Københavnske S-tog.
80 år med S-tog i København ---- 1934 - 2014.
Ikke S-togenes historie (den er der allerede skrevet tykke bøger om), --blot min markering af 80-års-dagen.
S-togsnettet. -- 1941. -->
DSB S-tog. Strækninger og køretider. Politiken 1943.
.
Storkøbenhavns Nærtrafik (køreplansomslag). -- 1944.
Tidligt foto optaget af James Steffensen, senere DSB. -- Her er der sat en signalskive i en særlig holder på fronten.
Bemærk også det hvid/sorte destinationsskilt: København H-Vanløse.
Efter sigende var det på J.Steffensens foranledning, at man skiftede design til sort bund og hvid tekst, da teksten var næsten umulig at læse i den mørke del af døgnet, hvor hele feltet var lyst/"lyste hvidt", når lyset bag destinationsrullen var tændt.
Der var god brug for togene under krigen.
Den høje perron i Vanløse, set mod København. Bemærk Frederikssundstoget (alm. personvg.materiel) til højre.
Ca. 1947. Foto: DSB.
København H-Ballerup, 15. april 1949.
Første S-tog til Ballerup, her på Husum st. -- 15. maj 1949. Foto: DSB.
For mig er dette foto en lille smule morsomt / interessant: Det er nøjagtigt som at se min farmor i den sorte silhouet foran lysmasten. Denne del af familien boede 500 m fra stationen og benyttede dagligt (indtil den dag) "de gamle Frederikssundstog" fra Vanløse (G-maskiner med et antal personvogne eller Mo + Cr-vogne).
Hun blev spurgt i en sen alder, men huskede det ikke ! ! !
København H-Glostrup d. 17. juni 1953.
Inden næste strækning blev taget i brug,
skulle der igen anskaffes flere vogne
(tog), såkaldte 4. levering:
Projekt-tegning af S-togene af såkaldte "3. levering". -- 1949. Foto: DSB.
Køreplan-oversigt: Sommer 1953.
. . . som man kan vælge at gengive som et mindre eksempel, eller så stor, at den kan aflæses.
Jeg valgte det sidste.
Skal De nå toget ?
Det var dengang, der var S-tog og bomærker til ! ! !
17. juni 1953.
Foto: evp.
Foto optaget med mit da-værende box-kamera, 8 optagelser pr. film, 6x9 cm på træspoler, og otte dage til man tidligst så resultatet.
Begrebet lukkerhastighed, var et spørgsmål om hurtigt eller langsomt tryk på kameraets udløser. :-)


Dybbølsbro, perron mod Valby. -- Januar 1968. . . . . Michael og Thomas ved udk. fra P. Bangsv. mod Langgade.
Sept. 1970.
Hvilken dreng med bare en smule interesse for tog, og fra den tid, har ikke siddet her eller i de gamle "togformands-/togførerrum med næsen trykket flad mod forruden ? Ovenfor til højre er det evp´s egne drenge.
Udsigt fra Dybbølsbroen mod S-togsremisen, Enghave Maskindepot. ^---v 12. februar 1967.
Midt i billede: S-togenes hjemsted i de først år: Enghave Maskindepot. Til højre en af Hovedbanegårdens mange detacherede poster ("underposter" for Kommandoposten), og lige bag den en pumpestation for den -på tværs af og under hele sporarealet liggende Belvedere kloak.
Gamle S-togsvogne, forsøgsvis malet røde. Set på afstand, fra perronen på Dybbølsbro. -- 14. marts 1972.
Jeg blev fortalt, at de var på vej til Scandia til en grundig renovering med henblik på endnu et par års kørsel på F-linien. Desværre blev projektet opgivet "midt i vadestedet". Københavnerne betragtede vognene som "gamle og udrangeringsmodne", renoverede og rødmalede eller ej.
Pludselig en dag var de bare væk, lidt hurtigere end vist egentlig beregnet.
Trængsel, -- under og efter krigen 1940-45.
"Raad og Rejsevink" -- 1943. Tegninger: Engholm.
Nok råd og rejsevink, men samtidig illustration på S-togenes dobbeltdøre (tv) og de små billetkontrol-bure fra de første år (th).
Skiløbere på vej til skoven. Klampenborg. -- Ca. 1947. Foto: DSB.
"Cykeltrængsel" i Herlev (set mod København). Foto: DSB 1954.
I regn og sol.
S-tog i regn (Østerport) Foto: Elektrof. Mandrup Hansen. Jernbanebl. nr. 1. 1959 -- og sol (v. Nordhavn). DSB 1950.
Bemærk de gamle kulkraner (Østre Gasværk - "Vestkajen" ved Nordbassinet.), der anes i baggrunden. Østre Gasværk.
. . . og spørger man mig, er 1. generationstogene nogle af de flotteste tog DSB har haft (i konkurrence med seneste typer af 500-Mo, "Marcipanbrød" og Scandia-skinnebusser ved privatbanerne samt Lunding-vognene og Scrap-vognene ved Københavns Sporveje).
-
-
-
-
Forrige side: Diverse motormateriel (f. eks. rangertraktorer).
Næste side: 1. generation, 1.-6. levering.