Som afløser for de efterhånden aldrende Scandia-skinnebusser besluttede nogle af de tilbageværende privatbaner at købe en ny, større og mere moderne skinnebustype, de såkaldte Y-tog.

Ligesom i andre tilfælde, vil jeg ikke kaste mig ud i en nærmere teknisk og/eller historisk gennemgang, med blot henvise til områdets øvrige faglitteratur.

De viste fotografier er nogle af dem jeg fik taget i tidens løb, ved forskellige lejligheder, og der er ingen som helst nærmere bagvedliggende tanke med udvalget. Har jeg taget billedet, og kan det gengives i en hæderlig kvalitet, er det medtaget i håb om at nogen kan få glæde af det.

Hvor tit har jeg ikke selv stået -i modelbyggemæssig henseende- og lige manglet et enkelt billede af et lokomotiv/en vogn. Et køretøjs farve(-er), en eller anden "dims" eller måske bare et foto af en vogn set fra den anden side, --den side man aldrig selv fik taget et fotografi af. Det skulle måske være utroligt om det lige var at finde her, men man kan jo ikke vide.

Ellers vil jeg blot håbe, at man måske kan finde inspiration til et eller andet på modeljernbanen, et landskab, en station el. lign.

Fotografierne er ej heller bragt i nogen egentlig opdeling eller rækkefølge.


-------------------

 


Nordsjælland

 


 

Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen, HHGB.

 


HHGB-banemærke

-----

Helsingør–Hornbærk–Gilleleje Banen, HHGB Ym 52, Gilleleje, 1. juli 1995,..
…og skulle vognen komme på afveje, er der da i det mindste ingen tvivl om, hvor den hører hjemme.
-----

Gribskovbanen (GDS) og Hillerød–Frederiksværk–Hundested Jernbane (HFHJ).

GDS-HFHJ Ys 45, Dyssekilde (HFHJ), 29. oktober 1966. ----- GDS-HFHJ Ys 44, Gørløse (HFHJ), oktober 1967. ----- GDS-HFHJ Ys 42/Ym --/Ys --/Ym 1, Hillerød, 26. maj 1968.
Fotografiet et taget ved Gilleleje/Tisvildeleje-perronen tidlig søndag morgen efter ankomsten af det første ordinære S-tog til Hillerød efter elektrificeringen og indvielsen dagen før, lørdag.
----- GDS-HFHJ Ys 52, Hillerød, 18. september 2002. ----- GDS-HFHJ Yp 26, graffiti-malet, Hundested (HFHJ), 4. september 1993.
----- GDS-HFHJ Ym 12/ --- /Ys 46, Hundested (HFHJ), 13. juni 2001.
Det grønt/blå mærke på siden af fronten er for at markere, at vognen er udstyret med katalysator: "For er bedre MILJØ", som der står anført.
-----


Lyngby–Nærum Jernbane, LNJ.

 

LNJ-banemærker.

----- LNJ Ym 17/Ys 25 v/ Grøndalsparken (DSB, Godsforbindelsesbanen), 16. juni 1968.
Y-toget er på vej fra Tyskland til LNJ som det første LNJ-Y-togsæt, og hvor det blev indsat i drift d. 28. juni.
----- LNJ Ym --, Nærum, 30. juni 1968.

Kun ”to dage gammel” og vækker naturligvis stor beundring, medens passagererne står pænt i kø ved de lukkede indgangsdøre.
----- LNJ Ym 17, Brede trb, 30. juni 1968 (kun to dage efter indsættelsen).
----- LNJ Ym 18, Brede trb, august 1978.

LNJ Ys 25/Ym 18, Jægersborg, 16. oktober 1985.
Uofficielt graffiti-malet Ys-vogn.
”Gris”, som jo også -siden motoriseringen- har været materiellets og banens kælenavn.

---------------

Y-tog ved DSB, Nordbanen (Hillerød-Helsingør).





DSB ML 4902, Helsingør, 13. september 1984. Foto: Ehlis Nielsen


---------- DSB ML 4902, Hillerød, 19. maj 2002.

... også her skal man ikke være i tvivl om,
hvor vognen hører hjemme.



"Skrotbunken"

 

 

 

Helsingør.  11. juni 2010.


Det var et trist syn, der mødte een, når man kom med toget fra København til Helsingør. Af "gammel vane" kikkede jeg ind til venstre, --ind til maskindepotet-- og hvad så man, så snart man havde passeret den gamle remise ???  En stribe ML-FL, de flotte tog man så afløse vore gamle Mo-vogne i 1984.  Flotte røde vogne, små lyntog, overtog Mo´ernes plads, og alle var glade.

Alting har en ende, også ML-FL-kørsel.  Nu stod de der i Helsingør på 3.-4. år og afventede, at nogen vil købe dem, ---  og ret beset blev muligheden vel mindre og mindre.  Da de blev hensat var de driftklare, --lige til at sætte i drift andetsteds, --men nu:


http://www.mjk-h0.dk/evp_DSB/img_0912.ml_4903.helsingoer.11.6.2010.jpg

DSB ML 4903.


http://www.mjk-h0.dk/evp_DSB/img_0903.ml_4905.helsingoer.11.6.2010.jpg

ML 4905.


http://www.mjk-h0.dk/evp_DSB/img_0909.ml_4905.helsingoer.11.6.2010.jpg http://www.mjk-h0.dk/evp_DSB/img_0904.ml_4905_og_02.helsingoer.11.6.2010.jpg Et kik ind i ML 4905, og  ---->  ML 4905 + 4902.  Det varer ikke længe førend Gederams´erne blomstere for 4. gang rundt om vognene ! ! !
http://www.mjk-h0.dk/evp_DSB/img_0905.ml_4902_og_06.helsingoer.11.6.2010.jpg ML 4902 og 4906.
http://www.mjk-h0.dk/evp_DSB/img_0906.ml_4906.helsingoer.11.6.2010.jpg ML 4906.


http://www.mjk-h0.dk/evp_DSB/img_0907.ml-fl.helsingoer.11.6.2010.jpg
ML-FL med godt med graffitti. Et sørgeligt syn.

 

Bortset fra, at det er sørgeligt, at man ikke kan have noget sådant materiel stående, uden at det skal ødelægges, så er det sørgeligt at se, at man (dvs. ejerne) tilsyneladende blot fuldstændig lader stå til.

 

"Adgang forbudt" står der på hegnet -der i øvrigt også var ødelagt og trampet ned, -så jeg gik naturligvis ikke ind, men fra pålidelig kilde hørte jeg, at det flyder med glasskår og uhumskheder alle vegne. Dørene står vidt åbne, så alle kan færdes ud og ind --- og det gør man.

 

Resultatet ses på billederne.  Det varer ikke længe, førend man kan køre dem lidt længere frem mod højre og direkte ned i affaldsbeholderen, der ses på billedet ! ! !

Alle fotos:  11. juni 2010.

 

--------

 

Næsten nøjagtigt et halvt år efter, --d. 1. november 2010 var situationen således:


http://www.mjk-h0.dk/evp_DSB/img_2343.helsingoer.1.11.2010.jpg

De sidste sørgelige rester af DSB ML 4906 . . .

http://www.mjk-h0.dk/evp_DSB/img_2345.helsingoer.1.11.2010.jpg

http://www.mjk-h0.dk/evp_DSB/img_2347.helsingoer.1.11.2010.jpg

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_DSB/img_2348.helsingoer.1.11.2010.jpg

 

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_DSB/img_2342.helsingoer.1.11.2010.jpg

. . . og til slut ender det hele oppe i containeren til højre.

 

Men endnu afventer:

http://www.mjk-h0.dk/evp_DSB/img_2351.helsingoer.1.11.2010..jpg

 

ML 4905 + 02

og mon ikke det er 4902, der står for tur til næste ophugning?

 

Den er lige til at trække frem til skafottet ! ! !

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvordan var det nu lige den så ud som ny ?

(4902, Helsingør, 13. september 1984. Foto: Ehlis Nielsen)

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_DSB/img_2353.helsingoer.1.11.2010..jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_DSB/img_2360.helsingoer.1.11.2010..jpg

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_DSB/img_2367.helsingoer.1.11.2010..jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ML 4905.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ML 4901, og

http://www.mjk-h0.dk/evp_DSB/img_2358.helsingoer.1.11.2010..jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FL 7901.

 

 

 

 

 

24. november 2010.  DSB ML-FL, Helsingør.

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_DSB/img_3559.ml-fl_vaek.helsingoer.24.11.2010,.jpg

Ja, --der mangler noget:  ML-FL-vognene, der har stået her i 3-4 år, er væk.

Efter mit besøg d. 1. november, var jeg i dag -d. 24. november 2010- spændt på at se, hvor meget, der var tilbage af de 5 vogne, der endnu henstod sidst.

 

INTET

 

Så nu må ML-FL vel siges at være en saga blot.

 

----------

 



Vest- og Østsjælland samt Lolland.



Odsherreds Jernbane, OHJ / Høng – Tølløse Jernbane, HTJ.

.

Køreplansforsider fra OHJ.

-----

OHJ-HTJ Ym 54/Ys 254, Tølløse, 1. september 1987. ----- OHJ-HTJ Ys/Ym X Ys 256/Ym 56, Kr. Eskilstrup, 1. september 1987.


Bemærk den ”evindelige postbil”, som næsten altid ses parkeret på perronen på privatbanestationerne i de tider.
-----

OHJ-HTJ Ys 251/Ym 51, Nykøbing Sjælland, 3. august 1999. ----- OHJ-HTJ Ys /Ym, Nykøbing Sjælland, 13. juni 2001.

-----

Østsjællandske Jernbaneselskab, ØSJS

ØSJS Ym 1/Ys 11, Køge, 29. juni 1991. ----- ØSJS Ym 1, under indkørsel fra Rødvig til Haarlev, 23. juni 1979. ----- ØSJS Ym 2, Fakse Syd .....
(tidligere Stubberup) på vej mod Haarlev (og Køge), 23. juni 1979.
----- ØSJS Ym 1+Ym 2, Hårlev, --før kørsel, sammenkoblede, mod Køge, 23. juni 1979. ----- ØSJS Ym 2, ved remisen/værkstedet, Haarlev, 20. juni 1992. ----- ØSJS Ym 7 + Ys 17, Fakse Ladeplads, 20. juni 1992. ----- ØSJS Ys 11 + Ym 1, Vallø, 29. juni 1991.

-----

Lollandsbanen, LJ.

LJ-banemærker.

-----

LJ Ys 81/Ym --, Nykøbing Falster, 17. juli 1966. ----- LJ Ym 60/Ys 82, Ringsted, 1. september 1987.


I nogle år kørte Lollandsbanen videre fra Nykøbing Fl. videre på DSB-strækningen helt til Ringsted.
-----

LJ Ym/Ys, Maribo, 28. juni 1989.


---------

Y-tog i Jylland.


Hads-Ning Herreders Jernbane, HHJ

.

HHJ-banemærker med Y-tog som motiv.
-----

HHJ-køreplaner med Y-togsmotiver. -----
HHJ Ym 34/Ys 46, Odder, 18. juni 2002
----- HHJ Ym 35, Tranbjerg, 18. juni 2002. ----- HHJ Ym 35, Banegårdshallen,
Aarhus H, 18. juni 2002.
----- HHJ Ys 44/Ym 31, Banegårdshallen
Aarhus H, 4. september 1997.
----- HHJ Ys 46/Ym 34, Odder, 18. juni 2002. ----- HHJ Ys 47/Ym 32, Odder, 18.6.2002. -----
HHJ Yp 51, Odder, 18. juni 2002.


Sic transit glorium .........
Nærmere forklaring er vist overflødig ! ! !

YP 51 under begyndende ophugning i Aarhus, 26. maj 2004.
De to ophugnings-fotos: Jørgen Grandt, Aarhus.
-----

Vemb – Lemvig – Thyborøn Jernbane, VLTJ.


VLTJ Ys/Ym 13 ”Vigen”.





I modsætning til de fleste andre privatbaner, kører VLTJ med fast sammenkoblede togsæt med samme Ym/Ys-nummer og tog-navn for begge vogne.
-----

VLTJ Ym/Ys 14 ”Tangen”, Vemb, 8. maj 1990. ----- VLTJ Ym 14 ”Tangen”+ Ym 12 ”Storåen”, Lemvig, 8. maj 1990.


Ofte holder begge de to tog
i hver køreretning klar til afgang i hvert sit afgangsspor. Et flot syn, ”strampudsede” –som de fleste privatbanekøretøjer.




VLTJ Ym 12”Storåen”og Ym 13 ”Vigen”, Lemvig, 15. august 2001.

-----

 

Sidste:




Det forlyder nu (oktober 2010) at DSB-Y-togene, der står i Helsingør, skal ophugges inden for de nærmeste uger,  men samtidig, at Jernbane museet har fået et 3 vogns tog ! ! !

Samme skæbne ventes at overgå andre sjællandske privatbane-Y-tog i den nærmeste fremtid.

 

 

---------


Litteratur:




”Letbyggede motortog fra Uerdingen” , ”motor materiel 4”

bane bøger 1993, - ISBN 87 88632 46 – 6.

Et bind i forlaget ”bane bøger”s serie om motormateriel på danske jernbaner. 96 sider, A4, liggende. Omslag med fotografier i farve.
Indeholder et utal af fotografier (sort/hvid) og 1:87-tegningeraf såvel Y-tog som DSBs Mr-Mrd-tog samt ejerfortegnelse over privatbanernes Y-tog. Indtil videre må denne bog vist være jernbaneentusiastens ”Bibel” over Y-tog

 

---------