Små drejeskiver ved privatbanerne.

Nedenfor følger en række eksempler på fotografier af små drejeskiver ved danske privatbaner. Fotografierne er ikke tænkt som illustrationer til modelbygning af drejeskiverne, idet man kun yderst sjældent er i stand til at få et ordentligt synsindtryk af fotografiets hovedmotiv: Drejeskiven. Som regel er denne altid gemt af vejen nede i et ”mørkt hul”, og den smule man evt. ville kunne se er ofte gemt i skygge af drejeskivens gangbrædder. Derfor er fotografierne nærmest tænkt som evt. forbillede for det omkringliggende landskab, som modelbyggeren evt. kunne tænke sig at dekorere sin modeljernbane med. Desværre er jeg ikke i stand til at henvise til litteratur, der kun omhandler drejeskiver, endsige til, hvor der evt. kunne være en anvendelig (bygge-)tegning af en sådan. På den anden side, kunne jeg måske nok have en formodning om, at de fleste nok i vore dage, ville købe en industrielt fremstillet skive, og så indbygge den i anlægget. I så fald er ”skaden” jo ikke så stor. Hvis man skulle være så heldig at have adgang til en af DSBs gamle lærebøger: ”Vejledning i Banernes Bygning og Udstyrelse”, årg. 1920, findes der heri en udmærket tegning af en 20-meter DSB-drejeskive. Tal evt. med den lokale modeljernbaneklub, om de kan hjælpe, eller måske ved hjælp af biblioteket. Der vil kun i enkelte tilfælde være anden undertekst end sted, baneforvaltning og dato.

 

AB. Dreveskive og vandtårn Dragør,

maj 1957.

 

 

Vandtårnets sydside og vestside ("venstre" side) kan ses på tilsvarende fotografi under afsnittet "Vandtårne ved privatbanerne".

 

 


 

DBJ. Drejeskiven, Neksø,

21.9.1968.

 

 

 


 

Drejeskiven, Rønne,

21. 9. 1968.

 

 

 


 

DBJ, Skydebroen, Rønne,

21.9.1968.

 

 

Den opmærksomme "læser" vil straks have opdaget, at dette ikke er en drejeskive, --men skal vi ikke tage den med alligevel. Der er ikke "private" skydebroer nok til et særskilt afsnit.

 

 


 

ETJ. Drejeskiven, Ebeltoft,

11.8.1967.

 

 

 

ETJ. Drejeskiven, Trustrup,

11.8.1967.

 

 

Bemærk drejeskivens køreskinne i bunden af drejeskivegraven, ligesom dennes fine brolægning.

 

....og skulle vi så lige en gang dreje kameraet i modsat retning og se den lille stations sporforløb frem til drejeskiven.

 

ETJ.Perron- og omløbsspor, Trustrup,

11.8.1967...

 

 

...men lad os også lige se det fra den anden ende af perronen.

Lige til modeljernbanen.

 

 


 

HBS. Drejeskiven, Bryrup,

9.8.1967.

 

 

 


 

HHJ. Drejeskiven, Hou,

23.5.1965.

 

 

 


 

HV. Drejeskiven, Ejstrupholm,

17.2.1962.

 

 

 


 

HV. Drejeskiven, Thyregod,

14.1.1962.

 

 

 


 

HV. Drejeskiven, Tørring,

14.1.1962.

 

 

Jo, --det er en drejeskive, selv om den måske nærmest ligner "et hul i jorden".

 

 


 

LB. Drejeskiven, Bagenkop,

2.9.1962.

 

 

 


 

LB. Drejeskiven, Spodsbjerg,

2.9.1962.

 

 

 


 

NKJ. Drejeskiven, Kragenæs,

23.3.1967.

 

Herunder: Samme drejeskive, 20.10.1963, men set fra en lidt anden vinkel.

Så lidt skal der til et privatbane-remiseområde.

Lige til modeljernbanen.

 

- o 0 o -


Forrige side: Privatbane-sneplove.
Næste side: Sporstoppere.