers Bogforlag. 1957.

 

 
GDS-dampvogn.
(Modeljernbanen)

 

 
Adskilt GDS-dampvogn, -- maskinbogie og vognkasse på løbebogie i den anden ende.

I lighed med tilsvarende dampvogne ved andre privatbaner (f. eks. HHGB, RHJ) kunne maskinbogien gøres ud gennem den ene gavl til eftersyn m.v.
(Modeljernbanen)

 

 

GDS-damplok-trukket tog med en af de -nu forhenværende- dampvogne "på krogen".
(Modeljernbanen)

 

 

GDS 3-4.
(Modeljernbanen)

 

 

GDS 5-skitse.
(Modeljernbanen)


 

 

GDS 9 +10.   

 

C 9

 
GDS lok 9, C 31, Qc 121 og C 33 i Hillerod.   18. oktober 1964.
Foto: (nm)

 

 

GDS 10.   

 

GDS 9-10.

(Modeljernbanen)

Bygget:  Henschel & Sohn, Kassel, 1924, som byggenr. 20231.  Ophugget 1964. ---v

GDS 10.  Gilleleje.   --   23. maj 1963.   Bagved ses:  GDS C 31.      ^---v

 - - -

 - - -

 - - -

GDS 10.  Gilleleje.   --   23. maj 1963.   ---^

 

L 11

 

GDS 11.

 

 

GDS 11,  Hillerød.   --    25. marts 1962.  ^---v
Foto: (nm)

  

 

 - - -

 

GDS 11,  Hillerød.   --    25. marts 1962.   --    Herren t.v. er Peer Thomassen, forfatter til adskillige DJK-bøger.
Foto: (nm).

 

 
GDS 11,  Kagerup.   --    25. marts  1962.     DJK tur  --  Alene hattene taler deres tavse sprog om en anden tid.
Foto: (nm).


 

 

 
GDS Nr. 11 med særtog for DJK ved Gribsø.   --    25. marts 1962.  --->  Ellers ren julekort-idyl
Foto: (nm).

 

 
UPS ! ! !   --    GDS 11 afsporet på forbindelsessporet mellem GDS og HHGB. Gilleleje.   --    25. marts 1962
Foto:  (nm).

 

 
GDS 11, Gedser Remise.   --    22. juli 1981
Foto: (nm).

 

GDS Litra 11

Købt 1940 fra HHB 4. Udvendige cylindre med fladglidere, Heusinger-styring, 2 sidevand-kasser, trykluft- og håndbremse. Kørte sidste gang på GDS marts 1962 særtog for DJK.
Udlejet 1964 til DJK. Maribo 1965. 1970 til Gedser. Gedser 1979-2003. 2003 til NSJV. Sep. 2003 på blokvogn fra Gedser til Græsted. Græsted 2003-11. Rungsted 2012-13. Omlitrering i 2013

til HHB 4. Maskinen befinder sig herefter og stadig i Rungsted 2015-xxxx som HHB 4  .

. Kilde: www.jernbanen.dk

 

 

GDS M 1 ?, læssespor, Gb.   --   Oktober 1961.

Formentlig er GDS M 1 og 2 på Gb oprangeret med M 1 forrest - "truthornet" på de to motorvogne var monteret forskelligt, og det på M 2 passer med den bageste. På M 1's anden side havde den en reparation fra et uhend i 1936, hvor M 1's modsatte side blev mast ind. Reparationen på vognens anden side kan kendes på nogle grimme vandrette "pyntelister" mellem vinduerne i passagerafdelingen, som sikkert dækker over genbrugte, men afkortede teaklister.

 

GDS M 2 ?   Læssespor , Gb.   --   Oktober 1961.

 

 

GDS M 3 med ukrudtstog i Tisvildeleje.   --   1964.
Foto: Jesper Reinfeldt.

 

GDS. M 3 + M x + CL x + CL x.  Gilleleje.   --   Juni 1965.

 
GDS M 3 og M 4 samt ukendt HFHJ-Co, Borupgaard.   --   December 1971.
(nm).

 

GDS  M 5.  Hillerød.   --   24. marts 1963.   ^---v

 - - -

GDS  M 5.  Hillerød.   --   24. marts 1963.  

 

GDS  L1.  Hillerød.   --   24. marts 1963.

 

GDS  L1.  Hillerød.   --   24. marts 1963.

 

 

GDS  L1.  Hillerød.   --   24. marts 1963.   ^---v

 - - -

 

 

GDS  L 2.  Hillerød.   --   24. marts  1963.   ^---v

 - - -

 

 

GDS  L2 med tog.  Helsinge.   --   August  1966.
Foto: Jesper Reinfeldt.

 

GDS L2 på Kagerup Station.   --   September 1973.  Foto. Torben Rasmussen.


GDS L2 + Y-tog på Kagerup Station. September 1973.  Foto.  Torben Rasmussen.


 

 

Skinnebusser.

 

 

GDS S 1 Gilleleje.   --   30. juli  1979.
Foto:  (nm).

 

 

GDS S 1, Hillerød.   --   23. juli 1975.
Foto: (nm).

 

 

GDS S 2, Gilleleje.   --   23. maj  1963.

 

GDS skinnebustog i Kagerup.  -   Forrest S 3, derefter T 2 (med lodrette pladesamlinger). Resten fortaber sig.
24. februar 1963.  Foto: (nm).

 

 
HHGB Sm 3 og Sm 4 i Kagerup.   --   28. april  1974.
Foto: (nm).

  

GDS  T1.  Hillerød.   --   24. marts 1963.

 

 

GDS T 1, Gilleleje.   --   23. maj  1963.

 

GDS  T4.  Hillerød.   --   24. marts 1963.

 

 

GDS T 4, Gilleleje.   --   23. maj  1963.

 

 

 

 

GDS  Tisvildeleje.   --   August 1966.
Foto: Jesper Reinfeldt.

 

 

GDS U 1,  Gilleleje.   --   25. marts 1962
Foto: (nm).

 

GDS U 1, "Hatteæske", Gilleleje.   --   23. maj 1963.   ^---v

 . . .

 

 

GDS U 1,  Tisvildeleje.   --   1965.
Foto: Jesper Reinfeldt.

 

 

Y-tog.  Helsinge.   ^---v

 

 - - -

 

 

GDS-Y-tog.  Hillerød.   --   26. maj  1968.   ^---v

Formentlig første tog mod Gilleleje / Tisvildeleje den pågældende søndag morgen.  Foto er optaget umiddelbart efter ankomsten af allerførste ordinære S-tog fra København H til Hillerød . . .

 

 . . . inden jeg skulle tilbage igen med dette S-tog.  (København H - Hillerød  allernederst på siden.)

 

 

GDS-Y-tog ved Kildeport trb.   --   2. marts  1969.

 

 - - -

 

 

GDS Y-tog krydser Helsingør Jernbane Klub / HgJKs juletræstog i Kagerup.   --   10. december 1972. 
Foto: (nm).

 

 

 

Gribskovbanen  --  IC2´erne / Flexliner RL2D kommer.  -  1997.

 

 

ADtranz-IC2-tog, Flexliner RL2D.  1997.   ^---v
Tegning-ADtranz.

 

 

 

 

   - - - -   

Pressemeddelelse i anledning af ibrugtagningen i 1997. - - - - - - - - - - -

 

 

GDS-HFHJ. FS 1141 / MF 1041.  Helsinge.   --   14. juni 1997.   ^---vv

  

 - - -  

  

GDS-HFHJ.  FS 1141 / MF 1041.  Helsinge.   --   14. juni 1997.

 

 

Personvogne.

 

 
GDS B 11 i Helsinge.   --   9. april 1961.
Foto:  (nm)
 
 
GDS B 12 i Helsinge.   --   9. april 1961.
Foto: (nm).

 

 
GDS B 12 i Helsinge.   --   3. juli 1959.
Foto: (nm).

 

 

GDS B 13.   --   Ca. 1960.   Foto: P. Adamsen.

 

 
GDS B 13 og B 15 i Helsinge.   --   9. april 1961.
Foto:  (nm)

 

 
GDS B 15 i Helsinge.   --   3. juli 1959.
Foto: (nm)

 

 
GDS C 31 i Gilleleje.   --    Sommer 1961.
Foto: (nm)

 

GDS  C 31.  Hillerød.   --   24. marts 1963.

 

 
GDS lok 9, C 31, Qc 121 og C 33 i Hillerod.   18. oktober 1964.
Foto: (nm)

 
GDS C 32 og C 34 i Gilleleje.   --   Sommer 1961.
Foto:  (nm).

 

GDS  C 33.

 
GDS C 33 i Tisvildeleje.   --   Sommer 1961.
Foto: (nm)

C 33 blev i 1965 købt af Jernbanehistorisk Selskab (F. Hermind), efter at den -sammen med andet materiel- havde været udbudt til salg gennem dagspressen.

Vognen, der var bygget af Vognfabrikken Scandia, Randers, i 1916, var ved købet i relativ god stand, men efter købet satte vandaler og jernbanesouvenir-samlere deres præg på vognen bl. a. ved rudeknuseri og ødelæggelse af nogle af vognens lampeskærme.  Hertil kom, at man stjal det ene sæt litreringsbogstaver / -tal fra vognsiderne samt diverse skilte og nødbremsedæksker.

Gribskovbanen opbevarede velvilligst vognen for foreningen/selskabet indtil problemet omkring det fremtidige opbevaringssted var løst. DSB viste sig også imødekommende og stillede sporplads til rådighed på Charlottenlund station.

 

GDS C 33 og DSB-Ardelt-traktor.    --   Ca. 1965.  Foto: P. Adamsen.

C 33 blev d. 4. februar 1965 kørt til Hellerup i et ellers tomt Mo-vognsløb, og næste dag blev den kørt til Charlottenlund af Hellerup´s Ardelt-traktor (herover).

 

  

GDS C 33.   --   Ca. 1965.  Foto: Ulf Holtrup.

I løbet af foråret gik man i gang med at sætte vognen i stand, --et stort arbejde, som man håbede på hjælp til, blandt foreningens/selskabets medlemmer.  ^---v

( SIGNALPOSTEN, 3. årgang, 1965. nr. 1:  --  http://www.signalposten.dk/signalposten.php?aar=1965&nr=1  )

 

GDS C 33. Interiør efter hærværk.   Foto: Ulf Holtrup.

Desværre brændte den i 1977 (vel også et resultat af hærværk ?), og resterne af undervognen blev overladt til Nordsjællands Jernbaneklub. 

 

 
GDS C 35 i Helsinge.   --   3. juli 1959.
Foto: (nm).
 
 
GDS C 35 i Helsinge.   --   9. april 1961.
Foto: (nm).

 

GDS  C 38.  Hillerød.   --   24. marts 1963.

 

 
GDS C 38 hensat i Kagerup ca. 1970.
Foto. Jesper Reinfeldt.

 

 
GDS C 40 i Hillerød.   --   Sommer 1961.
Foto: (nm)

 

 

GDS C 40.  Nakskov.   --   Nov.1963.

 

 
GDS C 41 og 42 i Helsinge.   --   9. april 1961.
Foto: (nm)
 

Vedr. GDS C 41 og 42, se også siden: Privatbane-"CL-vogne":  Privatbane-"CL-vogne".  

 

 
GDS D 54 og HFHJ C 7 (ex. M7) + andet HFHJ-materiel, Borupgaard.   --   December 1971.
Foto: (nm). 


 

GDS  D 55.  Hillerød.   --   24. marts 1963.

 

 
GDS Qa 104 og Qc ? i Helsinge.   --   9. april 1961.
Foto: (nm).

 

GDS  Qc 121.  Hillerød.   --   24. marts 1963.

 

 

 

 

GDS  Qc 123.  Hillerød.   --   24. marts 1963.

 

 

GDS  Qc 126.  Hillerød.   --   24. marts 1963.

 

 

G.D.S. C 15, åben treakslet godsvogn.

Foto viser revisionsdato: 15/9-79 (1879 forstås).  Det treakslede akselarrangement var det samme som på personvognene, og meget engelsk-udseende.

 

 

GDS Pc 222.  Hillerød.   --   24. marts 1963.

 
GDS P 209 i Hillerod.   --   7. maj 1961.
Foto: (nm).

 
GDS Pc 229 (med bremsehus).   --   Juli 1959.
Foto:  (nm).

 

 
GDS Pc 229 (uden bremsehus) i Melby.   --   24. februar 1963,
Foto: (nm).

 

 

 
GDS M 5 i Frederiksværk.   --   August 1969.
(nm).

 

 
GDS M 5, Gørløse.  --   Juni 1971.
Foto: (nm). 

 
GDS-HFHJ MT 6, Hundested.   --   19. februar 1978.
Foto: (nm).

 

 
GDS-HFHJ MT 7, Kregme.   --   8. august 1981.
Foto: (nm).

 
GDS "Gribbe" i Tisvildeleje.   --   24. februar 1963.
Foto: (nm).

 

 

GDS  Sneplov.  Hillerød.   --   24. marts 1963.

 

GDS Qa 105 "afhjulet" / "mavelandet" ? og benyttet som skur.

 

Tak til:

Jesper Reinfeldt,

Niels Munch (nm)

Tommy Nilsson - www.jernbanen.dk  ,

UTJ,

for oplysninger / og eller tilladelse til brug af disse herlige fotos..

 

 

Læs i øvrigt "alt" om det rullende materiel her:

- GDS damplokomotiver 
- GDS motorlokomotiver
- GDS person- og rejsegodsvogne
- GDS godsvogne

  

 

Husk også:

GRIBSKOVBANEN.  Ole-Chr. M. Plum og Lars Viinholt-Nielsen.

Dansk Jernbane-Klub nr. 57,  2009   978-87-87050-61-6.

 

Modeljernbanen nr. 1 og 2, januar / februar 1950. 

 

Tak til Jesper Reinfeldt, Niels Munch (nm) og Torben Rasmussen


Forrige side: Gribskovbanen - GDS