.

 .

Hillerød - Helsingør ("Lille Nord")

 

 

Helgoland

(ikke Lille Nord, men materiel til den).

MO 1954 på Helgoland.   --    1982.

Foto. Steff.

 

Hillerød  -  km 0 / km 36,5 fra København.

 

Mo 1853. Hillerod.   --   1974.

Foto:  Per B. Pedersen. 

 

Bhs 822 - Bhl - Mo 1873 (tog 2032) i Hillerod.   --   3. april 1983   (nm).

 

MO nr. 1846 i Hillerød.   --   27. maj 1981.

Foto.Steff.

 

 

MO under udkorsel fra Hillerod.   --    1978.  Sporet til højre, med den lyse ballast, er Gribskovbanen.

Foto. Per B. Pedersen.

.

DSB ML 4902-FL 7902-FL 7901-ML 4901 ankommer til Hillerød -- 8. september 1984.

Foto: (nm).

.

DSB ML 4901 og GDS-HFHJ Ym 13. Hillerod. -- 8. september 1984.

Foto: (nm).

 

(LilleNord) Hillerød.   --   2002 og 2016.

,,LilleNord,,  Hillerød.   --   19. maj 2002.

 

DSB ML 4902.  Hillerød.   --   19. maj 2002.   ^---v

 - - - 

2016.

Hillerød.   --   7. april 2016.   ^---v

 - - - 

 

LB 216. Hillerød.   --   7. april 2016.

 

LB 218. Hillerød.   --   7. april 2016.

 

 

 -

.

Grønholt trb.  -  km 5,2 fra Hillerød / km 41,7 fra København.

Grønholt trb.   --   1975.   (Set mod Hillerød)

Foto:  Per B. Pedersen.

 

Grønholt trb.   --   1975.    (Set mod Helsingør)

Foto:  Per B. Pedersen.     ^---v

 . . .

 

 

 

Fredensborg - km 8,9 fra Hillerød / km 45,4 fra København.

Fredensborg station. -- Ca.1900.

.

Fredensborg station. -- Ca.1910.

.

Kongeligt særtog i Fredensborg.

.

Den kongelige ventesal i Fredensborg.

.

Fredensborg.   --   1981.

Foto: Per B. Pedersen.    ^---v

 . . .

.

 

Stationsforstandere

1864-1871: G. Marquard.

1871-1872 (kst.): O. Bagger.

1872-1885: L. C. E. Gundel.

1885-1892: Wilhelm Hansen.

1893-1899: G. C. M. Dorph.

1899-1923: V. J. Sarauw.

1923-1933: M. Koefoed.

1933-39: I. E. D. Crawfurd.

1939-51: Otto Edwin Marquard Heurlin.

1951-1957: H. T. Lauridsen.

1958-1965: Peder Højbjerg.

1965-1980: Arne Laursen, hvorefter stillingen blev nedlagt.

 

 

Som ung trafikelev, efter de første seks ugers ophold på Jernbaneskolen i Sølvgade, og hvor vi skulle udstationeres på den første station  -en mindre landstation- , søgte jeg om at blive stationeret i Fredensborg, --- den gik dog ikke.   Da jeg var københavner,  var det for tæt på hjemstedet / bopælen.  DSB ville ikke risikere, at vi "tog hjem" efter dagens tjeneste, spillede fodbold med kamme- raterne og dermed næppe fik læst på lektierne inden man skulle op til en såkaldt "foreløbig prøve".   Det var for tæt på ! ! !

Derefter fik jeg tildelt Svebølle, som det også er anført andetsteds på siderne.

 

Mo 1857 - Bhs - Pbh  (tog 2022) i Fredensborg.  --   1. august 1979 (nm).

  

Remiseområdet   --   1981.    (Set mod Helsingør)

Foto:  Per B. Pedersen.

 

ML 4901 krydser Mo-tog i Fredenborg. -- 8. september 1984.

Foto: (nm). ^---v

. . .

 

 

Langerød - km 11,8 fra Hillerød / km 48,3 fra København.

 

 

Kvistgaard  -  km 15,2 fra Hillerød / km 51,7 fra København.

DMJK-lejet Mb-lyntog som særtog pga. klubbens 25 års jubilæum i 1963. Kvistgaard. -- 24. marts 1963.

Kvistgaard station, vejfacaden. -- 24. marts 1963. ^---v

Fotos: evp.

Kvistgaard.   --   1982.       (set i retning mod Helsingør)

Per B. Pedersen.

 

 

Mørdrup trb. - km 17,5 fra Hillerød / km 54,0 fra København.

 

 

Snekkersten  -  20,9 fra Hillerød / km 57,4 fra København.

To Mo syd for Snekkersten.   --   1979.

Foto:  Per B. Pedersen.

 

Snekkersten station set fra syd.   --   13. maj 1980.    Fotograf:Thomas Boberg Nielsen. 

 

 

 

Helsingør  -  km 24,4 fra Hillerød / km 60,9 fra København.

(Se iøvrigt Helsingør under Kystbanen:      )

Mo´ere ved remisen i Helsingør   --   1974.

Foto:  Per B. Pedersen.

 

MO 1999.   "Lille-Nord-sporet", Helsingør.    --   1978.

Foto:  Georg Schmidt.

 

 

Helsingør havn under ombygning.

Foto: Georg Schmidt.

.

Helsingor før el-tiden.

Foto. Georg Schmidt.

.

.

MO nr. 1850 i Helsingør med Bhl 403 og Bhs 820.   --   26. april 1984.

Foto. Steff.

.

.

Formelt set var der ikke noget, der hed "Lokalbanen A/S" forud for fusionen i maj 2002, hvor privatbanerne i Hovedstadsområdet fusionerede med ejer- og infrastrukturselskabet "Hovedstadens Lokalbaner A/S" (HL), og "Lokalbanen A/S" stiftedes som operatørselskab for GDS, HFHJ, HHGB, LNJ og Østbanen.

HL blev stiftet, efter staten pr. 01.01.2001 havde overdraget al fast ejendom på "Lille Nord" til Hovedstadens Udviklingsråd (HUR).

DSB S-tog fortsatte som operatør på "Lille Nord", indtil HUR pr. 01.01.2007 overdrog operatøropgaven til Lokalbanen A/S.

(Et par Lokalbane-fotos på "Lille Nord" følger.)

.

 

Tak til:  Georg Schmidt, Niels Munch (nm), Per B. Pedersen, Steff og Thomas Boberg Nielsen..

for fotos / oplysninger.

 

-------

 

 

 

Litteratur / Kilder.

 

Nordbanen - 100 år.  Signalposten, 2. årg. nr. 4 -- kan i vore dage downloades på adressen:

 

http://www.signalposten.dk/signalposten.php?aar=1964&nr=4 .

 

Nordbanen - Med tog til Nordsjælland gennem 125 år.  John Poulsen. Historisk-Topografisk Selskab for Lyngby-Taarbæk Kommune. 1991.   ISBN 87-87298-20-1.

 

 

 

 

 

 

 

 

- o 0 o -